lauantai 7. syyskuuta 2024

Kansakuntien kasvaimet

 

Kirjavat kaupungit

 

Suurkaupungilla tarkoitetaan taajamaa, jonka asukasluku ylittää sata tuhatta. Tämä on yhä voimassa oleva vanha määritelmä ajalta, jolloin noin suurten ihmismassojen ahtaminen samaan paikkaan tuotti jo suuria ongelmia, muun muassa jätehuollon suhteen (vrt. Vihavainen: Haun suurkaupunki ja metropoli tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).

Nythän kelpo kosmopoliitit jo hymähtävät pilkallisesti sillekin ajatukselle, että edes Helsinki olisi suurkaupunki. Hae kun ovat nähneet suurempiakin ja suruushan on jotakin sellaista, jota rappioaikojen ihminen vaistomaisesti kunnioittaa. Oswald Spengler arveli tunnistavansa Rooman keisariajan patsaista selvän suurkaupunkilaisen ihmistyypin -modernin ihmisen.

Olivatpa muinaiset roomalaiset sitten urbaaneja kosmopoliitteja tai ei, on suurkaupunkien räjähdysmäinen kasvu joka tapauksessa historiallisesti uusi ilmiö, jonka vasta nykyaikainen teknologia on mahdollistanut.

Miljoonan asukkaan kaupunki oli aikoinaan jo jättiläinen, hirviö, joka imi elinvoimaa ympäristöstään ja tappoi asukkaansa jo nuorina saasteiden ja tautien kautta. Kaupungit olivat kansakuntien hautoja, sanottiin ja nuo yli sadan tuhannen asukkaan suurkaupungit olivat sitä aivan erityisesti.

Antiurbanismi on ollut se luonnollinen reaktio, jonka ihmisten ahtautuminen suurkaupunkeihin on aiheuttanut (ks. Vihavainen: Haun teknopoliksen kauhistus tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).

Suurkaupungeissa syntyy yleensä oma psykologiansa, joka suuresti viehättää libidonsa vapauttamiseen keskittynyttä modernia urbaania ihmistä. Suurkaupungin henki on yhdistetty myös juutalaisuuteen, jolle on ollut ominaista toimiminen vaihdannan parissa eikä maalaisissa Blut und Boden yhteisöissä (vrt. Vihavainen: Haun the jew tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).

Hitler ei suotta nähnyt juuri juutalaisuudessa aatteensa vastavoimaa. Myös Stalin aloitti viimeisinä vuosinaan niin sanotun kosmopolitismin vastasen kampanjan, joka käytännössä kohdistui juutalaisia vastaan.

Globalisaation aika on ollut myös kosmopolitismin suurta aikaa. Multikulturalismi ideologiana edustaa aivan samaa asiaa ja nopeimmin sen pyrkimykset toteutuvat nykyaikaisissa suurkaupungeissa. New Yorkista, lukemattomien kansallisuuksien sekoituskattilasta on tullut monelle ihanne, johon suorastaan aktiivisesti pyritään (vrt. Vihavainen: Haun väljarnas hämnd tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).

Naapurustossamme sijaitsee Pietari, jonka historia on sangen ainutlaatuinen. Sehän luotiin mahtikäskyllä lähes mahdottomaan paikkaan ja rakennettiin vanhan Venäjän vastakohdaksi, palaksi Eurooppaa, josta tulisi malli koko muullekin maalle, joka oli määrä nostaa takapajuisuudesta uuteen, rationaaliseen elämänmuotoon.

Pietari kasvoi hämmästyttävän nopeasti. Jo 1700-luvun puolivälissä siellä oli puolitoista sataa tuhatta asukasta. Vuonna 1815 määrä oli jo 340 000 ja miljoona ylitettiin 1890-luvulla. Sen jälkeen kasvu oli yhä hurjempaa, kunnes bolševikkivallakumouksen tuoma romahdus pudotti asukasaluvun yhtäkkiä kolmannekseen: 2,3 miljoonasta vuonna 1917 740 000:een vuonna 1920.

Vastaavanlainen suonenisku tapahtui sitten pian uudelleen Leningradin saarron yhteydessä. Tämäkin lienee ainutlaatuista suurkaupunkien historiassa.

