Itsenäisen Suomen ensimmäinen
nuorisosukupolvi
Matti Kuusi, Möykkyjä ja
neulasia, Art House 1989, 205 s.
Matti Kuusi, myöhempi akateemikko,
kuului itsenäisen Suomen ensimmäiseen nuorisosukupolveen, kuten hän itse
toteaa.
Sen nuorison osaksi tuli aika karu
kohtalo. Kuusen kanssa samana vuonna -1914- syntyneistä menehtyi sotavuosina 17
prosenttia. Vielä huonommin kävi vuoden 1917 ikäluokalle, josta tuoni korjasi
19,7 prosenttia ei joka viidennen miehen. Sukupuolten tasa-arvoa ei kukaan
tainnut tässä asiassa kaivata.
Vaikka sotaa kävivät toki nuoret
miehet, kuten nykyään aina korostetaan ei se kato kaikkein suurin ollut kaikkein
nuorimmissa ikäluokissa. Vuoden 1924 syntyneistä poikalapsista kuoli sodan
aikana ”vain”9,8 prosenttia. Vuonna 1896 syntyneilläkin luku oli 11,8.
No, tämä mainittakoon vain siksi,
ettei totuus unohtuisi noita sotaelokuvia katsoessa. Luvut esitetään tässä
kirjassa.
Kuusi ei suinkaan osaansa ruikuta,
vaikka iso osa nuoruutta kului rintamalla. Ei hän myöskään suuresti valita
veteraanien osakseen saamaa arvostusta. Muussa suhteessa veteraanien asiassa
olisi kyllä parantamisen varaa.
Erityisen polttavana kirjoittaja
näkee kirjassaan joka tapauksessa maailman ympäristöongelmat, vaikka onhan sitä
muutakin huolestumisen aihetta: väestöräjähdys, hallitsematon
tieteellis-tekninen kehitys, asevarustelu, idän ja lännen, pohjoisen ja etelän
jyrkkenevä vastakohtaisuus, maailmantalouden kriisi…
Ja leikin loppuna uhkaa
katastrofien katastrofi: biosfäärin tuhoutuminen.
Vihreä vaihtoehto erottui Kuusen
mielestä tuolloin ainoana turtuneen aatepolitiikan väriläikkänä. Tosin silläkään
ei näköjään, Pentti Linkolaa lukuun ottamatta, ollut varaa älylliseen
rehellisyyteen: sen kuvailuun, miten vuoden 2020 kymmenen miljardia ihmistä
kerran eläisivät vihreäin realiteettien maailmassa.
No, mitäpä sanoakaan, nythän tuo vuosi
on koittanut. Katastrofi näyttää jo alkaneen, mutta tuota rohkeutta on entistäkin
vähemmän eikä ole merkkejä tilanteen muuttumisesta. EU:n Afrikka-komissaarikin näyttää
vain tyytyvän hehkuttamaan sitä, miten suurin potentiaali on Afrikan nousevassa
nuorisossa -siis myönteisessä mielessä.
Kuusen kirjoittaessa tekstiään
ajankohtainen katastrofi olivat happamat sateet, jotka näyttivät jo miltei
tuhonneen Saksan metsät ja tekevän pian saman meilläkin.
Tästä Kuusi oli aidosti kauhuissaan
eikä hän ainoa ollut. Onneksi nämä pelot eivät toteutuneet. Miten katastrofi
vältettiin, olisi kiinnostavaa kuulla. Lieneehän asiaa tutkittu paljonkin.
Ilmeistä on, että analyysit ja ennusteet menivät ainakin aikoinaan pahasti
pieleen.
Kuusen mietelmät, joita tähän
kirjaan on koottu, ovat peräisin erilaisista lähteistä, mikä osaltaan on
vaikuttanut niiden saamaan muotoon ja sisältöönkin. Erinomaista on, että mukaan
on kelpuutettu myös 1930-luvun tekstejä. Tuolloinhan Kuusi oli merkittävä
AKS-aktivisti, joka kirjoitteli myös iskeviä runoja.
