Allosemitismi ja modernin loppu
1900-luvun alku
oli merkillistä aikaa. Sitä on osuvasti nimitetty muun muassa pyörrytyksen tai
huimauksen ajaksi (The Vertigo years).
Se oli myös uuden elämäntunteen ja sitä kuvaavan kielen esiin murtautumisen
aikaa, mikä heijastui kirjallisuudessa Robert Musilista James Joyceen ja Marcel
Proustiin. Filosofiassa Wittgenstein avasi uusia polkuja.
Kaikki ajan
hengen edelläkävijät eivät olleet juutalaisia, mutta uusi juutalaisen hahmo on
heidän teoksissaan tärkeä ja jopa keskeinen elementti.
Samaan aikaan
luonnontieteen mullistivat Albert Einstein , Ernst Mach, Fritz Haber ja monet
muut uranuurtajat ja psykologian alalla
suoritti kopernikaanisen vallankumouksen Sigmund Freud.
Työväenluokan piirissä
marxilainen sosialismi oli monessa maassa ajan johtava yhteiskunnallinen aate
ja sen merkittävimmät ajajat olivat keskeisissä maissa juutalaisia: Venäjällä Martov
, Trotski ja monet muut, Saksassa Bernstein, Liebknecht, Luxemburg ja niin
edelleen.
Ei ole
liioittelua sanoa, että oli alkamassa juutalaisuuden vuosisata. Sitä ei
heikentänyt vaan korosti se, että Juutalaiset alkoivat joukoittain muuttaa
Venäjän keisarikunnasta Amerikkaan, jossa he nopeasti nousivat
vaikutusvaltaisiksi monilla aloilla, etenkin kulttuurissa.
Sysäyksen tälle
suurelle muutolle antoivat ne vuoden 1905 kirvoittamat pogromit, jollaista
kuvataan myös Scholem Aleichemin Tevje-
maitomiehen alkuperäisessä versiossa.
Juutalaiset
ansaitsivat pian monilla aloilla johtoaseman omilla ansioillaan, vaikka pahansuovat
kilpailijat tietenkin puhuivat salaliitosta ja verkostoista.
Itse asiassa
venäläiset mustasotnialaiset rinnastivat joskus suomalaiset ja juutalaiset
toisiinsa: molemmilla oli muka oma ”systeeminsä”, jonka avulla ne kuppasivat
Venäjää. Juutalaisilla se oli heidän uskontonsa, suomalaisilla heidän niin
sanottu perustuslakinsa…
Muuan asioita
ymmärtävä henkilö on kirjoittanut, että kuullessaan vakuutettavan juutalaisten
olevan vain yksi kansa muiden joukossa eikä yhtään muita kummempi, hänestä
tuntuu samalta kuin jos hän kuulisi vakuutettavan, ettei Michelangelo ollut
millään tavalla muista ihmisistä poikkeava… No, tavallaanhan se on totta sekin.
Hänen mielestään
juutalaisuuden henki oli selvästi muista erottuva ja, kuten yksilön nerouskin,
se oli sidoksissa sairauteen, lankeemukseen ja alennukseen, niiden toinen puoli.
Nerous liittyy sairauteen, ylemmyys alentamiseen, luovuus epänormaalisuuteen.
Zygmunt Bauman,
yksi noita postmodernismin profeettoja nostaa esille tämän luonnehdinnan
artikkelissaan Allosemitism: Postmodern,
Modern, Postmodern. Se on julkaistu kokoomateoksessa
Modernity, Culture and the ’Jew’,
jossa on myös muun muassa pohdintaa Otto Weiningerin, nuorena traagisesti
kuolleen juutalaisen käännynnäisen tunnetuista pohdinnoista koskien naisten ja
juutalaisten luonnetta.
Nyt puheena
oleva kirja ilmestyi vuonna 1998 ja tuohon aikaan myös postmodernismi oli
muodikasta. Enäähän näin ei voi sanoa, mutta Baumanin pohdinnoissa on silti
mielestäni jotakin kiinnostavaa tämän vanhan ongelman kannalta.
