perjantai 11. marraskuuta 2022

Venäjän ideasta

 

Erilaisuuden ideologia

 

Bengt Jangfeldt, Venäjä -aatteet ja ideat Pietari Suuresta Putiniin. Suomentaneet Veli-Pekka Ketola ja Taina Wendorf. Siltala 2022, 214 s.

 

Venäjän ja Euroopan ideologinen vastakkaisasettelu oli tosiasia jo ennen kommunistivaltaa, mikä ei liene kenellekään enää uutinen. Kunnon populaarit esitykset tästä aiheesta sen sijaan ovat olleet suomen kielellä harvinaisia ja Christer Pursiaisen kompaktin teoksen ilmestymisestäkin on kulunut jo sukupolven verran. Tuskinpa sitä enää mistään edes löytää. Niin se aika rientää.

Venäjän ja Euroopan vastakohtaisuus nimenomaan ideologisella tasolla ei suinkaan alkanut Pietari Suuresta, joka päinvastoin pyrki pääsemään siitä eroon ja omaksumaan eurooppalaisuuden saavutukset, jotka oli pakko tunnustaa kotimaisia paljon etevämmiksi.

Euroopan ”oveluudet” (hitrosti) näkyivät sellaisilla aloilla kuin sodankäynti ja merenkulku ja ilman niitä mikään valtio ei voinut olla täysiarvoinen jäsen kansojen joukossa, halveksipa se sitten muita miten paljon tahansa. Näinhän Venäjällä vanhastaan tehtiin ja pyrittiin pysymään erossa saastaisista ”mykistä” eli länsimaalaisista.

Tähän vanhaan historiaan Jangfelt ei paljoakaan puutu, mutta siitä on juuri hiljattain ilmestynyt alan nestorin, Kari Tarkiaisen uusi teos. Saman tekijän ”Vanha vainooja” onkin kuulunut jokaisen alan harrastajan välttämättömään lukemistoon jo vuosikymmenet. Näitä kannattaakin nykyään taas suositella ja nostaa esille.

Pietari Suuren kausi on suuri alkupiste nimenomaan Venäjälle saapuneen läntisyyden kannalta ja sikäli myös sille Venäjän kehityslinjalle, jossa Eurooppa ja länsi otetaan vakavasti. Vasta nyt lännestä tulee se kohtalokas ”toinen”, johon Venäjä alkaa verrata itseään, yhä uudelleen sitoutuen sen saavuttamaan ja ohittamaan, yhä uudelleen siitä epäonnistuen.

Venäjän kaksi intellektuaalista rintamaa, zapadnikit, joita tässä nimitetään yksinkertaisesti länsimaalaisiksi ja toisaalta tosivenäläiset, joita 1830-luvun suuresta herätyksestä lähtien alettiin kutsua slavofiileiksi ovat olleet olemassa jo Pietarista lähtien. Länsi oli kuitenkin koettu venäläisyyden vastapooliksi jo kauan ennen Pietari Suurta, mistä tämän kirjan kirjoittaja olisi voinut kertoa enemmänkin.

Mutta kirjan ideana onkin valaista nykyistä tilannetta nostamalla esiin sitä Venäjän historian ainesta, joka lännessä tunnetaan huonosti, jos lainkaan, kuten viime aikojen keskusteluista voi huomata. Putinin kääntyminen länttä vastaan ei ollut mikään historiallinen uutuus, vaan pikemmin Venäjän historian säännönmukaisuus (vrt. Vihavainen: Haun janov tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Kirjoittaja esittää slavofilian kehityskaaren 1800-luvulla ja mainitsee myös ns. virallisen kansallisuusopin, jota olisi voinut esitellä hieman enemmänkin. Nykyinen putinismi muistuttaa nimittään juuri sitä kaikessa valtiollisuudessaan paljon enemmän kuin slavofiilien aatteita.

