Kirjavat kaupungit
Suurkaupungilla tarkoitetaan
taajamaa, jonka asukasluku ylittää sata tuhatta. Tämä on yhä voimassa oleva vanha
määritelmä ajalta, jolloin noin suurten ihmismassojen ahtaminen samaan paikkaan
tuotti jo suuria ongelmia, muun muassa jätehuollon suhteen (vrt. Vihavainen:
Haun suurkaupunki ja metropoli tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Nythän kelpo kosmopoliitit jo
hymähtävät pilkallisesti sillekin ajatukselle, että edes Helsinki olisi
suurkaupunki. Hae kun ovat nähneet suurempiakin ja suruushan on jotakin
sellaista, jota rappioaikojen ihminen vaistomaisesti kunnioittaa. Oswald
Spengler arveli tunnistavansa Rooman keisariajan patsaista selvän
suurkaupunkilaisen ihmistyypin -modernin ihmisen.
Olivatpa muinaiset roomalaiset
sitten urbaaneja kosmopoliitteja tai ei, on suurkaupunkien räjähdysmäinen kasvu
joka tapauksessa historiallisesti uusi ilmiö, jonka vasta nykyaikainen
teknologia on mahdollistanut.
Miljoonan asukkaan kaupunki oli
aikoinaan jo jättiläinen, hirviö, joka imi elinvoimaa ympäristöstään ja tappoi
asukkaansa jo nuorina saasteiden ja tautien kautta. Kaupungit olivat
kansakuntien hautoja, sanottiin ja nuo yli sadan tuhannen asukkaan suurkaupungit
olivat sitä aivan erityisesti.
Antiurbanismi on ollut se
luonnollinen reaktio, jonka ihmisten ahtautuminen suurkaupunkeihin on
aiheuttanut (ks. Vihavainen:
Haun teknopoliksen kauhistus tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Suurkaupungeissa syntyy yleensä
oma psykologiansa, joka suuresti viehättää libidonsa vapauttamiseen keskittynyttä
modernia urbaania ihmistä. Suurkaupungin henki on yhdistetty myös juutalaisuuteen,
jolle on ollut ominaista toimiminen vaihdannan parissa eikä maalaisissa Blut
und Boden yhteisöissä (vrt. Vihavainen: Haun
the jew tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Hitler ei suotta nähnyt juuri
juutalaisuudessa aatteensa vastavoimaa. Myös Stalin aloitti viimeisinä
vuosinaan niin sanotun kosmopolitismin vastasen kampanjan, joka käytännössä
kohdistui juutalaisia vastaan.
Globalisaation aika on ollut myös
kosmopolitismin suurta aikaa. Multikulturalismi ideologiana edustaa aivan samaa
asiaa ja nopeimmin sen pyrkimykset toteutuvat nykyaikaisissa suurkaupungeissa.
New Yorkista, lukemattomien kansallisuuksien sekoituskattilasta on tullut monelle
ihanne, johon suorastaan aktiivisesti pyritään (vrt. Vihavainen:
Haun väljarnas hämnd tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
Naapurustossamme sijaitsee
Pietari, jonka historia on sangen ainutlaatuinen. Sehän luotiin mahtikäskyllä
lähes mahdottomaan paikkaan ja rakennettiin vanhan Venäjän vastakohdaksi,
palaksi Eurooppaa, josta tulisi malli koko muullekin maalle, joka oli määrä
nostaa takapajuisuudesta uuteen, rationaaliseen elämänmuotoon.
Pietari kasvoi hämmästyttävän
nopeasti. Jo 1700-luvun puolivälissä siellä oli puolitoista sataa tuhatta
asukasta. Vuonna 1815 määrä oli jo 340 000 ja miljoona ylitettiin 1890-luvulla.
Sen jälkeen kasvu oli yhä hurjempaa, kunnes bolševikkivallakumouksen tuoma
romahdus pudotti asukasaluvun yhtäkkiä kolmannekseen: 2,3 miljoonasta vuonna
1917 740 000:een vuonna 1920.
Vastaavanlainen suonenisku
tapahtui sitten pian uudelleen Leningradin saarron yhteydessä. Tämäkin lienee
ainutlaatuista suurkaupunkien historiassa.
