Toisenlaiset
vapaudet ja uudenlaiset oikeudet
On aika
uskomatonta, että tässä maassa on jo pari kuukautta käyty kiivasta keskustelua
aiheista, joita ei ole yritettykään määritellä. Kautta rantain on vain annettu ymmärtää,
että kysymys on joistakin kauheista asioista, jollaiset ovat matkaan saattaneet
jopa maailmanhistoriassa ainutlaatuisen rikoksen, jonka nimeä on tässä turha mainita.
Tämä on
tietenkin demagogiaa, mutta aina välillä tuntuu siltä, että jotkut siihen
osallistuvat tekevät niin silkkaa tyhmyyttään, kyvyttöminä suhteuttamaan
asioita toisiinsa ja juosten oman joukon mukana, tekivätpä sen kellokkaat miten
härskejä temppuja tahansa. Toiset taas ovat avoimen kyynisiä ja
häikäilemättömiä.
Tuntuu siltä,
että juuri nykyisessä poliittisessa konfliktissa ovat jälleen vastakkain
toisaalta ne klassiset vapauden ja yhdenvertaisuuden arvot, jotka Ranskan suuri
vallankumous nosti kunniaan ja toisaalta taas niiden deformoituneet johdannaiset,
joita on tuotettu ennen muuta amerikkalaisissa yliopistopiireissä.
Vastaava arvojen
konflikti oli maassamme sodan jälkeen, kun demokratialle tarjottiin parempaa
vaihtoehtoa, kansandemokratiaa ja niin sanottujen negatiivisten vapauksien
eli oikeuksien sijaan tyrkytettiin sellaisia ”positiivisia” oikeuksia, jotka
eivät kuulemma olleet vain lupa tehdä jotakin, vaan jopa toteuttivat
käytännössä nuo hienot asiat.
Sosialidemokraattinen
puolue oli tuolloin eturivissä torjumassa tuota ideologista hyökkäystä. Hyvänä
maalivahtina toimi Yrjö Kilpeläinen eli pakinoitsija ja sota-ajan radioääni
Jahvetti, joka yhä uudelleen nosti esille sen tosiasian, ettei Ranskan vallankumouksen
kannattamille vapaudelle ja tasa-arvoisuudelle ollut keksitty parempia vastikkeita
eikä korvikkeita. Se nyt vain oli tosiasia, jota demagogian ei saanut antaa
hämätä.
Tuohon aikaan äärioikeistolla
tarkoitettiin tiettyä totalitarismin muotoa, joka halusi hävittää vapauden ja
tasa-arvoisuuden pohjalle rakentuvan poliittisen järjestelmän tiettyjen,
erityisten ryhmien kansallis-rodullisten tunnusten alla. Vasemmistolaiseksi
tunnustautuva ääripää taas pyrki samaan nostaen esille muka universaalisia
yhteiskunnallisia tunnuksia ja julisti koko maailman sorrettujen yhteisten etujen
olevan aina ja vain juuri niitä, joita tätä ideologiaa tunnustavat valtiot
ajoivat.
Noilla
periaatteilla oli muka koko ihmiskuntaa sitova pätevyys, eikä niiden
kannattaminen ollut ainoastaan sorrettujen ja solvattujen oikeus, vaan viime
kädessä koko ihmiskunnan velvollisuus. Kyseessähän oli niin sanottu
tieteellinen sosialismi, jonka vastustaminen oli rikos ihmiskunnan edistyvää
kehitystä vastaan ja sitä paitsi pitkällä aikavälillä toivotonta.
Kuten sanotaan, kaikkia
voi huijata jonkin aikaa ja joitakin voi huijata aina, mutta kaikkien
huijaaminen ei ole loputtomasti mahdollista. Neuvostoliitto ja sen edustama
sosialismi muissakin maissa joutui ajan testiin eikä kestänyt sitä. Itse elämä
osoitti sen kelvottomaksi. Pahimmillaan sen tunnusten alla oli saatu aikaan
vain erilaisia rikoksia, niin yksilöitä, ryhmiä kuin kansakuntia vastaan.
Utopian
väkivaltainen rakentaminen ei onnistunut, vaan ainoastaan hävitti paljon hyvää
ja toimivaa. Sitä paitsi se perustui aivan oleellisesti valheelle ja kritiikin
torjunnalle ja kammosi totuutta kuin piru pyhää vettä.
Aleksandr Solženitsyn,
jonka giganttista moraalista urotyötä typerykset nyt vähättelevät ja pilkkaavat,
nousi vastustamaan valheen valtaa ja sai systeemiltä sen mukaisen kohtelun.
Valtava lokakampanja laukaistiin kirjailijan annettua julkaista lännessä magnum
opuksensa Vankileirien saaristo.
Hyökkäys oli
yleensä henkilöön käyvä, ad hominem. Solženitsyn selitettiin
sairaalloisen egoistiseksi persoonaksi, jolle maailman työtätekevien ja
raskautettujen kollektiiviset arvot olivat vieraita ja joka suhtautui
vihamielisesti jopa omaan isänmaahansa, joka järkähtämättä edusti noita arvoja.
Herjaamalla
kommunistista puoluetta ja sen historiaa Solženitsyn muka samalla häpäisi
sota-ajan sankarien ja marttyyrien, kuten Zoja Kosmodemjanskajan muiston.
Tuosta saksalaisten hirttämästä sabotööristä kirjailija ei tietenkään koskaan
puhunut halaistua sanaa.
Totalitaarinen logiikka kuitenkin edellytti,
että koko kommunistinen puolue kaikkineen oli maailmanhistoriassa aina toisella
puolella ja sen arvostelijat ja viholliset sitten aina väistämättä sillä toisella
puolella. Niinpä kirjailija oli objektiivisesti häpäissyt sankarienkin
muiston.
Sille, joka
muistaa, mitä 1970-luvulla tehtiin ja miten älymystö silloin argumentoi, tämä
on tietenkin ihan tuttua. Mikään poliittinen juoni tai julistus ei ollut liian ala-arvoinen,
mikäli sillä saattoi vahingoittaa kommunismin vihollisia. Kantelujen tekeminen
vääränlaisen vitsin laukaisseesta kirjailijasta ei ollut pelkästään todellisen
kommunistin oikeus, vaan jopa velvollisuus.
Totalitaarinen psykologia
oli ja on sellaista. On asioita, joista ei saa vitsailla. On sanoja, joita saa
lausua vain hammasta purren. On sanoja, joita ei saa lausua, saati kirjoittaa ollenkaan.
On symboleja, jotka saastuttavat ympäristönsä. On tervehdyksiä, jotka liittävät
tekijänsä ihmiskunnan vihollisten joukkoon. Ja yli kaiken pätee se sääntö,
ettei saa ajatella pahoja ajatuksia. Sieltähän ne teotkin sitten viimein
lähtevät.
Myönnän
hämmästyneeni aika tavalla, kun Sami Pihlström, uskonnonfilosofian professori,
eilisessä hesarissa kirjoitti väittäen jo otsikossa eettisten arvojemme
pohjautuvan natsismin tuomitsemiseen.
Omat filosofian
opintoni eivät tue näin pitkälle menevää väitettä, vaan olen uskonut ja uskon
yhä eettisten arvojemme olevan vanhemmalla, vakaammalla ja universaalisemmalla pohjalla.
Tuota sinänsä kiinnostavaa aihetta kirjoittaja ei kuitenkaan kehitellyt sen
pitemmälle, kuin sen julistamiseen, että koko arvoyhteisömme rakentuu
holokaustia koskevan asennoitumisemme varaan ja että arvomme nojaavat
natsismin pahuuden ehdottomaan torjumiseen.
Epäilemättä tuo
holokausti onkin saanut valtavan merkityksen länsimaiden nykyisessä
diskurssissa ja näyttää korvaavan aikoinaan merkittävän helvettiuskon. Asian ja
sen kehityksen tarkempi tutkiminen olisi epäilemättä kiinnostavaa, mutta
kirjoittaja ei nyt malta pysyä näissä akateemisissa ympyröissä, vaan sukeltaa
äkkiä ajankohtaiseen politiikkaan.
Holokausti
uhrien muisto on meille sekulaareille moderneille ihmisille pyhä, hän
julistaa ja heti sen jälkeen laukaisee: Kyse on ministerien pätevyyttä ja
Suomen kansainvälistä mainetta syvemmästä asiasta… se, joka loukkaa holokaustin
uhreja, ei ole vain ajattelematon, vaan vaurioittaa eettisen ja poliittisen
ajattelun mahdollisuuden välttämättömiä ehtoja. Loukkaajaa tukeva vahingoittaa
niin ikään kykyään vastuulliseen toimintaan eettis-poliittisen yhteisömme
jäsenenä…
Sitten seuraa
maininta suomalaisten moraalihistoriaan kuuluvista aseveljeydestä natsi-Saksan
kanssa ja jopa suomettumisesta… Mitään asiallista argumenttia tästä sekametelisopasta
ei voi löytää ja koko vuodatus jää vain jonkinlaiseksi julistavaksi profetiaksi,
johon sopii uskoa tai olla uskomatta.
Asian ydin ei
ole nyt siinä, mistä kirjoittaja enimmäkseen puhuu, eli holokaustin käyttämisessä
ajattelun tabujen oikeuttajana ja argumenttina järjen sijasta. Toki sekään ei
ole asia, jonka voisi noin vain julistaa koko maailmaa tai edes koko omaa
arvoyhteisöämme(?) sitovaksi tukipylvääksi.
Tämän artikkelin
omituisuus on siinä, että se esittää yksilöimättömän väitteen holokaustin uhrien
loukkaamisesta ja jopa nimenomaan nykyisen hallituksen ministerien toimesta.
Päälle päätteeksi moiset rikolliset kuulemma vaurioittavat jo ajattelua sinänsä:
eettisen ja poliittisen ajattelun mahdollisuuden välttämättömiä ehtoja.
Noiden epäihmisten tukijatkin vahingoittavat kykyään vastuulliseen toimintaan
eettis-poliittisen yhteisömme jäseninä…
Lutheruksen
katekismuksen vanhana lukijana haluaisin tietenkin kysyä, mitä tämä nyt tässä oikein
on ja kuinka se tapahtuu. Ymmärrän, että minäkin mitä todennäköisimmin kuulun
tuonne eettis-poliittisen kadotuksen puolelle, koska en hyväksy mitään noita ajattelulle
esitettyjä esteitä. Aion pysytellä Immanuel Kantin ja Ranskan vallankumouksen linjoilla.
