Papin perhe
Ulla-Lena
Lundberg, Jää. Teos & Schildts & Söderströms 2012, suomennos
Leena Vallisaari, 574 s.
Tunsin melkoista
ennakkoluuloa Finlandia-palkinnon voittanutta tiiliskiveä kohtaan. Tällaisilla
palkinnoillahan yleensä keskinäisen kehumisen kerho kestitsee jäseniään ja
muiden on taas turha tulla osille.
Muuankin klassista
tyyliä noudattava maalari kertoi minulle kerran, ettei ole koskaan hakenut
apurahaa, koska tietää, ettei sitä saisi. Pietarissa, todellisten taiteen
ammattilaisten keskuudessa hän sen sijaan nautti suurta mainetta.
Näissä kilpailuissa
tilanne taitaa sentään nykyään olla lohdullisempi. Palkintoja eivät usein enää
ratkaise komiteat eli raadit, joissa kollegiaalisuus on tärkein hyve,
ratkaisuvalta on nykyään tapana uskoa jollekin tietylle henkilölle. Vuonna 2012
Finlandia-palkinnon voittajan ratkaisi presidentti Tarja Halonen.
Tavaksihan on
tullut, että tällaisten palkintojen voittajat ovat ehdottomasti joko
yhteiskunnallista saarnaa pitäviä henkisiä edunvalvojia tai sitten niin
sanotusti valloittavat lukijan jonkinlaisella järjettömyydellä ja
holtittomuudella: kirjojen julistetaan olevan karheita, sumeilemattomia,
räävittömiä tai vaikkapa sietämättömiä. Joka tapauksessa niiden täytyy
olla jonkinlainen korvapuusti lukijalle ja hyvälle maulle, jonka tiedämmekin
olevan sovinnaisennakkoluulo.
Lukukokemus
tuollaisen kirjan jälkeen kuuluu yleensä aina olevan puhdistava, vapauttava
tai voimaannuttava. Illuusiot maanpäällisestä idyllistä, ihmisten välisestä
rakkaudesta ja onnesta osoitetaan valheeksi ja elämän todellisuus paljastetaan
koko raadollisuudessaan: kaikki on yhtä ja samaa helvettiä, jonka synkkyys kaikessa
kaameudessaan jäisi monelta kirjallista sivistystä vailla olevilta
ymmärtämättä.
Tämä kirja on kuitenkin
aivan toisenlainen. Mieli tekisikin verrata sitä niihin romaaneihin, joita oli
tapana kirjoittaa ennen sotia ja vielä 1950-luvulla. Tapahtumat sijoittuvat
ensimmäisiin sodan jälkeisiin vuosiin Ahvenanmaan saaristossa, näköjään
jossakin suhteellisen lähelle Utötä, jossa uponneen Park Victoryn
tarinakin mainitaan. Kirja pysyttelee siis todellisen historian piirissä
tällaistakin detaljia myöten.
Muuten kirja kuvaa
hienosti tuon ajan saaristolaiselämää, mistä kirjoittajalla lienee omakohtainen
käsitys. Toisin kuin vaikkapa Matti Hällin kirjoissa, saariston luonnon monikasvoisuus
säiden ja vuodenaikojen vaihdellessa ei nouse yhtä voimakkaasti esille, vaan pääosassa
ovat ihmiset ja heidän kalenterinsa, jossa kalastus, linnustus, hylkeenpyynti
ja maataloustyöt vaativat kukin aikansa ja paikkansa.
Niin merivartioston moninaiset roolit kuin
huvipurjehtijoiden ja muidenkin vieraiden aina toistuvat sesongit ovat tärkeä
osa elämänkulkua. Yhteisöllisyys on kaiken avain, vaikka yhteisöissä ovatkin
omat jännitteensä ja ne jakaantuvat luonnostaan asuinpaikkojen mukaan.
Luonnollinen
yhteisö on siellä myös seurakunta, vaikka uskonnollisuus toimii lähinnä
rituaalin ja sosiaalisuuden tasolla. Vaikka seurakunta on kova veisaamaan, ei
se kaipaa herätystä ja kaikki hurmahenkisyys on sille vierasta.
Pappi, joka on
henkisesti samaa maata seurakuntansa kanssa, tulee heti pidetyksi ja
arvostetuksi. Hänestä tuntuu kaikkialla välittyvän se, että hän puhuu totta.
No, raamatun kertomuksista nyt voi jokainen olla mitä mieltä haluaa, mutta tämä
pappi ei ainakaan pidä tapanaan vääntää niistä valheita kulloiseenkin
tarpeeseen.
