Ihmissielujen
insinöörit
Eilen nähtiin
televisiossa tai ainakin tietokoneilta hätkähdyttävä spektaakkeli. Venäjän
presidentti Putin oli kutsunut Moskovan maneesiin sekä maansa johtavat
historioitsijat että Venäjän niin sanottujen perinteisten uskontojen päämiehet.
Ilmassa oli suuren ideologisen juhlan tuntua. Maailmanhistorian mannerlaatat
jyrähtelivät ja siirtyivät, tai niin ainakin oletettiin tapahuvan Venäjän tärkeimpien
maailmanselittäjien ajatuksissa.
Kun Stalin oli
1930-luvulla kutsunut luokseen johtavat kirjailijat, yksi niistä kysyi häneltä
naiivin suorasukaisesti: ”Mitä meidän pitää kirjoittaa?”. ”Kirjoittakaa totuus”,
vastasi Johtaja siihen pirullisen lakonisesti. Tuskinpa erehdyn, kun sanon,
että älykkäimmät kirjailijat tunsivat tämän johdosta kylmiä väristyksiä.
Stalinille
otollinen kirjailija ei tietenkään saanut mustamaalata sosialistista
yhteiskuntaa eli esittää siten että se
ei vaikuttaisikaan laadullisesti uudenlaiselta ihmisyhteisöltä. Toisaalta hän
ei myöskään saanut ylistää sitä liikaa, se olisi merkinnyt lakirovkaa
eli kaunistelua, jota kukaan ei uskoisi.
Oli ymmärrettävä,
että uusi sosialistinen ihminen oli yhä vielä sentään ihminen, joka saattoi
toimia myös väärin. Totuus edellytti, että häntä kuvattiin oikein, mutta miten
se piti tehdä, oli aina jokaisen ihmissielun insinöörin konkreettisesti
ratkaistava.
Kuten Hitlerin
Saksassa, niin myös Stalinin Neuvostoliitossa luovan työn edustajien
keskeiseksi ongelmaksi muodostui sen ymmärtäminen, mitä johtaja heiltä halusi
ja mitä hän ei halunnut. Tätä ”tilausta” oli sitten täytettävä parhaansa mukaan.
Vaieta ei voinut, sillä se olisi ollut rintamakarkuruutta, jopa ”sisäistä
emigraatiota”. Sellaista tekivät viholliset.
Olen joskus
tällä palstalla kirjoittanutkin Andrei Saharovista, joka oli pitkään Venäjän
tiedeakatemian Venäjän historian laitoksen johtajana vuosina 1993-2019 (ks. Vihavainen: Haun
saharov tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Saharov toimi
vähän aikaa Putinin mentorina historia-asioissa, mutta sitten Johtaja löysi
toiset miehet. Saharovia suurvaltaisuus valtion päämäärän tympäisi ja muuan
hänen lempiajatuksiaan oli, että älymystön on päästävä hallitsevaan asemaan
valtiossa. Neuvostoliitto oli hänen mielestään surullinen esimerkki siitä, miten
suoranainen roskaväki oli päässyt valtaan ja polkenut älymystön jalkoihinsa.
Saharov kertoi esittäneensä
näkemyksensä myös Putinille, joka ”silloin katsoi minua kylmillä sinisillä
silmillään ja sanoi: minun perheeni tulee proletariaatin piiristä”.
Joka tapauksessa
Saharov sai nähdä, että Putinin aikana valtio alkoi yhä enemmän kiinnostua
historiasta. Kun arvelin, että se on varmaankin ilahduttava asia ja merkitsee
lisää resursseja, hän hymyili surumielisesti ja sanoi: ”Kuule, se ei ole hyvä
juttu. Se on vaarallista”.
Putinin aikana
valtio onkin toden totta kiinnostunut historiasta ja haluaa yhä selvemmin
hallita sitä. Tämä on ymmärrettävää. Jo Orwell totesi, että se, joka hallitsee
menneisyyttä, hallitsee myös nykyisyyttä. Totalitarismissa historian on
palveltava valtiota.