Enimmäkseen joka tapauksessa aiheet
ovat kansallisia, joskin mukana on myös kansainvälinen perspektiivi, mikä
vertailevan kansanrunouden tutkijalle ilman muuta kuuluukin.
Mitä on esimerkiksi suomalainen sisu
ja kuka ja milloin aloitti sanan käyttämisen? Mikä merkitys oli urheilulla ja
suomen tavattomalla kansainvälisellä menestyksellä koko kansakunnalle ja
vaikkapa sodillemme ja kansakunnan eheytymiselle?
Mistä nykyinen surkea kansainvälinen
urheilumenestys johtuu ja onko se oire jostakin syvemmästä? Ja onko koko itse
koko urheilu sinänsä paljon minkään arvoista?
Vuonna 1984 Kuusi kirjoitti
nasevasti: Kaikista taiteen, urheilun ja muun huijauksen lajeista sirkus on
ylivoimaisesti vanhin, rehellisin ja terveellisin…
Siitä huolimatta kiinnostus tuota
huijauksen lajia kohtaan ei vain näytä ottavan kirjoittajalla laantuakseen. Oli
se Suomen kansainvälinen menestys vaan aikoinaan niin kova juttu. Vielähän
minäkin sain katsella sen viimeisiä aikoja 1950-luvulla ja hiukan myöhemminkin.
Nythän koko tuo skene on lähinnä säälittävä.
Ikuisia ajatuksia sisältyy etenkin
kirjan jälkiosaan, jossa on tällainenkin yhä ajankohtainen ajatelma: Varmin
tapa tehdä mielipide vihatuksi on estää sen julkinen arvostelu. Se on
vuodelta 1947.
Kuusi otti usein reippaasti kantaa
ajankohtaisiin asioihin eikä suinkaan lähtenyt siitä, että se, mitä maailmassa nyt
on, ei tarvitse kritiikkiä. Yhtä vieras hänelle oli ajatus, että myös kaikki
se, mikä toimii, on ehdottomasti mietittävä uusiksi ja muutettava alusta
loppuun.
Aikakauden taide ja kirjallisuus herätti
hänessä usein epäluuloja. Tuntemattoman sotilaan arvon hän näyttää heti
huomanneen, mutta se onkin asia erikseen.
Siteeraan tässä erästä hänen
runoaan, joka ei näytä sattuneen mukaan tähän kirjaan:
Yksi on meissä sentään ero,
minä ja veljeni,
freudisti-nero
Sinä tunkioos menet nuuskivin
kärsin,
minä taas tunkiostani -kärsin
Kirjassa kerrotaan muun muassa
siitä, miten Suomen Akatemia milteipä yksimielisesti allekirjoitti vuonna
1989 vetoomuksen, jossa kiirehdittiin yhteisiä toimia ilmakehän, veden,
maaperän, metsien ja kaiken elollisen suojelemiseksi ja väitettiin, että
ihmislajin oma toiminta on yksi kriisin perussyistä.
Välinpitämättömyyteen tai tappiomielialaan
ei nyt ollut varaa. Oli tehtävä kaikki voitava, että tulevat sukupolvet
voisivat ajatella meitä ilman katkeruutta, lausuivat akateemikot.
No, nythän tuosta on juuri yhden sukupolven
mittainen ajanjakso vierähtänyt. Onpa sen kuluessa saatu aivan valtavasti aikaan
myös ympäristönsuojelun alalla eikä väestökään ole ihan sentään tuonne
kymmeneen miljardiin kasvanut.
Mutta sinne se on kasvamassa ja sen
ohikin. Miten tulevat sukupolvet suhtautuvat meihin, jos emme edes uskalla asettaa
itsellemme sitä kysymystä, mitä tuolle kaikkein suurimmalle ongelmalle olisi
tehtävä saati että tehtäisiin jotakin?
Niin tai näin. Vuonna 1989 Kuusi
päätti kirjansa merkittävään aforismiin: Ihmislajin viimeinen näytös,
kestipä se vuosikymmeniä tai vuosisatoja, tulee olemaan kokemisen arvoinen.