Pietari oli jo periaatteessa
monikansallinen kaupunki heti syntyessään. Siellä asui tai ainakin oleskeli
venäläisten lisäksi niin hollantilaisia laivureita, englantilaisia kauppiaita
kuin ranskalaisia kotiopettajia. Saksalaisten, etenkin Baltian saksalaisten
määrä oli suuri ja he palvelivat etenkin virkamiehinä. Komeita kirkkojakin
heillä oli parissakin paikassa.
Tietenkin joukossa oli myös
alkuperäiskansaa eli suomalaisia, mutta kaupungin kasvaessa heidän suhteellinen
osuutensa hupeni vähäiseksi. Kävi siis samoin kuin ruotsinkielisille
Helsingissä: vielä vuonna 1900 heitä oli suunnilleen yhtä paljon kuin
suomenkielisiä, mutta nykyään enää 5,5 prosenttia.
Venäläiset, joiden osuus helsinkiläisistä
oli 1800-luvun alussa ollut myös hyvin huomattava, painuivat suorastaan näkymättömäksi
vähemmistöksi 1900-luvulla ja ovat palanneet katukuvaan vasta viime aikoina.
Nykyään osuus helsinkiläisistä on noin 3%.
Mutta puhe oli Pietarista. Monelle
näyttää jääneen sen historiasta muistiin jonkinlainen pysäytyskuva, jossa se on
suurinta suonenmielisten määrää edustava kaupunki koko maailmassa.
Tämä meemi, joka taitaa olla
lähtöisin suomalaisen Pietarin ansiokkaan tutkijan, Max Engmanin kynästä, on
yleistyksenä aivan harhaanjohtava. Enimmillään Pietariin rekisteröityjen suomalaisten
määrä pysyi alle 20000:ssa, mikä oli suomenkieliseksi kaupunkiväestöksi paljon
vielä joskus 1870-luvulla, ennen kuin kaupungit meilläkin alkoivat toden teolla
kasvaa.
Helsingin noin sadasta tuhannesta
asukkaasta toki noin puolet oli vielä ruotsinkielistä vuonna 1900, mutta sekä
Turussa että Viipurissa oli jo tuolloin kolmisenkymmentä tuhatta etupäässä suomenkielistä
asukasta.
Entä miten kosmopoliittinen
kaupunki Pietari todella oli, mikäli nyt ei tuijoteta sen eliitin
elämäntyyliin, vaan väestötilastoon?
Vuoden 1897 väestönlaskennan
mukaan kaupungin 1 264 000 asukkaasta isovenäläisiä oli 86,5%, saksalaisia 4%, puolalaisia
2,9% ja suomalaisia 1,66% eli 21000 henkeä. Juutalaisia ja virolaisia oli molempia
suunnilleen saman verran eli noin 12000 henkeä. Tämä oli muuten aika merkittävä
asia ottaen huomioon sen, ettei muukalaisilla periaatteessa ollut eds likeutta
asua oman alueensa (tšerta osedlosti) ulkopuolella.
Todettakoon, että tilaston mukaan
vähävenäläisiä eli ukrainalaisia oli vain noin 5000 henkeä ja ruotsalaisia noin
4600 henkeä.
Vuoden 2002 väestönlaskennan
mukaan isovenäläisiä oli 4,6 miljoonan asukkaan kaupungissa 84,72%, ukrainalaisia
1,87%, valkovenäläisiä 1,17%, juutalaisia 0,78%, tataareita 0,76%, armenialaisia
0,41%, azereita 0,36%, gruusialaisia 0,22%, tshuvasseja 0,13%, puolalaisia
0,10%, suomalaisia, korealaisia ja saksalaisia kutakin 0,08%.
Eipä tuo kovin suuresta
kirjavuudesta kerro. Isovenäläisten määrä näyttäisi siis olevan suunnilleen
samalla tasolla kuin sata vuotta sitten. Tosin laittomasti kaupungissa asuvien
määrä lienee hyvin huomattava ja onhan tämä jo vanha tilasto muutenkin. Väestökin
on jo kasvanut ainakin miljoonalla.
Tilastot tietenkin valehtelevat.
