Erillinen Suomi
Martti Häikiö, 14 askelta Suomen itsenäisyyteen. Edita
2019, 134 s.
Joskus
maailmassa valtakunnan itsenäisyys
oli kova sana. Sen vallanpitäjien toimia ei rajoittanut mikään. Heillä oli
vallan täyteys eli plenitudo potestatis.
Westfalenin rauhan määräysten mukaan hallitsija sai omassa maassaan määrätä
myös alamaistensa uskonnosta, vaikka hänen määräämänsä tie saattoi viedä koko
kansan hänen perässään helvettiin.
Vanhan sanonnan
mukaan Englannin parlamentti saattoi määrätä vaikkapa jokaisen punatukkaisen
hirtettäviksi tai joka toisen sinisilmäisen maasta karkotettavaksi. Ainoa, mitä
se ei voinut määrätä, oli miehen tekeminen naiseksi tai päinvastoin.
No, kuten
huomaamme, ajat ovat muuttuneet ja tuo sukupuolen muuttaminen on nyt jo pelkkä
läpihuutojuttu. Hirttäminen sen sijaan on jo mutkikkaampi asia, saati sen
määrääminen synnynnäisten ominaisuuksien perusteella.
Jokainen
valtakunta tällä pallolla alkaa nykyään olla jo niin monen kansainvälisen
sopimuksen sitoma, että kansallisen lainsäädäntöelimen valta on usein aika näennäistä,
hallituksen liikkumatilasta puhumatta.
Venäjä on
tunnetusti ilmoittanut ajavansa kansallisen suvereenisuuden
asiaa, mutta ei sekään niin suvereeni ole, kuin jotkut siellä näyttävät
kuvittelevan. Kansainvälinen yhteisö saattaa aina määrätä sanktioita, ellei
sitten vallan interventiota tee, kuten siellä täällä välistä tapahtuu.
Tässä pari
vuotta sitten juhlittiin Suomen valtiollisen itsenäisyyden satavuotisuutta.
Sangen älyttömästi tunnukseksi otettiin Suomi
100. Ikään kuin Suomi olisi keksaistu juuri sata vuotta sitten ja harsittu
kokoon ties mistä aineksista.
Tosiasiahan on,
että Suomen historia myös valtiollisena ulottuu monen sadan vuoden taakse. Ei
se nyt ihan yhtä vanha ole kuin nuo Skandinavian maat, mutta niidenkin
valtiollisuus voidaan kyllä panna lainausmerkkeihin vielä aika kauan.
Kalmarin unionilla
oli jo joitakin nykyaikaisen valtion piirteitä, mutta monet niistä puuttuivat
sekä siltä että sen osilta. vapaussodan se Ruotsikin sai käydä ja me siinä
mukana.
Samaan yhteyteen
voidaan sijoittaa tuntemamme Suomen historian varsinainen alkutaival. Osanotto
kuninkaanvaaliin vuonna 1362 merkitsi kyllä jo valtiollisten oikeuksien
tunnustamista. Suuriruhtinaskunnan arvonimi ja vaakuna tulivat sitten
1500-luvulla ja olivat lähinnä arvokkaita koristeita, joita käytettiin Iivana
Julman edessä Ruotsin kuninkaan arvon korostamiseksi. Aivan todellisiin asioihin
ne silti viittasivat.
Ruotsi-Suomi on toki jälkijättöinen termi,
mutta tosiasiassa Suomen erityisyys valtakunnassa oli todellista. Erityisiä
Suomen kronikoita tehtiin, useitakin mutta ei sen sijaan koskaan Pohjanlahden
itäpuolella sijaitsevien läänien kronikoita.
Kun niin sanottu
Uusi Suomi liitettiin Venäjään, oli
rauhansopimuksen kaltaisessa tekstissä tietenkin syytä yksiselitteisesti kertoa
alueen rajoista eikä puhua Suomesta.
