Ruoskan ihanuudet
Aleksandr Puškin, kaikessa
renessanssi-ihmisen universaalisuudessaan, säilytti henkisen vapautensa, vaikka
Nikolain santarmikuri sai samaan puolelleen myös monia mielistelijöitä,
lahjakkaitakin.
Nikolai Karamzin, Venäjän Topelius
oli tuohon aikaan tavattoman suosittu ja hänen näkemyksensä mukaan Venäjä oli
suuri, mahtava ja erinomainen vain silloin, kun sitä johti itsevaltias, joka ei
väkivaltaa säästellyt, silloin kun sillä näytti olevan käyttöä. Itse asiassa se
muuttuikin jopa itsetarkoitukseksi silloin, kun sotamiehiä tapettiin jopa
tuhansien iskujen kujanjuoksulla mitättömienkin rikkomusten tähden.
Itsevaltiudella riitti
mielistelijöitä ja ihailijoita, mutta kuka uskalsi kritisoida sitä? Julkisesti
se olisikin ollut itsemurha, mutta pirullisia epigrammeja ei kukaan voinut
estää kulkemasta kädestä käteen ja suusta suuhun. Puškin kirjoitti Karamzinista:
В его «Истории» изящность, простота
Доказывают нам без всякого пристрастья
Необходимость самовластья
И прелести кнута.
Tuon ”Historian”[1]teksti
kaikkiaan
todistaa hienosti ja vakuuttaa
on tarpeen itsevaltaisuus
ja ruoskimisessa on ihanuus
Kun tuo käännös ei taida tehdä oikeutta originaalille, otan
tähän vielä tekoälyn aikaansaannoksen kaikessa nerokkuudessaan:
Hänen "historiansa" eleganssissa,
yksinkertaisuudessa
Ne todistavat meille ilman puolueellisuutta
Autokratian välttämättömyys
Ja ruoskan hurmaa.
No, runon sisällys se tässä pääasia on. Puškin,
joka oli suuri asiantuntija myös sänkykamaripuolella, ymmärsi hyvin, ettei
ruoskiminen tuottanut vain kipua. Monille se tuotti suurta nautintoa ja ainakin
henkisellä tasolla sadomasokistinen syndrooma näyttää olleen tuon ajan Venäjällä
hyvin merkittävä ja suosittu ilmiö.
No, meitähän on joka junaan ja etenkin nykyaikana
olisi erittäin moitittavaa leimata tai suorastaan tuomita joku seksuaalisten
mieltymystensä vuoksi.
Pois se! Jos joku pariskunta tai miksei
suurempikin joukko omassa piirissään antaa ruoskan viuhua ja vaikkapa alistaa koiriksi
pukeutuneita salarakkaitaan tai miksei puolisoitaankin, niin tehköön sitä
terveydekseen! Mitäpä se muille kuuluu.
Mutta silloin, kun tällaiset henkilöt pääsevät
määräämään valtion politiikasta ja harjoittamaan sadismiaan sellaisiin
ulkopuolisiin, jotka eivät millään tavalla halua olla heidän leikeissään, on
asia tykkänään toinen.
Sadistinen luonne, jota etenkin Erich Fromm on
mainiosti kuvannut (ks. Hyvän ja pahan välillä), nauttii vallasta, jonka
tulee olla ehdotonta. Tyydytystä hän voi saada vaikkapa pikkubyrokraattina,
joka riepottelee hallintoalamaista, intohimoista rakastajaansa nöyryyttävänä
tyrannina tai vaikkapa äärimmäiseen tottelevaisuuteen dresseeraavana koiranomistajana.
Pahin on sentään poliitikko, jonka käsissä
saattaa olla miljoonien ihmisten onni ja terveys. Tietenkin juuri tällaiset
tyrannit ovat myös niitä, jotka herättävät intohimoisinta ihailua. Kukapa
haluaisikaan kuolla jonkin lehmänkauppoja tekevän parlamentaarikon puolesta?
Jaa, että miksi yleensä pitäisi kuolla jonkin puolesta?
Siinäpä kysymys, johon eri ihmiset ehdottomasti antavat erilaisia vastauksia
taipumuksistaan riippuen.
A pridjotsja -sitä vaan pitää, kertoo meille ruoskaa
suuteleva heitukka (ennen meillä käytettiin suomessakin tätä sanaa ruotsalaisessa
merkityksessä ”kätyri”) silmät kiiluen. Miksi sitä paitsi edes elää, ellei
pääse nauttimaan sadistisesta onnesta, joka on elämää suurempi?
