Suomalaisen
kansanelämän ensyklopedia
Kauppis-Heikki, Valitut
teokset. Viija. Laara. Aliina. Savolainen soittaja. Arvi A. Karisto 1974,
523 s.
Puškinin
Jevgeni Oneginia on nimitetty venäläisen elämän ensyklopediaksi. Tämä
tarkoittanee sitä, että siinä kuvataan monia aikakauden maalaisaatelin elämään
kuuluvia instituutioita varsin laajasti ja uskollisesti, niin runoromaanista
kuin onkin kyse.
Ensyklopedian
aseman antaisin kyllä mieluummin joillekin Tolstoin teoksille, etenkin Anna
Kareninalle, joka toki sijoittuu toiseen aikakauteen. Silti se on niin rikas eri elämänalojen
laveista kuvauksista, että sen lukeminen herkällä vireellä antaa enemmän tietoa
aikakaudesta kuin moni oppikurssi.
Samaa voi sanoa
Kauppis-Heikin romaaneista, joita on tullut käsiteltyä jo usein. Toivottavasti tämä
ei tunnu jo jankuttamiselta (ks. Vihavainen:
Haun kauppis-heikki tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Olen kuitenkin
lukenut niitä yhä uudelleen noin 40 vuoden aikana ja tuntuu siltä, että niistä
vain saa jotakin uutta joka kerta. Ne runsaat teemat ja asiat, jotka eivät
liity juoneen, unohtuvat helposti.
Kauppis-Heikki
ei nimittäin harrasta mitään simppelien moraliteettien kirjoittamista, joissa
keskeistä olisi vain yksi näkemys ja asia. Hän kertoo siitä, mitä näkee ja on
nähnyt ympärillään ja se merkitsee laajempaa tarkkailupaikkaa kuin pelkästään
pappilan veranta, joka sekin tuli hänelle tutuksi. Pappilan verannaltahan tuon
ajan älymystö ja Heikillekin läheinen Juhani Aho kansaa tarkastelivat.
Kauppis-Heikkiä
moitittiinkin siitä, että häneltä puuttui aatteellisuutta, tendenssejä, joita
sen sijaan löytyi hänen suosijaltaan Minna Canthilta enemmän kuin tarpeeksi.
Itse kirjailija katsoi, ettei kirjallisuudella pidä olla mitään näkyvää tarkoitusta:
minä en jaksa käsittää, että ihmisille tarvitsisi sormella osoittaa, että katso
tuonne…
Siinähän sitä
olisi ojennusnuoraa kaikkien aikakausien edistyksellisille, jotka saavat aikaan
vain simppeleitä moraliteetteja, jotka kelpaavat lähinnä sellaisten
aatteellisten hölmöjen hengenravinnoksi, jotka haluavat sulkea silmänsä
sellaiselta, mikä ei kuulu asiaan.
Näiden kirjojen
maailma on nykykatsojan silmillä uskomattoman köyhä ja primitiivinen, mutta ei kirjoittaja
ei suinkaan keskity kertomaan tästä asiasta. Se nyt vain on kaiken tausta ja
lähtökohta.
Köyhyys ei tee
kenestäkään hyveellistä eikä kärsimyskään jalosta. Pikemmin käy niin, että
köyhyys pakottaa nöyryyteen niitä kohtaan, jotka ovat edes iikan rikkaampia.
Oma arvo pyritään joka tapauksessa aina säilyttämään ja senhän tiedämme
vaikkapa tuon ajan tavattoman runsaista kunnianloukkausoikeudenkäynneistä.
Ajan instituutiot
markkinoista, hautajaisista ja häistä isäntien ja palkollisten suhteisiin,
säätyläisten rooleihin, lautamiesten ja nurkkakirjurien asemaan ja kouluopetuksen
arvostamiseen eli siis lähinnä sen puutteeseen saakka tulevat kaikki
monopuolisesti esille.
