Karikatyyrien galleria
Matti Kuusi, Kansanhuumorin kuka kukin on. 1001 kaskua
-1001 muotokuvaa. Otava 1979, 412 s.
Kansanrunoustieteen
professori Matti Kuusi tunnettiin innovatiivisesta suhtautumisestaan alaansa –folkloristiikkaan.
Kaikenlainen perinne kiinnosti häntä, mukaan lukien afrikkalaiset sananparret,
joita oli hyvä verrata eurooppalaisiin.
Kaskut ovat oma
kansanperinteen lajinsa ja kuten muukin perinne, se muodostuu hyvin amorfisesta
aineistosta. Siinä on loputtomasti lainoja ja kerroksia, monet tietyn henkilön
nimiin pannut asiat saattavat itse asiassa olla ikivanhoja, maailmaa kiertäneitä
teemoja –mutta ovathan ne saattaneet toistuakin ja tulla keksityiksi uudelleen.
Totalitaarisen
(siis sellaiseksi totisella yrityksellä pyrkineen) Neuvostoliiton sisällä
kasvoi ja kukoisti valtava anekdoottien puutarha, jota kukaan ei kyennyt
kitkemään (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=tshapai
). Se sai ravintonsa kielloista, kuten unet Freudin mukaan ovat alitajunnan
vapaapäivä. Johdattamalla kuulijan poliittisesti epäkorrektin johtopäätöksen
äärelle vitsi johtaa vapauttavaan nauruun.
Tosin tällainen
henkinen vapautus saattoi tiettyinä aikoina johtaa piikkilankojen taa, ellei
pahempaankin. Silti sitä vain harjoitettiin.
Suomalaisella
huumorilla ei kai ole koskaan ollut ihan yhtä herkulesmainen tehtävä
hoidettavanaan. Silti epäilen, että monet kuuluisat vitsit, jotka jälkikäteen
eivät naurata, ovat joskus sisältäneet jotakin sellaista erittäin epäkorrektia,
jota nyt emme oikein ymmärrä. Vitsien perusaineistoa ovat aina olleet ns.
alapäävitsit, joissa tämä kielletyn eli sopimattoman paljastaminen näyttelee
keskeistä osaa.
Matti Kuusen
tässä valikoima aineisto on erilaista. Yhtään todella härskiä alapäävitsiä ei
ole mukana. Sen sijaan hallitsevat anekdootit eli kaskut, joilla on nimeltä
tunnettu päähenkilö. Useinhan itse vitsi edustaa kansainvälistä ainesta ja on
Suomessakin pantu usean henkilön nimiin.
Mutta eihän
tärkeää ole, onko se totta, vaan oleellista on, että juuri näin tämä tai tuo
tyyppi olisi voinut sanoa. Lähestymistapa on siis vähän niin kuin Plutarkhoksen
historiassa, jossa kirjoittaja laati henkilöilleen puheita, jollaisia näiden
olisi ainakin pitänyt tietyssä
tilanteessa pitää.
Minua on aina
kiinnostanut Kuusen tapa erotella toisistaan eri heimojemme huumoria.
Savolainen huumori aukeaa heti sen adepteille, mutta jos sitä tarjoaa jossakin
Pohjanmaalla, saa varautua kyräileviin ja jopa pahaa ennustaviin katseisiin.
Hämäläinen
huumori taas muistuttaa brittiläistä kuivalla tyylillään, joka ohimennen ja
vakavalla naamalla saattaa pistää maailman mullin mallin. Muistelen Leo Jokelan
olleen tämän lajin erityinen taituri.
Myös tässä
valikoimassa heimot tulevat esille. Vanha vertaileva kasku kertoo neljän
kirkonkorjaajan totuuden hetkestä eli siitä, mitä tapahtuu, kun ote heltiää ja
lähdetään putoamaan.
Karjalainen
huutaa: Nyt mie mään, pojat!
Savolainen tokaisee, ettei tämä putoaminen mittään, mutta äkkipysäys voi olla
toista. Hämäläinen taas tuumaa: Oliskoo
jo mennä? Pohjalainen sen sijaan iskee puukkonsa kattoon ja sanoo: Meillä lähretähän, koska itse tahrotahan!
Siinähän sitä on
parilla vedolla kuvailtu kokonainen kansanheimo kulttuureineen, vähän niin kuin
Spengler kuittaa jokin muinaisen aikakauden parilla rivillä. Mutta kiteytys
saattaa olla sattuva tai sitten ei. Tässä valikoimassakin tulee kyllä esiin,
missä päin Suomea milloinkin liikutaan.
Mutta kirjan
aineisto pyrkii olemaan nimenomaan henkilöihin kytkettyä, vaikka siinäkin
heimoerot kuvastuvat toissijaisina. Osa kaskuista ei naurata lainkaan ”väärän”
heimon jäseniä, kun taas toiset ymmärtävät ne erinomaisesti.
Tämän kirjan
taustalla on valtava aineisto, jota on täydennetty useissa keräyksissä ja niiden
tulokset löytyvät vieläkin Kansanrunousarkistosta, ehkä netistäkin?
