sunnuntai 2. heinäkuuta 2023

Tahdon murskatappio

 

Halun apoteoosi

 

En ota tässä nyt kantaa siihen, onko jokin asia hyvä tai edes parempi kuin toinen tai mihin ihmisten, kansojen ja ihmiskunnan pitäisi pyrkiä ja mihin olla pyrkimättä. Normatiivisuuden sijasta liikun siis deskription alueella enkä pyri tekemään suuria, saati nyt kaikkien ajattelua sitoviksi tarkoitettuja yleistyksiä, vaan ainoastaan yrittämään (ransk. essayer), tunnustelemaan asioiden ymmärtämisen mahdollisuuksia tiettyjen käsitteiden rajoissa.

Tiedän toki, että tämä normatiivisuudesta irtisanoutuminen on sikäli turhaa, että mobilisoidut massat olettavat aina tarkoin tietävänsä tällaiset asiat ja luulevat olevan tärkeää tai ainakin hyveellistä pakottaa muutkin ajattelemaan samalla tavalla, oikeuslaitoksen avulla, jos mahdollista.  Älyllinen aktiivisuus tällaisissa asioissa on niiden näkökulmasta vähintäänkin sallimatonta, ellei rikollista. Noita liiankin hyvin tunnettuja esimerkkejä on tässä tarpeetonta mainita.

Mutta tämä ns. yleisen mielipiteen ikuinen banaalisuus ei nyt tässä minua kiinnosta ja haluan seuraavassa vain lyhyesti hahmotella kysymystä, joka minua kiinnostaa: mitä omalaatuista ja kenties jopa ennenkokematonta on aikakautemme kulttuurissa ja miten sitä voisi verrata.

Muuan selkeä uutuus, jopa noin parinkymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen on nyt havaittavissa. Ihmisten halut ovat saaneet täysin hallitsevan aseman häntä määriteltäessä ja hänen merkitystään etsittäessä.

Vielä jokunen vuosikymmen sitten haluja sellaisinaan ei lainkaan arvostettu, pikemmin ne olivat välttämätön paha, joka oli voitettava, jotta ihminen voisi saavuttaa jonkin korkeamman päämäärän. Toki ihminen halusi levätä ja nauttia ja tulla arvostetuksi, elää rauhassa ja käskeä muita. Korkeimmassa asemassa olevat nauttivat herkkuja joka päivä, pukeutuivat ylellisesti ja antoivat palvella itseään kuin pienet lapset. Tästä he olivat jopa ylpeitä ja halveksivat vähäosaisempia, joilla ei ollut samanlaisia mahdollisuuksia.

Mutta suuret kirjailijat, profeetat ja oikeudentuntoiset kansalaiset näkivät aina syvemmälle ja halveksivat tyhjänpäiväistä elämää, jonka määräävänä prinsiippinä olivat halut ja niiden tyydyttäminen. Sankaritarinoissa nousi aina ylimmäs tahto, joka voitti sen luonnonvoimaisen pyrkimyksen, joka yritti viedä ihmistä vähimmän vastuksen laveaa tietä.

Itse asiassa kaikki kulttuuri, ihmisen persoonallisuuden viljely, oli tuon luonnonvoimaisen, kaikkialla vaanivan halun voittamista. Tahdon puuttuessahan halu vie kohti lähintä tyydytystä, kuten luonnossa kaikki pyrkii kohti entropiaa, lämpökuolemaa, jossa ei tapahdu eikä voi enää tapahtua mitään, kun kaikki tyydyttämätön on tyydytetty. Itse asiassa kaikki kulttuuri on entropiatendenssin vastustamista, se merkitsee työtä, vaivaa ja tahtoa.

Kuten muistetaan, jo J.W. von Goethe nosti esille humanistisen ihmisihanteen, joka merkitsi sitä, että ihmisen tuli kehittää mahdollisimman täydellisiksi niitä kykyjä hyvään, joita hänellä oli: edel sei der Mensch, hilfreich und gut!

Jaloutta ei tässä mitattu sukupuulla tai rikkauksilla. Ihmisen persoonallisuus oli pelto, jota oli muokattava ja vaalittava, jotta se kantaisi hyvää hedelmää. Goethen lausahduksesta Höchstes Glück der Menschenkinder sei nur die Persönlichkeit tehtiin jälkikäteen jopa hänen jonkinlainen vaalilauseensa.

