Arkipäivän totalitarismia
Motto:
“Tutto
nello Stato,
niente al di fuori dello Stato,
nulla
contro lo Stato”
Mussolini
Klassisen liberalismin tavoitteena on ollut ja on vapaa
yhteiskunta, jossa itse kullakin on oikeus ja mahdollisuudet elää omien
arvojensa mukaan, kenenkään sitä estämättä. Ongelmana on tietenkin sovittaa erilaisten
ihmisten erilaiset arvot toisiinsa siten, etteivät ne estä toisia toteuttamasta
omia arvojaan vastaavalla tavalla.
Viimeistään Ranskan suuren vallankumouksen aikana jouduttiin
havaitsemaan, että tällainen vapaa yhteiskunta ei kaikkia miellyttänyt. Monien mielestä
ainoa oikea ja järjen vaatima kansanvalta edellytti sitä, että kaikkien
toistenkin oli haluttava juuri heidän haluamiaan ratkaisuja.
Hirmuvalta jäi aikakirjoihin tämän kansanvallan
aikaansaannoksena. J.L. Talmon nimitti sen aiheuttanutta poliittista suuntausta
totalitaariseksi demokratiaksi, mikä tietenkin kuulostaa paradoksilta,
mutta on mitä todellisin ja historiassa paljon vaikuttanut ilmiö (ks. Vihavainen: Haun lyon
tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Klassinen
liberalismi erotti yhteiskunnan ja valtion toisistaan ja katsoi, että ne ovat
enemmän tai vähemmän keskenään vihamielisiä. Valtio on pakotuskoneisto, jonka
keinot ovat tarpeellisia, jotta yhteiskunnassa säilyisi vapaus, eivätkä sen
ihmiset ja ryhmät pakottaisi toisia elämään omien mieltymystensä vastaisesti.
Ihanteellisessa
demokratiassa itse kullakin oli ja on oikeus elää valtiossa, joka on
mahdollisimman vapaa eikä turhaan astu oman roolinsa ulkopuolelle: valtiolla ei
ole oikeutta määrätä ihmisten ajattelusta eikä edes heidän toiminnastaan sikäli
kuin se ei merkitse estettä toisten vapaudelle. Valtion tehtävät ja oikeudet rajoittuvat
julkiseen elämään eli poliittiseen alueeseen, jota taas erottaa yksityisyyden
sfääristä jyrkkä raja.
Teoreettiset
ihanteet toteutuvat käytännössä harvoin puhtaina. On paljonkin tilanteita,
joissa valtion ja siis politiikan väliintulo yksityiselle alueelle on toivottavaa
ja niin sanotusti pienempi paha. Emme elä enää sellaisessa yhteiskunnassa,
jossa jumalallisen vallan ja vastuun ajateltiin perheen tasolla kuuluvan sen
päämiehelle, kuten esimerkiksi tunnetussa 1500-luvun venäläisessä Domostroi-
käsikirjassa.
Raja
yksityisyyden ja julkisen välillä ei ole kauttaaltaan itsestään selvä, mutta
sen perusidea on liberaalissa demokratiassa aina pyhä ja sellaiseksi jää:
kenelläkään ei ole normaalioloissa oikeutta tunkeutua ihmisten yksityiselle
alueelle. Tämä koskee myös ihmisten oikeutta pitää ajatuksensa ja sanansa omana
tietonaan, ellei hän nimenomaan toisin halua. Posti- ja puhelinsalaisuus kuuluvat
usein perustuslain suojelemiin asioihin.
Toisten yksityiskirjeiden
ja viestien luvaton lukeminen ovat siis rikollista toimintaa puhtaimmillaan,
puhumattakaan nyt niiden tahallisesta levittämisestä asiaankuulumattomille.
Ainoastaan sota-aikoina tai vakavan rikoksen tapahduttua voidaan oikeusvaltiossa
myöntää viranomaisille lupa tämän kiellon rikkomiseen tietyissä, rajoitetuissa
puitteissa.
Lainsäätäjältä
on aikoinaan luonnollisista syistä jäänyt mainitsematta, että yksityisyyden
suoja koskee myös sähköposteja ja tekstiviestejä, koska sellaisia ei lakia
säädettäessä ollut olemassa. Periaate on kuitenkin aivan selvä: kenelläkään ulkopuolisella,
edes valtiolla ei ole oikeutta rikkoa kansalaisen oikeutta yksityisyyteen,
ellei tämä siihen anna nimenomaista lupaa.