Kuten hyvin
tunnetussa, mutta salamyhkäisessä Projekt Rossija-kirjassa (ks. Vihavainen:
Haun projekt rossija tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ) esitettiin,
uuden Venäjän rakentajat eivät saaneet paljastaa korttejaan liian aikaisin. Demokratian
vallitessa oli toimittava sen ehdoilla, mutta rakennettava koko ajan tulevaisuuden
yhteiskunnan instituutioita.
Putinin Venäjä
muuttui vähitellen autoritaariseksi, mistä on vielä kukonaskel totalitarismiin.
Historian kannalta suuri ja tärkeä projekti oli Rossija -moja istorija
-historiamuseoiden verkoston perustaminen. Niissä esitetään kansalle historian eräänlainen
lyhyt kurssi (ks. Vihavainen:
Haun pyhän venäjän historia tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Stalinin
ajan tuntijat tietävät, mitä ”lyhyt kurssi” tällaisessa yhteydessä tarkoittaa.
Maneesissa,
jossa tilaisuus pidettiin, on Moskovan tuollainen historiamuseo ja samaan
aikaan myös tutkijoiden valmistama Krimin historian näyttely. Koko tämä Johtajan
käskynjako sijoitettiin kansan sovinnon ja yhtenäisyyden päivään.
Ironista kyllä
tuon päivän viettämisen oli nimenomaan A.N. Saharov keksinyt korvaamaan entistä
Lokakuun vallankumouksen vuosipäivää. Silloin muistetaan vuoden 1612 tapahtumia,
jolloin Nižni Novgorodin nostoväki nousi ajamaan puolalaiset
valloittajat pois Kremlistä. Se oli venäläisen kansalaisyhteiskunnan
voimannäyte, arveli Saharov.
Nyt siis joka tapauksessa
Johtaja oli koonnut paikalle johtavat historioitsijat, joita olivat vanha, jo
neuvostokaudella hallinnut venäläisen historiantutkimuksen Talleyrand, A.O. Tšubarjan
Akatemian Yleisen historian laitokselta sekä Saharovin seuraaja Venäjän historian
laitokselta, Juri Petrov, molemmat myös suomalaisten hyvin tuntemia.
Lisäksi paikalla olivat uuden historian uudet
kummisedät eli Venäjän historiallisen seuran puheenjohtaja Naryškin,
kulttuuriministeri Medinski ja pari muuta. Lisäksi tulivat uskontojen päämiehet
Venäjällä, tärkeimpänä tietenkin tuo aina altis patriarkka Kirill. Yleisön
joukossa lukuisin (ainoa?) elementti koostui Putin-nuorisosta, etenkin
Rosgvardijan univormuissa.
Itse asiat,
joita tällä käskynjaolla käsiteltiin, olivat sangen abstraktisia, mutta sitäkin
tärkeämpiä. Länsi ja nimenomaan Eurooppa on valtavasti menettänyt poliittista
merkitystään, totesi Johtaja. Sen mukaisesti on Venäjän historiankirjoituksen
orientoiduttava uudelleen. Venäjän historian on noustava enemmän esille ja myös
muun maailman, esimerkiksi Afrikan, jota eurooppalaiset olivat kolonisoineet ja
riistäneet (mutta venäläiset eivät).
Putin otti
esimerkkejä siitä, miten ainakin väestönkasvulla mitaten eurooppalaiset entiset
suurvallat olivat jo muuttuneet mitättömyyksiksi. Tottahan se on. Jostakin syystä
hän jätti kuitenkin ottamatta esille sen, että Venäjälle oli käynyt täsmälleen
samoin… Se ei kuitenkaan ole sen vähemmän totta.