1800-luvusta on muuten saatavilla suomeksi myös Vesa Oittisen toimittama dokumenttikokoelma Venäjä ja Eurooppa, joka jokaisen asiasta vakavasti kiinnostuneen on syytä lukea. Se täydentää erinomaisesti myös Jangfeldtin kirjaa, jonka esitys on kaikessa kompaktiudessaan ansiokas sekin.

Toiseksi uusinta kerrosta tässä Venäjän lännenvastaisessa ideologiassa edustaa sitten se euraasialaisuus -kirjassa käytetään sanaa eurasianismi- joka syntyi 1920-luvun emigranttien keskuudessa. Sen syntyä ja suhteita erikoispalveluihin valaistaan asiaankuuluvasti, mutta ns. venäläisestä fasismista, joka myös syntyi emigraatiossa, olisi kannattanut puhua enemmän. Sillähän oli vaikutusta Suomessakin.

Suomi toki ei tässä ole tärkeä, mutta kyllä sen sijaan Ivan Iljin ja ROVS. Iljiniähän Putinilla oli tapana nostaa kovasti esille ennen suurta euraasialaiskauttaan, jonka hän näyttää omaksuneen nimenomaan Aleksandr Duginin välityksellä.

Iljin ja ROVS olisivat avaimia myös venäläiseen fasismiin. Putin on, kuten tunnettua, pyrkinyt esittämään Ukrainan-sotaretkensä nimenomaan natsismin vastaiseksi ristiretkeksi, mikä on helppotajuinen ja puoleensa vetävä tunnus pimeiden kansanjoukkojen kannalta.

 Mitä taas fasismiin tulee, on se eri asia kuin natsismi, jota voi kyllä fasismin alalajinakin pitää ainakin 1930-40-lukujen marxilaisessa jargongissa. Ennen muuta natsismi kuitenkin oli saksalaisuuden -ja siihen ympätyn täysin kenotekoisen ”arjalaisuuden” nimiin rakennettua apokalyptistä chauvinismia.

Fasismi on laajempi käsite, jonka avainsana ja obsessio on etatismi, aina totalitarismiin saakka. Juuri sitähän Putin nyt toteuttaa ja sitä samaa tekivät kommunististen tunnusten alla myös bolševikit, kuten jo Trotski ymmärsi. Ei ole sattumaa, että kommunismin ja natsismin samaistava ajattelu on Venäjällä  juuri nyt rangaistava teko.

Toki nämä kaksi ismiä olivatkin yhteistyövaiheensa jälkeen toistensa verivihollisia, mutta ei se tee niistä olemukseltaan erilaisia.

Meitä varmaankin kiinnostaa kovasti, milloin Putin oikeastaan todella kääntyi tuhoon tunnustamaan tuota nykyistä fasistista uskonlahkoaan ja keneen hän siinä ennen muuta tukeutuu. Olisi myös kovin kiinnostavaa tietää, miten vakavasti hän eri oppi-isänsä ottaa.

Jangfeldt nostaa tässä yli muiden surullisenkuuluisan Aleksandr Duginin vaikutuksen. Pidän tulkintaa varsin uskottavana, vaikka itse Duginin nimeä tuskin löytyy Putinin esiintymisistä. Sen sijaan sieltä löytyy ja on löytynyt jo hänen uransa alkuvaiheesta lähtien sellaisia aivan tiettyjä nimiä jollaiset läntisessä Euroopassa kuuluvat menneisyyden aatehistoriaan.

 Nikolai Berdjajevin mainitseminen herätti ainakin minun mielessäni aikoinaan tiettyä arvostusta, sehän osoitti, että presidentillä on myös intellektuaalisia harrastuksia eikä hän profiloidu pelkäksi kulmien kundiksi. Ivan Iljin kuulosti jo obskurantismilta ja Konstantin Leontjev auktoriteettina tällä vuosituhannella vahvisti Angela Merkelin johtopäätöstä: Putin ei elä tässä maailmassa.

