Lunatic fringen suuri
hetki
Venäjällä on maailman sivu ollut
sellaisia rabulisteja, joiden mielestä heidän maansa on aivan liiaksi
länsimaisen hapatuksen alaisena. Heidän mielestään lännelle olisi käännettävä
selkä ja keskityttävä todelliseen, puhtaaseen venäläiseen kulttuuriin, joka
toimii aivan toisenlaisten ideoiden pohjalta kuin materialistinen ja
hedonistinen länsi.
1800-luvulla ei puuttunut niitäkään,
joiden mielestä todellinen, aito Venäjä löytyisi vasta Pietari Suurta edeltävältä
ajalta ja moni kuvitteli sen ihyanteiden yhä elävän talonpoikaisen kansan
keskuudessa, venäläisessä kyläyhteisössä, jolle länsimaisen yhteiskunnan arvot
olivat aivan tuntemattomia.
Rohkeimpien mielestä voitaisiin
välttyä kokonaan rakentamasta Venäjälle kapitalismia ja siirtyä suoraan erityiseen
venäläiseen sosialismiin (sanaa ”kansallissosialismi” ei vielä tuolloin
käytetty)? Mätä eurooppalaisuus jouti monen slavofiilin mielestä joka
tapauksessa jättää rajan taa hajoamaan omaan kelvottomuuteensa.
Izborskin klubista on ajan
mittaan tullut kirjoitettua aika usein (Vihavainen:
Haun izborskin klubi tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com). Joskus
kymmenen vuotta sitten ei moni kuitenkaan sentään uskonut, että sen huikeat
aatteet todella voisivat saisivat poliittista merkitystä, ainakaan nyt
määräävää.
Olihan vastaavaa lännenvastaista
sekopäisyyttä ollut olemassa jo ainakin Nikolai I:n ajoista lähtien, mutta eivät
ne silloin tulleet valtiollisen politiikan osviitoiksi. Sen sijaan omaksuttiin
ns. virallinen kansallisuusoppi (официальная народность) joka tosin korosti Venäjän
erillisyyttä ja paremmuutta länteen nähden, mutta karttoi vastakkainasettelua aina
siihen saakka, kunnes syttyi Krimin sota, jota nyt ei suinkaan tahallaan
etsitty.
Nyt sen sijaan juuri tuon lunatic
fringen aatteet tuntuvat jo suorastaan olevan niitä, jotka ohjaavat koko
valtion politiikkaa. Vuonna 2014, Krimin ja Luhanskin tapahtumien myötä sai vasta
hiljattain perustettu ääriainesten kohtaamispaikka, Izborskin klubi
aihetta euforiseen riemuun.
Tällaisilta sen reaktiot
näyttivät: perjantai 16. toukokuuta 2014
Izborskin kiliastit ja Venäjän kevät
Niin sanottu Izborskin klubi, venäläisten ultranationalistien
yhteenliittymä, on ollut Putinin suosiossa sen jälkeen, kun kaikki yhteistyö
liberaalin opposition kanssa osoittautui mahdottomaksi.
Klubin kantaviin voimiin kuuluvat muun muassa geopoliitikko Aleksandr Dugin
ja kirjailija Aleksandr Prohanov, molemmat jo vuosikymmeniä tunnettuja
eksentrisistä ja ekstremistisistä mielipiteistään.
Sen jälkeen kun Krim liitettiin Venäjään, ovat izborskilaiset riemuinneet.
Putin, jonka aatteellisuutta tässä piirissä on aina epäilty ja pidetty häntä
pikemminkin pragmaatikkona, on nyt” kulkenut Rubiconin yli”, kuten Prohanov
asian ilmaisi. Mielipidetutkimukset osoittavat, että valtava
isänmaallisen innostuksen aalto on kulkenut yli Venäjän ja myös Putin on ilmeisen
vakavissaan riskeerannut yhteistyön lännen kanssa ja ainakin harkinnut niiden
korvaamista idän ja BRICS-maiden suhteilla.
”Venäjän kevät” on siis tullut ja Venäjä pääsee lopultakin irti
globalisaation oravanpyörästä, joka on tuhon tie niin sille kuin muillekin
maille. Ennen muuta se on kuolema kulttuurille ja samalla ihmisarvoiselle
elämälle. Tämä on siis izborskilaista diskurssia.
”Krim vapautti Venäjän hengen”, riemuitsi Prohanov Vzgljad-lehden
haastattelussa viime kuussa. Mitä tämä tarkoittaa, selviää tarkemmin hänen
esimerkeistään. Prohanovin mukaan se, joka nyt ”luo valtiota”, ei ole Putin,
vaan itse asiassa salaperäinen Valtio muotoaa sekä presidentin
että hänen tietoisuutensa. Venäjän historian herra ei ole Putin, vaan Venäjän
historia, joka on kaiken sen herrana, mitä Venäjällä vuosisatojen mittaan
tapahtuu, runoilee Prohanov.
”Krimin jälkeen valta tarvitsee ja joutuu tunnustamaan
kaksi asiaa, jotka ovat aivan ilmeisiä: Venäjän historian imperiaalinen
luonne ja pyrkimys jumalalliseen oikeudenukaisuuteen” (kursiivi minun).
