Julmuus
Kun tutkistelee
vanhoja käsityksiä ihmiselle sopimattomasta käytöksestä, synneistä tai paheista
eli taipumuksista, joita hänellä on sellaisiin nähden ja toisaalta hyveistä,
näkee varsin selkeän kehityskulun. Pahe on muuttunut hyveeksi.
Erityisen selvää
tämä on parin suurimman kardinaalipaheen eli kuolemansynnin kohdalla. Ahneus
(avaritia) on nyt kaiken kehityksen moottori (Vihavainen: Haun
ahneus tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Irstaus (luxuria) taas,
nykyään yhä useammin rakkauden synonyymiksi ymmärrettynä, on niin ikään
ylistetty ja tavoiteltu asia. Kaiken paheellisuuden ja synnin äiti, ylpeys,
on ihmisen uusi normaali tila.
Kun Maksim Gorki
pani näytelmähenkilönsä sanomaan Ihminen -se kuulostaa ylpeältä, hän lausui
suorastaan uusimman ajan ja oklokraattisen vallankumouksen syntysanat (ks. Vihavainen: Haun
ihminen tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Tarkemmin kuulostellessa
tuossa tunnuksessa on vahva tyhmänylpeyden juonne. Dostojevski puolestaan
kiteytti sanomansa kehotukseen nöyrry, ylpeä ihminen!
Nykyisessä
kulutusyhteiskunnassa paheita ei halveksita, ainakaan klassisia paheita.
Pikemmin niiden arvellaan olevan siunattuja asioita ja olemassa siksi, että ihminen
voisi pitää hauskaa. Antiikin Kreikan pääpaheet olivat mielettömyys,
pelkuruus, turmelus ja himo. Kristillisessä käsityksessä suurimmat synnit eli
kuolemansynnit olivat ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, ylensyönti ja
himo. Huomaa myös järjestys.
Nykyaikaisen
ihmisen silmin noissa luetteloissa on paljon typerältä ja vanhentuneelta
kuulostavaa. Sitä paitsi yksi asia loistaa poissaolollaan. Missä on julmuus?
Nykyisen
sukupolven maailmankatsomuksen mukaan hyveistä suurin on rakkaus, jota
me ehdottomasti palvomme ja kannatamme, ilmenipä se millaisissa muodoissa
tahansa. Irstaus on vain yksi rakkauden ulottuvuus nykyään sallitun
ajattelutavan mukaan. Mikään irstauden muoto ei voi olla niin vastenmielinen,
että se oikeuttaisi meitä sen tuomitsemaan tai edes hylkäämään.
Kaikenlaisen julmuuden
sen sijaan tuomitsemme hyvin herkästi. Itse asiassa olemme tämän asian
kehittäneet jo absurdiuteen saakka ja se, joka pystyy aivan prinsessamaisen
hienosti erottamaan julmaksi tulkittavan asenteen ja sitä paheksumaan, kuuluu
joukossamme ansiokkaimpiin.
Viha, joka oli
myös klassinen pahe, ei ole suinkaan samaa kuin julmuus. Päin vastoin, julmuutta
kohtaan kuuluukin nykyään tuntea vihaa, mitä enemmän, sitä ansiokkaampaa.
Kuitenkin
julmuus on aika vaikea käsite. Suomessa sen synonyyminä pidetään usein raakuutta,
mikä viittaa epäkypsyyteen. Viroksikin julman ihmisen sanotaan olevan toores,
tuore eli siis kypsymätön. Tämä viitannee siihen, ettei lapsilla empatiakyky
useinkaan ole kovin kehittynyt sikäli kuin asia koskee muita lajeja kuin
ihmisiä. Niinpä hyönteisiltä saatetaan repiä siivet ja nauraa sitten niiden
hullunkuriselle käytökselle.
Julmuutta
pidettiin kyllä jo entisaikaan paheena. Vanhoissa 1600-luvun kansallisuuksien
kavalkadeissa julmuuden selitettiin olevan erityisesti muutamien kansojen pahe.
Yksi sellainen olivat ruotsalaiset.
Dostojevskin
Karamazovin veljesten Ivan kuitenkin suorastaan julisti, ettei hän voi antaa
koskaan Jumalalle anteeksi sitä, että yksi viaton lapsi ruoskittiin hengiltä.
Mikään ei voi oikeuttaa sitä. Siispä Jumala on paha.
Kysymys Jumalan oikeudesta
julmuuteen saattaa ollakin avain entisaikojen julmuuskäsityksen ymmärtämiseen. Se
ei ole sellaisenaan paha asia.
Olemme vanhan käsityksen
mukaan kaiketi kaikki Jumalan kädessä, mutta useita meistä hän kohtelee
hirvittävällä tavalla. 1700-luvulla kerrottiin, miten ihmiset Lissabonin maanjäristyksessä
hautautuivat raunioiden alle ja kituivat siellä päiväkausia. Miksi Jumala
tällaista salli?
Huomaan, että on
olemassa kirjakin, joka käsittelee teodikeaongelmaa Lissabonin maanjäristyksestä
holokaustiin. Mikä oikeus millään olennolla tosiaankaan olisi sallia tällaisia
kauhistuksia? Jos sellainen olento on, häntä lienee pidettävä lähinnä
paholaisena, kuten antiikin Astartea, joka vaati lapsiuhreja. 1700-luvun
heräävä inhimillinen ylpeys ei voinut olla nostamatta esille näitä kysymyksiä.
Julmuuden
ongelma on epäilemättä vanha eikä julmuutta ole muinaisessakaan maailmassa sellaisenaan
hyveenä pidetty, vaikka se ei ns. kuolemansynteihin tai suurimpiin paheisiin
kuulunutkaan. Jossakin mielessä julmuus kuitenkin oli entisaikaan aivan
ilmeisesti kuulunut hyväksyttäviin ominaisuuksiin. Mistä lienee ollut kysymys?
Kysymys oli
epäilemättä siitä, että kärsimystä pidetiin, ainakin ennen aspiriinin
keksimistä, ihmiseloon väistämättä kuuluvana asiana ja usein myös
tarpeellisena. Kohtuuton empatia olisi estänyt toimimasta hyveellisesti ja
mielekkäästi.
Ajatelkaamme
vaikkapa lasten kasvattamista. Vielä 1950-luvulle saakka voimissaan olleen
näkemyksen mukaan lapset oli kasvatettava väkivallan eli kivun kautta oppimaan
hyveellisiksi ja tulemaan kunnon kansalaisiksi. Pieksämisen laiminlyöminen ei
ollut hyväksyttävää, vaan tuomittavan heikkouden merkki.
Kipu ymmärrettiin
asiaksi, jota hyveellisen ihmisen täytyi kyetä tuottamaan lähimmäisilleen,
kuten lääkäri ei saanut jättää sahaamatta irti jäsentä, jonka tulehtuminen
aiheuttaisi kuolion. Teurastaja ei saanut armahtaa käsittelemäänsä karjaa eikä
pyöveli sitä ihmistä, joka kuului hänen käsiteltäviinsä -en nyt käytä tässä
sanaa asiakas.