Kuitenkin Putin aivan ilmeisesti elää venäläisessä traditiossa. Pakkohan se meidän on tunnustaa. Putinin asema pesidenttinä nimenomaan Venäjällä antaa hänelle sellaisen vipusimen kansansa maailmankatsomuksen ohjailuun, että ei ole konsti eikä mikään viedä sitä pari sataa vuotta taaksepäin. Missään muualla tämä ei onnistuisi, mutta Venäjällä todellakin on valmis traditio, johon nojata.

Muistetaan toki, että siellä on myös oppositio, jolla silläkin on ikivanhat perinteet, ja joka on usein saavuttanut hallitsevan aseman ja tulee sen saavuttamaan tulevaisuudessakin.

Miten paljon tähän syklin pyörähtämiseen kuluu aikaa, on vielä tietymätöntä. Kysymys voi olla vuosikymmenistä, mutta myös paljon lyhyemmästä ajasta. On turha puhua, että tällainen tilanne kestäisi vuosisatoja. Ei se koskaan ole kestänyt.

Jangfeldtin kirja on erinomainen opas Venäjän intellektuaalisen tradition tiettyihin keskeisiin puoliin ja auttaa täydentämään Venäjän historia peruskurssia, jota näinä päivinä kannattaa jokaisen selailla uudelleen, mikäli se on unohtunut ja opiskella, ellei ole sitä koskaan opiskellut. Sellainenkin on tässä maassa ollut aivan mahdollista.

15 kommenttia:

  1. "Putinin asema pesidenttinä nimenomaan Venäjällä antaa hänelle sellaisen vipusimen kansansa maailmankatsomuksen ohjailuun, että ei ole konsti eikä mikään viedä sitä pari sataa vuotta taaksepäin. Missään muualla tämä ei onnistuisi, mutta Venäjällä todellakin on valmis traditio, johon nojata."

    Ei kukaan (maallinen) johtaja voi tyhjästä luoda kansalleen maailmankatsomusta, jollei sille löydy valmiita pohjavirtoja. Esimerkiksi Hitler tarvitsi saksalaista antisemitismiä ja katkeruutta Versaillesin rauhalle, joista hän "jalosti" aatteensa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Ei kukaan (maallinen) johtaja voi tyhjästä luoda kansalleen maailmankatsomusta, jollei sille löydy valmiita pohjavirtoja". Totta toki, mutta entäpä jos se todellinen pohjavirta onkin kansan geeneissä? Saksalaiset puhuivat jo 1800-luvun puolessa välissä "mitteleuropasta", jonka johtajana olisi tietenkin Saksa.

      Entäpä Ranska? Sen sotainen historia siirtomaineen päivineen osoittaa kyllä sen, että imperialismia on riittänyt ja taitaa yhäkin riittää, tosin hieman peitellymmin. Edellisellä Ranskan reissullani kiinnitti huomioni, kuinka Ranskan televisiossa on valtavasti uutisia ja ohjelmia Afrikasta, eikä lainkaan EU:n pohjoisimmista maista. OK, myönnän, että Ranskassa asuu miljoonia Afrikkalaisperäisiä ihmisiä, mutta kuitenkin.

      Suurilla valtioilla on maailman sivu ollut pyrkimys ja halu laajentua. Haanpää totesi aikoinaan, että mitä suurempi valtio, sen huolestuneempi se on pienten naapureittensa hyökkäyshaluista, ja näinhän se näyttää menevän.

      Kiina on hieman toista maata, siltähän tuo näyttää. Se ei rymistele päättömästi kuten venäläiset, kuin norsu posliinikaupassa, on pakko todeta. Toki kiinalaiset hoitavat laajentumistaan toisella tavalla, fiksummasti kuten olemme nähneet. Jos heillä kirjoitustaitokin on viiden vuosituhannen ikäinen, kyllä sieltä älyäkin täytyy löytyä.