Kyseiset ”kansallisuudet” on saatu ainakin vuonna 1897 ihmisten käyttämän
kielen perusteella ja esimerkiksi ukrainalaisista suurin osa varmasti osasi
venäjää erinomaisesti ja kirjattiin siksi myös isovenäläisiksi, vaikka se ei
äidinkieli ollutkaan.
Mitä taas ruotsalaisiin tulee, on
selvää, että suurin osa näistä oli lähtöisin Suomesta, vaikka Nobel
työllistikin myös monia riikinruotsalaisia. Suurin osa myös sen firman
ruotsalaisista oli itse asiassa suomalaisia.
Suomalaisten osuus oli joka tapauksessa
jo pieni siinä vaiheessa, kun Pietarista tuli miljoonakaupunki. Heidän merkityksensä
ja näkyvyytensä oli joka tapauksessa paljon suurempi, sillä heitä tuli päivittäin
paljon Inkeristä ja Karjalan kannakselta myymään etenkin hyväksi tunnettua
voitaan joka tehtiin eri metodilla kuin venäläinen.
Kuten Vladimir Dalin artikkeli lukuisten
muden kuvausten ohessa todistaa, suomalaiset olivat hyvässä maineessa järkkymättömän
rehellisyytensä ansiosta (ks. Vihavainen:
Haun pietarin tsuhnat tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)). Myös suomalaisten
lukutaistoisuus, joka oli korkeimmalla tasolla keisarikunnassa, tunnettiin. Vain
Virossa ja Liivinmaalla päästiin vastaaviin lukemiin.
Erityisen kosmopoliittiselta
1800-luvun lopun Pietari ei kuitenkaan vaikuta sen enempää kuin nykyäänkään.
Toki se välillä pääsi jo vapautumaan siitä provinsiaalisesta kohtalostaan, josta
Anna Ahmatova puhui, mutta uusi rautaesirippu uhkaa taas saada historian
toistumaan.
Joka tapauksessa Pietari on
vanhastaan ollut monien uskontojen kaupunki, vaikka sen tunnetuimmat moskeija,
synagoga ja buddhalainen temppeli ovat kaikki varsin uutta perua. Pietari
Suuren ajama eurooppalaisuus merkitsi jo joka tapauksessa myös tiettyä
uskonnollista monimuotoisuutta katolisten ja protestanttien suvaitsemisen merkeissä.
Mikä on islamin merkitys tällä
hetkellä ja tulevaisuudessa niin Pietarissa kuin muissakin Euroopan
metropoleissa on kiinnostava kysymys monessakin suhteessa. Uudet ja
kulttuurisesti poikkeavat ryhmät pakkaavat keskittymään suurkaupunkeihin,
joissa ne usein muodostavat kokonaisia kulttuurienklaaveja. Sata vuotta sitten tämä oli amerikkalainen
ilmiö, nyt se on erityisesti eurooppalainen.
Kun satatuhatta ihmistä pakkautuu yhteen paikkaan, syntyy uusi ammatti: kakankuljettajat. Se kukoistaa, kunnes viemäröinti voittaa alaa. Sitten kakka meneekin mereen. Kunnes tsuhna rahoittaa puhdistamisvehkeet.
VastaaPoista"Entä miten kosmopoliittinen kaupunki Pietari todella oli, mikäli nyt ei tuijoteta sen eliitin elämäntyyliin, vaan väestötilastoon"
VastaaPoistaEn pitäisi vanhaa enkä uutta Pietaria erityisen kosmopoliittisena. Kosmopoliittisyyteen liittyy eri kansojen kohtaaminen kauppasuhteiden välityksellä. Pietari puolestaan on perustettu nimenomaan hallinnon kaupungiksi. Siksi sen olemukselle on luonteenomaista eliitin mukaanluettuna ulkomaisen keskinäinen kanssakäyminen eikä kauppakeskuksille (esim Amsterdam) luonteenomaista uusien ajatusten ja tapojen vaihtoa ole juuri tapahtunut. Kansankäymistä on tapahtunut lähinnä Venäjän isovenäläisten ja omien vähemmistökansojen välillä, joilta isovenäläiset eivät ole juuri arvostaneet ja paljon ole oppia välittäneet ottaa - mitä nyt voin tekijöinä.
VIhavainen voi korjata, mutta olen käsityksessä että Venäjällä on Euroopan maista korkein islaminuskoisten prosentti.