Pienen ja sitten
vähän suuremman lapsen ja myöhemmin morsianten, emäntien ja isäntien maailma
tulee hyvinkin elävästi esille ikään kuin kerronnan sivutuotteena vai onko se
sittenkin pääasia? Matkat kirkkoon, karjamajan elämä, rahattoman tytön vaellus
Savoon (!) leveämpää leipää etsimään, nuorten tapaamiset markkinoilla,
kirjeenvaihto ja kihlojen antaminen kuvataan tarkasti
Kiinnostavaa on
muun muassa viinan rooli kylän elämässä. Viina on harvinainen ylellisyyshyödyke,
jonka polttoa ja myyntiä säännöstellään jo lain voimalla, joten kyse on 1860-luvun
nälkävuosien jälkeisestä ajasta. Venematkalaiset käyvät katsomassa ruhtinas
Dolgorukin kaatumispaikalle pystytettyä patsasta, joten tuo tapahtuma sijoittuu
aikaisintaan 1880-luvulle.
Viinaa muuten
tarjotaan hautajaisissa jo aamusta lähtien ja monipäiväisissä häissä se
tietenkin virtaa vuolaana. Myös naiset maistelevat viinaakin, vaikka viini
taitaa olla enemmän suunmukaista. Juopot, jotka eivät hallitse juomistaan, ovat
sitten harvinaisuuksia, joita akat könistävät.
Voin kerääminen
myyntiin ja ompelukonekauppiaiden (noiden uuden ajan syöpäläisten)
ilmaantuminen kertovat nykylukijalle, että ollaan jo sillä tiellä, joka on
johtava pois takapajuisesta köyhyydestä yleisen hyvinvoinnin suuntaan, mutta
eihän kukaan voinut vielä sellaista aavistaa, eikä sellainen tieto kuulu
jokapäiväisen elämän taustatekijöihin.
Maalaisyhteisössä
nokkimisjärjestys on tärkeä ja isännän- ja emännän valta ulottuu palkollisiin
samoin kuin lapsiin. Sen yleisestä väärinkäytöstä ei ole juuri merkkejä
näkyvissä, mutta toki se antaa mahdollisuuden käytännössä komentaa alaisia,
olipa komentaja sitten isäntä tai emäntä.
Itse asiassa
Laara, määrätietoinen ja laskelmoiva naisihminen, joka on lähtöisin kurjasta
mökistä, tulee talossaan myös isännäksi vanhan miehensä kuoltua. Taskupeilin
omistajana Laara tuntee avunsa ja tanssittaa myöhemmin miehiä sekä isäntänä
että emäntänä. Viija taas kiusaa lukuisia kosijoitaan luvassa olevan perintönsä
voimalla.
Naiskauneudesta
on kirjoittajalla omia kuvauksiaan, Laaran muhkeat lanteet tekevät vaikutuksen ja
kauniisiin kasvoihinkin saattaa mies sortua, vaikka tyttö olisi kalpea ja itse
asiassa vaivainen. Ylitse kaiken kohoavat kuitenkin ihmisten leuat.
Vladimir Nabokov
esseessään Gogolista ottaa kirjansa keskiöön nenän, joka oli Gogolille jonkinlainen
fetissi, mahtava klyyvarihan hänellä olikin.
Kauppis-Heikin
naiset taas tekevät vaikutuksen leuallaan. Muhkeilla emännillä on kaksoisleuka,
jota he korostavat vetämällä päätään taaksepäin. Piikojen leuat taas tekevät
vaikutuksen leskimieheen, joka niitä katsellessaan alkaa tuntea verensä kuumenevan:
katselepas, niin eikö veresi ala jo vähän liikahdella tuommoisia lihavaleukaisia
tyttöjä nähdessäsi…
No, alkoihan se.
Avioliiton ulkopuolisia suhteita oli ukkomiehilläkin ja sellaisten kuvaaminen
ei tainnut tuohon aikaan olla ihan sopivaa. En tiedä, paheksuttiinko
kirjoittajaa sen takia.
Viinipullot ja
salarakkaat olivat elämän suola monelle tuona aikana, joka miestä saattaa
näyttää kovin ilottomalta. Ruokalajitkin näyttävät olleet kovin yksinkertaisia
ja monotonisia. Jos leivän päällä oli voita, niin silloin voitiin hyvin. Jos nukuttiin
oikeilla patjoilla ja täkkien alla, oltiin jo nauttimassa luksuksesta.
Toki paistin,
sianreiden, suolakalan ja viinan makukin oli itse kullekin tutuksi tullut,
mutta aina ei jokapäiväistä leipääkään riittänyt eikä viiliä sen painikkeeksi,
vaikka työt olivat raskaita.