Tässä en nyt
puhukaan siitä, miten suuret ja ylistetyt kuninkaat tappoivat summamutikassa
tuhansittain ihmisiä ja ylpeilivät sillä: Saul löi tuhat, mutta David kymmenen
tuhatta. Sitä paitsi monet kansat hävitettiin viimeistä ihmistä ja jopa eläintä
myöten lukemattomissa holokausteissa.
Kuitenkin
esimerkiksi pyöveliä pidettiin jollakin tavalla syntisenä ja halveksittavana ja
häntä kehotettiin rukoilemaan paljon. Luulen, ettei hän esimerkiksi saanut nauttia
työstään ja yleensä hänen piti pyytää uhriltaan anteeksi ennen toimenpidettä,
joka sentään oli oikeuden päätöksen mukainen.
Kaikessa tässä
oli kyse jonkinasteisesta julmuudesta eli empatian tukahduttamisesta. Koska
itse asiat olivat välttämättömyyden sanelemia, ei julmuus niiden yhteydessä
ollut pahe, väärä empatia sen sijaan olisi ollut sitä.
Teollinen ja
jälkiteollinen yhteiskunta on etääntynyt kauas siitä elämänmuodosta, jossa
jokainen vuorollaan myös joutui tappamaan saadakseen syötävää. Vaikka ei olisi
ollut teurastaja, joutui nyt ainakin päästämään päiviltä kanan tai porsaan.
Moni sai siinä taistella heikkouttaan vastaan, mutta ainahan ne hommat
hoidettiin, eikä se niin vaikeaa ollutkaan.
Nykyään vain
metsästäjät ja harvalukuiset teurastajat ovat näin lähellä sitä asiaa, jossa
tietynlainen julmuus on hyve eikä pahe. Lääkäritkään eivät saa antaa toimenpiteen
kivuliaisuuden häiritä työnsä onnistumista. Nämä ovat pieniä arkaaisen maailman
saarekkeita maailmassa, jossa vanhat perusarvot ovat kääntyneet nurin ja usein
kehittyneen absurdiuteen asti.
Kuitenkin tämä
uusi normisto, joka on kehittynyt huippuunsa vasta viimeisten 50-100 vuoden
aikana, edustaa vain pintaa. Hyvin lähellä pinnan alla ovat ne perusvaistot,
joita jokapäiväinen väkivaltaviihde kosiskelee ja jotka poikkeusolot hyvin
helposti nostavat pintaan.
Ajatelkaamme
vain maailmansotia, Ukrainan sotaa… Luulenpa, että ihminen on vielä aika raaka
olento, niin kypsältä ja jopa ylikypsältä kuin hän nyt ainakin täällä Euroopassa
haluaa näyttää. Irstaudella briljeeraaminen ja sen ylentäminen julmuuden
vastakohdaksi on falskia ja pinnallista. Muistakaamme vain tämä hippiliikkeen
tunnus make love, not war, jossa tämä salto mortale oli jo tehty.
Kun ylennämme
irstauden rakkaudeksi ja julistamme ”rakkauden” ainoaksi hyväksi, hylkäämme
klassisen hyveen (virtus) käsitteen sen kaikessa moninaisuudessa. Silloin olemme
jo syvällä barbariassa. Mutta tällaisestahan on kokemusta jo antiikin ajoilta (
vrt. Vihavainen:
Haun livius tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Tämä Wikipedian sivu on järkyttävä julmuudessaan:
VastaaPoistahttps://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_sodista
Kaikista elämäni aikana käydyistä sodista on mieleeni jäänyt erityisesti sota Jugoslavian alueella. Asuin silloin Saksassa eli sota oli naapurissa. Pakolaisten kertomukset, Naton pommitukset, politiikkojen hourailut, asiantuntijoiden samoin...
Myöhemmin asuin Ruotsissa ja tapasin satoja kroateja, bosnialaisia, serbejä, albaaneja... ja kuuntelin heidän kertomuksiaan kauhuissani.
Ukrainaan on saatava rauha.
Vaan milläs sen sinne teet?
PoistaYksinkertaisesti toimittamalla ukrainalaisille niin paljon niin laadukkaita aseita ja koulutusta, että he työntävät maahantunkeutujan takaisin omalle alueelleen ja pitävät sen siellä.
PoistaYksinkertaisen ajattelua Rauha syntyy aina neuvottelupöydässä eikä missään muualla.
PoistaJoopa joo. Neuvottele Åutinin kanssa, niin siinä on varsininen neuvottelukumppani !
PoistaJatkuva mustamaalaus ei ainakaan paranna mahdollisuuksia.
PoistaKannattaa myös katsoa Balkanin kansojen kertomuksia toistensa tekemistä julmuuksista. Sekä raakuus, että mittasuhteet ovat käsittämättömiä.
VastaaPoistaTarkoitan siis 70-150 vuotta sitten.
PoistaBalkanin ruutitynnyri muodostui suhteellisen pienelle maantieteelliselle alueelle, jonne asettautui lukuisia kansoja, kulttuureja ja uskontoja. Eipä siinä tarvitse ihmetellä kun yhteiselo ei luonnistunutkaan "päälle toivoin", vaan alkoi kaikkien sota kaikkia vastaan. Mikähän olisi ollut lopputulos, jos Nato ja länsi olisivat vain katsoneet sivusta?
PoistaPahaa pelkään, että Eurooppa joutuu samanlaiseen kaaokseen, kunhan rajat lopullisesti avautuvat, sillä "lentäväthän linnutkin rajojen yli", niin kuin tunnettu demaripoliitikko lausui takavuosina
Nyt kun tätä ilmaston väitettyä lämpiämistä tulee joka tuutista, ja siihen liitetään kymmenien, ja jopa satojen miljoonien ilmastopakolaisten oikeutta muuttaa sinne mihin mieli tekee, eli Eurooppaan, ollaankin pian ruutitynnyrissä.
Kansainvaellukset eivät todellakaan käy kuin tanssi, eivätkä ole koskaan käyneet. Ihminen on mikä on, tai voidaanhan sitä kokeilla kansainvaellukset 2.0:aa, ellemme muuten usko? Siltähän tuo näyttää, että jopa sosialismi 2.0 on jo hyvällä mallilla ja suunnitelmissa, eli ei mitään uutta auringon alla, tai ihmisen pöljyydessä.
Kansainvaellukset ovat jo peruuttamatonta todellisuutta.
Poista"Balkanin ruutitynnyri muodostui suhteellisen pienelle maantieteelliselle alueelle, jonne asettautui lukuisia kansoja, kulttuureja ja uskontoja. Eipä siinä tarvitse ihmetellä kun yhteiselo ei luonnistunutkaan ...."
PoistaMitä? Väitätkö, että monikulttuuri ei olekaan rikkaus, voimavara ja suuri siunaus?!!?
Syyttäjälaitos, hoi! Täällä vihapuhutaan taas.
"Kansainvaellukset ovat jo peruuttamatonta todellisuutta."
PoistaItse taas ajattelen, että ne eivät olre sen enempää vääjäämättömia kuin ne olivat esim. 1940-luvulla. Silloin mentiin oikein tulaisten kera, mutta eipä siitä Lebensraumin laajennuksesta sitten loppupelissä oikein mitään tullut.
