Se suuri
murros
Tauno Nurmela, Sanottu
mikä sanottu. WSOY 1979, 319 s.
Tauno Nurmela
(1907-1985) oli romaanisen filologian professori ja akateemikko, joka toimi
muun muassa Turun yliopiston rehtorina 1960-luvulla.
Tässä
kokoelmassa julkaistaan useita niistä puheista, joita Nurmela piti rehtorina lukukauden
avajaisissa 1960-luvun lopulla. Sellaisethan olivat aikoinaan hyvin huomattuja
tapahtumia.
Siinä ajassa oli
yliopistomiehelle paljon pohdittavaa. Oli uusia ilmiöitä, jotka pakottivat
katsomaan asioita laajemmasta perspektiivistä. Myös Suomen tasavalta täytti vaatimattomat
50 vuotta vuonna 1967 ja olin itsekin katsomassa, miten rivi tykkejä (meillä
oli siis niitäkin!) paukutteli laukauksensa jubilaarin kunniaksi uuden Jäähallin
vieressä. Tasavallan presidentti oli Urho Kekkonen ja Helsingin yliopiston rehtorin
nimi oli Erkki Kivinen, joka toki oli varjo vain Edwin Linkomiehestä, mutta Rector
Magnificus nyt joka tapauksessa.
Yliopisto oli
muutoksessa, kuten jokaisen oli pakko todeta. Ennen oli olemassa ollut vain
muutaman sadan opiskelijan ja opettajan yhteisö -universitas- jossa
jokainen tunsi toisensa, niin opettajat kuin nuo isänmaan toivot, joiden vuoro
pian tulisi johtaa maata virkamiehinä.
Jotain absurdia
oli jo ilmeisesti siinä, että uusia ylioppilaita yhä juhlittiin vanhaan tapaan
seremoniallisesti ja heidät johdatettiin jokainen vuorollaan puristamaan
rehtorin kättä ja kirjoittamaan nimensä matrikkeliin. Tämä lienee ollut
jonkinlainen successio apostolican muoto. Niin ymmärsin Kivisen sanoista
vuonna 1965. Nyt noita toivoja tuli joka tuutista ja yhtenä ainoana vuonna,
1965, heitä oli jo 15000, minä yksi niistä.
Eikä kehitys
siihen pysähtynyt, ennen pitkää lähes joka toinen suoritti tuon yleissivistävän
koulun, lukion, joka paljolta vastasi ns. vapaiden taiteiden opintoja
yliopistoissa silloin joskus. Sen jälkeen sopi erikoistua, mutta yhdessä pysyttiin
jatkossakin joka tapauksessa, kaikki samassa yliopistossa. Kehitys oli
samanaista muuallakin.
Ranskassa vuonna
1968 tapahtui kummia. Ylioppilaat alkoivat protestoida olevia oloja vastaan ja
sitten väkivaltaisesti rähistä ja haastaa mellakkapoliiseja, lopulta uhata koko
laillista järjestystä. Puheet vaikuttivat toivottoman sekavilta ja joskus
selvästi avoimen typeriltä (Olkaa realisteja, vaatikaa mahdottomia…), mutta
mellakoiden tavaton suosio korkeakoulutukseen päässeiden nuorten parissa oli
tosiasia.
Näin ei ollut
ainoastaan Ranskassa, vaan jo sitä ennen myös Berliinissä, Roomassa ja
muuallakin. Mikä sai aikaan moisen yleisen mielialan koko Euroopassa ja
Amerikassakin, olivatko opiskelijoiden olot niin huonot? Sorrettiinko heitä?
Olihan
opiskelijoilla vaatimuksia myös omien olojensa suhteen, mutta ei se voinut olla
oleellista. Eivät ne olleet viime aikoina huonontuneet. Mitä tulee vaikkapa
Ranskan ja useimpien muidenkin Euroopan maiden talouteen ja hyvinvointiin, se
ei ollut viime vuosina suinkaan huonontunut, vaan kasvanut valtavasti.
Ranskassa otettiin
1970-luvulla käyttöön käsite Les Trente Glorieuses eli mahtavat 30 vuotta.
