Kun lauma raakkuu
Sitä huomaa joskus kirjoittaneensa
vuodesta toiseen samoista aihepiireistä, mikä voi olla lukijasta puuduttavaa,
mutta lukeminenhan on vapaaehtoista.
Laumapsykologia, jossa aivojen
heittäminen narikkaan liittyy jonkinlaiseen euforiaan, näyttää tähän maailmanaikaan
olevan voimakkaampi virtaus kuin koskaan ennen, näin on myös meillä Suomessa.
Esimerkkejä tästä muistamme omasta
maastamme erityisesti vuosien 1905-1906, 1917-1918 ja 1929-1930 tapahtumista,
jolloin politiikassa alkoivat enemmän tai vähemmän määräillä hulinoitsijat.
Myöhemmin, 1940-luvulta1970-luvulle torikokousdemokratia vielä yritti nostaa
päätään, mutta sen jälkeen näytti jo siltä, että demokratian koulussa oli
opittu jättämään päätöksenteko niille, joille se valtiosäännön mukaan kuuluu.
Kauppojen ryöstelyä ja polttamista
meillä ei ole esiintynyt lainkaan vuoden 1917 Turun voimellakoita lukuun ottamatta,
mutta silloinkin lauman käytöksessä oli tiettyä rationaalisuutta: väkivallalla
oli selkeä päämääränsä.
Ruotsissa on autojen polttaminen
ollut arkipäivää jo vuosikymmeniä. Sillä ei enää näytä olevan edes poliittisia
tekosyitä, se on vain tietyn aineksen tapa osoittaa, että se voi tehdä mitä
tahtoo viranomaisista piittaamatta. Samaa voi sanoa myös Ranskan ja USA:n vastaavista
ilmiöistä. Jonkun pikkurikollisen kuolemalla ei ole mitään järjellistä suhdetta
hulinointiin.
Avoin sota ja ryöstely kaupunkien
kaduilla on poliittisen rappion äärimmäinen muoto. Se, että järjestys välillä
sentään palaa, saattaa johtua vain siitä, että roskaväki (ks. Vihavainen:
Haun roskaväki tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)) kaipaa välillä
ruokkivaa kättä, koska ryöstämällä eläminen ei ole pitkällä aikavälillä
mahdollista.
Kun 1960-luvulla opiskelin
sosiologiaa, uskoin mielelläni silloin muodissa olleen käsityksen ihmisten
poliittisen käyttäytymisen muuttumisesta koko ajan yhä rationaalisemmaksi.
Ideologiatkin olivat ehtymässä, koska ne eivät voineet tarjota mitään lisäarvoa
toimivalle kansanvallalle, joka ratkaisi asiat yhteisesti sovittujen
pelisääntöjen mukaan.
Jo seuraavalla vuosikymmenellä
syntynyt taistolaisilmiö näytti romuttavan tämän optimismin, mutta koska se
ainakin oli puhtaasti suomalainen erikoisuus, sen saattoi kuitata lyhyen
tähtäimen häiriönä yleisessä trendissä.
Nyt alkaa näyttää siltä, että poliittinen
rationaalisuus onkin koko ajan vähenemässä ja että voimme ennen pitkää odottaa
samanlaista tilannetta, joka nyt on Ruotsissa. Se jälkeen on edessä Ranskan ja
USA:n tilanne, joka sekään tuskin on stabiili, vaan kehittyy huonompaan
suuntaan niin pitkälle, kuin hulinoitsijoista tuntuu palkitsevalta. Eivät asiat
ennen näin huonosti olleet. Hullu vuosi 1968 oli joissakin maissa merkillinen
poikkeus säännöstä.
Kun kehitys jatkuu, niin lopulta
luultavasti/kenties lyödään liian pahasti yli, eikä normaali, toimiva
yhteiskunta tule enää koskaan takaisin. Silloin olemme liittyneet niin
sanottujen epäonnistuneiden valtioiden seuraan, joita maailmassa kyllä riittää,
Somaliasta Venezuelaan ja Nigeriasta Nicaraguaan.
Kun valtion legitimiteetti häviää,
syntyy tilanne, jossa sitä ei enää voida hallita. Silloin kansa on lakannut
kunnioittamasta politiikan pelisääntöjä ja jakaantuu ryhmiin, jotka yhtä typerästi
kuin itsepintaisesti vaativat, että nimenomaan ja ainoastaan heidän tahtonsa on
oltava politiikassa määräävänä. Vastustajat demonisoidaan.