Tunnemme tämän
periaatteen jopa terveyden- ja sairaanhoidon alalta: sivullisten oikeutta
tietää kansalaisten sairaushistoriaa on rajoitettu niin paljon, että siitä on
uhannut tulla jopa terveydellisiä riskejä.
Nyt meneillään
olevassa loanheittokampanjassa ovat nykyisen hallituksen vastustajat sen sijaan
kilvan julkistaneet yksityisiä viestejä ja jopa esittäneet ne aivan
harhaanjohtavasti ilman kontekstiaan tai sitä vielä nimenomaisesti vääristellen.
Sikäli kuin olen
havainnut, on ylivoimaisesti suurin osa somessa ilmestyneistä reaktioista tähän
rikosluontoiseen toimintaan ollut jyrkän paheksuvia, mikä kuulostaa lohdulliselta
liberaalin yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta.
Huolestuttavaa
toki on, että tällaiseen on yleensä alennuttu, vieläpä suurten medioiden
toimesta ja että asian kannattajat enimmäkseen näyttävät olevan akateemisesti
koulutettuja ja itsensä älymystöön lukevia henkilöitä.
Tässä ilmene se
sama taipumus totalitaariseen demokratiaan, joka vietti riemujuhliaan Ranskan
vallankumouksen suuressa terrorissa, sen jälkeen Venäjän narodnikkien piirissä ja
sittemmin Stalinin Neuvostoliitossa ja Hitlerin Saksassa. Mussolinin Italiassa
se näyttää jääneen lähinnä utopistiseksi tavoitteeksi.
Suomen
historiasta tunnemme liiankin hyvin niitä ilmiöitä, joissa nimenomaan akateemisesti
perusteltu epä-älyllisyys on saanut mukaansa ihmisiä, joille liberaali
yhteiskunta ja valtio ovat liian vähäpätöisiä tavoitteita ja jotka sen sijaan
ovat halunneet tehdä yksityisestä poliittista ja päästä määräämään toisten ihmisten
ajattelua ja jopa tunteita.
Mitä Suomeen
tulee, on terveen talonpoikaisjärjen laaja levinneisyys toistaiseksi aina
estänyt suuria katastrofeja tapahtumasta sitten vuoden 1918 kapinan, joka toki
syntyi poikkeusoloissa, joissa demagogialla oli erityisen hyvät mahdollisuudet.
Millaista on
nykyajan totalitaarinen ideologia, on asia, jota on aivan liian vähän käsitelty
julkisuudessa. Palaan siihen, kunhan kerkiän. Näin parhaan kesän aikana sitä
tuntee kiusausta elellä enemmän tuolla yksityisessä elämänpiirissä, kun se
vielä tuntuu mahdolliselta.
Mielenkiintoisin pointti tässä totalitarismin hiipimisessä on, että kuinka paljon siinä on harkittua vaikuttamista ja kuinka paljon se on itseohjautuvaa laumakäyttäytymistä ja normaalia typeryyttä. Jos seuraa vain vihreiden ja vassareiden uusmarksiilaista uhoamista, niin voisi uskoa pelkästään laumasieluisuuden jylläämiseen, mutta kuten hyvin tiedämme todella iso raha on samoilla linjoilla ja se paljastaa, että jossain on suunnitelmallisia tahoja, Meillä Antti Herlin voisi vaikuttaa Hesarin päätoimittajan valintaan, mutta hän tuntuu olevan tyytyväinen vallitsevaan linjaan. Sama koskee koko Länsimediaa, joka on käytännöllisesti ison rahan omistamaa,
VastaaPoista"Millaista on nykyajan totalitaarinen ideologia, on asia, jota on aivan liian vähän käsitelty julkisuudessa."
VastaaPoistaTuota sietääkin pohtia. Perussuomalaisten noustua hallitukseen on joutunut väsyksiin saakka lukemaan tai kuuntelemaan läpikotaisin virheellisiä analogioita 30-luvun alun Saksaan. Sanotaan, että kenraalit varautuvat uusiin sotiin edellisen sodan opetukset mielessään, mutta uuden sodan erityispiirteet tulevat heille aina yllätyksenä. Totalitarismi nostaa taas päätään, mutta se tulee aivan toiselta suunnalta kuin nämä ihmisten yksityisviestejä tai toistakymmentä vuotta vanhoja turhautuneita (niin ikään käytännössä yksityisluontoisia) purkauksia kaivelevat ajatuspoliisit luulevat; uuden totalitarismin todelliset kasvot ovat heille yhtä lähellä kuin lähin peili.