Ranskan kansantuote nousi tuona aikana ennenkuulumattomasti ja kuluttajan
ostovoima kohosi keskimäärin 174 prosenttia vuosina 1950-1974. Ei ollut enää
nälkä eikä ainakaan jano. Viinin kulutus kasvoi valtavaksi.
Vuonna 1968 tämä
uusi vauraus oli jo havaittavissa. Se näkyi jo edellisenä vuonna, kun olin
omalla autollani ajelemassa Pariisissa. Vastikään hankittuja autoja oli joka
paikka täynnä eivätkä kuskit vielä olleet oppineet tajuamaan, mitä säädylliseen
autoiluun kuuluu. Autot kolhivat toisiaan holtittomasti ja kiroilevat kuljettajat
uhkasivat toisiaan nyrkein. Moni piti kunnia-asianaan ajaa mahdollisimman vaarallisesti.
Sama ilmiö toistui sitten Venäjällä 1990-luvulla.
Joka tapauksessa
siis niin sanottu konsumerismi oli nyt saapunut. Useimpien ihmisten realistiseksi
elämänsisällöksi saattoi jo tulla mukavan elämän tavoittelu. Tämä oli uusi tilanne,
vielä kymmenisen vuotta aiemmin ei kenenkään olisi kannattanut edes puhua
mistään yleisestä yltäkylläisyydestä. Toki se oli nytkin suhteellista, mutta
ehdottomasti juuri se oli koko aikakaudelle se leimaa-antava uusi ilmiö: kulutusyhteiskunta.
Sellaista sanaa ei ollut koskaan ennen tarvittu.
Mitä
julistivatkaan Nanterren ylioppilaat vuonna 1968? Nurmela mainitsee yhden
asian, joka mielestäni on jäänyt liian vähälle huomiolle: uusi vauraus tuntui
ansaitsemattomalta ja hävettävältä. Se sitä paitsi jakaantui epätasaisesti. Vakuutettiin
näin: Vallankumous, joka nyt alkaa, ei koske vain kapitalistista yhteiskuntaa,
vaan koko teollisuudelle perustuvaa sivistystä. Kulutusyhteiskunnan on
kadottava. Me hylkäämme maailman, jossa kyllä varmasti ei kuole nälkään, mutta melkein
varmasti kuihtuu ikävään.
Mitä soopaa
tämäkin nyt oli? Ihmiskunta oli jo ammoisista ajoista pyrkinyt turvalliseen ja
yltäkylläiseen elämään ja nyt kun se oli tarjolla, se kirottiinkin ala-arvoisena.
Kuten kaikki muistavat,
Mauno Koivisto otti kantaa tähän ilmiöön ja letkautti, että kun oli hieman liiankin
hyvin syöty, oli seurauksena ilmavaivoja, mikä näkyi nyt opiskelijamellakointina.
Luulen, että hän osui aivan oikeaan, mutta
silti noiden vaivojen synty saattaa ansaita syvempääkin tutkimusta. Miksi juuri
silloin? Miksi ei enää myöhemmin? Mitä tuo suurena ongelmana pidetty
ikävystyminen oikein tarkoitti?
On tiettyjä
aikakausia, jolloin ikävyydestä tulee muotitermi ja sitä lähellä olevasta
masennuksesta, melankoliasta aikakauden sairaus. Sellaisesta puhuttiin
1800-luvun alussa ja uudelleen saman vuosisadan lopulla (ennui, spleen,
maladie du siècle). Se oli jo Puškinin Oneginin tai lordi Byronin
sairaus. Nytkö sitten se vaivasi laajaa yliopistonuorison joukkoa?
Tulkitsen, että
tuo ikävyyden lohduton tunne liittyi siihen, ettei aineellisen toimeentulon parantamista
enää nähty merkittäväksi päämääräksi elämässä, kun se kerran oli jo saavutettu.
Vastaavasti kerrotaan 1920-luvun alun Suomen ylioppilasnuorison olleen
masentunutta, kun kaikki oli jo saavutettu: niin Suomen itsenäistyminen,
kuin suomen kielen valta-asema ja suomenkielinen kulttuuri. Mitä enää voitiin
tavoitella?