Tällaisen politiikan tunnuslause ”me
teemme mitä tahdomme”, on ollut Suomessa liiankin tuttu, mutta moni on luullut
sen jääneen tässä maassa jo kauas taa. Ikävä kyllä, me näemme saman psykologian
edessämme juuri nyt. Ei politiikassa ole mitään sukupolvelta toiselle
periytyvää oppimiskykyä. Ajatelkaa vaikkapa USA:n vanhaa demokratiaa.
Joskus vähän yli kymmenen vuotta
sitten tämä parlamentaarista hallintoa halveksiva trendi oli vasta alkamassa
pitkän tauon jälkeen ja muistan olleeni siitä monien muidenkin tavoin sangen
hämmästynyt. Raakkujia ja riekkujia ilmaantui laumoina poliittiselle kentälle
vaatimaan oikeutta saada tehdä päätökset vaaleissa käyneiden äänestäjien
sijasta.
Tässä silloisia merkintöjä asiasta:
maanantai 19. syyskuuta 2011
Tarvitaan ydinpommi eli sopulivuoden näköaloja
Tarvitaan
ydinpommi eli sopulivuoden näköaloja
Toistuvat
mediarepäisyt ja massiiviset ”keskustelut” siitä, mitä saa julkisesti sanoa,
ovat tänä armon vuonna 2011 luoneet epätodellisen ilmapiirin. Miten on edes
mahdollista asettaa kyseenalaiseksi täysivaltaisen Suomen kansalaisen, saati
kansanedustajan oikeutta sanoa ja ajatella, mitä haluaa. Mikäli kyseessä on
rikoslain tarkoittama sanavapauden väärinkäyttö, asia muuttuu, mutta
kansanedustajan kohdalla kynnyksen pitäisi olla aivan erityisen korkea, kuten
asiaan perehtynyt juristi Jukka Kemppinen on blogissaan todennut. Varmuuden
vuoksi vielä kerran: kansanedustajan sananvapaus ei ole normaalia alhaisempi
vaan korostetusti suurempi ja suojellumpi.
Tänä vuonna on
voitu havaita, että kuka tahansa kadunmies katsoo oikeudekseen asettua
tuomaroimaan, millaiset sanat saattaisivat pahoittaa vaikkapa Kreikan kansan
mielen, mikä toki lienee kauhea asia sinänsä. Kylmäävää on se, että jonkinlaista
jokamiehenoikeutta sensuuriin pidetään itsestäänselvyytenä.
Se, että
jotakin aivan normaalia ja perusteltua epäilyä demokraattisen järjestelmän
varjopuolista pidetään ajatusrikoksena, on ajassamme jälleen kerran jotakin
uutta, vaikka sille löytyykin paralleeleja sekä 1930-luvulta että 1970-luvulta.
Taistolaisopiskelijoiden surullisenkuuluisa Musta kirja luki imperialistisen ja
siis kiellettävän propagandan pariin länsimaisen ajattelun klassikoita
Freudista lähtien. Pari vuotta sitten kirja muuten julkaistiin uudestaan. Tänä
vuonna John Stuart Mill näyttää jo joutuneen edistyksellisimmän aineksen
vihoihin, koska joku norjalaislurjus siteerasi häntä. Jos uusimman kohun
implikaatiot otetaan vakavasti, hän näköjään saa tässä maassa seurakseen kaikki
muutkin vakavat demokratian teoreetikot Aristoteleesta lähtien. Onpahan ainakin
hyvää seuraa.
Toinen asia
on, että täytyy olla aivan luvallista joka ainoalle Suomen kansalaiselle ja
lisäksi vailla kansalaisuutta oleville täällä asuville ja lisäksi vielä muillekin
sanoa asioita, joista joku voi pahoittaa mielensä. Näin on asia jopa siinä
tapauksessa että tämä joku on esimerkiksi feministi, muslimi tai vaikkapa
kepulainen. Enemmänkin, pidän oikeutenani sanoa vaikkapa niin, ettei
aluepolitiikka maassamme muutu, ellei Helsinkiin pudoteta ydinpommia. Jos tämän
vuoksi ruvetaan kauhistelemaan, että vaadin viattomien pääkaupunkiseudun
naisten ja lasten ja jopa herttaisten kotieläinten kärventämistä kuoliaaksi,
katson että minulla on oikeus närkästyä.