Mutta aivan
keskeinen kysymys on: kuka ministeri nyt oikein on loukannut holokaustin
uhreja, missä, milloin ja miten? Löysillä yleisen tason sepustuksilla ei
tässä vakavassa asiassa ole mitään arvoa. Siis vielä kerran: ketä on loukattu
ja miten? Voiko asian saada anteeksi tässä elämässä tai mahdollisesti jossakin
tulevassa? Mikä on loukkaajan palkka ja paikka maailmanhistoriassa?
Pelkään nyt
pahoin, että tässä on käytetty samanlaista demagogiaa, kuin aikoinaan
syytettäessä Solženitsyniä, jonka ainoa rikos oli totuudellisuuden
vaatiminen ja valehtelun lopettaminen.
Kyse ei ole sen
vähemmästä kuin totalitaarisesta ajattelusta, jota on meille etenkin
akateemisissa piireissä tyrkytetty jo joitakin vuosikymmeniä.
Uudella tavalla
määritellyt rasismi ja antirasismi ovat tämän ideologian avainkäsitteitä
ja juuri niillähän tässä nykyisessäkin lokakampanjassa ratsastetaan.
Itse asiassa oli
aikomukseni tässä ruveta käsittelemän juuri niitä, mutta se täytyy nyt -jättää
johonkin seuraavaan kertaan.
On aina olemassa kiihkoilevia ihmisiä ja ihmisryhmiä joille pitää koko ajan olla olemassa joku vihollinen, joko todellinen tai puhtaasti sairaan mielikuvituksen luoma hirviö, kuten aikamme yleishirviö joka tunnetaan nimellä ÄÄRIOIKEISTO!
VastaaPoistaJuuri näin! On sitä "äärioikeistoa" ollut ennenkin. Nimittäin hallitustunnustelujen aikaan v. 1987 reservi kapteeni ja kansanedustaja Seppo Kääriäinen julisti näyttävästi, että Kokoomukselle ei äärioikeistolaisena puolueena ole mikään ikkuna auki hallitukseen! Sepe piti varmana, että Kepulle hallituspaikka oli saletissa kävi vaaleissa miten tahansa, elettiinhän YYA-aikaa ja Kremlim tuki Kepulle oli saletti!
PoistaJokos olis aika Käkriäisen hakea visakoivuinen rasia Lepikon torpan multaa takaisin Ryssälästä ja kaataa se Torpan tunkiolle tai perunamaalle?
PoistaNuoremmmat eivät ehkä tunne Lepikon torpan multa-episodia, mutta Seppo Kääriäisen delegaatio todellakin vei Kremliin "parasta ja aidointa, mitä meillä on", eli rasiassa oli Kekkosen synnyinkodin multaa! Se oli ja on täydellisin ja tyylittömin YYA-ajan rimanalitus, mitä suomalaiset poliitikot ovat koskaan tehneet!
PoistaJoitakin voi huijata jonkin aikaa, joitakin voi huijata kaiken aikaa, mutta kaikkia ei voi huijata koko ajan. T S Eliot sanoi noin.
VastaaPoistaKauniisti sanottu, mutta en ole varma, etteivätkö kaikki ihmiset huijaisi itseään ja muita kaiken aikaa.
Käsitteitä pyörittelemällä emme saa "rasimin" merkityksiä haltuumme, vaikka akateemiset filosofimme tätä käsitemääritelmiä kyhäämällä päät jäkättäen yrittävätkin. Kun he ottavat -- omasta uskottavuudestaan hartaan vakuuttuneina -- vielä moraalikysymykset koristamaan käsiteraamituksiaan, he voivat asiastaan satavarmasti vakuuttuneina ja moraalisen pöhönsä hiekkasäkeiksi pakattuna – kaikki varustuksensa valmiiksi linnoittaneena – valaa holokaustin myytiksi ja pyhittää sen ajatukselliseksi ankkuripaikakseen, ja rakentaa oppijärjestelmiä lähtien absoluuttisesta vaatimuksesta, että jokaisen länsimaalaisen tulisi tämä raaka kauhistus naulata sielunsa pohjalle ja siitä lähtien suhteuttaa kaikki moraaliarvot siihen – ja käyttäytyä lempeästi ja suvaitsevasti kaikkia maailman ihmisiä kohtaan. – Tai jotain yhtä pahasti vinksahtanutta.
Eurooppalaisen uuden ajan tuottaman individualismin maailmassa uskonnonvapaus voi olla yksilön oikeus, mutta islamin maailmassa, jossa yhteisöjen sisäinen sosiaalinen sitovuus on ehdotonta ja kaikki ajattelu tunnustuksellista, uskonnosta irrottautumisesta voi seurata kuolemanrangaistus. Maailmassa 57 islamilaista valtiota ei ole hyväksynyt YK:n Ihmisoikeuksien Julistusta.
Suurta kansansuosiota nauttineen entisen presidenttimme fundeerausten mukaan kirjailija Salman Rushdielle julistettu kuolemantuomio oli "eräänlainen mediatapaus".
Ollaksemme tarkkoja: Tuo sanonta huijaamisesta taitaa olla alunperin Abraham Lincolnilta.
PoistaHyvä, kiitos korjauksesta. Kuuntelin Bob Dylania, joka konserttinsa aluksi kertoi tuon yleisölle ja kirjasi sen T S Eliotin nimiin. Kuten nuoremmat sukupolvet tietävät, Dylan on ihmishirviö, joka aikanaan sai kaikkien päät sekaisin. Pää sekaisin minäkin siteerasin jutun väärin.
Poista"Käsitteitä pyörittelemällä emme saa "rasimin" merkityksiä haltuumme, vaikka akateemiset filosofimme tätä käsitemääritelmiä kyhäämällä päät jäkättäen yrittävätkin."
PoistaMiten olisi ihan riittävän selkeä Punaisen ristin määritelmä:
"Rasismi käsitteenä tarkoittaa oletetun ihmisryhmän arvottamista esimerkiksi etnisen alkuperän, ihonvärin, kansalaisuuden, kulttuurin, äidinkielen tai uskonnon perusteella alempiarvoiseksi kuin muut ihmisryhmät. Rasismiin kuuluu usein se, että omaa ryhmää pidetään parempana kuin toisten ryhmiä."
Käsitteet ovat niitä työkaluja, joita ajattelussamme käytämme.
Se on sitten toinen juttu, että ihmisoikeuksiin ts oikeuteen ei-rasistiseen kohteluun, EI kuulu oikeus muuttaa oikeudetta toisen valtion alueelle ja että tuolla valtiolla on oikeus päättää niistä kriteereistä, joilla se ottaa alueelleen erilaisia maahanmuuttajia. Nykyiseen maahanmuutto-ongelmiin on ollut pitkälti se, että tuota maansisäistä keskustelua ei hyvissä ajoin käyty 2000-luvun alussa.
""Käsitteet ovat niitä työkaluja, joita ajattelussamme käytämme.""
PoistaTuota vertausta, jota myös viime vuosisadan ehkä eniten kommentoitu kielifilosofi Wittgenstein käyttää myöhäisfilosofiassaan, on houkuttelevaa jatkaa.
Käsitteet ovat todellakin kuin työkaluja, kirves, saha, vasara, joita voidaan käyttää lukemattomiin tarkoituksiin. Ongelmiin törmätään välittömästi, jos käsitteiden sisältöjä yritetään määritellä toisilla käsitteillä -- yleiskäsite on aina eräänlainen yritys luoda illuusio työkalusta jolla on mahdollista tehdä kaikki mahdolliset tehtävät.
Eurooppalainen ajattelu eli likimain läpi koko tuhatvuotisen keskiajan tilassa, jossa tajunta muodosti yliyleistäviä yleiskäsitteellisiä hahmoja, joiden olemassaolosta reaalimaailmassa tuli ongelma. Niin sanotut "realistit" väittivät esimerkiksi, että yleikäsite "koira" oli samalla tavalla "todellinen olemus" kuin mitä olivat konkreettiset koirat Peni, Haukku ja Musti. Nominalistit, jotka tuon väännön lopulta voittivat, pitivät yleiskäsitteitä lähinnä kielen ongelmina.
Kun omana aikanamme luomme yliyleistävien yleiskäsitteiden varassa mielikuvia, kyseessä on siis taantuminen takaisin keskiaikaisen käsiterealismin ajatteluehtoihin. Esimerkiksi ihmiskuva, jonka puhjalta olemme laatineet "ihmisarvo- ja -oikeusideologiamme", esittää eräänlaista ylihistoriallista, ylikulttuurista, ylikansallista ja yliyhteisöllistä yliyksilö -- siis oikeastaan jonkinlaista yli-ihmistä, jolle olemme sitten valmiit varmistamaan kaikki idealisoimamme "oikeudet", joiden toimeen paneminen sitten jää joidenkin määrittelemättömien -- ilmeisesti vähä-arvoisempien -- ihmisten velvollisuudeksi.
"Rasismi" on tyypillinen käsiterealistinen stiiknafuulia, joka toimii lähinna signaloivana leimasanana, johon jokainen voi lastata kaikki ne merkitykset jotka saavat asianomaisen omat karvat pystyyn. Ei ole mitään tapaa määritellä "arvoja" mistään yhteisöjen ja niissä vallitsevan aikalaisajattelun "ulkopuolelta". Arvot ovat aina elimellinen osa yhteisöllisyyttä -- yhteisöt ovat nimejomaan moraalisilla langoilla yhteenkuvottuja orgaaneja -- ja kuvitelma jostain yliyleistävästä positiosta, ulkopuolisesta tarkastelupisteestä, josta voitaisiin esittää jokin "sub specie aeternitatis" -totuus, on samanlainen illuusio kuin muutkin käsiterealistiset kyhäelmät.
Syyllistymättä keskiaikaiseen käsiterealismiin voidaan käyttää yleiskäsitteitä, jotka ihmislajiin kuuluvalle merkitsevät riittävän samaa asiaa, jota viesti tulee ymmmärretyksi ja siitä voidaan käydä mielekästä keskustelua. Tätä osoittaa parhaiten se, että ihmisten välisiä sosiaalisia suhteita voidaan säädellä abstrateja käsitteitä sisältävällä lainsäädännöllä, jonka oikeusyhteisön jäsenet ymmärtävät riittävän hyvin, jotta yhteiselo sujuu. Otetakoon esimerkiksi voimassa olevan yhdenvertaisuuslain 8 pykälä:
Poista"Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen."
