Moskova on muuttunut
Moskova on oikeastaan aika mukava
suurkaupunki, kun sen oikein oivaltaa. Samaahan voi sanoa myös vaikkapa New
Yorkista, saati Lontoosta ja Pariisista.
Kaikissa on mukava maleksia
sopivaan vuoden- ja vuorokaudenaikaan ja oikeilla paikoilla. Viihtyisiä
kahviloita ja vehreitä puistoja löytyy, kulttuurikohteista puhumatta.
Mikäli kuitenkin änkeää suurimpaan
tungokseen tai muuten väärään paikkaan, alkaa viihtyvyys pian rajusti vähetä. Myös
New Yorkista löytyy puistoja ja toreja. Myös meren rannalla on miellyttävää,
ellei nyt mene ihan väärälle rannalle. Asian kyllä huomaa sielläkin.
Pariisi modernisoitiin aikoinaan
mahtikäskyllä, kun suuret bulevardit raivasivat tieltä sokkeloisia kortteleita,
jotka olisivat estäneet hallituksen joukkojen siirtämistä sinne, missä
milloinkin tarvitaan. Sama tapahtui Moskovassa, etenkin 1930-luvulla, jolloin
myös metro rakennettiin.
Lontoossa koko homma jäi joko
tekemättä tai puolinaiseksi ja New York nyt on esimerkki siitä, mitä syntyy kun
millään ei ole mitään väliä. Paradoksaalisesti sielläkin toki on muutama
erinomainen puisto.
Kiinnostava on joka tapauksessa
kehityksen eriaikaisuus. Suurkaupungit alkoivat syntyä ja kasvaa vasta 1800-luvulla.
Maailman suurimpia olivat ensin Pariisi ja Lontoo. Pietari ja Berliini
kasvoivat viime vuosisadan alussa hurjaa vauhtia, mutta Euroopan ulkopuoliset
maat menivät sitten ohi.
Kaupunkien kokoa voidaan mitata eri
tavoin ja luvut poikkeavat toisistaan jopa moninkertaisesti. Meillä ”kuudensadan
tuhannen” asukkaan Helsingissä ei millään ymmärretä, että kuulumme
miljoonakaupunkeihin, mutta se on taas toinen juttu. Olennaista on, että meillä
kuten muuallakin suurkaupungeissa, mukavan kaupungin luominen on nyt
päiväjärjestyksessä.
Moskova ja Pietari olivat vielä
parikymmentä vuotta sitten esimerkkejä todella epämukavista kaupungeista. Tosin
niiden metrot kuuluivat maailman parhaisiin ja turvallisimpiin, mutta siihen se
mukavuus sitten päättyikin. Pelkästään ravintoloiden ja vessojen olematon määrä
pakotti suunnittelemaan kulkunsa tarkoin. Maleksijalle ei ollut edes taksia tarjolla,
mutta mainio kansalaistaksi-instituutio kyllä korvasi tämän puutteen.
Nyt kaikki on toisin. Mukavaa,
ihmisläheistä ja turvallista Pietaria on rakennettu tosissaan vasta muutaman
vuoden, mutta maleksijan infra on siitä riippumatta kasvanut
luonnonvoimaisesti. Toinen toistaan viehättävämpiä istuskelupaikkoja riittää
eivätkä hinnat huimaa.
Myös Moskovassa on sama ilmiö
päässyt vauhtiin. Bulevardiympyrä on nyt kesäaikaan varsinainen keidas sekä
aikuisille että lapsille. Moskova-joen varrellakin on viihtyisiä kävelykatuja
ja vanhan Rossija-hotellin paikalle on rakennettu jonkinlainen attraktiopuisto,
jolla on vanha nimi Zarjadje. Olisipa
tontilla voinut olla kysyntää muuhunkin käyttöön…
Myös vanha VDNH, Kansantalouden
saavutusten näyttely on noussut alennustilastaan. Se oli välillä suurena
kirpputorina, kuten niin monet muutkin paikat Moskovassa. Kioskejahan oli joka
paikka täynnä, mutta eipä ole enää.
Vodkaa ei kioskeista enää saa eikä
edes olutta. Tämähän tuntuu suorastaan oudolta ja kun siihen lisätään, ettei
illalla klo 23 jälkeen saa enää ostaa kaupasta mitään alkoholia, valtaa kävijän
epätodellinen tunne. Tämäkö siis on se sama Venäjä, jossa kaikki vielä
hiljattain oli vapaata, mikään ei toiminut, mutta kaikki onnistui…
Aikoinaan, 1970-luvun alussa julistettiin
juhlallisesti, että hieman yli kuuden miljoonan asukkaan Moskova ei koskaan
kasva yli seitsemänmiljoonaiseksi. Neuvostoliitossahan asiat suunniteltiin ja
miksi annettaisiin kaupungin kasvaa liian suureksi? Jo kuusimiljoonaisen
väestön huoltaminen oli valtava tehtävä, jossa ongelmat moninkertaistuivat
harvempaan asutukseen verrattuna.
