Pahat henget ja siat
Fjodor Dostojevski, Riivaajat
(Besy 1872). Suomentanut Lea Pyykkö. Karisto 1998, 763 s.
Dostojevskin
kirjat ovat usein aivan hervottoman hauskoja, niin tämäkin. Lukijan on pakko
nauraa katketakseen lukiessaan salanimellä kirjoittavan kertojan muka vilpitöntä
hämmästelyä, kun tämä kuvaa ystävähahmojensa toimia.
Erityisesti asia
koskee kirjassa kuvattuja ns. länsimaalaistajia, kirjailija Karmazinovia ja
oppinutta tyhjäntoimittajaa Stepan Trofimovitš Verhovenskiä. Jälkimmäistä
voi halutessaan pitää myös kirjan päähenkilönä.
Kirjahan
perustuu löyhästi tositapahtumiin. Sergei Netšajev-niminen nuori mies johti 1860-luvulla
vallankumouksellista toimintaa osittain ulkomailta käsin ja järjesti toveriensa
kanssa erään ylioppilaan murhan. Asiasta käytiin oikeutta juuri samaan aikaan,
kun Dostojevski kirjoitti kirjaansa.
Netšajevin,
tämän aivan todellisen historian henkilön vallankumouksellinen fanatismi
saavutti ylittämättömät mitat. Hänen kirjoittamassaan Vallankumouksellisen
katekismuksessa kaikki muut arvot nimenomaisesti alistettiin vallankumouksen
edulle. Kunnia, ystävyys, rakkaus, moraali -mikään ei ollut vallankumoukselliselle
sinänsä minään arvoista. Niillä oli merkitystä vain sikäli, kuin ne oli mahdollista
saada palvelemaan suurta asiaa:
A revolutionary is a
doomed man. He has no private interests, no affairs, sentiments, ties, property
nor even a name of his own. His entire being is devoured by one purpose, one
thought, one passion – the revolution. Heart and soul, not merely by word but by
deed, he has severed every link with the social order and with the entire
civilized world; with the laws, good manners, conventions, and morality of that
world. He is its merciless enemy and continues to inhabit it with only one
purpose – to destroy it.
Vallankumouksellisten oli soluttauduttava kaikkialle ja saatava
aikaan olojen huononeminen, jotta kansa nousisi vihdoin sortajiaan vastaan. Rikolliset olivat hyvä ja jopa
välttämätön lisä omiin joukkoihin:
A revolutionary "must infiltrate all social formations
including the police. He must exploit rich and influential people,
subordinating them to himself. He must aggravate the miseries of the common
people, so as to exhaust their patience and incite them to rebel. And, finally,
he must ally himself with the savage word of the violent criminal, the only
true revolutionary in Russia".
Ylioppilas
Ivanov murhattiin itse asiassa vain sen takia, että rikos sitoisi murhaajat
tiiviimmin yhteen ja Netšajevin käskyvaltaan. Todellisuudessa se oli kohtalokas
virhe, joka romahdutti koko liikkeen. Riivaajissa Netšajevin roolissa on nuori
Pjotr Stepanovitš Verhovenski, surkean tyhjäntoimittaja Stepan Trofimovitšin
poika. Ivanovin roolia näyttelee slavofiili Šatov.
Riivaajien
mottona on se Luukkaan evankeliumin kohta, jossa Jeesus ajaa riivaajat sikoihin
ja ne syöksyvät jyrkänteeltä alas ja hukkuvat. Kirjan vallankumoukselliset ovat
riivaajien vallassa ja epäilemättä myös ne liberaalit (Karmazinov, jonka esikuvana
oli IvanTurgenjev) sekä Stepan Trofimovitš, johon nyt muuten vain keskitetään
kaikki se naurettava liberalismi ja siihen liittyvät saamattomuus, pelkuruus ja
narsismi, joita kirjoittaja niin herkullisesti pilkkaa.
Kirjassa
on toki suuri määrä muitakin hahmoja. Itse kukin niistä edustaa jotakin aikansa
muotia tai aatetta. Muuan Šigaljov esiintyy teoreetikkona, jonka tavoitteena on
hyveen eli muutamien valittujen diktatuuri ja kaikkien muiden alistaminen
tasapäiseksi massaksi: Shakespearelta leikattaisiin kädet, Kopernikukselta
puhkaistaisiin silmät ja niin edelleen -tasa-arvo olisi täydellistä.
Šigaljovilla
oli toki esikuvia ajan aatteilijoissa. Hänen mainitaan olevan kuin Fourier, mutta
tätä vielä hurjempi. Fourierin aatteisiin Dostojevski olikin saanut tuntumaa ns.