Näin minäkin uskon. Eihän noita
tulevan, mielenkiintoisen aikakauden sukupolvia välttämättä kateeksi käy, mutta
ei se itsenäisen Suomen ensimmäisen nuorisosukupolvenkaan taival niin helppo
ollut.
Helppoahan se ei koskaan ole, mitä nyt suurten ikäluokkien lapset ovat syntyneet lähtökohdiltaan Suomeen lähes kultalusikka suussa jokainen. Toisaalta heillä eli meillä on järkyttävän suuri vastuu tehdä tarvittavat toimet ettei tulevilla sukupolvilla menisi suorastaan mahdottomaksi.
VastaaPoista"ei se kato kaikkein suurin ollut kaikkein nuorimmissa ikäluokissa. Vuoden 1924 syntyneistä poikalapsista kuoli sodan aikana ”vain”9,8 prosenttia."
VastaaPoistaVoisiko logiikka olla siinä, että tuo ikäluokka ei "ehtinyt" olla niin kauan? Voisin kuvitella, että kato olisi suurin ikäluokassa, joka juuri ehti reserviin 1939 ja oli 1944-45 taistelukunnossa, oliskohan 1921-23 syntyneet.
Totta maar se vaikutti. Talvisodassa eniten kärsi vuoden 1916 ikäluokka (7,1) kaiken kaikkiaan suurimmat luvut olivat ikäluokilla 1914-1921 (17,0 - 17,4). Korkein siis tuo 1917 syntyneet (19,7) ja toiseksi korkein 1916 syntyneet (19,1).
PoistaSiellähän eivät siis olleet vain kutsuntaikäiset.
PoistaOlihan kuolleisuuteen monia syitä. Jukka Kemppisen vanhassa blogissa yksi: kaupunkikuntien kuolleissuus oli matalampi kun nämä palvelivat enemmän tykistössä tms kun taas maalaiskuntien perusjalkaväkimiehet olivat tiukilla. Nurmon hautausmaa herättää syviä ajatuksia.
PoistaSotilaan ikäkin on mielenkiintoinen tekijä: oliko nuorilla enemmän varomattomuutta (Hauhia-efekti) ja pantiiko näitä helpommin hyväkuntoisena pahoihin paikkoihin ja kestivätkö vanhemmat miehet huonommin kovia oloja tullen väseneiksi ja varomattomiksi.
"Mistä nykyinen surkea kansainvälinen urheilumenestys johtuu ja onko se oire jostakin syvemmästä?"
VastaaPoistaTämä on kysymys, jota soisin jossain myöhemmässä blogissa pohdittavan. Itse näen sen nimittäin oireena jostain syvemmästä. Samaa ilmiötä edustaa, että kolmasosa nuorisosta ei suorita asevelvollisuus yhteisasumisineen "ahistaa".
Toisin näin kyllä niinkin, että kun Suomi ei pärjännyt esim Ruotsille jääkiekossa tai jalkapallossa, saattoiko sama - paljon kohtalokaammalla tavalla - tapahtua jonkin suuren suomalais-ruotsalaisen yrityksen neuvottelukabineteissa.
Ihmislajin viimeinen näytös, kestipä se vuosikymmeniä tai vuosisatoja.
VastaaPoistaItse toivon mielummin vuosisatoja. Pelkään kuitenkin, ettei ihmiskunnalla ole kanttia puuttua sen paremmin väestö- kuin ilmastokysymykseenkään. Viimeksi pessimismi sai vahvistusta eilisestä Hesarista: lyhyet vaalikauden mittaiset näpertelyt kävivät kipeiden ratkaisujen edelle, kun kerran hallitus vannoo haluavansa tehdä merkittäviä ilmastoratkaisuja.
Ehkä elämänasenteeksi pitäisi ottaa "kun mä kuollut oon, tuli maan peittäköön".