Venäjän historioitsijat
ovat jo saaneet aikaan paljon, kuten kokouksessa todettiin. 20-osainen Venäjän
historia on ollut valmisteilla ja sen ensimmäiset niteet ilmestyvät ensi
vuonna. Mainittakoon, ettei edes Neuvostoliitto saanut aikaan mitään vastaavaa.
Se kyllä suunnitteli 50-osaista Lokakuun suuren sosialistisen vallankumouksen
historiaa, jonka piti ilmestyä vuonna 1917 mennessä, mutta siinä nyt kävi
kuten kävi.
Muista kokouksen
aiheista tuskin kannattaa paljon enempää puhua. Koko tämän tapahtuman muoto on
ehdottomasti kiinnostavampi ja tärkeämpi kuin sen sisällys. Kyseessä oli aito
stalinistinen käskynjako, jonka koko merkitys selviää osallistujille vasta
silloin, kun he mielessään asioita tutkistelevat jokapäiväisen työnsä
yhteydessä. Miten tehdä niin, kuin odotetaan? Mitä saa sanoa ja mitä ei? Pitääkö
valehdella ja jos, niin missä, mitä ja miten paljon? Entäpä jos kieltäytyy?
Kokouksen
varsinaiset historioitsijat Tšubarjan ja Petrov meillä tunnetaan. Meidän
kannaltamme voidaan todeta, etteivät he mitään suomen syöjiä ole. Tšubarjan
on ollut suomalaisten kanssa yhteistyössä ja yhdessä englantilaisen Harold Shukmanin
kanssa julkaissut jopa kirjan tavisodasta. Ei siinä mitään merkittäviä vääristelyjä
ollut. Taloushistorioitsija Petrovin teoksia en sen paremmin tunne, mutta
ainakin purjehdusreissulla Suomenlahdella hän teki reilun kaverin vaikutuksen.
Nuo Medinskit,
Naryškinit
ja Narotšnitskajat
ovat sitten oma heimonsa. Medinskistä olen joskus kirjoittanutkin. En osannut
pitää häntä ihan vakavasti otettavana (ks. Vihavainen: Haun
medinski tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Se taisi olla virhe.
Tämä historioitsiojoiden
ja muiden ihmissielujen insinöörien käskynjako on hyvin pysäyttävä tapahtuma.
Tarvitsee vain kuvitella mitään vastaavaa tapahtuvan missään muussa maassa.
Tässä olemme tekemisissä jo aidon totalitarismin eikä enää autoritarismin
kanssa. On selvää, ettei kehitys jää tähän.
Mitä tämä
valtion aktiivisuus merkitsee käytännön tasolla, voimme vasta arvailla. Eurooppakeskeinen
historiankäsitys tulee muuttumaan venäläisempään ja globaalisempaan suuntaan.
Jälkimmäinen ei ole mikään sensaatio, samaa on tapahtunut myös lännessä ja
meilläkin, jopa oppikirjojen tasolla aina hamalta 1970-luvulta lähtien.
Entä lisääntyykö
valehtelu historiassa ja miten se ilmenee? Siitä voimme olla varmat ja myös siitä
suunasta, mihin kaikki muuttuu. Karjalan tasavallan pari historioitsijaa ja
siellä juuri nyt puuhatut museot ovat asiasta riittävä esimerkki. Sääli.
Kun intellektuaalinen
ilmasto muuttuu, tempautuvat yksittäiset ihmiset siihen mukaan ajopuun tavoin,
lähes vastustamattomasti. Omaa näkemystä on vaikea ylläpitää, ellei sitä voi
edes ottaa julkisesti tarkasteltavaksi. Onhan tämäntapaista henkeä ollut meidänkin
historiankirjoituksessamme. Jo pelkkä mölyn määrä tai sen ennakointi voi vaientaa
argumentit.
Jotkut
intellektuellit ovat kuitenkin aina, Lutherin tavoin, kyenneet astumaan esiin
joukosta ja sanomaan sen, mitä heidän omatuntonsa vaatii.
Muistan aina
Petroskoissa vuonna 1981 pidetyn suomalais-neuvostoliittolaisen historiasymposiumin.