Pietari oli jo periaatteessa monikansallinen kaupunki heti syntyessään. Siellä asui tai ainakin oleskeli venäläisten lisäksi niin hollantilaisia laivureita, englantilaisia kauppiaita kuin ranskalaisia kotiopettajia. Saksalaisten, etenkin Baltian saksalaisten määrä oli suuri ja he palvelivat etenkin virkamiehinä. Komeita kirkkojakin heillä oli parissakin paikassa.

Tietenkin joukossa oli myös alkuperäiskansaa eli suomalaisia, mutta kaupungin kasvaessa heidän suhteellinen osuutensa hupeni vähäiseksi. Kävi siis samoin kuin ruotsinkielisille Helsingissä: vielä vuonna 1900 heitä oli suunnilleen yhtä paljon kuin suomenkielisiä, mutta nykyään enää 5,5 prosenttia.

Venäläiset, joiden osuus helsinkiläisistä oli 1800-luvun alussa ollut myös hyvin huomattava, painuivat suorastaan näkymättömäksi vähemmistöksi 1900-luvulla ja ovat palanneet katukuvaan vasta viime aikoina. Nykyään osuus helsinkiläisistä on noin 3%.

Mutta puhe oli Pietarista. Monelle näyttää jääneen sen historiasta muistiin jonkinlainen pysäytyskuva, jossa se on suurinta suonenmielisten määrää edustava kaupunki koko maailmassa.

Tämä meemi, joka taitaa olla lähtöisin suomalaisen Pietarin ansiokkaan tutkijan, Max Engmanin kynästä, on yleistyksenä aivan harhaanjohtava. Enimmillään Pietariin rekisteröityjen suomalaisten määrä pysyi alle 20000:ssa, mikä oli suomenkieliseksi kaupunkiväestöksi paljon vielä joskus 1870-luvulla, ennen kuin kaupungit meilläkin alkoivat toden teolla kasvaa.

Helsingin noin sadasta tuhannesta asukkaasta toki noin puolet oli vielä ruotsinkielistä vuonna 1900, mutta sekä Turussa että Viipurissa oli jo tuolloin kolmisenkymmentä tuhatta etupäässä suomenkielistä asukasta.

Entä miten kosmopoliittinen kaupunki Pietari todella oli, mikäli nyt ei tuijoteta sen eliitin elämäntyyliin, vaan väestötilastoon?

Vuoden 1897 väestönlaskennan mukaan kaupungin 1 264 000 asukkaasta isovenäläisiä oli 86,5%, saksalaisia 4%, puolalaisia 2,9% ja suomalaisia 1,66% eli 21000 henkeä. Juutalaisia ja virolaisia oli molempia suunnilleen saman verran eli noin 12000 henkeä. Tämä oli muuten aika merkittävä asia ottaen huomioon sen, ettei muukalaisilla periaatteessa ollut eds likeutta asua oman alueensa (tšerta osedlosti) ulkopuolella.

Todettakoon, että tilaston mukaan vähävenäläisiä eli ukrainalaisia oli vain noin 5000 henkeä ja ruotsalaisia noin 4600 henkeä.

Vuoden 2002 väestönlaskennan mukaan isovenäläisiä oli 4,6 miljoonan asukkaan kaupungissa 84,72%, ukrainalaisia 1,87%, valkovenäläisiä 1,17%, juutalaisia 0,78%, tataareita 0,76%, armenialaisia 0,41%, azereita 0,36%, gruusialaisia 0,22%, tshuvasseja 0,13%, puolalaisia 0,10%, suomalaisia, korealaisia ja saksalaisia kutakin 0,08%.

Eipä tuo kovin suuresta kirjavuudesta kerro. Isovenäläisten määrä näyttäisi siis olevan suunnilleen samalla tasolla kuin sata vuotta sitten. Tosin laittomasti kaupungissa asuvien määrä lienee hyvin huomattava ja onhan tämä jo vanha tilasto muutenkin. Väestökin on jo kasvanut ainakin miljoonalla.

Tilastot tietenkin valehtelevat. Kyseiset ”kansallisuudet” on saatu ainakin vuonna 1897 ihmisten käyttämän kielen perusteella ja esimerkiksi ukrainalaisista suurin osa varmasti osasi venäjää erinomaisesti ja kirjattiin siksi myös isovenäläisiksi, vaikka se ei äidinkieli ollutkaan.