Petraševskin ryhmässä, joka perustui juuri niille ja oli saanut jopa perustettua
fourier’laisen kommuunin, falansterin.
Muuan julkinen
toimihenkilö, joka ilmiselvästi on itse riivaajien villitsemä, selosti
hiljattain sitä, miten saatanallisessa lännessä tällä hetkellä toteutetaan
juuri noita šigaljovilaisia periaatteita, joita ns. cancel-kulttuuri ilmentää.
Venäjä sanoutui hänen nimissään ylpeästi niistä eroon ja kunnioitti sen sijaan
ikuisia arvoja, mukaan lukien suurten kulttuurin mestarien, kuten Dostojevskin
suuruutta.
Tällä
henkilöllä tarkoitan tietenkin sitä salaisen poliisin virkamiestä, Vladimir
Putinia, jonka hirvittävä kohtalon oikku on nostanut Venäjän päämieheksi.
Korkeasta asemastaan käsin hän ilmeisesti haluaa nyt opettaa meitä kaikkia myös
siitä, miten Dostojevskin kaltaisia klassikoita on luettava.
Cancel-kulttuuri ja
siihen liittyvät houremaiset aatteet ovat tosiaan se radikaali muoti, joka
juuri tällä hetkellä on villinnyt suuren osan sitä osan läntistä nuorisoa, joka
imartelee itseään ns. älymystön nimityksellä.
Tässä ei
ole mitään varsinaista uutta, tällainen riivaajien valta levisi länsimaihin
nimenomaan Venäjältä, jossa se oli alkanut 1860-luvulla tai Dostojevskin käsitysten
mukaan jo 1840-luvulla, jolloin näiden Karmazinovien ja Verhovenski-isien
aikakausi alkoi. Nehän ne synnyttivät nuo nuoret hirviöt, joita sitten saatiin
Netšajevin ja kumppanien hahmossa katsoa.
Venäjän
historia on myös aatteiden alalla lujasti sidoksissa läntisen maailman
historiaan. Silti sillä on oma tärkeä roolinsa, ei se ole pelkästään ottanut
aatteita vastaan. On olemassa suuri venäläinen traditio ja sen omat,
paikalliset instituutiot, joiden varassa läntisistä aatteista siellä kasvoi
myrkyllisiä muunnoksia: Pariisin profeetat Fourier, Saint Simon ja Comte
muuntuivat Venäjällä väkivaltaisen totalitarismin oppi-isiksi, marxilaisesta
vapauden opista syntyi maailman suuriman vankilan aatteellinen perustus.
Unkarilaisen
vallankumouksellisen poika Tibor Szamuely kirjoitti 1970-luvulla merkittävän
teoksen The Russian Tradition, josta heti tuli Venäjän ymmärtämistä
yrittävien sovjetologien uusi käsikirja. Szamuely havaitsi, että Venäjän
valtiollinen traditio oli jo mongolivalloituksen ajoista saakka perustunut
tiettyihin omalaatuisiin periaatteisiin, jotka lännen historiasta puuttuivat.
Muuan merkittävä
avain venäläisen tradition ymmärtämiseen oli juuri Netšajevin ja hänen ryhmänsä
ajattelu, joka oli luonteeltaan ehdottoman totalitaarista ja halusi alistaa koko
inhimillisen maailman jäännöksettömästi yhden ainoan idean palvelukseen.
Netšajev
ja hänen ”kansankostajansa” olivat vain yksi, joskin paljon puhuva esimerkki.
Samaa totalitaarista perusajatusta ajoivat etenkin Pjotr Tkatšjov ja Vladimir
Lenin. Kun viimeksi mainittu sai valtaansa Venäjän marxilaisen puolueen, se
alkoi samalla noudattaa venäläistä totalitaarista traditiota, johon kuuluivat
olennaisena osana myös konspiraatio ja tietoinen petkuttaminen (vrt.
nykyvenäjän piar, PR).
Putin
saattaa ymmärtää paljonkin Dostojevskistaan, mutta voi olla, että hän ymmärtää
sitä kovin pinnallisesti. Se on avoin monelle tulkinnalle. Riivaajissa
ajan vallankumouksellisia aatteita käsitellään aika monipuolisesti. Putinin
esille nostama Šigaljov on itse asiassa vain nappula Pjotr Stepanovitš Verhovenskin
kädessä.
Epäilemättä
myös Šigaljov on vastenmielinen ja kaikelle normaalille inhimilliselle kulttuurille
vihamielinen henkilö. Pelkästään hänen fysionomiansa Dostojevskin kuvaamana
viittaa tähän.