Se on sitten eri asia, että toiset eivät HALUA ymmärtää käsitteiden sisältöjä, jos se on vastoin heidän intressejään tai yhteisöstä poikkeavia omia arvojaan
Em Punaisen ristin määritelmä on riittävän täsmällinen, että voidaan käydä mielekästä yhteiskunnallista keskustelua siitä, onko joku yksilö tai ryhmä ajatellut tai menetellyt rasistisesti ja onko rasismi ylipäänsä hyvä tai huono ilmiö. Ilmiö voi sinänsä olla kansainvälinen, mutta suomenkielinen keskustelu käydään Suomessa eikä se vaadi mitään "tapaa määritellä 'arvoja' mistään yhteisöjen ja niissä vallitsevan aikalaisajattelun 'ulkopuolelta' eihän yksilöllä ylipäänsä ole mahdollisuutta astua oman aikansa ulkopuolelle. Tuossa mielessä rasismikäsite ei ole mikään stiiknafuulia vaan kelpo työkalu riittävän täsmälliseen keskusteluun. Se on sitten toinen juttu halutaanko sitä käydä ja onko sen - mahdollinen - lopputulos kaikkia miellyttävä.
Jos asia määriteltäisiin vaikkapa näin, ei mitään nykyisen kaltaista "rasismikeskustelua" edes voisi olla.
PoistaNiin kauan kuin esimerkiksi jonkin maan "rasistisuutta" yritetään arvioida yksilöiden subjektiivisten väitteiden perusteella, on kyseessä älyvapaa toiminta. Ajatellaan esimerkki: Humalainen musta mies tulee haastamaan riitaa valkoiselle ja tämä karjaisee "Painu hiiteen, saa*anan apina!". Tämä päätyisi em. subjektiivisissa kokemuskyselyissä esimerkiksi "arkipäivän rasismista", koska kysytään vain toisen osapuolen näkemystä, eikä tapahtumaa analysoida mitenkään. Mutta näköjään toimuttelujat eivät viitsi perehtyä oikeitten rikosten oikeudenkäyntien lopputuloksiin ja verrata, että miten se tilinpäätös meneekään Suomessa(kin) tummien rikostamat valkoiset vs. toisinpäin.
PoistaKeskusteluni Seppo O:n kanssa koski sitä, voidaanko rasismia ylipäänsä määritellä kielellisestii niin, että siitä voidaan käydä mielekästä objektiivista keskustelua ("onko joku yksilö tai ryhmä ajatellut tai menetellyt rasistisesti ja onko rasismi ylipäänsä hyvä tai huono ilmiö"). Kyse oli kielifilosofiasta.
PoistaTrilisserin viittaamat tutkimukset erilaisten vähemmistöjen subjektiivisten rasismikokemuksista pitäisi tehdä tarkkaan pyrkien mahdollisimman tarkkaan analysoimaan tapahtumien kulku. Kun kyse on subjektiivisista kokemuksesta uskoisin, että vähemmistöillä on taipumusta liioitella noita kokemuksia ja enemmistöllä väheksyä vähemmmistöjen kokemuksia.
Viranomaistoiminnassa kyse on normaalista oikeudellisesta harkinnasta (täyttääkö tietty konkreettinen menettely lain abstratin määritelmän) sekä näytönharkinnasta (onko tietystä konkreettisesta menettelystä esitetty riittävä selvitys).
Uljas kirjoitus jälleen kerran! Mikä hengen voima, mikä tiedon määrä, mikä kyky analysointiin ja johtopäätöksiin!!! Kiitos !
VastaaPoistaEntisenä hollantilaisena haluan jatkuvasti muistuttaa tuollaisen, valtakunnallisen demonisoinnin seurauksista: demokraatti Pim Fortuynin murha.. Vasemmistolainen Volkert van der Graaf ihan oikeasti luuli tappavansa fasistin/rasi
VastaaPoistaKommenttini katkesi kesken. Joka tapauksessa tuon poliittisen murhan jälkeen minusta tuli konservatiivi vuonna 2002.
VastaaPoistaTapio Puolimatka valottaa ansiokkaasti transideologian vaikutusta totalitarismin kehitykseen (Studio Krypta).
VastaaPoistaPerussuomalaisia haukutaan ääri- oikeistoksi ja natseiksi sen takia, että he vastustavat nimenomaan islamilaista maahanmuuttoa, joka on parhaillaan viemässä Ruotsia kaaokseen ja jota islamilaista maahanmuuttoa myös Tanskan sosiaalidemokraattisen pääministeri Mette Frederiksen vastustaa politiikallaan ja oikein nimeltä mainiten.
VastaaPoistaLaitetaan Suomen 100. 000 muslimia näille meidän arvokartoille ja katsotaan miten he suhtautuvat naisten, seksuaalivähemmistöjen ja muiden vähemmistöjen oikeuksiin, sekä juutalaisiin. Ja siinä meillä on niin äärioikeistolainen porukka, ettei Suomesta löydy mitään vastaavaa.
Suomi oli rintamalla natsi- Saksan liittolainen. Yasser Arafatin setä, Jerusalemin suurmufti oli kuitenkin itse Saksassa järjestelemässä juutalaisten joukkotuhoa ja houkutteli Saksasta paenneita juutalaisia palaamaan Saksaan.
Arafat ja tuo suurmufti ovat edelleenkin muslimeille suuria sankareita ja muslimit puhuvat edelleenkin myös Suomen moskeijoissa juutalaisten ajamisesta mereen (kuolemaan).
Ruotsin kautta tuli Suomeen ja Norjaan 100. 000 junavaunullista sotilaita ja tarvikkeita, mutta Ruotsissa Suomea syytetään vieläkin natsien kanssa veljeilystä ja he olivat puolueettomia. Vaikka karkottivat sotaa paenneen Norjan kruununprinsessankin maasta, kun Saksa käski.
Perussuomalaiset torjui ansiosidonnaisen päivärahan lyhentämisen ja vastutavat myös EU: n ulkopuolista halpatyövoimaa. Vasemmistoliitto ja demarit haluavat tuota EU: n ulkopuolista työvoimaa, mutta ei missään tapauksessa naisvaltaisille aloille, kuten terveydenhoitoon.
"Missään puolueessa ei jäsenistö ole vaihtunut niin paljon ja niin nopeasti kuin Vasemmistoliitossa", kehui jo silloin puheenjohtajana ollut Li Andersson televisiossa. Ja tutkimusten mukaan hän politiikallaan ajoikin työläismiehet ulos Vasemmistoliitosta ja otti julkisen sektorin naiset
tilalle. Hän kaappasi valmiin puolueorganisaation ja rahat. Andersson on myös haalinut paljon nimenomaan muslimeja jäseniksi ja ehdokkaiksi, vaikka nämä eivät tunnusta ja allekirjoita mitään kohtaa Vasemmistoliiton ohjelmassa.
Tämä satu "rauhan uskonnosta" kuuluu samaan kategoriaan kuin taannoinen "rauhan armeija" ja Li Anderssonin "parempi väkivalta". Eli silkkaa häikäilemätöntä valetta. Anderssonin tietokoneen kannessa oli terroristijärjestö Antifan tarra.
PoistaHullu täytyy olla, jos Isisin demonstraation jälkeen haluaa islamia Suomeen.
Andersson puhui erilaisesta väkivallasta ei paremmasta. Väkivalta ei ole hyväksyttävää, kuten LA myöskin sanoi samassa tv-ohjelmassa. Erilaisuus voisi kiinnostaakin tutkijoita, paremmuus on valheellista, poliittista demagogiaa.
Poista"Missään puolueessa ei jäsenistö ole vaihtunut niin paljon ja niin nopeasti kuin Vasemmistoliitossa"
PoistaIkävä kyllä näyttää poliittisen agendan perusteella siltä, että vasemmistoliitto on muuttunut työväenpuolueesta toisten työstä sosiaalituilla elävien puolueeksi. Helpompi on ymmärtää Aarne Saarisen kuin Li Anderssonin logiikkaa.
Kalevi Sorsa kirjoitti 1991 kirjan nimeltä Paikallisjunalla Eurooppaan. Sorsa oli lukenut juuri tuoreen puolueen Vasemmistoliiton ohjelman. Kirjassaan Kale totesi, ettei hän siinä punaväriä huomannut, vihreätä taisi olla enemmän. Punaisen puute oli merkki siitä, ettei Vasemmistoliitto ollut enää työmiehen puolue. Tämä siis vuonna 1991, jolloin jäsenistössä oli vielä miehiä.
PoistaKJ
PoistaJos punainen väkivalta on Lin mielestä erilaista, niin eikö se vielä ole silti väkivaltaa?
Samalla hän tuomitsee kaiken väkivallan.
Eli onko kuitenkin niin, että hän pitää toisten harjoittamaa väkivaltaa oikeutetumpana kuin toisten.
Anonyymi 16.35. SDP vastusti Sorsan johdolla 80-luvun lopulla voimakkaasti jopa Suomen Euroopan neuvoston jäsenyyttä. Samoin vastustivat jyrkästi Suomen EY-kaavailuja, pitäen Euroopan yhteisöä kapitalismin linnakkeena! Alpo Rusi on näistä kirjoittanut, mutta eipä äijää ole nähty HS:n tai Ylen lähetyksissä. Mies halutaan vaientaa, ja SDP ja Kepu ovat pahimmat kalvit. Olivat myös leipomassa Rusista rikollista, mutta eipä onnistunut, ja valtio joutui korvauksiin EU-tuomioistuimen päätöksellä! Häpeän on laskeutunut iäksi demareiden ja kepun ylle pahimpina Suomen syöjinä!
PoistaOppimistulokset hekkenivät koko sen ajan, kun Li Andersson oli opetusministerinä.
VastaaPoista" Totalitaarinen logiikka kuitenkin edellytti, että koko kommunistinen puolue kaikkineen oli maailmanhistoriassa aina toisella puolella ja sen arvostelijat ja viholliset sitten aina väistämättä sillä toisella puolella."
VastaaPoistaTuntuuko tutulta? Joidenkin mielestä (valtamedia) karismaattinen puhuja, kunniatohtorin tittelin saanut entinen pääministeri Sanna Marin julkilausui näin tohtoriksi vihkimistilaisuudessa: "Jos et ole meidän puolella, olet meitä vastaan". Tuntuuko tutulta?