Itse asiassa kyseessä oli yhteyksistään irrotettu lause, mutta se on jo toinen juttu, itse asia on tässä tärkeä. Ihmisen oli luotava itse oma tarkoituksensa ja se oli paremmaksi tuleminen, taistelu. Ich bin ein Mensch gewesen und das heisst ein Kämpfer sein, totesi sama J.W.  

Taistelu alhaisuutta ja velttoutta eli primitiivisiä haluja ja taipumuksia vastaan oli erityisesti ja ainoastaan ihmiselle ominaista ja nimenomaan korotti hänet eläinten yläpuolelle. Elukat olivat elukoita juurisiksi, että koko ajatus tuollaisesta taistelusta oli niille mahdoton.

Nietzschen ihannoima tahtoihminen oli sen haluihmisen vastakohta, jota nykyisellä massa-agitaatiolla nyt juhlitaan. Usein asia toki käsitettiin helppohintaiseksi nautinnosta kieltäytymiseksi sinänsä, mutta olennaista oli, ettei pelkkä halujen tyydyttäminen riittänyt päämäräksi aivan riippumatta siitä, että toki nekin tarjosivat jonkinlaista tyydytystä, lajissaan suurtakin.

Kuin jännitetty jousi on tahtoni mun,

sain auringolta käskyn ja määrän

ma kukkuloille nousta elon kirkastetun

ja käydä ohi tien monen väärän

 

Näin runoili joskus Juhani Siljo, pateettisen kuuloisesti. Huomautan muuten, ettei suomen kielen sana pateettinen ole sama kuin englannin pathetic.

Siinähän sitä oli tahdon ja kieltäytymisen ylistystä, olisiko mahtanut liittyä jopa masturbaatioon, joka oli tuohon aikaan muuan suureksi eettiseksi ja terveydelliseksi kysymykseksi käsitetty asia

 Ehkä koko juttu olikin siis pohjimmiltaan aivan joutavanpäiväinen? Näin saattaa olla, mutta nimenomaan aikakautensa peilinä se on paljon puhuva.

Uudemmista, niin sanotun länsimaiden kulttuurivallankumouksen jälkeisistä filosofeista tulee mieleen Michel Foucault. Hänelle olennaista tässä maailmassa oli kaksi asiaa: halu -désir- ja valta. Foucault kuului itse ns. pervoihin ja nosti ei-traditionaaliset halut arvoon arvaamattomaan. Eikö koko yhteiskunta ollutkin valtajärjestelmä, jolla pidettiin kurissa ihmisten haluja ja aivan erityisesti noita erikoisempia haluja? Ja mitä muuta haluttavaa tässä maailmassa edes oli tai saattoi olla, kuin se, mitä ihmiset halusivat?

En nyt rupea nimeämään sitä filosofia, joka ennen muita teki halusta pyhän, se on sivuseikka. Ehkä kyseessä oli Foucault, ehkäpä pikemmin vaikka Sartre, joka kirjoitti sankarinpalvontakirjan homoseksuaalisesta rikollisesta, Jean Genet’stä.

Saint Genet tuskin oli samanlainen heikkomielinen pyhimys, Kristuksen tähden houkka kuin joku Moskovan Vasili Autuas, jolle nimettyä riemunkirjavaa kirkkoa Punaisella torilla saamme yhä ihailla. Voimme nyt joka tapauksessa todeta, että pyhäksi ei enää nostettu tahdon, vaan halun ihminen. Hän oli halujensa tähden houkka.

Askel rikoksen palvontaan sen itsensä vuoksi, sen tuoman tyydytyksen vuoksi, oli tästä enää hyvin lyhyt ja itse asiassa se oli otettu jo 1700-luvulla. Markiisi de Sade nautti pirullisuuksista ja kaiken pyhän häpäisemisestä (ks. Vihavainen: Haun sade tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Jotakin hyvin symbolista on siinä, että juuri hänet vapautettiin Bastiljista, kun se vallattiin roskajoukon toimesta vuonna 1789 (Vihavainen: Haun canaille tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Nyt todistamme sellaista ilmiötä, että kaikki yhteiskunnan kerrokset ja instituutiot ylistävät ja kumartavat kilpaa erilaisia seksuaalisia perversioita. Huomautan, etten tietenkään tuomitse niistä muita kuin sellaiset, joista jotkut uhrit joutuvat syyttömästi kärsimään.