Siihen "miten katastrofi vältettiin", löytää vastauksen esim. professori Jarkko Hantulan blogi-kirjoituksesta vuodelta 2014:
VastaaPoista" Ristiriita Suomen ja etenkin Lapin alhaisten saastepitoisuuksien ja metsäkuolemien välillä selitettiin pois Suomen karulla ilmastolla, jonka seurauksena maamme mäntyjen sanottiin olevan äärimmäisen herkkiä ilmansaasteille. Tähän kuvaan sopi erinomaisesti pahimpien tuhojen löytyminen pohjoisesta Sallan Rikkilehdosta, venäläisen teollisuuskaupunki Montsegorskin läheltä.
Toki Suomessa oli tutkijoita, kuten Timo Kurkela, jotka ymmärsivät että ilmiön taustalla olivat poikkeuksellisen sateiset kesät ja niiden villitsemä surmakkasieni. Media ei kuitenkaan halunnut kuunnella heidän tylsää selitystään 1980-luvun mäntytuhojen taustalla, vaan piti viimeiseen asti kiinni saasteteoriasta.
Niinpä 1980-luvun ruskeiden mäntyjen aiheuttajaksi hyväksyttiin vasta kymmenien miljoonien markkojen tutkimushankkeen tulosten pohjalta surmakan aiheuttama versosurma (silloin myös versosyöpänä tunnettu); ratkaisevia todisteita tästä esittelivät rovaniemeläinen Risto Jalkanen ja hänen oppilaansa Juha Kaitera. Sekä tietenkin itse mäntymetsät, jotka hankkeen valmistuessa olivat jo karistaneet ikävän sienen niskoiltaan ja kasvoivat taas yhtä vihreinä kuten aina ennenkin. "
Muistan senkin väitteen, ettäsatelliittikuvien mukaan Suomen puolella oli aivan toisennäköistä kuin raja takana. Selityksenä tehoporotalous: liian suuri poromäärä söi jäkälän meillä tarkkaan ja vahingoitti vielä puiden juuriakin.
PoistaKävin 1990-luvulla Kevon tutkimusasemalla, jossa tutkittiin happaman sateen vaikutusta mäntyjen kasvuun. Yksi koeala ei saanut mitään erityistä, toinen sai lievästi hapanta vettä ja kolmas kunnolla hapanta. Arvaatte varmaan, että kolmas kasvoi parhaiten. Pikaselitys oli, että happamuus irrotti köyhästä hiekkamaasta ravinteita paremmin. Sellaisia happosade-efektejä!
PoistaHieman syntyvyydestä ja pakolaisuudesta:
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=LPjzfGChGlE
Itselleni on jostain jäänyt käsitys että suurimmat sosiaaliset erot ikäluokkien sisällä olisivat nimenomaan ns. suurilla ikäluokilla. Jossain vaiheessa juuri nämä ikäluokat joutuivat jonkun seuraajansa hampaisiin leimmattuina nimenomaan "kultalusikka suussa syntyneiksi" ja "lastensa hyvinvoinnin edellytykset syöneiksi" porsastelijoiksi.
VastaaPoistaItse en ole elämässäni kokenut oikein yhtäkään turvallista päivää.
Kyse oli kai siitä, että merkittävä osa koki massayliopiston myötä merkittävän luokkaretken ja lisäksi tuo ikäluokka dominoi Suomea pitkään. Osa ei menestynyt. Siitä suuret erot. Sitä ennen syntyperä ja peritty varallisuus loi pienen, stabiilin eliitin.
PoistaHelppoa tai ei, täällä saa opetella elämään ilman kunnon kulttuuria. Helppoa täällä on täyttää tarpeensa, mutta silti yksittäisen ihmisen vaatimukset elämälle ovat aika kovia. Nimittäin ne ovat lähinnä vain aineellisia, tai sitten kaikki ns. henkinenkin työkin kulkee kohti aineellisia tavoitteita. Tarkoitan rahaa ja sen sellaista autoa, mitä ties naista ja venettä. Kaikkea ja mahdollista kun pitäisi jokaisen mielestä saavuttaa. Toista on yhteiset kokemukset, jotka ennen loistivat kunniassaan, ei enää. Tosiaan varusmiespalvelus on nykyään helpompi, mutta harvempi sen suorittaa. Aikuistumisriittinä sekin on varmaan taantunut merkittävyydessään, mutta on kyllä paikallaan. Enää ei puhuta, että siellä pojista tehtäisiin miehiä. Itseasiassa tässä joskus lähivuosina kävin intin, ja sielläkin poikia puhuteltiin ”miehinä”, koska korrekti kielenkäyttö. Hauska sitten kuulla, kun sotien aikana sotilaita saatettiin kuitenkin kutsua ”pojiksi”. Eikä koskaan vedetty leukaa, minun aikana lopetettiin pinkan tekeminenkin ja kuri hölleni.