Falskia sanahelinää ei kukaan viitsisikään
tulla kuuntelemaan, mutta tämä pappi ei sitä myöskään harrasta. Hänen tarmokas
ja vieraanvarainen vaimonsakin saa seurakuntalaisten sympatiat ja kaksi pientä
lasta ovat ihailtavan idyllisen perheen keskipisteessä.
Toki
ihmissuhteissa on kaikkialla omat kiemuransa ja kitkatekijänsä. Etenkin
naisväen piirissä syntyy kaikenlaista ristivetoa nuoren papin ympärille. Miehet
taas viihtyvät hyvin reilun hengenmiehen kanssa, joka puolestaan osaa katsoa
muualle, kun meri joskus antaa miehille jonkin alkoholilastin, joka oikeastaan
pitäisi luovuttaa jonnekin muualle.
Amerikkalainen
vaikutus ulottui ennen sotia Suomeen jo hyvin voimakkaana elokuvan ja musiikin
kautta sekä siirtolaisten toimesta. Sotien jälkeen sieltä alkoi tulla
kaikenlaista muutakin kulttuurista tavaraa. Muistan itsekin merkillisen
liikkeen nimeltä MRA eli Moral Re-Armament, moraalinen varustautuminen.
Idean mukaan läntistä
maailmaa uhkasi kommunismin saatanallinen herruus, ellei se kykenisi torjumaan
sitä moraalista rappiota, joka levisi yhä laajemmalle. Niin sanottu
nollatoleranssi, kaikkien idioottien varma tunnusmerkki oli myös tämän
idedologian myyntiartikkelina. Se vaati ihmisiltä kolmea asiaa: ehdoton
puhtaus, ehdoton rehellisyys ja ehdoton rakkaus.
Kirjan
päähenkilö oli nuorena joutunut piikatytön viettelemäksi ja koki siitä hirveitä
tunnontuskia. MRA:n innoittamana hän päätti julistaa koko maailmalle syntinsä
ja pyytää niitä anteeksi. Tervejärkinen ja tuima nuori vaimo pelasti miehensä
ja sai tämän ymmärtämään, että tuollainen merkitsisi ehdotonta typeryyttä.
Maailma ei ole niin simppeli paikka, että siellä pärjättäisiin moisella hokkuspokkuksella.
Hieman haihatteluun
taipuvainen, mutta sympaattinen pappi saa vaimostaan verrattoman kumppanin
karuun saaristolaiselämään, jossa voi löytää maanpällisen onnen siinä kuin
missä muualla tahansa. Tähänhän taitaa tutkimuskin viitata.
Idyllin
katkaisee papin hukkuminen jäihin, mikä kuvataan asiallisen tarkasti ja ilman
kaikkea paisuttelua. Kirja on kaiken kaikkiaan tyylillinen taidonnäyte, joka
karun asiallisella kerronnallaan luultavasti itkettää useampia lukijoita kuin
lukemattomat narsistiset paisuttelut, jollaisia ainakin taannoin piti kaikkien
vakavasti otettavien kirjojen olla. Se ei kuitenkaan ole mikään itsetarkoitus.
Pidin kirjaa
hyvänä ja lukukokemus oli paremmasta päästä, ei narsismia, ei suuria
sensaatioita eikä käsittämätöntä tekosyvällisyyttä. Tällaista se elämä on ja
voi olla, siinä sanottiin, katselkaa sitä ja osatkaa ihmetellä.
Merkillistä joka
tapauksessa on se, että 2000-luvun romaani ja vieläpä vuoden parhaaksi arvioitu
kirja käsittelee niinkin arkaaista teemaa kuin pappia ja hänen uskoaan ja sen
rajoja sekä papin parisuhdetta ja perhettä ilman mitään ”paljastuksia” ja
sensaatioita.
Tarinan ytimessä on täysin normaali,
heteroseksuaalinen pariskunta lapsineen ja kaikkine heikkouksineen ja
vahvuuksineen. Mitään yhteiskunnallista sanomaa tai paatosta kirjassa ei ole,
se keskittyy ajattomampiin kysymyksiin, mutta ei edes yritä tyrkyttää mitään
vastauksia.
Nimenomaan oman
aikamme tuotteena olen kirjasta ja sen vastaanotostakin kovin hämmästynyt ja
imponoitu.
"Oman aikamme tuotteena" ? Julkaisustahan on jo kymmenen vuotta, ja kirjoittamisesta, kuka tietää. No mutta, ihan konstailemattomasti kirjoitettu, sympaattisista ihmisistä. Hiukan häiritsi se, että papin tuleva hukkuminen jäihin oli selvää jo heti teoksen nimestä. Raadolliselle nykyihmiselle se, että testosteronipöllyissä koheltava nuori mies sortuu (piika)tytön viettelykseen, ja että sitä sitten tunnontuskissa katuisi vuosikausia, on ehken ihan pikkuisen liian kirjallista.