Tällaisessa tapauksessa argumentit ovat turhia.
Demokratiassa kuitenkin pääsee usein se osa kansaa, joka ei jaa sadomasokistisia
taipumuksia, pysyttelemään niiden toteuttamisesta erossa. Tyranniassa on
toisin.
Joseph Fouché, joka muistetaan etenkin Napoleonin
poliisiministerinä, palveli Talleyrandin tavoin hänkin monta herraa ja häntä on
usein pidetty arkkityyppisenä kyynikkona.
Fouchén suuhun on pantu sanat, jotka kuvaavat
tällaisen henkilön ajattelua:
c'est
plus qu'un crime, c'est une faute -se on
pahempaa kuin rikos -se on virhe.
Kiinnittäkäämme
huomiota sanaan ”virhe” (faute). Kyseessä ei siis ole esimerkiksi tyhmyys tai
onnettomuus, vaan nimenomaan virhe. Laskelmat tehtiin ja niihin luotettiin,
mutta ne pettivät.
Näinhän
se kävi myös erään surullisenkuuluisan erikoisoperaation kanssa.
Itsevaltias
tyranni ei hyväksy moraalisia argumentteja. Kokonaisten kansakuntien kohtaloita
hallitseva henkilö on jo enemmän kuin pelkkä ihminen eikä häntä voi tuomita
poroporvareille sopivien kriteerien mukaan: Jokaisenhan pitää kuolla, mutta
ajatelkaapa, että nuo kaatuneet saivat kuolla maamme puolesta! (V. Putin).
Toista
sitten on, jos hän tekeekin virheen: sitä ei anneta hänelle anteeksi enempää
tässä elämässä kuin tulevassa ja se tuleva tarkoittaa kirjoitettua historiaa.
Venäjän
historiassa on henkilöitä, jopa hallitsevia ruhtinaita jotka aina mainitaan
vain kirottuina (Svjatopolk Kirottu, kapinalliset petturit Stenka Razin,
Jwemelka Pugatšov, Griška Otrepjev, Ivaška Mazepa… ks. Vihavainen:
Haun anateema mazepalle tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Venäjän ortodoksisessa kirkossa on
vahvasti venäläiskansallinen painotus, kuten tästäkin nähdään. Saattaa olla
epätodennäköistä, että Volodja Putin kovinkaan pian tulisi tuon litanian
jatkoksi enempää kuin Lenin tai Stalin. Kaikki esivaltahan on vallitsevan käsityksen
mukaan Jumalalta ja Venäjän valtio on aina ollut myös sen kirkolle pyhä.
Mutta intelligentsijan henkinen
vapaus koetellaan juuri siinä, ryhtyykö se aina kannattamaan omaa valtiota ja
siunaamaan sen rikoksia tai edes virheitä. Mikäli se niin tekee, se ansaitsee
niin vertaisryhmän kuin jälkipolvienkin halveksinnan.
Jokaisessa meissä asuu pieni totalitaristi. Lainasin lauseen Arlalta, jonka mukaan jokaisessa meissä asuu pieni lehmä. Ensiksi vaihdoin lehmän fasistiksi, mutta nyt on oikeampi käyttää totalitaristia, koska ilmiö on yhtä yleinen kaikissa kansanpiireissä.
VastaaPoistaRuoskan ruokaa kaikki tyynni. Elämme onneksi vielä sanallisen ruoskan aikaa, eikä siinäkään ruoska oikein viuhahda läimähttäen, koska miesten testoteronitasot ovat laskenee 40 prossaa ja naisten käsissä ruoska näyttää pikemminkin piikkipensaan oksalta. Kipeäähän sekin tekee, mutta ne haavat on helppo nuolla, Siis jos on aikuinen. Se onkin toinen ongelma. Särkyneiden perheiden yksinäisiä lapsia on paljon ja koska lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä, eikä vain yksinhuoltajaäiti, niin tuloksena olemme saaneet sukupolven, joita ei arkielämä ole sparrannut tasapuolisesti Resilienssistä on nuusa. Sisältään epävarmoja ihmisiä on helppoa hallita ulkoisesti. Niin kuin kotona ja ulkomailla olemme nähneet ei tarvita kummoistakaan johtajaa, kun porukka marssii kiltisti. Kovat ajat luo kovat johtajat, mutta hyvät ajat eivät luo hyviä johtajia, vaan kaikenlaisia bidenejä, macroneita, trudeautija, marineja ja sen sellaisia. Eivät he tarvitse edes ruoskaa, vähän manipulointia vain median avulla ja kansa vaatii lisää rajoituksia ja ohjausta, kun se tuntuu niin mukavalta. Lullukkakansa saa korvikkeen siitä mitä lapsuudessaan jäivät paitsi.