Ymmärrän, että koko pride-ilmiö haluaa olla vapausliike, joka nimenomaan vapauttaa monet synnynnäisistä perversioista kärsivät ja niihin siis aivan syyttömät ihmiset massojen halveksunnasta ja syrjinnästä, mikä tietenkin ainakin periaatteessa lisää yleistä onnellisuutta ja vähentää aiheetonta kärsimystä.

Mutta eihän koko tarina ole tässä, läheskään. Ilmiöön liittyy myös yleinen halun ja nimenomaan kaikenlaiset halun nostaminen ylimmäksi arvoksi, sen tosiasiallinen jumalallistaminen. Onko sillä enää vaihtoehtoja ja voiko niitä edes olla tässä länsimaisessa kulttuuriympäristössä?

Koska tapahtumiin osallistuvat massat eivät osoita minkäänlaista kykyä asioiden suhteuttamiseen, alkaa koko tapahtuma muistuttaa sellaista kuviteltua mielenosoitusta, jossa koko Helsinki ja maakunnat kokoontuvat Senaatintorille ja pyllistävät paljaalla takapuolella todistaakseen kaikille, ettei tuossa luonnollisessa ruumiinosassa ole mitään hävettävää eikä siis myöskään syytä sitä piilotella.

Ei tietysti olekaan ja saattaa olla, että tällaista tosiaan koko ajan jo tapahtuu, en ole ollut katsomassa. Joka tapauksessa se sopisi mainiosti asian ideaan.

Elämme tietenkin massojen aikaa eikä sellainen älyllinen toiminta, joka nousee 11-vuotiaan tason eli ns. Hollywood-tason yläpuolelle voi koskaan tavoittaa suurta yleisöä. Luulenpa että tähänkin vaatimattomaan esseeseen tulevat kommentit pian taas kerran osoittavat asian.

33 kommenttia:

  1. Synnynnäisenä toisinajattelijana minäkin uskoin pitkään, että näin on hyvä, kunhan ei mylvi, kun lauma mylvii. Vasta vanhempana tajuisn, että vielä tärkeämpää on ajatella toisin kuin omat halut tekevät, Siinäpä sitä on sitten riittänytkin oppimista. Onneksi aloitin jo melko nuorena, sillä ei siinä ole paljon hohtoa, jos antaa vanhana Herralle sen, mikä nuorena jäi pirulta jäljelle. Siis ei juoda, aina kun sapettaa, ei panna aina kun tilaisuus, ei syödä aina, kun pikkuisen huikoo, ei provosoitua, kun joku provosoi jne.., Nyt olen 81 v, ja on todella kiva, kun tietää, kuka meillä määrää, vaikka ei ne halut ja himot ole minnekään kadonneet. Nyt ne ovat vain kuin hyvin kasvatetut koirat, ne voi päästää vapaaksi metsään juoksentelemaan, koska ne tulevat heti pois, kun kutsun niitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienosti ajateltu - ja ilmaistu.

      Poista
    2. Olen samaa mieltä. Tässä on hyvä tavoite.

      Poista
  2. Mielenkiintoinen blogi arvoisalta herra professorilta. Silmään tosin pisti mielenkiintoisesti "vapausliike, joka nimenomaan vapauttaa monet synnynnäisistä perversioista kärsivät". Herää kysymys, mikä on synnynnäinen perversio? Yleensä, jos kyseessä on esim. homoseksuaalisuus, niin se tarkoittaa määrätyn laista vähemmistöä.

    Jos ja kun henkilö on kiinnostunut esim. opiskelusta siinä määrin, että väittelee tohtoriksi, kuten olen itse tehnyt, niin onko hän synnynnäinen pervo koska edustaa vähemmistöä? JOs hän on vielä väitellyt ulkomaisessa ylipoistossa, niin onko hän vielä enemmän synnynnäinen pervo, kun kuuluu vähemmistön vähemmistöön?