Mitä taas ruotsalaisiin tulee, on selvää, että suurin osa näistä oli lähtöisin Suomesta, vaikka Nobel työllistikin myös monia riikinruotsalaisia. Suurin osa myös sen firman ruotsalaisista oli itse asiassa suomalaisia.

Suomalaisten osuus oli joka tapauksessa jo pieni siinä vaiheessa, kun Pietarista tuli miljoonakaupunki. Heidän merkityksensä ja näkyvyytensä oli joka tapauksessa paljon suurempi, sillä heitä tuli päivittäin paljon Inkeristä ja Karjalan kannakselta myymään etenkin hyväksi tunnettua voitaan joka tehtiin eri metodilla kuin venäläinen.

Kuten Vladimir Dalin artikkeli lukuisten muden kuvausten ohessa todistaa, suomalaiset olivat hyvässä maineessa järkkymättömän rehellisyytensä ansiosta (ks. Vihavainen: Haun pietarin tsuhnat tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)). Myös suomalaisten lukutaistoisuus, joka oli korkeimmalla tasolla keisarikunnassa, tunnettiin. Vain Virossa ja Liivinmaalla päästiin vastaaviin lukemiin.

Erityisen kosmopoliittiselta 1800-luvun lopun Pietari ei kuitenkaan vaikuta sen enempää kuin nykyäänkään. Toki se välillä pääsi jo vapautumaan siitä provinsiaalisesta kohtalostaan, josta Anna Ahmatova puhui, mutta uusi rautaesirippu uhkaa taas saada historian toistumaan.

Joka tapauksessa Pietari on vanhastaan ollut monien uskontojen kaupunki, vaikka sen tunnetuimmat moskeija, synagoga ja buddhalainen temppeli ovat kaikki varsin uutta perua. Pietari Suuren ajama eurooppalaisuus merkitsi jo joka tapauksessa myös tiettyä uskonnollista monimuotoisuutta katolisten ja protestanttien suvaitsemisen merkeissä.

Mikä on islamin merkitys tällä hetkellä ja tulevaisuudessa niin Pietarissa kuin muissakin Euroopan metropoleissa on kiinnostava kysymys monessakin suhteessa. Uudet ja kulttuurisesti poikkeavat ryhmät pakkaavat keskittymään suurkaupunkeihin, joissa ne usein muodostavat kokonaisia kulttuurienklaaveja.  Sata vuotta sitten tämä oli amerikkalainen ilmiö, nyt se on erityisesti eurooppalainen.

11 kommenttia:

  1. Kun satatuhatta ihmistä pakkautuu yhteen paikkaan, syntyy uusi ammatti: kakankuljettajat. Se kukoistaa, kunnes viemäröinti voittaa alaa. Sitten kakka meneekin mereen. Kunnes tsuhna rahoittaa puhdistamisvehkeet.

    VastaaPoista
  2. "Entä miten kosmopoliittinen kaupunki Pietari todella oli, mikäli nyt ei tuijoteta sen eliitin elämäntyyliin, vaan väestötilastoon"

    En pitäisi vanhaa enkä uutta Pietaria erityisen kosmopoliittisena. Kosmopoliittisyyteen liittyy eri kansojen kohtaaminen kauppasuhteiden välityksellä. Pietari puolestaan on perustettu nimenomaan hallinnon kaupungiksi. Siksi sen olemukselle on luonteenomaista eliitin mukaanluettuna ulkomaisen keskinäinen kanssakäyminen eikä kauppakeskuksille (esim Amsterdam) luonteenomaista uusien ajatusten ja tapojen vaihtoa ole juuri tapahtunut. Kansankäymistä on tapahtunut lähinnä Venäjän isovenäläisten ja omien vähemmistökansojen välillä, joilta isovenäläiset eivät ole juuri arvostaneet ja paljon ole oppia välittäneet ottaa - mitä nyt voin tekijöinä.

    VastaaPoista
  3. VIhavainen voi korjata, mutta olen käsityksessä että Venäjällä on Euroopan maista korkein islaminuskoisten prosentti.
    Olen myös käsityksessä ollut että samanlaisia laajoja integraation ongelmia kuin esim. läntisen ja pohjoisen Euroopan maissa ja varsinkin suurkaupungeissa ei ole ollut. Poikkeuksena tietenkin ääriryhmien terrori-iskut.