Kauppis-Heikin
arvo nimenomaan aikalaistodistajana on mielestäni melkoinen. Hän oli niin sanoakseni
kokemusasiantuntija, eikä julistaja. Soisinpa noita teoksia luettavan myös
kouluissamme. Kirjoittajan kielikin on aivan tavattoman elävää ja ilmaisurikasta.
Siitä voi oppia vaikkapa uusia sanoja, jos ei muuta.
Näitä kunnianloukkaus oikeuden käyntejä olen ihmetellyt. Onko suomalaisen kunnia valtion antama lahja tai jotenkin siitä riippuvainen? No näinhän oli Neuvostoliitossa. Olen kunnian olevan vapaan ihmisen ominaisuus vaikka valtiota ei olisi olemassakaan.
VastaaPoistaKöyhyydestä ei todella sikiä mitään hyvää. Eivätkä köyhät ole jaloja. Yhdessä haastattelussa rutiköyhän thaimaalaisen perheen tytär joka toimii prostituoituna kertoi isoäidin myyneen hänet 13v bordelliin. Ehkä kristinusko on hillinnyt tällaista aivan äärimmäistä turmelusta. Tai sitten ei onhan Päätalon kirjoissa ja itse huutolaisena olleilla varsin värikkäitä kokemuksia tästä järjestelmästä. Joka muuten kaiketi rantautui Ruotsista.
Oman arvon säilyttäminen tärkeys on lajityypillinen ominaisuus. Intiassa tämän pallon kurjimmista kurjimpiin kuuluvat kastittomat dalititkin joiden varjonkin kosketus saastuttaa kastillisen. Palkkaavat jos vähänkin on ylimääräistä köyhemmän dalitin tekemään hindujen uskonnon mukaan saastaisina pidettyjä töitä. Kengänkiillottaja daliti palkkaa toisen köyhemmän dalitin tyhjentämään ulkohuussinsa. Käsityönä pienellä lapiolla koriin jota kannetaan pään päällä. Ilmeisesti kottikärrytkin ovat Intiassa vielä tuntematon keksintö.
Vanhan ajan kunnianloukkausjutut liittyvät ihmisen asemasta staattisessa yhteisössä: jos väitti talonpoikaa rajakivien siirtäjäksi tai naista huoraksi, horjutti tämän asemaa yhteisössä. Passiivisuus tuollaisen väitteen edessä synnytti epäilyn ("ei savua ilman tulta") ja ennen pitkään tuon ihmisen status yhteisössään laski. Oikeusjuttu oli jo sivistystä: ennen sitä reagoitiin väkivallalla, vielä 1500-luvulla sakkoluetteloiden mukaan yleinen juttutyyppi oli toisella osapuolella soimasana, toisella ns kolmen markan sakko.
PoistaNykyajan urbaanissa yhteisössä tuolaisia kunnianloukkauksia ei ole: satunnaisen ohikulkijan huorittelu ei vaikuta kohteen statukseen yhteisössään.
"Viinipullot ja salarakkaat olivat elämän suola monelle tuona aikana"
PoistaIhanko todella tuon aikakauden kansanihmiset nauttivat viiniä paloviinan tai oluen/sahdin sijasta. Olen tähän asti luullut, että kansa sai viiniä lähinnä ehtoollisella ja se muutoin se kuului harvojen ja valittujen säätyläisten ja yläluokan elämään.
Viini sopi naisillekin ja sitä kehuttiin terveelliseksi. Jo 1870-luvulla oli kaupoissa monia merkkejä.
Poista^ Minustakin on mielenkiintoista, jos rahvas on Suomessa 1800-luvulla lipitellyt viiniä illallisensa yhteydessä, hienoa toki, jos asia näin on ollut.
Poista"Viija"- romaanissa emäntä sanoo nuorelle miniälle, että uskaltaa ottaa viinipullon kaapista vaikka kenen nähden. Sehän on vain terveellistä. Samalla hän tulee paljastaneeksi, että On nähnyt Viijan miehelle tulevan paljon viinipulloja. Mutta niitä ei olekaan juotu Viijan kanssa...
Poista^ Niinhän se on meininki ollut yhtä värikästä jo aikoinaan kuin tuntuu, että vielä nykyäänkin... Täytyypä lainata kirjastosta Kauppis-Heikkiä, jotta pysyy viimeistä edellisen suomalaisen vuosisadan menossa mukana, noin niinkuin verstauskuvallisesti!