    Mielestäni, jokainen saa tulla omalla uskollaan autuaaksi, mutta jotenkin väin tuo synnynnäinen perverssiys sattui korvaani. Olen pahoillani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, mutta hyvä veli. Eihän se nyt mitään muuta tarkoita kuin normaalista poikkeavaa. Normaali seksuaalisuushan on luonnon pakota kahden sukupuolen välistä. Olen kuullut, että ainakin jotkut homopiirit haluavat käyttää sanaa pervo sanan queer synonyyminä. Mitäs vikaa siinä olisi?

      Poista
  3. Tekeehän se kippeetä monien toimittajien asenteille, kun hallitusvalta on Suomessa vaihtunut. Nyt kilvan rynnätään suurentelemaan kaikenlaisia pikkuasioita ja levitellään pahantahtoisia kirjoituksia ulkomaisia lehtiä myöden. "Pulueeton" tiendonvälitys onkin kovin puolueellista ja suorastaan pahantahtoisen vihamielistä. Uusi hallitus ei ole vielä tehnyt oikeastaan yhtään mitään, niin siitä huolimatta älämölö suorastaan kiihtyy ihan omista asenteista johtuen eikä hallituksen tekemisistä.

    Pride -vouhotus on saavuttanut jonkinlaisen massahysterian muodon. Homoissa on järkeviäkin ja todella lahjakkaita henkilöitä, joita tämä nykyinen homohysteria kammoksuttaa. Eivät kaikki homot ole mielenvikaisia tolloja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ""Pulueeton' tiendonvälitys onkin kovin puolueellista"

      Hienoa, että olet herännyt lapsenunestasi ja huomennut, ettei puolueetonta tiedonvälitystä ole vaan että kyse on arvopohjaisesta kulttuurisodasta, jossa sovelletaan sodan lakeja!

      Poista
    2. ""Pulueeton' tiendonvälitys onkin kovin puolueellista"

      Puolueeton tiedonvälitys on mahdoton niin kauan kuin puolueita on olemassa. Neuvostoliitossa oli aikoinaan ns. "sojuz partijnyh i bespatijnyh" (puolueen jäsenten ja puolueettomien liitto.) Stalinismin kauden läpi eläneet osasivat jo olla "hiljaa kuin muulin perse".

      Kaukaisina muinaisina aikoina, siellä kivi- ja pronssi- ja rautakaudella tiedon välityksen pomona oli tietysti heimon vanhin. Kalevalan Vakaa vanha Väinämöinen oli niin lahjakas, että pystyi kanteleellaan, kanteleen soitollaan lumoamaan niin ihmiset, kuin eläimet ja linnut. Mutta Väinämöinen tarvitsi miekkojen ja Sampojen takojia sekä metsästäjiä ja taistelijoita. Näin varmaankin saivat alkunsa kolme puoluetta: johtajat, mestarit ja sotilaat. Naisilla ei silloin ollut osuutta perustaa puolueettaan. Se tapahtui vasta sata vuotta sitten.

      Poista
    3. "Vakaa vanha Väinämöinen"

      Kai sitä vielä muistetaan, että Vakaa vanha Väinämöinen oli myös Tietäjä iän ikuinen. Hän oli siis heimonsa "tietokone".

      Asiasta toiseen: Vladimir Vladimirovitsh Putinin vuosikymmenien työkokemus kgbläisenä osoittaa, että Venäjä ei tarvitse älyllisiä "persoonatietokoneita" hoitamaan yhteiskuntaa, kansantaloutta, kansan hyvinvointia, tidettä, taidetta, yms.

      NKP:n KK:n päämääränä olikin kasvattaa tottelevaisia ns. "abaloneja", koska NKP:n KK ei voinut ennustaa, että Stalinin jälkeen kohta kuolisi Berija, sitten Hrushshev potkittaisiin pois, sitten kulmakarvainen Brezhnev jo kuolemansa jälkeen herätettäisiin henkiin ja pidettäisiin vuosikausia kävely- ja puhekykyisenä (tosin julkisen puheen aikana hän ei pystynyt lausumaan yhdyssanoja). Sitten seurasi muitakin kommelluuksia, mm. Gorbatshevin "potkiminen", jne.