Ideana on ollut,
että yhtä henkilöä kuvaisi aina yksi ainoa kasku, mikä on sinänsä kohtuutonta,
kuten ymmärrämme. Monia henkilöitä ympäröi suoranainen kaskujen pilvi, mutta he
eivät tässä lainkaan erotu joukosta. Ajattelen sellaisia tyyppejä kuin
Nätti-Jussi, Imppa Ryynänen ja Nikke Pärmi tai vaikka eräät kirkonmiehet piispa Henrikistä Iisalmen Ruuhveltiin. Presidenteistä
ja kenraaleistahan on tehty erityisiä kaskukirjoja.
Tämän kokoelman
idea on kunnianhimoinen vähän liikaakin. Sen selitysosa, jos sellaisesta voi
puhua, on hyvin ohut eikä tarjoa pitempää analyysiä aiheestaan, mutta hyvä
näinkin.
Näppituntumalta tämä valikoima –jonka koostumus
tietenkin on nimenomaan valikoitsijoiden työtä- nostaa hyvin huomattavassa
määrin esille sen köyhän ja esimodernin Suomen, jossa elettiin nälkärajan
lähellä ja taloissa yritettiin pihistellä palkollisten syömisissä.
Se oli
aikakausi, jolloin siihen elinympäristöön liittyvät asiat tosiaan olivat
arkaluontoisia ja niitä koetettiin kaunistella ja olla niistä puhumatta. Siihen
oli hyviä syitä joissakin tilanteissa.
Toinen suuren
poliittisen paineen alainen aihepiiri oli vuosi 1918, joka tuotti sekä ns.
hirsipuuhuumoria että tarinoita pelkäävistä herroista, jotka sitten rauhan
tullen unohtivat hurskaita lupauksiaan.
Oma lajinsa ovat
abstraktin maailman kustannuksella pilailevat kepposet. Niinpä mies saattoi
mennä pyytävään satasen vippiä ja esiintyä samalla reiluna ja suurpiirteisenä:
ellei ole satasta antaa, niin anna nyt vaikka viisikymppinen, niin jäät sen
toisen sitten velekaa. Eikä sillä maksulla mittään kiirettä oo…
Tai se kerta,
kun kyytiläinen kertoi taksimiehelle, ettei nyt ole koko kyytiä varaa maksaa.
Kun sitten hinta tingittiin puoleen, paljasti kyytiläinen, ettei hänellä ole penniäkään.
-No mitäs hittoa sitten vielä tinkimään rupesit?
-No sen takia, ettei sulle tule niin iso
vahinko…
Ja olihan se
sekin tapaus, kun entinen mies kysyi junassa konnarilta alinomaa, että milloin
tullaan Pieksämäelle.
Siinä kävi
sitten, että jankutukseen kyllästynyt konduktööri unohtikin kertoa koko asian
ja muisti sen vasta, kun oli jo menty Pieksämäen ohi. Asia ratkaistiin
peruuttamalla juna takaisin Pieksämäelle.
-Kiitoksia kovasti, tuumasi mies, minulle
sanottiin, että pittää ottoo nuo liäkkeet seuraavan kerran Pieksämäellä…
Mainitun Matti Kuusen kirjan olin ostanut isälleni jouluna 1976. Huomasin kirjan sitten jäämistöstä. Kirja on tehty mainioin erittelyin ja hakemistoineen helposti luettavaksi.
VastaaPoistaTämän kirjan soisi kuuluvan näinä vihapuheviikkoina vaikkapa perustuslakivaliokunnan lukemistoon. Voisivat kenties ymmärtää eteläpohjalaisen huumorin paremmin.
Tuttu rakennusinsinööri kertoo johtaneensa Turun poliisitalon rakennustyömaata. Kerran työmies tuli valittamaan, että palkasta puuttui 50 euroa. Pomo lupasi tarkistaa asian.
VastaaPoistaSeuraavana päivänä pomo meni työntekijän luo ja sanoi, että kyllä sinä nyt valitat, että palkasta puuttuu viisikymppiä, mutta et puhunut mitään, kun edellisessä palkassa oli satanen liikaa.
Tähän työmies vastasi pitävänsä ymmärrettävänä, että palkanlaskussa voi joskus tulla virhe. Mutta ei se joka kerran voi olla väärin.
Professori Seppo Knuuttila kertoi muutama vuosi sitten TV:ssä ohjelmassa suomalaisesta huumorista seuraavaa:
VastaaPoistaLänsisuomalainen ihminen voi elää onnellisen elämän nauramatta kertaakaan elämänsä aikana.
Tammiston Kyösti ei koskaan nauranut eikä valehdellut ja oli veljesten (7) luotetuin ystävä. Häneltä on peräisin myös sana "älämölö".
PoistaHyvä! Jokunen vuosi sitten yritinkin kysellä, oliko kukaan tavannyt tätä "älämölöä" missään muualla kuin Seitsemässä veljeksessä. Ei tainnut kukaan tuntea muusta yhteydestä.
