Ihanista ihmisistä
Tässä on vasta viime aikoina oppinut
ymmärtämään, miten tavattoman ohut monien ihmisten sivistyksen pintasilaus todella
on. Oppiarvot ja yhteiskunnallinen asema eivät mitenkään takaa niin sanottua
sydämen sivistystä tai edes kykyä kriittiseen ajatteluun.
Oman narsismin likasangoista
projisioidaan kanssaihmisiin saatanallista pahuutta ja toistellaan papukaijana
aivan tyhjän päällä olevia meemejä. On ollut hämmästyttävää huomata, ettei edes
historiallinen koulutus näytä enää antavan eväitä kriittiseen ajatteluun. Tähän
voi kai syitä etsiä historiantutkimuksen uusista eli muutama vuosikymen sitten
alkaneista trendeistä, joita edesmennyt Richard Pipes nimitti historian
primitivisoimikseksi.
Mutta tämä on jo toinen keskustelu.
Etsimättä nyt juuri tässä syitä nykyiseen lähinnä teeskenneltyä vajaamielisyyttä
muistuttavaan joukkopsykoosiin, tulee mieleen se, miten kirjallisuudessa on kuvattu
tyyppejä, jotka vaativat toisilta ihmisiltä täydellisyyttä, erinomaisuutta
kaikessa. Itsellehän sellaista vaatimusta ei tarvitsekaan esittää.
Anton Tšehov ei kirjoittanut monta näytelmää,
mutta ne ovat kaikki sitäkin totuudellisempia kaikessa viiltävässä sarkasmissaan.
Luonnollista on, ettei niiden merkitystä ymmärretä lainkaan tai ei ainakaan omalla
kohdalla. Siellä ne nyt vain loputtomasti jahkailevat ja juovat teetä. Se -oli
aika sellainen, mutta ei ole enää…
Tässä nyt joka tapauksessa pari
huomiota siitä, millaisena voi ilmetä ihmisen jalo pyrkimys täydellisyyteen:
tiistai 10. tammikuuta 2017
Ihana nainen
Ihmisessä pitää kaiken olla ihanaa, niin kasvojen kuin vaatteiden kuin
sielun ja ajatusten. Tämä vaatimus kuulostaa mielestäni komealta ja usein tämän ajatelman
tekijäksi mainitaan Anton Pavlytš Tšehov. Jostakin syystä se on usein
tullut mieleen esimerkiksi missikisojen yhteydessä.
Itse asiassa ajatelman kyllä lausuu Vanja-enon tohtori
Astrov, joka silloin on varsin filosofisessa mielentilassa juotuaan koko
päivän. Syöminenkin on häneltä jäänyt. Tämä tarkoittanee sitä, ettei Tšehovia
oikeastaan tarvitse eikä saakaan asettaa tuon vaatimuksen esittäjäksi. On
tainnut tapahtua se tavallinen tarina, että lause on irronnut yhteyksistään ja
alkanut elää omaa elämäänsä.
Mutta takaisin asian esittäjään. Astrov ei tunnustaudu juopoksi, vaan
mainitsee pääsevänsä tuohon mainioon tilaan vain noin kerran kuukaudessa.
Silloin hänestä kyllä tulee myös hävytön ja hän alkaa halveksia
kanssaihmisiään. Itse kun tulee niin mainioksi ja tuntee olevansa ihmiskunnalle
valtavaksi hyödyksi.
Tuossa tilassa muuten tohtori myös ryhtyy kaikkein vaativimpiinkin
operaatioihin ja suorittaa ne loistavasti. Vähäpätöisemmät henkilöt alkavatkin
silloin näyttää pelkiltä mikrobeilta hänen filosofisessa järjestelmässään.
Vanhan sanonnan mukaan tuossa tilassa ihmisestä tuntuu, että merikin
ulottuu häntä vain polviin saakka. Ihmekö, jos myös sopivan arvokkaan naisen
pitää silloin olla joka suhteessa täydellinen.