      Poista
    4. "Kaukaisina muinaisina aikoina, siellä kivi- ja pronssi- ja rautakaudella tiedon välityksen pomona oli tietysti heimon vanhin. Kalevalan Vakaa vanha Väinämöinen oli niin lahjakas, että pystyi kanteleellaan, kanteleen soitollaan lumoamaan niin ihmiset, kuin eläimet ja linnut. Mutta Väinämöinen tarvitsi miekkojen ja Sampojen takojia sekä metsästäjiä ja taistelijoita. Näin varmaankin saivat alkunsa kolme puoluetta: johtajat, mestarit ja sotilaat. Naisilla ei silloin ollut osuutta perustaa puolueettaan. Se tapahtui vasta sata vuotta sitten."

      Ei tuo kylän vanhin ajatustapa ole mihinkään hävinnyt.
      Kalevala on kumminkin satu/mytologiaa. Sen vaikute taas suomalaiseen kulttuuriin viimeisen 100 vuoden aikana on ollut voimakas.
      1700-luvulla Macpherson kirjoitti skotlantilaisista samalla tavoin runoja Ossianin laulut. Mutta tuo katsottiin vähemmäksesi. Lähinnä että heppu oli selitellyt myös omiaan sinne. Mutta muistaakseni hän oli myös skotti niin ei tuo nyt sitten kai niin paha olisi ollut? Kun taas Europaeus kritisoi Lönnrotia ja hänellä oli näkemys että Väinämöisen yms. ne voisi löytää historian kautta jos tutkittaisiin kunnolla oikeina eläneenä ihmisinä. Tiedä sitten.

      Mutta ns. feodaaliyhteiskunnan alla tuo ns. vanhempien miesten valta on ollut suht selkeä, mutta se on perustunut suvun valtaan. Kun taas siihen on vaikuttanut latina. Suomessa kumminkin on sitten ollut 3 ryhmä joilla ollut latinan kielinenkin nimitys (joita en valitettavasti muista) mutta ne on olleet virkamiehet, sotilaat ja lakimiehet. Sitten on ollut epävirallinen neljäs juomarit/juopot. Nämä eri luokathan sitten enempi vähempi olleet toistensa kanssa tekemisissä.
      Kun väki on sitten "sekularisoitunut" kirkosta. Siis lait ovat tuosta ajasta muuttuneet hyvinkin paljon ja se henkinen arvovalta mikä kirkolla instituutiona on ollut on hävinnyt yliopistosta on muodostunut se tiedonvälityksen keskus. Niin joillekkin herännäisliikkeille tämä taas on haastavaa, kun tuomittavia sitten ei kiinnosta tuo moraalinen painostus.
      Suomessa on kumminkin tuo alkoholipolitiikka joka vaikuttaa kaupoissa, kuin myös ravintola-alalla. Tosin huumepolitiikka taas päihteenä on ihan oma juttunsa.
      Mutta lähinnä jos joku tahtoo pyhän isän niin kukin uskokoon vapaasti mihin tahtoo. Markkinateollisen kasvattina sitä ei oikein usko että sellaista kuin helppo elämä olisi missään, mutta toiset voi tehdä siitä vielä haastavampaa.

      Poista
  4. Historia varsin vakuuttavasti todistaa, että kun kulttuuri on taantunut pelkäksi halun tyydyttämiseksi, tuon kulttuurin rappio on lähellä, koska tahto ts pyrkimys johonkin korkeaan, saavuttamattomaan on kadonnut. Se, mitä kaipaisin jatkokehittelyksi, on pohdinta siitä, MIKSI länsimainen yhteiskunta/kulttuuri, jonka menneet saavutukset ovat kiistattomia, on II maailmansodan tai viimeistään 1960-70-lukujen jälkeen ajautunut tähän tilaan.

    Jos tämä kommentti ei ylitä 11-vuotiaan älyllistä toimintaa, minkäs sille voi: kun on lusikallla annettu, ei voi kauhalla vaatia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kysymys. Tähän kannattaa yritellä vastauksia. Kulutusyhteiskunnan kehittyminen ainakin korreloi.

      Poista
  5. Voimakkaat uudenlaisen ajattelun kulttuuripiirit ovat sitä mieltä, että yksilön sukupuoli määräytyy henkilökohtaisen sukupuolikokemuksen mukaan.