Arvelen, että sama pätee edelleen, kunhan ensin vähän höpsöillään ja lepsuilaan.
On se vaan taas pikku rasisteilla hankalaa, kun ei voi olla itselleen rehellinen, vaan pitää käyttää kaiken maailman kiertoilmaisuja ja itseuhriutumista.
PoistaPari sanaa puun takaa.
VastaaPoistaMeidän ei tarvitse mennä historiaan vaan katsoa viime kuun kristittyjen vainoja vaikkapa Azerbaidžanissa ja Ugandassa, joissa julmasti tapettiin kristittyjä.
Valtamedian edustajat eivät noin yleensä uutisoi näistä, koska niiden mielestä kristittyjen vainot eivät ole niitä kaikkein tärkeimpiä aiheita, vaikka miljoonat kristityt ovat erilaisten vainojen kohteina koko ajan.
En usko, että ilmastokokouksessa Egyptissä, jonne ilmastonmuutoksesta huolestuneet miehet ja naiset kaiketi menivät lentämällä, muistavat Egyptin vainottuja kristittyjä millään tavalla.
Julmuus ei ole kadonnut mihinkään vaan on keskuudessamme koko ajan.
Ihminen ei ole perusolemukseltaan muuttunut miksikään. Se, mikä on muuttunut, on tieto, joka elää enemmän tai vähemmän jatkuvaa muutosta, sillä tietoa ei voi koskaan ammentaa tyhjäksi.
M
Kristinusko on globaali uskonto, mutta siinä on joitain muttia.
PoistaKehoitus kääntää ain poskea saanee kenet vain mielenterveydellisesti raiteiltaan.
Siksihän meillä sitten on taas valtiolliset lait jotka taas määrittynee kielialueen mukaan.
Et sitten ole ajatellut, että nuo "kristittyjen vainot" joista aina höpiset ja joita ei muualla näy, ovatkin vain lahkolaissaarnaasi huijausta?
PoistaPari sanaa puun takaa.
PoistaAnonyymi (7. marraskuuta 2022 klo 13.12) kirjoitti:
"Kristinusko on globaali uskonto, mutta siinä on joitain muttia.
Kehoitus kääntää ain poskea saanee kenet vain mielenterveydellisesti raiteiltaan.
Siksihän meillä sitten on taas valtiolliset lait jotka taas määrittynee kielialueen mukaan."
Toisen posken kääntämisestä voisi kirjoittaa kirjan verran, koska sanoilla on muitakin merkityksiä kuin vain konkreettisia.
On mukavaa haastaa ihmisiä keskustelemaan vaikeistakin kysymyksistä.
En ole teologi, mutta kun huomasin jo vuosia sitten, että koska he (papit ja piispat), joille se kuuluisi, eivät puolusta kristinuskoa ja sen totuuksia, niin päätin alkaa puolustaa niitä.
Anonyymi (7. marraskuuta 2022 klo 16.04) kirjoitti:
"Et sitten ole ajatellut, että nuo "kristittyjen vainot" joista aina höpiset ja joita ei muualla näy, ovatkin vain lahkolaissaarnaasi huijausta?"
Niille on näyttöä vaikkapa palestiinalaisalueilta, joissa arabikristittyjä kohdellaan toisen luokan kansalaisina. He pääsevät helpommalla kuin kristityt Pakistanissa, Egyptissä, Ugandassa ja Sudanissa, joissa on tapahtunut julmia veritekoja.
Kyse on kristittyjen teurastuksista.
Eräässäkin tapauksessa kolmen lapsen kristityltä äidiltä katkottiin kaikki raajat, kaivettiin silmä päästä ja sormet pistettiin suuhun ja sinne, ja naurettiin ja vitsailtiin päälle. Tekijät olivat muslimisotilaita ja videoivat tekonsa.
M
Olivat siis saarnamiehen keksintöä.
PoistaAnonyymi (7. marraskuuta 2022 klo 18.55) arvelee:
Poista"Olivat siis saarnamiehen keksintöä."
Kuka on saarnamies? Minä en ole saarnamies.
Vainoista löytyy paljon todisteita, mutta en tiedä, kannattako niitä tuoda esille.
https://www.gatestoneinstitute.org/author/Raymond+Ibrahim
M
Amerikkalainen ajatushautomo, jo siis lähtökohtaisesti varsin epäilyttävä tietolähde.
Poista"Toisen posken kääntämisestä voisi kirjoittaa kirjan verran, koska sanoilla on muitakin merkityksiä kuin vain konkreettisia."
PoistaSanoilla on oma merkityksensä. Itse katsonen taas sitä toimintaa ja mitä sitä väki sitten puolustaa. Mieltänen etelä-Euroopan kristinuskon kotikentäksi jo historian puolesta. Eikä niin mielenkiintoa puolustaa niitä ns. arvoja, mitä ne edustaa, luostareineen yms. (Vaikka tyyliin Athos-vuori. Pojilla on tarpeensa viettää aikaa keskenään mikäs siinä. Mutta jos siitä tulee elämäntapa jolla kontrolloidaan naisväestöäkin uskomuksineen niin herrasväki todennäköisesti kaipaa ikävyyksiä. Kyse on kumminkin kulttuurin traditiosta, jonka ymmärtäminen on sitten ihan oma asiansa). Kun en sitten kumminkaan länsimaalaisena ole vaikka espanijalainen vaan suomalainen ja ne traditiot perinteineen ovat eri.
Kuten vaikka joissain amerikkalaisissa kristinuskon tulkinnoissa (olkoonkin että ne ns. johtohahmot on sen todennköisesti masinoineet, väki kumminkin on lähtenyt mukaan) on ok mennä tuomitsemaan hautajaisiin vainajaa tai heidän omaisiaan. Jotain mikä ei vain tulisi pieneen mieleenkään. Kun kyse on globaalista uskosta yksi Jumala järjestelmänä, muille nämä muiden traditiot niputtaa sen massan samaan, vaikkei nuo sitä olisi. Olettaisiin tämän linkittyvän aivojen toimintaan, kyse on hahmottamisesta millä nuo toimii, maailmaa olisi mahdoton jäsentää ilman tätä kykyä. Katsoisin että kyse on stereotypioista, jotain ne kertoo, mutta ei aina sitä koko tarinaa.
Annat taas uskosi rajoittaa ajatteluasi.
PoistaKuin myös Suomessakin on kristilliseksi itsensä mieltävää väkeä jotka on tuomitsemassa homoseksuaaleja, vaikkei toinen asiantilalleen mitään voi. (Sitten niitä jotka ymmärtää asioiden monimutkaisuuden ja hyväksyy sen). Toisekseen tietäne liittyykö sitten asia kehitykseen juurikin kirkon poliittinen suhde näkemykseen? Myöskin on sitten väkeä jotka ymmärtää syntikäsityksen koskevan vain hameväkeä ja siitä tuomitseminrn taas suhteellisen helppoa. Niin tai näin katsonen että laki on parempi heille nyt kuin uskonnäkemys missä heidät tuomittaisiin suuntauksensa johdosta tai taloudellisen tilanteensa pakottamana toimimaan vastoin tahtoaan. Siitä kumminkin on historiassa suht paljon tekstiä ja oikeusoppineiden tuomioita.