Suomi terminä oli laajempi ja sisälsi myös jo Venäjälle kuuluvan ns. Vanhan Suomen.
Se ajatus, ettei
minkäänlaista Suomea olisi ennen vuotta 1809 ollut olemassakaan, ei kestä
tarkastelua. Se oli silloin jo satoja vuosia vanha.
Häikiö korostaa
myös Suomen vanhuutta, mutta nostaa vuotta 1809 edeltäneeltä ajalta esille
erityisesti Suomen kielen kehittämisen, mikä on myös hyvin tärkeä asia, vaikka
kansakunnat kyllä saattavat olla olemassa ilman omaa kieltäkin, kuten Irlannin
esimerkki osoittaa.
Uskonto olisi ehkä
ansainnut enemmänkin korostamista, sillä myös se sittemmin hyvin tehokkaasti erotti
meitä Venäjästä ja toimi identiteettitekijänä. Suomen suuriruhtinaskunta
vuodesta 1809 lähtien täytti jo useimmat valtion
tunnusmerkit, vaikka ei itsenäinen ollutkaan.
Mitä
itsenäistymiseen tulee, on eduskunnan riitainen äänestys 6.12.1917 aika kehno
ja teennäinen itsenäisyyspäiväksi. Toki se onkin poliittinen kompromissi, jolla
on oma tarkoituksensa ja se oli aikanaan vaihtoehto vapaussodan
päättymispäivälle, jota Ståhlberg piti liian repivänä juhlimisen aiheena.
Siinä hän
varmasti oli oikeassa, sillä jopa nykyinenkin itsenäisyyspäivä on kyennyt
herättämään ns. edistyneistön aggressioita, ikään kuin itsenäisyydessä olisi jotakin
hyvin arkaluontoista ja kukaties peräti taantumuksellista.
Leninin rooli
Suomen itsenäistymisessä oli tietenkin kielteinen sikäli, että hän yritti
kaikin tavoin kiihottaa ja varustaa maamme edesvastuuttomia aineksia kapinaan
ja sen myötä tietenkin liittymään uuteen kommunismin tunnusten alla syntyvään
maahansa, sovdepiaan, kuten tuolloin usein sanottiin.
Siltä kannattaa
todeta, että Lenin & Co, tunnustivat ensimmäisinä Suomen itsenäisyyden,
mikä aikanaan helpotti asioita. Tuo itsenäistyminenhän sinänsä oli jo fait accompli ja tapahtunut välittömästi
ns. Lokakuun vallankaappauksen jälkeen. Eihän porvarillinen Suomi –ainoana lajissaan-
nyt sentään olisi voinut bolševikkivallan alaiseksi tahallaan
jättäytyä.
Päätös
aseellisesta kapinasta jää tietenkin sen tehneen sosialidemokraattisen puolueen
radikaalisiiven vastuulle. Se lieneekin Suomen historian huonoin päätös, joka
aiheutti onnettomuutta eniten tekijöilleen, mutta runsain mitoin koko kansalle.
Selitykset
siitä, että kansanvaltuuskunta teki oikein sopimuksenkin Neuvosto-Venäjän
kanssa ja vieläpä tinki rajoista, ovat yhtä tyhjän kanssa, kun ajatellaan
kapinan merkitystä Suomen itsenäisyydelle. ”Punainen valtiosopimus” oli vain
paperinpala, jonka olisi yhtä hyvin voinut jättää tekemättäkin, ellei nyt olisi
edes jonkinlaista propagandaa ollut tarvis tehdä.
Häikiö ei
kiinnitä huomiota saksalaisen kuninkaan valitsemiseen Suomen valtaistuimelle. Demokratian
periaatteiden kannaltahan tämä oli arveluttava temppu, mutta ei sinänsä mitään
itsenäisyyden myymistä. Sitä voi merkitykseltään hyvin verrata Euroopan
unioniin liittymiseen.