    Johtuneeko valtakulttuuriin solahtaminen sitten totalitaarisemmasta yhteiskuntajärjestelmästä? Kun on pakko: on pakko.
    En tarkoita että meidän pitäisi myös. Ei pidä.

    Mutta ihminen, millä syntyperällä tahansa kykenee kyllä integroitumaan, jos edes jotain vaaditaan. Kielitaito nyt ensimmäisenä tulee mieleen eikä minkä tahansa maan perinteisten peruskulttuurikoodien tuntemuskaan pahaksi olisi.
    Sos.dem. Tanskassahan ko. vaatimustasoa on reilustikin nostettu.
    Meidän sos.dem + apupuolueet eivät halua edes harkita.

    Kerta Rytinä

    VastaaPoista
  4. "Mutta ihminen, millä syntyperällä tahansa kykenee kyllä integroitumaan, jos edes jotain vaaditaan. Kielitaito nyt ensimmäisenä tulee mieleen eikä minkä tahansa maan perinteisten peruskulttuurikoodien tuntemuskaan pahaksi olisi."

    Hyvin sanottu. Kielitaidostahan se kaikki lähtee, ja sen avulla kotoutuminen helpottuu huomattavasti. Kellokin on hyvä osata. Luku- ja kirjoitustaito auttaa myös yhteiskuntaamme sopeutuessa.

    Jos maahantulossa on isompaa kulttuurishokkia, on kotoutus hyvä aloittaa alkeista. Meillä on yhteiskuntana vahvat pedagogiset perinteet integraation tueksi, ja saatavilla monikulttuuristakin opetusmateriaalia. Kulttuurinvaihdon syventyessä ei kannata huolestua liiallisista vaikutteista vaan itse kunkin rohkeasti kokeilla uusia tyylejä arjen askareissa.

    https://www.youtube.com/watch?v=Wof0xPUmW38




    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Öö,

      Kyllä juu, mutta kun se kulttuurinen matka on pitkä, niin kovin pitkä, silloin kun tullaan lukutaidottomana maista, joiden kulttuurinen etäsyys pohoismaihin on maksimaalinen.

      On kovin rohkea oletus, että soputuminen tällöin onnistuu kovin isolla prosentilla. Eikä mikään kokemusperäinen havantoaineisto tue ajatusta siitä, että sopeutumien menee hyvin noissa tapauksissa. Sensijaan vastakkaista todistusaineistoa saamme lukea lehdistä joka päivä eri puolilta Europpaa.

      Mutta ymmärrän, että tässä ovat vastakkain tunnepohjainen Suomi ja Suomen Kela kuuluvat kaikille -ajattelu ja toisaalta faktapohjainen politiikka sillä ajatuksella, että Suomen tulee itse päättää, mitä porukkaa tänne otetaan ja mitä ei.

      Se, kummalla opillla tässä mennään, ratkaisee Suomen tulevaisuudesta todella paljon.

      Poista
    2. Hei Matias K,

      Toivoisin, että keskustelisit konkreettisemmalla tasolla näistä kulttuurieroista jatkuvien yleistyksien sijaan. Puhutko muslimeista vai ihan kaikista maailman ihmisistä?

      Jos puhutaan muslimeista, otan erääksi esimerkiksi tuttavani. Algeriassa syntynyt mies, joka Ranskassa siirtolaisena nuoruutensa viettäneenä ja koulut käyneenä tutustui suomalaiseen naiseen, ja halusi tulla tänne töihin. Hän kävi helsinkiläisessä moskeijassa viikottain meditoimassa ja tapaamassa ystäviään. Itse käyn kirkossa harvemmin eli joskus Tuomasmessussa ja jouluisin. Kielen oppiminen ja työllistyminen oli vaikeaa hänelle, mutta siinäkin onnistuttiin. Yrityksistään huolimatta hänen oli kuitenkin vaikea päästä yhteiskuntaamme mukaan, sillä suomalaisiin tutustuminen on haastavaa. Verrokkina tässä toimi työelämä Tukholmassa, johon oli helppo päästä mukaan. Kerran risteilyllä hänet uhattiin pahoinpidellä baarissa suomalaisen miesjoukon toimesta ja jouduimme poistumaan paikalta. Mieleeni jäi kuitenkin erityisesti hänen vilpitön kunnioitus ja ihailunsa Talvisodan ihmettä kohtaan muistuttaen omankin sukunsa vaiheista Algerian sodan (Algerian itsenäisyystaistelu) pyörteissä 50/60-luvun vaihteessa.