Vastaus suureen
kysymykseen myös tuohon aikaan: voitiin ja myös piti tavoitella Suur-Suomea.
Eihän isänmaa tosiasiassa ollut vielä itsenäistynyt. Osa Suomen heimosta huokaili
ikeen alla, ei voinut sanoa. että isänmaa mukamas oli vapaa, kun Itä-Karjala ei
vielä saanut olla osa sitä. Suur-Suomi on yhtä kuin isänmaa, ette saa
muuta kuvitella!
Tämä siis
Suomessa ja silloin 1920-luvulla, aikanaan. Mutta 1960-luvulle ominaista uutta
ikävystymistä tulkittiin toisin. Avaimena kaikkeen olivat nuoren Marxin kirjoitukset.
Tuon aikakauden ylioppilaille vieraantumisen (Entfremdung) käsite oli
aivan keskeinen instrumentti, jolla koko yhteiskuntaa ja historiaa käsiteltiin.
Marxille vieraantuminen
tarkoitti ennen muuta sitä, että ihminen vieraantui omasta olemuksestaan. Yhteiskunta
pakotti hänet tulemaan sellaiseksi, mitä hän ei pohjimmillaan, luontonsa
puolesta ollut ja suurena tehtävänä oli palauttaa tilanne normaaliksi: ihmisen
piti saada taas olla ihminen eikä koneen jatke tai mammonan kerääjä. Riitti jo
sitä sorttia!
Nurmela osoittaa
ymmärtämystä kulutususkonnon hylkäämiselle. Ihanteita etsivä ja niihin pyrkivä
ihminen ei voinut pitää elämän tarkoituksena naapurin elintason saavuttamista
tai ylittämistä. Toisaalta nimenomaan teollinen järjestelmä oli ollut ainoa
keino yleisen elintason nostamiseksi. Ellei sitä olisi, ei olisi apua
tarvitsevia kehitysmaitakaan, mutta se johtuisi vain siitä, että kaikki maat
oisivat samalla, primitiivisellä tasolla.
Niinpä niin, ansaitsematon
hyvinvointi saattoi ja saattaa yhä tuntua kiusalliselta ja jopa tuskalliselta.
Kaikkihan me tunnemme ns. katuvaisen aatelismiehen syndrooman, joka aiheutti
aikoinaan myös venäläisen vallankumousliikkeen synnyn, joka taas oli kaiken nykyisen
radikalismin esiäiti. Pidän selvänä, että nämä kaikenkarvaiset woketukset ja
känselöinnit pulppuavat samasta lähteestä. Ilmavaivoja nekin ovat.
Mutta on
kiehtovaa ajatella, että tuo suuri irtisanoutuminen yltäkylläisyydestä tapahtui
nimenomaan juuri onnellisen 1960-luvun lopulla ja baby-boomerien
pullamössösukupolven toimesta. Uusi maailmantunnehan purkautui sitten
pukeutumisessa köyhäilynä, elämäntavassa hippiliikkeenä ja niin edelleen. Ja kaiken
taustalla oli sellainen varallisuuden taso, joka sentään oli vain murto-osa
nykyisestä.
Maailman saastuminenkaan
ei ollut vielä suuri ongelma, vaikka siitä jo syystäkin varoitettiin.
Ihmiskunnan koko populaatio oli tuolloin vain noin 3,5 miljardia päätä -puolet
nykyisestä.
Suuri ylioppilaskapina
kaikessa typeryydessään oli epäilemättä merkittävä oire. Se oli yhteiskunnan
tuntosarvien sokkireaktio hurjaan ja lopultakin hyvin vaaralliseen niin sanotun
materiaalisen hyvinvoinnin ennenkokemattomaan kasvuun.
Jo silloin, alkuvaiheissaan, se herätti nuoren
joutilasluokan suuriääniseen protestointiin, jota tuettiin avuttomalla ja
enimmäkseen tähysin sekopäisellä filosofialla, olihan asia edes jotenkin
selitettävä itselleen ja muille. Silti tämä kiehunta oli oire jostakin syvemmästä.