      Mikähän olisi Kiinan panos maailmankauppaan, tekniikkaan, talouteen, lääketieteeseen, avaruustutkimukseen jne. olisi varsinkin nyt, jos sitä kirottua Marxin hulluutta ei oltaisi omaksuttu? No, vähän sama on tietenkin Venäjän kanssa, mutta onko?

      Tunnen lukuisia venäläisiä, ja hieman ihmettelen heidän suhtautumistaan vaikkapa Ukrainan sotaan tai nykyiseen erikoisoperaatioon. Yhteistä tuntuu olevan se, että he viittaavat asioille kintaalla, ja sanovat, että muut päättävät näistä asioista, joten mitäpä näitä miettimaan ja kommentoimaan! Venäjä on jotakin erikoista, sanottakoon näin.

      Voisinpa väittää, että venäläiset eivät integroidu eurooppaan, tai länteen, koska he eivät halua integroitua ja piste! Kun pieni nomenklatuura haluaa palata menneisyyteen, ja kansa sanoo: "Nitsevoo", mitäpä tuota sivulliset arvostelemaan.

      Poista
    2. "he viittaavat asioille kintaalla, ja sanovat, että muut päättävät näistä asioista"

      Juuri tuota kutsutaan demokratian ja kansalaisyhteiskunnan puutteeksi.

      Poista
  2. On tosiasia, että yksilön on oltava tietyn ikäinen ennen kuin psykoanalyysi on mahdollinen. Psyykessä täytyy olla jokin määrä kehityskerroksia, ennen kuin pystytään näkemään käyttäytymisessä toistuvat kuviot ja jäljittämään syyt sille miksi analysoitava kokee niinkuin kokee ja tekee mitä tuntee itsensä pakotetuksi tekemään.

    Psykohistorian perspektiivistä yhteisöihin pitäisi suhtautua samalla tavalla. Pitäisi nähdä kulloistenkin näennäisten "opillisten" pintavaikutusten läpi ne kulttuuriset syvä tekijät, jotka historiassa toistuvat. Sellaiset saattavat olla helpoimmin näkyvillä silloin kun eletään yhteiskunnallisen kriisiytymisen aikoja, ja taantumailmiöt nousevat pintaan. Taantunut tajunta on aina enemmän alkuperäisiä ominaisuuksia paljastavaa kuin se mitä yhteiskunnallisen keskustelun pinnalla ilmenee silloin kun menee hyvin.

    Ei pitäisi koskaan sulkea silmiä eikä unohtaa jo saatuja opetuksia. Niillä on hyvin yksinkertainen sisältö: kriisiytymisen seurauksena ajaudutaan totalitarismiin, ja tuolla totalitarismilla on aina kulisseinaan ne ideologiset eväät, jotka ajan oppineisto on luonut. Rotuopit olivat kansatieteen viimeisin sana, ja niihin natsien oli helppoa pukea politiikkansa. Sosialismi oli liberalismin viimeisin sana, joka niin ikään puhutteli ensi sijassa intellektuelleja.

    Ei pidä uskoa ideologisiin sisältöihin. Niitä ei itse asiassa ole -- kyllä totalitarismiin voidaan vajota ihan minkä tahansa opillisen tunnustuksen aatekulisseissa. Venäjän suhteen on syytä pelätä juuri tuota sille ominaista sosiaalisesti sitovaa yhteistuntoa, joka ennustaa, että ajautuessaan itsetuhon asteelle kyse tulee olemaan nimenomaan laajennetusta itsemurhasta.

    VastaaPoista
  3. Lukaisin Jukka Korpelan artikkelin "Tuhatvuotinen korruptio ja Venäjä". Olin vaikuttunut artikkelista.

