maanantai 16. syyskuuta 2024

Huhhahhei

 

Annosviinoja

 

Viina-asioista on joskus tullutkin kirjoiteltua (ks. esim. Vihavainen: Haun tost tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).

Viinahan on aivan keskeinen kulttuuritekijä, joka hallitsee noin puolta ihmiskunnasta ja jonka valta ulottuu napapiirin takaa tropiikkeihin. Suomi on ollut nimenomaan väkevän viinan aluetta, mikä yhä lyö leimansa sen kulttuuriin (ks. Vihavainen: Haun känni tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).

Viinalla on taipumus viedä järki käyttäjältään ja tässä suhteessa se on monin kerroin väkevämpi kuin sen veljet olut ja viini. Kaikki alkoholi aiheuttaa lopulta riippuvuutta, mikä perustuu sen aikaansaamaan mielihyvän tunteeseen ja rentoutumiseen. Sillä voi lääkitä stressiä, mutta van hetkellisesti. Yleensä se palaa kahta kauheampana.

Viina on ollut tyypillistä ylellisyyttä. Ilman sitä ihminen tulee erinomaisesti toimeen arkielämässään, mutta sen avulla hän saattaa päästä sen yläpuolelle ja saada siivet selkäänsä ja pyllyynsä pitkän pyrstön, kuten Nummisuutarien Esko. Känni on juhla ja köyhän miehen Rolex, on sanottu.

Nyt näyttää siltä, että väkeviä viinoja on kaikkialla ruvettu karsastamaan. Venäjälläkin saattaa käydä niin, että vodkalasit jätetään rauhaan ja siemaillaan sen sijaan viiniä tai olutta. Kaupassa vodkaa tosin kyllä menee kovaa tahtia ja se on hyvin halpaa, kuten Kiinassakin.

Sen sijaan eurooppalaisessa ravintolassa yhden ryypyn määrä on nyt kaksi senttilitraa, mikä ei varmasti riitä päihtymiseen. Venäjälläkin tavallinen annos on nyt viisi senttilitraa, kuten se oli Suomessa vielä pari vuosikymmentä sitten. Aiemminhan Venäjällä otettiin aina sata grammaa ja kaikki suomalaisetkin alan miehet osasivat tilata sen: sto gram!

Meillä on tietenkin siirrytty eurooppalaisiin standardeihin ja omatkin ryyppymme on nuo samat kaksi senttilitraa. Sellainen liittyy aivan toisenlaiseen kulttuuriin kun oma perinnäinen ryyppymme (ks. Vihavainen: Haun hirvo tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).

Viinan merkitys armeijoille on tunnettu. Sotilaita koetettiin estää nauttimasta vettä, mikä oli vaarallista ja aiheutti usein suolistosairauksia. Niiden torjumiseksi tarjottiin veden asemesta juomaksi olutta, joka kuitenkin vei valtavasti tilaa. Niinpä siirryttiin väkeviin, maalla tarjottiin viinaa ja merellä rommia, halvinta väkevää alkoholia.

Viina oli tärkeä terveystekijä, mutta samalla myös hengen nostattaja ja pientä arkipäivän luksusta. Venäjällä tarjottiin sotilaalle vodka-annos tsaarin aikana ja taas uudelleen talvisodasta lähtien. Silloin se oli sata grammaa rivimiehille ja 150 grammaa upseereille.

Miten paljon päivässä tarjottiin tsaarin aikana? Yleensä käytettynä terminä oli tšarka (siitä suomen ”sarkka”), joka vetomittana oli 1,2 desilitraa (noin 100 grammaa) eli siis kuusi ja puoli noita 0.2 desin pikku ryyppyjä.

Oliko tuo kolme kertaa päivässä upseereille tarjottu ryyppy tosiaan noin suuri? Ei välttämättä. Moni on nähnyt Pietarissa Fabergén museossa rykmenttien viinasammioita, joiden laidoilla roikkuvat kunkin upseerin nimikirjoituksella varustetut mukit (stopka). Ovatko ne sarkan vetoisia? Ehkäpä kyseessä käytännössä oli vain puoli sarkkaa eli škalik?

Olipa miten vain, tuo sata grammaa oli ja pysyi niin sanottuna miehen mittana myös neuvostoaikana. Nyt siitä siis on luisuttu ja normina on tuo 50 ml eli puoli desiä, kuten meilläkin vielä viinakorttiaikaan.

