sunnuntai 6. marraskuuta 2022

Uusstalinismin käskynjako

 

Ihmissielujen insinöörit

 

Eilen nähtiin televisiossa tai ainakin tietokoneilta hätkähdyttävä spektaakkeli. Venäjän presidentti Putin oli kutsunut Moskovan maneesiin sekä maansa johtavat historioitsijat että Venäjän niin sanottujen perinteisten uskontojen päämiehet. Ilmassa oli suuren ideologisen juhlan tuntua. Maailmanhistorian mannerlaatat jyrähtelivät ja siirtyivät, tai niin ainakin oletettiin tapahuvan Venäjän tärkeimpien maailmanselittäjien ajatuksissa.

Kun Stalin oli 1930-luvulla kutsunut luokseen johtavat kirjailijat, yksi niistä kysyi häneltä naiivin suorasukaisesti: ”Mitä meidän pitää kirjoittaa?”. ”Kirjoittakaa totuus”, vastasi Johtaja siihen pirullisen lakonisesti. Tuskinpa erehdyn, kun sanon, että älykkäimmät kirjailijat tunsivat tämän johdosta kylmiä väristyksiä.

Stalinille otollinen kirjailija ei tietenkään saanut mustamaalata sosialistista yhteiskuntaa eli esittää siten että  se ei vaikuttaisikaan laadullisesti uudenlaiselta ihmisyhteisöltä. Toisaalta hän ei myöskään saanut ylistää sitä liikaa, se olisi merkinnyt lakirovkaa eli kaunistelua, jota kukaan ei uskoisi.

Oli ymmärrettävä, että uusi sosialistinen ihminen oli yhä vielä sentään ihminen, joka saattoi toimia myös väärin. Totuus edellytti, että häntä kuvattiin oikein, mutta miten se piti tehdä, oli aina jokaisen ihmissielun insinöörin konkreettisesti ratkaistava.

Kuten Hitlerin Saksassa, niin myös Stalinin Neuvostoliitossa luovan työn edustajien keskeiseksi ongelmaksi muodostui sen ymmärtäminen, mitä johtaja heiltä halusi ja mitä hän ei halunnut. Tätä ”tilausta” oli sitten täytettävä parhaansa mukaan. Vaieta ei voinut, sillä se olisi ollut rintamakarkuruutta, jopa ”sisäistä emigraatiota”. Sellaista tekivät viholliset.

Olen joskus tällä palstalla kirjoittanutkin Andrei Saharovista, joka oli pitkään Venäjän tiedeakatemian Venäjän historian laitoksen johtajana vuosina 1993-2019 (ks. Vihavainen: Haun saharov tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Saharov toimi vähän aikaa Putinin mentorina historia-asioissa, mutta sitten Johtaja löysi toiset miehet. Saharovia suurvaltaisuus valtion päämäärän tympäisi ja muuan hänen lempiajatuksiaan oli, että älymystön on päästävä hallitsevaan asemaan valtiossa. Neuvostoliitto oli hänen mielestään surullinen esimerkki siitä, miten suoranainen roskaväki oli päässyt valtaan ja polkenut älymystön jalkoihinsa.

Saharov kertoi esittäneensä näkemyksensä myös Putinille, joka ”silloin katsoi minua kylmillä sinisillä silmillään ja sanoi: minun perheeni tulee proletariaatin piiristä”.

Joka tapauksessa Saharov sai nähdä, että Putinin aikana valtio alkoi yhä enemmän kiinnostua historiasta. Kun arvelin, että se on varmaankin ilahduttava asia ja merkitsee lisää resursseja, hän hymyili surumielisesti ja sanoi: ”Kuule, se ei ole hyvä juttu. Se on vaarallista”.

Putinin aikana valtio onkin toden totta kiinnostunut historiasta ja haluaa yhä selvemmin hallita sitä. Tämä on ymmärrettävää. Jo Orwell totesi, että se, joka hallitsee menneisyyttä, hallitsee myös nykyisyyttä. Totalitarismissa historian on palveltava valtiota.