Hän ehdottaa
ensinnäkin käyttöön otettavaksi uutta termiä ”allosemitismi”, mikä viittaa
juutalaisten erilaisuuteen, mutta ilman arvoarvostelmia. Antisemitismi tai
filosemitismi ovat molemmat mahdollisia, mikäli tuo erilaisuus pitää paikkansa.
Baumanin
mielestä ei kannata ajatella, että olisi olemassa yhtenäistä antisemitismin
traditiota. Reaktiot juutalaisuuteen perustuvat sen toisenlaisuuteen, mutta
sillä on eri aikoina ollut eri merkitys.
Syynä
vihamielisyyteen juutalaisia kohtaan ei hänen mielestään myöskään ole
erilaisuuteen kohdistuva kammo eli heterofobia.
Itse asiassa kyse on proteofobiasta eli
siitä, että juutalaisuus on niin epämääräistä, muuttuvaa, ambivalenttia. Sen
vuoksi se ei sovi järjestetyn maailman kategorioihin, vaan loukkaa niitä.
Itse asiassa
koko sana antisemitismi on varsin
uusi. Se viittaa juutalaisiin kansana sen sijaan, että kohteena olisi
esimerkiksi juutalaisuus uskontona. Esimerkiksi Venäjällä, oli tapana aiemmin
viitata juutalaisiin nimenomaan uskontona, иудейское вероисповедание.
1800-luvun
alussa, kun juutalaiset alkoivat ajaa partojaan ja siirtyä ghettojen
ulkopuolelle, ehdotti muuan tunnettu kulttuurivaikuttaja, Suomestakin muuten
aika laajasti kirjoittanut Friedrich Rühs, että he ryhtyisivät pitämään erityistä
nauhaa tunnusmerkkinään. Hihan sijasta se ymmärtääkseni tuli panna rintaan.
Ehdottaja ei
esiintynyt juutalaisia vastaan vihamielisesti, vaan selitti, että heillä oli
oma kansallinen luonteensa Volkseigentümlichkeit, josta kannatti olla
ylpeä ja esittää se myös julkisesti. Nauhahan voisi olla eräänlainen
kunnialegioonan nauhan vastine.
Baumanin
mielestä oli kuitenkin olennaista, että tässä alleviivattiin juutalaisten
erilaisuutta. Tietoisuutta siitä ei saanut hävittää eikä kätkeä ulkopuolisilta.
Bauman myöntää
tämän erilaisuuden ja pitää sitä tärkeänä. Olla ihminen on draama, mutta olla
juutalainen on sitä kaksin verroin. Juutalaisen erityispiirteisiin kuuluu,
ettei hän ei koskaan ole täkäläisiä.
Hän on aina muualta eikä voi
yksiselitteisesti puhua natiivien puolesta, Exodus
on hänen asuinpaikkansa, varmuutensa ja kotikontunsa…
Suhteessaan
juutalaiseen muut kansat tuntevat samanlaisia tunteita, joita jauhojen täytyy
tuntea hiivaa kohtaan. Kaikki jauhot uneksivat levosta, mutta hiiva panee ne
ikuiseen liikkeeseen.
Juutalainen on
itse ambivalenssin inkarnaatio. Ambivalenssia kohtaan taas voidaan tuntea vain
sekoittuneita tunteita, siinähän asiat eivät ole kunnossa, siis järjestyksessä.
Mistä tuo ambivalenssi sitten tuli juutalaisuuden perustaksi, jos niin voi
sanoa?
Baumanin
mielestä asia lähtee jo Toorasta.
Juutalaisten uskonnon ydin on heidän kohtalonsa Jumalan valittuna kansana. Tämä
on niin hallitseva asia, että juutalaiset ovat suhtautuneet kaikkeen muuhun
vain välineinä, joita Jumala käyttää valitun kansansa hyväksi.