Mika Keränen
Tämähän on se meidän historian harrastajien helmasynti: kaikkiin uusiin ilmiöihin haetaan vertailukohtaa, jostain aikaisemmasta, oli niillä relevanttia yhteyttä tai ei, sekä haetaan ratkaisua tuosta aikaisemman ratkaisusta, sen sijaan, että analysoitaisiin uutta siten mitä juuri se perimmältään on ja haettaisiin ratkaisua juuri siltä pohjalta.
PoistaPohjimmaltaan kyse on ihmiselle tyypillisestä taipumuksesta kaaoksen hallitsemiseksi luokitella asioita yleiskäsitteiksi ja päätellä noista asioista.
"Huolestuttavaa toki on, että tällaiseen on yleensä alennuttu, vieläpä suurten medioiden toimesta ja että asian kannattajat enimmäkseen näyttävät olevan akateemisesti koulutettuja ja itsensä älymystöön lukevia henkilöitä". Juuri näin. Muistellaanpa 70-80 lukua, jolloin suomalainen intelligatsija ja "ihmisoikeustaistelijat" lähes laitaluvultaan taistelivat Neuvostoliiton pyrkimysten mukaan! Siis täysin totalitaarisen valtion rinnalla marssien de facto demokratiaa vastaan, ja todellakin voimiensa tunnossa!
VastaaPoistaSiitä surkeasta ajasta ei vieläkään ole käyty tilintekoa, joka on ainakin omsta mielestäni suurin syyllinen siihen, että tänä vuonna valehtelu ja mustamaalaaminen on jopa vieläkin voimalkaampaa kuin em. vuosikymmeninä. Kun yhteiskunta eli valheessa vuosikymmenet, eihän se noin vain yks-kaks katoa minnekään. Valtamedioista todellakin vielä löytyy tuon ajan älymystöä, johtavilta paijoilta, kuinkas muuten, niin eipä tarvitse ihmetellä missä nyt ollaan! Pitipä tämäkin vielä nähdä...
Wille Rydmanin yksityisviestien julkaiseminen on paitsi laitonta, myös mautonta. Voi myös kysyä, mikä on viestit Hesarille antaneen henkilön motiivit? Ei kai vaan kosto? Kateus? Mustasukkaisuus? Asian tätä puolta Hesari tuskin julkaisee.
VastaaPoistaEi se laitonta ole, koska vastaanottajalla on oikeus julkaista ne. Se ei myöskään ole journalistisen etiikan vastaista, koska kyse on merkittävän yhteiskunnallisen vaikuttajan tausta-arvoista, vähän kuin tuollainen henkilö yksityiskirjeessä myöntäisi kuuluvansa pedofiilirinkiin.
PoistaSe, että kyse oli katkeroituneen exän kosto ja että Rydman on tehnyt Hesarista rikosilmoituksen ei - kai - ole merkitystä asiassa.
Tarinan opetus: kun kirjoitat sydämesi valitulle kahdenkeskisen viestin, mieti aina miten tämä suhteen päättyessä voisi käyttää avautumista vahingoksesi, ts älä luota keneenkään.
Mautonta? Minusta olisi mautonta, jos emme tietäisi, minkälaisia valtioneuvoston jäseniä meillä on.
PoistaTosiaan!
PoistaKatso nyt kuitenkin vielä perustuslakimme vastaava kohta. Ja ne tuomarin ohjeet
PoistaEnpä tosiaan muista aiemmin tälläistä nähneeni. Ns. laatulehden toimittaja lähtee jonkun katkeran ja huomiohakuisen exän yllyttämänä kostoretkelle henkilöä vastaan, jonka kunnian loukkaamisesta hän on jo epäiltynä, ilmeisesti vähintään lain henkeä taas rikkoen.
VastaaPoistaTulee mielikuva, että tunne on voittanut tässä järjen. Tai no, saahan tuolla klikkauksia, ehkä?
Kyllähän yksityinen tekstiviestittely on täysin verrattavissa kirjesalaisuuteen, eikä toisen osapuolen lupa niiden julkistamiseen riitä. Tässä Wille Rydmanin tapauksessa kannatta ehdottomasti nostaa syyte HS:a ja entistä naisystävää vastaan, vaikka siitä kirjesalaisuuden rikkomisesta tai kunnianloukkauksesta, niin saataisiin oikeuden kanta asiaan. Kyse tuntuu olevan HS:n toimittajan ja entisen naisystävän selvästä kostonhalusta. Kuka ei sitä näe on pölhöpopulisti. (Kukahan muuten näin sanoi aikoinaan?)
