Vuoden hurjin
Arto Luukkanen, Todellinen Sorsa. Nordbooks 2017, 270 s.
Arto Luukkanen
on ainakin minun mielestäni maamme tämän hetken kiinnostavin kaunokirjailija.
Tämä arvio toki perustuu hyvin kapeaan otantaan eikä tarkoita, että Luukkasen
kirjat olisivat vailla vikoja ja ongelmia. Harvoinpa täällä valmiita ollaan,
sanoi Jukolan Timokin.
Luukkasen
aiempaa kirjaa vertasin taannoin Gogolin teoksiin ja tiettyä sukulaisuutta
taitaa tälläkin opuksella niihin olla. Yhtäläisyys alkaa jo hahmojen
hullunkurisista nimistä. Tässä on vankimielisairaalan ylilääkäri Porkka Guba,
tuossa demarit Elmeri Gepardi, Lortsi Ylönen ja Nestori Metusalemi. Kepulaisiin
taitavat kuulua Persualdo ”Roikale” Japponen ja ikinuori Emeraldu ”Partasuti”
von Kvisling.
Ylevää –itse asiassa
pöyristyttävän katalaa- poliittista evankeliumiaan saarnaa kirjassa toimittaja
Rasmus Svinälskare ja kaikkein korkeinta tahoa edustaa komissaarien komissaari
Krank Wunderbar, joka muuten ei ollut mikään herrasmies, vaan pesunkestävä
luxemburgilainen moukka.
Hahmojen
ulkonäkökin on tyrmäävä: Muuan hahmo muistutti
suurta peikkoa, joka oli saanut muotivaatteet…(siinä) seisoa pännätti mahtavana
jättimäisen muhkea nainen, jonka lyhyt tukka törrötti ylöspäin… Naisella oli
iso laatikkomainen jenkkitukka. Sen alapuolella isot ja sangen tyylittömät
huulet jöröttivät paksuina…päällään jonkinjlainen fantasia-jakkupuku, jonka
kunniolitettavan mahakummun päällä maata lötkötti värikäs epäsopiva solmio.
Tämä kaikki auktoriteetin varmistamiseksi.
Sitäkin huikeampia
ovat luonnekuvaukset. Muuan herra oli kotoisin
Pöljän kylästä ja niin lahjaton, että hänet lähetettiin suoraa päätä
politiikkaan… oli aikansa ilmiö ja niin nöyrä, ettei häntä lopulta voinut edes
ajatella tarjoilijakouluun. Ajat kutenkin muuttuivat ja kyvykkyyden sijasta
tarvittiin nöyräpäistä ja hötelöä miestä tekemään miesten puolesta –lasten töitä.
Paitsi
karikatyyrien luojana, Luukkanen on suorastaan nerokas myös tunnelmien ja
tilanteiden kuvaajana. Kliimaksinsa
teksti saavuttaa erilaisten seurakuntien kokouksia kuvatessaan. Vanhat
kekkoslaiset kokoontuvat UKK:n kuvan edessä ja toimitusta johtaa egyptiläisen
papin pukuun pukeutunut mies, jonka etumukseen on tatuoitu Kekkosen kuva.
Hypnoottisesti nouseva ja laskeva ääni muistuttaa herätysteltan todistusääniä.
Monenlaista
kokousta Luukkasen luomat oliot pitävätkin. On kustantamon kevätjuhlaa, runstadiolaisten herättämöjuhlia,
demarien kokousta, Demlavipon (Demokraattisten lakimiesten, virkanaisten ja
poliisien) rentoutumiskursseja ja niin edelleen.
Koko kirjaa
kansoittavat groteskit hahmot, joiden eloa ja oloa kuvataan niin vuolaasti,
että ne todella näyttävät päässeen irti jostakin vankilasta. Muistaakseni
Nietzsche jossakin J.A. Hollon suomennoksessa puhui kielevyyden eri lajeista. Olisikohan tässä nyt, edelliseen viitaten
vihan kielevyyttä?
Koko Suomi
näyttää olevan yksi Augiaan talli, jossa kaikki on roistojen käsissä ja jossa
EU:ta mielistelevät lurjukset harrastavat lasten paritusta ja
ihmissalakuljetusta Ukrainasta Kauhavalle ja sieltä synnin Baabeliin eli Brysseliin.
Muuan suuri
taustavoima on Maalaisvoi-osakeyhtiö,
jota pyörittävät runstadiolaiset, joiden vanhimmat myös jakavat toiminnan
valtavat tulot.
Näiden voimien
kanssa ei leikitä ja ainoastaan uudemman ajan Peppi Pitkätossu kykenee tekemään
selvää tuosta joukkiosta. Oikeastaan hän pystyisi kyllä pelastamaan koiko
Suomen, mutta intressinä sattuu nyt olemaan vain poikaystävän, reilun
savolaisen poliisimies Mähösen pelastaminen.