Pilhströmin virhe on kolminainen: (1) oletus, että kaikki eettiset arvot – ja vielä ongelmallisemmin politiikka – voisivat rakentua yhden eettisen arvostelman varaan; (2) historiallisesti ja transsendentaalisesti mahdollistavien ehtojen välinen sekaannus; ja (3) teatteri-metaforaan nojaava stalinismin ja hitlerismin välinen verranto eli ajatus yhden kansanmurhan eettisestä perustavuudesta sen dramaattisuuden nojalla.
VastaaPoistaPilhströmin virhe on kolminainen: (1) oletus, että kaikki eettiset arvot – ja vielä ongelmallisemmin politiikka – voisivat rakentua yhden eettisen arvostelman varaan; (2) historiallisesti ja transsendentaalisesti mahdollistavien ehtojen välinen sekaannus; ja (3) teatteri-metaforaan nojaava stalinismin ja hitlerismin välinen verranto eli ajatus yhden kansanmurhan eettisestä perustavuudesta sen dramaattisuuden nojalla. Sara Heinämaa, JyU, HY
VastaaPoista"esittää yksilöimättömän väitteen holokaustin uhrien loukkaamisesta"
VastaaPoistaLähtisin siitä länsimaisen filosofian perusajatuksesta, että kuolleet ovat meidän elävien loukkausten ylä- ja ulkopuolella. Jos ajatellaan toisin, herää automaattisesti kysymys, kuka käyttää noiden loukattujen kuolleiden puhevaltaa. (Halukkaita näyttää kyllä löytyvän pilvin pimein.)
Pihlströmin ajattelu kyllä näyttää harvinaisen sekavalta. Vaikka holokausti kieltämättä oli äärimmäisen suuri rikos ja moraalinen vääryys ei se kuitenkaan ole mikään moraalimme perusta.
Sinänsä muuten mielenkiintoista, että Yle uutisoi myönteisessä sävyssä mongolialaisen kurkkulaulun joka ylistää Tsingis-Kaanin tekoja , noususta. Tämä syyllistyi valloitussodissaan tekoihin, jotka täyttävät kansanmurhan määritelmän. Voiko siis olla, että 2900-luvun taiteessa ylistettäisiinkin Hitleriä...
Jos tällaisina aikoina jotain tohtisi meikäläinenkin jotain sanoa, niin mielestäni professorien Pihlström ja Vihavainen tekstit ovat, kumpikin omalla, diametraalisesti vastakkaisella tahollaan, hyvin edustavia näytteitä siitä valtavasta arvokuilusta, jonka viime vuosien tapahtumat ovat repäisseet latentista tilastaan ilmi suomalaiseenkin yhteiskuntaan.
VastaaPoistaTurha tässä kenenkään on vaatteitaan repäistä. Kukin puolensa valitkoon.
Mites siinä näin on käynyt. Olen ollut uskossa, että tiedemiehet ovat 99,9 % samaa mieltä, ainakin ilmastoasioissa. Miksei nytkin?
PoistaNiin tämä ilmastotiedehän nykyään täysin ns. lysenkolaista tutkimusta.
PoistaLopputulos on päätetty ennakkoon ja vain sitä tukevat asianhaarat saavat tukea ja julkisuutta näiltä ilmastohutkijoilta.
Olen tämän ketjun ensimmäinen anonyymi ja yritin olla sarkastinen. Se ei tällä palstalla taida onnistua.
PoistaOlen itsekin jonkin verran perehtynyt ilmastoasioihin ja tunnen sen historiaa. Tunnen myös lukuisia suomalaisia tiedemiehiä, jotka tietävät minua paremmin. He ovat hyvin kriittisiä nykyisiin toitotettuihin ilmastokysymyksiin. Eivät kenties tohdi tulla julkisuuteen, kun rapaa tulee heti silmille. Se nähtiin jo, kun Petteri Taalas rauhoitteli kiihkoilijoita.
Pakko on sanoa, että Pihlströmin kirjoitus oli suuri pettymys kun on lukenut tämän teoksen Ota elämä vakavasti : negatiivisen ajattelijan opas, jossa ajattelu oli kirkasta ja edusti vastavirtaa vallitsevalle onnellisuusajattelulle edustaen Antti Nylenin tavoin väistynyttä klassista velvollisuusetiikkaa.
PoistaSe on aika pieni ihmismäärä joka Suomessakin levittää tätä hulluakin hurjempaa aatetta, Eihän meidän tarvitsisi, kuin saada potkittua Sanomilta, Yleltä ja Almamedialta muutamia kymmeniä toimittajia pellolle, niin Suomen ilmapiiri alkaisi välittömästi palata normaalimpaan suuntaan.
VastaaPoistaTottakai tilalle muodostuisi pian toisten kellokkaiden ryhmä, mutta ainakin alkuunsa se olisi moniäänisempi ja sehän riittäisi. Laumaihmiset seuravat aina kellokkaita, mutta jos hajaannus on riittävä, niin se on vain hyväksi yhteiskunnalle,
Tämä
PoistaOnko se toimittajien ja/tai lehden ja/yai kustantajan vika jos persujen ministerit ovat töppäilleet ja eivät osaa arvostaa ihmista, vaikka tämä olisi erilainen ja jopa ajattelis erilailla kuin perusministeri tai kansanedustaja tai kannattaja?
PoistaVoi Tapani. Asioiden ymmärtämisen ja hyväksymisen välinen ero on taitolaji, joillekin se on ylivoimaisen vaikeaa, mutta harjoittelu kannattaa.
PoistaEi erilaisuus ole peruste arvostukselle. Esim islamiin kuuluu sharia-laki, jonka mukaan varkaalta amputoidaan käsi, aviorikoksesta nainen kivitetään kuoliaaksi, homot kivitetään tai heitetään katolta ja niin edelleen. Onhan tuo jo aika erilaista, mutta näin länsimaiseen meininkiin tottuneena ei oikein pysty arvostamaan ihmistä, joka pitää tuota oikeana.
PoistaEnnestään aika heiveröinen suomalainen keskustelukulttuuri on tänä kesänä ajautunut ennennäkemättömään kaaokseen, jossa ihmiset lähinnä huutavat toistensa suuhun ja harvinaiset järjen äänet jäävät väistämättä paitsioon. Eikä ainakaan hegemoniaa ole enää aikoihin kiinnostanut argumentoiva keskustelu; kannattaako tuota enää yrittää.
VastaaPoistaNyt olisi tärkeää luoda perussuomalaiselle kansanliikkeelle omaa mediaa ja muutakin julkaisutoimintaa vastapainoksi Sanomalle ja muille kyseenalaisille toimijoille -- ja tarjota siten myös taloudellista oljenkortta isänmaallisille kirjoittajille. Sosiaalinen media ei pelkästään riitä. Vähintään puoluelehden olisi hyvä olla saatavilla kunnollisena verkkoversiona vaikkapa Kansan Uutisten tapaan.
Alfa_TV:n ajankohtaiset keskusteluohjelmat olivat aivan erinomaisia.
PoistaRento meininki. Äänen saivat niin vasurit, vihreät, kommarit, persut kuin muutkin ajakohtaiset tyypit valtamedian toimittajiakaan unohtamatta. Sanna Ukkola oli yksi parhaimmista vetäjistä.
Yle A-studioiden pöntys ja Yle-/ toimittajakeskeisyys puuttuivat.
Puheita toimittaja ei pätkinyt väkisin kahden lauseen siivuihin, vaan antoi kunkin puhua vapaasti. Etukäteen tehty nuotitus ja toimittajan korvanappiin tuleva tiukka ohjeistus puuttuivat vallan.
Uskomattoman paljon laadukkaampaa kuin vaikka Ylen vastaavat pakko-ohjatut formaatit.
Todella sääli, että kanavan rahoitus ei kantanut.
Muusta Alfan tarjonnasta en sitten sano mitään. Köyhä kanava, täuytettä pakko panna paljon mukaan.
Mutta on myös jonkin verran meitä, jotka emme ole lainkaan talousoikeistolaisuuteen suuntautuneita, mutta jotka kuitenkin olemme "maahanmuuttokriittisiä", antijihadistisia jne.
PoistaMeillä ei ole ääntä tai liikettä lainkaan.
Perussuomalaisilla olisi nykyisellä puolue- ja lehdistötuella varmaan varaa vähän kunnianhimoisempaan sivustoon, ellei sitten jopa paperiseen päivä- tai viikkolehteen. On turha huutaa median vasemmistosympatioista, jos itse ei olla valmiita käyttämään rahaa julkaisutoimintaan.
VastaaPoista”On aika uskomatonta, että tässä maassa on jo pari kuukautta käyty kiivasta keskustelua aiheista, joita ei ole yritettykään määritellä. Kautta rantain on vain annettu ymmärtää, että kysymys on joistakin kauheista asioista, jollaiset ovat matkaan saattaneet jopa maailmanhistoriassa ainutlaatuisen rikoksen, jonka nimeä on tässä turha mainita.”
VastaaPoistaTässä olisi yritys määritellä meneillään olevaa kiivasta keskustelua sekä nimetä maailmanhistorian ainutlaatuisen rikoksen. Putinin järjestämässä Venäjä – Afrikka - kerähmössä Putin piti koko maailmalle koogeebeeläisen puheen. Putin syytti Ukrainaa siitä, että sodan jatkuessa jo monia-monia kuukausia tämä ei suostu neuvottelemaan Putinin kanssa rauhasta. Samalla Putin korosti, että hän ei kehtaa syventyä yksityiskohtiin.
Stalinismi teki Ukrainaa vastaan valtavia rikoksia. Ottakaamme niistä vain yhden. On yleinen tieto, että vanhoina aikoina sokeiksi syntyneet ihmiset tienasivat elantonsa käyttämällä hyväkseen omaa erikoista supermuistia (luonto sen määräsi). Kalevala-eepoksen Lönnrot keräsi sokeilta. Ukrainassa oli sama juttu. Niin sanotut pesnjaryt eli laulajat instrumentteineen olivat suosittuja koko Ukrainassa kaikissa häissä, hautajaisissa, jne.