VastaaPoistaOlen myös käsityksessä ollut että samanlaisia laajoja integraation ongelmia kuin esim. läntisen ja pohjoisen Euroopan maissa ja varsinkin suurkaupungeissa ei ole ollut. Poikkeuksena tietenkin ääriryhmien terrori-iskut.
Johtuneeko valtakulttuuriin solahtaminen sitten totalitaarisemmasta yhteiskuntajärjestelmästä? Kun on pakko: on pakko.
En tarkoita että meidän pitäisi myös. Ei pidä.
Mutta ihminen, millä syntyperällä tahansa kykenee kyllä integroitumaan, jos edes jotain vaaditaan. Kielitaito nyt ensimmäisenä tulee mieleen eikä minkä tahansa maan perinteisten peruskulttuurikoodien tuntemuskaan pahaksi olisi.
Sos.dem. Tanskassahan ko. vaatimustasoa on reilustikin nostettu.
Meidän sos.dem + apupuolueet eivät halua edes harkita.
Kerta Rytinä
"Mutta ihminen, millä syntyperällä tahansa kykenee kyllä integroitumaan, jos edes jotain vaaditaan. Kielitaito nyt ensimmäisenä tulee mieleen eikä minkä tahansa maan perinteisten peruskulttuurikoodien tuntemuskaan pahaksi olisi."
VastaaPoistaHyvin sanottu. Kielitaidostahan se kaikki lähtee, ja sen avulla kotoutuminen helpottuu huomattavasti. Kellokin on hyvä osata. Luku- ja kirjoitustaito auttaa myös yhteiskuntaamme sopeutuessa.
Jos maahantulossa on isompaa kulttuurishokkia, on kotoutus hyvä aloittaa alkeista. Meillä on yhteiskuntana vahvat pedagogiset perinteet integraation tueksi, ja saatavilla monikulttuuristakin opetusmateriaalia. Kulttuurinvaihdon syventyessä ei kannata huolestua liiallisista vaikutteista vaan itse kunkin rohkeasti kokeilla uusia tyylejä arjen askareissa.
https://www.youtube.com/watch?v=Wof0xPUmW38
Öö,
PoistaKyllä juu, mutta kun se kulttuurinen matka on pitkä, niin kovin pitkä, silloin kun tullaan lukutaidottomana maista, joiden kulttuurinen etäsyys pohoismaihin on maksimaalinen.
On kovin rohkea oletus, että soputuminen tällöin onnistuu kovin isolla prosentilla. Eikä mikään kokemusperäinen havantoaineisto tue ajatusta siitä, että sopeutumien menee hyvin noissa tapauksissa. Sensijaan vastakkaista todistusaineistoa saamme lukea lehdistä joka päivä eri puolilta Europpaa.
Mutta ymmärrän, että tässä ovat vastakkain tunnepohjainen Suomi ja Suomen Kela kuuluvat kaikille -ajattelu ja toisaalta faktapohjainen politiikka sillä ajatuksella, että Suomen tulee itse päättää, mitä porukkaa tänne otetaan ja mitä ei.
Se, kummalla opillla tässä mennään, ratkaisee Suomen tulevaisuudesta todella paljon.
Hei Matias K,
PoistaToivoisin, että keskustelisit konkreettisemmalla tasolla näistä kulttuurieroista jatkuvien yleistyksien sijaan. Puhutko muslimeista vai ihan kaikista maailman ihmisistä?
Jos puhutaan muslimeista, otan erääksi esimerkiksi tuttavani. Algeriassa syntynyt mies, joka Ranskassa siirtolaisena nuoruutensa viettäneenä ja koulut käyneenä tutustui suomalaiseen naiseen, ja halusi tulla tänne töihin. Hän kävi helsinkiläisessä moskeijassa viikottain meditoimassa ja tapaamassa ystäviään. Itse käyn kirkossa harvemmin eli joskus Tuomasmessussa ja jouluisin. Kielen oppiminen ja työllistyminen oli vaikeaa hänelle, mutta siinäkin onnistuttiin. Yrityksistään huolimatta hänen oli kuitenkin vaikea päästä yhteiskuntaamme mukaan, sillä suomalaisiin tutustuminen on haastavaa. Verrokkina tässä toimi työelämä Tukholmassa, johon oli helppo päästä mukaan. Kerran risteilyllä hänet uhattiin pahoinpidellä baarissa suomalaisen miesjoukon toimesta ja jouduimme poistumaan paikalta. Mieleeni jäi kuitenkin erityisesti hänen vilpitön kunnioitus ja ihailunsa Talvisodan ihmettä kohtaan muistuttaen omankin sukunsa vaiheista Algerian sodan (Algerian itsenäisyystaistelu) pyörteissä 50/60-luvun vaihteessa.