Saksalaisia kuninkaitahan
koko Eurooppa vilisi, itse asiassa tärkeimmät monarkit olivat saksalaissukuisia
serkuksia. Suomelle kuninkuus olisi silloin merkinnyt tiettyä tukea Saksasta
ainakin, jos valtaistuimelle olisi saatu Hohenzollern, eikä Saksan keisaria
olisi syösty vallasta.
Kumpikaan ehto
ei täyttynyt, joten oli pakko tyytyä täydelliseen itsenäisyyteen ilman
ulkomaista selkänojaa. Balttilainen, enempää kuin pohjoismainen suuntaus
ulkopolitiikassa ei sitten paljoa painanut, kuten saatiin todeta –itsenäisinä,
mutta itsepäisinä.
Häikiön mielestä
liittyminen EU:hun sen kuin vahvisti itsenäisyyttä ja vähensi erään suurvallan
kiusausta käyttää vaikutusvaltaansa oman intressipiirinsä maahan.
Onhan sillä
jäsenyydellä ilman muuta ollut oma ulkopoliittinen merkityksensä juuri tuossa
mielessä, mutta ei se mitään itsenäisyyden vahvistamista ole merkinnyt, sen
enempää kuin (käytännössä yhä olematon) Euraasian liitto sen jäsenille tai
Neuvostoliitto aikoinaan sen liitontasavalloille.
Englanti eli
siis yhdistynyt kuningaskunta lienee eronnut EU:sta juuri itsenäisyytensä
varjelemiseksi, mutta toki sen asema tässä maailmassa onkin toinen kuin meidän.
Me taas olemme
esiintyneet mallioppilaina, jotka kiiruhtavat tekemään asiat, joita arvellaan
odotettavan, jo ennen kuin kukaan on ehtinyt käskeäkään.
Tämän
nimittäminen itsenäisyydeksi on hieman ongelmallista. Totta tietenkin on, että
ellei itsenäistä mieltä ole, ei oma valtiollinen vapaus enää tunnu
tarpeelliselta, eivätkä sen rajoitukset taakalta.
Miten Marx sanoikaan:
vapaus on välttämättömyyden ymmärtämistä. Neuvostoliitossahan vapaus oli täydellinen,
kun sen kaikki asukkaat ymmärsivät oman etunsa lankeavan yhteen kokonaisuuden
etujen kanssa.
Täydellinen
itsenäisyys siinä mielessä, kuin se ymmärrettiin Westfalenin rauhassa, ei taida
ihan kuulua tähän päivään, ainakaan siinä kulttuuripiirissä, johon me haluamme
tarrautua.
Niinpä
itsenäisyys näyttääkin olevan meillä jotenkin arkaluontoinen asia, jota
merkittävä osa kansasta jotenkin vierastaa, se kai tuntuu liian pönöttävältä ja liki kirkolliselta
asialta. Kansainvälisesti tämä seikka on suorastaan outo.
Joka tapauksessa
on syytä yhtyä Häikiön johtopäätökseen siitä, ettei kannata tuijottaa Suomi
100-tunnukseen, joka on täysin harhaanjohtava.
Nykyisin näyttää
siltä, että olemme joutuneet luonnottomaan tilanteeseen, jossa suuri osa kansaa
kokee maamme syntyneen vasta vuonna 1917 tai aikaisintaan vuonna 1809. Sitä
ennen ei ollut enempää Suomea kuin sen historiaakaan –oli vain Ruotsi, josta
Suomi ponnahti esiin kuin Pallas Athene Zeuksen päästä…
Eikö Ruotsin vallan aikana koko Suomi ollut Österland, ilman lappia ja pientä siivua Länsipohjaa, ja Suomi tarkoitti vain Varsinais-Suomea? Eli missä vaiheessa Ruotsin historiaa Finland alkoi tarkoittaa koko Suomea? Vai oliko kyseessä vanhakin synonyymi Österlandille?