Mutta niinpä vain ohjaksia
löysättiin ja nyt Moskova on Euroopan väkirikkain kaupunki. Entiset pormestarit
julistivat komeasti, ettei autoilua aiota rajoittaa eikä rangaista veroilla ja
ennen pitkää liikenne oli sitten sellaista puuroa, etteivät siellä päässeet
eteenpäin edes nuo sinistä valoa vilkuttavat autot, vaikka kuinka olisivat
olleet kalleinta ulkomaista laatua.
Myös metro alkoi pahimpina aikoina
olla niin täyteen tungettu, että sillä matkustaminen oli yhtä helvettiä. Mutta
ehkäpä suuruuden kauneus tuotti jonkinlaista tyydytystä nöyryytetyille
venäläisille. Sama funktio lienee ollut Moscow
Cityllä, pilvenpiirtäjien rykelmällä, joka kaupungin horisontissa muistuttaa
jonkinlaista kasvainta. Mutta kun kaikilla muillakin on.
1800-luvulla julkaisivat
suomalaiset lehdet runsaasti kuvauksia aikakauden ihmeistä. Sellaisia olivat
nimenomaan uudet suurkaupungit valtavine siltoineen, mahtirakennuksineen ja
miljoonaväestön palvelemiseen tarvittavine erilaisine keskuksineen.
Ihmeellisin kaikista oli toki
Pariisi, mutta myös Pietari sai osansa ihastelusta. Pietarissa kaikki tuntui
olevan sekä suurempaa että parempaa kuin meillä kotona.
Moskova sen sijaan sai aika
ristiriitaisia kuvauksia. Siinä oli yhä jäljellä paljon tuosta ”Venäjän
suurimmasta kylästä”, jollaiseksi etenkin eurooppalaisuuttaan korostavat
pietarilaiset sitä nimittivät. Vuosisadan vaihteessa toki Moskovassakin alkoi
tietty ”pietarilaistuminen”, samaan aikaan kun Pietari ”moskovalaistui”, mitä
edustaa vaikkapa Verikirkko.
Kuitenkin Moskova säilyi yhä
sokkeloisena ja siivottomana ja sen kadut olivat joko täynnä upottavia
rapakkoja tai sitten kuhmuraisia mukulakiviä. Tällaisena myös Moskovan
maisterit sitä Pietarin kokemustensa jälkeen kuvasivat.
Moskovaa muuten kuvattiinkin
suomalaisissa lehdissä aika vähän. Siellä kyllä asui suomalaisia jopa paljonkin
väittää esimerkiksi Moskovan maisteri Eino Kalima ja heidänkin joukossaan oli
menestyviä kultaseppiä. Harva kuitenkin näyttää tunteneen tarvetta kirjoittaa
lehteen kuvausta kaupungista. Kruunajaisiin kutsutuilla joka tapauksessa
näyttää olleen asiaan aikaa ja harrastusta.
Tuo paljon puhuttu Venäjän suuri
vallankumous löi sitten maahan imperiumin mahdin ja sekä Pietari että Moskova
vajosivat surkeaan tilaan. Aluksi Pietarin väkilukukin putosi hetkellisesti kolmannekseen
ja Moskovassa se puolittui.
Mutta 1930-luvun puolivälissä ajat
olivat jo muuttuneet. Moskovasta oli nyt tullut pääkaupunki, joka komeasti
julisti olevansa koko maailman keskus ja sen ”toivo”, kuten Jevgeni
Dolmatovskin tunnetussa runossa kerrottiin:
Стоят на страже трубы заводские,
И над Кремлем рассвета синева.
Надежда мира, сердце всей России -
Москва - столица, моя Москва!
И над Кремлем рассвета синева.
Надежда мира, сердце всей России -
Москва - столица, моя Москва!
Tarkkaan ottaen runo on vähän
uudempi, vuodelta 1949, mutta yhtä kaikki, symbolisesti Moskova oli jo ennen
sotaa maailman napa ja Šabolovkan
pyöreästä tornista kuulutettiin Kominternin
ilosanomaa koko maailmalle. Pian vallankumouksen jälkeen rakennettu torni, joka
sijaitsee monelle tutun hotelli Akademitšeskajan lähellä, oli uuden
Moskovan symboli.
Uutta Moskovaa alettiin toden
teolla puskea vanhan jättiläiskylän tilalle 1930-luvun puolivälissä ja sen
symboleihin kuului metroverkosto, jonka asemat olivat kuin palatseja. Muuan
taitelija väittää näkevänsä niissä bysanttilaisen basilikan rakenteen.