    Voiko jonain tulevana vuonna tulla valituksi vuoden naiseksi henkilö nimeltään vaikkapa Arska Kyrvätsalo? Ei taida olla lainkaan mahdotonta nykyisen kulttuuripoliittisen virtauksen vallitessa.

    VastaaPoista
  6. Pari sanaa puun takaa.

    Pride-ilmiö ei ole mikään uusi asia vaan samankaltaista on esiintynyt jo tuhansia vuosia sitten, kun ihmiskunta oli vaipunut henkiseen ja hengelliseen pimeyteen. Tuolle vanhalle maailmalle kävi huonosti, se tuhoutui, ja niin käy myös tälle nykyiselle.

    "Muuan selkeä uutuus, jopa noin parinkymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen on nyt havaittavissa. Ihmisten halut ovat saaneet täysin hallitsevan aseman häntä määriteltäessä ja hänen merkitystään etsittäessä."

    Ihmisen halut voivat olla myös hyviä. "Halut kirkastuvat hyvän Jeesuksen luona, himot vaikenevat sekä hiiltyvi kuona." Näin runoili Simo Korpela (1863-1936) kauan sitten.

    Pride-ilmiössä on kyse hyvien halujen vastakohdista eli himoista. Ihmiset eivät enää osaa hävetä vaan ylpeilevät taipumuksillaan.

    Olen viime aikoina miettinyt, miten nopeasti muutos luonnollisesta luonnottomaan on tapahtunut eli luonnottomasta on tullut hyväksyttyä ja valtavirtaista.

    Lootin luokse tuli kaksi miestä, mutta Aabrahamin luokse tuli kolme miestä. Luvut kaksi ja kolme kuvaavat hengellisyyden laatuja. Ja nuo kaksi miestä veivät Lootin väkisin turvaan luonnottomasta paikasta. Vaikka Loot oli hurskas eikä hyväksynyt pride-väen tekoja, niin hän silti meni paikkaan, joka oli paha. Mutta Aabraham ei mennyt.

    M

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tuo taida tuhoutua.
      Amerikkalaiset vain lobbaa Pridea, siinä samalla kun lähetyssaarnaavat sitä heidän versiotaan kristinuskosta. (Uskon asiat kun eivät ole kisa, mikä on tainnut Atlantin toisella puolen unohtua). Rooma taas vaihteeksi kerää sitten potin, sielä kun sitten tehdä muuta kuin puhutaan, mutta sehän sopii herroille hyvin. Todeten jot antakaa anteeksi jne. Enempi tuolla on tekemistä markkinatalouden kanssa missä identiteettipolitikoinnissa on oma osansa, henkilö kun on kuluttaja ja osa "markkinoita", joka taas kulminoituu valtion velkaan, jonka taas aikakäsitteellisesti se ns. sivistymätön rahvas tainnee saada maksella palvelutyönä.
      Ei se kyllä sitten siihen stoppaa jot kaik heittäisi hanskat naulaan, eikä osallistuisi, mutta valtion kannalta tuon soisi olevan järkeen perustuvaa. Lähinnä hyödyttäen paikallisväestöä joka oletettavasti sen suurimman työn joutuu tekemään. Muussa tapauksessa itketään kun nationalismi kasvaa, tai jos kurjistetaan naisten asemaa, ihmetellään feminismiä. Toiset keräilee sit rusinat pullasta, mutta niitä on aina.

      Poista
  7. "Askel rikoksen palvontaan sen itsensä vuoksi, sen tuoman tyydytyksen vuoksi, oli tästä enää hyvin lyhyt ja itse asiassa se oli otettu jo 1700-luvulla. Markiisi de Sade nautti pirullisuuksista ja kaiken pyhän häpäisemisestä."

    Filosofioiden uskottavuuden eräänä koetinkivenä on aivan aiheellisestikin pidetty mm. sitä, kuinka hyvin niiden kannattajiksi julistautuneet ovat itse onnistuneet elämään kuten opettavat. Ja tietysti tuota kriteeriä on hyvä soveltaa myös kyseisten oppien profeettoihinkin. Harvemmassapa lienevät ne, jotka ovat tuon testin kovinkaan puhtain paperein läpäisseet (no joku Linkola taisi päästä aika lähelle).