Intellektuellin
ja poliitikon ero on siinä, että edellinen joutuu yhä uudelleen perustelemaan
itselleen mielipiteensä ja myös sen päämäärän, johon pyrkii. Tämä siksi että
hänen maailmansa on avoin ja jokainen tärkeä uutuus pakottaa järjestämään sitä
ainakin jossakin määrin uudelleen, jotta uutuudelle, joka on pakko tunnustaa
realiteettina, voitaisiin antaa sille kuuluva sija ja merkitys. Poliitikko
pyrkii tiettyyn päämäärään ja kaikki muu on hänelle välinettä. Niinpä uusi
tieto ei ole hänelle intellektuaalinen vaan poliittinen haaste: miten sitä
voidaan käyttää hyväksi?
Poliitikon
klooni hieman alemmalla valtiollisella tasolla on älymystön liepeillä
pyörivä hangaround-porukka, joka ei muodosta omaa mielipidettä,
vaan kannattaa, kannustaa ja fanittaa poliitikkoja ja muita älyllisinä
johtajina pitämiään. Vastaavasti se on sotatilassa näiden vastustajia vastaan.
Tälle ainekselle jokainen itsenäinen ajatus on vaarallinen ja sille on
ominaista varislaumaefekti. Kun haukka ilmestyy variksen näköpiiriin, tämä
kiljaisee ja heti syöksyy paikalle kokonainen lauma samoja intressejä edustavaa
ainesta, joka yrittää poistaa rauhanhäiritsijän. Varislauma ei käy keskustelua,
vaan sen huudoilla on toisenlaisia funktioita: yhtäältä niiden tarkoitus on
tietenkin pelottaa tunkeutujaa, mutta toisaalta ne myös antavat laumalle turvaa
ja tiedon siitä, ettei kukaan sen jäsen ole yksin.
Reviiri, jota
lauma puolustaa, on rajattu poliittisella korrektisuudella. Eivät ainoastaan
väärät johtopäätökset, hankalat tiedot ja epätoivottavat stereotypiat pane laumaa
raakkumaan. Yksi ainoa väärä sana riittää nykyään aiheuttamaan äänekkään
reaktion, jonka äänimaisemasta on turha etsiä älyllistä avoimuutta ja
pyrkimystä keskusteluun. Totuus on jo tiedossa ja sen loukkaajat on vain
löydettävä ja karkotettava. On tärkeää huomata, ettei edes yritetä ymmärtää,
mitä sanoja tarkoitti, vaan kaikki huomio keskittyy siihen, mitä
hän sanoi.
Joskus
maailmassa toimittajia verrattiin sopuleihin, jotka juoksivat kritiikittömästi
lauman johtajan perässä. Vertauksen havaittiin pian ontuvan, sillä
sopulilaumalla ei ole johtajaa. Muutenkin sen käytös on mystisellä tavalla
päätöntä ja itsetuhoista. Vaikka poliittisesti korrektiin puoliälymystöön
osittain sopiikin sama luonnehdinta, on sen käyttäytymiskaava kuitenkin
toisenlainen: ei se pelkästään lyllerrä päämäärättömästi eteenpäin (mitä
pitemmälle sitä parempi), vaan myös reagoi nopeasti ja rajusti reviirin
häirintään, minkä aiheuttavat niin hankalat tiedot kuin pelkästään väärät
sanat.
Luulin jo
hetken, että uusimmassa raakkujaisnäytelmässä kyse oli kyynisyydestä. Nyt
ymmärrän, että totuus on karumpi. Suuri enemmistö niistä, jotka ovat
reagoineet, eivät ole osoittaneet minkäänlaista pyrkimystä ymmärtää sanottua,
vaan tulkitsevat sitä mielivaltaisesti ja mielettömästi lietsoen moraalista
suuttumustaan ja sepittäen toinen toistaan hurjempia tarinoita ilman
vähäisintäkään perustetta. Poikkeukset ovat olleet erittäin harvinaisia.