VastaaPoistaKyllä se nyt kirjoitetun lain mukaan näin menee: viestintäsalaisuuden rikkomista koskevassa hallituksen esityksessä (94/1993) todetaan:
PoistaLähetyksen avaamisen ja tiedon hankkimisen sähköisesti tai vastaavalla tavalla tallennetusta viestistä olisi tapahduttava oikeudettomasti. Säännös ei siis koskisi lakimääräisiä kirjesalaisuuden rajoituksia eikä myöskään lähetyksen avaamista vastaanottajan nimenomaisella tai asemavaltuutukseen perustuvalla luvalla.
Sellaisen keskustelun salaakaan tapahtuva tallentaminen, jossa tallentaja itse on mukana, ei tulisi säännöksen mukaan rangaistavaksi. Tallennettava puhe ei näet saisi olla myöskään tallentajan itsensä tietoon tarkoitettu.
Moraaliset arvoarvostelmat ovat sitten asia erikseen.
"Suomen historiasta tunnemme liiankin hyvin niitä ilmiöitä, joissa nimenomaan akateemisesti perusteltu epä-älyllisyys on saanut mukaansa ihmisiä, ...jotka sen sijaan ovat halunneet tehdä yksityisestä poliittista ja päästä määräämään toisten ihmisten ajattelua ja jopa tunteita."
VastaaPoistaJos täsmällisesti sanotaan tuossa oli kysymys 1960- ja 1979-lukujen taistolaisliikkeestä. Nykyisessä totalitäärisen demokratian liikkeessä on pitkälti kysymys samasta ajattelusta, jonka synnyn taustalla oli pitkälti samat henkilötkin. Suomessa ei ns yleisistä syistä pystytty Kekkosen aikaan panemaan sille täysillä kampoihin, väittäisin lisäksi, että historiallisista syistä klassinen liberaali demokratia ja sen puolustus ei ole ollut ajattelun valtavirtaa vaan pikemminkin on aina hurahdettu kulloinka vallinneeseen ääriliikeeseen. Pitäisin tuota vuoden 1918 pitkänä laahuksena.
Yksityistä elämää ei pidä todelakaan unohtaa, toivottavasti siihen kuuluu kalastus ja hyvistä kalaruuista nauttiminen, erityisesti Savossa kun ollaan kalakukosta: ruistaikinan, silavan ja muikun sinfoniasta kielellä.
Kiitokset Vihavaiselle taas tästäkin järkevästä kannanotosta tässä järjettömässä Herlinin Sanomien maailmassa.
VastaaPoistaTimo V.: "Sikäli kuin olen havainnut, on ylivoimaisesti suurin osa somessa ilmestyneistä reaktioista tähän rikosluontoiseen toimintaan ollut jyrkän paheksuvia, mikä kuulostaa lohdulliselta liberaalin yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta."
VastaaPoistaTämä ei uskoakseni ikävä kyllä pidä paikkaansa. Koko mediakenttä julkaisi Rydmanin parisuhteen yksityiset viestit Hesarin vanavedessä. En ole löytänyt ainuttakaan tämän tuominnutta Suomen mediakentästä. Twitterissä, jonne vasemmistolainen tiedostavaisto kokoontuu, heidän riekkumisensa, ilakointinsa, hurmoshenkinen nautiskelunsa näistä viesteistä on ollut pyöristäen 100% universaalia. Poikkeavaa ääntä ei tule vastaan, vaikka käy satoja ja satoja käyttäjiä lävitse. Ja kun se yksi lopulta löytyy, niin omat ovat joukolla häntä henkisesti painostamassa ruotuun (Suvi-Anne Siimes tällainen harvinainen poikkeus, ja hänkin vain löyhästi tuota viiteryhmää). Nämä Rydmanin viestien julkaisun ilakoijat ovat laajalti mm. lääkäreitä, peruskoulun opettajia, insinöörejä, tutkijoita, toimittajia, tiedemiehiä, koodareita, psykologeja (useita tullut vastaan!), varhaiskasvattajia, sosiaalityöntekijöitä...