PoistaPari sanaa puun takaa.
PoistaAnonyymi (9. marraskuuta 2022 klo 15.51) kirjoittaa:
"Kuin myös Suomessakin on kristilliseksi itsensä mieltävää väkeä jotka on tuomitsemassa homoseksuaaleja, vaikkei toinen asiantilalleen mitään voi. (Sitten niitä jotka ymmärtää asioiden monimutkaisuuden ja hyväksyy sen)."
Erilaiset synnit ovat olleet vallitsevia eri aikoina. Meidän aikanamme homoseksuaalisuus on eräs pahimmista synneistä. Sama synti oli vallitsevana myös ennen ensimmäistä ja toista vedenpaisumusta; molemmat ovat tapahtuneet, vaikka monet kiistävät ne.
Ei kukaan muu voi tuomita ihmistä niin voimallisesti kuin ihminen itse, koska hän tietää ja näkee lukea sydämensä taulusta tekonsa ja niiden mukanaan tulevat tuomiot, kun hän näkee ne oikeassa valossa.
Pitää erottaa toisen tuomitseminen kadotukseen teon tuomitsemisesta. Meistä kukaan ei näe toisen sydämeen ja eikä sitä, mitä Jumala ajattelee hänestä, siksi ihmisen ei pidä antaa tuomiota toisesta ihmisestä.
Synnistä ja sen tuomiosta puhuminen ei ole ihmisen tuomitsemista (vaikka hän saattaa kokea sen sellaiseksi) vaan hänen auttamistaan.
Oikea kristitty aina näkee itsensä syntisemmäksi kuin toisen.
Se, että Raamattu poltetaan tai heitetään mereen, ei tuhoa sitä, koska sen sana ei pala eikä huku.
Hän myös kirjoitti:
"Toisekseen tietäne liittyykö sitten asia kehitykseen juurikin kirkon poliittinen suhde näkemykseen? Myöskin on sitten väkeä jotka ymmärtää syntikäsityksen koskevan vain hameväkeä ja siitä tuomitseminrn taas suhteellisen helppoa. Niin tai näin katsonen että laki on parempi heille nyt kuin uskonnäkemys missä heidät tuomittaisiin suuntauksensa johdosta tai taloudellisen tilanteensa pakottamana toimimaan vastoin tahtoaan. Siitä kumminkin on historiassa suht paljon tekstiä ja oikeusoppineiden tuomioita."
Kärjistäen voi sanoa, että aikamme lakitekstit ovat (pääasiassa liberaalien) oikeusoppineiden mielipiteitä ja käsityksiä, joita he tarjoilevat ja esittävät kaikkia koskeviksi säännöiksi.
Ne eivät enää perustu Jumalan lakiin, joka on kaikille (kristityille) sama.
Pakanat tuomitaan eri tuomiolla kuin kristityt, jotka ovat tienneet totuuden.
M
No niin, muslimiakin pahempi fundamentalisti kaivautui jälleen kerran "ämmästä" esiin kun vähän raaputettiin kristityn (opeteltua?) hyveellistä pintaa.
PoistaPari sanaa puun takaa.
PoistaAnonyymi (10. marraskuuta 2022 klo 6.18) väittää:
"No niin, muslimiakin pahempi fundamentalisti kaivautui jälleen kerran "ämmästä" esiin kun vähän raaputettiin kristityn (opeteltua?) hyveellistä pintaa."
Miksi et väitä, että olen juutalaistakin pahempi fundamentalisti?
On pakko sanoa, että monet aikamme ihmiset ovat kovin pinnallisia: heti, kun yrittää keskustella asioista hiukan pintaa syvemmältä, niin saa kuulla olevansa fundamentalisti ja vielä joku muukin.
Minä en koskaan kuvaa itsestäni konservatiiviksi enkä fundamentalistiksi vaan ihmiseksi, joka yrittää seurata totuutta.
Mitä muslimeihin tulee, niin tunnen heitä.
Koska sekä tavalliset että päättävissä asemissa olevat eurooppalaiset ihmiset eivät enää halunneet edes sivistynyttä kristillisyyttä vaan he halusivat monikulttuurisuutta, niin he saivat sitä miljoonien muslimien muodossa.
Muslimeja on Euroopassa kymmeniä miljoonia nyt. Juutalaisia paljon vähemmän.
M
Ihminen, joka yrittää seurata kaikessa "omaa" totuuttaan, eikö se ole aika hyvä määritelmä fanaatikolle ja fundamentalistille?
PoistaPari sanaa puun takaa.
PoistaAnonyymi (10. marraskuuta 2022 klo 12.12) kirjoitti:
"Ihminen, joka yrittää seurata kaikessa "omaa" totuuttaan, eikö se ole aika hyvä määritelmä fanaatikolle ja fundamentalistille?"
Mainitsemiasi sanoja kuulee ja näkee kaikenlaisissa keskusteluissa ja iltapäivälehdissä, mutta niillä ei pärjää asiapitoisessa keskustelussa.
Jokainen asioita pohtiva ja tutkiva ihminen joutuu tienhaaraan ja valitsemaan, kumpaan suuntaan haluaa kulkea. Ja riippuu asiasta, kuinka moneen tienhaaraan vaelluksellaan joutuu.
Se, joka tekee tiedettä, joutuu vähän väliä valitsemaan suunnan ja korjaamaan sitä.
Se ensimmäinen tärkeä on tienhaara, joista toinen vie vastamäkeen nousevalle kaidalle polulle, jonka varrella vaanii myrkkykäärmeitä ja johon on asennettu ansoja ja kuoppia. Toinen taas vie leveälle ja tasaiselle tielle, jota on helppo kulkea ja joka vie aukealla olevalle ohuelle kalvolle, jonka alla palaa tuli.
Jokainen joutuu valitsemaan jommastakummasta noista.
M
Lisää fundamentalista jaaritusta (saarnaa) ilman varsinaista asiaa.
PoistaPari sanaa puun takaa.
PoistaAnonyymi (10. marraskuuta 2022 klo 18.49) totesi:
"Lisää fundamentalista jaaritusta (saarnaa) ilman varsinaista asiaa."
On onnetonta, kun keskustelusta ei tule tämän parempia kannanottoja.
Suomalaisilla kouluilla ja yliopistoilla, perheillä, medioilla, kirkoilla ja puolueilla on paljon tehtävää, että keskustelu muuttuisi paremmaksi maassamme.
Maamme valtamedia ei anna kunnolla keskustella, vielä vähemmän asiallisesti väitellä.
Minä en ainakaan kaipaa Ylen A-Studion keskustelukulttuuria, missä toimittaja ja neljä saman mielistä keskustelevat Yhdysvaltain välivaalien tukoksista.
Suomesta puuttuu vapaa ja riippumaton media ja vapaan keskustelun perinne.
M
Keskustelu ei miellytä sinua kun se ei ole oman "totuutesi" mukaista?
PoistaKun sanoma ei miellytä sinua, se on heti koulujen, kirkkojen yms. vika, koska sinussa ja tavassasi keskustella ei tietenkään voi olla mitään vikaa.
Melkoisen fanaattista ja suuruuden hullua, sanoisin.