Leninismi-stalinismi julisti taiteille välttämättömäksi sosialistisen realismin. Sen periaatteet kielsivät kaikenlaista sokeiden/puolisokeiden laulujen hyväksymistä, koska heidän lauluissaan ei ollut ns. proletaarista internationalismia. Stalin määräsi kautsua kaikki ukrainalaiset pesnjaryt kunniavierailulle Moskovaan, satoja miehiä. Heitä rakastettiin kunnialla, majoitettiin hyviin hotelleihin, ruokittiin kylläisiksi ja kuljetettiin kunniakokoukseen Kremliin. Juhlapuheiden päätyttyä jokainen pesnjar sai kaksi auttajaa kävellä ulos. Puolisokeat taas ymmärsivät, että jotain on vialla, heitä sullottiin autoihin, ukot itkivät ja huusivat. Monet puolisokeat pääsivät karkuun.
Näin totuus paljastui, miten ukrainalaista kulttuuria tuhottiin.
Rikostoimittaja ja dekkaristi Harri Nykämen on kirjoittanut mainion dekkarisarjan , jossa päähenkilö on suomalainen juutalainen poliisi nimeltä Ariel Kafka. Yhdessä romaanissa kafka ja muutama muu keskustelevat "äärioikeistosta" Suomessa ja tulevat keskustelussa siihen tulokseen, että taitaa noissa uuskansallissosialistisissa poppoissa olla jäseninä enemmän Supon tiedottajia kuinm oikeita aatteen miehiä. Voi kirjailijan taustan huomioiden tulokita, että kirjan hahmojen keskustelussa heijastuu kirjailijan omat kokemukset rikostoimittajana.
VastaaPoistaMitä tulee tuohon Pihlströmin kirjoitukseen, niin on uskomatonta, että jutun mukaan tiedeihminen ja vieläpä sekulaari sortuu sellaiseen uskonnollishurmokselliseen tarinointiin. Joka on vieläpä historiatieteellisestä näkökulmasta täysin väärä. Tosiahan on, että länsimaisessa historiatieteessä holokausti oli pitkään aihe muiden joukossa eikä missään nimessä edes 2. ms:n historiassa mikään "yliaihe". Esimerkiksi alan tutkimuksen uranuurtaja Raul Hilbergin mukaan hänelle sanottiin silloin 1960-luvulla, ettei aihe ole mikään iso aihe ja uran kannalta sen tutkiminen ei tule tuottamaan "nostetta". Hilbergin tutkimus on tyyliltään aivan ylivertainen , sillä hän ei omasta taustastaan huolimatta sorru sentimentalismiin eikä moralisointiin.
Ehkä Timo Vihavainen osaa ajoittaa asian paremmin, mutta oma näkymkseni on, että ns. holokaustitutkimus "loikkasi" turbovaihteelle NL:n hajoamisen ja Saksojen yhdistymisen aikoihin. Siihen asti läntisessä Euroopassa vallitsivat sekä sananvapauden että tutkimuksen vapauden ihanteet. Epäilemättä syystä, että haluttiin korostaa läntisen demokratian luonteen erosta NL:n systeemiin, jossa ei ollut sananvapautta eikä tutkimuksenkaan vapautta. Tutkimuksen vapauteenhan ei voi kuulua ajatus jostain yhdestä' "pyhästä", jota pitää palvoa kuin jumalaa. Samaten tuskin mitenkään olisi ollut mahdollista, että kylmän sodan aikana olisi lännessä edes yritetty ajaa läpi EU:n nykyään ajamia radikaaleja sananvapauden rajoituksia vihapuheen vastustamisen verukkeella.
Kuinka kauan lännessä maksetaan hintaa siitä, että sosialistisen maailmanjärjestyksen haikalijat saivat pitää NL:n hajottua virkansa ja asemansa muka nahkansa luoneina "demokratian airuina", joina he julkeasti esiintyvät nykyään?
"Ehkä Timo Vihavainen osaa ajoittaa asian paremmin, mutta oma näkymkseni on, että ns. holokaustitutkimus "loikkasi" turbovaihteelle NL:n hajoamisen ja Saksojen yhdistymisen aikoihin."
PoistaAsiaa on käsitelty blogissa 13.5.2021. Sen mukaan turbovaihe alkoi jo televisiosarjassa vuodelta 1978.-
Voiko "koko arvoyhteisömme rakentua" jotakin yhtä ainoaa historiallista tapahtumasarjaa, esimerkiksi " holokaustia koskevan asennoitumisemme varaan", kuten Pihlström näyttää olettavan?
VastaaPoistaKuten Dan McMillan osoitti kirjassaan "Holokaustin syyt", johtui melko monen tekijän onnettomasta yhteensattumasta, että tuollainen kansanmurha ylipäänsä saattoi tapahtua. Yksi niistä, luultavasti varsin pienestä kiinni, oli sekin, että Hitler oli selvinnyt hengissä Ypresin taistelusta ensimmäisessä maailmansodassa, kenties joku vastapuolen sotilas oli ampunut hutin. Ja myöhemminkin häntä vastaan oli tehty monta murhayritystä, ennen kuin hän lopulta antoi käskyn kansanmurhasta. Ja ainakin tuon kirjoittajan mukaan on vaikea kuvitella, että juuri kukaan muu olisi voinut sellaista käskyä antaa, saati suostutella tarpeeksi monia henkilöitä osallistumaan sen toteuttamiseen. Kirjan luvuilla on sellaisia otsikoita kuin esimerkiksi "Miksi juuri Saksassa", "Miksi juuri Hitler", "Miksi juuri juutalaiset" jne.
Entä jos tuota kansanmurhaa ei olisi tapahtunut? (Saako tällaista edes pohtia?) Mihin arvoyhteisömme Pihlströmin mukaan siinä tapauksessa pohjautuisi?
Siihen, että YK:n ihmisoikeuksien julistus laadittiin juuri vuonna 1948, vaikutti kyllä, kuten julistuksen johdannostakin käy ilmi, mitä suurimassa määrin se, mitä Saksassa ja sen miehittämissä maissa oli muutamaa vuotta aikaisemmin tapahtunut. Mutta olihan silläkin julistuksella historialliset edeltäjänsä jo 1700-luvulla.
Silvennoiset ja Swanströmit sekä monet muut ovat tasaisin väliajoin ottaneet suomalaisten ratkaisut sotien aikana tarkasteluun, ja tietenkin ne ratkaisut ovat näiden mielestä ehdottoman tuomittavia! Natsittelu kannattaa jo apurahoja anoessa.
VastaaPoistaJoka tapauksessa Israel ei koskaan ole tuominnut Suomea sota-ajan tekemisistä, vaan päin vastoin on ymmärtänyt pienen pohjoisen maan ratkaisut vaikeassa tilanteessa, jopa niin että esim. Jerusalemista löytyy Helsinki-street Suomen kunniaksi!
Natsit ja muslimit olivat samalla puolella, koska yhteisenä tavoitteena oli juutalaisten tuhoaminen.
VastaaPoista"Natsit ja muslimit"
VastaaPoistaMitä olisi, jos olisi vain venäläisiä ilman ryssejä?
En usko ns. läntisiin enkä ns. itäisiin ns. arvoihin. Uskon universaaleihin juutalaiskristillisiin arvoihin, jotka kiteytyvät Jumalan kymmeneen käskyyn. Soveltaen näistä Jumalan käskyistä löytynee se Immanuel Kantin ns. kategorinen imperatiivi?
VastaaPoistaOlen samoilla linjoilla. Kehotan kuitenkin tutustumaan raamatun asianomaiseen kohtaan. Eivät ne ns. käskyt niin selväpiirteisiä ole.
PoistaKantin kategorinen imperatiivi oli oikeastaan vain Raamatustakin tunnetun ns. kultaisen säännön uusi, hieman abstraktimpi muotoilu.
PoistaOlisiko niin, että tunnustaville kristityille etiikkaa löytyy universaaleista juutalaiskristillisistä arvoista - jotka eivät ole historian valossa täysin yksiselitteisiä, mutta tarjoavat riittävän ohjauksen - ja maallistuneimmille Immanuel Kantista, joka perustelee pitkälti nuo arvot rationaalisesti.
PoistaKiitos Oscari vinkistä.
VastaaPoistaErityisesti jutusssa sävähdytti seuraava:
"Propagandalla on tärkeä rooli totalitarismissa. Sen pitää osoittaa, että hallitsevan ideologian esittämät ennustukset käyvät toteen. Propaganda tukee valtapuolueen luomaa kuvitelmaa tekemällä mahdottomaksi erottaa fakta ja fiktio toisistaan. Stalinin Neuvostoliitossa propaganda oli pitkälti suunnattu ulkomaille. Omaan kansaan kohdistettiin voimakas indoktrinaatio."
Ikävä, että emme enää voi kysyä Arendtilta suoraan esim. tästä Suomessa nyt valtoimenaan rehottavasta saatanallisesta rasismista, vaan jodumme tukeutumaan ns. asiantuntijoihin ja tulkkeihin. Mukaan tulee silloin aina myös tahattomien käännösvirheiden ja jopa vahingossa vinojen tulkintojen mahdollisuus.
Mietin tässä vain sitä, että juuri julkaistussa globaalissa mittauksessa Suomi taisi olla maailman kuudenneksi vähiten rasistinen maa kärjen ollessa hyvin tasainen.
Vinon tulkinnan mahdollisuus liittyy mm. siihen, että ovatko ne perust ihan oikeasti lähdössä tuhoamaan joitakin kansanosia vai ovatko vain pyrkimässä samalle maahanmuuttolinjalle muiden, paljolti demarivetoisten Pohjoismaiden kanssa.
Jonkinlainen ylidemonisoinnin rikskin tässä piilee, kun polttouuneista aletaan suomalaisen politiikan analyyseissa vihjailla.
Onko se rasismin vastainen taistelu lähtenyt jo paniikinomaiselle laukalle Suomessa?
VastaaPoistaNimittäin montako rasistista hengenriistoa ovat kantasuomalaiset tehtailleet neljännesvuosisadassa eli 1995 - 2020? Väkivaltatilastojen mukaan vastaus on nolla kappaletta.
Kun taas vieraskieliset ovat pahoinpidelleet ja surmanneet sekä toisiaan että kantasuomalaisia vaikka kuinka paljon.
Väärä kysymys Toipila. Tuota EI SAA kysyä.