Kuten hyvin tunnetussa, mutta salamyhkäisessä Projekt Rossija-kirjassa (ks. Vihavainen: Haun projekt rossija tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ) esitettiin, uuden Venäjän rakentajat eivät saaneet paljastaa korttejaan liian aikaisin. Demokratian vallitessa oli toimittava sen ehdoilla, mutta rakennettava koko ajan tulevaisuuden yhteiskunnan instituutioita.

Putinin Venäjä muuttui vähitellen autoritaariseksi, mistä on vielä kukonaskel totalitarismiin. Historian kannalta suuri ja tärkeä projekti oli Rossija -moja istorija -historiamuseoiden verkoston perustaminen. Niissä esitetään kansalle historian eräänlainen lyhyt kurssi (ks. Vihavainen: Haun pyhän venäjän historia tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Stalinin ajan tuntijat tietävät, mitä ”lyhyt kurssi” tällaisessa yhteydessä tarkoittaa.

Maneesissa, jossa tilaisuus pidettiin, on Moskovan tuollainen historiamuseo ja samaan aikaan myös tutkijoiden valmistama Krimin historian näyttely. Koko tämä Johtajan käskynjako sijoitettiin kansan sovinnon ja yhtenäisyyden päivään.

Ironista kyllä tuon päivän viettämisen oli nimenomaan A.N. Saharov keksinyt korvaamaan entistä Lokakuun vallankumouksen vuosipäivää. Silloin muistetaan vuoden 1612 tapahtumia, jolloin Nižni Novgorodin nostoväki nousi ajamaan puolalaiset valloittajat pois Kremlistä. Se oli venäläisen kansalaisyhteiskunnan voimannäyte, arveli Saharov.

Nyt siis joka tapauksessa Johtaja oli koonnut paikalle johtavat historioitsijat, joita olivat vanha, jo neuvostokaudella hallinnut venäläisen historiantutkimuksen Talleyrand, A.O. Tšubarjan Akatemian Yleisen historian laitokselta sekä Saharovin seuraaja Venäjän historian laitokselta, Juri Petrov, molemmat myös suomalaisten hyvin tuntemia.

 Lisäksi paikalla olivat uuden historian uudet kummisedät eli Venäjän historiallisen seuran puheenjohtaja Naryškin, kulttuuriministeri Medinski ja pari muuta. Lisäksi tulivat uskontojen päämiehet Venäjällä, tärkeimpänä tietenkin tuo aina altis patriarkka Kirill. Yleisön joukossa lukuisin (ainoa?) elementti koostui Putin-nuorisosta, etenkin Rosgvardijan univormuissa.

Itse asiat, joita tällä käskynjaolla käsiteltiin, olivat sangen abstraktisia, mutta sitäkin tärkeämpiä. Länsi ja nimenomaan Eurooppa on valtavasti menettänyt poliittista merkitystään, totesi Johtaja. Sen mukaisesti on Venäjän historiankirjoituksen orientoiduttava uudelleen. Venäjän historian on noustava enemmän esille ja myös muun maailman, esimerkiksi Afrikan, jota eurooppalaiset olivat kolonisoineet ja riistäneet (mutta venäläiset eivät).

Putin otti esimerkkejä siitä, miten ainakin väestönkasvulla mitaten eurooppalaiset entiset suurvallat olivat jo muuttuneet mitättömyyksiksi. Tottahan se on. Jostakin syystä hän jätti kuitenkin ottamatta esille sen, että Venäjälle oli käynyt täsmälleen samoin… Se ei kuitenkaan ole sen vähemmän totta.