Poista"Vanhan ajan kunnianloukkausjutut liittyvät ihmisen asemasta staattisessa yhteisössä: jos väitti talonpoikaa rajakivien siirtäjäksi tai naista huoraksi, horjutti tämän asemaa yhteisössä. Passiivisuus tuollaisen väitteen edessä synnytti epäilyn ("ei savua ilman tulta") ja ennen pitkään tuon ihmisen status yhteisössään laski. Oikeusjuttu oli jo sivistystä: ennen sitä reagoitiin väkivallalla, vielä 1500-luvulla sakkoluetteloiden mukaan yleinen juttutyyppi oli toisella osapuolella soimasana, toisella ns kolmen markan sakko.
PoistaNykyajan urbaanissa yhteisössä tuolaisia kunnianloukkauksia ei ole: satunnaisen ohikulkijan huorittelu ei vaikuta kohteen statukseen yhteisössään."
Jotenkin näin tuo on ollut. Suvuista on muodostunut tietty status ja sukuun on synnytty. Herroista taas on ollut kiinni millainen maine taas on. Piian ämpäristäkin on hyvä isäntä huolehtinut, vaikkei ole voinut yhteisön silmien alla tehdä "kunnollista".
Kun taas nykyisessä urbaani yhteisössä voi suht vapaasti huristella tai kirota yms. Sen sijaan että uskoisi väitteet, katsoisi ihmisiä ja heidän toimintaa, ulkonäköön katsomatta. Puheet on ain vain puheita.
Neekeri kun on tuo sana nykyisellään mitä ei saa sanoa, joka menee uskonnolliselle puolen kun kyse on vain sanasta. Eihän sen merkityksen muutoksia eri sukupolville osa ymmärrä. Ja kunnia kulttuuri taas tulee toisissa uskonnoissa, sekä säilynyt toisissa vähemmistö kulttuureissa. Primitiivistä, eikä niin tekemistä uskonnolla, siinä mielessä miten jotkut ymmärtää. Lähinnä eukojen kontrolloimista, jos ei muuten niin fyysisellä väkivallalla. Se vain oikeutetaan milloin milläkin näkemyksellä.
Blogisti ei jankkaa Kauppis-Heikistä liikaa lainkaan, vaan on päinvastoin erittäin sivistävää kuulla hänenkin ajatuksiaan ja kuvauksia lähihistoriastamme. Muutenkin tämä blogi toimii itselle hienona oppimateriaalina ja kertauksena Suomenkin historian värikkäisiin ja vaikeisiin vaiheisiin. Aikoinaan historian tunneilla opettajamme oli sen verran opetusvastainen, että ilmoitti alkajaisiksi "etten aio panostaa opetukseenne ollenkaan, kun ei teistä kukaan historiaa kirjoita kuitenkaan!" Opettajanhuoneeseen toimittamamme pienen "Fennofiilit-ryhmämme" virallinen valitus asiasta ohitettiin olankohautuksella, mitä pidän sinänsä säälinä. Opettaja oli kyllä vallan kiltti tyyppi, mutta astunut sen verran pahasti korkin päälle, että se taisi häiritä jo työntekoa. En voi olla sanomatta tässä terveisiä vaan herra Kankkuselle...
VastaaPoistaSuomen historia on meille suomalaisille tärkeä ja rakas asia, jonka opetukseen soisi enemmän panostettavan kouluissamme. Kauppis-Heikin ajatukset ja ajankuvaukset sopivat siihen paremmin kuin hyvin.
Persuarvot kunniaan!
VastaaPoistaTätä tasoa voi vain ihmetellä.
PoistaVasemmisto"älymystön" pääsy kriteerit on näin täytetty, hän on paikkansa nyt ansainnut tunneälymystössä mahdollisesti myös ylellä.
Poista”kirjailija katsoi, ettei kirjallisuudella pidä olla mitään näkyvää tarkoitusta”
VastaaPoistaUkrainan presidentillä Volodimir Zelenskillä on kärheä ääni. Se johtuu varmaankin siitä, että hän on ns. burlakki. Kuten tunnettua, Ilja Repinin kuuluisassa taulussa burlakit vetävät suurta kauppalaivaa virtaisaa Volga-jokea ylöspäin. Burlakit eivät ääntele, heillä on vain kirosanoja, mutta heistä ehkä vain joku tenori kuulohtaa.