Aikakausi
omasta näkökulmastaan
Kristiina
Kalleinen, Valtioaamun aika. Suomen suuriruhtinaskunta 1809-1863.
Gaudeamus 2023, 352 s.
Verrattain
nuoren kliseen mukaan Suomen poliittinen historia Porvoon valtiopäivistä
vuoteen 1863 eli valtiopäivätyöskentelyn uudelleenaloittamiseen saakka oli
ollut valtioyötä, jolloin suuriruhtinaskunnassa ei tapahtunut juuri
mitään. Siellä oltiin hiirenhiljaa ja sieltä kuului vain hallintokoneiston
natinaa.
Tämä näkemyshän
on joutunut pahan riepottelun kohteeksi jo siitä lähtien, kun Osmo Jussila vuonna
1969 julkaisi väitöskirjansa Suomen perustuslakien suomalaisista ja
venäläisistä tulkinnoista. Tutkimus kyseenalaisti jopa koko ajatuksen Suomen
valtiollisuudesta ja sen aktin merkityksestä, joka tapahtui Porvoossa vuonna
1809, kun Suomi liitettiin Venäjään. Puhe valtiopäivistäkin osoitettiin
harhaanjohtavaksi.
Matti Klinge
kuului myös niihin tutkijoihin, jotka halusivat ymmärtää tuon ajan Venäjän
näkökulmaa Suomen asioissa ja häneltä liikeni runsaasti ymmärrystä myös Nikolai
I:lle, joka oli ollut liberaalien venäläistenkin vihaama mörkö jo aikoinaan.
Kristiina
Kalleinen, joka on tutkinut nimenomaan tätä aikakautta hyvin monipuolisesti, on
nyt tehnyt siitä yleisesityksen, jonka nimeksi on symbolisesti valittu Valtioaamun
aika. Kun asioita tarkastellaan aikalaisperspektiivistä, osoittautuu, ettei
kyseessä edes Nikolain hallitessa ollut suinkaan Suomen kannalta mikään
pakkovallan kausi, jolloin vähintäänkin lain henkeä koko ajan poljettiin ja
kaikki normaali kehitys estettiin.
Itse asiassa
tapahtui suorastaan kaikinpuolista edistystä. Sellaiset asiat kuin vapaa
kansalaistoiminta, kansanopetus ja vapaa yritteliäisyys toki pääsivät todella
kasvamaan vasta Nikolain kuoltua, mutta jo sitä ennen tapahtui paljon
sellaista, jota ei kannata ottaa itsestäänselvyytenä. Kyllä suuriruhtinaskunnan
menestyksestä kannettiin huolta ja siinä myös onnistuttiin.
Osmo Jussila kiteytti
aikoinaan tuota aikaa koskevan historiankäsityksen peruskysymykseksi: kumpi oli
oleellinen, Porvoon (maapäivien) akti vai Haminan rauha?
Haminan rauhan
200-vuotisseminaarissa niin suomalainen kuin venäläinen osapuoli olivat
hämmästyttävän yksimielisiä tuosta asiasta, josta sentään oli kiistelty paljon
yli sata vuotta. Jussilan magnum opus Suomen suuriruhtinaskunta 1809-1917
jopa käännettiin venäjäksi suurlähettiläs Rumjantsevin toimesta. Suuri
suomalainen/ suomalais-venäläinen historiakiista oli nyt sitten viimeinkin saatu
lopulliseen ratkaisuun.
Mutta harvat asiat
tässä maailmassa ovat lopullisia, edes historiantulkinnoissa. Syystäkin
suuresti kunnioitettu suuri myyttiensärkijä, professori Jussila oli epäilemättä
paljastanut aikojen kuluessa syntyneen myytin ja palauttanut asiat
alkuperäisille perustuksilleen. Ajatus Suomen valtioluonteesta oli toki sinänsä
esitetty jo varhain, mutta sen juridiset perusteet olivat huterat ja Venäjän
taholla asiaa ei koskaan tunnustettu.
Kuitenkin tuo
ajatus oli Suomen kansallisen myytin ydin. Ajatus Nikolai II:sta valansa
rikkojana ja Helmikuun manifestin jälkeisten lakien laittomuudesta lepäsivät
tällä perustalla. Kyse ei suuressa konfliktissa kuitenkaan tietysti ollut viime
kädessä juridiikasta, vaan kansallisesta pyrkimyksestä, kansakunnan oikeudesta
ja jopa velvollisuudesta oman asiansa ajamiseen. Politiikka oli tahdon asia
silloinkin.