Kaiken komeuden keskellä pieni
ihminen tuntui kuitenkin kutistuvan vain entistäkin pienemmäksi. Jalankulkijana
hän tuntui olevan lainsuojaton, normaalit inhimilliset tarpeet oli unohdettu ja
pröystäilevä mittakaava oli tehty jotakin muuta kuin viihtymistä varten. Toki
ainakin autojen tuloon oli valmistauduttu jo puoli vuosisataa ennen kuin niitä
oikeasti alkoi tulla.
Muistan vielä, miten helppoa
turistin oli hurauttaa autollaan mihin tahansa ja pysähtyä loputtomille
vapaille parkkipaikoille ilman maksua. Suurilla valtakaduilla taas taisi olla
toistakymmentäkin ajokaistaa ja on vieläkin.
Nyt kaikki on muuttunut
Moskovassakin. Mikä on kiinnostavaa, on muutoksen tavaton nopeus ja, kuten
tuntuu, myös perinpohjaisuus. Turistia ajatellen on metrossa myös tekstit ja
kuulutukset englanniksi. Kuulemma ajatellaan nyt ainakin ensi alkuun joitakin
potkupallokilpailuja, joita monet suorastaan tulevat varta vasten katsomaan.
Ihmeekseni kuulin Moskovan junassa
taannoin, että junavuoroja Suomesta on harvennettu ja että suomalaisia
turistiryhmiä junissa on näkynyt hyvin harvoin, vaikka yhteys on todella
kätevä.
Mutta asiaa saattaa ainakin jossain
määrin selittää nykyinen lentoliikenteen helppous. Juna Šeremetjevosta Valko-Venäjän
asemalle menee puolessa tunnissa ja maksaa Suomen rahassa vajaan kympin.
Tungosta ei näytä olevan ja edestakaisen lentolipunkin Suomeen saa halvemmalla
kuin junalipun.
Kelpaapa sitä nykyään siis
matkustaa tuohon varsin kiinnostavaan kaupunkiin, jonka etuihin kannattaa
lisätä myös turvallisuus, ainakin turistin kannalta. Moskovassa on joka
puolella sen verran poliiseja ja vartijoita että mikäli turisti tulee
ryöstetyksi, hän kyllä saa syyttää itseään.
Ja onhan se vanhemmalle ihmiselle
mukavaa, kun metrossakin nuorukaiset ja neitoset kiiruhtavat luovuttamaan
istumapaikan. Toki kuulutuskin kehottaa siihen jokaisena pysäkkivälin aikana,
mutta silti. Ulkomailla sitä tuntee olevansa.
Ulkomailla tuntee olevansa turvassa, mutta Suomessa tuntee olevansa ulkomailla ja kansallisuuskin on ryöstetty monikulttuurisuuden nimissä. Venäjällä sentään suomalaisuus on ollut korkeassa kurssissa, vaikka nykypoliitikot yrittävät syödä tuon 200 vuoden aikana hankitun pääoman. Umom ne ponimajesh.
VastaaPoista"Pietarissa kaikki tuntui olevan sekä suurempaa että parempaa kuin meillä kotona."
VastaaPoistaKun olin Pietarissa, ymmärsin ensimmäistä kertaa todella Helsingin senaatintorin: provinssikaupunkiin oli rakennettu pittoreski mini-Pietari keisarivallan pääkaupunkia julistamaan. Oli vaikuttavaa nähdä esikuva täysikokoisena. Silloin ymmärsi Helsingin - ja oman - pienuutensa.
Engelhän oli saksalainen ja empiretyyli peräisin Ranskasta josta tuolloin otettiin vaikutteita Venäjälläkin. Pietarissa aatelistohan puhui ranskaa.
VastaaPoistaMetroko turvallinen... moni tuttava on menettänyt lompakkonsa ja puhelimensa Pietarin metrossa.
VastaaPoistaOlipa matkailumainos tämä teksti, mutta ei tee mieli mennä katsomaan.
Hölmöjä pieksetään kirkossakin, kuten sanotaan.
VastaaPoista70-luvun alussa vietin yhden joulun Moskovassa. Hotelli Berliinin aulassa Venäjän karhu toivotti meidät tervetulleiksi ja Punaisella Torilla pyöri sellainen vinkka, ettei sitä ilman taskumattia olisi kestänyt. Taistolaiskavereistani huolimatta jäi reissustani muisto ankeasta kaupungista ankeine asukkeineen. En ole koskaan haikaillut takaisin.
VastaaPoistaMuutos on valtava juuri siitä tilanteesta. Sitä tarkoiyin.
VastaaPoistaMoskova on muuttunut (Moskovasta maamme maine!)
