Muodit ja ylellisyys
Joskus on tullut
jo kirjoitettua laumailmiöistä, jotka ovat tyypillisiä koko lajillemme. Niin
sanottujen median sopuli-ilmiöiden ohella asia koskee muotia yleensä. Ihmispopulaatiot,
naiset etunenässä, ovat valmiita uhraamaan paljon pysyäkseen muodin
eturintamassa.
Naisen biologisen
tehtävän ja siis vaistojen kannalta tuota naisten taipumusta voi pitää jopa
pohjimmiltaan rationaalisena ja kukaties sillä on ollut jokin biologinen
tehtävänsä muitakin populaatioita ajatellen. Muodit eivät ole pelkästään
naisten asia, vaikka he noudattavat niitä näkyvimmin ja koskaan kyseenalaistamatta.
Viileälle
tarkkailijalle, joka edes yrittää ajatella rationaalisesti, jäävät muotien
oikullinen vaihtuminen ja siihen uhratut miljardien pääomat mystilliseksi
ilmiöksi. Tietenkin joku aina rahastaa asialla mutta miksi siihen menevät
mukaan sellaiset, joille asia tuottaa palkkiä kuluja ja hankaluksia?
Jo muotien olemassaolo
todistaa vakuuttavasti, että ihminen on olemukseltaan irrationaalinen
laumaolento. Tuota olemus-käsitettä, jota postmodernistit (onko heitä yhä?)
karttoivat kuin ruttoa, käytin piruuttani. Mikäli se kielletään, tullaan ennen
pitkää sinne, minne kukaan ei halunnut.
Onhan sinne jo
päästykin. Ihmisen pohjimmainen irrationaalisuus näkyy lukemattomissa asioissa
sille, joka haluaa katsoa, mutta yksi on ylitse muiden, eikä sitä edes voi olla
katsomatta ja se on muoti.
Kun Marx ja
sittemmin Lenin kaavailivat kommunistista yhteiskuntaa, he olivat kokonaan sen
tiedon varassa, joka heillä oli ihmiskunnan tähänastisesta kehityksestä. Niin
sanottu tieteellinen kommunismi oli aikansa tulevaisuudentutkimusta eli siis
yritti tutkia sellaista, mitä ei ollut lainaan olemassa.
Se, joka lukee
kriittisellä silmällä vaikkapa Marxin tai Leninin käsityksiä siitä tulevaisuuden
yhteiskunnasta, jota nimitettiin kommunstiseksi (vt. Vihavainen:
Haun kommunistinen yhteiskunta tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com), ei
voi olla tyrmistymättä sen ihmiskäsityksen primitiivisyydestä, joka kursailematta
esitetään tulevaisuutta koskevien uskomusten perustana.
Koska kulttuurin
katsottiin seuraavan yhteiskunnan alarakenteesta eli tuotantovoimien järjestelystä,
oli toki luonnollista olettaa, että kommunistnen kulttuuri eli ihmisten suhde
toisiinsa ja itseensä olisi uudessa yhteiskunnassa kokonaan toisenlainen, kuin
se oli kapitalistisen yhteskunnan oloissa.
Vuonna 1961 aloitettiin
kommunistisen yhteiskunnan rakentaminen ja luvattiin pyhästi koko puolueen
arvovallalla, että se olisi olennaisilta osin valmiina vuoteen 1980 mennessä.
Tässä ei ole
aihetta toistaa sitä tarinaa, joka sitten seurasi. Siitä olen jo usein kirjoittanut.
Tässä yhteydessä haluan vain kiinnittää huomiota yhteen sellaisen seikkaan,
joka toimi kommunismin rakentajia vastaan. Se tuskin oli edes yksi tärkeimmistä,
mutta se kuului näkyvimpiin ja sillä on suuri oirearvo.
Tarkoitan muotia.
Neuvostoliitossa oli kyllä huomattu, että ihmiset käyttäytyivät lauman lailla
ja halusivat hyvin voimakkaasti samaistua joihinkin toisiin imisiin ja matkia heitä
joka suhteessa, esimerkiksi pukeutumsessa, puhetavassa, ilmeiden ja eleiden
kielessä ja niin edelleen.
Erityisen
tärkeää oli pukeutua tietyllä tavalla. Kommunistinen utopia oli lähtenyt siitä,
että ihmisille turvattaisiin riittävä määrä korkealaatuisa ravintoa, hyvä ja
ämmin vaatetus ja toimiva asunto sekä mielekästä työtä.
Kaikki tämä
kuuluukin ihmisten perustarpeisiin, joiden tyydyttäminen kaikkia koskevana oli
vielä viime vuosisadan puoliväliin saakka kaikkea muuta kuin itsestäänselvyys
myös Euroopassa. Mutta se ei suinkaan ollut kaikki, mitä ihmiset halusivat.