PoistaNyt siitä on muutamassa vuodessa tullut kotimaisen politiikan perussana, ellei suorastaan kova ydin. Niin muuttuu maailma.
70-luvulta muistan, miten kotonani Savonmualla naurettiin seuraavalle jutulle. Lehdessä luki, että Tampereella on kova asuntopulea. Siihen Savassa, että No jo vain, kun hämäläiset palaa Talvisodasta.
PoistaOli sellainenkin huhu liikkeellä, että koko jatkosota piti sotia sen takia, kun hämäläiset eivät kerenneet talvisotaan.
PoistaKyllähän noissa maakunnallisissa streotyypeissä on saatu vangittua jotain olennaista noista heimoista. Se pätee kohtuullisen hyvin keskimääräiseen edustajaan. Kansankoulun, siirtoväen sekä 1960-luvun suuren muuttoaallon myötä nuo erot ovat liudentuneet, mutta eivät hävinneet.
VastaaPoistaSama pätee mutadis mutandis myös kansallisiin stereotyyppeihin, kunhan muistaa, että ne kuvaavat keskimääräisiä edustajia. Vaarallista päättelyharhaa lähestytään kun ajatellaan, että "kaikki X:t (korvaa kansanryhmällä, etnisellä ryhmällä, uskonnolla jne) ovat ..., joten myös yksilö Y on...."
Toki. Vaikka ei niin tyhmää päättelijää taida elävästä elämästä löytyä. Sen olemassaolo "meitä itseä tyhempien" keskuudessa vain oletetaan.
Poista"Sen olemassaolo "meitä itseä tyhempien" keskuudessa vain oletetaan."
PoistaTämä on erittäin huomionarvoinen pointti. Juuri noin.
Ja homman paradoksi on tietenkin siinä, että juuri ne, jotka syyttävät noita "itseä tyhmempiä" kokonaisen ihmisryhmän perusteettomasta leimaamisesta, tekevät juuri sen saman tuossa itse.
No, eipä tuokaan uutta ole. Miten se nyt raamatussa menikään: tikku toisen silmässä ja malka omassa ahterissa ...
Kuten ole usein todennut, nyky-Suomen suurimpia ongelmia on tuossakin ilmenevä polarisaatio, joka puolen ja toisin estää edes yrittämästä aitoa KESKUSTELUA periaatteella asiat riitelevät eivätkä miehet. Muistelen, että vielä 1960-70-luvuilla tuohon olisi ollut pyrkimys, mutta voi olla, että aika on kullannut muistot...
PoistaEi tuo tietysti ainutlaatuista ole Jared Diamond kirjassaan Mullistus kuvaa täysin saman ilmiön USA:ssa selittäen sen vähentyneellä sosiaalisella pääomalla.
Meillä ei ole kuuluisaa keksijää Popovia.
VastaaPoistaPopov oli radion keksijä yhtä hyvällä oikeudella kuin Marconi.
PoistaKyllä. Ja lähetti Kuutsalosta Kotkan edustalta ensimmäisen langattoman sähkösanoman, jolla oli tarkoitus pelastaa ja pelastettiin ihmishenkiä. Sadun tiedon perusteella jääsärkijä Jermak pelasti ajelehtivalle jäälautalle joutuneita lavansaarelaisia kalastajia, kai n. 30 yhteensä. Tapauksesta tuli 5.12. kuluneeksi 120 vuotta. – Tästä Vihavainen onkin kirjoittanut.
PoistaMafH
Kyllä hallituksen uudesta perhevapaauudistuksestakin vitsien aiheeksi on.
VastaaPoistaÄiti sana on korvattu termeillä "Synnyttäjä" ja "raskaana oleva"(avio tai avoliiton puolisko). Kai isällekin yhtä moderni termi on kehitetty.
Onhan siinä tiettyä jylhyyttä: ortodoksien Maria Jumalansynnyttäjä (kreik Teotokos).
PoistaVenäjäksi molemmat vanhemmat ovat synnyttäjiä -roditely. Raskaana kuitenkin taitavat olla enimmäkseen naisoletetut.
PoistaHeimohuumoria.
VastaaPoistaTuo esimerkki savolaisesta pudotus - äkkipyssäys - tyyppisestä huumorista on puhdasoppinen tilanteessa, jossa toinen henkilö kysyy vaikkapa, että uskaltaako tästä hypätä, johon savolainen "humoristinen vastaus" on tuo blogissa kuvattu.
Tamperelainen hämäläisen rodun alalajina nauraa itselleen yhtä railakkaasti murjaistessaan vitsin turkulaisesta.
Pohjalainen huumori käsiteltiinkin perinpohjaisesti edellä.
Eikös Radio Jerevan edustanut kohtuuhyvää huumoria? Jos lähitulevaisuudessa saadaan asiat Suomessa riittävän haasteellisiksi, niin toiveena on saada sivutuotteena vastaavaa huumorin lajia tännekin.
Suokoon Luoja, ettei siihen tule tarvetta...
Poista