Ainahan sitä on nuorisoa peloteltu, omassa muistissa syö lautanen tyhjäksi tai taas joku afrikassa kuolee, USA aloittaa ydinsodan ihan näillä näppäimillä että kuolaan pitää laittaa rauhanohjusta sun muuta hömppää. Metsät kuolee ja aitsi tappaa.
VastaaPoistaMillon nyt mikäkin sattuu olemaan muodissa.
Jos sattus olemaan kalapuikkoja pakkasessa laittasin uuniin. Yhteys lienee selvä.
Ansaitsematon hyvinvointi saattoi ja saattaa yhä tuntua kiusalliselta ja jopa tuskalliselta, vaikka se olisi ansaittuakin, jos se ei ole itse ansaittua. Näin ainakin niistä, joiden hyvinvointi on heidän vanhempiensa peruja ja joiden mieltä kalvaa epävarmuus siitä, jatkuuko se hyvinvointi vielä senkin jälkeen, kun vanhemmat eivät siitä enää huolehdi. Näiden ”vallankumouksellisten” nokkahenkilöthän olivat valtaosin peräisin varsin vauraista perheistä.
VastaaPoistaMutta ehkä ihmiseen on rakennettu sisään sellainen tarve, että täytyy saada aikaan jotakin, täytyy selvitä haasteista. Perinteisesti leivän hankkiminen on ollut se haaste, ja jos sen päälle on onnistunut kehittämään hiukan vaurauttakin, siitä on voinut sitten tyytyväisenä nauttia. Vielä parempi tilanne on ollut, jos on voinut osoittaa joitakin tuloksia, joista on voinut tyytyväisenä ja vähän ylpeänäkin sanoa, että ”tuon minä olen saanut aikaan”. Tilanne on toinen sellaisella nuorella, jolla vauraus on valmiiksi annettu ja maailma näyttää valmiiksi rakennetulta. Varsin monille riittää siinäkin tilanteessa haasteeksi se, että täytyy ensin saada suoritettua tutkinto ja hankkia ammatti, jotta voisi vastata omasta hyvinvoinnistaan ja tehdä osuutensa hyvinvoinnin edelleen kehittämisessä. Monet löytävät oman haasteensa tieteen, taiteen tai tekniikan edelleen kehittämisestä, sillä eihän maailma koskaan ole oikeasti valmis. Mutta sitten on myös niitä, joilla tarve on kova mutta pinna lyhyt. Heille ei haasteeksi kelpaa mikä tahansa eikä heidän luontoonsa sovi ratkaisujen etsiminen tutkiminen, harkitseminen ja vaihtoehtojen puntarointi. Niinpä he sitten ”vieraantuvat”, ryhtyvät kapinoivamaan ja tietysti pyrkivät kapinoiden johtajiksi. Ja johtajaan eivät sitten sovellu samat säännöt ja normit, joita he muilta edellyttävät. Eipä ole vielä silmiini sattunut sellaista hyvinvointia vastaan kapinoivaa kellokasta, joka olisi omasta elintasostaan tinkinyt.
Sitä minä vaan ihmettelen, että mistä se johtuu, että tällaiset kellokkaat saavat vaikutusvaltaa muutaman kymmenen vuoden välein, saavat asiat sekaisin ja enemmän tai vähemmän tuhoa aikaan. Aikanaan sitten kupla puhkeaa, seuraa järkiintyminen ja kotvan aikaa rauhallisempaa rakentamisen aikaa, kunnes sama sykli taas toistuu.
Minä jouduin tekemään töitä ja ryyppäämään näiden kellokkaiden kanssa, jotka silloin kaikki olivat taistolaisia. Panin jo silloin yhden asian merkille, he vilkuilivat vähän väliä taakseen, että seuraako lauma heitä, joten he itse asiassa itseasiassa eivät johtaneet, vaan menivät muuten vaan lauman kärjessä, minne lauman tie nyt sattui johtamaan.
