Missä historia tehdään?
Vielä minun
nuoruudessani saatettiin sanoa, tosin jälkijättöisesti, että historia
päätettiin muutamassa paikassa, jotka olivat Englannin pankki, Saksan pääesikunta ja Ranskan akatemia. En
muista, oliko tämä peräisin Egon Friedelliltä.
Nuo instituutiot
eivät sinänsä maailmaa hallinneet, mutta olivat kukin alallaan ehdotonta
kärkeä, joka kaikkien piti ottaa huomioon.
Suunnilleen
vuonna 1900 tämä luultavasti olikin lähellä totuutta. Ei toki sentään enää
kahden maailmansodan jälkeen.
Silloin nuo
paikat olivat pikemminkin Federal Reserve
Board, Neuvostoliiton kommunistisen puolueen politbyroo ja Ruotsin akatemia.
Nyt sen sijaan
ne saattaisivat kukaties olla Valkoinen
talo, Kiinan kommunistisen puolueen politbyroo ja pysyvä komitea sekä –Ruotsin
akatemia… Vai onko se sittenkin Hollywood?
Luettelosta on
tietenkin tahallaan jätetty pois suurin osa tärkeistä tahoista ja ehkäpä jopa
tärkeimmät. Joka tapauksessa muutokset ovat tämän suuntaisia ja se panee
ajattelemaan. Enää ei Eurooppa johda millään muulla kuin kulttuurin alalla –jos
silläkään.
Kiina on niin
suuri ja dynaaminen, että sen merkitys on yli muiden monella alalla: nyt taloudessa
ja pian kai sotilaallisellakin alalla, mutta ei vielä kulttuurissa. Ja vielä
toistaiseksi USA on se liikkuva palikka, jolla ainoana on todellista
mannertenvälistä sotilaallista voimaa. Onhan se kulttuurinenkin suurvalta,
mutta nimenomaan massana suoltamansa epäkulttuurin alalla. Varsinaisen
korkeakulttuurin voikin kai jättää jo huomiotta.
Venäjä on poissa
luettelosta. Se yrittää palauttaa merkityksensä, mutta vielä enemmän se on
alivoimainen kuin aikoinaan ensimmäisen maailmansodan hävinnyt Saksa. Saattaa
sillä aseita olla, mutta niiden käyttäminen on enimmäkseen mahdotonta ja
logistisesti se on sidottu sinne sydänmaahansa.
Englannissa aikoinaan rehvasteltiin:
we have the men, we have the ships, we
have the money too! Venäjällä asiat ovat huonommin.
Yhtä ainoaa rajoitetusti
toimintakykyistä lentotukialusta voi halutessaan hinata melkein minne tahansa,
mutta ei se merkitse todellisia muskeleita. Kulttuurisesti Venäjä on eristynyt,
ei nyt ihan Kiinan tavoin, mutta merkittävästi. Sen suuri aika on
menneisyydessä.
Ruotsi taas tunnetaan
laadun tekijänä ja pikku jättiläisenä, jonka hyvinvointivaltio on paljon
kokoaan suurempi ihanne. Se sopii myös sen postmodernin kulttuurin alustaksi,
jota Ruotsin akatemia edustaa ja sen valintoja todella kumarretaan kaikkialla
maailmassa. Ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=nobel
.
Meillä
perustettiin suurellisesti Millennium-palkinto,
mutta se floppasi, vaikka rahaa kyllä palaa. Kuitenkaan Alfred Nobel ei ollut
sen kummempaa kuin hyvällä tuurilla rikastunut räjähteiden tuottaja, erikoisesti
siviilitarkoituksia palvelevan dynamiitin. Toki on syytä mainita myös ruudit.
Dynamiitin
keksimiseen ei tarvittu edes järkeä, neroudesta puhumatta. Se oli ennen muuta
onnenkantamoinen, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt. Rahaa rupesi joka
tapauksessa tulemaan kuin rännistä ja kun upporikas ei pysty määräänsä enempää
syömään ja juomaan, oli luonnollista ikuistaa nimensä rahastolla. Jaettavat
summat ovat lähinnä keskisuuria.