Prohanov riemuitsee siitä, että Georgian sodan jälkeen (jota hän nimittää
ensimmäiseksi imperiaaliseksi sodaksi) valtio, tuo Venäjällä mystinen ja
suorastaan jumalallinen voima on alkanut voimakkaasti palata kaikkialle sinne,
mistä se aikoinaan karkoitettiin. Vuoden 2011 jälkeen, kun Putinin ruokkima
keskiluokka petti hänet, presidentti ymmärsi, että nyt voidaan rakentaa vain
patrioottisten voimien varaan. Tuo liberaali joukkio ei vastustanut vain
Putinia, vaan valtaa sinänsä. Tässä yhteydessä asiaa voidaan
ilmeisesti verrata syntiin pyhää henkeä vastaan.
Krim oli tietenkin sattuma, eikä pelkästään myönteinen synnyttäessään
Venäjän ja Ukrainan ristiriidan, mutta eihän mikään ikuisesti jatku, siitä se
imperiumin rakentaminen pikku hiljaa jatkuu. Mutta imperialismi ei sulje pois
venäläistä nationalismia. Venäläisten yhdistämisen tehtävä on nyt hyvin
ajankohtainen, sanoo Prohanov. Kun muistaa, miten monta heitä asuu Venäjän
ulkopuolella, voi miettiä, mitä asia merkitsee.
Mutta tämähän on vain kansainvälistä politiikkaa. Izborskin klubin ja sen
kanssa läheisessä yhteistyössä olevan Dynaamisen konservatismin
instituutin suunnitelmat menevät paljon, paljon kauemmas: uuden
sivilisaation luomiseen. Sen kulmakivenä taas on ”jumalallinen oikeudenmukaisuus”,
joka shokeeraa niin establishmentia kuin Putinia, vaikka se on myös pakko
ymmärtää ja hyväksyä, julistaa Prohanov profeetan ja historian lakien
tulkitsijan arvovallalla.
Asia on monen mielestä hiukkasen problemaattinen nykyisellä Venäjällä.
Oligarkeista voi varmaankin tehdä kansallisia, mutta kun jumalallinen oikeus
taitaisi edellyttää myös heidän omaisuutensa jakamista kansalle…
Tolkullista ratkaisua asiaan ei Prohanov pysty esittämään, mutta nostaa
esimerkiksi Stalinin, joka pystyi hoitamaan tällaiset asiat. Tässä tietenkin
tapahtui yhtä jos toistakin lyhyellä tähtäyksellä katsoen epämiellyttävää,
mutta olennaista näyttää Prohanovin mielestä olevan, että Stalin palautti
venäläiseen kulttuuriin Pushkinin, mikä yhdisti kansan sen syvimpien kulttuurihistoriallisten
koodien mukaisesti. Venäjällä yritti natsien mukana tunkeutua Wagner, mutta
voitonlipun Reichstagin katolle pystytti Pushkin…
Myös talous on tärkeää, turha sanoakaan ja olennaista on, että se saatetaan
aivan uusille raiteille ja irrotetaan globaalista orjuudesta, joka on
tuhoamassa niin Venäjän kuin monet muutkin maat. Venäläinen talonpoika on
palautettava työskentelemään pellolle ja venäläinen insinööri
sotatarviketehtaaseen. Uusi kristillistäminen kulkee käsi kädessä uuden
teollistamisen kanssa. Maa tarvitsee teollistamista ja alttareita,
puolustusteollisuutta ja kirkkoja…
Tällaisena väikkyy Venäjän ”viidennen imperiumin” tulevaisuus innostuneiden
ultrapatrioottien silmissä. Länsimainen sivilisaatio on nyt luopunut mystisestä
pyrkimyksestään kohti taivasta ja rakentaa maanpäällistä paratiisia, joka on
sen irvikuva. Kuten Dostojevski jo totesi, se aloitti Madonnan ihanteesta ja
päätyi Sodoman ihanteeseen. Atlanttisen projektin henki on pimeyden ruhtinas.
Mutta sitä vastaan nousee venäläinen sivilisaatio ja mahdollisesti sen rinnalla
tapahtuu myös sekä islamilainen että kiinalainen kulttuurivallankumous (proryv).
Onko ”viides imperiumi” pelkkää houretta? Millä tavalla Venäjä pystyisi
irrottautumaan globaalista taloudesta ja samaan aikaan autarkisena takaamaan
kaikille riittävän toimeentulon (dostatok)? Entä mitä mahtaakaan sanoa
kansa? Bolotnaja-aukion porukka saattaa olla pieni osa Venäjän kansaa, mutta se
on älymystöä ja sen merkitys on moninkertaisesti määrää suurempi. Ei Venäjän
kansan enemmistö Nikolaitakaan vastaan noussut.
Uskon, että on helppo todistaa, ettei tällaisilla äärimmäisyysfantasioilla
ole toteutumisen mahdollisuuksia, joskaan ei ole lainkaan yhtä helppoa
ennustaa, mitä todella tulee tapahtumaan ja voi tapahtua. Tosiasia on, että ne
voimat, jotka kannattavat näitä suurisuuntaisia projekteja, kannattavat nyt
myös Putinia ja päinvastoin.