Kulttuurinen narsismi ymmärretään täysin väärin, jos kuvitellaan, että se on sitä, että yhteiskunnassa on iso joukko itserakkaita, vain omia, usein kieroutuneita mielihalujaan toteuttavia hedonisteja. Yksilöt ovat vain pintaa, ja identiteettiongelmaisten yksilöiden määrä ja heihin julkisuudessa kohdistuva mielenkiinto ja ihannointikin kertovat vain jotain siitä, että yhteisössä on jokin kehitysominaisuus vammautunut ja jäänyt pahasti vajaaksi.
VastaaPoistaYhteisön pitäisi tukea yksilöiden kasvua vahaisvaiheen täydestä symbioottisten riippuvuuksien tilasta -- omnipresenssin ja omnipotenssin tajunnantiloista, objektin roolista -- kohti aikuista autonomiaa, terveen toimijasubjektin roolia. Traumoittuminen oraalisen, anaalisen tai genitaalisen kehityksen alkuvaiheessa vammauttaa yksilön -- ja jos ja kun kulttuuri on kehittymätön tai kriisiytynyt, mitään kasvua aikuiseen autonomiaan ei voi tapahtua.
Termin "autokratia" tulkitseminen yksilömielikuvien varassa -- että ajatellaan vahvaa itsevaltiasta -- johtaa harhaan. Todellisuudessa on kyse yhteisövoimista ja yhteisöominaisuuksista, ja "auto"-termillä pitäisi tarkoittaa sitä, että yhteisöllinen "valta" on vielä eriytymätöntä ja kaikki tapahtuu itsetarkoituksellisesti, "kuin välttämättömyyden pakosta". -- Totalitarismit eivät ole hirmuhallitsijoiden ja alistettujen orjakansalaisten järjestelmiä, vaan joukkomittaisesti taantuneessa tajunnantilassa eläviä yhteisöjä, jossa kaikki yksilöt ovat sisäistäneet erilaisia "objektin" rooleja, eikä terveitä toimijasubjekteja ole.
Joukkotodellisuuden ilmiöiden näkeminen on meille eurooppalaisen uuden ajan individualismin kasvateille vaikeaa, ja vaikka yrittäisimme ymmärtää sosiologisia ilmiöitä, meillä ei sellaisten sanoittamiseen paljoakaan mahdollisuuksia, koska kaikki kielemme käsitteet ovat syntyneet yksilötietoisuuden kokemusmaailmassa. Syvyyspsykologia yrittää palauttaa käyttäytymisen kuvaamisen ja selittämisen "alitajunnan" tasolle, mutta jo Freud kompastui kunnollisten käsitteiden puutteeseen.
Nyt kun eurooppalaisen uuden ajan kaiken loistavan tiedollisen ja teknisen edistyksen jälkeen omat kielellis-kulttuuriset kansallisvaltiomme ovat sortumassa suureen sosiopsyykkiseen taantumaan, ja kun kaikenlaiset identiteettiongelmaiset yksilöt nousevat jälleen ihailluiksi esimerkkitapauksiksi, mahdollisuudet ymmärtää oma kulttuurinen tilamme ja tolamme ovat jokseenkin olemattomat.
YYA-liturgiasta on menty toiseen äärimmäisyyteen. Venäjä on Suomen vihollinen. Taas jälleen kerran...
VastaaPoistaSellaista se politiikka on. Ja sama pätee usein myös inhimilliseen ajatteluun. Vaikka dikotomista ajattelua eli sitä, että ollaan vain joko puolesta tai vastaan, mutta ei siltä väliltä eikä yhdessä asiassa puolesta ja toisessa vastaan, pidetään aiheellisesti varsin primitiivisenä ajattelumallina, se on silti varsin yleinen ja joskus jopa tarkoituksenmukainen. Näin on erityisesti kriisitilanteissa, joissa päätösten ja kannanottojen nopeus on tärkeämpi kuin niiden viimeistelty tarkkuus, jäsentyneisyys ja oikeellisuus. Tämä perustunee ihmisen lajinkehitykseen, jossa luolamiehen hengissä pysyminen perustui nopeisiin reaktioihin. On vaikea olla huomaamatta, että Venäjän hyökkäys Ukrainaan nosti kansakunnan kollektiivisesta muistista Talvisodan ja silloisen Venäjä-Neuvostoliiton toimintatavat. Venäjällä täytyy tapahtua melkoinen muutos, ennen kuin ne muistikuvat alkavat haalistua ja antavat tilaa moni-ilmeisemmille kuville. Hyvässäkin tapauksessa siihen tulee kulumaan vuosikausia, ellei vuosikymmeniä.
