Venäjän ilo
Иван Краснов, Кому на Руси пить хорошо? Очерки
по истории алкогольного вопроса в дореволюционной России 1885-1917. СПб
2017, 334 с.
Kuten tunnettua,
jo Vladimir Pyhä julisti, että ryyppääminen on Venäjän ilo, eivätkä venäläiset
voi ilman sitä tulla toimeen.
Vodkasta -tämä
hellittelynimitys tarkoittaa pientä vettä eli vesikultaa- on tosiaan
tullut Venäjällä pyhä juoma, jota vailla jokainen kunnon juhla on melkein
mahdoton. Häissä ja ristiäisissä on asiaa aina juhlistettava vodkalla, mutta niin
on myös hautajaisissa ja muissakin vakavissa tilaisuuksissa.
Vodkasta on
nykyään tullut ihan virallinen termi, mutta aikoinaan tämä juoma oli virallisesti
hlebnoje vino, vilja- eli leipä-)viiniä.
Ulkomaiset
matkailijat selostivat jo 1500-luvulta lähtien yleensä aina myös venäläisiä
juomatapoja ja olivat imponoituja siitä, miten reipasta meno tuossa valtakunnassa
oli. Myös vieraan oli pakko ryypätä muiden mukana ja yleensä hänet pyrittiin
juottamaan pöydän alle, mikä merkitsi myös tiettyä kohteliaisuutta.
Muinaisilta ajoilta
ei tietenkään ole olemassa mitään tilastoja alkoholin kulutuksesta, mutta
tislatut juomat olivat joka tapauksessa kauan kalliita ja harvinaisia ja kunnon
puhdasta vodkaa lienee opittu valmistamaan vasta 1800-luvulla.
Ivan Krasnov,
joka on tutkinut perusteellisesti Venäjän alkoholiongelmaa 1800-luvun lopulla
ja 1900-luvun alussa törmäsi jo tutkimusta aloitellessaan ennakkoluuloihin: ainahan
meillä on ryypätty ja tullaan ryyppäämään (paljon ja rajusti).
Harva uskoi,
että ennen vallankumousta Venäjällä kulutettiin vain kuudesosa siitä
alkoholimäärästä henkeä kohti, minkä ranskalaiset joivat. Juomisen tyyli
epäilemättä oli hieman toinen.
Krasnov
kuvitteli, julkaistessaan kirjansa ensimmisen laitoksen vuonna 2004, olevansa
ensimmäinen, joka teki tästä asiasta kunnon tutkimuksen.
Itse asiassa Irina
Takala Petroskoin yliopistosta oli jo vuonna 2002 julkaissut ensimmäisen ja
ajallisesti Krasnovin kirjaa kattavamman yleisteoksen Veselie Rusi. Istorija
alkogolnoj problemy v Rossii , Žurnal ”Neva”, SPb 2002, 335 s.
Satun tuntemaan
sen siksi, että se tehtiin johtamassani Suomen Akatemian projektissa ”Popular
Opinion in Soviet Union”, jossa kartoitettiin myös arkipäivän historiaa.
Tässä uudessa
kirjansa laitoksessa Krasnov noteeraa Takalan kirjan ja myös viittaa siihen
useassa yhteydessä. Hän selittää sen poisjäämistä kirjansa ensimmäisestä
laitoksesta huonolla löydettävyydellä, mikä on yllätys, kun tätä 1000 kappaleen
painoksena julkaistua kirjaa sentään lähetettiin Venäjän tärkeimpiin kirjastoihin
ja muuallekin.
Mutta tähän
pitänee palata tuonnempana. Krasnovin kirja on toki käsittelemänsä lyhyen,
mitta tärkeän periodin osalta sangen perusteellinen ja myös hyvin kiinnostava. Viinarintamalla
nimittäin sattui tuohon aikaan Venäjällä yhtä ja toista.