VastaaPoistaJaa, luulin, että tämä vuosisata on omaa aikaamme. Kulttuurin megatrendit ovat lähinnä vuosisatoja. Mitä lankeemuksen vanhenemiseen tulee, kehotan muistelemaan ns. Metoo-liikettä...
PoistaHah, metoohan on näiden pääasiassa kai kuviteltujen seksuaalisten häirintöjen tai ahdistelujen UHRIEN kotkotuksia, ei siis tekijöiden. Kirjan tapauksessa pappi katuu kai saatanallista tekoaan, eikä sitä, että joutui miesparka viettelyn uhriksi. Tosin muistikuvani kirjasta alkavat olla vähän hataria.
PoistaMetro on tietenkin aivan falski ilmiö, mutta osoittaa muistin pituuden kun hyvä tapa vaatii unohtamaan oman osuuden tapahtumassa. MRA taas vaati nimenomaan sen muistamista. Asia on typerä, mutta ei siinä mitään epäuskottavaa ole.
Poista"Hah, metoohan on näiden pääasiassa kai kuviteltujen seksuaalisten häirintöjen tai ahdistelujen UHRIEN kotkotuksia, ei siis tekijöiden."
PoistaMahdollisesti kuviteltua. Lait on kumminkin Suomessa omansa. Jäänyt vain pohtimaan miten paljon tuo englanninkielinen alue Euroopassa vaikuttanee väen ymmärrykseen, kuin myös kauppasuhteet. Lähinnä mitä haen takaa on Weinsteinin ja muita oikeusjuttuja mitä englanninkielisessä lehdistössä käyvät läpi. Yhtä lehteä selasin ystävällä missä oli isompi oikeus juttu Euroopassa mikä linkittyi muotimaailmaan alaikäisiin tyttöihin ja huumeetkin olivat jutussa mukana.
Herrat saanee tuomion ketkä asiaan liittynevät, eikä välttämättä tarvinne edes tuomiota, joskus pelkkä epäily voi tahria maineen. Toista tuo on katolisilla. Lähinnä mitä hain niin jos tämäntyylisiä otsikoita on lehdistössä useamman viikon niin ei se sitten yllätä jos metoo kampanija leviää osan ajatuksissa.
(Mutta mahdollisesti katsoisin että henkilö kuka on päässyt siihen asemaan mihin nyt on päässyt niin siinä on se esimerkin vastuu kuinka toimia mikä tainnee vastuista olla raskaimpia ja ikävimpiä, teoreettisesti samaa kuin valtion johtajan roolissa yms. vastaavissa, mutta väki tainne niin katsoa heidän toimintaansa, vaan mitä media ns. tarjoaa, sit on se osa ketä juur kiinnosta kunhan jättävät rauhaan, sen jälkeen kun on tehnyt osansa yhteiskunnan hyväksi, suomalaisittain se tainnee tarkoittaa sitä et luovuttaa aikaansa palkkatyötä vastaan).
Haloskan päätökset olivat yleensä ottaen alta riman, mutta löytäähän se sokea kanakin joskus jyvän. Ja onhan klassinen kirjallisuus edelleen arvostettua, mutta tyylilajien runsaus ei suinkaan ole ollenkaan pahasta. Totalitarististahan se olisi, jos sallittua olisi vain yksi tyylilaji, nimittäin klassinen, yksi mielipide, et cetera.
VastaaPoistaAivan niin
PoistaTuo Tocquevillen ennustama totalitarismi on kuin onkin hyvin pitkällä. Juuri siksi monimuotoisuus yllättää.
"karuun saaristolaiselämään, jossa voi löytää maanpäällisen onnen siinä kuin missä muualla tahansa. "
VastaaPoistaLaajennus: voisiko jopa olla niin, että parhaan saavutettavissa olevan maanpäällisen onnen saavuttaa keskittymällä velvollisuutensa täyttämiseen onnen tavoittelun sijasta, onni karttaa etsijäänsä.
"Nimenomaan oman aikamme tuotteena olen kirjasta ja sen vastaanotostakin kovin hämmästynyt ja imponoitu."
VastaaPoistaKieltämättä hämmästyttää, että tuollainen kirja on näinä aikoina voinut saada Finlandia-palkinnon, vähän kuin Anni Blomqvistin Myrskyluodon Maija olisi saanut. Palkintojen "kriteerien" ytimen (karheita, sumeilemattomia, räävittömiä tai vaikkapa sietämättömiä) kun blogisti on hyvin tavoittanut.
Ehkä jotakin selittää tarinan sijoittuminen vähemmistöön. Enemmistölle normaaliuden ja onnellisuuden yhdistelmää ei olisi voitu hyväksyä. Ja haurastahan se onni oli näinkin. Mutta elämä on.