Helsingin Sanomien Ville Blåfield oli harvinainen poikkeus, joka jutussaan
”Siis mä kuolen!” (HS 17.9.) osoitti normaalia todellisuudentajua. Hänen
tulkintansa mukaan ”sen sijaan että Jussi Halla-Ahon otsikoidaan vaatineen
Kreikkaan sotilasjunttaa, tulisi otsikoida Halla-ahon pitävän demokraattista
yhteiskuntamallia Kreikan kriisin ongelmana. Ja sitten olisi mahdollista kysyä:
voisitteko hieman tarkentaa?” Blåfield sai netissä melkoisen ryöpytyksen.
Blåfieldin
vastapainoksi sama HS:n numero toki julkaisikin Sami Sillanpään jutun
”Peruspelkurit”, jossa runoiltiin Halla-ahon ihailleen fasismia ja vaatineen
panssarivaunujen käyttöä kansaa vastaan, mikä todistaa pelkurimaisesta
piiloutumisesta panssarin turvaan, josta kelpaa ammuskella suojattomia.
Tällaista kun itse asiassa on myös nimetön nettikirjoittelu.
Onko kyse enää
edes pelkästä älyllisestä epärehellisyydestä? Pikemminkin näyttää olevan niin,
että kiihtynyt lauma menettää todellisuudentajunsa eikä halua ajatella, mitä
viholliseksi koettu sanoo. Tämä ei enää tunnu epärehellisyydeltä, koska koko
oma lauma ei voi olla epärehellinen ja ainakin se on oikealla asialla ja
vihollinen väärällä, joten koko kysymys on joutava. Tämä asenne on liiankin
tuttu taistolaisuuden ja suomettumisen kaudelta. Kehityksen suunta on selvä ja
kiinnostavaa on vain se, mihin asti se voi jatkua ennen kuin yleisemmin
tajutaan koko asian irrationaalisuus ja tuhoisuus. Viimeksi muutos tapahtui
vasta sitten, kun Neuvostoliitto romahti.
Kun ympäristö
on tällainen, ei voi muuta kuin toivottaa onnea rasisimin ja fasisimin
vastaiselle taistelulle vanhaan saksalaiseen tapaan: ”Hals-und Beinbruch!”
Helppoa ei tule olemaan.
Eilen olin kahvilla Kouvolan Prismassa ja pöydälle oli jäänyt päivän Hesari. Minulle tuli ilkeän haikea olo, sillä ennen Espanjaan muuttoani Hesari tuli kotiin ja kesäksi osoite muutettiin mökille. Nyt tähän lehden rääpäleeseen tiivistyi konkreettisesti koko yhteiskunnallinen saastuminen, joka on tunkeutunut kaikkialle, vaikka itse olen yrittänyt välttää uutisten seuraamista kohta neljä vuotta.
VastaaPoistaKoronavedätys muutti minun somekuplanikin lähes täysin. Siinä on tietysti se harha, ettei aina muista kuinka vähän meitä kriittiseen ajatteluun kykeneviä on. Blokin pitäjä tietysti yhtenä kirkkaimmista toivon säteistä, mutta eipä häntäkään taideta kovin usein siteerata valtamediassa. 60-luvulla sain jopa Hesarin alakertaa jutun, missä puolustin homojen oikeuksia. Se oli silloin, kun liberalismi tarkoitti liberalismia, eikä mitään pervessiä wokeilua.
No mutta Affu, kyllä nyt sen verran pitää seurata mitä vihollisleirissä puuhaillaan.
PoistaYksi iso mediayhtiö kierrättää vanhoja lausumia ja lietsoo paniikkimielialaa. Jos se näin pystyy kaatamaan istuvan hallituksen, antaa se aika mielenkiintoisen kuvan suomalaisesta demokratiasta. Mitähän mieltä siitä ollaan ulkomailla? Ison lehden hyväuskoisinta kohderyhmää tuntuvat olevan suuret ikäluokat, jotka ovat tottuneet yksinkertaisempaan maailmaan, sellaiseen jossa saattoi uskoa ainakin suurimman osan siitä, mitä lehdessä lukee.
VastaaPoistaEi tuo ole vain Suomen ongelma, vaan koskee koko mediapolia (lue monopolia). Eikä se koske vain varttuneimpia, vaan myös nuoret, yleisemmin varmaan naiset, saadaan tähän vedätykseen mukaan. He tässä somekuplassa enemmänkin pyörii, facebook etc.
