Putinistinen kulttuuri?
Venäjä ei koskaan ole ollut
aasialainen valtio, vaikka Moskovan suuriruhtinaskunta ennen Pietari Suurta
olikin Euroopasta eristäytynyt.
Euraasialaisuuden ideologia, joka
nykyään saa toimia jonkinlaisena saalistajavaltion viikunanlehtenä, ymmärtää
sekin Venäjän kuuluvan läntiseen kulttuuripiiriin, olkoonkin että sen omaleimaisena
osana, jota on perinteisesti erottanut muusta Euroopasta aita, milloin
korkeampi, milloin matalampi. Yleensä tuota aitaa on aina ylläpidetty Venäjältä
käsin.
Ranskan vallankumouksesta lähtien
Venäjä joutui tilittämään suhdettaan uusiin vapauden ja tasa-arvon aatteisiin,
jotka virallinen taho hylkäsi. Intelligentsija sen sijaan omaksui ne sitäkin
ärhäkämmin ja kasvoi uudenlaiseksi oppositioksi, jonka tunnusmerkkinä oli
leppymättömyys. Mitään yhteistyötä saastaisen valtion kanssa ei hyväksytty.
Toisella puolella oli itse tuo
valtio, joka tarjosi itsevaltiuden, ortodoksian ja tottelevaisen
kansanomaisuuden arvoja. Ne olivat Venäjän virallinen ideologia aina vuoteen
1917 saakka.
Koko niin sanotulle
edistykselliselle Euroopalle Venäjä oli yhtä vihattava taantumuksen symboli
kuin Eurooppa 1800-luvun venäläisten panslavistien mielestä oli mätä ja
halveksittava. Marx ja Engels kuuluivat Venäjän julkisiin vihollisiin siinä
kuin koko muukin eurooppalainen vasemmisto.
Neuvostoliitto oli kiinnostava
välinäytös, jossa Venäjä väitti omaksuneensa juuri nuo tasa-arvon ja vapauden
tunnukset ja syytti puolestaan länttä riiston ja imperialismin tyyssijaksi.
Liittolaisia tuo maailmanhistorian edistyksen lippua kantava Venäjän uusi
inkarnaatio etsi erityisesti imperialismin sortamista maista, Kiina ja Intia
suurimpina kohteinaan.
Tässä epäilemättä saavutettiin
Venäjän siihenastisen aasialaisen mission huippukohta, joka jatkui 1950- ja
jopa 1960-luvulle saakka. Sen jälkeen Moskovassa ymmärrettiin, että Kiina oli
sen vaarallisin vihollinen ja muutettiin kurssia sen mukaisesti.
Venäjän uusi suuri aasialaiseen ja
afrikkalaiseen asuun pukeutuva aktio ei tee siitä oikeasti aasialaista,
afrikkalaista tai etelä-amerikkalaista yhtään enempää kuin ennenkään. Siinä voi
nähdä kommunistisen kauden kaikuja, mutta keskeinen Venäjää lännestä erottava
tekijä on yhäkin sen valtiollinen politiikka eikä suinkaan kulttuuri. Kehitysmaalaiseksi
pukeutunut venäläinen paljastuu hyvin nopeasti.
Venäjällä kyse on ennen muuta
etatismista, valtiokeskeisyydestä ja totalitarismia kohti nopeasti etenevästä
pakkovallasta. Kun ne poistuvat, jää jäljelle se Venäjä, jonka Eurooppa tunsi
1800-luvun puolivälistä ensimmäiseen maailmansotaan ja sitten uudelleen
1990-luvulta 2000-luvulta.
Venäjä näyttää kärsivän
jonkinlaisesta toisintokuumeesta, jolle ovat ominaisia imperialistiset houreet.
Maailma ei kuitenkaan tottele sen kehittämiä pilvilinnoja. Nykyinen meno jatkuu
aikansa ja totuuden hetki koittaa ennemmin tai myöhemmin.
Onhan Venäjällä asetuttu
mahtipontisiin rooleihin aiemminkin, mutta mitä komeammilta ne kuulostavat,
sitä ontompia ne todennäköisesti ovat.
Tässä vähän hahmotelmaa
menneisyyden kokemuksista:
torstai 9. kesäkuuta 2022
Venäjä, jonka menetimme
Neuvostoliitto oli eräänlainen
anti-länsi. Se ei ollut sitä missään kuvaannollisessa mielessä, vaan ihan
virallisestikin.
Sen mielettömään valtioideologiaan
kapitalistisen lännen antipodina uskottiin laajasti niin kotimaassa
kuin ulkomailla. Myös niille, jotka eivät uskoneet, sen olemassaolo
sittenkin tarjosi reaalisen vaihtoehdon länsimaiselle kulttuurille siinä
muodossa, kuin se esiintyi esimerkiksi Amerikassa, jossa sattuvan luonnehdinnan
mukaan oli siirretty suoraan barbariasta rappioon ilman sivistyksen
välivaihetta.