PoistaNiin, holocaustista eli juutalaisten surmaamisista. Laskujen mukaan heitä oli noin 6 miljoonaa. Kun minä olin aikojen alussa koulussa, puhuttiin II Maailmansodan kuolonuhrien määränä noin 60 miljoonaa ihmistä. Nykyisin summa näkyy kasvaneen ja olevan suomalaisen wikin sivuilla laajassa haarukassa 70-85 miljoonaa, ja viikko sitten televisiossa suomalainen historioitsija mainitsi noin 80 miljoonaa. En ole ymmärtänyt, miksi kaiken murheellisen toiminnan seurauksena ainoan henkensä menettäneistä siis noin 70-85 miljoonasta, juuri 6 miljoonan ennenaikainen kuolema olisi jotenkin erityinen, ikäänkuin näiden muiden noin 63 - 79 miljoonan kärsimys ja kuolema olisi jotenkin vähemmässä määrin kurja ja surkea. Heidän, näiden viimemainittujen joukossa on myös kaksi enoani, mutta se ei saa minua tuntemaan itseäni jääviksi tai typeräksi. Jonkinlaisen alkeellisen yhdenvertaisuuden merkeissä tunnen sydämessäni kaikkien uhriksi joutuneiden puolesta epämääräistä kollektiivista surua ja harmia, tasapuolisesti, olkoon sitten kenenkin kuoleman takana jotain nimenomaista ideologista tai muuten nimettyä taustatekijää. Sota on pahantekoa, joskin esim. mainitsemani kaksi enoa olivat liikkeellä vain puolustamassa tuttuja kotikunnaita Suomussalmen rintamalla talvella 1940.
VastaaPoistaItse kävin kouluni 60-70 luvulla, ja silloin puhuttiin n. 50 miljoonasta uhrista, siis kaikki uhrit, niin sotilaat kuin siviilitkin. Juutalaisia sanotaan tuhotun n. kuusi miljoonaa saksalaisten toimesta, mutta onpa joku uskalias maininnut senkin, että siinä toden näköisesti on mukana myös Venäjän ja Neuvostoliiton aikaisia pogromien uhreja?
PoistaJuutalaisilla lienee ollut aika tarkat luettelot suvuista ja sukujen jäsenistä aina 1800-luvulta lähtien, joten voisi olettaa, että uhrien määrät voisivat olla kutakuinkin oikeat, vaikka juutalaisia asui monissa maissa, joissa väestöä ei kai valtion puolesta laskettu niin tarkasti kuin ehkä länsimaissa nykyisin?
On arvioitu, että yksistään Auschvits-Birkenaussa surmattiin ja poltettiin sen toiminta-aikana n. 1,5 miljoonaa ihmistä, joka tarkoitti joka ainoa minuutti yhden ihmisen tuhontaa. Britti David Irwing on epäillyt tätä asiaa, eli sitä että em. keskitysleirin kapasiteetti ei mitenkään olisi mahdollistanut sellaista määrää?. Irwing taisi saada tuomionkin näistä jutuista, eli jos ei nyt holocaustin kieltämisestä, mutta jonkin sortin epäilemisestä kuitenkin.
Huuskan kannattaisi muistaa, että holokaustissa oli kyse täysin suunnitelmallisesta teollisesta megaluokan massamurhasta, jonka uhreja olivat paitsi juutalaiset myös "ali-ihmiset" (slaavit) sekä moninaiset voisiko sanoa marginaaliryhmät (romanit, fyysisesti ja psyykkisesti vammaiset, seksuaalisesti poikkeavina pidetyt jne.)
PoistaEn menisi yhtään rinnastamaan heitä esimerkiksi natsi-Saksan armeija kaatuneisiin, joiden valtaosa ilmeisellä ilolla osallistui Hitlerin suunnitelmien toteuttamiseen. Totta kylläkin on, että holokaustin vähättely ja natsi-Saksan alulle panemien hirmutekojen vähättely alkaa tätä nykyä jo olla varsin arkipäiväistä siinä missä vielä 90-luvulla paheksuttiin joidenkin saksalaisten äärioikeistohistorioitsijoiden kuten Nolten ja Hillgruberin yrityksiä Hitlerin Saksan tekojen puolusteluun ja revisioon.
Sen sijaan pitää verrata amalekilaisten kohtaloon (2 Sam.). Herra käski hävittämään sekä ihmiset, myös lapset ja eläimetkin. Saul teki syntiä armahtamalla.
PoistaHankala on arvioida, onko holocaustin uhrien vähättely lisääntynyt nykyaikana, mutta tuskinpa sentään ihan eurooppalaisten parissa, siis alkuperäisten sodan kokeneen sukupolven ja heidän perillistensä parissa? Muutaman YK-reissun miehenä voisin todeta, että ikiaikainen viha kyllä tuntuu kohistuvan juutalaisia kohtaan siitä yhdestä ja eräästä ikiaikaisesta suunnasta, sitä en uskalla sanoa, onko viha myös yhtä vahvaa vastaavasti juutalaisten suunnasta, sen jätän itse kunkin arvioitavaksi, mutta vahva huomioni Israelista on kyllä se, että se taitaa olla Lähi-idän ainoa demokratia, jossa väestöryhmien välillä on varmasti kitkaakin, mutta on myös yhteistyötä. Tahtovat vain olla meidän mediassa aika yksipuolisia uutiset siltä suunnalta, mutta suosittelen jokaiselle asumista, ja mielellään pitempi aikaista vaikkapa näissä maissa, jos se suinkin on mahdollista. Matkailu ja asuminen avartavat!
PoistaLähi-idän maissa paperikartoistakin puuttuu Israel, eli niissä näkyy vain Israelin muotoinen musta kuvio. Egyptistä en nyt ole aivan varma, sillä rauhansopimus on vielä voimassa, mutta palatakseni facismiin ja natsismiin, eikö Ruandan kansanmurhakin täyttänyt facismin kaikki määritelmät? Kolmessa kuukaudessa n. 800 000 päääosin macheteilla tehtyä teurastusta? Onhan se aivan mielipuolista, kun saman näköiset, saman uskoiset, ja samoja kieliä puhuvat suistuvat nykyaikana hulluuteen, eikä se ole edes hulluutta, vaan ihmiselle näköjään luontaista toimintaa! Ne tapahtumat koetettiin Euroopassakin painaa villaisella, vaikka rikos oli niin massiivinen, että siitä sivulauseissa sentään oli hieman pakkokin mainita, mutta aktiivisesti uhohtaa!
Entinen kollegani toimi YK-tehtävissä Liberiassa sisällissotien jälkeen, koettaen rakentaa maahan toimivaa oikeus- ja vankilalaitosta, sillä arvet olivat todella syvät ja ovat yhä. Hänen kokemuksensa alueelta olivat niin pöyristyttävät, että niitä ei voi edes julkaista! Mutta nyt, meillä taas koto-Suomessa on nuoret toimittajan alut ohjeistettu hakemaan netin historiasta vihaista puhetta, sillä vihollisia tarvitaan! Mihin tästä päädytäänkään?
Ano 1842: Vai että Nolte ja Hillgruber "äärioikeistolaisia? 🤣 Stalinistin silmin varmasti näin, mutta aikuisten oikeasti: älä puhu tuomaskuonaa.
PoistaPuolalainen Bogdan Musial on jo vuosia sitten julkaissut kirjan Kampfplatz Deutschland, jossa vahvaan arkistoaineistoon nojaten Musialin päättelee, että Stalin todellakin suunnitteli bolševistisen autuuden levittämistä länteen alkaen Saksasta. Ja Musial kelpaa tutkijana Jad Vashemillekin. Musial on toisessa kirjassaan Konterrevolutionäre Elemente sind zu Erschiessen todennut, että NKVD:n vetäytyessä 1941 toimeenpanema verilöylyt vaikuttivat oleellisesti sakujen miehityspolitiikkaan sitä raaistavasti.
Samaan tulokseen neuvostoaikeista on päätynyt amerikkalainen sotahistorioitsija Craig Luther erittäin perusteellisessa Barbarossa-kirjassaan.
Mitä tulee noihin marginaaliryhmiin, niin mm. Winston Churchill kannatti eugeniikkaa eli esimerkiksi heikkomielisten sterilointia. Ajattelu oli hyvin yleinen siihen aikaan. Ei pitäisi sortua historiatieteelliselle ajattelulle vieraaseen 2000-luvun ajattelumuodin tunkemiseen 1940-luvun tapahtumiin. Kuten edesmennyt Matti Klinge useasti korosti, historia ei ole tuomioistuin.
"Britti David Irwing on epäillyt tätä asiaa, eli sitä että em. keskitysleirin kapasiteetti ei mitenkään olisi mahdollistanut sellaista määrää?"
PoistaTaisi olla niin, että tappamiskapasiteetti riitti, mutta ruumiiden häsittäminen oli pullonkaula. Sitä piti ratkaista tilapäisjärjestelyin kun Auschvitsia koitettiin purkaa venäläisten lähestyessä 1944-45.
Mitä tulee holokaustin vähättelykysymykseen, miten voidaan arvottaa historian eri kansanmurhien moitittavuutta? Onko ratkaiseva tekijä
- uhrien absoluuttinen tai suhteellinen määrä
- tekijöiden arvioitu kulttuuritaso verrattuna tekoon
- teollinen tekniikka verrattuna alkeellisempiin, mutta käypäisiin ratkaisuihin.
- kohdistuminen tiettyyn etniseen osaa väestöstä verrattuna tiettyyn yhteiskuntaluokkaan sen likvidoimiseksi
- kulunut aika teoista.
Itse tyytyisin toteamaan, että kaikki kansanmurhat, joista holokausti on merkittävimpiin kuuluva, ovat moitittavia enkä asettaisi niitä "arvojärjestykseen" millään köppääsillä perusteilla.
Trilisser: "Ano 1842: Vai että Nolte ja Hillgruber "äärioikeistolaisia? Stalinistin silmin varmasti näin, mutta aikuisten oikeasti: älä puhu tuomaskuonaa"
PoistaNo anteeksi nyt vain. Eivät varmaankaan sitten olleet - ainakaan usein näissä asioissa esiintyneen natsisympatisöörin silmin.
Ano klo 1002: Esimerkiksi vasemmalle kallellaan oleva historioitsija Seppo Hentiläkään ei pidä Noltea ja/tai Hillgruberia "äärioikeistolaisena". Molempien poliittinen koti taisi olla hyvin pitkälti Helmut Kohlin linjoilla. Toki aidolle verenpunaiselle vassarille Kohlkin oli äärioikeistolainen.