Politiikka on
aina ollut myös mahdollisen taidetta silloin, kun sitä voidaan pitää
onnistuneena. Suomalaista politiikkaa on anakronistisesti arvosteltu nöyräselkäisyydestä
Venäjän suuntaan, mutta harva vakavasti otettava taho on kritisoinut sitä
huonoista tuloksista. Tällaista tiettyjen -ahtaidenkin- raamien sisällä pysyvää politiikkaa
suomalaiset harrastivat myös ennen vuotta 1863 ja se onnistui.
Suomen
vertaaminen Puolaan on tässä suhteessa myös klisee, mutta on se kyllä enemmänkin.
Vuoden 1863 valtiopäivistä Suomessa päätti Aleksanteri II, emmekä voi tietää,
mitä hänen aivoissaan loppujen lopuksi silloin liikkui, kuten Kalleinen toteaa.
Selvää joka
tapauksessa on, että kyseessä oli näyteikkunapolitiikka Euroopan
suuntaan. Läntinen Eurooppa ja erityisesti Ranska näet uhkasi jo aseellisella
interventiolla Venäjää, joka taas kerran tuhosi Puolan pyrkimykset
kansakuntansa itsehallinnon laajentamiseen. Tämä aiheutti Venäjällä suuren
chauvinismin purkauksen, jonka seuraukset sitten nähtiin Puolan lopullisena
hävittämisenä kartalta.
Eihän Venäjällä
ollut mitään oikeutta Puolan ja puolalaisuuden tuhoamiseen. 1860-luvullahan se
kuitenkin suorastaan kielsi ja yritti hävittää koko puolalaisuuden, samaan
tapaan kuin se nyt on Putinin johdolla suvainnut julkeasti väittää, ettei
mitään Ukrainaa ja ukrainalaisuutta ole. Tällä kertaa Eurooppa ei ole vain katsonut
syrjästä.
Vai oliko
Venäjällä itse asiassa täysi oikeus toimia Puolassa kuten se toimi? Puolalaiset
olivat kapinoineet yhä uudelleen Venäjää vastaan, niin 1700-luvulla kuin sitten
Napoleonin hyökkäykseen yhtymällä vuonna 1812 ja lopulta autonomisena kuningaskuntana
sekä vuosina 1830-1831 että 1863-1864.
Itsevaltiaana
Venäjän keisarilla oli kenties juridinen oikeus kukistaa aina kapinat ja vähintäänkin
siihen pakotti valtioetu, jollainen Venäjälläkin tietysti on, vaikka sellainen
toki oli myös puolalaisilla. Puolalaisten kansallislaulu ”Vielä ei Puola ole hävinnyt”
(Jeszcze
Polska Nie Zginęła ), kuulosti venäläisen korvaan jopa
uhkaukselta, mitä se olikin. Laulun keskushenkilönä mainittiin jopa Dabrowski,
joka taisteli yhdessä Napoleonin kanssa Venäjää vastaan.
Sivumennen
sanoen, Ukrainan kansallislaulu alkaa myös sanoilla ”Ukraina ei ole vielä
hävinnyt” (Ще не вмерла України і слава, і воля,…).
Suomen kanssa sillä oli
yhteistä se, ettei kumpikaan kansakunta ollut juridisesti vielä syntynytkään,
kun ne liitettiin Venäjään. Ero Puolaan oli ilmeinen.
Suomen, Puolan tai Ukrainan
vapaustaisteluissa ei koskaan ole ollut pääasiassa kyse juridiikasta, vaikka silläkin
on saattanut olla merkitystä. Kyse on ollut nationalismista ja sen
edistämisestä käytettävissä olevin keinoin. Tiedän, että koko asiaa monet pitävät
nykyään anakronismina, mutta se ei muuta asiaa.
Anakronismeista puheen ollen, valtiosääntöhistorian
dosentti Aki Rasilainen on Kanavassa 2/2023 kirjoittanut, että historiaa on
hallittava nykyisyydestä käsin ja tehnyt se johtopäätöksen, että anakronismi
tässä tapauksessa on suorastaan asiaankuuluvaa. Me emme ainoastaan saa, vaan meidän
tuleekin arvioida menneisyyden tekoja oman aikamme eikä noiden menneiden
aikojen arvoista käsin.