Poista70-luvulla äärivasemmistossa
VastaaPoistataidettiin sanoa, jos et ole puolellamme olet meitä vastaan. Eilen Ylen iltauutisten ministerin rasismista kertoneen uutistoimittajasta tuli äkkiä mieleen Kremlin tiedottaja Maria Zaharova. Kyllä kävi kymät väreet.
"Vasen on oikea."
PoistaTaitava iskulause, vaikka täyttä skeidaa.
Sanna ensimmäinen Suuri piti taannoin puheen USA:ssa, ja siinä hän komensi, että jokaisen on valittava puolensa! Kuin suoraan Marxin ohjeistosta. Minusta se oli tätsin luokaton käsky, suorastaan ala-arvoinen, ja mikä on tulevaisuutemme, kun näkyvä poliitikko ja mielipidevaikuttaja puhuu näin tolkuttomia?
PoistaViroksi sentään vasen on pahempool.
PoistaEn sattunut näkemään, mutta voin kuvitella. YLEssähän aina haastatellaan asiantuntijana joko omaa toimittajaa tai jotain (kommunistista) oikeusoppinutta. Aina samat prosenttiOllikaiset, joiden mielipiteen tietää jo etukäteen. Kyllä tällainen mielleyhtymä Maria Zaharovaan tulee kuin itsestään.
PoistaTämän päivän Iltalehdessä (15.7.2023) entinen PS:n kansanedustajaTiina Elovaara vaikeroi kokemuksistaan persuissa.
VastaaPoistaHyvin väärämielinen ja epäonnistunut analyysi Tiina Elovaaralta. Elovaara on "sokea" humanisti, joka oli mennyt väärään puolueeseen. Rasisti sanaa käytetään myös Elovaaran tapaan hyvin huolimattomasti niin, että sanasta on tullut pelkkä leimakirves ilman selvää sisältöä. Ei haittamaahanmuuton vastustaminen ole millään lailla rasismia. Joku tolkku sen leimakirveen heiluttamisessa pitäisi olla.
Tämä Elovaara on pelkkä hysteerikko. Hän tulkitsi Persujen puoluekokouksessa käden nostot ja viittaukset ääniä laskiessa natsitervehdykseksi, ja siksi liukeni puolueesta. No, onneksi liukeni!
PoistaMielenkiintoista on ollut huomata, että eräs 'järkivihreäkin' on alkanut kovan luokan agitaattoriksi, kun Suomessa tai muissa länsimaissa on tullut äänestystuloksia, jotka eivät ole miellyttäneet. Eli demokratia on jees niin kauan, kunnes tulee tulos, joka ei miellytä.
VastaaPoistaHesari on tuonut mukavasti julkisuuteen persujen vanhoja nettiviestejä, joiden alkuperäinen lukijaporukka oli ehkä muutama tuhat, nyt satoja tuhansia.
VastaaPoistaHerättäjäjuhlat: Lähes tuhat ihmistä riisuutui alasti valokuvaajaa varten Kuopiossa. O tempora o mores.
VastaaPoista???
PoistaAlastomuudessa itsessään ei ole mitään seksuaalista, vaan käytännössä tuo nuo toteutuu katsojassa jos siinä jotain sellaista herää.
Poista"Kun 1960-luvulla opiskelin sosiologiaa, uskoin mielelläni silloin muodissa olleen käsityksen ihmisten poliittisen käyttäytymisen muuttumisesta koko ajan yhä rationaalisemmaksi. "
VastaaPoistaTämä pikku detalji selittää hyvin tämän blogin joskus liiankin pessimistisen eetoksen: jos horisontti lähtee tuosta tähän päivään, niin vetäähänhän se kiistatta mielen matalaksi länsimaisen ihmisen kehittymisen kannalta eikä valoa näy sisipimeässä tunnelissa.
Me koulutimme, yliopistot "kouluttivat" suuren osan maamme nuorista naisista ja miehistä alisivistyneiksi - yleistieto maailmasta - ja fanaattisiksi - ideologisuus - aikuislapsiksi jotka haluavat kaiken karkkihyllystään heti.
VastaaPoistaTuloksia luetaan tässä ajassa. Esimerkiksi Yleisradio. Vallalla olevan ajattelun ajattelua ja kyseenalaistavuutta ei juuri ole. Ei ainakaan mitä tulee yhteiskunnalliseen ajatteluun. Luova voi olla taiteen ja kulttuurin saralla- se on vaaratonta - mutta politiikassa marssitaan rivit suorina.