Ihmisten yksilöllinen moraalintaju lienee vielä paljon enemmän illuusio kuin mitä yleisesti ajattelemme. Lauma, väkijoukko, sosiaalinen mukana meneminen on ohjaksissa, ja ihminen lastu kollektiivivirran kulussa. Ns. järkeily on lauman, heimon merkityssysteemin, symbolien, toteemin, hyvän ja pahan käsitysten... seuraamisen, noudattamisen ja oikeuttamisen _alisteinen_ väline. Evoluutio on valikoinut ihmisjärjen hakeutumaan heimon koheesion vahvistamisen suuntaan, ei yksilöllisen kulun (argumentoimaan kohden heimoa ei yksilöä), joka yksilöllinen kulku muinaisessa valintaympäristössä olisi nopeaan karsiutunut erakkosutena pois. Heimo oli evoluutiovalinnan voittaja. Oman kulkusuuntansa yksin taivaltajat, heimon otteesta todella ja oikeasti irti kamppailleet (jungilaisittain joukkomielen usvasta ylös kavunneet, oman yksiyisen tähtensä seuraajat) lienevät häviävän pieni vähemmistö, etenkin ne jotka kykenevät samalla kuitenkin säilymään lauman yhteydessä; cancelointi on jatkumoa ikiaikaiselle karkotusrangaistukselle.
Kohtalakosta voi olla yhteiskunnallisen tason itsetietoisuuden puuttuminen tästä ihmisen joukkomielen tilasta, etenkin nyt yksilöllisyyttä arvona korostavana aikana. Valearvona, joka kiinnitetään kunniamerkiksi rintaan, yksilöllisyys eleenä, tyhjänä julistuksena, kuvana samanlaisten kuvien joukossa. Twitterissä on nähnyt lukemattomien yksilöllisyyden ylistäjien puoltavan tätä yksityisen henkilökohtaisen ja julkisen poliittisen rajan Stasi- ja Pavlov Morozov -henkistä rikkomista, jopa sen ylittämistä, jossa edes se keittiö, jota Svetlana Aleksijevitš niin ikimuistettavasti kuvasi neuvostoihmisen henkireiäksi, ei olisi enää turvassa, vaan läheisestäsi saattaisi kuoriutua 1984:n isoveli, joka tekee yksityisistä kahvipöytäpuheistasi poliittisen tuomionlukusi pöytäkirjan.
"Ihmisten yksilöllinen moraalintaju lienee vielä paljon enemmän illuusio kuin mitä yleisesti ajattelemme". Siltähän tuo näyttää! Muistellaanpa vaikka nyt sitäkin, kun ns. punapääoma, ihan kommunisteista lähtien innostuivat kapitalismista ja äkkirikastuminen piti olla ihan oven takana, mutta eipä siinä rikastuneet kuin kommareiden ja demareiden johtomiehet! Missä tutkimus, tai onhan niitä tutkittu, mutta ne vaiennetaan totaalisesti! Kajanojat ja Sundqvistit ym. pelastettiin ja he rikastuivat kymmenin miljoonin markoin, eikä kukaan huutanut kohtaloaan, tarkoitan niitä vähäväkisiä tovereita, jotka saattoivat menettää aivan kaiken!
PoistaOtetaanpa esimerkiksi vaikka tamperelainen siivooja, jalo aatteen ihminen, joka sijoitti vuosikymmenet pienestä palkastaan E-säästökassaan kaiken ylimääräisen, eläkepäiviensä turvaksi. Kun korttitalo romahti, niin häneltäkin meni kaikki! Mitään suojaa hänen talletuksillaan ei ollut, vaikka vahva usko oli, että kaikki turvataan. Mutta, E-säästökassa ei ollut pankki, joten se siitä! Kaikki siis meni, mutta eipä mennyt isoilla tovereilla, vaan heidät pelastettiin! Missä siis moraali, kun nykyinen vasemmisto perää ja huutaa oikeutta jopa vääristä sanoista vuosien takaa! Mitään häpyä tässä maassa ei ole ollut eikä ole!
Ja täällä vain persut jatkavat omiensa rasististen lausumien puolustelemista. Mutta WR oli vielä 2016 kokoomuslainen, mahtaa Orpoa hävettää.
VastaaPoistaTosiasioitahan se Wille viestitti, tosin hieman karkeahkolla huumorilla, koska luuli Amandaa luottamuksen arvoiseksi. Mutta Amanda olikin kostonhaluonen mätämuna tultuaan sittemmin torjutuksi. Onneksi hän on nyt tullut tutuksi lukevalle yleisölle, jolloin täysijärkiset osaava kiertää hänet kaukaa.