Millaisia kokemuksia ja kohtaamisia Sinulla on muslimeista, jos nimenomaan heistä haluat keskustella kanssani?
Öö,
PoistaKiitos kommentista.
Ymmärrän kyllä ajatustapaasi, joka ymmärtääkseni lähtee yksittäisistä yksilötarnoista. Enkä lainkaan epäile tarninasi paikkansapitävyyttä.
Valtamedia lähtee hyvin pitkälle tuosta samasta yksittäisten yksilötarinoiden näkökulmasta ja pyrkii yleistämään yhden tarinan kaikenkattavaksi politiikan pohjaksi.
Minulla ei ole mitään muslimeita vastaan ihmisinä. On vain niin kylmäävän vahva näyttö siitä, että kovin suuren kulttuurisen etäisyyden takaa tulevat porukat eivät keskimäärin integroidu länsimaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan edes toisessa tai kolmannessa polvessa. Keskimäärin siis.
Itse ajattelen siis eri polittiikkalohkoja hieman toisesta näkökulmasta.
En ajattele, että maatalouspolitiikkaa koko maataloustuottajaväestölle tulee tehdä yhden yhden tai edes yhdentoista maanviljelijän ehkä säälittävienkin yksittäistarinoiden perusteella, vaan sen mukaan, mikä on maalle ja kansakunnalle kokonaisuutena parhaaksi. Samoin kaikki muut politiikkalohkot. Ja siis myös maahanmuuttopolitiikka.
Jos näin ei toimita, Suomesta ei kohta ole auttamaan ketään, ei edes itseään.
Ajattelumme lähtökohdat poikkeavat siis niin paljon toisistaan, että tokko tästä suurta synteesiä on odotettavissa.
Mutta toistan vielä, en vihaa enkä halveksi muslimeja. Olen vain siinä käsityksensä, että meidän kannattaa ottaa mahanmuutto maista, joiden asukkaiden integroitumisennuste on parempi. Suomi ei nykyisin pysty elättämään edes itse itseään omillaan, joten ehkäpä se ei voi olla koko maailman sosiaalitoimisto.
Esim. sos.dem. -vetoinen Tanska tekee maahanmuuttopolitiikassaan paljon oikein. Saksa, Ruotsi, jne. näyttävät seuraavan perässä. Ehkä Suomikin joskus.
"Kiitos kommentista."
PoistaEipä mitään, kiitos itsellesi vastauksesta.
"Minulla ei ole mitään muslimeita vastaan ihmisinä.
Mutta toistan vielä, en vihaa enkä halveksi muslimeja."
Se on varmasti hyvä asia kaikkien kannalta. Viha kuluttaa eniten vihaajaa itseään eikä se tee hyvää kenenkään mielenterveydelle. Tietenkin viha on myös luonnollinen ja inhimillinen tunne, jota saa ja pitää tarvittaessa tuntea.
Itse yritän mennä pelkojani kohti, kun siltä tuntuu ja kohdata omia ennakkoluulojani. Yritän ottaa selvää asioista ja kulttuureista ennen kuin päättelen liikaa toisista ihmisistä, puhumattakaan jostain oletetusta ihmisryhmästä. Kokemus on ollut mieltä avartava.
"Ajattelumme lähtökohdat poikkeavat siis niin paljon toisistaan, että tokko tästä suurta synteesiä on odotettavissa."
Näinhän ne tekevät ja juuri siksi onkin ollut mukava vaihtaa kuulumisia asioista.
Seuraavaan kertaan, bis zum Nächstes mal!
Öö,
PoistaSait varmaan kiinni ajatuksestani, että valtakunnan politiikkaa ei mielestäni tule rakentaa säälittävillekään yksilötarinoille, vaan sen lähtökohdat ovat yleisemmät. Maa, joka ei pysty elättämään omillaan edes itseään ottamatta lisää syömävelkaa joka vuosi, ei voi ottaa elätettäväkseen ihan kaikkia maailman kivoja ihmisiä?