Tämä lähestymistapa mahdollistaa
sen, että menneille tapahtumille voidaan antaa myös sellainen kielteinen -ja
arvatenkin myös myönteinen- merkitys, jota niillä ei oman aikansa näkökulmasta
ole ollut.
Näinhän tosiaan onkin tapana tehdä.
Tutkijan näkökulmasta asia tuntuu suunnilleen samalta kuin antaa lupakirja
tyhmyydelle: saatte antaa asioille, joita ette tunne, sellaisen merkityksen
kuin teistä tuntuu hyvältä.
Vielä yhden kliseen lisätäkseni:
ihmiset eivät tiedä, mitä ovat tekemässä, eivät ainakaan suuressa kehyksessä
tarkasteltuina. Inhimillisen toiminnan seuraukset ovat ani harvoin sellaisia,
kuin niiden on tarkoitettu olevan. Edes tulevaisuuden perusteita ei ole oikeastaan
koskaan kyetty näkemään kymmeniä vuosia tai edes muutamia vuosia eteenpäin.
Kun nyt arvioimme sitä, mitä on menneisyydessä
tehty, joudumme pakostakin ottamaan ennen muuta huomioon sen, mitä on saatu aikaan,
toissijaista on se, mihin on pyritty, olipa se sitten miten hyvää ja kaunista
-tai törkeää ja häpeällistä- tahansa.
Jokainen löytää riittävästi
esimerkkejä tästä perusasiasta, otetaan nyt vaikka esille pelkkiä vuosilukuja:
1918, 1939, 1941, 2023… Viimemainittu tosin on meitä niin lähellä, että voimme
kaikin mokomin uskoa tehtyjen päätösten olevan ainoita oikeita ja ymmärrämme
niiden taustan.
Koskaan päätökset eivät politiikassa
sentään ole ainoita mahdollisia, eiväthän ne muuten politiikkaan kuuluisikaan.
Kansakuntana meidän epäilemättä kuuluukin suhtautua menneisyyteen nykyajan
näkökulmasta ja tietyn naiiviuden, etten sanoisi yleisen tyhmyyden tason
säilyttäen, mikä ei koskaan olekaan tuottanut ongelmia.
Kuitenkin on olemassa myös
tieteellisen ymmärtämisen taso, jossa on kaivettava esille menneiden päätösten
perusteet ajan omasta näkökulmasta. Vain silloin tehdään oikeutta niille, jotka
ovat eläneet ennen meitä, tyystin toisenlaisessa maailmassa.
Tässäkin mielessä Kalleisen kirja on
erittäin arvokas historiallisen kauden esitys, joka perustuu aikakauden monipuoliseen
tuntemukseen. Kun pelkkä tyhmyys ei tunnu riittävän, on syytä kaivaa esille
tämän tasoisia tutkimuksia, jotka menevät pintaa syvemmälle.
Reaalisessa todellisuudessa ei kannata kysellä, mikä on mahdollista, koska kaikki on mahdollista, mutta ei välttämätöntä. Nykyisen modaalilogiikan sääntöjä noudattaen on kysyttävä, mikä on välttämätöntä. Ja vastaus on: välttämätöntä on sellainen asiantila, jos ja vain jos sen vastakohta on mahdoton. Huono politiikka on spekulointia käsitteellä "mahdollisuus", josta maksetaan jopa hyvää palkkaa esim. eduskunnassa. Aika on rahaa, niin myös ajan haaskaus.
VastaaPoistaJos logiikka on että miehen on mahdollista olla nainen, tai toisinpäin ja lähtee tätä toteuttamaan on se kieltämättä mielenkiintoinen kulttuurillinen ajallinen ilmiö. Kumminkin puhutaan yksittäisistä tapauksista, rahaa, tietoa ja taitoakin siinä kyllä käytetään aivan turhaan. Ei henkilö yksinään voisi toteuttaa näitä mielensä oikkuja.
PoistaToisekseen nämä ovat asioita joita nostetaan mediassa esiin, vaikka järkevimpiäkin aiheita olisi tarjolla.
"meidän tuleekin arvioida menneisyyden tekoja oman aikamme eikä noiden menneiden aikojen arvoista käsin."
VastaaPoistaKuulostaa kyllä minusta kovasti Orwellilta...
Jos tätillä ois munat niin täti ois setä.
VastaaPoistaNo ei kai?
PoistaSanna Ukkolan kirjoitus teemaan liittyen:
VastaaPoista"Kirjojen polttaminen on sysimustaa taantumusta"
https://www.iltalehti.fi/kirjoittajat/Sanna Ukkola