Niin pian kuin
perustarpeet oli tyydytetty, alettiin keskittyä sekundäärisiin asioihin,
kulttuuriin sanan ylellisyyttä, luksusta
tarkoittavassa mielessä. Keskeisiä mielenkiinnon kohteita oli nyt muoti, jopa
vaatemuoti.
Sellaisestakin
asiasta kuin farkuista tuli Neuvostoliitossa todellisen kultin kohde (vt. Vihavainen: Haun
hvostov tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ja sama koski coca-colaa.
On sattuvasti sanottu, että venäläisiltä kesti sukupolven ajan ymmärtää, että
cokis on vain virvoitusjuomaa, limonaatia, kuten meillä sanotaan.
Neuvostoliitossa
kehitettiin omaa elokuva- ja estraditaidetta ja omia henkilökultteja myös pop-maailmassa.
Muotia pyrittiin luomaan omasta takaa, muun muassa Riiassa. Sergei Žuravljov ja
Jukka Gronow ja eräät muutkin ovat tutkineet noita ilmiöitä.
Muoti on
kuitenkin hallitsematon ilmiö. Se ylitti rajat jo kylmän sodan aikana, toki
sillä oli esteitä markalla ja ne hidastivat prosesseja, mutta silti rajat
ylitettiin. Muodikkaat eli stiljagat olivat 1950-luvulta lähtien
kirosana niille kommunisteille, jotka halusivat uskoa Neuvostoliiton
etevämmyyteen myös tällä alalla.
Länsimainen
muoti oli ja on hämmästyttävän voimakas kansainvälinen ilmiö, jota koko
maailman niin sanottu pintajengi ja sen perässä suuret massat parhaansa mukaan
seuraavat ja apinoivat. Tämä koskee sekä pukeutumista, viihdettä että niin
sanottua radikaalia aatemuotia (radical chic).
Muodeille on
ominaista turhuus ja niiden perässä juoksijoille vastaavasti turhamaisuus (vrt.
Vihavainen:
Haun turhuuden viettelys tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com). Muoti ei tyydytä
materiaalisia perustarpeita, vaan yksinomaan laumasidonnaisuuteen liittyvää pätemisen
tarvetta.
Se on periaatteessa pätemistä kaikkein alkeellisimmalla
tasolla, vaikka esiintyyykin mielellään eksklusiivisuuden puvussa, ylellisyytenä
eli luksuksena (ks. Vihavainen:
Haun ylellisyys tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
Antiikin aikana
ylellisyyden tavoittelua pidettiin kaikkien paheiden äitinä ja moraalisen
rappeutumisen olennaisimpana merkkinä ja jopa sisältönä.
Mitäpä muuta se
olisikaan? Entä missä ovat vaihtoehdot?
"Viileälle tarkkailijalle, joka edes yrittää ajatella rationaalisesti, jäävät muotien oikullinen vaihtuminen ja siihen uhratut miljardien pääomat mystilliseksi ilmiöksi....Jo muotien olemassaolo todistaa vakuuttavasti, että ihminen on olemukseltaan irrationaalinen laumaolento."
VastaaPoistaNo ei suinkaan, muodilla on kolme rationaalista tarkoitusta:
- parin muodostuksen ja suvun jatkamisen edistäminen (naisten muoti)
- yhteyden muodostaminen omaan alalaumaan (nuorisomuoti)
- sosiaalisen statuksen osoittaminen, erottautuminen alemmista ja korottaminen oman yhteisön sisällä (valtapukeutuminen)
Täysin rationaalisia tarkoituksia mille tahansa laumaeläimelle.
Toki meidän on syytä muistaa, että myös mielisairaan käytös on omassa kontekstissaan perusteltua. Ajattelinpa vain asiaa hieman ulkokohtaisemmin.
PoistaEikö muiden lauman jäseniin vaikuttaminen ole ihan ulkokohtaisesti ja objektiivisesti arvioiden rationaalista laumaeläimelle. Luonnossa korkea status tuottaa paremman aseman suvun jatkamisessa ja resurssien, esim saaliin, jakamisessa. En siksi hevin arvioisi korkeamman statuksen tavoittelua toimivilla keinoilla mielisairaan käytökseen verrattavana - tai sitten koko yhteisö on sairas.
PoistaJos tähän lisää seksuaalivähemmistöt laumakäytöksenään ei muoti oikut päde teoreettisesti samoin. Kyllä he omaksuvat samoin, mutta näkökantaa jää erilaiseksi. Siinä missä hetero miehen tai naisen muodin seuraaminen voi kytkeytyä parin muodostukseen se ei päde samoin.