PoistaPersu, tuo uhriutumisen mestari.
PoistaEipä sitä ihminen tarvitse kuin kaksi korttia: persu ja natsi. Niillä saa kumoamattoman ja täydellisen argumentin, jolla voi käydä "korkeatasoista" keskustelua - tai ainakin iankaikkista jänkätystä.
PoistaOtetaan käyttöön se kolmas kortti: se piski ...
PoistaNatsit meni aikoja sitten, jaksa ymmärtää miksi sitä edelleen viljellään. Tai no teoreettisesti ymmärrän. Liittoutuneiden sotilaista osa otti matkamuistoja toisessa maailmansodassa ja näistä jenkeissä taas kehittyi moottoripyöräryhmiä mitkä omaksui näitä symboleja, mutta niillä kuin myöskään natsismilla ole tekemistä suomalaisuuden kanssa. Niin löytänen tuon sanan leimasanana suomenkielessä hölmöksi.
PoistaPersut taas, no siinähän teknisesti ole mitään vikaa että haluaa osallistua yhteiskunnassa niitä reittejä pitkin mitä muutkin, koettanee vaikuttaa asioihin mitä pitää tärkeänä. Oletaisin että talouden hallinnointi on se mikä taustalla vaikuttaa osan käsityksiin asioista. Ja tähän taas linkittynee kauppaverkostot ja vähän muukin.
Työ pojat ootte niin nuoria tuohon leimasanojen käyttöön.
Naiset on saaneet huoran leimaa kantaa sen verta pitkään että osa tiennee ettei se haukku haavaa tee.
Tärkeimmät työt tekee silti joku (ja niitä on paljon, kukin vuorollaan) jotta me kaikki voidaan paremmin, vaatinee yhteiskunnallista ohjausta vaan ei pakottamista. Kauniistikkin voi asiat ilmaista onhan tuo suomenkieli siinä rikas, vaan kovin säästeliäästi me sitä lahjaa käytetään.
Lisää itsevalkopesua?
PoistaTaidetaan lopettaa tämän tason repliikit tältä alustalta. Ei näytä sana tehoavan.
VastaaPoistaOff-topic: tuota noin, maailma saavutti taas erään virstanpylvään toissa viikolla, eli nyt "meitä" on sitten jopa YK:n (osin ehkä hieman kiistanalaistenkin) tilastojen mukaan vaan vaatimattomat 8 miljardia. Mikäköhän olisi vaatimaton arvaus sen suhteen, kuinka kauan näin voi jatkua, ennen kuin ollaan ihan toden teolla ns. qsessa? Olen jo sen verran wanha, että muistan kun v. 1987 tuo 5 miljardin raja meni rikki, ja tuolloin sentään puhuttiin ns. liikakansoituksesta ihan oikeana tulevaisuuden uhkakuvana. Nyt taas kukaan ei pukahda mitään mistään, joten mitä lienee tapahtunut tässä välin? Mikään ei liity mitenkään mihinkään eikä millään ole mitään tekoa minkään kanssa? En ole noita bongaamiani tilastolukuja erikseen tarkistanut, mutta jos edes mittakaava pitää paikkansa, niin aika jäätävältä kyllä vaikuttaa...
VastaaPoistaEn tunnustaudu mitenkään puhdasoppiseksi malthusilsiseksi, mutta tuota noin... Joskus 50wee sitten maailman väkiluku oli jotain 3,5 mrd. Siis uusi miljardi keskimäärin n. 12 vuoden välein. Nuo silloiset äänenpainot ovat miltei tyystin kadonneet. Mikäänhän ei toki liity mihinkään eikä millään ole mitään tekoa minkään kanssa... Vai?
http://jaskanpauhantaa.blogspot.com/2021/11/vaestonkasvun-valheet-graafit.html?m=0
-J.Edgar-
34-50
En ole kirjaa lukenut. Jaakko Kuusisto sävelsi oopperan tämän kirjan pohjalta ja sen olen katsonut. Varmaan se on edelleen katsottavissa Areenassa. Jaakko Kuusiston kuolema oli suuri menetys Suomen musiikkielämälle.
VastaaPoistaToinen professori
Papeista sen verran, että olen ihmetellyt tätä kirkkoherraa, joka oli osallisena "Ensitreffit alttarilla"- ohjelmassa jonkinlaisen asiantuntijan roolissa. Voiko enää pahemmin vetää lokaan avioliiton arvoa kuin tässä tekeleessä tehdään, ja pappi siinä mukana !
VastaaPoistaSama koskee ohjelmassa ollutta naispsykologia, joka nykyisin tuntuu olevan joka asian asiantuntija.
Kova on pyrky julkisuuteen, ei voi muuta sanoa.