Brändi sattui
onnistumaan eikä mikään vastaava palkinto ole koskaan onnistunut haastamaan
Nobelin prestiisiä. Ei vaikka siitä päättää vain pieni kamarilla: Ruotsin akatemia.
Joka tapauksessa
tuo akatemia ei ole mikä tahansa laitos. Se on kuin onkin nykykulttuurin
keihäänkärki, mikä ennen muuta näkyy kirjallisuuspalkinnon
jakamisessa. Sen prestiisi ulottuu kaikkialle ja tuskin on mitään toista
instanssia, joka samassa määrin olisi koko maailman arbiter elegantiarum, jos sanaa nyt voi käyttää. Ehkä ei kannata.
Asiaan kuuluu,
että tämä instituutio on hyvin sensitiivinen kaikille intellektuaalisille ja
etenkin anti-intellektuaalisille muodeille, jotka tunnetaan nimellä radical chic.
On kiintoisaa,
että se on avoimesti luopunut valistuksen perinnöstä ja alkanut jyvittää
arvostusta ideologisesti, ei pelkästään sen mukaan, miten poliittisesti
korrekteja palkittavat kandidaatit ovat, vaan myös sen mukaan, täyttävätkö itse
palkitsijat uusimmat kelpoisuuskriteerit, jotka taas syntyvät kansainvälisessä
eliittijulkisuudessa, paljolta juuri Amerikan liberaalisilla laitamilla.
Mutta se siitä.
Voisihan niistä palkituista puhua yhtä ja toista, mutta ehkä se kaikkein
merkillepantavin seikka on, että vaikka ne olisivat olleet miten läpinäkyvästi
poliittisia ja osoittelevasti radikaaleja tahansa, on itse palkinnon prestiisi
vain säilynyt. Norjan akatemia rauhanpalkintoineen tässä kyllä tosin on vielä
pahemmin ryvettynyt.
Mitä Ranskan
akatemiaan tulee, on se ollut aika konstikas eli monipuolinen laitos, mutta
ymmärtääkseni sen suurin merkitys on ollut normiston luojana. Siellä on muun
muassa päätetty, mikä on hyvää ranskaa ja mikä ei ole. Jokaisen sivistyneen
ihmisen taas oletetiin osaavan ranskaa ja mitä paremmin, sitä hienompaa.
Akatemian
jäsenet ovat olleet ”kuolemattomia” siksi, että heidän ajatuksillaan on katsottu
olevan liki uskonnollinen merkitys kulttuurin edistymisessä: hyvyyden, totuuden
ja kauneuden palveluksessa.
Mutta johan
siitä on aikaa, kun kulttuuri oli arvo sinänsä. Nyt kelpaa kaikki, millä
tehdään rahaa ja millä nähdään jotenkin olevan merkitystä jonkin juuri nyt
hyvänä pidetyn asian edistämisessä.
Toisin kuin
Ranskan akatemia, Ruotsin akatemia ei sentään taida kyetä luomaan normistoa, se
vain haistelee trendejä ja seurailee niitä. Kai se ilmapuntarista tai tuuliviiristä
koko maailmankin kulttuurin suhteen sitten käy.
Meillä koko
akatemian idea on tainnut lässähtää, kun Kekkonen aikoinaan löi sen lättänäksi.
Sen virkaa taitaa osittain toimittaa Kotus,
joka ei enää itsekään tiedä, mikä on hyvää kieltä ja mikä ei. Se on kuitenkin
Suomen Akatemian kielitoimiston perillinen.
Mitä taas on
hyvä englanti, on asia, joka ei kiinnosta ketään. Itse asiassa sitä ei taida
ollakaan muualla kuin Englannin sääty-yhteiskunnan jäänteiden keskinäisissä
kokoontumisissa. Siellä osataan kuurnita ääntämys ja ruotia ilmaukset, mutta
koko tuo maailma jää suurimmalle osalle englannin puhujista aivan
käsittämättömäksi ja tarpeettomaksi.