Siitä huolimatta
tämä maailman napa on aina ollut vailla sitä valtaa, jota sen periaatteessa
mahtava asema edellyttäisi. Ehkä juuri tämä asetelma onkin ollut välttämätön,
ettei juutalaisille olisi käynyt samoin kuin vaikkapa assyrialaisille ja
babylonialaisille.
Ehkäpä
länsimainen allosemitismi on nimenomaan
uskonnon ilmaus eli juutalaisuudesta eronneen kristinuskon aikaansaannos?
Juutalaiset eroavat radikaalisti kristityistä, eivät siksi, että olisivat pakanoita, vaan siksi, että ovat
uskottomia (infidels), oikeastaan
luopioita, mikä on tietysti pahempaa. Toki tämä tunne on yhtä oikeutetusti
molemminpuolinen.
Juutalaiset ovat
olleet erityisesti modernisaatiota vastustavien liikkeiden kuten natsien hampaissa.
Tämä seuraa luontevasti heidän ambivalenssistaan, joka taas oli modernisaation
ytimessä.
Jo Karl Marxin
ja Friedrich Engelsin Kommunistisessa manifestissa (1848) puhuttiin siitä,
miten kaikki solidi sulaa ja haihtuu
ilmaan kapitalismin muuttaessa maailmaa. Walter Benjamin on sen mukaisesti
nimittänyt modernisaatiota eräänlaiseksi itsemurhaksi, jonka ytimenä oli juuri
tuo entisten asioita erottavien muotojen, varmuuksien sulaminen ja hajoaminen.
Muuan merkittävä
ilmiö muiden joukossa oli juutalaisten astuminen pois ghetoista, missä toteutui
anonyymin muukalaisen tulo osaksi yhteiskuntaa.
Tällainen
nimetön uhka on nimenomaisesti kaupunkilainen, jopa suurkaupunkilainen ilmiö.
Modernisaatiossa siirryttiin rajojen ja säätyjen, rajoitusten ja kastien
yhteiskunnasta nousukkaiden, epämääräisyyden,
epäselvyyden ja epävarmuuden aikaan eli siis ambivalenssiin.
Uudessa
liikkuvassa maailmassa ghettonsa jättäneet juutalaiset olivat kaikkein
liikkuvimpia. He muuttivat kaiken, siinä luvussa myös itsensä muodottomaksi
plasmaksi, josta saattoi syntyä mitä tahansa muotoja, kirjoittaa Bauman
kaunopuheisesti.
Tätä kukaties
kuvaa myös muuan Baumanin esittämä anekdootti. Sen mukaan Hannah Arendt kertoo
Saksasta saapuneiden juutalaisten sanoneen toisilleen, että he olivat kerran olleet
hyviä saksalaisia ja niinpä heistä siis voisi tulla myös hyviä ranskalaisia.
Kukaan ei nauranut, huomautti Arendt.
Modernin vastenmielisyys juutalaisuutta
kohtaan oli Baumanin mielestä nimenomaan proteofobiaa.
Proteuksen, alati muuttuvan jumaluuden tavoin juutalaiset olivat kaikkialla
muuttuvia, muukalaisia. Taistelu heitä vastaan oli yritystä päästä eroon
ambivalenssista.
Sikäli kuin
Baumanin ajatuksenjuoksuja ymmärrän, juutalaisten todellinen henkinen koti
valmistui sitten kuitenkin postmodernismin
myötä. Silloin, kuten uskottiin, suuret tarinat päättyivät ja identiteettien
tuotantokin vapautettiin ja yksityistettiin, kuten Bauman humoristisesti toteaa.
Modernin aikana oli pyritty
homogeenisyyteen ja rationaalisuuteen, mutta nyt muotojen pluralismi on tullut
jäädäkseen. Juutalaiset suuntautuvat nyt joko kulttuuriseen globalisaatioon tai
sosiaaliseen erottautumiseen. Molemmissa on vaaransa, mutta joka tapauksessa
uusi aikakausi sopii juutalaisille entisiä paremmin, nyt ambivalenssia ei enää
koeta sietämättömänä.