Pari sanaa puun takaa.
PoistaAnonyymi (11. marraskuuta 2022 klo 15.13) kirjoitti:
"Keskustelu ei miellytä sinua kun se ei ole oman "totuutesi" mukaista?
Kun sanoma ei miellytä sinua, se on heti koulujen, kirkkojen yms. vika, koska sinussa ja tavassasi keskustella ei tietenkään voi olla mitään vikaa.
Melkoisen fanaattista ja suuruuden hullua, sanoisin."
Sinä kirjoitat minusta, mutta et juuri koskaan aiheesta. Mutta hyvä ihminen, minä en ole aihe!
On totta, että monien suomalaisten suuri vika on, että he eivät osaa kunnolla keskustella eivätkä asioida muiden kanssa.
Sanon lopuksi, että kirjoitan aiheista, joita tunnen jotenkin.
M
"Sama synti oli vallitsevana myös ennen ensimmäistä ja toista vedenpaisumusta; molemmat ovat tapahtuneet, vaikka monet kiistävät ne."
PoistaMahdollisesti. Samoihin aikoihin muistakin lähteistä löytyy saman tyylistä tarinointia. Ihan tutkitusti.
Tekihän tuo Stalinkin tekojärvensä ja voisi talonsa aikanaan menettäneet todeta että tuli veden paisumus.
Mutta valtiolliset lait tulenee perustua järkeen eikä uskomuksiin ja homous nyt ei pahemmin nykysukupolvea kiinnosta. Realistisesti jonkun seksuaalisuuntautuminen ei vain kiinnosta jos henkilöstä ei ole häiriöksi. Enempi jäänyt mielikuva että se on haastavaa joihinkin uskontokuntiin kuuluville kuin myös tietyissä vähemmistöissä, mitkä voisi mieltää maskuliinisiksi, tai jollain tavoin perinteistyyppisiksi.
"Se, että Raamattu poltetaan tai heitetään mereen, ei tuhoa sitä, koska sen sana ei pala eikä huku."
Raamattu on kirja. Ei se mihinkään häviä. Neuvostoliitossa tuo uskonto taisi olla pannassa, eikä hävinnyt siltikään. Kuulunee historiaan, eroon pääseminen olisi yhtä järkevää kuin joillain kulttuureilla kun tulenee uusia poliittisia tuulia niin joidenkin symbolisten figuurien hävittäminen. Yleensä tupannee olemaan henkilökuvia.
Jollain tasolla kun tuota kristinuskoa yksi Jumala järjestelmänä koettanut järkiperäistää, niin enempi tuohon historia kirjalliseen puoleen kiinnittänen huomion.
Päätyen kiertokulkuun missä juutalaiset paenneet Egyptistä missä egyptiläisillä ollut oma uskonto. Jossain kohtaa päätyneet roomalaisten vasallivaltioksi. Sitten kuvioon on astellut Jeesus, joka on tuomittu aivan kuten muutkin tuohon aikaan ristiinnaulituksi.
600-luvulla idästä on omaksuttu luostaritoiminta, kuin myöskin kaupankäynnin myötä on vaikutetta ollut lähi-itäänkin ja ja Mohammed on kehittänyt islaminsa.
Kreikkalaisten jumalat ja suomalaisten kalevala nyt vain ei ole samaa sarjaa, mut kreikkalaiset kyllä taisivat itse tuumata 2500vuotta sitten etteivät tarut ole totta. Näin ollen ne linkittyy runousoppiin mikä taas kuvannee kansakuntia ja heidän kieltään.
Suomalaisena koettaa vain ymmärtää jot mitä tekemistä tällä kaikella antiikin aikaisella on jälkiteollisessa yhteiskunnassa ja miksi ihmeessä asiasta pitäisi olla jotain mieltä.
Paavin kohdalla voi todeta diplomaattisuhteiden olevan ylivoimaiset, kauppaahan voi ain tehdä, mutta ei sitä tarvinne kumminkaan ain kaikkea uskoa.
Lähtökohdin ihmiset on kumminkin kilttejä, uskoi tai ei ja se pahin tuomitsija on juurikin itse joten se valtion tehtävä tuomitsijana onkin sitten juurikin silloin kun on oikeasti joku henkirikos tai vastaava mahdollisesti kyseessä. Ja lähtökohdinhan yhteisön tulisi kulkea siihen suuntaan ettei sellaisia pääsisi tapahtumaan.
Kouluampumiset globaalinailmiönä kertonee että jotain on tehty väärin, mutta kun kyse on globaalista ilmiöstä, kuinka sellaisen voisi täysin edes pysäyttää?
M teet itsestäsi aiheen, keskittymällä siihen mitä uskot ja miten haluat sillä hallita muita.
PoistaPari sanaa puun takaa.
PoistaAnonyymi (12. marraskuuta 2022 klo 7.34) vastasi:
"M teet itsestäsi aiheen, keskittymällä siihen mitä uskot ja miten haluat sillä hallita muita."
Vaikka en olekaan aihe, niin voin kyllä keskustella mistä vain, jos toinen haluaa. Ja en osaa loukkaantua kommenteistasi.
En halua hallita muita, sillä se ei ole näiden kommenttieni tarkoitus vaan tuoda esille asioita ja niiden puolia, joita ei nykyään haluta katsoa.
Kuten kirjoitin aiemmin, että koska papit ja piispat eivät enää välitä, niin minä päätin välittää ja kertoa ja puolustaa kristinuskoa.
Tästä on lyhyesti kyse.
Hyvää päivänjatkoa!
M
Kiitos, pitää pitää jatkossakin mielessä että "ämmän" kirjoitukset, kaikesta "sokerikuorrutuksesta" huolimatta ovat fundamentalistisen fanaatikon kirjoituksia.
PoistaPari sanaa puun takaa.
Poista"Kiitos, pitää pitää jatkossakin mielessä että "ämmän" kirjoitukset, kaikesta "sokerikuorrutuksesta" huolimatta ovat fundamentalistisen fanaatikon kirjoituksia."
En ole kyllä missään mielessä "fanaattinen", mutta tämän toteaminen on turhaa. Sana tuo hetken ilon käyttäjälleen ja kohdistuu usein juuri tiettyihin kristittyihin.
Sille on olemassa myös suomenkielinen vastineensa, mutta kun se on englantilaisen kielialueen haukkumasanana median välityksellä levinnyt meillekin, niin sen käyttö on juurtunut tännekin.
Ja mitä sanaan "fundamentalisti" tulee, niin itse sanan käyttäminen ei kerro kohteesta välttämättä mitään, koska sitä käytetään nykyään lähes yksinomaan halventavassa merkityksessä. Evankelis-luterilainen kirkko ja tieteenharjoittajat käyttävät sitä samassa halventavassa merkityksessä, kun he viittaavat sillä tiettyihin kristittyihin.
On merkillistä, samalla merkkijärjestelmällä (aakkostolla) ja siitä johdetuilla äärellisillä merkkijonoilla (sanoilla) voi sekä puolustaa kristinuskon totuutta että kiistää sen totuus.
M
Oletko todella noin jo syvällä fundamentalismissasi ja fanaattisuudessasi?
PoistaJärjen äänellä ei ole enää mitään vaikutusta sinuun.