Ehkäpä se on
hyvä niin. Globalisoituneessa maailmassa olisi outoa, jos lingua francalta vaadittaisiin, että se on jotakin muuta kuin sen
tarvitsee olla. Se on jokamiehen kommunikaation väline eikä mikään arvo sinänsä
ja niinpä jokaisella on oikeus riepotella sitä mielin määrin.
Eipä Ruotsin
akatemiakaan taida siitä piitata, millaista kieltä sen palkitsemat laureaatit
käyttävät. Eihän se edes pystyisi sitä arvioimaan.
Mutta mihin se
sen sijaan pystyy?
Minusta tämä on
hyvä kysymys ja ehkä siihen kannattaisi pyytää vastusta tämän elimen jäseniltä
itseltään. Tai ehkä kannattaisi kysyä, mihin he eivät pysty. Olisi kiinnostavaa
kuulla, millä tasolla tämän elimen itsekritiikki on.
Aikamoinen on
joka tapauksessa tämän elimen urakka, onpa se sitten oikeasti maailman
kulttuurin johdossa tai ei.
Peter Handken
valinta vuonna 2019 herätti poliittisen korrektiuden vahtikoirien närkästyksen,
mikä on aivan poikkeuksellista. Tämä asia kohottaa palkinnon arvoa ainakin
minun silmissäni. Ehkäpä tulevat ratkaisut ovat kiinnostavampia kuin menneet?
Nobelin
evästyksen mukaan palkittujen teoksissa piti joka tapauksessa olla ihanteellinen tendenssi. Onpa tainnut
sekin evästys jo aikaa unohtua. Olisi hienoa, jos se taas palaisi. Odotellaanpa
taas syksyä.
Eurooppalaisen uuden ajan individualisti on astunut raamin ulkopuolelle ja fokusoi katseensa syvyysperspektiiviin -- on mahdollista kokea että yksilöllisellä tahdolla olisi jokin päämäärä, jokin osumapiste, täydellistymä.
VastaaPoistaMutta yksilöllinen tahto ja varsinainen "valta", joka on lajin kollektiiviominaisuus, ovat päinvastaisissa suunnissa. Vahvin, siis "kaikkiallisin" ja "kaikkivoipaisin" valta on siellä missä yksilöminuudet ovat taantuneet takaisin joukkotuntojen valtaan -- siellä missä päämäärärationaalinen järki on heikoimmillaan ja tunnustuksellinen ajattelu vahvimmillaan.
Niinpä kaikki suuruusharhaiset kuvitelmat "vallan ytimistä" tai "istumisesta niissä pöydissä joissa asioista päätetään" ovat täyttä fuulaa. Tosiasiassa aivan eri suuntiin pyrkiviä dynamiikkoja ei mikään voi sovittaa yhteen. Ja kun vaakakuppeihin asetetaan primitiivinen "valta" ja ysilöllisen eriytymisen mukanaan tuoma "tahto", ei ole epäilystä etteikö sosiopsyykkinen taantuma sataprosenttisesti aina voittaisi.
Emme todellakaan oikein tajua miten erityinen historiallinen aika tämä oma eurooppalainen uusi aikamme on ollut. Että siis koko se kognitiivinen edistys, joka on parin viimeisen vuosisadan tiedollisissa voitoissa toteutunut, koko maailman muutos, on jotain aivan ainutlaatuista. Ja että sillä on ollut aivan erityiset syynsä, joista meidän tulisi olla paljon paremmin tietoisia.
Että esimerkiksi nuo tajunnalliset "vallan" ja "tahdon" alkiot ovat päässämme nyt rakentuneet tavalla, jolle ei ole ollut omassa historiassamme eikä ole muissa suurissa kulttuureissa mitään vertaisvastinetta. Ja että jos ja kun emme näköjään osaa suojella itseämme sosiaodynaamisesti täysin erisuuntaisia voimia omaavilta vieraskulttuureilta, omat "tiedolliset" kykymme tulevat romahtamaan.