Toki
loppumetreillä selviää, että myös runstadiolaisista ja heidän kataluuksistaan
tehdään selvää reiluilla salaisen agentin metodeilla. Peppi niputtaa koko
rosvojoukon kätyrilauman jesarilla ja nippusiteillä ja puristaa heistä esille
totuuden, jota Suomen maassa on yritetty kaikin keinoin ja kaikkien
valtaapitävien tuella kansalta salata.
Kalevi Sorsan
haamu on kehyskertomuksen tai yhden sellaisen alkupäässä tärkeä hahmo ja
näyttää syntyneen Finlandia-palkintoa vaille jätetyn kirjailijan tuskaisesta mielikuvituksesta.
Siinä kävi vähän kuin Waltarille aikoinaan.
Hieman
yllättävästi kyllä, Sorsa on reilu toveri ja juuri hänenlaisensa henkiin
heräämistä tarvitsisi se nuljakkeiden lauma, joka nykyisin muodostaa puolueen.
Usko Sotamiehen vanhastaan tunnetulla,
mutta ilmeisesti ei enää juuri muistetulla, nimellä reinkarnaatio saapuukin ja
villitsee joukot. Jossakin päin innostutaan jopa yrittämään lentämistä navetan
katolta käsin, muitta tuloksena on vain kahdeksantoista reisiluun katkeamista.
Luukkasen taito
kuoliaaksinaurattajana on ihailtava. Luulen, että samanlaisia vaikutuksia
saattoi olla sillä, kun aikoinaan ensi
kertaa keksittiin piirtää ihmisistä eläinhahmoisia karikatyyrejä. Nehän ovat
selvästi jotakin muuta kuin esikuvansa, mutta tiettyä yhtäläisyyttähän niissä
on. Eivät ne muuten naurattaisi.
Mutta asioilla
on puolensa ja puolensa. Kirjoittaja on myös aktiivipoliitikko ja siitäkin
saattaa johtua, että jokin puolue kirjassa jää tykkänään vaille sitä groteskia
kuvausta, joka tulee muiden osaksi. Ei taida se puolue ainoana liittyä edes
mihinkään rikolliseen salaliittoon?
Mutta ei tämä
nyt kirjaa pilaa. Ei ole kohtuullista pitää sitä vain poliittisena pamflettina,
mitä se ei edes ole. Vai voisiko joku kuvitella, että kirjassa kuvataan ihan
tosissaan suomalaisen politiikan salaisia rakenteita ja taustavoimia?
Mutta miksi
siinä yleensä tarvitaan kaiken maailman rikostarinoita ja Peppi Pitkätossuja?
Eikö olisi mahdollista noilla kertojan lahjoilla kirjoittaa saman tein
sellainen kirja, joita Gogol kerran teki?
Pitääkö
hahmoilla edes olla liian ilmeisiä ja hurjasti väänneltyjä esikuvia? Eikö
hienovarainen ja selvästi realistinen kerronta olisi jopa tehokkaampaa?
Klassinen
kysymys mille nauratte? on tämänkin
kirjan kohdalla hyvin kiinnostava. Valmis vastaus itsellenne nauratte, ei kuitenkaan oikein taida saada nyt katetta.
Totta on, että
ainakin minua tämä kirja naurattaa aivan hillittömästi, mutta kyllä sen pitäisi
olla hieman erilainen, jotta suostuisin uskomaan, että nauran itselleni.
Kyllä tässä
loistavan kirjan aineksia on, mutta jotakin puuttuu ja jotakin taitaa olla
liikaakin. Ehkä nyt ensi kerralla sitten? Lykkyä tykö vaan, hauskaapa oli lukea.
Tuttu mies, tämä Arto. Meikäläinen kotona, kuten Anne Bernerillä ja Soinin Timpalla, turha muiden yrittää.
VastaaPoistaSoinin ihailema Lipponen keskustelee tarvittaessa vaikka Kiinan keisarin kanssa, eikä siihen muiden lupaa tarvita. Mediassa ei ymmärretä, koska ei osata edes englantia tarpeeksi. Märkäkorvaisia lärväkkeitä.
VastaaPoistaKiinalaisilta alkaa irrota koneita Afrikasta Tallinnan tunnelin kaivamiseksi. Lapioväkeä kärrätään Itä-Suomesta. Otamäen tehtaalta Berner tilasi VR:lle ison kasan kaksikerroksisia vaunuja pehmustetuilla penkeill, eikä mitään härkävaunuja. Jotain on opittu.
Soini kävi Nykissä ihailemassa Trumpia jolla on rahaa, se täytyy populistin sanoa. Mitä ne propellipäät, puolueen piirien pökkelöpäät ja fillarikommunistit tämmöisestä tajuavat? Oopiumia.