Venäjän historioitsijat ovat jo saaneet aikaan paljon, kuten kokouksessa todettiin. 20-osainen Venäjän historia on ollut valmisteilla ja sen ensimmäiset niteet ilmestyvät ensi vuonna. Mainittakoon, ettei edes Neuvostoliitto saanut aikaan mitään vastaavaa. Se kyllä suunnitteli 50-osaista Lokakuun suuren sosialistisen vallankumouksen historiaa, jonka piti ilmestyä vuonna 1917 mennessä, mutta siinä nyt kävi kuten kävi.

Muista kokouksen aiheista tuskin kannattaa paljon enempää puhua. Koko tämän tapahtuman muoto on ehdottomasti kiinnostavampi ja tärkeämpi kuin sen sisällys. Kyseessä oli aito stalinistinen käskynjako, jonka koko merkitys selviää osallistujille vasta silloin, kun he mielessään asioita tutkistelevat jokapäiväisen työnsä yhteydessä. Miten tehdä niin, kuin odotetaan? Mitä saa sanoa ja mitä ei? Pitääkö valehdella ja jos, niin missä, mitä ja miten paljon? Entäpä jos kieltäytyy?

Kokouksen varsinaiset historioitsijat Tšubarjan ja Petrov meillä tunnetaan. Meidän kannaltamme voidaan todeta, etteivät he mitään suomen syöjiä ole. Tšubarjan on ollut suomalaisten kanssa yhteistyössä ja yhdessä englantilaisen Harold Shukmanin kanssa julkaissut jopa kirjan tavisodasta. Ei siinä mitään merkittäviä vääristelyjä ollut. Taloushistorioitsija Petrovin teoksia en sen paremmin tunne, mutta ainakin purjehdusreissulla Suomenlahdella hän teki reilun kaverin vaikutuksen.

Nuo Medinskit, Naryškinit ja Narotšnitskajat ovat sitten oma heimonsa. Medinskistä olen joskus kirjoittanutkin. En osannut pitää häntä ihan vakavasti otettavana (ks. Vihavainen: Haun medinski tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Se taisi olla virhe.

Tämä historioitsiojoiden ja muiden ihmissielujen insinöörien käskynjako on hyvin pysäyttävä tapahtuma. Tarvitsee vain kuvitella mitään vastaavaa tapahtuvan missään muussa maassa. Tässä olemme tekemisissä jo aidon totalitarismin eikä enää autoritarismin kanssa. On selvää, ettei kehitys jää tähän.

Mitä tämä valtion aktiivisuus merkitsee käytännön tasolla, voimme vasta arvailla. Eurooppakeskeinen historiankäsitys tulee muuttumaan venäläisempään ja globaalisempaan suuntaan. Jälkimmäinen ei ole mikään sensaatio, samaa on tapahtunut myös lännessä ja meilläkin, jopa oppikirjojen tasolla aina hamalta 1970-luvulta lähtien.

Entä lisääntyykö valehtelu historiassa ja miten se ilmenee? Siitä voimme olla varmat ja myös siitä suunasta, mihin kaikki muuttuu. Karjalan tasavallan pari historioitsijaa ja siellä juuri nyt puuhatut museot ovat asiasta riittävä esimerkki. Sääli.

Kun intellektuaalinen ilmasto muuttuu, tempautuvat yksittäiset ihmiset siihen mukaan ajopuun tavoin, lähes vastustamattomasti. Omaa näkemystä on vaikea ylläpitää, ellei sitä voi edes ottaa julkisesti tarkasteltavaksi. Onhan tämäntapaista henkeä ollut meidänkin historiankirjoituksessamme. Jo pelkkä mölyn määrä tai sen ennakointi voi vaientaa argumentit.

Jotkut intellektuellit ovat kuitenkin aina, Lutherin tavoin, kyenneet astumaan esiin joukosta ja sanomaan sen, mitä heidän omatuntonsa vaatii.

Muistan aina Petroskoissa vuonna 1981 pidetyn suomalais-neuvostoliittolaisen historiasymposiumin. Siellä muuan teema oli jatkosota, erityisesti Suomen irtautuminen siitä. Jatkosotaahan pidettiin Suomen rikollisena ja valapattoisena aggressiona.