PoistaKuinkahan alas Hesari vielä pääseekään tässä likaisten temppujen tunkiojournalismissaan.
HS on kelvottomissa käsissä, ei voi muuta kuin todeta. He ovat menneet jo kaiken säällisen yli, mutta paluuta ei ole. Nimittäin kuka on nähnyt ns. herrojen myöntävän virheitään, sillä eihän eliitti tee virheitä? Voisin veikkailla, että HS pistää vain lisää pökköä pesään, ja pian aletaan kaivella ja porkata aivan kaikki ja kenestä vain, siis tarkoitan niistä jotka eivät sovi HS:n nykyiseen maailmankuvaan. Toki ensimmäisenä heidän kohteenaan on nykyinen hallitus, jutut persuja vastaan ovat vain oire, eikä syy. Hesari lienee vuosikymmenten takaa tunnettu kokoomusta lähellä olevana mediana, mutta nyt naamiot on riisuttu peruuttamattomasti.
PoistaNaamiot on riisuttu peruuuttamatttomasti myös Rydmanin silloiselta naisystävältä, joka taitaa opiskella oikeustieteellisessä. Kun uraa luodaan, on täydellinen epäonnistuminen siinä katsannossa ko. naiselta paljastaa viestejä, olivatpa ne tökeröjä tai eivät, mutta iso oheisvahinko on siinä, että hän paljasti itsensä ja pilasi nimensä. Suomi on liian pieni maa, eikä näistä asioista pääse eroon kulumallakaan! Kaikki muistetaan ajan loppuun.
Eikö median tehtävä olekin paljastaa tällaisia mätämunia? Siitä se vasta haloo syntyisikin, jos media pitäisi tällaiset asiat piilossa.
PoistaNo mahtaisipa tulla! Kiitos oivalluksesta.
PoistaVihavainen: "Klassisen liberalismin tavoitteena on ollut ja on vapaa yhteiskunta, jossa itse kullakin on oikeus ja mahdollisuudet elää omien arvojensa mukaan, kenenkään sitä estämättä."
VastaaPoistaAivan fiksu ihminen - etiikan professori Sami Pihlström - esittää väitteen että on olemassa jonkinlainen "länsimainen arvoyhteisö" joka jotenkin koskee meitä kaikkia (vastoin klassisen liberalismin aatetta käsittääkseni).
Sinällään olen Pihlströmin kanssa samaa mieltä että moraali on faktisesti yhteisöllinen asia eikä individualistinen. Mutta Pihlström selittää "länsimaisen arvoyhteisön" näin:
"EETTISET arvomme ovat sidoksissa siihen, kuinka suhtaudumme niihin miljooniin, jotka murhattiin holokaustissa, sekä niihin, jotka kansanmurhaan syyllistyivät. Ei voida vedota arvoihin, jotka oletetaan fundamentaalisemmiksi kuin asianmukainen suhtautuminen holokaustiin. Se arvoyhteisö, joka olemme, rakentuu holokaustia koskevan asennoitumisemme varaan.
Eettistä ja poliittista keskustelua voidaan käydä vain yhteistä ihmisyyttämme arvostavassa viitekehyksessä. On asioita, joista voidaan neuvotella, kiistellä tai vitsaillakin, ja on asioita, jotka mahdollistavat tällaiset ajatustenvaihdot. Holokaustin uhrien kunnioittaminen kuuluu näihin kaikkea keskustelua kannatteleviin lähtökohtiin. Siksi ei ole neuvoteltavissa, miten natsismiin on sopivaa suhtautua."
Sen sijaan Neuvostoliiton rikokset ihmisyyttä kohtaan ja suhtautuminen niihin ei määrittele länsimaista arvoyhteisöä yhtä oleellisesti Pihlströmin mielestä. Näin varmasti faktuaalisesti onkin mutta miksi siinä tapauksessa meidän pitäisi liittyä tämmöiseen arvoyhteisöön. Pihlströmille arvoyhteisöön kuuluminen ei näyttäisi olevan neuvoteltavissa.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009731958.html
Olen ajat sitten ymmärtänyt, että se että suomalaiset lähettivät noin 10 juutalaista Natsi-Saksaan on "Läntisen arvoyhteisön" kannalta oleellisempi kysymys kuin se että Suomi lähetti 50 000 inkeriläistä Neuvostoliittoon. Siinä mielessä en ole ko. arvoyhteisön jäsen paitsi jos se kykenee itsereflektioon ja muuttaa käsitystään. Juutalaisten lähettäminen on Läntisen arvoyhteisön mielessä fundamentaali moraalinen kysymys mutta 50 000 inkeriläisen lähettäminen ei ole.