Poista"Trilisserille": On totta, että "vasemmalle kallellaan oleva" (!) professori Seppo Hentilä (mm. "vuoden tiedekirja" -palkinnon voittaja) ei taida noista kahdesta sankaristasi käyttää nimitystä "äärioikeistolainen". Kysymys on kuitenkin lähinnä tekninen: yleensä historioitsijat tieteellisissä teoksissaan säilyttävät toistensa kannanottoja arvioidessaan "diskreetin viileän" ilmaisun, vaikka mielessään tosiasiallisesti ajattelisivat aivan muuta. Vai mitenkä arvioisit esimerkiksi Hentilän näkemystä Nolten "suuresta" natsien puolustelukirjasta: "Tämäntapaisia vastakkainasetteluja ja lähes uskomatonta jossittelua Nolten kirja on täynnä." Kohlin linjalla ollaan (mikä tietenkin onkin täysin mahdollista)?
PoistaVaikka kaiketi aidolle verenruskeiden lasien läpi historiaa tarkastelevalle alan miehelle asia näyttäytyy aivan toisenlaisena.
"Stalin todellakin suunnitteli bolševistisen autuuden levittämistä länteen alkaen Saksasta."
PoistaMikä uutusarvo tuollakin oli? Jo Lenin ja Trotski uskoivaivat maailmanvallankumoukseen, joka lähtisi Saksasta. Nämä ja Stalin olivat bolsevikkejä, jotka uskoivat, että ensin sosialismi ja sitten kommunismi olivat väistämätön historian kulku, jonka etujoukkona ja kätilönä Puolueen piti toimia.
Ano klo 1403: Se "uutuusarvo", että meillä on Suomessakin valtava, määrä ihmisiä, jotka uskovat Neuvostoliiton olleen v. 1941 normaalin valtion, joka rakasti rauhaa ja jolla ei minkäänlaisia pahantahtoisia aikeita. Kuitenkin samaan aikaan kyseisellä rauhanvaltiolla oli enemmän esimerkiksi panssarivaunuja kuin maailman kaikilla muilla mailla yhteensä.
PoistaAno klo 1347: Mitäkö sanon Hentilän kommentista? No sen, että mainitsemani kirjan esipuheessa Hentilä kovasti vaatii, että historioitsija pitäisi muistaa historiatieteen perusteet mm. siinä, ettei oman ajan moralisointeja saa ulottaa historiaan. Ja esipuheen jälkeen pyyhkii esipuheen periaatteilla takapuolensa ja sen jälkeen alkaakin se moralisointi. Ja täsmälleen sama asenne näkyy Hentilän Nolte-arviossakin: historiatieteellisesti kestämätöntä tendenssitutkimusta. Esimerkkinä tiukan objektiivisesta tutkimuksesta pidän esimerkiksi israelilaisen Martin van Creveldin tutkimusta Hitlerin Balkanin strategiasta. Taustastaan huolimatta Creveld ei koskaan sorru moralisointiin, sentimentaalisuuteen ja arvottavien adjektiivien viljelyyn. Sama asenne näkyy myös Raul Hilbergin perusteoksessa The Destruction of the European Jews. Hän antaa asioiden puhua puolestaan. Hyvän vertauksen saa kun vertaa samaa tapausta kuvaavaa tekstiä Hilbergiltä ja vasemmiston rakasta alta Timothy Snyderiltä. Snyderin teksti muistuttaa enemmän Ilja Ehrenburgin raivonpurkauksilta kuin tieteelliseltä tutkimukselta. Toisin kuin Snyderin, Hilbergin teos pohjautuu lähes kokonaan primäärilähteisiin.
Poista"Se "uutuusarvo", että meillä on Suomessakin valtava, määrä ihmisiä, jotka uskovat Neuvostoliiton olleen v. 1941 normaalin valtion, joka rakasti rauhaa ja jolla ei minkäänlaisia pahantahtoisia aikeita."
PoistaOnpa hienoa, että Trilisser1. elokuuta 2023 klo 20.36 synnytti minulle valaistumisen: ennen tuota hetkeä en tiennytkään, että maailma on täynnä tietämättömiä/typeriä ihmisiä, jotka uskovat mihin vaan...(hih,hih)
Itse asiassa tulin viime talvena lukeneeksi Arendtin suomennetut teokset, ensin Eichmann Jerusalemissa, mikä oli niin kiinnostava, että tulin sitten lukeneeksi myös kirjan totalitarismista ja myös Vita activan. En nyt tiedä, kannattaako kirjoja suoranaisesti suositella, sillä niin vahvasti ne kytkeytyvät saksalaiseen filosofiaan, sen kieleen, sen ongelmanasetteluihin ja jokseenkin abstraktiin maailmankuvaan (poislukien se kirja Eicmannista, joka on tiukkaa reportaasia). Mutta kiinnostavia ne kyllä olivat ja jossain määrin varmaan relevantteja jopa nykyaikaa ajatellen.
VastaaPoistaArendt kykee rasismin ennen kaikkea imperialismiin ja sen osana ns. pan-liikkeisiin, joilla hän tarkoittaa panslavismia ja pangermanismia. Jos osaan nyt tiivistää ajatuksen oikein, Arendt ajattelee, että rasisimin kärki kohdistuu kansallisvaltiota vastaan, joka on Arendtille ennen kaikkea oikeasti olemassa oleva poliittinen yhteisö, jonka jäsenenä ollaan kansalaisena. Ja tietenkin Arendt näkee kansallisvaltion taustalla valistuksen arvot ja Ranskan vallankumouksen. No, rasisimin ideana on siis korvata kansakunta jollain mystisellä ja olemattomalla yhteisöllä, jolloin jäljelle jää tosiasiassa vain valtaa käyttävä eliitti ja sen kohteet, erilaiset kansanryhmät, jotka eivät ole järjestäytyneitä poliittisiksi yhteisöiksi, siis imperiumi. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö vaikka slaavilaista tai germaanista kieliryhmää ei olisi olemassa etnografisena tosiasiana, vaan että nämä eivät ole poliittisia yhteisöjä, joiden toimintaan yksittäinen kansalainen voisi osallistua. Näiden myyttinen olemassa olo ja näihin samaistuminen kätkee sitten ihmiseltä sen tosiasian, että hän on pelkkä alamainen. Tietenkin tämä myyttinen jokin voi olla yhtä hyvin työväenluokka tai edistykselliset luokat tms.kunhan se vain ei ole mitään, mikä voisi olla oikeasti toimiva poliittinen yhteisö. Luonnollisesti myös kansakuntien kieltäminen tai demonisoiminen oikeuttaa muiden sellaisten valloittamisen.
Arendt analysoi tosiaankin myös propagandaa. Jostain syystä hän tosin ei huomaa lainkaan käsitellä ns. rasisitista kielenkäyttöä, vaikka esimerkiksi maailmansotien propaganda ja rintamamiesten nimitykset vastustajista olisivat tarjonneet hyvää aineistoa.. On tosiaan häneltä hyvä havainto ja varmaan yhäkin käypäinen, että varsinkin totalitaarinen propaganda ei välttämättä edes pyri olemaan uskottavaa, vaan se pyrkii hävittämään toden ja valheen eron tavoitteena ihmisten kyynistäminen ja viedä heiltä kyvyn eettisiin arviointehin korvaten sen pelkästään sen arvioinnilla, onko jokin meidän asialle hyvästä vai pahasta.
Arendtin mukaan totalitarismi käy sotaa viime kädessä todellisuutta vastaan ja näyttämönä on ihmisten mielet. Toki tämä myös tarkoittaa, että todellisuutta pitää pyrkiä muuttamaan, yleensä väkivalloin, jos se ei vastaa ideologiaa. Arendtin yksi esimerkki on Moskovan metro: jos se julistetaan maailman ensimmäiseksi, niin miten sitten totalitaarinen järjestelmä reagoi Pariisin metron olemassa oloon? Arendtin mukaan tämä tietenkin kylmästi kielletään ja jos mahdollista, Pariisin metro tuhotaan, jotta todellisuuskin vastaisi ideologista totuutta.
Arendt käsittelee ymmärrettävästi myös paljon nimen omaan antisemitismia, mutta en nyt paisuta valmiiksi pitkää kommenttia yrittämällä referoida tätä teemaa.
On virkistävää, vai pitäisikö sanoa peräti voimaannuttavaa, lukea näitä Timo V:n kirjoituksia erityisesti tällä hetkellä, kun koko valtakunnallinen media on YLEn johdolla siirtynyt tukemaan opposition kärkihanketta. Sillä kun uteliaisuuden pakottamana joutuu lukemaan päivästä toiseen paitsi avoimen vihamielistä ja manipuloivaa uutisointia myös niiden saamaa, laajaa kannatusta, alkaa väkisinkin loppua usko olevansa ns. tolkun ihminen. Eli epäilee kaikesta huolimatta yhtä asiaa, eli onko suomalainen yhteiskunta - toiseksi suurimman puolueen kautta - todellakin paljastunut niin läpeensä rasismin kyllästämäksi, aina Wolt-lähetistä Eduskunnan puheoletettuun, kuin mitä media antaa nyt ymmärtää. Ainakin sopivilla kysymyksillä, ilman rasismin määritelmää, tällainen tulos on YLEn tilaustutkimuksen kautta saatettu julkisuuteen.
VastaaPoistaHelsingin Sanomien artikkelin nimi on "Kahden minuutin vihaa vastaan". Tässä artikkelissa brittiläinen mediatutkija muistuttaa, että yleisradioyhtiöiden tehtävä on kansan kriisinkestävyyden ylläpito. Kyse ei ole vain faktapohjaisesta tiedosta, vaan myös tunteiden ja mielikuvituksen hallinnasta.
Niinpä niin, Suomessa tämä asia on kuitenkin kääntynyt päälaelleen; väärin äänestäneiden kansalaisten takia lähes koko media, juuri YLE etunenässä, on nyt siirtynytkin kestävän kriisin ylläpitäjiksi. Kahden minuutin vihan sijaan on yhä uusille, agendaan sopiville asiantuntijoille, lehtien omille kolumnisteille ja muille 'rasismia vastaan taisteleville' kirjoittajille tästä Overtonin ikkunasta ruutuaikaa ja palstatilaa antamalla onnistuttu vihaa jatkamaan jo liki kaksi kuukautta. 'Artikkelia ei voi nyt kommentoida' -teksti viimeistään varmistaa, ettei moderaattorin tarvitse edes blokata mahdollisesti haitallisia kommentteja.
Kun Suomessa ovat päässyt valtaan sellaiset "miehet", joiden aamukahvi maidon loppumisen takia jää mustaksi, niin aiheuttaahan se lähes itkureaktion, ja se kyllä näkyy kaikessa!