Suomalaiset eivät näyttäisi olevan irstaita, sillä syntyvyys on ollut laskussa viime vuosina. Menestymisestä työelämässä on tullut yhä tärkeämpää, eikä lasten hankkimista pidetä mielekkäänä.
VastaaPoistaÄlä nyt sotke seksiä ("irtautta") ja lasten hankkimista, ne ovat viimeistään 1960-luvulta saakka olleet eri asia - paitsi katolisilla ja lestadiolaisilla.
PoistaVaikka abortit yms. vaikuttavat jonkin verran, merkittävämpi syy syntyvyyden laskutrendiin on se, että muut asiat, kuten työura, nähdään tärkeämpinä.
PoistaTiedä laskeeko se oikeasti. Väestö määrää kun on paikkailtu siirtolaisuudella vuosikymmeniä ja teollistunut ehkäisy mahdollistaa syntyvyyden kontrolloinnin, jolloin aborttia edes pidetä ehkäisynä.
PoistaTämä syntyvyyden "lasku" tainnee olla enemmän uskovien ja poliitikoiden haaste. Suomenkielisistähän tuo väestö mikä takaa moninaisia palveluita yms. koostunee ja kun nämä veronmaksajat väestöllisesti supistuu on se haaste niin näille uskoville, poliitikoille, kuin myös identiteettipolitikoinnin myötä ns. vähemmistöille. Mutta se taas ei millään muotoa ole naisten ongelma.
"Älä nyt sotke seksiä ("irtautta") ja lasten hankkimista, ne ovat viimeistään 1960-luvulta saakka olleet eri asia - paitsi katolisilla ja lestadiolaisilla."
PoistaTämä nyt sinänsä on ymmärretävää kun kyse on uskosta ja ihanteista jotka ovat muodostuneet eri aikakaudella. Lait kumminkin ovat tuosta kehittyneet, eikä esiaviollisesta seksistä voi enään ihmisiä tuomita mielivaltaisesti tai raiskauksesta avioliitossa jäädä rankaisematta.
"Nykyään vain metsästäjät ja harvalukuiset teurastajat ovat näin lähellä sitä asiaa, jossa tietynlainen julmuus on hyve eikä pahe. Lääkäritkään eivät saa antaa toimenpiteen kivuliaisuuden häiritä työnsä onnistumista."
VastaaPoistaKyse on ymmärrykseni mukaan myös julmuuden määrittelystä: metsästäjän, teurastajan - tai pyövelin - toimintaa sinänsä ei ennen mielletty julmuudeksi, jos tehtiin ilman liioittelevaa väkivaltaa tai kidutusta. Esimerkiksi Hannele Klemettilän kirjassa Keskiajan pyövelit kertoo, että mestauksissa odotettiin pyövelin kykynevän irroittamaan pään yhdellä iskulla. Jos siinä epäonnistuttiin pahasti, pyöveliä paheksuttiin ja tähän saatettiin jopa kohdistaa väkivaltaa. Ts (oikeutettua) väkivaltaa sinänsä ei edes mielletty julmuudeksi.
Julmuutta pahempi vielä on silkka pahantahtoisuus. Julmahan voi olla vielä oikeudenmukainen jonkinlaisten standardien mukaan - ja sellaisethan ovat nykyään kateissa, kuten käytöstavat ja etiketitkin. Ne saisivat tehdä kyllä comebackin.
VastaaPoistaIntohimohan taas voi olla hyvinkin kieroutunutta luonteeltansa, mutta siltikin olla kantajallensa mitä aidoin ja ideaalein kokemus romanttisestakin rakkaudesta. Rakkautta on maailmassa siis ainakin olevinaan monenlaista, kuten hyvyyden ja oikeudenmukaisuuden hahmottamistakin. Nekin käsitteet voisi joku viisas profiloida ja standardisoida.
Yritin etsiä hyvää sanakirjamääritelmää julmuudelle ja sellaista ei löytynyt.
VastaaPoistaEnglannin kielisestä Wikipediasta löytyi hyvä määritelmä sanalle ”cruelty” .
”Cruelty is the pleasure in inflicting suffering or inaction towards another's suffering when a clear remedy is readily available.”
Toisin sanottuna pitää aiheuttaa kärsimystä, vaikka vaihtoehtoja on ja siitä pitää aiheutua nautintoa. Lähestymme siis sadismia.
Nykyaikaisessa vieraantuneessa yhteiskunnassa monilla on vaikeuksia erottaa mitä on tarpeellinen väkivalta. Olen itse istunut poliisin kuulusteltavana itsepuolustus tilanteeseen liittyen. Tässäkin tapauksessa hyökkääjä ja hänen omaisensa olivat sitä, että minun olisi pitänyt alistua pahoinpitelyyn varsinkin, kun suoritin omia työtehtäviäni. Järkeily oli sen sorttinen, että puolustautujalla ei ollut sen suurempaa oikeuttaa voimankäyttöön kuin hyökkääjällä. Kerrottakoon, että kuulustelija nauroi ääneen, kun kävimme läpi vastapuolen ajatuksenjuoksua.
Voimakeinojen kohdistaminen ja vapauden riistäminen pahantekijöiltä ei ole pahuutta tai edes sadismia, vaan yhteisön suojelemista. Tässä on äärimmäisen suuri ero, jota nykyaikana monen on yhä vaikeampi käsittää.
Jos tämän tyyppiset kysymykset kiinnostavat, niin suosittelen lämpimästi everstiluutnantti Dave Grossmanin kirjoja tappamisen psykologiasta ja taistelusta. Kyseiset kirjat löytyvät myös Suomessa monen polisin ja sotilaan hyllystä.
Grossman on sitä mieltä, että sotilaiksi ja poliiseiksi pitää nimenomaan saada ihmisiä, joilla on moraaliset arvot kohdallaan ja kyky instrumentaaliseen väkivaltaan. Toisin sanottuna väkivaltaan ei tarvita tunneperäistä lähtötilannetta kuten pelkoa tai vihaa vaan se virtaa puhtaana suorituksena, joka hyödyntää luonnollisia fysiologisia ja psyykkisiä reaktioita. Linnan Rokka on tietysti tuollaisen miehen arkkityyppi.
Ongelma on vain siinä, että tuollaisia miehiä on vain prosentti väestöstä ja he eivät yleensä menesty asevoimien kaltaisissa ympäristöissä ja sielläkin paikka tuntuu usein löytyvän erikoisjoukoista.
Voidaan sanoa, että jos tuollainen resurssi saadaan yhteiskunnan käyttöön siitä, on suunnattomasti hyötyä. Yrityksiä saada nuo ihmiset seulottua on tietenkin tehty, mutta mitään psykometrisiä testejä tms. ei ole saatu kehitettyä.
Tässä lyödäänkin sitten kunnolla korville sitä yleistä mutta väärää käsitystä, että puolustusvoimiin tai poliisiin pitäisi saada ”tavallisia ihmisiä töihin”. Nimenomaan sinne pitäisi seuloa hyvin epätavallisia ihmisiä töihin. 99% prosenttia ihmisistä ei voi harjoittaa kilpaurheilua kansallisella tasolla. Lapsikin ymmärtää, että mäkihyppy tai vaikka paini ei sovi kaikille ihmisille ja että urheilussa menestyminen vaatii paitsi harjoittelua myös luontaisia lahjoja. Jostain kumman syystä uskomme, että ”tavis” on suorastaan paras valinta kun valitsemme ihmisiä esivallan miekkaa kantamaan.