On kiinnostavaa, että Pihlström kehtaa kirjoittaa moista roskaa, joka on kohta kohdalta aivan mielivaltaista. Joka tapauksessa siihen sisältyy yritys väittää, että juuri nyt joku yrittäisi palauttaa tai ainakin puolustaa natsismia. Alan limbo.
PoistaSuomesta autettiin 18 keskieurooppalaista juutalaispakolaista Petsamon kautta Yhdysvaltoihin talvisodan jälkeen kun reitti vielä oli auki. Joten Elina Sana 8 - Muu Suomi 18. Muu Suomi voittaa. (lähde: ISBN 978-952-6665-73-3).
PoistaTämän kirjoituksen sinänsä varmasti ansiokkaalle erityisestä yleiseen tähtäävälle pointille olisi ollut hyväksi, että Suomen lähihistoriasta olisi tarkasteltu muitakin vastaavia tapauksia. Esimerkiksi Twitter (X) on täynnä nyt apologioita siitä, miten Marinin bilekohussa tapahtuneet yksityisyyden loukkaamiset eivät ole samalla tavalla paheksuttavia kuin Rydmanin yksityisyyden loukkaaminen on nyt ollut.
VastaaPoistaItse luen kirjoittajan yleisen huolen kyllä niin, että sama paheksunta tulisi kohdistua myös bilekohussa tapahtuneeseen Marinin yksityisyyden loukkaamiseen.
Vihavainen pitää pyhänä liberaalin demokratian perusideaa siitä, että raja yksityisen ja julkisen välillä on aina pyhä ja sellaiseksi jää: "kenelläkään ei ole normaalioloissa oikeutta tunkeutua ihmisten yksityiselle alueelle". Kirjesalaisuuden rikkominen ilman erittäin painavia perusteita loukkaa tätä pyhää arvoa. Vihavaisen paheksuu sitä, että "poliittiset vastustajat" eivät vaali tätä pyhää vaan ovat "kilvan julkistaneet yksityisiä viestejä ja jopa esittäneet ne aivan harhaanjohtavasti". Pyhän periaatteen vaalimisen vastuu ei Vihavaisen mielestä nähdäkseni kuulu vain perinteiselle medialla vaan kaikille demokratian subjekteille - vähitäänkin nyt kun me olemme somessa jakoinemme ja kommentteinemme osa mediaa.
Yksityiskohdiltaan erilainen Marinin bilekohukeissi lienee muodoltaan lopulta yhtä edustava erityistapaus Vihavaisen kuvaamasta yleisestä. Kirjoitukselle olisi tullut huomattavasti enemmän painoarvoa, jos tämä olisi osattu siinä nähdä. Nyt jää vaikutelma, että kirjoittajalla saattaisi olla, ehkä tahtomattaan, jotain sellaista ärtymystä mukana, joka kytkeytyy asemointeihin päivänpoliittisissa kysymyksissä.
No, nythän Marin oli sellainen median palvonnan kohde, ettei edes miljarditoheloinnin hoitaminen sähköpostilla merkinnät mitään. "Yksityiset" bileet taas vain vahvistivat imagon ihanuutta. Kyse on nyt tosiaan median roolista ja laadusta. Marinin huokaus särki tylsimmänkin sipulin sydämen. Nyt kaikki on toisin,vai eikö ole?
PoistaLuin tätä kirjoitustasi siten, että halusit nimenomaan painottaa yhden keskeisen liberaalin normin pyhyyttä, jota tuli aktiivisesti vaalia ja jonka rikkomisen punninnassa ei tulisi huomioida poliittista kontekstia tai punnitsijoiden poliittisia mieltymyksiä: "Ainoastaan sota-aikoina tai vakavan rikoksen tapahduttua voidaan oikeusvaltiossa myöntää viranomaisille lupa tämän kiellon rikkomiseen tietyissä, rajoitetuissa puitteissa." Ymmärsin, että kyseessä oli sinulla myös perinteisen media kritiikkiä, mutta luin kirjoitustasi niin, että tuo esiin tuomasi liberaalin demokratian pyhän vaalimisen vaade ulottuu mediaa pidemmälle. Esittämääsi kysymystä en ihan ymmärtänyt. Vilpittömästi.