Siellä muuan teema oli jatkosota, erityisesti Suomen irtautuminen siitä.
Jatkosotaahan pidettiin Suomen rikollisena ja valapattoisena aggressiona.
Silloin muuan
venäläinen tutkija otti puheenvuoron ja kertoi julkisesti kaikille erään täysin
keskeisen asian, josta oli systemaattisesti vaiettu: ennen jatkosotaa oli ollut
talvisota, Neuvostoliiton valapattoinen aggressio. Ilman sitä ei koko jatkosodan
syntyä voitu lainkaan ymmärtää. Pelkkä vaikeneminen tästä olennaisesta asiasta merkitsi
asian karkeaa vääristelyä.
Kukaan
suomalainen ei siellä kyllä ollut talvisotaa maininnut eikä olisi uskaltanut sitä
tehdäkään. Sehän olisi merkinnyt koko vallitsevan paradigman sabotointia ja
myös Neuvostoliiton esittämistä aivan uudessa valossa. Se olisi merkinnyt leimautumista
neuvostovastaiseksi häiriköksi ja samalla tietenkin äärioikeistolaiseksi.
Viktor Holodkovski
ei pelännyt ja sai maksaa rehellisyydestään virallaan. Hän oli sitä ennen onnistunut
esittämään ja julkaisemaan jonkin verran arvokkaita uusia näkemyksiä Suomen ja
Venäjän suhteista kansalaissodan aikoina, mutta hänen esitystään Suomen
historiasta itsenäisyyden aikana ei haluttu julkaista eikä hän taas suostunut tekstiään
muuttamaan. Niin sitten jäi koko neuvostoliittolainen Suomen historian esitys
julkaisematta.
Pelkään pahoin,
että Holodkovskin dilemma on ennemmin tai myöhemmin tulossa jälleen ajankohtaiseksi
venäläisille tutkijoille: joko kirjoitatte, kuten pitää, tai sitten kirjoitatte
vain pöytälaatikkoon ja etsitte itsellenne jotakin muuta työtä…
Lahtarin poikana ja melkein russofobina, mutta ikuisena uhmaikäisenä en nyt, kun vihervassaritkin rynnivät russofobiassaan minun ohi, jaksa Putinille liikoja kiukutella, sillä jos Venäjä ei omistaisi liikaa kaasua, öljyä ja ikävä kyllä atomipommia, niin sehän olisi jonninjoutava persaukinen maa ja vielä persaukisemmaksi jää tämänkin sodan jälkeen,
VastaaPoistaKun karhu teutaroi, ihmiset eivät vain huomaa ison pahan suden puhkuvan ja puhisevat takapihalla. Ja se nimenomaan on huolestuttavaa, siis ei niinkään se suden puhkunta, vaan se, ettei ihmiset näe sitä. Luotan kuitenkin siihen, että jahka Höpsöbidenin huijarikoplasta päästään eroon myös Nato palaa sotilasliitoksi, eikä meidän tulevaisuudessa tarvitse olla kuin kusi sukassa jahkailemassa, että mitähän se Venäjä ajattelee meistä, Jäähän meille vielä Brysselin takapuoli nuoltavaksi, mutta onneksemme se kaatuu vielä nopeammin kuin kuin Neukkula.
Niinpä, nyt Venäjää palvovat oikeistolaiset mutta menneisyyteen jämähtäneet höpisevät vihervasemmistosta , taistolaisista tms.
PoistaKyseessä lienee jonkinlainen peittely-yritys.
Joo on vaikeaa ymmärtää noilla eväillä...
PoistaMonta firmaa ja puliveivaria on poistunut Venjältä kiireesti häntä koipien välissä, nyt sitten yritetään olla häpeissään paavillisempia kuin paavi itse.