Itse asiassa sellainen, ihana nainen (prekrasnaja ženštšina)
löytyykin lähipiiristä, mutta… Hänkin vain syö ja kuljeskelee, hurmaa
meidät kaikki kauneudellaan ja siinä kaikki… Hänellä ei ole
velvollisuuksia, muut työskentelevät hänen puolestaan. Ja eihän elämä juhlana
voi olla puhdasta vai kuinka?
Aito tšehovilaisia suuria kysymyksiä. Kyllä ihana nainen ja
jopa kaikinpuolisesti ihana varmaankin olisi myös selvän Astrovin suuri haave.
Häneen ihastunut Sonja taitaa pitääkin juuri tohtoria ihanana (upeana?)
ihmisenä, mutta ei kelpaa, kun ei ole kaunotar.
Ja loppujen lopuksi nuo kunnolliset ja hyvät ihmiset, Vanja ja Sonja,
jäävät sitten ikuiseen ikäväänsä, tekemään arkisia askareitaan. Heidän ja
heidän askareidensa varassa se maailma kuitenkin seisoo.
Mutta ihanan ihmisen hahmolla kai lienee myös
oikeutuksensa. Antaahan kuvitelma sellaisesta aavistuksen runoutta elämään.
Kaunottaret saattavat olla aivan tyhjänpäiväisiä hupakkoja tai pahempaa, mutta
tavallisenkin tallaajan elämään lankeaa valonsäde hänen katsellessaan
television ihanan kuuluttajan tai vaikkapa meteorologin
piirteitä.
Tasa-arvon lumoissa tehty innovaatio oli sitten tuo taannoinen
mitäänsanomattoman näköisten akkojen tuominen niin sanotuiksi säätytöiksi.
Kommunikaation kannalta oli kukaties hyväkin, ettei katsojien mielenkiinto
harhautunut tarpeettomasti väärälle taholle.
Toivottavasti katsojat osaavat olla tästä yhtä kiitollisia kuin siitä, että
heidän ei kahvitarjoilun yhteydessä tarvitse valita käyttävätkö kermaa vai
maitoa. Kun jokaiselle tarjotaan tasapuolisesti vain kurria, ei kenenkään
itsekuri pääse repsahtamaan ja tuottamaan potentiaalisesti vaarallisia
tuloksia, ainakin viime vuosituhannen oppien mukaan.
Vaan mitäpä humalainen henkilöhahmo Astrov oikein sanoikaan. Minkä pitää
olla прекрасно -upeaa/ihanaa/täydellistä?
Itse asiassa hän mainitsee ”vain” kasvot, vaatteet, sielun ja ajatukset.
No, eipä vähä mitään. Voimme heti todeta, ettei vartalosta puhuta mitään.
Nykyään elämmekin jo selvästi eri aikakautta. Huomasin jostakin lehdestä juuri,
että pepputrendi on nyt last season ja sen
sijaan keskitytään keskivartaloon. Varmaankin hyviä ja tarpeellisia muoteja.
Kun nyt ei vain stressiä tulisi.
Tuohon Tšehovin aikaankin kyllä osattiin esitellä naisvartaloa. Itse
asiassa kireät vyötäröt, rinnan korostaminen ja muut ovelat taktiikat toivat
naisellisia muotoja esille paljon tehokkaammin kuin usein tylsä vähäpukeisuus.
Siitä huolimatta Astrov ei mainitse koko asiaa.
Tämä todistaa merkittävästä aikakausien erosta. Vartalo oli periaatteessa
siinä määrin intiimi yksityisasia, ettei siitä yksinkertaisesti sopinut puhua.
Jokaisella oli omansa ja sillä siisti.
Tuolloin oltiin kuitenkin vallankumouksen kynnyksellä. Etenkin Saksassa
alkoi levitä naturistiliike, jonka yhä näemme Euroopan FKK (Freikörperkultur) -rannoilla
ja sitten kävi niin, että yhtäkkiä huomattiin, pian ensimmäisen maailmansodan
jälkeen, että nuoret miehet ja naiset viihtyivät samoilla uimarannoilla
vartalonmyötäisissä uimapuvuissa.