Perussuomalaiset ja pyhä pakkoenglanti.
Poista"Perussuomalaiset ja pyhä pakkoenglanti."
PoistaAd nauseam.
https://www.youtube.com/watch?v=2WN0T-Ee3q4
Näinpä juuri.
PoistaNiknpä, persut ja pyhä pakkoenglanti: suomea ja muita kieliä ei saa käyttää enää missään, kaiken pitää olla englanniksi.
PoistaEntäs jos aiheesta ei yksinkertaisesti löydy mitään suomeksi, pitääkö mieluummin pysyä tietämättöminä.
PoistaOletko niin tietämätön,ettet tajua etttä maailmassa on oaljon muitakin kieliä, kuin vain suomi ja pakkoenglantisi?
PoistaSuomen kielen sanan merkityksen etsiminen englannista on varsin turhaa toimintaa, koska jokaisella sanalla on aina oma kielestä, historiasta ja ympäristöstä riippuva merkityksensä ja käyttönsä, joka ei ole koskaan täysin sama kuin jossain muussa kielessä.
PoistaJos jollain on hyvä määritelmä julmalle, niin olen kiinnostunut kuulemaan.
PoistaSe on aika tavanomainen apukeino, että jostain muusta kielestä lainataan käsite tai termi kuvaamaan jotan asiaa tai ilmiötä jota omasta kielestä ei löydy.
Esimerkkinä vaikka venäjän normalno, joka ei todellekaan ole "normaali".
Sanat ovat ajattelun työkaluja ja koko kulttuuri kärsii jos sopivaa termiä ei ole olemassa. Esimerkiksi joistain afrikkalaisista kielistä puuttuu tulevaisuutta ja suunnitelmallisuutta kuvaavat sanat. Tulevaisuutta ei taida koskaan tulla ja sitä suunnitella, kun sitä ei ole "olemassa"?!
Suomenkielistäkin puuttuu tulevaisuus (futuuri) ja englannin paineen alla taitaa puuttua koko tulevaisuuskin, jos ei ajattelua muuteta pian.
PoistaEn nyt tarkoittanut aikamuotoa vaan tulevaisuuden käsitettä.
PoistaAikoinaan luin eräästä naisesta joka 70-luvun Rhodesiassa toimi paikallisten naisten neuvonantajana. Oli ehdottanut naisille, että ostettaisiin puuntaimia ja istutettaisiin ne kraalin lähelle. Naiset eivät yhtään ymmärtäneet, että miksi niin pitäisi tehdä. Kun kulttuuri-imperialisti sitten perusteli istuttamista sillä, että naisten lapsillakin riittäisi polttopuuta, aiheutti tämä lähinnä naureskelua ja silmien pyörittelyä naisissa.
Mitä nyt tulee tuohon englannin kielen asemasta valittamiseen, niin voisiko sen valituksen lopettaa ja esittää jonkinlaisia ratkaisuja!?
Siirtomaa satuja (tietenkin englanninkielisestä maasta).
PoistaJospa nuo naiset tiesivät paremmin, miten Afrikassa tuppaa käymään istuteille vieraille puille (syödään pois).
Valittaminen on yksi tapa edistää muutosta.
PoistaMitä itse olet tehnyt?
Muuta kuin alasajanut suomenkieltä yrittämällä estää keskustelun ongelmasta?
julma
PoistaSäälimätön, armoton, raaka, hirveä, kauhea.
Esimerkiksi: Julma hallitsija. Julmat kidutusmenetelmät. Julma ilme. Elämä on julmaa. Olla julma lapsilleen, lapsiaan kohtaan.
puhekieltä
a.
Esimerkiksi: Isä oli julmana vihainen, kiukkuinen.
b.
Esimerkiksi: Tuli julma nälkä. Julman iso. Julman paljon. = julmettu
"Säälimätön, armoton, raaka, hirveä, kauhea."
PoistaNoi on kyllä synonyymejä, eikä määritelmiä.
Puhekielen esimerkitkin on vähän ontuvia, koska niissä sanaa käytetään asiayhteydessä johon ne eivät oikeastaan edes liity.
"Valittaminen on yksi tapa edistää muutosta.
PoistaMitä itse olet tehnyt?
Muuta kuin alasajanut suomenkieltä yrittämällä estää keskustelun ongelmasta?"
Monomania ja uhriutuminen eivät ole koskaan vieneet mitään asiaa eteenpäin.
Jutut on aivan samaa tasoa kuin niillä kylähulluilla, jotka kieltäytyvät noudattamasta kesäaikaa.
Ottaapa se koville kun joku kehtaa arvostella pyhää pakkoenglantiasi.
PoistaItsehän sinä täällä jatkuvasti ruikutat ettei englantia saa arvostella ja leimaat arvostelijat hulluiksi, monomaaneiksi, venäläisiksi, tms.
Palkkoenglanti on tosiasia ja se syrjäyttää koko ajan suomenkieltä toissijaiseen asemaan, silti asiasta ei saisi puhua.
Synonyymeistä voit muodistaa määritelmän ihan itse, jos osaat.
PoistaMiksi haluat jonkun ylhäältä määrätyn määritelmän, se kun ei kuitenkaan ole kuin yhden ( tai pienen ryhmän) ihmisen mielipide sanan merkityksestä tietyllä ajanhetkellä.
"Ottaapa se koville kun joku kehtaa arvostella pyhää pakkoenglantiasi.
PoistaItsehän sinä täällä jatkuvasti ruikutat ettei englantia saa arvostella ja leimaat arvostelijat hulluiksi, monomaaneiksi, venäläisiksi, tms.
Palkkoenglanti on tosiasia ja se syrjäyttää koko ajan suomenkieltä toissijaiseen asemaan, silti asiasta ei saisi puhua."
Ei kyllä ota mitenkään koville, kun en ole mikään "pakkoenglannin" lähettiläs.
Olet niin oman fanaattisuutesi sokaisema, että et edes huomaa mistä keskustellaan.
Lähinnä tulee mieleen joku Julius Streicherin kaltainen fanaatikko. "Jutkujen salajuonien" sijaan vaan näet "pakkoenglantia" kaikkialla.
Ei edes ole olemassa mitään "pakkoenglantia", juuri tuollaiset omat termit ovat yleensä osoitus todellisuuden tajun katoamisesta.
Se ettet voi edes myöntää pakkoenglannin olemassa oloa on pikemminkin osoitus todellisuus tajun katoamisesta.
Poista"Se ettet voi edes myöntää pakkoenglannin olemassa oloa on pikemminkin osoitus todellisuus tajun katoamisesta."
PoistaSe, että keksit itse termejä ja väität niiden kertovan jotain olennaista ympäröivästä todellisuudesta kertoo kyllä kaiken tarvittavan muille ihmisille.
Sääliksi käy emäntää ja lapsia. Toki vähän epäilen, että niitä ei ole kaltaisellesi uskonsoturille suotu.