PoistaNo enpä nyt ymmärtänyt minäkään. Jopa lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus, vaikka heillä olisi varmasti herkullisia juttuja tiedossaan.
PoistaSaattaisikohan Marinin kohdalla asian tehdä vakavammaksi se, että hän oli kohujen keskellä pääministerinä ollessaan ja hoiti, ellen väärin muista, niin Uniper-tekstaritkin Ruisrockista käsin. Tavallinen palkannauttija, tai vaikka persuministeri, saisi toimestaan lemput oitis, mutta nyt hän näyttää keränneen vain uhripisteitä itselleen.
PoistaRydmanin, Junnilan ja Purran vuosien takaisia puheita ja kirjoituksia kaivamalla kaivetaan esiin, jotta heidät saataisiin ryvetettyä oikein valtakunnan ykköspahiksiksi. Etkö näe näissä mitään eroa tai epäreiluutta median taholta?
"Jopa lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus" Kunpa kuulisit miten sairaaloiden kahvipöytäkeskusteluissa ja varmasti muuallakin omissa koti- ja työpiireissä tuuletetaan. Mielestäni sekä Purran että Rydmanin tapauksissa on kyse vastaavasta. Tuohtuneena, turhautuneena tai kenties väsyneenä tai uupuneena tms ei-normaali-mielialalla kirjoittelusta. Suurin osa ihmisistä tosin vain puhuu, muttei kirjoita, joten ei jää mitään jälkeä.
PoistaTällainen kontrolloiva vain yhden sallitun mielipiteen politiikka ja ei-sallitun moukarointi - liittyen moneen muuhunkin asiaan kuin vain rasismiteemaan - on mielestäni jo pelottavaa. Vertauskohtia löytyy useampia viime vuosiadan historiasta ja nykyajastakin.
Kirjesalaisuus tuli heti minunkin mieleeni. Yksityisviestien julkaisu on törkeää. Toivottavasti sillä on seuraamuksensa. Jos ei, niin periaatteessa jokaisen, joka ei koskaan halua nimeään loattavan, tulee pitäytyä naamiossa eikä koskaan sanoa mitään suoraan, eikä varsinkaan vihaisesti, rumasti ja epäkorrektisti. Ei koskaan. Eihän koskaan voi tietää kuka tulee joskus tulevaisuudessa mahdollisesti ilmiantamaan sinut. Niin, ilmiantamaan kun vaahtoat ja auot päätäsi kuin moukka, vaikket edes suunnittele terrori-iskua tai muuta, jonka ilmiannolle saattaisi jopa löytyä ymmärrystä. Eiväthän normaali-ihmiset käyttäydy koskaan mitenkään muuten kuin täydellisen korrektisti? Vai mitä? Miksihän en vielä koskaan ole törmännyt tähän täydelliseen ihmiseen?
Uskoakseni nykyisessä poliittisessa mediamyllyssä (Lindtman, Arhinmäki, Purra, Halla-aho, Rydman, Junnila...) mikään taho ei kuitenkaan pyri mihinkään konkreettiseen, vaan itse prosessi on tärkein.
VastaaPoistaJa tämä prosessi murentaa politiikan teon uskottavuutta pala palalta, "hetki hetkeltä". Lopulta tämäkin (viimeisten joukossa) "absurdisoitunut" yhteiskunta tipahtaa Euroopan Liittovaltion ja Uuden Maailmanjärjestyksen syliin kuin kypsä omena.
Kun kelataan aikaa taaksepäin, niin "sota" nähdäkseni hävittiin jo 1840-luvulla, kun historian ehkäpä merkittävin yhden asian puolue "anti-masonic party" kuihtui rapakon takana pois.
Niinpä myös uskoisin, että näin anno domini 2023 tervein elämisen malli sulkee kaiken yhteiskunnallisen pois. Nyt viimeistään jo lottovoittajien maassakin.
Finanssikriisi n. 2009 (Herlin osti itsensä Sanomaan, Katainen aloitti, "arvoakseli" lanseerattiin, vihervassari-persu feikki vastakkainasettelu luotiin, vasemmisto amerikkalaistettiin, viimeisetkin puolueet "läpihimmelöitiin", kirkko lopullisesti mädätettiin) oli nähdäkseni meillä rajapyykki.
Paluuta entiseen ei ole.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista