torstai 3. marraskuuta 2022

C'est lui?

 

Mikä on valtio?

 

Max Weberin kuuluisan käsityksen mukaan modernin valtion olennainen tunnusmerkki on fyysisen väkivallan monopoli, jota ihmiset tietyllä alueella legitiimisti (ja menestyksellisesti) käyttävät toisia ihmisiä kohtaan. Kyse on siis herruussuhteesta: Gemeinschaft, die „innerhalb eines bestimmten Gebietes […] das Monopol legitimer physischer Gewaltsamkeit für sich (mit Erfolg) beansprucht“, also ein auf Legitimität gestütztes „Herrschaftsverhältnis von Menschen über Menschen”.

Esivalta ei suotta miekkaansa kanna ja ilman miekkaa se ei edes ole mikään esivalta. Marxilaiset ja anarkistit ja erityisesti Lenin, joka edusti molempia, pitivät valtiota lyhyesti sanoen vain ja ainoastaan väkivaltakoneistona. Valtion kuoleminen (kuoleutuminen) oli suuri tulevaisuushaave, joka merkitsi samaa kuin ihmisen vapautuminen väkivallasta.

Kun ajattelee meidän nykyistä valtiotamme, kuulostavat moiset ajatuksenjuoksut enemmän tai vähemmän hullunkurisilta. Väkivallallahan on meidän valtiossamme hyvin näkymätön rooli. Jopa esivallan miekka on yhäkin aika lailla piilossa. Vielä 1960-luvulla poliisitkaan eivät edes saaneet pitää aseitaan näkyvissä, sikäli kuin heillä niitä oli mukanaan. Onhan se kehitys siitä niin sanotusti edistynyt…

Vapaahenkiset vallankumoukselliset vihasivat valtiota ja halusivat sen tuhota (vrt. Vihavainen: Haun musertakaa se inhotus tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Mitä tulisi sen tilalle on kysymys sinänsä. Mihail Bakunin uskoi, että sen voisi korvata (kansalais)yhteiskunta, joka itse asiassa pitäisi yllä tehokkaampaakin kuria kuin valtio…

Kun ajattelemme tuota intohimoista valtionvastaisuutta 1800-luvulla, muistakaamme, että sen ajan valtion tehtävät tosiaan rajoittuivat suurimmaksi osaksi ulkoisen ja sisäisen järjestyksen pitämiseen. Sotilasmenot olivat aikoinaan valtion ylivoimaisesti suurin menoerä.

Nythän tilanne on perustavasti toinen. Tarvitsee vain ohimennen vilkaista valtion budjetin menoluokkia huomatakseen, että väestön hyvinvointiin liittyvät asiat ovat siellä aivan keskeisiä. Sotilasmenot ovat usein olleet varsin vähäinen osa budjetista, eivätkä ne nytkään ole suuret verrattuna vaikkapa opetustoimen menoihin ja sosiaalisiin tulonsiirtoihin.

Pitäisikös valtio sitten vieläkin hävittää? Mitähän hyvää siitäkin olisi seurauksena? Kukaan vakavasti otettava henkilö ei taida enää kannattaa sellaista. Anarkisteja toki on yhä, mutta tuskin vakavasti otettavia. Aikoinaan heidät teki kiinnostaviksi heidän käyttämänsä väkivalta, siis rikollisuus, joka uhmasi valtion monopolia (vrt. Vihavainen: Haun anarkistit tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Anarkismin vastakohta on etatismi eli siis valtion (état) palvonta, joka on ollut ominaista niin fasistisille (ml. natsilaiset) kuin sosialistisille (ml. kommunistit) suuntauksille. Paradoksaalisesti ne ovat tässä suhteessa tulleet eri teitä edeten hyvin lähelle toisiaan.

V.V. Putinin edustama valtiofilosofia on ollut avoimen ja korostetun etatistista. Tämän hän on ilmaissut lukuisissa esiintymisissään ja tässä hän tosiaan myös edustaa venäläistä traditiota.

Aikoinaan sanottiin, että on maita, joilla on armeija, mutta Preussi sen sijaan oli armeija, jolla on maa. Tämä oli toki karrikointia, mutta joka tapauksessa se sopi yhtä hyvin myös Venäjään. Luontonsa puolesta vielä 1800-luvulla suhteellisen köyhänä ja karuna pidettävä maa ylläpiti valtavaa armeijaa.

 Muiden kansakuntien joukossa Venäjä saattoi ainakin, Bakuninia soveltaen, ylpeillä sillä, että se saattoi tappaa ja orjuuttaa enemmän väkeä kuin kukaan muu.

Sehän oli klassisen valtion olennainen piirre ja toimenkuva: väkivaltakoneisto toisten vastaavien joukossa halusi tietenkin olla suurin ja tehokkain. Ellei paineita laajenemiseen ollut, se pystyi silloin ainakin puolustautumaan muiden pyyteitä vastaan.

Ei siitä niin kovin kauan ole, kuin tällaiset asiat olivat olennaisia realiteetteja. Silloin valtio oli vielä ennen muuta se väkivaltavaltio. Nyt meillä on ennen muuta hyvinvointivaltio, jossa aineellinen ja henkinen hyvinvointi pyritään takaamaan valtion toimesta. Turvallisuuden takaamiseen on näihin asti tarvittu yhä vähemmän ja vähemmän resursseja.

Nyt virta näyttää kääntyvän. Puolustusbudjetit kasvavat hyvinvoinnin kustannuksella. Ulkoinen turvallisuus horjuu ja jopa sisäinenkin.

Syistä, joita en viitsi erikseen esittää, koko maanosamme on nyt aivan ilmeisesti taantumassa sadan- parinsadan vuoden takaisia oloja kohti.

17 kommenttia:

  1. "koko maanosamme on nyt aivan ilmeisesti taantumassa sadan- parinsadan vuoden takaisia oloja kohti."

    Kyse kai on siitä, voivatko hyvinvointivaltio-orientoitunut ja väkivaltakoneisto-orientoitunut valtio elää rauhanomaisesti rinnakkain. Vastaus on se neuvostoliittolainen vitsi lampaasta ja leijonasta: voivat jos lammas vaihdetaan päivittäin.

    VastaaPoista
  2. Valtio, asevoimat ja hallinto on - väkivaltaisuudessaan - kuin valtiouskonnollinen triptyykki jota noudattivat neukut kuin natsitkin - kuten sanoit.
    Suuri isänmaallinen sota ja sen voittaminen on uskonnon aihe Venäjällä. Varsinkin Putinin toimesta, Stalinin rikosten esiintuominen on tulkittavissa rikokseksi Venäjää kohtaan. Tärkeää on myös se että mytologia suuresta voitosta sivuuttaa Lend Lease,n täydelleen.
    Kuitenkin on oleellista, että nyttemmin ovat Beavorin kaltaiset, kuten tietysti myös Vihavainenkin saanut luvan avata suunsa neukkulan diktatorisesta valtioväkivallasta.
    Saksalaiset sensijaan ovat saaneet nauttia paskiaiskansan mainetta näihin päiviin saakka, riippumatta Saksan teknisestä kehittyneisyydestä. Häviäjän rooli on raskas.
    Ps. Nuorena miehenä naureskelin saadessani jonkin SKDL:n prosyyrin Neuvostoliiton sodanjälkeisistä suursaavutuksista käsiini. siinä oli mm. Me 262 mutta nimettynä yhdeksi Jakolevin malleista, Opel mallia 1938 olikin pikku mosse jne.
    Suuri neuvostokeksijä Uspatnov lienee juopuneen Molotovin keksintö ja se elää edelleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinkuin näemmä elää myös vanhat suomalaiset propagandavaleet venäläisistä

      Poista
    2. Synonyymi lässyttää putinismia.
      Onhan meillä postkommunistit, jotka eivät erota marxismi/leninismistä oligarkkien rahanpesujärjestelmästä.
      Vanha viisaus: ryssä on ryssä, vaikka voissa paistaisi...
      Ps. tunnen toki montakin älykästä kaunista...tms. fiksua venäläistä.

      Poista
    3. Osoitapa missä tuossa oli vale.

      Poista
    4. Se suuri neuvostokeksijä on kyllä Reguspatoff.

      Poista
    5. Reguspatoff. Näinhän se olikin..

      Poista
    6. Ei tarvitse osoittaa, asia on sen verran selvä

      Poista
  3. Mikä on filosofinen peruste ja ehkä peräti oikeutus valtion olemassaololle, ja mitkä ovat kriteerit sen hyvyydelle tai huonoudelle? Jos valtio nähdään vain hallitsijan, jonkinlaisen laumanjohtajan, jatkeena, silloin moista pohdintaa ei tarvita, koska laumanjohtaja on se, joka onnistuu siihen asemaan pääsemään ja valtion tarkoitus on hänen kulloisenkin tahtonsa toteuttaminen. Valtion asujaimilla itsellään on merkitystä vain laumanjohtajan välineinä.

    Jos taas valtiolla nähdään olevan joitakin yleisempiä olemassaolon perusteita, jos sen tarkoitukseksi nähdään vaikka hyvinvoinnin tuottaminen väestölle - mahdollisimman paljon hyvinvointia, mahdollisimman suurelle osalle väestöstä mahdollisimman kestävällä tavalla - niin asia monimutkaistuu. Silloin joudutaan pohtimaan, missä asioissa täytyy antaa vapauden vallita, missä vapautta pitää rajoittaa, missä kohdin täytyy hyväksyä haittoja, jotta niiden hinnalla saataisiin vastaavasti suurempia hyötyjä. Niinpä esivalta kantaa miekkaa, jonka käyttö on määriteltyihin tarkoituksiin rajattu, jotta sitä ei tarvitsisi käyttää ja jotta muut asujaimet eivät joutuisi vapaasti harjoitetun miekanheilutuksen kohteiksi. Vastaavasti puolustukseen käytetään menoja ensi sijassa ennalta ehkäisevässä tarkoituksessa, viestimään siitä, että hyökkäys valtiota vastaan on kannattamaton. Viestinnän uskottavuus tietysti edellyttää varustautumisen uskottavuutta ja todellista tahtoa ja valmiutta puolustautumiseen, jos sellainen tarve tulee. Turvallisuuteen joudutaan satsaamaan, että hyvinvointiin pystyttäisiin satsaamaan myös tulevaisuudessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Mikä on filosofinen peruste ja ehkä peräti oikeutus valtion olemassaololle"

      Minusta valistusfilosofien ajatus yhteiskuntasopimuksesta - riippumatta onko sellaista konkreettisesti ollut - tarjoaa toimivan konstruktio : yksilöt luopuvat rajattomasta vapaudestaan (anarkia ja vahvemman oikeus) yhteisen hyvän ts aluksi järjestyksen ja turvallisuuden, sittemmin yhteisesti luodun ja organisoidun hyvinvoinnin hyväksi. Sitten kun siihen lisätään demokratia ja oikeusvaltio, voiko ihmisten yhteiselon paremmin järjestää.

      Poista
  4. Mikä on Venäjän valtio?

    En tiedä mikä on Venäjän valtio. Kävin taannoin Kauppahallissa ostamassa sitä sun tätä. Eräs ponteva ostaja ryhtyikin puhumaan maailman menosta. Kuulemma Venäjän Putin haukkuu koko maailmaa, ja koko maailma taas haukkuu Putinin Venäjää. Sillä viisii. Joka tapauksessa kuulemma Putin käy joka kuukausi Iranissa lainaamassa tulitikkuja eli raketteja ja drooneja. Iran rikastuu Venäjän kustannuksella, lelut ovat kalliita. Venäjän kansan ei ole pakko tietää kuka rikastuu heidän kustannuksella. Vodkan tuotanto Venäjällä on stabiili.

    VastaaPoista
  5. Venäjän valtion ykkösongelmana on suurvaltiollisuus: ei yksinkertaisesti osata olla (suurena) kansallisvaltiona. Великая держава...!

    VastaaPoista
  6. Ihmisen alkulaumoja on helppo kuvitella totaalisina autokratioina, jossa yhteisöllisen vallan määrä oli vakio, niin että johtajauroksen kuoltua hänen paikkansa automaattisesti otti seuraaja, eikä tätä hierarkian itseään säilyttävää ja täydentävää systeemiä uhannut mikään. Lajinsisäinen väkivalta on alkujaan ollut hierarkian muodostamisen väline, ja jos ihmisessä väkivallan tuhovoimat olisivat olleet vahvempia kuin selviytyminen yhteisöinä olemassaolon taistelussa, olisimme jo aikapäiviä kuolleet sukupuuttoon.

    Sitten kun tämä kehittyvä laji kulttuurin kynnyksen ylitettyään jalosti yhteisöllisen "vallan" aste asteelta kokemukselliseksi "tahdoksi", autokratia on rakoillut ja yhteisöllisten roolien vaihdettavuus sekoittanut käsitteellisen pakan lopullisesti. Me ehkä voimme ymmärtää tästä pitkässä perspektiivissä tapahtuneesta kehityksestä sen verran kuin omista, eurooppalaisen uuden ajan loppuvaiheen historiallisista asemista oman valta-auktorisoitumisemme kehityksestä voimme nähdä.

    Ja omaa, neljän- tai kuudensadan vuoden ajatushistoriaamme tarkastellen -- ihmiskunnan historiassa missään koskaan aiemmin tapahtumatonta individualisaatiota tarkastellen -- me voisimme kirjoittaa oman "edustuksellisen" demokratiamme historian kognitiivisina emergensseinä, joissa ratkaisevaa roolia näyttelisivät esimerkiksi romaanikirjallisuuden roolihahmot, eivätkä suinkaan valtio-opillisten teoreetikoiden ylöskirjaamat vallanjaon muotorakenteet. Meille "valta" ei enää ole pelkkää autokratiaa, vaan nimenomaan omaksi otettuja, "edustuksellisia", sisältöjä.

    Tällaisten kysymysten pohdiskelut kuitenkin loppuvat yleensä siihen missä eläytymiskyky tajunnallisiin perusvoimiin loppuu. Ja siinä sitten syvempi ymmärtäminen latistuu akatemioissa opituksi "tiedolliseksi" käsiterealismiksi. Opillistamisessa olemme olleet hyviä nimenomaan siksi, että käsitemagialla on aina ollut oma roolinsa kaiken "vallan" kulissina. Se kulttuurinen taantuma, johon olemme vajoamassa, on nimenomaan tajunnallinen taantuma, paluu skolastiseen käsiterealismiin, jossa käsitteistä taas päätellään todellisuuteen päin.

    Vaikka meillä tälläkin hetkellä on maailmannnäyttämöllä täydellinen esimerkki siitä, mitä täydellisesti "sisällyksetön" autokratia on -- Putinhan on todellakin kuin itse itsensä suureelliseen historialliseen rooliinsa ja "valtaan" nimittänyt nukkehallitsija -- silti yleinen ymmärryksemme yhteisöllisen "vallan" legitimoitumisen tapoja kohtaan on jokseenkin pyöreä nolla. Emme pysty näkemään maailmaa ilman omia, eurooppalaisella uudella ajalla päähämme elimellisesti kasvaneita päämäärärationaalisuuden silmälaseja, emmekä pysty tulkitsemaan maailmaa, jossa "valta" on itsetarkoitus, eikä väline jonkin määriteltävissä olevan tavoitteen saavuttamiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luen Rafaelin koulua. Mielikseni. Nyt puolivälissä. Näistä sinun kommenteista jää hatara olo, mutta kirjan pidempi teksti avaa.

      Poista
  7. ”Mikä on valtio?”

    Mutta mikä on ideologia? Mikä on valtion ideologia? Venäläisillä on tapana järjestää erikoisoperaatioita. Putin karkotti valtakaudellaan ulkomaille lähes viisi miljoonaa ihmistä, etupäässä sivistyneistöä. Nykyään Putinin kopla yrittää tuhota ukrainalaiset päästäkseen omistamaan Ukrainan viljavat alueet.

    Stalinin erikoisoperaationa oli tuhota kaikki niin sanotut kulakit eli yrittäjät, jotta kaikki talonpojat olisivat pelkkiä ”muurahaisia”. Leninin erikoisoperaationa oli tuhota kaikki papit. Vain harvalla venäläisellä papilla oli varaa paeta ulkomaille pakoon Lokakuun vallankumousta.

    Venäjän erikoisoperaatioiden alullepanija lienee ollut ”bysanttilainen” Iivana Julma. Hänen verestään 80% oli bysanttilaista verta. Iivana Julma värväsi erikoispalvelukseensa ruhtinassuvun nimeltään Shtsherbatovit. Erikoisoperaation tehtävänä oli tuhota kaikki muut ruhtinassuvut lapsineen päivineen.

    Operaation jälkeen seurasi ns. Smutnoje vremä, josta todistuksena on olemassa Pjotr Tshaikovskin ooppera. Sekasorron vuosikymmenien jälkeen Venäjän valtaistuimelle nostettiin Romanovien suku, joka kesti kolme sataa vuotta vuoteen 1917 asti. Shtsherbatovit silloin poljettiin.

    Shtsherbatovit eivät kuitenkaan antaneet periksi ja tekeytyivät Ranskan vallankumouksen jälkeen vallankumouksellisiksi. Vuonna 1863 Karl Marx kirjoitti kirjeessään, että vuosina 1844-1848 venäläiset aristokraatit Pariisissa kantoivat häntä käsillään. Erikoispalvelun syynä lienee ollut värvätä älykkö Marx venäläisten aristokraattien palvelukseen. Niin se olikin ja yhteistyönä syntyikin ns. Kommunistisen puolueen manifesti.

    Venäläinen vallankumouksellinen liike kehittyi. Korkeakoulutusta Pariisin ja Lontoon yliopistoissa ym. laitoksissa sai 1800-luvun loppupuolella 400 venäläistä aatelisnaista, miesten luvuista ei ole tietoa. Toisin sanoen, Lokakuun vallankumous sai paljon korkeasti koulutettua upseeristoa.

    VastaaPoista
  8. "Mikä on valtio?"

    Ryssän valtion edustajat Venäjän TV:n ohjelmassa 60 minuuttia sylkivät suustaan hetki sitten uhkauksen, että jos Venäjää ei totella, niin Eurooppa on kohta neljä vuosisataa takaisin kehityksensä pisteestä.

    Jos joku ei ole vielä tottunut ryssän sylkevään suuhun, niin seuratkaa Venäjän TV:n ohjelmaa 60 minuuttia.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.