PoistaItse asiassa useiden EU-maiden (Kreikka, Unkari, Italia, Ranska, Saksa) firmoista enemmistö on syystä tai toisesta jatkanut toimintaansa Venäjällä. Eniten poistuneita on Suomen ohella Baltiasta ja Ruotsista. Ks. Kauppalehti 3.11.
PoistaKokoomuslainen: vika on aina muissa.
PoistaTämäntyyppiset konklaavit ovat pelottavia, ne ovat lenkkejä auktoritatiivisesta järjestelmästä totalitarismiin. Saas vaan nähdä riittääkö rahat ja uhrivalmiit nuoret miehet.
VastaaPoistaJotenkin tuollaisesta tunnustuksellisuutta vahvistamaan tarkoitetusta spektaakkelista nousee välittömästi mieleen muita vastaavia, autokraattista valtaa legitimoimaan tarkotettuja kokouksia, kuten natsien Wannseen konferenssi, jossa kaikki osanottajat sulatettiin siunaamaan "päätös juutalaiskysymyksen lopullisesta ratkaisusta", koska kaikki kokivat tällaisen päätöksen Johtajan tahdoksi ja tosiasiassa jo tehdyksi.
VastaaPoistaTaantuminen autokratian, totalitarismin, tilaan tarkoittaa nimenomaan sitä, että yksilöltä häviää se psyykendynaaminen ominaisuus, jonka varassa aikaa ja historiaa hahmotetaan. Se on se sama kognitiivinen ominaisuus, joka normaalisti rakentaa yksilön "minän" -- eli siis sen psyykkisen raamin, jossa yksilö kokee olemassaolon jatkuvuuden. Depersonalisaatio ja ajantajun katoaminen ovat totalitaristisen taantuman tunnusmerkit, ja järjestelmän tasolla sitten tapahtuu näitä omituisia "vallan" legitimaatioseremonioita, joista vaikkapa tällainen historian uudelleenkirjoittamisen ohjeistus on ihan mainio esimerkki.
Historiahan nimenomaan ajantajun varaan rakennetun todellisuudentajun ylläpitäjänä on ihan ensimmäisiä uudelleenmuotoilun kohteita. Ilmiö on tuttu kaikista totalitarismeista. Depersonalisaation ilmiötä ei kuitenkaan ole yleisesti ymmärretty, sillä psyyken taantuminen tapahtuu nimenomaan tilassa jossa "muisti" ei sitä tallenna -- ja niinpä nosrmaalitietoisuus ei saa siitä tarpeeksi kokemuksellista materiaalia voidakseen sitä ymmärtää ja varoakseen sellaisen toistumista.
Samankaltainen sosiopsyykkinen yhteiskunnallisten yhteistuntojen taantumailmiö oli esimerkiksi meillä niin sanottu "Koiviston konklaavi". Talousajattelu legitimoi totuudellisuutensa itsessään "ajattomilla" numeroilla, ja numeroohjasteinen talous on tosiasiassa taloustotalitarismia, tai taloususkontoa. Kun se systeemi kriisiytyy, autokratia on vahvistettava valjastamalla sitä uhkaavat valtatekijät -- jollainen Koiviston konklaavin tapauksessa oli siis oikeuslaitos -- auktokratian piiriin -- ja kuten tiedämme, sehän onnistui ihan yhtä hyvin kuin natsien Wannseen konferenssi. Myöskään Koiviston konklaaviin osallistuneet eivät ole häpeältään tulleet julkisuuteen kertomaan oman "minänsä" hukkaamisesta Suurten Yhteistunnollisten Velvollisuuksien alttarille.
N-liiton kuolinkamppailu kestää liian kauan, koska se on edelleen kesken, ja tuo edelleen mukanaan täydellisen järjettömiä kouristuksia, jollainen juuri on Putinin yritys elvyttää taannoinen taantunut suurvalta. Nyt maailma on jälleen irti kaikesta – tunnemme sitä pohjatonta turvattomuutta, joka vallitsee maailmassa, jossa tuhovoimilla on enemmän valtaa kuin valtiailla ymmärrystä.