VastaaPoistaEi tässä kannata kuitenkaan aikaisemmin syntyneitten toisiaan kirota, jos maailma on mennyt mullin mallin. Ehkä on joskus jo kauan sitten herraonni kääntynyt, ja sitä ei ole huomattu. No nyt sen moni tajuaa. Minun näkökulmastani aikaisemmat sukupolvet ovat vähän samaan tapaan menneet sekaisin kaikesta uudesta elektroniikasta ja tekniikasta, niin kuin nykynuoriso on mennyt nykyään tietokoneista. Pahoittelen, että meidän aikanamme on kuitenkin menty sekaisin vielä enemmän, ja meille koneet ja laitteet ovat lähes herroja jo. Elämä menee ohitse kännykän ääressä, jotkut vie sen suihkuunkin tai saunaan mukanaan, vessaan, avantoon. Elämän tahdotaan olevan ikuinen huvikierros syntymän ja kuoleman välissä, siitä tosin seuraa ettei enään synnytä, kuollaan vaan. Ensin henkisesti, sitten fyysisesti.
Liikakansoitus, mitä sille nyt voisi tehdä, suomalaiset tuntuvat jo olevan ainakin eturintamassa asian suhteen. Siihenhän moni asia kiteytyy, roskista, saasteista ilmastonmuutokseen, ilmanlaatuun. Jos ei ihminen ratkaise liikakansoitusta, niin sitten äiti maa. Tästä voi olla kohtalaisen varma.
Noblesse oblige, aateluus velvoittaa. Kun tuon oikein ymmärtää, niin löytää selityksen Suomen urheilun alasajolle. Esimerkiksi Ruotsia on aina hehkutettu tasa-arvon mallimaana, mutta kuningaskuntana sillä on hovietiketti ikään kuin sisään rakennettuna kulttuuriin. Sama koskee kaikkia muitakin kuningaskuntia, entisiä tai nykyisiä. Ruotsi on silleen tasa-arvoisempi, kuin esimerkiksi Englanti, että tavallinenkin svenssoni, tietää olevansa etuoikeutettu, vaikka osa maanmiehistä on tietysti vielä etuoikeutetumpia, mutta kun vertaa maailman enemmistöön, niin hyvin pyyhkii. Näinhän on itseasiassa Suomessakin, mutta täällä paremmuus ei ole koskaan imeytynyt kansalliseen kulttuuriin. Tarve olisi, salit olivat täynnään, kun Jordan Peterson piipahti täällä, vaikka siitäpä ei paljon meuhkattu valtamediassa. Feministinen versio Jantenlaista ei nitistä vain huippuja, vaan saastuttaa miehisen elinpiirin, niin ettei se riitä ravitsemaan tarpeellisia testoteronivarastoja. Soijalla ja pitsalla, ei voiteta miesten lajeissa,
VastaaPoistaPojat! Miehinen aateluus velvoittaa. Pää pystyyn ja hartiat taakse. Se takaa pillusaatavuuden ja muutakin mukavaa,
Sota-aikana sentään yksi suomalainen vastasi kymmentä naapurimaalaista, mutta rähmälläänolovuodet pyyhkivät senkin paremmuuden pois. Taistolaiset, puhumattakaan heidän jälkeläisistään, ovat putsanneet loputkin miehisen itsetunnon rippeet, niin ettei suomalainen mies vastaa edes yhtä hottentottia.
PoistaSangria maistuu? Cin cin ja kippis!
Poista