PoistaTässä on nyt kaksi asiaa, muoti ja sen piirissä toimiminen. Edellinen o n lähtökohtaisesti kritiikitöntä typeryyttä, asia joka omaksutaan pakonomaisesti, vaikka se olisi objektiivisesti jopa rumaa ha sairaalloisen vaarallista, kuten naisten taannoinen luurankomuoti. Toinen asia on sitten pyrkiminen kukoksi tai kanaksi tunkiolle päästäkseen vaikuttamaan ahatuksettomaan massaan.
Poista"Entä missä ovat vaihtoehdot?"
VastaaPoistaHyvästä materiaalista valmistettu maopuku. Saattaisin kannattaakin.
Mitäs mieltä olisit siitä, että Suomessa olisi koululaisilla koulupuvut? Eipä ainakaan tulisi kiusaamista vaatteiden takia. Toki tässä maassa kiusaamiseen löytyy aina syy. Noh, ehkä se nykyinekin vapaa vaatetus on hyvä asia.
PoistaMiksi ei ole?
PoistaMuotia on monenlaista: hittipoppimusa, joka tulee suosituksi äkkiä ja sit häviää, hittipelit, hittilelut, teevee- ja muut mediapläjäykset, hittiruokareseptit, puolueet, julkkikset ja niiden fanitus, uskonnot , ruokavaliot, hömppäkirurgia, huuhaahoidot. . . Se vaihtelee, kuinka lyhyt aika kuluu nousuun hitiksi ja katoamiseen, aika on interneetin takia lyhentynyt kamalasti.
VastaaPoistaMuistelen, kun -85 kävelin lapsena isäni kanssa silloisessa Leningradissa Nevski Prosepektilla ja joka toinen vastaantuleva nuori mies pysäytti meidät ja halusi ostaa isäni upouudet Adidas-tennarit jalastaan. Niistä suorastaan tapeltiin ja ajattelin, että hänet ryöstetään keskellä kirkasta päivää. Kauppoja ei syntynyt, mutta sellainen ajankuva jäi mieleeni 80-luvun Neuvostoliitosta.
VastaaPoistaOnhan se täysin käsittämätötä, että näinä aikoina kun ilmastonmuutos on todellinen, pintaliitävä muotibisnes kehottaa trendikäästi päivittämään garderoobia kahdesti vuodessa - kevät/kesällä ja syys/talvella. Rättibisneksen ympärillä pyörii valtava teollisuus markkinointeineen ja jätemäärä on sen mukainen. Koko länsimainen elämäntapa ja kulutusjuhla on syössyt meidät tähän ahdinkoon ja elämälle välttämättömät luonnonilmiöt ovat vaarassa tuhoutua.
Asiat on osattu hoitaa tyylikkäämmin ja ekologisemmin. Aiempina vuosikymmeninä ja -satoina ollaan oltu enemmän ja vähemmän omavaraisia ennen teollistumista. Ainakin 50-luvulle asti kaupunkilaisetkin teetettivät vaatteitaan tarpeen mukaan ja niitä valmistettiin itsekin. Hyvin tehtyinä ne kestivät parhammillaan sukupolvelta toiselle. Käsityötaidot olivat kunniassa ja oleellinen osa taloustaitoja. Vaatteita parsittiin, korjattiin, korjautettiin ja kenkiä käytettiin suutarilla. Nykyään enää viimeisin taitaa olla käytössä. Tietenkin myös puutyötaidot ja nikkarointi olivat toisella tasolla kuin nykään. Isovanhempani olivat erinomaisia kädentaidoiltaan. Mummi ompeli kauniita vaatteita ja kodin tekstiilejä, neuloi neuleita, virkkasi kalastajalangasta päiväpeittoja ja kutoi talvivaatteita kuten villapaitoja,-sukkia, -huiveja, -pipoja. Pappa toimi Sokeainkoululla poikien puutöiden ohjaajana ja teki mielellään vapaa-ajallaan verstaallaan puutöitä sekä käyttö- ja koristetavaroita. Heillä, kuten aiemmilla sukupolvilla yleisesti, oli todellista tee-se-itse meininkiä. Ruoanlaittokin meni vuodenaikojen mukaan, syksyisin marjastettiin, mehustettii ja sienestettiin valmistaen sen mukasta ruokaa. Omat taitoni ovat pelkkä kalpea muisto noista hyvistä ajoista.
Kun mietimme, mihin suuntaan edetä yhtesikuntina, vastauksia on jo valmiina. Moderni teknologia apuvälineenä.
Se, miten kestävämpi länsimainen yhteiskunta muotoillaan käytäntöön on yhteiskuntatieteilijöiden ja taloustutkijoiden heiniä, mutta ei pyörää tarvitse uudestaan keksiä vaan nähdä sen mahdolisuudet eri näkövinkkelistä. Pyörä pyörii eteenpäin uudelleen modifioitunakin. Se jos mikä, olisi sellainen tämän trendi, että siinä olisi aineksia klassikkoksi.