    Toisaalta, tuotakaan happotestiä ei ehkä pitäisi ottaa liian kirjaimellisesti, vaan aihetta on syytä lähestyä hieman, noh kokonaisvaltaisemmin. Nimittäin, mikäli filosofian minkä tahansa pätevyyden ym. relevanssin korkeimmaksi mittapuuksi asetetaan tuo "eli kuten opetti", niin siinä tapauksessa olisi todettava, että suurin koskaan elänyt länsimainen filosofi on markiisi de Sade... ;)

    https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Markiisi_de_Sade

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  8. Avasin äsken Hesarin: "Riemua ja kapinaa sateisilla kaduilla". Onhan se mukavaa, kun "kapina" on kesytetty riemujuhlaksi johon taisi valtioneuvostokin osallistua.

    Ei kovin radikaalia enää? Esivalta tuskin siellä kapinoi itseään vastaan?

    Ja koska kansa on pidettävä reippaalla mielellä (Paasikivi?), tämä ehdottomasti on tärkeämpi uutinen kuin ranskalaisten kapinointi joka ei näytä olevan uutinen juuri ensinkään.

    Vihavaisen mainitsema korrelaatio konsumerismiin lienee selvä, ja syvempikin kuin vain korrelaatio: kaikkihan täällä muuntuu samantien vaihdon eli talouden välineeksi ja edellyttää totisesti "halujen vapauttamista".

    Ei kai tässä enää uutta ole, mutta asia yhä hätkähdyttää meitä, jotka saatamme muistaa pari pankin säästölipasta kansakoulun kateederin kulmalta.

    Niissä oli jokaiselle oma lokeronsa lykkäytyvää tarpeidentyydytystä varten. Asiaan kai liittyi lapsen oma pankkirjakin. En enää tarkoin muista tuota säästäväisyyden ajan käytäntöä.

    - ps -

    VastaaPoista
  9. Jaloviina on pahhoa. Hyi saatana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikoinaan Alkon makutesteissä Jaloviina on pärjännyt hyvin konjakkien ja brändien kanssa.

      Poista
  10. Eikös jo Platon yrittänyt Sokrateen avulla kaataa Dionysoksen ja Afroditen jalustaltaan, nostaa niiden tilalle korkeamman tavoitteen, rakkauden tietoon ja totuuteen? Hyvä yritys, mutta ei tainnut sekään onnistua. Tiukassa istuvat nuo ihmisen alhaisemmat arvot ja halut.

    VastaaPoista
  11. Nyt on sellainen nonstop-hyökkäys käynnissä aikalaishengen määrittelevän valtakoneiston ja laumaenemmistön suunnasta, että minua hävettää se alistuminen ja nöyristely johon persut ovat valmiita saadakseen armosta? pitää hallituspuolueen asemansa.

    Get out sieltä ja heti ensi viikolla. Oppositiossa voi sentään säilyttää kasvonsa.

    Luukkaset ja muut: jos jäätte tähän tuleen makamaan, harvassa on sen jälkeen kannatus.

    pian ex-ps?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahaa, nyt kannattaa siis antautua ja teeskennellä, että se on voitto tai ainakin johtaa voittoon tulevaisuudessa.

      Poista
  12. Boring! Platon kuului itse ns. pervoihin ja nosti arvoon arvaamattomaan ei-traditionaaliset seksuaaliset teot... Kuinka monta esimerkkiä pitäisi mainita. Piilotat vain ikääntyvän miehen lähes jo haudattuun intellektiin selkäydininhosi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luepas taas ne Platonin teokset. Apua saat vaikka käyttämällä blogini hakutoimintoa.

      Poista
    2. Vallitan, se hakutoiminto on surkea. Hae sanalla pederastian (huom. genetiivi).

      Poista
  13. Halusin Napoliin pizzalle. Päädyin Nepaliin pissalle...

    VastaaPoista
  14. Foodoralla on missio: "Koska minä haluan." Epäilemättä osuu ja uppoaa tähän sukupolveen kuin tilauksesta.

    VastaaPoista
  15. “… Ilmiöön liittyy myös yleinen halun ja nimenomaan kaikenlaiset halun nostaminen ylimmäksi arvoksi, sen tosiasiallinen jumalallistaminen …”.