      Millaisia kokemuksia ja kohtaamisia Sinulla on muslimeista, jos nimenomaan heistä haluat keskustella kanssani?

      Poista
    3. Öö,

      Kiitos kommentista.

      Ymmärrän kyllä ajatustapaasi, joka ymmärtääkseni lähtee yksittäisistä yksilötarnoista. Enkä lainkaan epäile tarninasi paikkansapitävyyttä.

      Valtamedia lähtee hyvin pitkälle tuosta samasta yksittäisten yksilötarinoiden näkökulmasta ja pyrkii yleistämään yhden tarinan kaikenkattavaksi politiikan pohjaksi.

      Minulla ei ole mitään muslimeita vastaan ihmisinä. On vain niin kylmäävän vahva näyttö siitä, että kovin suuren kulttuurisen etäisyyden takaa tulevat porukat eivät keskimäärin integroidu länsimaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan edes toisessa tai kolmannessa polvessa. Keskimäärin siis.

      Itse ajattelen siis eri polittiikkalohkoja hieman toisesta näkökulmasta.

      En ajattele, että maatalouspolitiikkaa koko maataloustuottajaväestölle tulee tehdä yhden yhden tai edes yhdentoista maanviljelijän ehkä säälittävienkin yksittäistarinoiden perusteella, vaan sen mukaan, mikä on maalle ja kansakunnalle kokonaisuutena parhaaksi. Samoin kaikki muut politiikkalohkot. Ja siis myös maahanmuuttopolitiikka.

      Jos näin ei toimita, Suomesta ei kohta ole auttamaan ketään, ei edes itseään.

      Ajattelumme lähtökohdat poikkeavat siis niin paljon toisistaan, että tokko tästä suurta synteesiä on odotettavissa.

      Mutta toistan vielä, en vihaa enkä halveksi muslimeja. Olen vain siinä käsityksensä, että meidän kannattaa ottaa mahanmuutto maista, joiden asukkaiden integroitumisennuste on parempi. Suomi ei nykyisin pysty elättämään edes itse itseään omillaan, joten ehkäpä se ei voi olla koko maailman sosiaalitoimisto.

      Esim. sos.dem. -vetoinen Tanska tekee maahanmuuttopolitiikassaan paljon oikein. Saksa, Ruotsi, jne. näyttävät seuraavan perässä. Ehkä Suomikin joskus.

      Poista
    4. "Kiitos kommentista."

      Eipä mitään, kiitos itsellesi vastauksesta.

      "Minulla ei ole mitään muslimeita vastaan ihmisinä.
      Mutta toistan vielä, en vihaa enkä halveksi muslimeja."

      Se on varmasti hyvä asia kaikkien kannalta. Viha kuluttaa eniten vihaajaa itseään eikä se tee hyvää kenenkään mielenterveydelle. Tietenkin viha on myös luonnollinen ja inhimillinen tunne, jota saa ja pitää tarvittaessa tuntea.

      Itse yritän mennä pelkojani kohti, kun siltä tuntuu ja kohdata omia ennakkoluulojani. Yritän ottaa selvää asioista ja kulttuureista ennen kuin päättelen liikaa toisista ihmisistä, puhumattakaan jostain oletetusta ihmisryhmästä. Kokemus on ollut mieltä avartava.

      "Ajattelumme lähtökohdat poikkeavat siis niin paljon toisistaan, että tokko tästä suurta synteesiä on odotettavissa."

      Näinhän ne tekevät ja juuri siksi onkin ollut mukava vaihtaa kuulumisia asioista.

      Seuraavaan kertaan, bis zum Nächstes mal!

      Poista
    5. Öö,

      Sait varmaan kiinni ajatuksestani, että valtakunnan politiikkaa ei mielestäni tule rakentaa säälittävillekään yksilötarinoille, vaan sen lähtökohdat ovat yleisemmät. Maa, joka ei pysty elättämään omillaan edes itseään ottamatta lisää syömävelkaa joka vuosi, ei voi ottaa elätettäväkseen ihan kaikkia maailman kivoja ihmisiä?