Neuvostoliitossa klassinen
kulttuuri sen sijaan oli kunniassa ja sen oma kulttuuri jäljitteli sitä. Roskakulttuuri
oli kiellettyä ja itse asiassa maa tuotti varsin merkittävää korkeakulttuuria,
mutta etenkin se kunnioitti vanhaa ja perinteistä. Paradoksaalisesti tämä oli
sovitettu yhteen näennäisen vallankumouksellisen perinnön kanssa.
Epäilemättä koko tässä rakennelmassa
oli tietty valheellisuuden ja teennäisyyden juonne, kuten koko
valtioideologiassa, johon varsinaisesti uskoivat vain tyhmimmät,
intellektuellien ohella.
Mutta sitten koko hökötys romahti
ja alkoi Venäjän romanssi lännen ja Euroopan kanssa. Siinä kävi, kuten aina.
Pettyneet kosijat ovat yleensä katkeria ja näin kävi tässäkin tapauksessa.
Importoidun länsimaalaisen ideologian syrjäytti ennen pitkää uusi komento, joka
perustui vulgaaristi sanoen varastamiseen ja valehteluun. Virallisesti ihannoitiin
sen lisäksi vanhaa venäläistä perintöä eli omaa itseä.
Tästä syntyi myrkyllinen keitos.
Uuden Venäjän keskeisenä ideologisena pontimena oli itseihailu eli siis ylpeys.
Mainittakoon, että ortodoksisen teologian mukaan se on synneistä pahin ja
alkuperäisin. Dostojevski ei suotta kehottanut ylpeää ihmistä nöyrtymään eikä
Solženitsyn turhan tähden halunnut lääkitä sairasta Venäjää katumuksella ja
itserajoituksella.
Putinistinen ideologia syrjäytti
nopeasti aidot ja perinnäiset venäläiset arvot ja kääntyi tosiasiassa niiden
vastakohdaksi. Neuvostoajasta se halusi omia sen mahdin, tsaarinajasta sen
loiston, intelligetsijan perinnöstä ei mitään. Omaa aikaansa se kuvasi uudeksi
suuruudenajaksi ja alkoi soveltaa natsistista laajenemisen ja väkivallan oppia,
jonka perusteella koetettiin pakottaa muut alistumaan Kremlin varkaiden ja
huijarien valtaan.
Vanhan Venäjän perinnöstä palattiin
sen kaikkein ala-arvoisimpiin sivuihin, jotka liittyivät Puolan orjuuttamiseen,
sensuuriin ja sokean ja lahjattoman byrokratian valtaan ja valtion palvontaan.
Uusi oppi on yhtä kyyninen kuin se
on lahjaton ja falski. Se pystyy tarjoamaan vain sanahelinää ja tyhjiä ylpeilyn
aiheita, mistään aidosta kulttuuriperinnöstä se ei ole kiinnostunut, vaikka
niillä ratsastaakin. Slavofiiliset puheet siitä, että venäläisyys on todellisen
kristillisyyden tavoin epäitsekästä ja lähimmäistä rakastavaa, ovat tässä
yhteydessä, noiden huijarien, varkaiden ja vakoilijoiden suusta kuultuina jo
pelkkää rienausta.
Todistamme jälleen Venäjän valtion
nousua kaikkivaltiaaksi koneistoksi. Sen ytimessä on vieläpä jälleen salainen
poliisi, jonka ystävät puhuvat mielellään aina erikoispalveluista,
erikoismiehiä kun ovat, ja ajattelevat operaatioissaan olevan jotain muutakin
erikoista kuin lahjattomuus ja röyhkeys.
Suotta ei jo Lermontov sanonut
vihastuneita jäähyväisiä Venäjälleen, jota rakasti ja jonka häpemätöntä,
pakkovaltaista valtiota vihasi:
Прощай, немытая Россия…
Прощай, немытая Россия,
Страна рабов, страна господ,
И вы, мундиры голубые,
И ты, им преданный народ.
Быть может, за стеной Кавказа
Сокроюсь от твоих пашей,
От их всевидящего глаза,
От их всеслышащих ушей.
Tämä tapahtui vuonna 1841. Nyt on
taas sen aika.
Mutta kuten Aasian kohdalla, ei
kannata kysyä, vihaatko, rakastatko, ihailetko vain halveksitko sitä. Aasia on
sekä Tšingis-kaanin ja Timur Lenkin Aasia, mutta myös Buddhan ja Zarathustran
Aasia. Putinin Venäjässä on eräitä vanhan Venäjän piirteitä, mutta ne ovat sen
kaikkein huonoimpia.
Ei Venäjä sentään tähän lopu,
vaikka moni niin uskoo, toivoo tai pelkää. Maailma saa kyllä vielä nähdä myös
liberaalin Venäjän, joka häpeää Putinin perintöä.
Hiton hyvin kirjoitit, tack !