Krasnovin kirjan
nimi, sivumennen sanoen, viittaa Nikolai Nekrasovin klassiseen runoelmaan,
jossa talonpojat -vodkan elähdyttäminä- pohdiskelevat, kuka Venäjällä elää
hyvin: Komu na Rusi žit horošo?
Jo Takala kumosi
myytin Venäjän ikuisesta hillittömästä viinanhimosta. Itse asiassa suurimmassa
osassa maata kulutettiin alkoholia ennen vallankumousta paikoitellen jopa hyvin
vähän. Maalla juominen sitä paitsi keskittyi yleensä juhlatilaisuuksiin.
Itse asiassa
Venäjän ”juottaminen” alkoi toden teolla vasta neuvostovallan aikana ja
saavutti aivan uudet mittasuhteet ns. pysähtyneisyyden aikana. Neuvostoliiton
hajottua saavutettiin uusi huippu, mikä liittyi epäilemättä koko yhteiskunnan pahoinvointiin
sosialismin romahdettua. Tai ehkä voisi puhua yhteiskunnan krapularyypystä?
Nythän tilanne on jälleen tasaantunut.
Kannattaa
muistaa, että oma alkoholinkulutuksemme on itse asiassa noudatellut jossakin
määrin samanlaisia kehitystrendejä kuin venäläinenkin. Kun keskiolut
vapautettiin, nousi oma kulutuksemme (puhdasta alkoholia/hlö) nopeasti noin
neljästä litrasta kaksinkertaiseksi ja sitten jopa yli kymmeneksi litraksi/hlö.
Itse asiassa meillä tilastoitu
alkoholinkulutus vuonna 1960 oli ollut vain noin kaksi litraa/hlö.
Nyt se on taas
huippuluvuista laskenut, mutta niin on Venäjälläkin. Samoissa lukemissa me
suunnilleen olemme. Kysymys tilastoimattomasta kulutuksesta on sitten aika
hankala, eikä siitä sen enempää.
Joka tapauksessa
Venäjällä -kuten Suomessakin- ryyppääminen oli hyvin viinapainotteista ennen oluen
läpimurtoa. Viinitkin sekä siellä että täällä sitten ovat pikkuhiljaa tulleet
tärkeäksi alkoholin lähteeksi.
Joka tapauksessa
myös Venäjällä alkoholin kulutuksen kokonaismäärät olivat 1800-luvuna lopulla
sangen matillisia, vuonna 1900 koko imperiumissa Suomi pois luettuna kulutus
oli vain noin 2,5 litraa puhdasta alkoholia/hlö. Mainittakoon, että vuonna 1800
se oli ollut peräti 5 litraa ja 1800-luvun puolivälissäkin 4,7 litraa.
Tämä kehitys
sitä paitsi tapahtui siinä tilanteessa, kun valtio oli vuonna 1885 ottanut
vodkan monopolikseen ja sai sen myynnistä jopa noin kolmanneksen kaikista
tuloistaan.
Koko
edistyksellinen intelligentsija oli 1900-luvun alkuun mennessä herännyt
arvostelemaan valtiota kaikesta mahdollisesta.
Yksi aihe oli kansan
”juottaminen” -valtiohan keräsi tosiaan valtavan määrän rahaa viinaa myymällä.
On totta, että finanssiministeriö
suhtautui yleensä aika kielteisesti yrityksiin sulkea kapakoita, mutta kaiken
kaikkiaan suhtautuminen raittiusliikkeeseen oli tietyissä rajoissa myönteistä,
eikä mitään aktiivista juottamista näytä olevan havaittavissa.
Edistyspiirithän
kuvittelivat, että kansan juottaminen oli valtiolle tarpeen myös siksi, ettei
viinan heikentämä kansa jaksaisi nousta puolustamaan oikeuksiaan. Meikäläisellä
juomalakkoliikkeellähän näyttä olleen sama idea.