Akateemisessa kirjakaupassa törmää ajoittain näihin ihmisiin, jotka hakee hyllystä matikan tai fysiikan kirjan ja mutisee, että "ihan väärin nämä asiat". Ihmiset eivät vain ymmärrä heidän nerouttaan, koska kusen haju ja yleinen epäsiisteys vie kaiken huomion.
Pimeä tie - hyvää matkaa...
Kovalle se ottaa sinulle englannin arvostelu, taidat olla itse aika pimeillä poluilla.
PoistaPakkoenglanti on tietenkin ironinen käsite, mutta miksi muuksikaan voisi kutsua kieltä, joka ympäröi sinua käytännössä 24/7 ja jonka käytöstä/ käyttämättömyydestä et itse saa päättää, vaan jota sinulle pakkosyötetään kauppakeskuksen ämyreistä, työpaikan sähköposteissa jne.
Venäjä sai tästä tataarien käytöstavat.
VastaaPoistaSe muodostui Itä-Euroopalle käännekohdaksi, joka vaati lukemattomia ihmishenkiä sekä jakoi slaavilaiset kansat lopullisesti.
Ihmisten jäännökset eivät kuitenkaan yllättäneet Johannesta, jolle niin kutsutun Kultaisen ordan mongolit eivät olleet uusi tuttavuus. ”He eivät pidä ihmisten teurastamista minään”, hän kirjoitti.
Putin ja silovikit ( + merkittävävä osa Venäjän kansaa) ovat perineet tataarien hengen. Napoleon sanoi..."jos venäläisen pintaa raapaisee, alta paljastuu tataari"
https://historianet.fi/yhteiskunta/keskiaika/kultainen-orda-uhkasi-eurooppaa?fbclid=IwAR18Wq0i91eR8LZmb4-OdClY3nci23cwxlN6mOV837joWThlFjO04prpoCU
Ottaen huomioon sen, miten ranskalaiset käytttäytyivät Moskovassa ja venäläiset taas Pariisissa, oli Napoleonin pöyhkeä ylpeily aivan katteetonta.
PoistaNiinhän historia väittää, mutta toisaalta on myös tunnettua, että venäläisarmeijalla on tiettyjä erikoisuuksia repertuaarissaan.
Poista"On tunnettua" = ei ole tunnettua, mutta on kiva ennakkoluulo tai propaganda-aihe näin omasta mielestä.
PoistaOnneksi ei olla Putinin kontrolloiman historiankirjoituksen ja tiedonvälityksen varassa.
PoistaEi se tilanne täällä uussuomettuneessa Suomessakaan kovin auvoinen ole, pelkkää amerikkaa ja englantia media täynnä.
PoistaOn melko montakin journalistia ja poliitikkoa, diplomaattia, jotka pohtivat, onko yksipuolinen länsimedia rauhan vai sodan eskaloimisen kannalla. Aina ei voi tippa linssissä itkeä omaa tai valitun ryhmän uhriasemaa, vaan olisi mietittävä, miten tässä tilanteessa voisi vähentää sodan eskaloitumista ja ottaa huomioon myös vastapuolen näkemykset, vaikka tietysti vääriä ovat..
Poista"... vaikka ovat tietysti vääriä"
PoistaVarsin rauhaa rakentava asenne, hyvin on propaganda sinuunkin purrut.
Julmuudesta kasvatuksessa meillä on kirjallisuudessamme erinomainen esimerkki kansankirjailija Heikki Meriläisen (1847-1939) omaelämäkerrassa. Luettavissa helposti Doriassa. Meriläisen äiti oli suorastaan kiiihkouskovainen sadisti. Meriläiselle muodostui lapsuuden läheisimmäksi henkilöksi - eno.
VastaaPoistaPari sanaa puun takaa.
PoistaLukaisin juuri mainittua Heikki Meriläisen omaelämäkertaan perustuvaa kirjaa vuodelta 1927.
En osaa sanoa sadismista mitään, koska en tunne tapausta tarkemmin, mutta ruumiillinen kuritus oli normaalia ja sallittua tuohon aikaan. Ja niitä se taisi olla myös vielä 1970-luvullakin.
Uskon kirjan perusteella, että Heikki Meriläistä kohdeltiin huonosti ja kaltoin.
Jokaisen meistä kannattaa kuitenkin ensin katsoa omia tekojamme ja vasta sitten muiden tekoja.
Ruumiillinen kuritus ei ole kadonnut minnekään Suomesta. Suomalaiset eivät enää juurikaan sitä käytä, mutta ulkomaalaistaustaiset sitäkin enemmän.
Tukistaminen on pahoinpitely ja rikos Suomessa, mutta poikien sukuelinten silpominen ei ole, vaikka edellinen on palautuva ja jälkimmäinen palautumaton.
M
Jahas, taas tätä uskopohjaista muslimivihaa
PoistaAnonyymi (8. marraskuuta 2022 klo 12.12) arvelee:
Poista"Jahas, taas tätä uskopohjaista muslimivihaa"
Poikalapsien uskonnollisia ympärileikkauksia tehdään paljon myös uskonnollisten juutalaisten poikalapsille. Ja on pakko sanoa, että myös monet yhdysvaltalais- ja afrikkalaiskristityt ympärileikkauttavat poikalapsiaan, vaikka tapa ei kuulu kristinuskon piiriin.
Vanhat perinnäissäännöt ja perusteettomat uskomukset vaikuttavat poikien uskonnollispohjaiseen ympärileikkaukseen.
On harmi, että myös kristittyjä ympärileikataan uskonnollista syistä. Uskonnolliset ympärileikkaukset ovat sekä turhia että vastuuttomia.
En puhu lääketieteellisistä syistä tehtyihin ympärileikkauksiin tai vastaaviin.
En koskaan voi kannattaa uskonnollisia ympärileikkauksia. Ne eivät ole pahoinpitelyrikoksia niin kuin tukistamiset, vaikka ne ovat peruuttamattomia.
M
Korjaus Meriläiseen: Isoisä se hänen ymmärtäjänsä ja opastajansa oli eikä eno. Piti tarkistaa kun kommentoitiin. Kiitos kommentoijalle.
Poista"M" jäit jo kiinni, joten selittelysi vain pahentaa asiaa.
PoistaPari sanaa puun takaa.
PoistaAnonyymi (9. marraskuuta 2022 klo 10.20) väitti:
//
"M" jäit jo kiinni, joten selittelysi vain pahentaa asiaa.
//
Yritän keskustella, sillä se taitaa olla ainoa tapa korjata asioita.
M
Asioiden korjaaminen edellyttää myös valmiutta muuttaa omia käsityksiä ja tapoja.
PoistaJoo. Ne pitää muuttaa samanlaisiksi kuin mulla.
PoistaVarsinkin näiden "ämmien" kyseen ollessa.
PoistaLukuisilla Venäjän reissuillani näin senkin, että ravintolan portsari kehui meitä suomalaisia. Oltiin hieman ihmeissämme, ja poke selitti, että emme tappele ja räyhää niin kuin venäläiset. Tämä on tosi!
VastaaPoistaHieno kirjoitus.
VastaaPoista