    Totta on, että oppositio löytyy, mutta mitä ovat sen "perinteet"? Kun Korpela totesi, että eurooppalaisen tradition omaksumiseen tarvittaisiin Venäjällä toiset tuhat vuotta, en oikein kykene hahmottamaan minkä perinteiden varaan voisi oppositio laskea. Olisiko se jokin Yhtenäisen Venäjän vastainen Hajanainen zemstvo-Venäjä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä kyllä ajattelen, että Venäjällä on Pietari Suuresta saakka ollut zapadnikiien ryhmä, joka on halunnut läntistää Venäjää ja josta tuo perinne olisi löydettävissä. Paha vaan, että tuon ryhmän menestys on vaihdellut.

      Poista
    2. Se lännen apinointi ei kelpaa perinteeksi. Venäjältä ei löydy sellaista perinnettä paitsi urbaaneista piireistä joissakin kaupungeissa. Suurin osa Venäjän väestöstä on sidoksissa klaaniperinteeseen Korpelan mukaan. Putinismi istuu jotenkuten tuohon perinteeseen ja siksi se on vallalla Venäjällä. Tilalle pitäisi keksiä jotain muuta, mutta Putin on laittanut uhkaavat keksijät vankilaan.

      Poista
    3. Eihän siihen tuhansia vuosia tarvita. Miksi tarvittaisiin?

      Poista
    4. Lue Korpela niin ymmärrät. Yhteiskunnan syvärakenteet syntyvät satojen vuosien kuluessa, niiden muuttuminen vähintään saman verran, josta suurin osa kuluu vanhasta poisoppimiseen. Ei Roomakaan päivässä rakennettu.

      Poista
    5. Niin, että miksi se poisoppiminen yhtä kauan vaatisi. Ei Korpella ole tästä mitään argumenttia ja muutenkin hänen selityksensä on tårta på tårta. Ei koko historia samaan suuntaan vaikuta.

      Poista
  4. Anteeksi off-topicista, mutta mitä mieltä olet Osmo Jussilan kirjasta "Neuvostoliiton tragedia". Kun on paljon käännöskirjallisuutta saatavilla Venäjästä, niin onko mielestäsi tuo Jussilan kirja tutustumisen arvoinen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole sitä kirjaa lukenut, kun arvelin ystäväni ja opettajani kirjan muutenkin tuntevani. Yleensä ne aina kannattaa lukea.

      Poista
    2. Ehdottomasti suosittelen: kirja kuvaa niitä kauniita unelmia, jotka selittävät pyrkimyksen parempaan, yhdenvertaiseen yhteiskuntaan, joka oli suurien uhrien arvoinen. Jos jotain moittisin, niin loppupuolen selitys ja analyysi, miksi unelmat muuttuivat tragediaksi, jäi turhan lyhyeksi.

      Poista
  5. Ajan riento on todella nopeutunut. Kun aikoinaan tarvittiin sata vuotta pienenkin yhteiskunnallisen muutoksen tapahtumiseen, nytt muutokset vaativat vain vuosia, jos niitäkään, Viimeiset kolme vuotta ovat myllänneet maailmaa useimpien käsityskyvyn tuolle puolelle. Putinista ei tule traagista Raskolnikovhahmoa aikamme Dostojevskille, koska aikamme ei tuota enää suuria kertojia eikä kertomuksia. Putin päätyy sarjakuvahahmoksi ja siitä sitten pikkuhiljaa historian roskatynnyriin. Vaikka ajan riento on kova, vielä kovempi on ilmiiöiden ilmaantumis ja katoamisvauhti.

    VastaaPoista
  6. ”Ei ole sattumaa, että kommunismin ja natsismin samaistava ajattelu on Venäjällä juuri nyt rangaistava teko.”

    Minkähän takia Matti Rossin valtionpalkinnosta päättäneitä ei julkisuudessa vaadittu tilille? Suomettumisen takkuisista hännistä luultavasti kyse, että sellainen pääsi edes tapahtumaan. Stefan Wallin ei ollut tietoinen Rossin luopiomaisuudesta, kun antoi palkinnon. Kollektiivista muistia olisi hyvä virkistää myös häpeällisten asioiden osalta tuolloin tällöin.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.