Koko juopottelun
vastainen taistelu hankaloitui siitä, että radikaali intelligentsija käytti juopottelun
vastaisia kokouksia ja organisaatioita hyväkseen nostattaessaan valtion vastaista
mielialaa. Hajotettu I duuma, joka piti kokouksen Viipurissa, vetosi myös
siihen, etteivät kansalaiset kannattaisi valtiota asioimalla sen
anniskelupaikoissa. Raittiusliikkeessä oli myös poliittinen siipensä.
Niinpä osa
raittiusliikkeestä nautti valtion suosiota ja osa taas ei. Samanlainen jako
syntyi myös uskonnollisissa piireissä. Osa papistoakin oli raittiusliikettä
vastaan ja sama ilmiöhän voidaan todeta meilläkin.
Alueellisesti
alkoholi kulutus vaihteli aika rajusti. Kazanin kuvernementissa, jossa
muhamettilainen vaikutus oli merkittävää, oli alkoholin kulutus vuonna 1890
vain 1,5 litraa/hlö ja vuonna 1913 2,4 litraa.
Moskovan
kuvernementissa luvut olivat vuonna 1890 7,88 ja vuonna 1913 7,75.Pietarin
luvut olivat vielä hieman isompia.
Arkangelin kuvernementissä kulutettiin vuonna
1890 2,38 litraa ja vuonna 1913 4,5 litraa/hlö.
Mainittakoon, että maaseudun ja kaupunkien erot olivat aina merkittäviä.
Raittiusliike
siis nousi vastustamaan viinan kauhistusta ja keinot olivat osittain aika samanlaisia
kuin meilläkin: propagandan keinot vaihtelivat pelottavista turmeltuneiden
maksan ja munuaisten kuvista valistaviin ja varoittaviin kertomuksiin. Lisäksi
järjestettiin toimintaa, joka vei pois huonojen harrastusten parista.
Asiantuntijat
tietenkin pohtivat paljon myös juopottelun syitä. Yleensä syyksi löydettiin
köyhyys (vaikka viina oli kovin kallista!) tai raskas työ. Alkoholia pidettiin
joka tapauksessa sosiaalisena sairautena eikä Oscar Wilden sutkautus, jonka
mukaan työ on juopottelevien luokkien vitsaus, näytä saavuttaneen erityistä
kannatusta.
Poikkeusoloissa
valtion monopoli pani lukon viinakaupan luukulle ja näin tehtiin joissakin
tapauksissa myös Japanin sodan aikana. Myös väkevien myyntiä pyhäpäivinä
rajoitettiin.
Vuonna 1914,
maailmansodan sytyttyä pantiin sitten toimeen varsinainen kieltolaki, jossa
tosin oli porsaanreikiä muun muassa ylimmän luokan ravintoloiden kohdalla.
Neuvostoaikana
tilastoitu alkoholin kulutus kasvoi aluksi hitaasti ja juoppoutta haluttiin
sitten hillitä mm. alentamalla vodkan väkevyyttä alle 30 prosenttiin (Rykovka).
Ennen pitkää
havaittiin, että valtio tarvitsee rahaa ja palattiin kunnon mendelejeviläiseen
venäläiseen standardiin eli 40 -prosenttiseen. Sen myyntitulot muodostivatkin
jo pian 1920-luvun lopulla yli 10 prosenttia valtion tuloista.
Krasnovin kirja
on kiinnostava valaistessaan yksityiskohtaisesti menneiden aikakausien
käsityksiä ja ilmapiiriä. Voidaan todeta, että tsarismi oli vallankumousta
edeltävän ajan intelligentsijan silmissä niin kompromettoitunut, että se sai
aina ja jopa tapauksessa leppymättömät viholliset puolelleen, yrittipä se mitä
tahansa.
Vallankumous,
joka nähtiin ainoana ja tahokkaana yleislääkkeenä, tehosi alkoholiongelmaan
vain hetkeksi ja sekin johtui siitä tavattomasta köyhyydestä, johon se koko
väestön syöksi.
Peruskysymys: votka vai vodka ja millä perusteella?