Näin siis uskoi
Bauman vuonna 1998. Mutta tämä oli aikansa euforiaa. Bauman toki puhuu
kulttuurisesta globalisaatiosta, mutta meidän taitaa olla jo olla yhä
vaikeampaa nähdä sellaisen ilmiön voittokulkua nykymaailmassa.
Pikemminkin
saattaa tulossa olla yhä suurempi kulttuurien vastakkainasettelu. Osittain
kyseessä näyttää olevan jopa sovittamaton konflikti. Tämän maailman kulttuurit
eivät elä yhteistä kulttuurista aikaa, saati postmodernismin aikaa.
Sen matkaan
saattamat ilmiöt kukoistavat kyllä läntisessä kulttuuripiirissä, mutta tuskin
sen laajemmalti. Sikäli kuin asia koskee juutalaisten ja heidän ajatellun
sisäisen ambivalenssinsa yhteensopivuutta kulttuurin rakenteiden kanssa, antaa
tilanne tuskin aihetta huoleen.
Me elämme uutta
(uusimman ajan jälkeistä) aikaa, joka on kulttuurisesti hyvin pitkälle
juutalaisuuden luomus. Tämä on syytä hyväksyä ja ymmärtää, ettei muutakaan
mahdollisuutta ole. Jauhoista syntyy mitä syntyy eikä siitä kannata hiivaa
syyttää.
Juutalaisuuden vaikutus Eurooppaan on kiistämätön, myös sen modernisaatioon ja liberalisaatioonkin. Ja tämä tietty herättää nationalisteissa uutta ja raivokasta juutalaisvihaa.
VastaaPoistaMutta. Juutalaisuuden linja nimeltä Israel. Siinä vasta nationalisteille vaikea pala kuten niin monille muillekin ryhmille.
Maa on avoimen ( ja oikeutetun) nationalistinen ja täydellisen potentti suojelemaan omaa maataan, kulttuuriaan ja uskontaan, koko traditiotaan.
Israel hoitaa monikulttuurisuutensa (arabit) omassa maassa omilla säännöillään lainkaan nöyrtymättä globalisaation antamiin koodeihin. Edes YK:lla ei ole valtaa Israeliin. Koska Israel ei sitä valtaa YK:lle anna.
Koko maata ei olisikaan jos YK saisi päättää uudestaan Israelin kohtalosta.
Israel käyttää täsmälleen sen verran väkivaltaa mikä on välttämätöntä omaa kansallisvaltiota suojellakseen ja tekee sen nykyään keneltäkään lupaa kysymättä.
Eurooppa? Me ? Vastakohta.
Edellä kuvaamissani asioissa oman kulttuurimme suhteen nykyään täydellisen impotentti.
Miten meidän äärinationalistit käsittelevät tätä poliittista paradoksia päänsä sisällä? Juutalaisia pitäisi vihata vanhan meemin ja juutalaisen ajatus/vaikutustyön(liberalismin mm. ) vuoksi, mutta juutalaisten kansallisvaltio Israel on käytännössä ainoa läntinen demokraattinen maa maailmassa joka laittaa kovan kovaa vastaan niille vihollisille, joita nationalistit näkevät. Äärioikeiston natsisiipi taitaa vihata Israelia sen juuri vuoksi että se kokee itsensä aisankannattajaksi Israeliin verrattuna. Samalla asialla samassa rintamassa, ällistyttävää kyllä, vaikkakin eri motiiveista kuin nationalistit, ovat myös vasemmisto ja liberaalistomme!
On se ihme kansa ja ihme valtio, miten se saa pakat ympärillään noinkin sekaisin. Ja vuosisadasta toiseen.
Onko niissä sittenkin "jotakin" metafyysistä?
Itse toivon että Trump on todella se Israelin ystävä mikä on vakuuttanut olevansa. Obama ei ollut.
jk
Juutalaisten saavutukset ovat ylivertaiset suhteessa populaation kokoon. Siitä kovasti paljon respectiä.