PoistaTaisi olla -65 Ateneumin bileissä Kaisaniemen vanhassa ravintolarotiskossa. Tabe Slioor istui Saarikosken sylissä ja Pena antoi minulle rukkaset, kun menin hakemaan Tabea. Onnistuin kuitenkin pääsemään saatille tytön kanssa, joka sattui asumaan tilapäisesti Hertta Kuusisen kämpässä Korkeavuorenkadulla. No, aamulla sinne tuli joitain Hertan sukulaispoikia olutkassin kanssa, jonka turvin saimmekin melkoisen poliittisen väittelyn aikaan. Minä yksin Hertan klaanin esitaistolaispoikia vastaan. Siitä jäi kuitenkin kaikenkkaikkiaan erittäin mukava muisto, sivistyneitä, älykkäitä nuoria ja vaikka olimme eri mieltä viihdyimme hyvin. Kaveruus eikä ihmisarvo ollut silloin maailmankatomuksellinen asia vaan aivan henkilökohtainen. Muistan kuinka pojat eretassemme kättelivät ja kiittivät antoisasta väittelystä.
Poista"Silti tämä kiehunta oli oire jostakin syvemmästä."
VastaaPoistaSiis mistä, minusta tuo 1960-luvun ylioppilaskapina oli loiskiehuntaa, joka ei johtanut juuri mihinkään.
"Suuri ylioppilaskapina kaikessa typeryydessään(...)"
VastaaPoistaEn nuoruuteni takia oikein ehtinyt kapinaan mukaan, mutta aina siitä tulee mieleen lause Hannu Salaman jossakin kirjassa: "Me ollaan kaikki sotilaiden lapsia."
Viime vuosisadan ensi puolisko oli kaikessa totaalisessa hulluudessaan todistanut, että vakavasti otettavien poliittisten teorioiden lähtökohta on, että ihminen on paha, vaarallinen jne. (Carl Schmitt).
Tämän lähtökohdan sotilaiden lapset pyrkivät, ehkä tajuamattaan, 1968 kiistämään. Ei sitä kapinaa voi menneestä irrallisena tarkastella.
Viitisentoista vuotta myöhemmin olikin sitten menossa jo muistini ajan hulluin vuosikymmen, 80-luku, jolloin totisesti ei kulutuksen hillitsemistä ihannoitu.
Nopeasti takinkääntö kävi, ja jossakin tässä välissä peli menetettiin, jos sattuu vaikka luonnon lajikatoa murehtimaan.
Yritän kai sanoa, että yksinkertainen, ristiriidaton tulkinta jonkin aikakauden ilmiöistä on aina vähän ongelmallinen.
- XYZ -
Poistin yhden kommentin ihan vahingossa!
VastaaPoistaIhan kuin ilkeyksissään ovat nörtit panneet hyväksymisen ja hylkäämisen ihan toistensa viereen. En pysty sitä enää palauttamaan. Anteeksi kauhiasti!
Vuodesta 1968 ei muisteta oikeastaan, että Ranskassa, josta kalabaliikki alkoi, oli kysymys opiskelijoiden sosiaalisen ja taloudellisen aseman parantamisen vaatimuksista. Ei möykkä ollut alun perin poliittista. Mutta kun kommarit ja muu syöpäläistö alkoivat masinoida, niin hommaa alettiin pitää jonkinlaisena vallankumouksena. Suomessa tietysti mentiin vallankumous edella, koska ne kahjot lähti ensin ja meirän nilkit painoi perässä.
VastaaPoistaNyt mennään vain talous edellä päin helvettiä.
PoistaSunnuntaisin hulluna vuotenakin 1968 Tauno Nurmelan kotona päivällispöydässä istuneena nyt tässä vanhuudenhöperyydessäni muistan toistuvana puheenaiheena olleen Turun yliopistonkin opiskelijoiden vaatimuksen mies ja ääni -periaatteesta, jota haluttiin yliopistojen hallintoon. Siinä jokaisella opiskelijalla ja opettajalla olisi ollut yhtäläinen vaikutusmahdollisuus, ja siis opiskelijat olisivat silloin tietysti olleet ei toivottu enemmistö. Asiasta käytiin yliopistoissa tulista taistoa. -Toisaalta en tiedä mitään silloisten opiskelijoiden leveästä elämästä, valtaisat opintolainat otettiin, mutta silti elämä oli armotonta kituuttamista. Toki ajassa oli yliopistomellakoiden ajankohtana muutoinkin kasvava vapautumisen henki monella alueella, hyvää tai huonoa.