Olisi
kuitenkin liioittelua pitää Šigaljovin ”fourier’laisuutta” enempänä kuin
karikatyyrinä niistä aatteista, jotka pitivät tuolloin Venäjän intelligentsijaa
otteessaan. Kirjan todellinen saatana oli nuori Verhovenski, Pjotr Stepanovitš.
Hänen käsissään olivat kaikki suunnitelmat ja myös hän oli ehdottoman vapaa moraalisista
periaatteista, hän oli tuo todellinen, ”ihanteellinen” vallankumouksellinen,
jota Netšajev ”katekismuksessaan” kuvasi.
Mikä
sitten oikeastaan liikutti Pjotr Stepanovitšiä? Miksi hänen piti panna koko
yhteiskunta sekaisin ja tappaa selvästi syyttömiä ihmisiä?
Kaikki
viittaa siihen, että kyltymättömässä narsismissaan hän halusi rakentaa
ihmisjumaluutta. Hän saisi demiurgin roolin ja kuvankaunis nuorukainen, Nikolai
Stavrogin saisi itsensä jumalan roolin…
Eivät
Dostojevskin henkilöt suinkaan välttämättä puhu kirjailijan omalla suulla ja esitä
hänen mielipiteitään, kuten Putinin kukaties kuvittelee. Tämän kirjan
todellinen ydin on kuitenkin epäilemättä löydettävissä sen lopusta, jossa
Stepan Trofimovitš, tuo naurettava tyhjäntoimittaja ja periaatteeton vetelys
lopulta löytää totuuden.
Totuus on
tuo ainainen ajatus, että on olemassa jotain määrättömän paljon
oikeamielisempää ja onnellisempaa kuin minä…Koko inhimillisen olemassaolon laki
on siinä, että ihminen voi aina palvoa jotain määrättömän suurta. Jos ihmisiltä
riistetään tuo määrättämän suuri, niin he eivät elä vaan kuolevat epätoivosta…
Niinpä
niin. Uskonnolle nauranut ja sitä pilkannut Stepan Trofimovitš löysi juuri
ennen kuolemaansa uskonnon suuren perusajatuksen ja ilmeisesti siihen uskoi,
vaikka tunsi hyvin aikakauden teoriat siitä, miten ihminen oli luonut Jumalan
omaksi kuvakseen.
Mutta
myös vallankumouksellisilla oli oma jumalansa. Kannattaa itse asiassa lukea
ajatuksen kanssa koko tuo Vallankumoksellisen katekismus, jossa kuvataan
mahdollisimman yksiselitteisesti ihmisen luopuminen omasta persoonastaan ja
alistuminen aatteelle.
Luultavasti
tällaisessa jumalassa on kuitenkin eroa kristinuskon Jumalaan verraten.
Siinähän joka tapauksessa otetaan muuan äärellinen kaiken muun äärellisen mittapuuksi,
jumalihmisen sijasta palvotaan ihmisjumalaa, jollaisiksi kaikki suuret johtajat
haluavat jossakin vaiheessa ryhtyä ja osoittavat tämän hallitsemalla ihmisten elämää
ja kuolemaa mielensä mukaan.
Ja
tulevatpa vielä hurskastelemaan edustamansa ideologian muka ylivertaisesta
jaloudesta…
Kiitos, olipa mielenkiitoinen kirjoitus! Nyt on kyllä pakko luka Riivaajat, joka häpeäkseni seisoo edelleen hyllyssä odottamassa.
VastaaPoistaRiivajat on aivan välttämätön lukukokemus sille, joka haluaa ymmärtää ne voimat, jotka liikuttivat Venäjää seuraavat vuosikymmenet: Pjotr Stepanovitš Verhovenski, ensimmäinen leninisti.
VastaaPoistaNiinhän nämä sotateoreetikot Sun Tzusta alkaen ja myöhempien matkijoiden (kuten Clausewitz) mukaan väittävät, että sodassa viisasta on tuntea vihollisensa. Mutta kuinka hyvin esimerkiksi Dostojevski kuvastaa tai edustaa venäläistä tapaa ajatella? Oma valintani olisi kyllä Mihail Solohov ja rajoitetusti Solženitsyn.
VastaaPoistaSholohovia voi hieman epäillä johtuen hänen roolistaan Stalinin hovilaulajana (käsitelty blogissani). Dostojevski ainakin toisteli sitä, että tuntee kansansa vankilnkundeja myöten. Toista vastaavaa kirjailijaa ei siihen aikaan ollut.
PoistaDostojevski kirjoitti hienon teoksen Sota ja rauha. Tosin en oo sitä lukenna mutta isot pojat kerto.
VastaaPoista"Solohov, Sholohovia"
VastaaPoistaJos ei ole käytössä slaavilaisnäppäismistöä, kumpi on parempi hattuässän sijasta?
Sh.
VastaaPoista