Entä mikä oli meillä sopivana pidetty miehen annos? Kustaa H. Vilkuna on selvittänyt sen, miten paljon oli oikeuden mielestä sopivaa juoda, ettei tullut arvioiduksi humalaiseksi, mikä saattoi olla raskauttavaa.

Seitsemässä veljeksessä joka tapauksessa humalassa saarnaava Lauri ilmoittaa, mikä kansan syvien rivien mielestä oli normina ryyppäämisessä: tuoppi olutta ja kaksi korttelia viinaa lippariksi!

Kyseessä on tietenkin humalaisen kohellus: tuopin vetoisuus on 1,3 litraa ja kortteli oli 0,3 litraa. Lippari taas oli lantrinkia, laimentamista varten. Itse asiassa kaksi korttelia viinaa ja tuoppi olutta lippariksi saattoi olla se määrä, mistä tässä tehtiin pilaa. Kukapa tiennee.

Mutta se mitta, jolla viinaa annosteltiin armeijassa, oli jumpru (jungfru), 0,08 litraa. Ainakin teoriassa kuului saaristolaivaston eli armeijan laivaston miesten ruokalistaan kolme jumprua viinaa päivässä eli siis yhteensä 0,24 litraa, siis 12 kertaa tuo nykyinen ryyppymme.

Ei siitä nyt ihan humalaan tullut, mutta tuskinpa ihan selviäkään oltiin, ainakaan, mikäli päälle vedettiin olutta, joka tosin saattoi usein olla melkoista litkua, luulisin. Armeijan hankkijat ovat aina olleet huonossa maineessa.

Entäpä tuo kuuluisa englantilainen rommiannos, jonka jakelusta oli lehdissä kuvia vielä joskus 1960-luvulla, kun kuninkaallinen laivasto teki laivastovierailun Helsinkiin. Tuo annoshan jäi pois käytöstä vasta vuonna 1970.

Annoksen koko oli tuolloin 1/8 pinttiä eli 71 ml ja se jaettiin puolen päivän aikaan. Rommin väkevyys oli noin 55 tilavuusprosenttia, joten annos vastasi hyvinkin yhtä desilitraa tavallista suomalaista tai venäläistä viinaa. Kyseessä oli siis kerralla viisi nykyaikaista paukkua ja vieläpä puolen päivän aikaan.

1600-luvulta 1700-luvulle rommin määrä oli ollut peräti puoli pinttiä (1 pint: 568 ml), mutta annosta pienennettiin ja rommia laimennettiin (Amiraali Vernon, ”Old Grog” 1740) ja annostelukin jaettiin kahtia, puolet aamulla ja puolet illalla.

Pakko lienee joka tapauksessa sanoa, että viinanhuurua laivastossa riitti. Kaipa se antoi pientä lohtua niille, jotka saivat viettää elämäänsä vetoisissa ja kylmän kosteissa riippumatoissaan tykkiensä vieressä kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Ankealta se kohtalo saattoi silti tuntua ja harva sinne vapaaehtoisesti pyrki.

Kuten Samuel Johnson lausahti, Englannin vankiloissa oli paremmat olosuhteet, parempi ruoka ja jopa parempaa seuraakin kuin Kuninkaallisessa laivastossa. Jälkimmäisessä kuitenkin sai viinaa ja vieläpä aika runsaasti.

Siinä saattoikin olla yksi niin sanotuista sotilaselämän viehätyksistä. Leo Tolstoi on arvellut, että sen suurimpia viehätyksiä oli pakollinen joutilaisuus. Sehän itse asiassa on seikka, joka mahdollistaa myös kulttuurin harrastamisen, mikä vielä 1800-luvn upseeriston keskuudessa nousi usein merkittävän korkealle tasolle.

Toki uhkapeli, naiset, tappelut ja viinan kanssa läträäminen olivat tuolloin vaihtoehto kulttuuriharrastuksille ja ovat sitä vieläkin.