VastaaPoistaJa taas hävitin vahingossa ihan fiksun kommentin. Ja ihan selvin päin. Anteeksi nyt taas!
VastaaPoistaItse asiassa tuolla vieraantumisella oli kai ihan ilmeinen syy, jota itsekin jo silloin sille ajattelin: Kyseessä oli durkheimilainen anomia -normittomuuden tila, joka syntyi, kun vanha normisto äkkiä hajosi eikä mitään syntynyt sen tilalle.
VastaaPoistaHassua, ettei asia tullut enää heti mieleen.
Hajosi tietenkin, kun hajotettiin (osittain). Siinä yritettiin ryminällä kaataa niitä kivettymiä, joiden vankeudessa sitä itse tajuamatta vielä tänään ja tässä blogin provokaation perässä juoksijat kommentoivat. Nyt oikein alkaa näkyä, kuinka vankka tukirakennelma ja toisaalta kuinka jäykkiä, haavoittavia, salailevia ja erottelevia nuo vanhat, vanhat yliopistokäytänteet olivat. Valaistuvat entiset ja nykyiset räikeydet, kun ne asettuvat lähekkäin.
PoistaEnkä ollut ylioppilaspolitiikassa, enkä ole woke. Ihan vain tavallisena opiskelijana jauhauduin muiden mukana, ei loppunut edes yliopiston opettajana ollessa. Itkettävää hupinäytelmää siitä saisi, kaikki vain kestettiin.
Ja tässä nyt oli puhe 60- ja 70-luvun taitteesta. Joka silloin kävi vielä kansakoulua, olkoon hiljaa.
"Les Trente Glorieuses eli mahtavat 30 vuotta. Ranskan kansantuote nousi tuona aikana ennenkuulumattomasti ja kuluttajan ostovoima kohosi keskimäärin 174 prosenttia vuosina 1950-1974. ..Me hylkäämme maailman, jossa kyllä varmasti ei kuole nälkään, mutta melkein varmasti kuihtuu ikävään."
VastaaPoistaEn osaa nähdä tuota Euroopan hullua vuotta 1968 muuna kuin tavanomaisena sukupolvikapinana vanhempien arvoja vastaan vailla mitään syvempää sisältöä. Sen vuoksi ei olekaan ihme, että suurin osa hipsi takaisin porvarillisiin ammatteihin - omaa elintasoaan kasvattamaan. Tuosta syvemmän sisällön puuttesta johtui, että tuosta nuorisokapinasta jäänyt yhteiskuntaan syvempiä jälkiä.
Mitä tuo "syvyys" nyt sitten tässä yhteydessä tarkoittaakaan. Ei kai sentään osallistujien syvällisiä näkemyksiä. Mutta murros oli todellinen ja sen syitä kannattaa kaivaa pintaa syvemmältä.
PoistaNo mutta jäihän siitä toki jäljet, 50 vuodessa hitaasti ja varmasti meno yliopistoissa on kierähtänyt päälaelleen. Eikö muka, ajattelijat? Sanotaan vaikka, että nyt on "nainen ja ääni -periaate". https://www.suomenuutiset.fi/tasta-syysta-sinulle-jatkuvasti-vaitetaan-etta-woke-ilmiota-ei-ole-olemassakaan/
PoistaHeiluri on heilahtanut toiseen ääriasentoon. Tuo syvempi merkitys tuolloiselle opiskelijakapinalle oli monenlaisina ilmiöinä rehottaneen armottoman mielivallan vastustaminen. Voi toivoa kaikinpuolista tervehtymistä ilman paluuta muinaisuuteen.
Totta.
PoistaSuomen uutiset = melko todennäköisesti muutettua totuutta.
Poista