VastaaPoistaKuha vaa Aasian arojen raakalaiset pyssyy itärajan takana.
VastaaPoista”…noiden huijarien, varkaiden ja vakoilijoiden suusta kuultuina jo pelkkää rienausta… Se pystyy tarjoamaan vain sanahelinää ja tyhjiä ylpeilyn aiheita, mistään aidosta kulttuuriperinnöstä se ei ole kiinnostunut… lahjaton ja falski”.
VastaaPoistaHelpottiko yhtään oloa, Vihavainen?
Riemukasta tekstiä! Miten sitä jaksaisikaan ylläpitää tutkijan ja professorin analyyttista asennetta, kun vituttaa olla entinen Venäjän tutkimuksen professori? Yök.
Ano 13.50
PoistaMiksi jätit sitaatistasi sen alkuaosan pois?
Koko virke siis:
"Slavofiiliset puheet siitä, että venäläisyys on todellisen kristillisyyden tavoin epäitsekästä ja lähimmäistä rakastavaa, ovat tässä yhteydessä, noiden huijarien, varkaiden ja vakoilijoiden suusta kuultuina jo pelkkää rienausta."
Kun nyt vaikka Venäjän touhuja Ukrainassa katselee, niin eipä tuo arvio kovin kaukana totuudesta tunnu olevan.
Niin, joitakin miellyttää Pushkinin ja Tolstoin Venäjä, toisia taas ruoskan ja hirsipuiden Venäjä, Stalinin ja Putinin Venäjä.
PoistaYmmärrän hyvin, että sadistis-fasistiset vaistot saavat paljon tyydytystä siitä, ettei vallassa oleva kakistokratia kunnioita mitään moraalisia periaatteita ja medvedevin viinahöyryisissä houreissa uhkaa vastustajiaan joukkotuholla.
Se ei ole minun Venäjäni eikä se koskaan ole ollut intelligentsijan Venäjä.
“…Kun nyt vaikka Venäjän touhuja Ukrainassa katselee, niin eipä tuo arvio kovin kaukana totuudesta tunnu olevan…”.
Poista”… kunnioita mitään moraalisia periaatteita…”
No missä nämä ”moraalisia periaatteet” sitten teidän mielestänne toteutuvat? Vietämme nyt USA:n suorittamaa Irakin teurastuksen 20-vuotisaikaa. Sen sodan, joka oli mittasuhteiltaan ja sodan perusteluiden valehteluineen suhteen oli aivan ylittämätön. Missä on tämän tuomitseminen? Missä on Kosovon sodan tuomitseminen ja sen perusteluiden paheksuminen, joka perustelu on sama kuin Ukrainassa?
Moraaliset perustelut ovat kauniita, maailmanpolitiikka ei. Kannattaisiko katsoa vähän eteensä ja pyrkiä välttämään uudet katastrofit, jotka jo Kaukoidässä meitä odottavat, ja johon Nato ja Suomi ollaan vetämässä? Tuolla silmänsä sulkevalla itkupolitiikalla se ei onnistu.
What about...
PoistaVihjaatko siihen, että minä olisin noita ääliöitä ihaillut?
Mutta sinä näytät jaksavan palvoa tuota aikamme todellista surkimusta joka lähti sotaan kuin Melperuäi eikä saa aikaan muuta kuin turhia ruumiita...
"Прощай, немытая Россия…"
VastaaPoistaLermontovin runon otsikko Прощай, немытая Россия… voidaan suomentaa näin: Hyvästi, likainen/saastainen Venäjä...
"likainen/saastainen Venäjä"
PoistaPutin antaa hyvää palkkaa niille, jotka nuoleskelevat ihan mitä tahansa.
"Venäjä ei koskaan ole ollut aasialainen valtio, vaikka Moskovan suuriruhtinaskunta ennen Pietari Suurta olikin Euroopasta eristäytynyt."
VastaaPoistaJos minä olen Korpelan uusimman teoksen oikein ymmärtänyt, niin tämän pääteesi oli nimenomaan se, että Moskovan suuriruhtinaiden kulttuuritapa oli nimenomaan mongolilähtöinen klaanikulttuuri, joka kytkeytyi myös avioliittojen myötä venäläisiin aatelissukuihin aina Iivana IV saakka. Tuota pyrittiin sitten eittämään ja kuorruttamaan omaksumalla käsitys Moskovasta kolmentena Roomana ja Tsaarista Itä-Rooman keisarin perijänä. Paradoksaalista, että työn bysanttismin huippukausi oli 1600-luvulla juuri vähän ennen Pietari Suuren uudistuksia, joilla haluttiin kytkeä Venäjä tiiviimmin Länsi-Eurooppaan.
Ei klaanikulttuuria tarvinnut Aasiasta hakea. Se oli Skandinaviassakin. Ei orda sekaantunut paikalliseen elämään, sille riitti verotus.
VastaaPoista