15 kommenttia:

  1. Viina on viisasten juoma; vaikkakin tämä on vain puolitotuus.
    Lapsena muistan, kun joskus Tapiolasta lähdettiin Helsinkiin autolla, niin Ruoholahden kohdalla oli silmiinpistävä (ruma) rakennus, jota myöhemmin kutsuttiin Lepakkoluolaksi. Rakennuksen etumaasto oli miehitetty varsin ryysyisillä miehillä, jotka nuotion äärellä hörppivät Talous spriitä valkoisista muovipulloista. Kuinka olivat denatuurin poistaneet?
    Kysyin isältäni, mikä on tuo ruma talo ja keitä ovat nuo ryysyläiset. Hän vastasi että talo on Liekkihotelli ja miesporukka rappioalkoholisteja.
    Näky oli karu.
    Tapiolassa asusti muuan persoonallisuus, jota Köpiksi kutsuttiin. En tiedä missä asusti, mutta Talous sprii-miehiä oli hänkin.
    Hänellä oli tapana laulaa omakeksimiä renkutuksia, kuten "mää kellopoika ooon.." Mies suuttui, jos hänelle huudettiin yksi sana: Myrkky. Silloin me pojat valitsimme suunnan ja Köpi vauhdin. Mies oli nähtävyys luoviessaan Kimmeltien loivaa mäkeä ylös: suorite kesti pitkään ja oli monisuuntainen.
    Vaikkakin näitä ääri-ilmiöitä on nähty niin, toisinaan skottilainen, jos ehkä toinen saatta maistua: tavaksi ei kannata ottaa.
    Viina on viisasten juoma, joka tyhmistää...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vai että oikein "ruma rakennus" nökötti tien poskessa, ajatella.

      Ragnar Gustafssonin suunnittelema rakennus toimi ensin Suomen Väri- ja Vernissatehtaana. Sittemmin Liekkihotelli oli todellakin rappioalkoholistien hätämajoitustila. Onpa siellä tullut vietettyä konserteissa iltaa itsekin ystävien kera. Tosin tämä tapahtui sitten myöhemmin, kun se oli rempattu Lepakoksi. Ne olivat jänniä aikoja.

      Monet halveksituista rappioalkoholisteista olivat kovan elämän nähneitä ihmisiä ja sotasankareitakin. Suhtautukaamme heihin asiaan kuuluvalla kunnioituksella.
      Rauha heidän sielulleen.

      Poista
    2. Sodan käyneitä, hermonsa menettäneitä, mutta ei halveksittuja. En edes minä, pikkunaperona noin ajatellut, ihmettelin vain.
      Ps. Liekkihotelli "puutarhoineen", oli, etten sanoisi pöyristyttävän ruma rakennnus. Ei ihme, että purettiin.

      Poista
    3. Tapiolle,

      Kiitos asian selvennyksestä.

      Kauneus on katsojan silmässä, itse pidin rakennusta sympaattisen oloisena ennen kaikkea sen takia, mitä se edusti ja piti sisällään. Lepakko tarjosi stadilaisten janoamaa nuorisokulttuuria ollen loistava keikkapaikka. Muistan rakennuksen sisätilat hyvin.

      Pitääkö sinun mielestäsi kaupunkikulttuurin edustaa vain Tapiolalaista käsitystä arkkitehtuurista? Eikö kaupungissa ole tilaa erilaisille kerrostumille ja monenlaisille kauneuskäsityksille? Sinun logiikallasi monet traditionaalisestikin kauniit Helsingin rakennukset on purettu "ajan hengessä" hakien jotain kliinisempää ja turvallisempaa ratkaisua. Tuloksena on ollut "sokeripala" Uspenskin katedraalin vieressä tai joku muu vastaava laatikko.

      Nythän Helsinkiin ollaan rakentamassa "jugend-tyylistä" asuinrakennusta ja havainnekuva siitä on omaan silmään miellyttävä. Kaupunkiin mahtuu kuitenkin monenlaista asumusta ja rakennusta. Lepakko on merkittävä kulttuurimonumentti ja tärkeä osa kaupunkimme historiaa kaikkine vaiheineen.


      Poista
    4. Joo, ei mittään.
      Jos viina aiheeseen palataan (ja konsertteihin), itse suosin Kaivaria.
      Muistan hyvin joskus kasarilla kun Claudia kehitti radiobiisin: Korallia, korallia ovat helmeni minun /
      ja varjot joita seuraan ovat samettia.
      Niin Kaivarissa kuulin Sleepy Sleepers version, sydäntä särkevällä tunteella: Carilloa, Carilloa ovat pulloni minun
      ja silmät jotka seisoo ovat tomaatteja.
      Oli se aikaa...

      Poista
    5. Suomen kuvalehden artikkelissa todettiin, että nykyään puliukkojen juoma on käsidesi. Ei ihme: bilteemassa puolen litran pullo alle kaksi rysselinruplaa, ethanol 83%.

      Kun yle löysi nykySuomesta puliukon, joka ei sekakäytä, vaan pelkästään juopottelee, niin hänestäpä tehtiin uutisjuttu. Katoavaa perinnettä on puhdas rappioalkoholismi.