VastaaPoistaKommunistinen lupaus/haave/porkkana kaupungin ja maaseudun erojen häivyttämisestä on haudattu vähin äänin jo aikoja sitten. Asianlaitaa tulevaisuuden kannalta katsottuna valottaa mainiosti Izborskin klubin Suurin tulevaisuuden filosofi ja pragmaatikko Aleksandr Dugin. Venäjän vallankumoukset tekivät mitä tekivät, tehtyä ei enää saa tekemättömäksi, varsinkin maaseudun elämässä. Näin ollen on katsottava vain tulevaisuuteen, vallankumouksilla ei ole enää mitään väliä.
Näin Dugin hahmottaa tulevaisuuden ihanteellista Imperiumia:
Александр Дугин: Горизонт идеальной Империи
https://izborsk-club.ru/14161
13 октября 2017, 9:17 (13. lokakuuta 2017)
"Государством должен править царь-философ, абсолютно прозрачный, лишенный каких бы то ни было индивидуальных свойств. Его индивидуального начала должно быть так мало, что все о нем напоминающее желательно скрыть – включая его тело, его образ и т.д. Лучше будет, если никто не будет видеть царя-философа...
Над всеми будет парить Великий Ворон…
Ниже – берсеркеры, воины-бароны. Они суть Стражники... Воины будут чрезвычайно страшными, внушающими ужас — чтобы с ними никому не захотелось сражаться...
Кто находится ниже? Ремесленники? Эту касту предлагается вообще отметить. Третьей кастой станут Поэты и Крестьяне… Крестьян вообще ничему не будут обучать, кроме босса новы и танго. Они и так мудры своим священным трудом…
Экономика будет упразднена, а экономисты уволены…
(Valtion johtajana tulee olla tsaari-filosofi, joka on absoluuttisesti läpinäkyvä ja täysin vailla jonkinnäköisiä henkilökohtaisia ominaisuuksia. Hänen individuaaliteetin tulee käsittää niin vähän osatekijöitä, että kaikki mikä muistuttaa hänestä on toivottavaa piilottaa kokonaan, myös hänen ruumiinsa, hahmonsa jne. Parasta olisi, jos kukaan ei tulisi näkemään tsaari-filosofia...
Kaikkien yläpuolella liitää Suuri Varis...
Alempana ovat berserkerit, sotaisat paronit. He ovat Vartijoita... Sotilaat tulevat olemaan niin häijyn ja kauhean näköisiä, ettei kenenkään mieleen tulisi halu taistella heidän kanssaan...
Ketkä ovat alempana? Käsityöläisetkö? Tämä kasti ehdotetaan lakkautettavaksi. Kolmantena kastina tulevat olemaan Runoilijat ja Talonpojat... Talonpojille muuten ei tulla opettamaan yhtään mitään, paitsi bossanovaa ja tangoa. He ovat riittävän viisaita jo työnsä pyhyyden takia...
Taloustiede lopetetaan ja ekonomistit saavat potkut...)
Kuka tietää miksi Aleksandr Dugin pelkää Kirjaoppineita Talonpoikia? Sanokaa se minulle!
Aleksandr Duginilla on Suomessa hengenveli, pragmaatikko ja blogisti-juristi Jukka Kemppinen, jonka pragmatismi on tosin suunnattu menneisyyteen. Samana päivänä eli 13. lokakuuta 2017 hän käsitteli Suomen historian böbejä ja julisti: ”Silti julistaisin periaatteellisena kannanottonani, että 67 vuotta on korkein järjellinen eläkeikä.”
Ikäkulu
http://kemppinen.blogspot.fi/
Böbi Mannerheimin oli näin siirryttävä eläkkeelle vuonna 1934 eli heti kun oli saanut sotamarsalkan tittelin. Ei väliä että Mannerheim-linja olisi jäänyt rakentamatta ja Manneerheimin Lastensuojeluliitto häiventynyt hiljaisesti. Puhumattakaan sotamarsalkan Talvisota-harrastuksista. Mutta Mannerheim olikin karrieristi ja halusi vielä saada Suomen marsalkan tittelin vuonna 1942 täytettyään 75 vuotta, ja kaiken kukkuraksi saada vielä kädenpuristuksen Hitleriltä (hyjjj!) moisten tapahttumien johdosta.
Böbi Kekkonen olisi hyvinkin voinut siirtyä nauttimaan vanhuudestaan jo vuonna 1967 eikä hänen olisi tarvinnut vaivautua tekemään vuonna 1969 ehdotuksen Ety-kokouksen järjestämisestä, joka mokoma pidettiin sitten Helsingissä vuonna 1975. Kekkonen olisi myöhemmin voinut helposti jättää presidenttiyden alkoholisti Ahti Karjalaiselle ja sitten Paavo Väyryselle eli kgb:lle.