VastaaPoistaVodka. Niin se on venäjäksi.
Poista"kunnon puhdasta vodkaa lienee opittu valmistamaan vasta 1800-luvulla."
VastaaPoistaNo mitä ihmettä Pietari Suuri sitten juotti suosikeilleen ja vierailleen ns Suuren kotkan maljastaan?
Tuo tieto tuntuu oudolta siihenkin nähden, että paloviina tuli Ruotsiin jo 1600-luvulla, ollen aluksi papiston (!) myyntiprivilegi, ja Kustaa III otti sen valtion monopoliksi.
Suuten kotkam malja oli viiniä. Kyllä hovissa vodkaakin oli.
VastaaPoistaJa toki vodkaa Venäjälläkin sai. Laatu taisi vain olla kehno.
PoistaMitenkähän Tatarstanissa ja muissa muslimipainotteisissa Venäjän osissa on alkoholiin suhtauduttu?
VastaaPoistaIlmeisesti myös juominen on ollut Venäjällä lähinnä miesten harrastus rikä naisten juopottelua ole niin suopeasti katsottu mitä Suomessa?
Onhan se vaihdellut. Mutta tietyissä tilanteissa kelpaa niin tytölle kuin babushkalle
VastaaPoistaJyskyjärven viisaalle Katri-mummolle (nyt jo edesmennyt kirjastonhoitaja Katri Nikulin) toin kerran Kostamuksesta samppakaljapullon; kunnon советское игристое. Suorapuheinen Katri sanoi jo ovensuussa välittömästi päin naamaa: "Kuule, Ilmari, älä ikinä enää tuo tuota kusivettä; vodka sen olla pitää!". Hain samantien jykevän butilkan Jyskyjärven kyläkaupasta.
PoistaKirjastosta puheenollen Helsingin uuden kirjaston Oodin kohtalo on suuri skandaali. Siitä on tullut juoppojen, narkomaanien ja huumekauppiaiden kokoontumis-, ryöstämis- ja kauppapaikka.
PoistaViinan pyhyys
VastaaPoistaViinan pyhyys ja Kremlin alkoholipolitiikka.
Hyvin monet, erittäin monet kertomukset/tarinat väittivät aikoinaan, että taistolaisten kokouksissa meininki oli ihan erilainen kuin muiden puolueiden/nuorisojärjestöjen kerähmöissä.
Muut sellaiset keskustelivat, mutta taistolaiset sen lisäksi nauttivat vodkasta ja sakuskasta. Ja paljon sellaista. Aateveljet paasasivat maailmanvallankumouksesta, mutta muut tulivat nauttimaan. Veikkaan että tämän vodkavirran taistolaisille kustansi NKP:n Keskuskomitean Kansainvälinen osasto eli KGB.
Tuota en yhtään epäile. Ja hyvä oli siellä olla NKP:n tai valtion virallisena vieraana - jos vain maksa kesti, Ahti Karjalaisella ei.
PoistaJo aiemmin mainitsemani Kristian Swanljungin kirja "Manifestin jäljillä" (1929) alkaa kertomuksella miten Venäjästä tuli kreikkalais-katolinen v.987.
VastaaPoistaKiovan suuriruhtinas Vladimir suuri perehtyi islamiin, molempii katolilaisuuksiin ja juutalaisuuteen. Ainoastaan kreikkalais-katolinen uskonto ei kieltänyt juomista ja siksi tuo valinta.
Liekö totta, mutta erikoisia tarinoita kyseinen kirjailija on teokseensa koonnut.
-tm
"kreikkalais-katolinen uskonto ei kieltänyt juomista"
PoistaRikkaat Muslimit juopotteleva kuulemma teltoissa, ei ulkosalla, ettei allah näkisi.
No tuohon perustamistaruunhan blogissakin viitataan, erikoinen tai ei, mutta se on Venäjällä myytti, johon mielellään viitataan, eikä meillä samanlaista ole.