    Piti oikein käydä tarkistamassa, että oltiinko nyt Suomessa vai Keski-Eurooppalaisessa suurkaupungissa. Mutta niin vaan oli käynyt, että pienessä Suomessa oli saatu kerättyä 100 000 ihmistä marssimaan Pride-kulkueessa.

    Keskellä maamme ja Euroopan suuria huolia, me suomalaiset olimme päätyneet tähän juhlamarssiin. Ja minkä vuoksi? Nämä erilaiset pervot – rakkaudella sanoen – eivät tarvitse mitään tukea tai kannustusta, kas kun he ovat jo eliittiä.

    Sen kun ovat, mutta lopettaisivat älyttömyydet. Keksisivät ihan aluksi itse uuden termin ”sukupuolelle”, onko se nyt ylivoimaista? Kas, kun niitä sukupuolia on vain kaksi, ja X- ja Y-kromosomi säätelevät sukupuolen määräytymistä. Onhan toki niin, että sana sukupuolinen suuntautuminen on pitkä ja hankala lausua; ymmärrän ongelmanne.

    Mutta yrittäkää nyt edes. Ihan vain muistellaksenne älyn aikakautta, joka meni jo.

    VastaaPoista
  16. Sateenkaari-touhotuksessa taitaa olla kyse jo isommasta asiasta kuin parin prosentin sukupuolivähemmistön oikeuksista ja haluista. Tulkitsen sateenkaaren liberaalin hegemonian symboliksi ja voitonmerkiksi, jolla torjutaan oikeistopopulismia ja muita pimeyden voimia. Symbolina sillä ei ole tarkkaa merkitystä, ja sitä on vaikea vastustaa. Ei kulune pitkä aika siihen, kun Suomen lipun siniristin saa korvata ihana, suvaitsevainen sateenkaari. Kymmenen vuoden kuluttua?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös tuon ole jo ennestään korvannut EU:n lippu.
      Kai tuohon vaikuttaa miten liberalismi määritellään. Puhutaanko markkinaliberalismista, vaiko ajateltuna liberalismia, joka taas on ns. vanhollisille hyvin haastavaa, eteenkin jos sattuu mieltämään uskonnolliskonservatiiviset mietteet. Nämä taas usein miten jyrää yli tahto sitä tai ei, eikä sillä oikeastaan ole merkitystä onko suuntaus kristinusko tai islam. Olettaisi että sillä taloudellisella asianhaaralla on siinä hyvin paljonkin tekemistä. Tai sit viestinnällä joka on järjestäytynyt. Pidemmällä tähtäimellä naisia ei voi siitä syyttää. Ensinnäkään ne ei usein miten osaa toimia niin kuin myös osa niistä naisista "tippuu" pois lapsien myötä (lähtökohdin kun ne elämän prioriteetit menee uusiksi, oli siinä miestä tai ei.) niin ei sitä kerkeä maailmaa siinä kohtaa vapauttaa tai "pelastaa" joltain. Varmaan just siltä vapaalta ajattelulta, mut sitähän ihmiset tekee muutenkin.

      Poista
  17. Blogin kommentointi on monin paikoin aika heikkotasoista. En osaa sanoa, onko joukossa paljon trolleja vai mistä sekava kirjoittelu johtuu. Onko kaikkia kommentteja pakko hyväksyä? Voisiko joukosta raakata pois kännissä tai tarkoituksella huonosti kirjoitetut kommentit?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan se hyvä tietää sekin, miten paljon typeryyttä esiintyy. Voisipa tässä kyllä aloittaa selvästi tahallisen trollauksen karsinnan. Vaikuttaahan se jo yleiseen tasoon.

      Poista
  18. Ainahan lisääntymisseksikin vaatii halua, joten jokainen elää halun mukaan heterosuhteessakin. Mies haluaa seksuaalisesti naista ja nainen haluaa miestä. Kuinka moni heistä, jotka pitävät homoja sairaina ja paheksuu sitä hedonistisena, kieltäytyy kokonaan seksistä. Lisäksi ankara askeesi ja itsensä kiduttaminen voi myös tuottaa nautintoa ja narsistista itsensä parempana muita pitämistä. Kokemuksena voin sanoa että esimerkiksi syömishäiriöt.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.