PoistaMutta tuosta Israelin valtiosta ja sen politiikasta on kyllä pakko olla jk:n kanssa eri mieltä. Kun Israelilla on käytössään alueen ylivertainen äly ja ylivertaiset taloudelliset resurssin, siltä pitää voida edellyttää parempaa kykyä tulla toimeen naapureidensa kanssa. Olivatpa nämä sitten aivan mitä hyvänsä. Täydellisellä alistamisella ja kansanmurhaa lähentelevällä politiikalla (mm. Gaza) ei luoda muuta kuin loputonta vihaa ja väkivaltaa.
Mutta arvelen, että juuri se on tavoitekin. Sota ja väkivalta on ollut ja on edelleen Israelille erittäin hyvä ja tuottoisa business. Miljardit USA:sta ovat virranneet ja virtaavat edelleen.
Tässä kohdin olen poikkeuksellisesti Obaman kanssa samoilla linjoilla. Jokin roti tuohonkin pitää saada.
Israel on vihamielisten muslimivaltioiden ympäröimä. Sen toimet eloonjäämiseksi ovat täysin hyväksyttäviä tilanteessa, missä palestiinalaiset ovat valmiita työntämään juutalaiset mereen. Palestiinalaisten iskut israelilaisten tappamiseksi ovat olleet jatkuvia, vaikka esim. viime vuoden puukotukset eivät paljon palstatilaa länsilehdistössä saaneetkaan. Obaman politiikka Israelia kohtaan on petos. Kahden valtion politiikka merkitsee Israelille kuoliniskua. Israelia pyydettiin valitsemaan olla joko juutalainen tai demokraattinen. Israel on juutalaisten kotimaa. Israel on saanut vuosikaudet kärsiä boikoteista, investointikielloista ja sanktioista; vihamielisiä palestiinalaisalueita ovat länsimaat avokätisesti avustaneet. Onneksi Britannian pääministeri alkoi ottamaan etäisyyttä Obamaan, jotta pystyisi aloittaamaan Trumpin kanssa luottamuksellisempaa yhteistyötä. Israel tarvitsee vahvan liittolaisen, Trump tullee sen antamaan.
PoistaNiin israeili tarvitsee vihollisensa, muuten olis vaara että ajautis sisällisostaan, johon on meinannut pariki kertaa ajautua ..
PoistaIsraeliki räjähätää siinävaiheessa kun ns. äärijuutalaiset saavuttaa väestöölisesti kriittisen pisteen, nimjittäin eivät nämä äärijuutalaiset paljoa eroa näistä äärimuslimeista ..
PoistaJos olet yhtään alt rightia seurannut, niin siellähän tällaisiä ajatuksia jo esiintyy. Eli kritiikki on diasporaa vastaan ja Israeliin muutto olisi juutalaisille.
PoistaSinänsähän siionistien ja juutalaisvastaisten yhteiset intressit (juutalaisten kansallisvaltio ja siten diasporan purkaminen) ovat ilmiselviä ja sitä onkin historiallisesti harjoitettu.
Food for Thought.
VastaaPoistaNiinhän se on, että suhteeton määrä kaikesta merkittäväksi kokemastamme on juutalaista alkuperää. Viimeksi "Se minkä ansaitsimme; kertomuksia New yorkista" by Steven Schrader.
Usein on myös niin, että hyvin kirjoitettu on yksinkertaisesti kirjoitettu. Näin on sinunkin tekstiesi laita Vihavainen. hh
Ihminen on laji jonka kelpoisuudesta hyvin merkittävä osa tulee lajitovereilta saadusta infomaatiosta, eli kulttuurista sanan laajimmassa mahdollisessa merkityksessä: Kenen kanssa saa/kannattaa mennä naimisiin? Koska? Kenen kanssa ei saa mennä naimisiin? Keitä moraalisäännöt koskevat? Ketkä saavat päättää yhteisön asioista? jne. jne.