PoistaKaikki kunnia holokaustin uhreille, mutta viime vuosisadalla tehtiin monta muutakin kansanmurhaa. Suomessa ei ole tietääkseni yhtään muistomerkkiä tai muistolaattaa Stalinin vainoissa menehtyneille noin 20 000 suomalaiselle. Neuvostoliitto oli aikoinaan sitä mieltä, että vainot olivat maan sisäinen asia. Mutta eihän holokaustikaan ollut Saksan "sisäinen asia". Muistomerkki vuosien 1937-38 "ison vihan" uhreille olisi paikallaan.
VastaaPoistaHyvä kirjoitus arvon Timolta jälleen.
VastaaPoistaSellaisia asioita tuli pikaisesti mieleeni, että historiassa voittajat ovat aina kirjoittaneet historian niin sanotusti oikein.
Epäilemättä näin myös Suomessa.
Olisi tutkimuksellisesti todella arvokasta, että Suomen itsenäisyyden alkuvuosikymmenten tapahtumat käytäisiin läpi, ilman että niissä olisi 1917-18 aiheuttama osapuolijako vaikuttamassa.
Olen viime aikoina lueskellut uudestaan Juha Siltalan jo vuonna 1985 väitöskirjan pohjalta julkaisemaan hienoa kirjaa ”Lapuan liike ja kyyditykset 1930”, ja sen kertomukset ovat eri puolilta Suomea todella vaikuttavia.
Kainuussa tehtiin jopa sellaista, että Kajaanin kaupunginvaltuuston kokouksesta otettiin kesken kokouksen vasemmistolaisia kyytiin lukuisa määrä ja kuljetettiin paikallisen puutavarayhtiön johdon tukemana rajan taakse Neuvostoliittoon. Heistä yksikään ei selvinnyt Stalinin vainoissa hengissä. Poliisitutkinta junnasi asiassa paikallisesti niin, että valtioneuvoston oli puututtava asiaan, mutta ketään ei tietenkään tuomittu. Silloinen Kainuun Sanomien päätoimittaja Jussi Kukkonen kirjoitti Urho Kekkosella, että Kajaanissa ja muuallakin Kainuussa on kerätty kyyditettävistä listoja, joissa oli mukana myös maalaisliittolaisen Kainuun Sanomien toimittajia. Päätoimittaja Kukkonen kantoi mukanaan koko ajan asetta ja viestitti lapualaiselle, että jos kyydittämänään yritetään, ”tapahtuu niin muiluttajille kuin heidän sukulaisilleen, ystävilleen, tuttavilleen y.m. Myös jotain”. (Kirje luettavissa Kekkosen Orimattilan arkistossa.)
Suomen omassa historiassa on sellaisia ”pimeitä” asioita, joista ei oikein haluta kunnolla puhua, eikä vieläkään tutkia.
Mikä oli todellinen suomalaissotilaiden osuus Saksan Viking-joukoissa siviilien tappamiseen? Vieläkin kuuluu väitteitä, että suomalaiset etulinjassa taistelleet SS-joukkoihin kuuluneet, eivät muka osallistuneet siviilien murhaamiseen.
Kannattaa muistaa, että näistä ajoista ei ole sittenkään kovin paljon aikaa - on vielä hengissä ihmisiä, jotka muistavat Suomen ja Saksan niin sanotun ”aseveljeyden” oikein hyvin, ja kuinka poliittisesti suomalaisten osallistumista pidettiin ”erillissotana”.
Kuten Timo-hyvä totesit, kaikkein tärkeintä on totuus tai ainakin pyrkiminen mahdollisimman lähelle totuutta.
Löytyykö lopullista totuutta koskaan, onkin ihan oma aiheensa pohdittavaksi.
Nykyinen suomalainen journalismi kärsii useasta asiasta, kuten esimerkiksi Helsingin ulkopuolella maakunnissa toimitusten voimavarat on viety niin äärimmilleen, että oman paikkakunnan politiikan seuranta on jäänyt vajavaiseksi verrattuna vaikkapa 1980-90 -lukuihin. Suomessakin on näitä Yhdysvalloista tuttuja ”demokratian hautausmaita”.
Siksi journalismin perussääntöihin sitoutuneiden (Julkisen sanan neuvosto) lehtien ja muiden medioiden pitäisi saada muiden pohjoismaiden tavoin selvästi enemmän tukea valtiolta, jotta ne voivat jatkaa ja parantaa toimintaansa.
On ilo, että tartuit juuri uskonnon ja politiikan suhteeseen. Minusta uskonto ei kuulu politiikkaan laisinkaan. Ei siis pitäisi tehdä minkäänlaisia päätöksiä, jotka pohjautuvat mihinkään uskonnolliseen suuntaukseen tai käsitykseen.
Nykyhallituksessa esimerkiksi kristillisten vaatimuksesta hallitusneuvotteluissa kaadettiin jo etukäteen aivan järjellisiä nykymaailmaan kuuluvia - ja yleisesti Euroopassa ja muualla maailmassa käytössä olevia käytäntöjä. Yksi esimerkki oli eutanasia ja sen käsittely, kun Suomessa tehdään juuri saattohoidossa parantamista.
Eli uskonto vaikutti päätöksentekoon, jota siis ei pitäisi mielestäni koskaan tapahtua.
Hyvää loppukesää Sinulle
T.
Pekka Kymäläinen
Oulu
Suomalaisen pataljoonan mahdollisista sotarikoksista on entinen pitkän linjan poliisi, ylikomisario Olavi Lempinen, todennut että niillä todisteilla, joita on esitetty ml. Lars Westerlundin tutkimus, ei oikeusistuimessa tuomittaisi edes nakkivarasta.
PoistaMitä tulee muilutuksiin, olivat ne tuon ajan Euroopassa harvinaisen vähäisiä verrattuna mihin tahansa kommunistien toteuttamiin tekoihin. Jos henkilö halusi kommunismia Suomeen, toki hänen pitäisi avosylin rakastaa neuvostolaisuutta. Ero oli huima suomalaisiin kansallissosialisteihin, jopa niihin äärimmäisiin, sillä eivät nämä halunneet liittää Suomea Saksaan.
Suomen tämän hetken ilmapiiriä kuvastaa hyvin se, että Mikko Uolan 2 uusinta erittäin perusteellista tutkimusta punaisten usein eläimellisestä väkivallasta Suomessa ovat omakustanteita, koska isommat kustantajat eivät uskaltaneet niitä julkaista.
"Minusta uskonto ei kuulu politiikkaan laisinkaan. Ei siis pitäisi tehdä minkäänlaisia päätöksiä, jotka pohjautuvat mihinkään uskonnolliseen suuntaukseen tai käsitykseen."
PoistaMiten niin syvästi ihmisen arvomaailmaan vaikuttava asia kuin uskonnollinen vakaumus ei saisi vaikuttaa kaikkeen hänen toimintaansa, mukaan luettuna politiikka. Mikä vakaumus seuraavaksi kiellettään: Minusta taas ateismi tai liberalismi ei kuulu politiikkaan laisinkaan. Ei siis pitäisi tehdä minkäänlaisia päätöksiä, jotka pohjautuvat mihinkään maailmankatsomukselliseen suuntaukseen tai käsitykseen.
Kiitos! Lapuanliike on niin hyvin tutkittu, et tä olisi vaikea kuvitella sen kuvan voivan merkittävästi muuttua. Mitä tulee SS-joukkoihin, jo 40-luvulla katkera Lappi-Seppälä teki paljastuksiaan. En tässäkään asiassa voi kuvitella mitään uutta, järkyttävää paljastusta, jolla olisi todellista merkitystä.
VastaaPoistaSeikkailunhaluista nuorisoa, yhtä ja toistahan ne saavat aikaan
Sen verran haluan Timo-hyvä kommentoida, että varmasti tutkijoiden keskuudessa Lapuan liikkeen teot ovat aika hyvin selvillä, mutta miten luulet nykypolven suomalaisten tietävän, millaista Suomessa todellisuudessa oli ennen sota-aikaa, saati sitten sotavuosien jälkeen 1945.
PoistaSen ajan niin sanottu ”oikea ulkopolitiikka” oli aivan toista, kuin ennen sotia, ja miten ihmiset - ja erityisesti evakkoon joutuneet karjalaiset - joutuivat sopeutumaan täydellisesti uuteen ajatusmaailmaan.
Väitetään, että historia toistaa itseään, mutta eihän se niin ole. Mutta aika lailla samankaltaisia asioita kautta maailman historian on näissä murroskohdissa tapahtunut.
Kun puheet ovat nyt jo riittävästi koventuneet, ei ole mikään ihme, että jossain vaiheessa toimitaan myös fyysisesti. Se pelottaa - ja esimerkit Ruotsista koraanin polttamisineen - osoittavat, että jotkut tahot haluavat aiheuttaa tarkoituksella aina vain kärjekkäämpää vastakkainasettelua.
Jotenkin tuntuu epätoivoiselta Venäjän aloittaman Ukrainan sodan jälkeen, että Eurooppa tästä helpolla selviäisi.
Pelkään pahoin, että tilanne vaan pahenee. Onko tosiaan niin, että jokaisen sukupolven on aina käytävä oma sotansa?
T.
Pekka Kymäläinen
Oulu
Eihän se kokemus periydy. Kykenipä sentään ainakin meidän maassamme parikin sukupolvea elämään sotimatta. Onhan se nyt lupaavaa.
PoistaNiin, nykypolivi ei tunne edes taistolaisajan maanpetoksellista Neuvostoliitto-johtoista toimintaa Suomen tuhoamiseksi.
PoistaSen tuntemus saattaisi olla nyt jopa relevantimpaa kuin 1930-luvun lapikasukkokjen toilaukset. Toki molemmista on hyvä olla perillä.
Myös bolshevikkien propagandan menetelmät olisi hyvä tuntea. Ne samat, joita taistolaisetkin ansiokkaasti sovelsivat. Yllättäen ne eivät ole lainkaan vieraat tälle nykymenollekaan, kun vaikkapa johtavien medioiden suoltamaa uutisvirtaa seuraa.
Kansanedustaja #PekkaToveri leimasi #aluepalautuksia #ääritahojen esityksiksi. Oliko #KarjalanLiitto #JohannesVirolainen #TartonRauhaLiike, #Evakot, 430 000 #karkoitettua #oikeuksineen #ääriliike? Oliko #jatkosota ääritoimintaa kun omaansa otimme takaisin? https://putinismi-nurin.blogspot.com
VastaaPoista