Muutoksen napa näyttää siirtyneen SF- kohdalle. Emomaan kuninkaallisia ei täällä enää näy, Ruotsi ja Norja järjestää yhteiset hiihtokisat, naisten vallankumous ei ketään Ruotsin mediassa hetkauta, he tietävät etteivät naiset ole koskaan läntisen historian 2000-vuoden aikana luoneet yhtäainoaa kirjoihin päätynyttä ideaa saati teoriaa, koska sellaisen tekeminen on vienyt aina vuosikymmeniä ihmistenasenteiden muuttuessa hitaasti harmaannuttaen hiukset ja tuottaen usein käsittämätöntä soopaa kuten Mooseksen yliopiston tohtorin uusimmasta voi päätellä kalskahtaisipa nimensä miten aateliselta hyvänsä.
VastaaPoistaKansa ei alakaan liikkua tunnelia pitkin etelän kautta länteen, vaan katseet siirtyvät takaisin itään, luonnolliseen yhteyteen.
Kyllä se on niin, että pyhän pakkoenglannin sijaan, maailman lingua francaksi pitäisi palauttaa se aito ja alkuperäinen lingua franca l. ranska.
VastaaPoistaEi onnistu, pitää olla mahtivaltion kieli, jota ranska ei nykyisin ole.
PoistaOnnistuu kun pistetään onnistumaan.
PoistaSiitä vaan yrittämään, lupaan taputtaa katsomosta.
Poista"Enää ei Eurooppa johda millään muulla kuin kulttuurin alalla –jos silläkään". Tuollakin alueella Eurooppa saattaa olla menneen ajan suurvalta, täällä vain ei ole sitä vielä kunnolla tiedostettu. Mutta siltä suurvalta-ajalta on yksi kestävä muistomerkki ylitse muiden, klassinen musiikki. Sillä alueella Eurooppa on suvereeni.
VastaaPoista"Kiina on niin suuri ja dynaaminen, että sen merkitys on yli muiden monella alalla: nyt taloudessa ja pian kai sotilaallisellakin alalla, mutta ei vielä kulttuurissa."
VastaaPoistaTämä on kiinnostava kysymys: tähän mennessä on aina ollut niin, että jonkin valtion taloudelllinen, poliittinen ja sotilaallinen mahti on johtanut myös sen kulttuurin leviämiseen ja matkimiseen. Aika näyttää, muodostaako Kiinan nousu poikkeuksen.
Maantieteestä varmaan johtuu, että monilla suomalaisilla on niin liioiteltu kuva Venäjän merkityksestä maailmanhistoriassa.
VastaaPoistaTietenkin on vaikea löytää suurempia kirjailijoita kuin Dostojevski ja Tsehov, ja menköön nyt samaan seuraan Tolstoikin, kun hän olisi teknisesti ehtinyt saada Nobelin, jos Ruotsin akatemia ei olisi hidastellut.
Isaiah Berlin arvosti erityisesti Lev Shestovia. En ymmärrä, miksi. Ymmärrän, miksi hän arvosti Aleksandr Herzeniä, jota pitäisi pohtia ihan omana itsenään. John Stuart Milliin Herzenillä ei ollut mitään vaikutusta, eikä Karl Marxiinkaan ennen ensimmäisen Internationaalin aikoja.
Marx ei ylipäänsäkään kiinnittänyt ennen 1860-lukua Venäjään ja venäläisiin mitään huomiota muuten kuin epämääräisenä möykkynä, josta puolalaiset radikaalit pyrkivät eroon. Sittemminhän Marx kyllä jopa opiskeli venäjää, kuten kunnon historiantutkija ainakin.
Mutta laajempi ihmetykseni koskee sitä, onko kirjallisuus niin hirveän tärkeätä verrattuna vaikka tekniikkaan ja musiikkiin. Sputnik on kova juttu ja Rimski-Korsakov koko modernin orkestroinnin isä. Ihme olisi, jos niin laajasta maasta ei tuon vertaa kulttuurikumousta löytyisi.