PoistaTässä on selkeä evolutiivinen markkinarako sille että pyritäänkin manipuloimaan lajitovereiden käyttäytymistä syytämällä näille maladaptiivista tietoa, ts. levitetään valheita.
Juutalaiset ovat satojen ja jopa tuhansien vuosien ajan tunnettu nimenomaan valheiden levittämisestä.(Jeesus-jossain-Uuden-testamentin-kohdassa juutalaisista: "Kun puhutte valheita, puhutte omianne, sillä totuutta teissä ei ole nimeksikään!" tjsp. en muista tarkkaa sanamuotoa.)
Juutalaiset on niinikään karkoitettu keskiajalta lähtien yli 20(!) kertaa eri Euroopan maista. Lähes aina heitä on syytetty valheiden levityksestä.
Kuten blogistikin toteaa, juutalaiset käytännössä onnistuivat 1900-luvun aikana kaappaamaan länsimaiden kulttuurin sisältäkäsin haltuunsa ja korvaamaan sen omalla saastallaan: Monikultturismi, feminismi, ihmisrodut-ovat-mielikuvituksen-tuotetta, kaikki mahdollinen on "sosiaalisesti konstruoitua" yms. nyky-länsimaisen kulttuurin, pervessiä kyllä, valtavirta ei enää ole länsimaista lainkaan siinä mielessä että se olisi valkoisista länsimaalaisista ihmisistä lähtöisin olevaa. Juutalainen henki on saastuttanut länsimaisen ihmisen mielen.
Juutalaiset pitävät oman maansa hyvinkin kovilla otteilla ns. rotupuhtaana ja samaanaikaan masinoivat massiivisia käynnissäolevia värillisten rotujen kansainvaelluksia länsimaihin.
https://www.youtube.com/watch?v=5jl-OJJVAEg
Tulevat sukupolvet tulevat kutsumaan omaa aikaamme länsimaissa nimellä juutalaisen ylivallan aika, tai jollain vastaavalla.
Eipä sitten onnistunut selkokieli minulta. Sana suhteeton voidaan ymmärtää monella tavalla. Tässä se oli tarkoitettu kohteensa suhteen positiiviseksi. Meniköhän nyt perille? hh
PoistaKiitoksia, toki ainakin minulle ymmärrettävää.
PoistaYksi asia kannattaa muistaa juutalaisesta menestyksestä, valtaosa saavutuksista perustuu eurooppalaiseen/länsimaiseen kulttuuriin ja siinä toimimiseen. Mitään vastaavaa ei tullut juutalaispopulaatioista afrikasta tai lähi-idän arabimaista.
VastaaPoistaAri
Touche, joo, sieltähän tuli, kuten aina, juuri ne Israel-meemit (vastaiset) joita odottaa saattaakin. Gazan kansanmurha jne.
VastaaPoistaKommentoija Juonen kohdalla kuultiin jopa ne kaikkein hurjimmat mielikuvittelutarinat.
Muun muassa: "Juutalaiset pitävät oman maansa hyvinkin kovilla otteilla ns. rotupuhtaana ja samaanaikaan masinoivat massiivisia käynnissäolevia värillisten rotujen kansainvaelluksia länsimaihin."
Koetko tosiaan olevasi vapaana eurooppalaisena niin impotenttia kansaa, ettei meillä Euroopassa olisi kykyä itse estää vapaata kansainvaellusta maanosaamme?
Kyllä se on ihan meidän oma syymme, jos olemme omat rajamme poistaneet, ei siitä ole sentään Jerusalemissa päätetty? Vastuu tästä on kannettava ihan itse, vaikka kovasti tuhatvuotinen "kaivonmyrkyttäjät"-syntipukki -meemi näköjään aina houkuttelee. On se piru.
jk
jk: "Vastuu tästä on kannettava ihan itse,..."
PoistaTäysin samaa mieltä. EU:lla on ollut iso ego, suuri suu ja pirusti besserwisser -opettaja-asennetta, mutta eipä juuri muuta. Nyt kun puheita pitäisi lunastaa, ollaan housut kintuissa, suu auki ja huudetaan jenkkiä apuun. "Eurooppalaiset arvot" - pelkkä utopia ja iso vitsi, jolla ei ole ilmenemiä todellisessa toiminnassa.
Rajavalvonta kuntoon ja lammasmainen nöyristely invaasion edessä pois.
Mutta erityisesti välttäisin tässä ottamasta mitään mallia Israelista ja sen todella aggressiivisesta invaasio-, alistamis- ja nöyryyttämispolitiikasta, joka täyttää kaikki apartheidin tunnusmerkit. Ja ylläpitää erittäin tehokkaasti terrorismia ja sotaa.
Perustelu: Israel on harjoittanut tuota politiikka jo 70 - missä ovat tulokset, onko päästy eteenpäin ja parempaan? Näyttääkö jatko lupaavalta rauhan saamisen suhteen?
Kuten aiemmin sanoin, loputon sota on Israelille loistava business, joten siellä tuolla politiikalla on logiikkansa. Miljardit virtaavat sisään.
Mutta kuvitteleeko joku, että USA:n valtio, USA:n juutalaisyhteisö tai joku muu taho ryhtyisi meille miljardeja pumppaamaan, jos oikein kovasti syyrialaisia, irakilaisia, afgaaneja,jne. pommitamme ja piikkilankojen sisään kurjuuteen ajamme.
Israelin tie ei ole meidän tiemme. Ei myöskään "Suomi kuuluu kaikille" -politiikka.
Koetko tosiaan olevasi vapaana eurooppalaisena niin impotenttia kansaa, ettei meillä Euroopassa olisi kykyä itse estää vapaata kansainvaellusta maanosaamme?
VastaaPoistaEipä tunnu enää olevan.
Kuten yllä todettu juutalaiset ovat valheillaan soluttaneet käytännössä kaikki keskeiset länsimaiset instituutiot haltuunsa/hyödyllisten idioottiensa haltuun ja niinkauan kuin asia on näin, valkoisen rodun tuho jatkuu.
Kyllä se on ihan meidän oma syymme, jos olemme omat rajamme poistaneet, ei siitä ole sentään Jerusalemissa päätetty?
On "oma syymme" että meissä valkoisissa on kyky tuntea syyllisyyttä ja tätähän juutalaiset osaavat hyväksikäyttää liki yliluonnolliselta haiskahtavalla taidokkuudella.
Arvoisa nimimerkki Juoni,
Poistamillähän tavalla mm. Schengen on juutalaisten aikaansaama?? Kyllä se oli EU:n kaikkien valtioiden ja puolueiden valtaosan haluamalla haluama poliittinen projekti. Valitettavasti. Sitä tukevat ja tukivat vasemmisto, porvarit, liberaalit ja "maltilliset". Ei siinä toista maailmansotaa mietitty. Omaa EU-idealismia se oli. Halua kasvaa suurimmaksi maailmanvallaksi, taloussuperiksi, liittovaltioksi, rajattomaksi liittovaltioksi, globaaliksi ideaaliksi.
Se mitä puhut juutalaisten juonista kuulostaa juuri siltä itseltään, menneisyyden haamuilta....puuttuu vain että menossa on mielestäsi taas kerran maailmanlaajuinen salaliitto. Joka pitää pysäyttää.
Jos kantasi heijastaa globalismikriittisten kantoja yleisemminkin olen huolissani.
Tämä hulluus on ehkä vielä pysäytettävissä omin toimin, jos järkeä riittää ja laillista vahvaa halua vaikuttaa demokraattisesti yhteiskuntiimme. Mulle sopisi esim. koko euro/Schengen/EU-himmelin hajoaminen pienempiin osiinsa. Suomi esim. voisi löytää oman luonnollisen ryhmänsä Itämeren maista.
Mutta jos kriittisesti ajattelevat käyttävät energiaansa ja aikaansa juutalaissalaliittojen miettimiseen ja metsästämiseen vuonna 2017 niin ei tässä kai toivoa enää ole.
Pitäisi miehistyä poliittisesti ensin.
Se on varmasti totta, että globalisteissa on vaikutusvaltaisia juutalaisia kuten siellä on muutakin väkeä. Ja varmaan sielläkin suhteellinen yliedustus on mahdollista.
Mutta ajatus juutalaisegendasta tässä taustalla on kyllä, anteeksi, Marsista tai ainakin historian romutynnyristä haettua vastuunpakoilua, poliittista scifiä.
Lopuksi. Äärimuslimien suurin vihollinen on Israel.
Samoin äärivasemmiston inhokki numero 1.
Oletko varma että haluat olla samalla puolella?
Multa jenkkien itärannikon juutalaiset ei saa sen enempää lisäsympatiaa kuin kukaan muukaan siellä (eli aika vähän), mutta Israel on minusta näyttänyt, jos näin triviaali ilmaisua sallitaan, miehen mallia vähän joka suuntaan koko uhatun olemassaolonsa aikana. Se saa kannatukseni ilman muuta. Oman tradition ja olemassaolon pakoilematon puolustaminen on kunnioitettavaa.
jk
Lisään: se mitä sanot soluttautumisesta ja liberaaliagendan vaikuttamisesta maailman menoon niin siitä olen kyllä täysin samaa mieltä, jos se liittyy jenkkien liberaalijuutalaiset juttuihin.
PoistaVoisin antaa sille ilmiön nimen vaikka hollywood-juutalaisuus tai spielberg-seuralaisuus.
No, Israelin kanssa niillä ei käsittääkseni muuta tekemistä olekaan kuin se, että tämä eliitti haluaisi muuttaa kyseisen maan juuri sellaiseksi kuin eurooppalainen vasemmistokin haluaa, YK:n hallinnoimaksi juutalaisreservaatiksi.
Eli mitä vielä kerran mitä ja ketä puolustat, vastustat tässä. jk
"juutalaisuuden henki on selvästi muista erottuva"
VastaaPoistaJos juutalainen professori luennoi salissa, jossa kuuntelijoina ovat pääosn juutalaiset opiskelijat, niin professori esittää asiat juurtajaksain.
Mutta jos samainen professori luennoi salissa, jossa kuuntelijoina ovat pääosn ei-juutalaiset opiskelijat, niin proffa puhuu puuta-heinää, hölyn-pölyä ja hauskaa paskaa.
Samasta syystä läntisissä sivistysmaissa vähemmistöille ei myönnetä virallista kansallisasemaa. Etteivät alkaisi pelaamaan rahoja omiin ja kavereidensa taskuihin ja puhumaan rahasta isänmaan synonyyminä.
PoistaOn kiinnostavaa pohtia syitä juutalaisten menestykseen.
VastaaPoistaTodennäköisesti henkilö, jolla ei ole vastaavaa yhteisön tukea kuin muilla, joutuu olemaan muita kekseliäämpi ja ahkerampi. Nämä hyveet epäilemättä lupaavat menestystä. Mutta keitä ovat elämän kilvassa hävinneet juutalaiset? Eikö heitä muka ole?
Klassinen selitys juutalaisten menestykseen on Euroopan pankkibisneksen lähes täydellinen päätyminen heikäläisille keskiajalla. Ehkä heikommin menestyvät juutalaiset saavat turvan konttoreiden suojista. Oli miten hyvänsä, mutta ei juutalaisyhteisön merkitystä pidä mielestäni vähätellä.
Mutta onneksi Suomi on kuin Toiviomatkojen bussi keskellä sotatoimialuetta Israelissa, kun muut läntiset matkatoimistot olivat jo lopettaneet matkansa, selviytyy. Bussi täynnä fanaatikkoja, Jerusalem on jakamaton. Ikkuna verhot nyittiin kiinni syntisen Tel Avivin liepeillä.
VastaaPoista