Tosiasia on myös, ettei nykyinen globaalitalous, edes sen
kulutusideologiaan yhtyneenä, ole suurelle osalle ihmiskuntaa erityisen
houkutteleva. Mielikuvat uudesta kulttuurista, jossa jokaisella on työ ja
toimeentulo, jossa vallitsee oikeudenmukaisuus ja jossa ihmisen animaalisia
tarpeita korkeammat arvot ovat kunniassa, ovat monelle houkuttelevia. Kreml on
jo kumarrellut eurooppalaisia kulttuurikonservatiivisia virtauksia ja myös
saanut vastakaikua. Tämä on ymmärrettävää.
Mutta samaan aikaan on kyllä syytä panna merkille se primitiivinen
kansallinen itseihailu ja sotilaallisen voiman palvonta, joka paistaa tämän
kulttuurikonservatismin läpi. Stalin ei todellakaan ollut pelkästään Pushkinin
arvon palauttaja. Vuoden 1937 Pushkin-juhlien aikaan tapahtui muuan
lähihistorian suurin suunniteltu joukkomurha. Se ei näytä Prohanovin kaltaisia
ihmisiä häiritsevän millään tavalla ja edellä mainitussa haastattelussa hän
puhuu Stalinin käyttämästä ”kauhun teknologiasta” täysin hyväksyvään sävyyn.
Lienee syytä
uskoa, ainakin toistaiseksi, että izborskilaiset ovat Putinille vain
pragmaattisen politiikan apuvälineitä, kuten he pelkäävätkin. Mikäli asia on
toisin, tulemme vielä näkemään naapurissa paljon uutta ja kummallista,
ikävääkin.
Pelottavaa kun hulluudesta tulee valtion virallista politiikkaa, ikävä kyllä tämä ei ole sotaa käyvässä maassa ainutkertaista.
VastaaPoistaSe, että suoranainen hulluus on virallista politiikkaa, ei ole mitenkään yksinomaan sotaakäyvien maiden ominaisuus.
PoistaSitä on liikkeellä huomattavasti laajemminkin. Ja myös ylikansallisesti ns. "yleisliittolaisissa" piireissä varsinkin komissaarien ja heidän muodostamanasa valtakollektiivin keskuudessa.
Hulluus ei ole Izborskin klubin erikoisuus vaan se on alati uusiutuva ja hyvin laajalle levinnyt älyllinen immelmanni, joka vääntyy tarpeen vaatiessa porukan kuin porukan käyttövälineeksi. Täällä lännessä uusmaksilaiset ovat tehneet huluudesta uuden normaalin, jonka avulla voidaan romahdutaa länsimainen demokratia ja rakentaa sitten raunioille uusi uljas utopia. Jos seuraa valtamediaa täytyy olla jo pikkuisen hullu, jos ei huomaa, missä mennään.
PoistaEipä sitä viisautta tunnu Nyky-Suomessakaan olevan... Kyllä on Urkkia ikävä!
VastaaPoista"Vuoden 1937 Pushkin-juhlien aikaan tapahtui muuan lähihistorian suurin suunniteltu joukkomurha. "
VastaaPoistaTätäkö professori tarkoitti?
"Suurin suomalaisten joukkomurha: käsikirjoitus"
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/05/21/suurin-suomalaisten-joukkomurha-kasikirjoitus
Suomalaiset olivat toki vain pieni osa kokonaisuudesta.
PoistaYrittäävät toteuttaa Platonin unelmaa facismista.
VastaaPoistaKyllä taas jää pää vetävän käteen, niin kuin aina ennenkin.
.
Kirjoittaja erehtynyt pahasti länsihän se haluaa irti venäjän taloudesta.
VastaaPoistaHuomaa kirjoitusaika.
Poista”lännelle olisi käännettävä selkä ja keskityttävä todelliseen, puhtaaseen venäläiseen kulttuuriin”
VastaaPoistaPuhdas venäläinen kulttuuri on niin teoreettinen ja jossain niin korkealla, että sitä ei kukaan näe. Siitä osataan lausua vain yksi sana: duhovnost’ (henkisyys).
Todellinen venäläinen kulttuuri on maan päällä ja siitä pidetään rankkaa huolta:
1. bezzavetnaja predannost’ partii i pravitel’stvu (varaukseton uskollisuus puolueelle ja hallitukselle),
2. bezzavetnaja predannost’ rodine-materi (varaukseton uskollisuus synnyinmaa-äidille),
3. bezzavetnaja predannost’ Putinu-batjushke (varaukseton uskollisuus ja rakkaus isämme-Putinille oikein vatsan pohjasta asti).
Jos jonkun huulilta pääsee jokin kritiikki Venäjän armeijaa vastaan, niin se on heti viisitoista vuotta vankeutta.
Puolan kulttuuri on parhautta. - Chickniew Coleslawski, amer. puol ajattelija. -
VastaaPoista