PoistaViinan pyhyys ja kauhistus
VastaaPoistaKremlin alkoholipolitiikka
Voitaneen varmaankin väittää, että Kremlin alkoholipolitiikka johti Neuvostoliiton luhistumiseen. Kuuluisissa ”Berjozka” kaupoissa suomalaiset turistit saivat ostaa Stolitshnajan puolen litran pullon (paskavodkaa siellä ei myytykään) seitsemällä markalla, halvin konjakki maksoi yhdeksän markkaa. Suomessahan kossupullo maksoi 65 markkaa. Tämähän oli tarjous, josta ei voinut kieltäytyä. Eläköön vodkaturismi! Ranskalaiset nuoret olivat hulluina samppanjaan.
Neuvostokansalaisilla ei ollut asiaa ”Berjozka” kauppoihin, koska ulkomaisen valuutan omistaminen oli kriminalisoitu. ”Berjozka” kaupoissa oli miliisejä valvomassa ”järjestystä”. ”Berjozka”-järjestys oli kaikkien tiedossa. Näin neuvostokansalaiset olivatkin paskasortin kansalaisia, koska eivät saaneet Stolitshnajaa seitsemän markan arvoisen yhden ruplan hinnalla. Kateus neuvostosysteemiä kohti oli verinen.
Neuvostoliitto eli silloin kurjuuden aikoja, valuuttaa piti saada hinnalla millä hyvänsä.
On niitä hauskojakin muistoja. Kerran kun suomalainen turistibussi rantautui hotellin luo (Viipurissa oli jo saatu herkkuostokset), niin eräs hienosti pukeutunut rouva kallis käsilaukku käsivarrellaan (varmaankin pikkuhiprakassa) käveli bussista suoraan miliisin luo, joka valvoi järjestystä hotellin tienoilla, antoi miliisille korvapuustin ja sanoi: ”Karjala takaisin ja heti!”
Ei se Ekstra-vodkakaan (4,12, muistelen) suinkaan pahaa ollut, Sen tilalle tullut Psenitshnaja eli ahonlaita oli vieläkin parempaa, mutta myös kalliimpaa.
PoistaTyötätekevällä kansalla oli varaa ostaa vain ns. Коленавал, koska sitä käytettiin paljon ja hinnalla oli väliä. Kolenval merkitsee lähinnä sisusten vatvoja.
PoistaSe oli siis jo polvilleen vievää. Lievempään tilaan oli tarjolla bormotuha eli mökäöljy ja olihan sitä vielä marjoista ja omenista tehtyö plodovoje-vygonoje viiniäkin.
PoistaMuistan että kun v. 1994 olin Moskovassa ammattikoulun työharjoittelussa myytiin siellä joka paikassa stolitsnaja vodkaa. 0.5l pullo maksoi $1. Dollareilla tosiaan maksettiin.
PoistaPullossa oli irti repäistävä kertakäyttökorkki niinkuin 80-luvulla limsapulloissa Suomessa.
Blogin aiheeseen liittyen tulee mieleen että eikö viinan kulutus ollut hurjaa vapaan viinanpolton aikana Suomessa ? Jostain lukemastani on jäänyt tällainen mielikuva. Talollisten viinanpoltto kiellettiin juuri ennen nälkävuosia. Viinan juomisen romahtamiseen liittyi kahvin kulutuksen kasvu ja raittiusaatteen leviäminen.
"olihan sitä vielä marjoista ja omenista tehtyö plodovoje-vygonoje viiniäkin."
PoistaMinkälaatuista oli tuolloin armenialainen konjakki?
Armenialainen konjakki on aina ollut hyvää ja parhaimmillaan erinomaista.
PoistaEikös ne ole siellä idässä sitä mieltä, että "Kuten yleisesti tiedetään, on vodka joko hyvää tai vieläkin parempaa". Näin muistan Susiluodon jostain kirjasta lukeneeni.
VastaaPoista