Viittaat myös toistuvasti pelkoon. Siis niin, että esim. minä ""pelkäisin" vieraita, koska en tunne heitä henkilökohtaisesti.
Itse en moista pelkoa tunnista, mutta toki tiedät tunteeni paremmin. Sen sijaan yritän perustaa ajatteluni järkeen, tilastofaktoihin, muiden maiden laajaan kokemukseen eri maahanmuuttajaryhmien sopeutumisesta länsimaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan ja myös talouden faktoihin.
Voimmeko siis todeta, että lähestymistapaeromme asiaan ovat karkeasti jaotellen: hoivavietille rakentuva tunnepohajinen ja hyväuskoinen/ hyväntahtoinen (en löydä tähän oikein sopivaa korrektia sanaa) - ja toisaalta kokemusperäiseen fakta-aineistoon pohjaava talouspainotteinen ajattelu?
Molemmille ajatussuunnille on varmaan paikkansa. Niiden tuottamat lopputulokset vain poikkeavat melko rajusti tosistaan.
Mutta eipä mitään, bis zum nächsten Mal minunkin puolestani.
"Sait varmaan kiinni ajatuksestani,"
PoistaHohhoijaa, en totta puhuen ymmärrä "ajattelumaailmaasi" eikä sinun tarvitse pelätä sitäkään, että sitä sen enempää pohdiskelisin. Ajatuksesi näissä maahanmuuttoasioissa eivät ole itselleni erityisen kiinnostavia millään tasolla.
Tschus!
"Mikä on islamin merkitys tällä hetkellä ja tulevaisuudessa niin Pietarissa kuin muissakin Euroopan metropoleissa on kiinnostava kysymys monessakin suhteessa. Uudet ja kulttuurisesti poikkeavat ryhmät pakkaavat keskittymään suurkaupunkeihin, joissa ne usein muodostavat kokonaisia kulttuurienklaaveja. Sata vuotta sitten tämä oli amerikkalainen ilmiö, nyt se on erityisesti eurooppalainen."
VastaaPoistaYhdysvaltojen ja Euroopan yhtäläisyydet tässä asiayhteydessä ovat kiinnostavia.
Eurooppa seuraa Yhdysvaltoja siinäkin, että muuttoliikkeen kasvaessa kiinnitetään nyt Euroopassa samalla tavoin huomiota siihen, millainen maahanmuutto on kohdemaalle hyödyllistä. Se johtaa luonnollisesti maahanmuuttajien valikointiin.
Kuten Yhdysvallatkin ensin oli vapaa turvasatama vainotuille sekä oman onnensa tavoittelijoille ja sittemmin luopui tuosta roolistaan, samalla tavoin Eurooppa joutuu naapurialueiden liikakansoituksen aiheuttamassa tulijapaineessa tarkistamaan kantojaan.
Sekä Yhdysvalloille että Euroopalle on yhteistä myös se, että maat vapaalle saapumiselle avanneet päättäjät piittasivat ruohonjuuritason vaikutuksista yhtä vähän. Alkuperäisväestö sai ja saa molemmissa maksaa siitä hinnan, joka on sitä kovempi mitä suurempi ero eri kulttuurien arvomaailmoilla on. Intiaanien ja uudisasukkaiden välillä se ero oli suuri, ja niin se on nyt monien eurooppalaisten kulttuurien ja islamilaisten välilläkin.
Erojen tuloksena syntyy enklaaveja, jotka säilyvät yhtä pitkään kuin tulijoiden kulttuurisessa sulautumisessa valtaväestöön kestää. Yhdysvalloissa tapahtui tätä aiemmin valtaväestön vaihtuminen, ja kutistuvaan enklaaviin päätyivät intiaanit.
Sulautuvatko islamilaiset eurooppalaisiin kulttuureihin, syrjäyttävätkö he ne vai säilyttävätkö he enklaavin loppuun asti kuten juutalaisten kova ydin ennen muuttoaan Israeliin? Yksi osa eurooppalaisista haluaa pelata uhkapelia ja toinen osa ei, mutta kumpi päättää?