Wikipedian mukaan Helsingin yliopistolla on henkilökuntaa yli 8000. Lisätkää siihen maan muut yliopistot. Ja taide yms. yliopistot. Jos laskemme pois tekniset ja luonnontieteen alat - insinööri - ja lääkärikoulutus- saamme muutaman prikaatin määrän verran "yliopisto-opettajia" tähän pieneen maahan huolehtimaan siitä että valmistuvilla on yhdenmukainen ja samansuuntainen kapea-alaistunut tiedostavuus.
Oppihistorialliset tarkastelut tosiaan saisivat ulottua ajallisesti niin pitkille jänteille, että aikalaisrationaalisuuden ehdot tulisivat näkyviin. Aika harva on elänyt niin pitkän elämän ja kokenut itse niin monia muutoksia kuin blogisti -- jolloin toki iän mukana ääneen ja puheeen sisältöihin on kertynyt tiettyä viisautta, jota pelkällä tiedolla ja teoretisoinnilla ei voi korvata.
VastaaPoistaTuskinpa edellisen hallituksemme pääministerinä toiminut muotinukke itse tulee vielä pitkään aikaan ymmärtämään, kuinka pahaenteisen kliseisiä viime vuosisadan historiaan palautettuna hänen "on valittava puolensa" -tulipalojulistukset ovat.
Itse olisin varmaan paljon onnettomampi idealisti, ellen olisi sattumoisin elänyt nuoruuteni agiteeraavia vaiheita aikaan, jolloin tuo niin sanottu "taistolaisuus" akateemisen nuorison tunnustuksellisena uskontoilmiönä putkahti ilmoille. Se oli hyvin outoa aikaa -- nähdä läheltä, miten ennestään tutut kaverit muuttuivat muutamassa kuukaudessa tai viikossakin täysin tuntemattomiksi.
Noista kokemuksista ja järkytyksistä selvittyäni "valta" ilmiönä alkoi kiinnostaa minua. Vasta nhyt vanhalla iällä luulen ymmärtäväni miten maaginen asia se on. Ei siis siinä mielessä, että siihen liittyisi mitään yliluonnollista -- vaan siksi, että se on oikeastaan ihmisen, tämän lajityypillisesti, lähtökohtaisesti ja olemuksellisesti sosiaalisen laumaolennon, koko olemassaolon ja motivaation pohjimmaisin voima.
Meillä ei vain valitettavasti ole mitään kunnollista käsitteistöä "vallan" ilmiöiden kuvailuun ja selittämiseen -- ihan siitä syystä, että kaikki kielemme käsitteet ovat syntyneet ja kehittyneet yksilökokemuksen maailmassa, kun taas kaikki "valta" sijoittuu kehitysvaiheisiiin, jolloin yksilötietoisuutta ei vielä ole. Voimme selvitellä "vallan" saloja vain epäsuorien havaintojen ja oman psyykemme pohjakerroksiin varastoituneiden, laadultaan kollektiivisempien mielenrakenteiden kautta.
Ne ovat olleet melkoisia hurahuksia, nuo viime vuosisadan massamittaiset taantumiset totalitarismiin, Venäjän raaka vallankumous ja natsi-Saksan totalitarismi. Ja vaikka mittakaava on toinen, jotakin tuosta lajityypillisestä reaktiivisesta valmiudesta tuli näkyviin tässä omassa akateemisen maailman hurahduksessa, taistolaisuudessa. Tuttujen keskuudessa tutut muuttuivat tuntemattomiksi.
Päivän politiikkaan liittyen en malta jättää sanomatta, että varsin aktiivista roolia niissä ympyröissä joiden piiriin itse oli kuulunut, näyttelivät nimenomaan ruotsinkielisten älymystösukujen lapset. Niillä on siis oma likainen menneisyytensä, niin likainen, ettei niiden juuri kannattaisi nostaa rasistijahteja ketään ihan puhtaan suomalaisen demokratian asialla olevia vastaan.
Ennen neuvostovastaisuus oli politiikassa yleisin leimakirves. Nyt näyttää rasismi olevan ihan turbokirveen väärti. Toki vihapuhe ja kiihotuskin esiintyy välillä otsikoissa ja tuomioissakin.
VastaaPoistaNeuvostovastaisuudesta ei liene ketään tuomittu Suomen oikeus- tai vääryyslaitoksessa sanktioihin...