Kyllä minäkin käyttäisin mielelläni vanhan ajan klassisen tyylikkäitä, kestäviä vaatteita: puku kesti miehen iän (ks Sibeliuksen valkoinen kesäpuku Ainolassa), nahkakengät 5-10 vuotta ja hyvät nahkasappaat vähintään kymmenen vuotta ja miesten paita viisi vuotta. Kun ostaa samaa värisävyjä (harmaa tai sininen) kaikki uudet vaatteet sopivat vanhoihin. Solmion väriä vaihtamalla voi sitten luoda väriä ja vaihtelua asuun - jos sellaiseen kokee tarvetta.
PoistaIsäni oli joskus noin vuonna 1985 niin sanotusti kasvanut ulos puvuistaan. Minulle ne olivat aluksi liian suuria, mutta ovat viimeisten 30 vuoden aikana sopineet hyvin. Pitäisin itseäni hulluna, jos ostaisin uuden. En tiedä rupeaako poika niitä koskaan käyttämään. Mahan kohdalta ne ovat hänelle väljät.
Poista"Kyllä minäkin käyttäisin mielelläni vanhan ajan klassisen tyylikkäitä, kestäviä vaatteita: puku kesti miehen iän (ks Sibeliuksen valkoinen kesäpuku Ainolassa)"
PoistaMuistan tämän kuvan hänestä. Tyylikäs kommentti anonyymiltä.
Ja minä käyttäisin mielelläni kotimaisia mittaan ommeltuja leninkejä, se vasta olisi ihanaa. Marimekko ja Nanso ovat onneksi vielä voimissaan, mutta niidenkin valmistus on ymmärtääkseni ulkomaista.
Kyllä ne vaatteet ennen vanhaan kestivät todellakin äidiltä tyttärelle ja isältä pojalle. Lapsuudenkodissani 80/90-luvulla tällainen kiertotalous oli välttämättömyys taloudellisista syistä.
Olenpa perinyt isovanhemmiltakin joitain vaatteita kuten mummin 60/70-luvun cocktail-mekon ja käyttänyt muitakin edellisten polvien vaatteita. Laatu on näissä on täysin priimaa edelleen, ja kestää minkä tahansa vertailun. Toivoisin tällaista kotimaisen pienteollisuuden kehitystä ja täten lisää kotimaisia työpaikkoja Suomeen.
Leningrad Cowboys elokuvan sankareiden outo tyyli johtaa 80-luvun alkuun, kun ensimmäiset neuvostoturistit saapuivat ihastelemaan Lenin-puistoa Stadissa. Se meitä Sturenkadun poikia nauratti, kun venäläisten huipputyyli oli suoraan 50-luvulta, eli rasvaletti ja spittarit. Puiston vieressä olllut K-kauppa keskittyi myymään Kokista, maapähkinävoita ja muita vapaan maailman ihmeitä.
VastaaPoista70- luvun lopulla Kuopion keskustassa huomioni kiinnittyi tällaisen Inturistiseurueen keskellä kulkeneen, vaikka millä mittapuulla huomattavan kauniin nuoren naisen kenkiin; ne olivat Jalaksen monot. Kesäkuumalla, eikä mitkään luistelumonot, vaan ne Rotanloukku- tai Y-siteille tarkoitetut vahvoilla nauhaheloilla ja sivuvahvikkeilla oleva uudet ruskeat monot. Itsekin monesti vaatteitani häpeämään joutuneena olisin myötätunnosta halunnut "pelastaa" hänet tilanteesta ja ajattelin, että ehkä vierailun isäntä ymmärsi näin tehdä.
VastaaPoistaKyllä se niin on, ihmisen ymmärryksen rajallisuus näkyy kiistattomasti historiasta; toki kyllä politisoitu perspektiivi, esim. vastustajan puolelta vääristää ja eritoten hämärtää tulkintaa.
VastaaPoistaNo. Meillä on lähihistoriassa vallinnut sekä kommunismi, että natsismi: niiden hedelmät ovat olleet pöyristyttävän rajoittuneita: niiden tulkintaperspektiivi on ollut siis politiikan määräämien ehtojen varassa.
Mutta näin on ollut aina. Ajatellaanpa esimerkiksi Atsteekkien harjoittaman ihmisuhrikäytännön funktiota: ei sitä ollut paitsi papiston kuvitelmissa.
Kun arkeologiryhmämme, vuonna 1990 matkusti viikon reissulle Leningradiin, yksi meidän vääräleukaisista totesi matkan teemaksi: näe Neuvostoliitto, vielä kun voit.
Ja todentotta, kommunismin syrjäytyminen näkyi kaikkialla: brezneviläisen jyrän terä oli täysin tylsynyt.