"Wannseen konferenssi, jossa kaikki osanottajat sulatettiin siunaamaan "päätös juutalaiskysymyksen lopullisesta ratkaisusta"
PoistaEi siellä mitään sulatettu siunaamaan: siellä eri alojen asiantuntijat keskustelivat teknisistä ratkaisuista jossain jo tehdyn päätöksen toteuttamiseksi, päätöksen jonka kyseenalaistaminen ei edes tullut mielenkään.
Otettiinko Projekt Rossija-kirjassa kantaa etniseen nationalismiin? Miten Venäjää tulisi rakentaa eri etnisyyksien näkökulmasta?
VastaaPoistaVarmaankin kyllä. Kirjat eivät ole nyt käytettävissäni.
PoistaPutinilainen kasha-malasha eli sekasotku ei oikein kiinnosta, koska se on ryssäläistä balalaikkakeikkumista: katsokaatte, miten kulttuurisia meidän pojat ovat. Silmänkääntötemppuja on paljon, myös mainittu/kuvattu kerähmö. Tärkein asia lienee se, että pitää vahvistaa rajoja sekä muita turvallisuuden aspekteja.
VastaaPoistaVenäläinen sirkus on asia sinänsä. Aikoinaan paljastui, että ulkomailla vieraillut Moskovan sirkus kuljetti sirkuksen rekvisiittaan piilotettua kultaa, joka sitten sijoitettiin länsimaiden pankkeihin.
Aloitus: "Entä lisääntyykö valehtelu historiassa ja miten se ilmenee? Siitä voimme olla varmat ja myös siitä suunasta, mihin kaikki muuttuu. Karjalan tasavallan pari historioitsijaa ja siellä juuri nyt puuhatut museot ovat asiasta riittävä esimerkki".
VastaaPoistaNiinpä...jonkinlaista esimakua siitä saimme jo vaikkapa seuraavasta kirjasesta. "Sandarmohin arvoitus"-kirjan esittely: Sandarmoh on tiheä ja synkkä mäntykangas Venäjällä Karjalan tasavallassa Karhumäen lähellä. Paikka tuli kansainvälisesti tunnetuksi 1997, kun sieltä löytyi Stalinin vainojen uhrien hautoja. Uusimpien tietojen mukaan paikalle on voitu haudata myös venäläisiä sotavankeja, jotka kuolivat nälkään ja teloituksiin Karjalan suomalaismiehityksen aikaisilla vankileireillä vuosina 1941–1944.Tässä jännittävässä kirjassa professori Sergei Verigin ja päätoimittaja Armas Mashin tarkastelevat Sandarmohin arvoitusta ja asian ympärillä käytyä keskustelua. Mitä tuossa salaperäisessä metsikössä todella tapahtui? Miksi asia on tärkeä?” Emme tiedä tarkkaan, kuinka monta vainajaa lepää Sandarmohin hiekkakankaalla, keitä he kaikki olivat ja miten he saivat viimeisen sijansa sieltä”, tekijät kirjoittavat. Sergei Verigin on historiatieteiden tohtori ja Petroskoin valtionyliopiston professori sekä Venäjän sotahistoriallisen seuran jäsen. Armas Mashin on suomenkielisen kulttuurilehti Carelian päätoimittaja ja Venäjän sanomalehtimiesliiton jäsen (kustantaja: Johan Bäckman Publications, 2019. ISBN 978-952-5412-45-1)
Eräs edesmennyt tekniikan tohtori loihe lausumaan: Paska haisee ja balalaikka soi, uutislähetys Moskovasta alkaa voi.
VastaaPoistaOn sitä tässä maassa ennenkin persuiltu....
PoistaOlisikohan liikaa pyydetty, jos jokainen kommentoija argumemtoisi asiaperustein. Pian saattaa käydä niin, että pelkkä puolueisiin viittaava hökötys jätetään tällä palstalla julkaisematta.
PoistaSiis "hölötys".
Poista