Silloin muuan venäläinen tutkija otti puheenvuoron ja kertoi julkisesti kaikille erään täysin keskeisen asian, josta oli systemaattisesti vaiettu: ennen jatkosotaa oli ollut talvisota, Neuvostoliiton valapattoinen aggressio. Ilman sitä ei koko jatkosodan syntyä voitu lainkaan ymmärtää. Pelkkä vaikeneminen tästä olennaisesta asiasta merkitsi asian karkeaa vääristelyä.

Kukaan suomalainen ei siellä kyllä ollut talvisotaa maininnut eikä olisi uskaltanut sitä tehdäkään. Sehän olisi merkinnyt koko vallitsevan paradigman sabotointia ja myös Neuvostoliiton esittämistä aivan uudessa valossa. Se olisi merkinnyt leimautumista neuvostovastaiseksi häiriköksi ja samalla tietenkin äärioikeistolaiseksi.

Viktor Holodkovski ei pelännyt ja sai maksaa rehellisyydestään virallaan. Hän oli sitä ennen onnistunut esittämään ja julkaisemaan jonkin verran arvokkaita uusia näkemyksiä Suomen ja Venäjän suhteista kansalaissodan aikoina, mutta hänen esitystään Suomen historiasta itsenäisyyden aikana ei haluttu julkaista eikä hän taas suostunut tekstiään muuttamaan. Niin sitten jäi koko neuvostoliittolainen Suomen historian esitys julkaisematta.

Pelkään pahoin, että Holodkovskin dilemma on ennemmin tai myöhemmin tulossa jälleen ajankohtaiseksi venäläisille tutkijoille: joko kirjoitatte, kuten pitää, tai sitten kirjoitatte vain pöytälaatikkoon ja etsitte itsellenne jotakin muuta työtä…

 

 

 

17 kommenttia:

  1. Lahtarin poikana ja melkein russofobina, mutta ikuisena uhmaikäisenä en nyt, kun vihervassaritkin rynnivät russofobiassaan minun ohi, jaksa Putinille liikoja kiukutella, sillä jos Venäjä ei omistaisi liikaa kaasua, öljyä ja ikävä kyllä atomipommia, niin sehän olisi jonninjoutava persaukinen maa ja vielä persaukisemmaksi jää tämänkin sodan jälkeen,

    Kun karhu teutaroi, ihmiset eivät vain huomaa ison pahan suden puhkuvan ja puhisevat takapihalla. Ja se nimenomaan on huolestuttavaa, siis ei niinkään se suden puhkunta, vaan se, ettei ihmiset näe sitä. Luotan kuitenkin siihen, että jahka Höpsöbidenin huijarikoplasta päästään eroon myös Nato palaa sotilasliitoksi, eikä meidän tulevaisuudessa tarvitse olla kuin kusi sukassa jahkailemassa, että mitähän se Venäjä ajattelee meistä, Jäähän meille vielä Brysselin takapuoli nuoltavaksi, mutta onneksemme se kaatuu vielä nopeammin kuin kuin Neukkula.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, nyt Venäjää palvovat oikeistolaiset mutta menneisyyteen jämähtäneet höpisevät vihervasemmistosta , taistolaisista tms.
      Kyseessä lienee jonkinlainen peittely-yritys.

      Poista
    2. Joo on vaikeaa ymmärtää noilla eväillä...

      Poista
    3. Monta firmaa ja puliveivaria on poistunut Venjältä kiireesti häntä koipien välissä, nyt sitten yritetään olla häpeissään paavillisempia kuin paavi itse.

      Poista
    4. Itse asiassa useiden EU-maiden (Kreikka, Unkari, Italia, Ranska, Saksa) firmoista enemmistö on syystä tai toisesta jatkanut toimintaansa Venäjällä. Eniten poistuneita on Suomen ohella Baltiasta ja Ruotsista. Ks. Kauppalehti 3.11.