Tunnen suomalaisia, jotka uskovat venäläisten keksineen valistusfilosofian ja Kommunistisen manifestin. Niitä tapaa enää harvoin, jotka olivat varmoja siitä, että jazz keksittiin Odessassa vuonna 1887.
"monilla suomalaisilla on niin liioiteltu kuva Venäjän merkityksestä maailmanhistoriassa."
PoistaKyse on siitä, että maatieteellis-poliittisista syistä sillä on aina ollut keskeinen merkitys Suomelle. Suomalaisessa maailmanhistoriassa tarkastellaan maailmaa väistämättä sen näkökulmista - vai paljonko olet nähnyt painotuksia keskiajan Afrikan mahtivaltioihin. Historiankirjoitus on aina kirjoittajansa (ja kirjoittamisaikansa) näköistä. Meidän maailmanhistoriamme on väistämättä Eurooppakeskeista ja siinä Venäjällä on Pietari Suuresta lähtien ollut merkittävä rooli.
Varmaan näin. Kun tulit maininneeksi Afrikan, saattaisi kiinnostaa tämä artikkeli valistusfilosofeista Yacob ja Amo. En siis tarkoita, että pitäisi ruveta miettimään heidän vaikutustaan Suomeen:
Poistahttps://aeon.co/essays/yacob-and-amo-africas-precursors-to-locke-hume-and-kant
Mielenkiitoinen!
PoistaKommentin pointti oli kyllä vastata lainattuun kysymykseesi. Viittaus Afrikkaan olisi esimerkkiargumentti siitä, että suomalainen (maailman-)historian tarkastelu keskittyy Eurooppaan ja erityisesti Suomen lähialueeseen, jossa Venäjän rooli on AINA, heikkonakin keskeinen.
Kyllä se Venäjä oli Marxilla ja Engelsille ihan avainkysymys: https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=marx+ja+engels+russofobeina
VastaaPoista«Englannin pankki, Saksan pääesikunta ja Ranskan akatemia.»
VastaaPoistaTosi mielenkiintoinen artikkeli. Mutta valitettavasti tekijä ei kiinnittänyt huomiota Venäjän tieteen kehitykseen, varmaankin siksi, että Venäjän tieteen historialla ei ole sen kummempaa merkitystä, paitsi rakettitiede ja joukkotuhoasetiede, josta Vihavainen ei varmaan kovin paljon ymmärräkään. Sen sijaan kuuluisan Izborskin klubin jäsen, fysiikan Nobelin palkinnon saanut Žores Alfjorov vainaa on klubinsa nettisivuilla lukemattomia kertoja vuodattanut surunsa kyynleitä sen johdosta, että tiede ei ole Venäjällä востребована eli tarpeellinen. https://ria.ru/20190302/1536054966.html
Жорес Алферов: Проблемы решаются тогда, когда наука нужна
https://izborsk-club.ru/14362
Aikoinaan rääväsuinen Nikita Hrushev vastasi kritiikkiin siitä, että tiedettä ei Neuvostoliitossa kunnioiteta/tueta rahallisesti. Nikita vastasi siihen ärtyneesti: ”Jos me tarvitsemme jotain tieteellistä, niin me varastamme sen Lännestä.” Nykyään miljoonia venäläisiä on paennut Länteen. Heidän joukoissa on varmasti tiedemiehiä, Putiniin lähettämiä, joiden tehtävänä on soluttautua ja varastaa sitten sitä, mitä Kreml tarvitsee.
Жорес Алфёров: Наука понесла огромные потери за последние десятилетия.
"tiede ei ole Venäjällä востребована eli tarpeellinen"
PoistaEiköhän Venäjällä Pietari ja erityisesti Katariina Suuresta lähtien ole tiedettä pidetty tarpeellisena, lukuunottamatta lyhyttä Lysenkolaista välivaiheetta. Toki sitä rasitti välttämätön poliittinen jargon, jota piti ympätä kaikkeen.