      Viittaat myös toistuvasti pelkoon. Siis niin, että esim. minä ""pelkäisin" vieraita, koska en tunne heitä henkilökohtaisesti.

      Itse en moista pelkoa tunnista, mutta toki tiedät tunteeni paremmin. Sen sijaan yritän perustaa ajatteluni järkeen, tilastofaktoihin, muiden maiden laajaan kokemukseen eri maahanmuuttajaryhmien sopeutumisesta länsimaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan ja myös talouden faktoihin.

      Voimmeko siis todeta, että lähestymistapaeromme asiaan ovat karkeasti jaotellen: hoivavietille rakentuva tunnepohajinen ja hyväuskoinen/ hyväntahtoinen (en löydä tähän oikein sopivaa korrektia sanaa) - ja toisaalta kokemusperäiseen fakta-aineistoon pohjaava talouspainotteinen ajattelu?

      Molemmille ajatussuunnille on varmaan paikkansa. Niiden tuottamat lopputulokset vain poikkeavat melko rajusti tosistaan.

      Mutta eipä mitään, bis zum nächsten Mal minunkin puolestani.

      Poista
    6. "Sait varmaan kiinni ajatuksestani,"

      Hohhoijaa, en totta puhuen ymmärrä "ajattelumaailmaasi" eikä sinun tarvitse pelätä sitäkään, että sitä sen enempää pohdiskelisin. Ajatuksesi näissä maahanmuuttoasioissa eivät ole itselleni erityisen kiinnostavia millään tasolla.

      Tschus!

      Poista
  5. "Mikä on islamin merkitys tällä hetkellä ja tulevaisuudessa niin Pietarissa kuin muissakin Euroopan metropoleissa on kiinnostava kysymys monessakin suhteessa. Uudet ja kulttuurisesti poikkeavat ryhmät pakkaavat keskittymään suurkaupunkeihin, joissa ne usein muodostavat kokonaisia kulttuurienklaaveja. Sata vuotta sitten tämä oli amerikkalainen ilmiö, nyt se on erityisesti eurooppalainen."

    Yhdysvaltojen ja Euroopan yhtäläisyydet tässä asiayhteydessä ovat kiinnostavia.

    Eurooppa seuraa Yhdysvaltoja siinäkin, että muuttoliikkeen kasvaessa kiinnitetään nyt Euroopassa samalla tavoin huomiota siihen, millainen maahanmuutto on kohdemaalle hyödyllistä. Se johtaa luonnollisesti maahanmuuttajien valikointiin.

    Kuten Yhdysvallatkin ensin oli vapaa turvasatama vainotuille sekä oman onnensa tavoittelijoille ja sittemmin luopui tuosta roolistaan, samalla tavoin Eurooppa joutuu naapurialueiden liikakansoituksen aiheuttamassa tulijapaineessa tarkistamaan kantojaan.

    Sekä Yhdysvalloille että Euroopalle on yhteistä myös se, että maat vapaalle saapumiselle avanneet päättäjät piittasivat ruohonjuuritason vaikutuksista yhtä vähän. Alkuperäisväestö sai ja saa molemmissa maksaa siitä hinnan, joka on sitä kovempi mitä suurempi ero eri kulttuurien arvomaailmoilla on. Intiaanien ja uudisasukkaiden välillä se ero oli suuri, ja niin se on nyt monien eurooppalaisten kulttuurien ja islamilaisten välilläkin.

    Erojen tuloksena syntyy enklaaveja, jotka säilyvät yhtä pitkään kuin tulijoiden kulttuurisessa sulautumisessa valtaväestöön kestää. Yhdysvalloissa tapahtui tätä aiemmin valtaväestön vaihtuminen, ja kutistuvaan enklaaviin päätyivät intiaanit.

    Sulautuvatko islamilaiset eurooppalaisiin kulttuureihin, syrjäyttävätkö he ne vai säilyttävätkö he enklaavin loppuun asti kuten juutalaisten kova ydin ennen muuttoaan Israeliin? Yksi osa eurooppalaisista haluaa pelata uhkapelia ja toinen osa ei, mutta kumpi päättää?

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.