PoistaJokaisessa meissä asuu pieni totalitaristi. Lainasin lauseen Arlalta, jonka mukaan jokaisessa meissä asuu pieni lehmä. Ensiksi vaihdoin lehmän fasistiksi, mutta nyt on oikeampi käyttää totalitaristia, koska ilmiö on yhtä yleinen kaikissa kansanpiireissä.
VastaaPoistaRuoskan ruokaa kaikki tyynni. Elämme onneksi vielä sanallisen ruoskan aikaa, eikä siinäkään ruoska oikein viuhahda läimähttäen, koska miesten testoteronitasot ovat laskenee 40 prossaa ja naisten käsissä ruoska näyttää pikemminkin piikkipensaan oksalta. Kipeäähän sekin tekee, mutta ne haavat on helppo nuolla, Siis jos on aikuinen. Se onkin toinen ongelma. Särkyneiden perheiden yksinäisiä lapsia on paljon ja koska lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä, eikä vain yksinhuoltajaäiti, niin tuloksena olemme saaneet sukupolven, joita ei arkielämä ole sparrannut tasapuolisesti Resilienssistä on nuusa. Sisältään epävarmoja ihmisiä on helppoa hallita ulkoisesti. Niin kuin kotona ja ulkomailla olemme nähneet ei tarvita kummoistakaan johtajaa, kun porukka marssii kiltisti. Kovat ajat luo kovat johtajat, mutta hyvät ajat eivät luo hyviä johtajia, vaan kaikenlaisia bidenejä, macroneita, trudeautija, marineja ja sen sellaisia. Eivät he tarvitse edes ruoskaa, vähän manipulointia vain median avulla ja kansa vaatii lisää rajoituksia ja ohjausta, kun se tuntuu niin mukavalta. Lullukkakansa saa korvikkeen siitä mitä lapsuudessaan jäivät paitsi.
”eikä saa aikaan muuta kuin turhia ruumiita...”
VastaaPoistaEräässä kommentissaan professori Timo Vihavainen 22. toukokuuta 2023 klo 7.30 väitti näin. Taidankin olla vähän eri mieltä, jos ottaa huomioon Putinin/Ryssien mahdolliset perusasenteet. Turhia ruumiita ei taida olla, heistä tehdään joko sankareita taikka jotain muuta.
Jo vuosikymmeniä Venäjän väestölaskennan struktuuri ilmoitti, että Venäjän Federaatiossa venäläisten lukumäärä laskee, mutta islamilaisuuteen kuuluvien kansojen väkimäärä kasvoi koko ajan. Islamilaiset ottivat vastaan kaikki lapset, jotka Allah antoi. Struktuuri varoitti, että venäläiset joutuvat kohta vähemmistöksi.
Ukrainan sodassa/hyökkäyksessä rintamalle lähetetään, kuten tunnettua, kouluttamattomia poikia eri puolelta Venäjää, ei-venäläisiä.
Jo Nikolai Vasiljevitsh Gogol Kuolleissa Sieluissaan paljasti, että kuolleiden ruumiista voi hyötyä.
"Putinin/Ryssien"
PoistaPutin/Ryssät harjoittavat Ukrainan sodassa avointa kansojenmurhaa, jollaista oli taannoin Afrikassa. Afrikassa sotaosapuolet väittivät, että "te olette torakoita" ja toiset "te olette rottia". Moskovan TV-propaganda väitti, että ukrainalaiset ovat varkaita, ihmislihan syöjiä ja vaikka mitä ainä lasten ristiin naulitsemiseen.
Milloinkahan sivistynyt maailma kiinnittää kaikkeen siihen asiallista huomiota, eikä pelkästään verbaalista?
Lainaus Zweigin kirjasta Poliisiminsteri Fouché? "Aina uskollisena omalle puolueelleen, enemmistölle."
VastaaPoista