VastaaPoistaTämä kuuluu keskiajalle. Suomi, myös Varsinais-Suomen ulkopuolella oli jo 1500-lkuvun todellisuutta.
PoistaEikö Kustaa Vaasan poika saanut Suomen herttuakunnakseen, mikä lieneekään ollut nimeltään ruotsiksi?
PoistaJuhana, niin. Hertigdöme. Se ei ollut kjoko Suomi.
PoistaSuomalaisen dosentin mielestä alussa oli Jumala, joka loi metsän ja lopussa on metsä ja isänmaan kokonaisetu koko ajan metsässä.
VastaaPoistaRuotsalainen sanoo, että alussa oli Jumala, joka loi maan jonka ihminen uhkaa tuhota, siksi Greta.
"Täydellinen itsenäisyys siinä mielessä, kuin se ymmärrettiin Westfalenin rauhassa, ei taida ihan kuulua tähän päivään"
VastaaPoistaEi kai se muuna kuin ideologiana ole kuulunut mihinkään päivään: aina ollut pieniä ja suuria valtioita ja aina valtiot ovat tehneet liittoja ja sopimuksia, joilla ovat rajoittaneet omaa suvereniteettiaan.
Mutta kieltämättä EU on Euroopassa vienyt tämän pidemmälle kuin muut järjestelyt. Jos se kuitenkin luo länsi-Eurooppalaisen oikeusyhteisön, onko tuo niin paha paikka.
Totta maar. On syytä muistaa, että myös Neuvostoliitto oli vapaaehtoisten liitto.
PoistaUnohtama Pyhää roomalaista keisarikuntaa, siinä vasta proto-EU. Toki ei mikään keskitetysti hallittu kuningaskunta, mutta kuitenkin omasi monta yhteistä instituutiota, parlamentista postilaitokseen ja toimi vielä puolustusliittona. Oman uskomukseni mukaan länsimaisen demokratian synnytti keskiaika. Valta oli hajautunut moneen suuntaan, monella tasolla. Miettiikääpä sen ajan Italiaa ja Saksaa, kiltoja, kaupunkivaltioita, keisari, ruhtinaita, suhteellisen itsenäisiä ritari -ja munkkiveljeskuntia jne. Se sekamelska pakotti pyrkimään kompromisseihin ja neuvotteluun. Itseäni jopa hieman ärsyttää uskomus antiikista nykyisen eurooppalaisen demokratian syntypaikkana. Pientä inspiraatiota ehkä.
PoistaSiis unohtamatta.
Poista"länsimaisen demokratian synnytti keskiaika."
PoistaOlet täysin oikeassa. Itse korostaisin vielä sitä feodalismin ajatusta, että alaisella oli oikeuksia suhteessa ylempäänsä (esimerkiksi Magna chartan synty). Roomassa ylin valta oli absoluuttista (imperium), kylläkin tasavallan aikaina määräaikaista. Tämä näkyy taas Itä-Roomassa ja sen perillisessä Venäjässä, jossa hallitsijat olivat yksinvaltiaita (autokrat). Toki Ateenan kansankokouksessa oli tietty deokratian siemen (esim Perikleen puhe Thukyditen mukaan). Voitanee siis sanoa, että demokratian käsite ja ajatus oli sieltä. 9Tietenkin se koski vain vapaita miehiä - ei orjia tai naisia.)
Nykyisten sukupuoli-ideologioiden vallitessa urheilussa biologiset naiset joutuvat kilpailemaan biologisia miehiä vastaan. Normaalijärkensä säilyttäneet pitävät tällaista hyvin epäreiluna. Sukupuolet ovatkin mukamas vain sosiaalisia konstruktioita, vaikka syntymässä lapsen sukupuoli selviää saman tien. Nykyään kummallinen ideologia pyrkii sivuuttamaan biologian ja järjenvastainen sekamelska on valmis.
VastaaPoista