      Poista
    5. Kokoomuslainen: vika on aina muissa.

      Poista
  2. Tämäntyyppiset konklaavit ovat pelottavia, ne ovat lenkkejä auktoritatiivisesta järjestelmästä totalitarismiin. Saas vaan nähdä riittääkö rahat ja uhrivalmiit nuoret miehet.

    VastaaPoista
  3. Jotenkin tuollaisesta tunnustuksellisuutta vahvistamaan tarkoitetusta spektaakkelista nousee välittömästi mieleen muita vastaavia, autokraattista valtaa legitimoimaan tarkotettuja kokouksia, kuten natsien Wannseen konferenssi, jossa kaikki osanottajat sulatettiin siunaamaan "päätös juutalaiskysymyksen lopullisesta ratkaisusta", koska kaikki kokivat tällaisen päätöksen Johtajan tahdoksi ja tosiasiassa jo tehdyksi.

    Taantuminen autokratian, totalitarismin, tilaan tarkoittaa nimenomaan sitä, että yksilöltä häviää se psyykendynaaminen ominaisuus, jonka varassa aikaa ja historiaa hahmotetaan. Se on se sama kognitiivinen ominaisuus, joka normaalisti rakentaa yksilön "minän" -- eli siis sen psyykkisen raamin, jossa yksilö kokee olemassaolon jatkuvuuden. Depersonalisaatio ja ajantajun katoaminen ovat totalitaristisen taantuman tunnusmerkit, ja järjestelmän tasolla sitten tapahtuu näitä omituisia "vallan" legitimaatioseremonioita, joista vaikkapa tällainen historian uudelleenkirjoittamisen ohjeistus on ihan mainio esimerkki.

    Historiahan nimenomaan ajantajun varaan rakennetun todellisuudentajun ylläpitäjänä on ihan ensimmäisiä uudelleenmuotoilun kohteita. Ilmiö on tuttu kaikista totalitarismeista. Depersonalisaation ilmiötä ei kuitenkaan ole yleisesti ymmärretty, sillä psyyken taantuminen tapahtuu nimenomaan tilassa jossa "muisti" ei sitä tallenna -- ja niinpä nosrmaalitietoisuus ei saa siitä tarpeeksi kokemuksellista materiaalia voidakseen sitä ymmärtää ja varoakseen sellaisen toistumista.

    Samankaltainen sosiopsyykkinen yhteiskunnallisten yhteistuntojen taantumailmiö oli esimerkiksi meillä niin sanottu "Koiviston konklaavi". Talousajattelu legitimoi totuudellisuutensa itsessään "ajattomilla" numeroilla, ja numeroohjasteinen talous on tosiasiassa taloustotalitarismia, tai taloususkontoa. Kun se systeemi kriisiytyy, autokratia on vahvistettava valjastamalla sitä uhkaavat valtatekijät -- jollainen Koiviston konklaavin tapauksessa oli siis oikeuslaitos -- auktokratian piiriin -- ja kuten tiedämme, sehän onnistui ihan yhtä hyvin kuin natsien Wannseen konferenssi. Myöskään Koiviston konklaaviin osallistuneet eivät ole häpeältään tulleet julkisuuteen kertomaan oman "minänsä" hukkaamisesta Suurten Yhteistunnollisten Velvollisuuksien alttarille.

    N-liiton kuolinkamppailu kestää liian kauan, koska se on edelleen kesken, ja tuo edelleen mukanaan täydellisen järjettömiä kouristuksia, jollainen juuri on Putinin yritys elvyttää taannoinen taantunut suurvalta. Nyt maailma on jälleen irti kaikesta – tunnemme sitä pohjatonta turvattomuutta, joka vallitsee maailmassa, jossa tuhovoimilla on enemmän valtaa kuin valtiailla ymmärrystä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Wannseen konferenssi, jossa kaikki osanottajat sulatettiin siunaamaan "päätös juutalaiskysymyksen lopullisesta ratkaisusta"

      Ei siellä mitään sulatettu siunaamaan: siellä eri alojen asiantuntijat keskustelivat teknisistä ratkaisuista jossain jo tehdyn päätöksen toteuttamiseksi, päätöksen jonka kyseenalaistaminen ei edes tullut mielenkään.