      Poista
    6. Nykyään taitavat uudet isännät hallita Kaivaria?

      Poista
    7. Joskus 70-luvulla kun velimies oli Tikkurilan Värin hommissa, ja tuo rakennus jo tunnettiin Lepakkoluolana, hänen silloinen pomonsa ajelutti amerikkalaista vierastaan ympäri Helsinkiä. Tultiin siihen Porkkalankadun sillan pieleen juuri kun spurgut alkoivat illalla kokoontua. Jenkki ihmetteli, että mitä porukkaa nuo oikein ovat?
      ”Yeah, they are Russian tourists, waiting a ship to Tallinn.”
      Täydestä meni.

      Poista
  2. Jatkosotaan lähdettiin joukolla. Monelle köyhälle sotapojalle kyse oli lomamatkalle pääsystä, ulkomaille peräti; sai kunnon vaatteet, jopa sai ajella polkupyörällä ja autokyydissä, suht säännöllisesti ruokaa . . . Mäkitupalaispojat olivat ihmeissään. Mutta sitten alkoi ryssä ampua.

    VastaaPoista
  3. Alkoholi päihteenä on myös hallinnointia jos siihen muodostuu tabu. Siinä missä seksi ennen avioliittoa on katolilaisille tabu, on alkoholi taas herännäiskristillisille ja muslimeilla tabu. Enemmän linkittyy kollektiivin suggestioon. Hallinnollisesti taas sisäpoliittinen päihde, kun vaikka huumausaineet ovat ulkopoliittiseen hallinnointiin linkittyvä. Ainoita asioita joilla tuota vastaan voi toimia taitaa olla koulutus. Sinänsä taas yleensä kyseenalaiset toimijat tietävät tämän ja kohdistavat huomion taas näihin nuoriin joilla ei ole pahemmin kokemusta kyseenalaistaa ihmisten motiiveja.

    VastaaPoista
  4. Aloitus: "Pakko lienee joka tapauksessa sanoa, että viinanhuurua laivastossa riitti". Niinpä..minun osaltani väkevien juominen loppui Vienan merellä, vuonna 1992. Sen jälkeen onneksi keskioluet maistuvat yhä edelleen. https://ilmarischepel.livejournal.com/44014.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Melkoinen venereissu tuo Skandinavian kierto. Samalla kulttuurimatkailua epäilemättä.

      Poista
  5. "Leo Tolstoi on arvellut, että sen suurimpia viehätyksiä oli pakollinen joutilaisuus."

    Luulenpa, että tuo ei koskenut Englannin laivastoa, sen kulttuuriin taisi kuulua miehistön pitäminen kiireisenä, pois pahanteosta. Myös kuri oli kova ja yhdeksänhäntäinen kissa soi...

    VastaaPoista
  6. Annosviinoista puhuttaessa kenties muistamme, että Suomen historian tunnetuimmat annosviinat liittyivät marsalkka Mannerheimin vuosipäivän juhlintaan kesäkuussa 1942. Arvatenkin useimmat miehet, jotka pääsivät "annoksista" osallisiksia tervehtivät niitä hyväksynnällä ja myötämielellä. Muistitieto kertoo kyllä lukuisista tapauksista, joissa alkoholista pidättäytyvät jakoivat osansa ryhmän tai telttakunnan halullisemmille. Näkyvin kriitikko Marskin nimissä rintamamiehille jaetuista syntymäpäiväviinoista oli evankelisen herätysliikkeen merkkimiehiin kuulunut pappismies Veikko Tamminen (1882-1946), joka toi julki ehdottoman raittiuden kantansa, ja "joutui mielipiteensä vuosi myös vaikeuksiiin", kuten aikakirjat kertovat. Tamminen muuten oli virsirunoilija, jonka nimiin pantuja virsiä on edelleenkin lukumääräisesti eniten virsikirjassamme. Lisään vielä, että uransa alkuvaiheessa hän toimi Ikaalisten seurakunnassa suurlakon aikoihin armovuosisaarnaajana, joskaan en tunne mainittua systeemiä, sillä pappisluettelon mukaan ko. vakanssia näyttää hoitaneen noin viisi pappia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Piispa Eino Sormunen oli kauhuissaan nähtyään venäläisten jälkeensä jättämät vodkapulloröykkiöt. Siinä näkyi konkreettisesti maatamme uhannut moraalinen Vaara. Venäläisiä tämä juttu on aina kovastihuvittanut.

      Poista

Kirjoita nimellä.