Miehillä riittivät 1920-luvulla jo pelkät uimahousut ja jopa ensimmäisiä
missikisoja alettiin pitää. Uimapukukierrokset tulivat kuvaan mukaan luonnon
pakosta.
1930-luvun tähti oli Ester Toivonen, Miss Eurooppa, jonka koko olemus jo
tuolloin todisti suomalais-isovenäläisestä naisihanuudesta ja vuonna 1952
koitti kansakuntamme suurin päivä, jonka syytä ei tarvitse erikseen mainita.
Missikisoissa oltiin alkuvaiheessa kai aika lähellä tuon tohtori Astrovin
kriteerejä ainakin noiden kahden ensimmäisen suhteen. Lisäksi tuli pian mukaan
vartalo, jonka merkitys on tainnut koko ajan lisääntyä ja jota pisteytetään
nimenomaan seksikkyyden kannalta, mikä nyt ei huonokaan peruste liene, uusi
kuitenkin.
Nyttemmin ollaan sitten siirrytty jo toisiin sfääreihin. Tohtori Astrovin
sijasta makutuomarin virkaa toimittaa raati, jonka kriteereissä ihanuudella on
yhtä vähän sijaa kuin kirjallisilla kyvyillä Nobel-palkintoa määrättäessä.
Olemme ilmeisesti tosiaan siirtyneet johonkin aitojen asioiden jälkeiseen
aikakauteen. Koska tiedetään, ettei objektiivisia mittareita kauneudenkaan
saralla ole, lähdetään avoimesti siitä, että päätökset voidaan tehdä jollakin
muulla perusteella.
Pian varmaankin saamme nähdä myös vanhojen akkojen missiskisoja, vai onko
niitä kenties jo? Joka tapauksessa uskon, ettei missiksi valittavalta ainakaan
enää pian voida vaatia, että hän olisi nuori tai kaunis tai edes nainen.
Ehkäpä luodaan
myös uudet kriteerit: ihmisessä pitää kaiken olla korrektia, niin sukupuoli (ei
valkoinen hetero), ikä (ei nuori), kuin habitus (ei hienostelevaa erottumista
rahvaanomaisuudesta, ei kammattuja hiuksia). Voittaja on se, jonka valitseminen
hämmästyttää eniten valkoisia heteromiehiä.
Minä kyllä tiedän kuka otsikon perusteella viime päivien valossa
VastaaPoistavaikuttaa ihanimmalta.
Hulluus kiihdyttää vain vauhtiaan, mutta onhan tämä helvetin mielenkiintoista seurattavaa, Varsinkin kun tietää, että elämän heiluriliike keinuu aina kumpaankin suuntaan. Vaikka vanha olenkin, niin veikkaan, että minulla on suuret mahdollisuudet nähdä kuinka heiluri heilahtaa toiseen suuntaan.
VastaaPoistaMielenkiintoista kyllä, ainoa minkä itse koen ongelmalliseksi, on jälkikasvun ymmärrys asioista. Lähinnä ettei se niin normaalia ole vaan aikakaudessa hetkellistä, mutta ymmärtääkö se nuorempi ikäpolvi sitä? Sitten taas jos itse on esimerkkinä toisenlainen niin todennäköisesti siitä omaksutaan enemmän kuin muita kanavia pitkin, mikä se vanhemman malli sitten on?
PoistaKuin myös uskonnolliset liikkeet saa taas sytykettä näkemyksilleen. Monikossa lähinnä, kun ei niissä ole ymmärrystä kokonaisuudelle. Pyöritään omissa pikku verkostoissa, kun isommassa kaavassa katsoo aikaa ja valtio kehitystä, sekä sitten kauppasuhteiden merkitystä.
Sama koskee trendikkäitä tieteitä kuten (uusinta) psykologiaa, joka opettaa mielekkyysperiaatetta (maailmassa, jonka mielettömyys on vakuuttavaa).
VastaaPoistaNaisen ideaali... Ihaninta taidetta Universumissa!
VastaaPoistaNykyään kaikkia lihaksia pidetään helposti kunnossa lankutuksella.
VastaaPoista