      Poista
  4. Otettiinko Projekt Rossija-kirjassa kantaa etniseen nationalismiin? Miten Venäjää tulisi rakentaa eri etnisyyksien näkökulmasta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaankin kyllä. Kirjat eivät ole nyt käytettävissäni.

      Poista
  5. Putinilainen kasha-malasha eli sekasotku ei oikein kiinnosta, koska se on ryssäläistä balalaikkakeikkumista: katsokaatte, miten kulttuurisia meidän pojat ovat. Silmänkääntötemppuja on paljon, myös mainittu/kuvattu kerähmö. Tärkein asia lienee se, että pitää vahvistaa rajoja sekä muita turvallisuuden aspekteja.

    Venäläinen sirkus on asia sinänsä. Aikoinaan paljastui, että ulkomailla vieraillut Moskovan sirkus kuljetti sirkuksen rekvisiittaan piilotettua kultaa, joka sitten sijoitettiin länsimaiden pankkeihin.

    VastaaPoista
  6. Aloitus: "Entä lisääntyykö valehtelu historiassa ja miten se ilmenee? Siitä voimme olla varmat ja myös siitä suunasta, mihin kaikki muuttuu. Karjalan tasavallan pari historioitsijaa ja siellä juuri nyt puuhatut museot ovat asiasta riittävä esimerkki".
    Niinpä...jonkinlaista esimakua siitä saimme jo vaikkapa seuraavasta kirjasesta. "Sandarmohin arvoitus"-kirjan esittely: Sandarmoh on tiheä ja synkkä mäntykangas Venäjällä Karjalan tasavallassa Karhumäen lähellä. Paikka tuli kansainvälisesti tunnetuksi 1997, kun sieltä löytyi Stalinin vainojen uhrien hautoja. Uusimpien tietojen mukaan paikalle on voitu haudata myös venäläisiä sotavankeja, jotka kuolivat nälkään ja teloituksiin Karjalan suomalaismiehityksen aikaisilla vankileireillä vuosina 1941–1944.Tässä jännittävässä kirjassa professori Sergei Verigin ja päätoimittaja Armas Mashin tarkastelevat Sandarmohin arvoitusta ja asian ympärillä käytyä keskustelua. Mitä tuossa salaperäisessä metsikössä todella tapahtui? Miksi asia on tärkeä?” Emme tiedä tarkkaan, kuinka monta vainajaa lepää Sandarmohin hiekkakankaalla, keitä he kaikki olivat ja miten he saivat viimeisen sijansa sieltä”, tekijät kirjoittavat. Sergei Verigin on historiatieteiden tohtori ja Petroskoin valtionyliopiston professori sekä Venäjän sotahistoriallisen seuran jäsen. Armas Mashin on suomenkielisen kulttuurilehti Carelian päätoimittaja ja Venäjän sanomalehtimiesliiton jäsen (kustantaja: Johan Bäckman Publications, 2019. ISBN 978-952-5412-45-1)

    VastaaPoista
  7. Eräs edesmennyt tekniikan tohtori loihe lausumaan: Paska haisee ja balalaikka soi, uutislähetys Moskovasta alkaa voi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On sitä tässä maassa ennenkin persuiltu....

      Poista
    2. Olisikohan liikaa pyydetty, jos jokainen kommentoija argumemtoisi asiaperustein. Pian saattaa käydä niin, että pelkkä puolueisiin viittaava hökötys jätetään tällä palstalla julkaisematta.

      Poista
    3. Siis "hölötys".

      Poista

Kirjoita nimellä.