Vallankumousta noteeraamassa
Lokakuun vallankaappauksesta on,
kuten tunnettua, nyt pian kulunut sata vuotta. Eihän se pitkä aika ole sille,
joka hyvin muistaa sen, kun siitä oli vain viisi pientä vuosikymmentä. Se kuulosti
kyllä siihen aikaan pitkältä.
Joka tapauksessa tasavuosi on hyvä
syy nostaa asia esille, ainakin tuo vallankumous ja nimenomaan Venäjällä, jossa
sillä oli valtava merkitys. Olihan sillä koko maailmassakin, eipä sikäli.
Venäjän Tiedeakatemian Venäjän
historian instituutti (IRI RAN)on se paikka, joka on vuosikymmenien ajan ollut
tämän asian tutkimuksen johtava keskus ja sitä se taitaa olla vieläkin.
Mutta ajat muuttuvat. Viisikymmentä
vuotta sitten vallankumousta ympäröi sankka mytologian ja dogmatiikan pilvi ja
siitä -ja aivan erityisesti lokakuun kaappauksesta- väännettiin väkisin
maailmanhistorian napaa. Eri mieltä ei kannattanut olla monestakaan asiasta.
Nyt on toisin. Ilmassa oli kyllä
juhlan tuntua. Instituuttiin oli kutsuttu arviolta noin sata alan tutkijaa
Venäjältä, kaikista naapurimaista ja muualtakin, mutta konferenssin aiheena ei
ollut lokakuun kaappauksen juhliminen. Muistamisen väärttihän se kuitenkin
varmasti on.
Nyt joka tapauksessa korostettiin
itse asian sijasta sen merkityksiä ennen ja nyt. Niinpä konferenssin nyleiseksi
otsikoksi oli muotoiltu ”Venäjän suuri vallankumous vuonna 1917. Sata vuotta
aiheen tutkimusta”.
Tuon suuren vallankumouksen aikarajoiksi on nyt vahvistunut periodi vuoden
1917 helmikuusta vuoteen 1922 ulottuva kausi. Toisin sanoen prosessin katsotaan
alkavan Helmikuun vallankumouksesta ja päättyvän kai suunnilleen Neuvostoliiton
muodostumiseen eli siihen kuuluvat Helmikuun vallankumous, Lokakuun kaappaus ja
kansalaissota. Periodisointi tuntuukin aika osuvalta.
Argumenty
i fakty-lehdessä kysyttiin akateemikko A.O. Tšubarjanilta, miksei
vallankumouksen johdosta nyt pidetä suuria juhlia, kuten aiemmin tietenkin
olisi tehty. Tiedeakatemian Yleisen historian instituutin johtaja Tšubarjan,
joka myös toi tervehdyksensä konferenssiin vastasi, ettei vallankumouksissa ole
mitään juhlimista. Kehityksen pitäisi aina onnistua ilman niitä.
Sama oli sävy myös instituutin
johtajan J.A. Petrovin päätössanoissa, joissa hän korosti sitä, että
tutkijoilla on oikeus omaan näkemykseensä, eikä vallankumouksen arvottaminen
lähtökohtaisesti hyväksi tai huonoksi asiaksi ole mielekästä, vaikka korkeat
tahotkin niin haluaisivat. Kyse on niin laajasta asiakokonaisuudesta, että
siihen mahtuu kaikenlaista.
Mitä kaikkea sitten puhuttiinkaan
niissä yhdeksässä jaostossa, jotka toimivat kaksi päivää aamusta iltaan, selviää
vasta kun esitelmät julkaistaan joskus uudenvuodenpäivän paikkeilla. Toki
jaostojen puheenjohtajat esittivät yhteenvetonsa, mutta niissä tietenkin
voitiin todeta vain yleiset suuntaviivat. Eihän historiaa enää nykyään
kirjoiteta neuvostotapaan, erilaiset näkemykset väkisin yhteen survoen.
Minut oli sijoitettu (vähemmistö)kansallisuuksien
osastoon ja jopa määrätty toiseksi puheenjohtajaksi, mikä rajoitti
mahdollisuuksia asioida kirjakaupoissa. Vahinko oli pieni, sillä minulla on
kotona jo useampiakin kirjoja ja kollegat joka tapauksessa lahjoittivat omiaan
niin paljon, että niille oli hankittava uusi matkalaukku.
Osasto oli yllättävän kiinnostava,
sillä siinä ilmeni odottamattoman suuri yhdenmukaisuus imperiumin eri puolilla
sekä kansallisen vapautusliikkeen kronologiassa että sen tavoitteiden
eskaloitumisessa hulluna vuonna 1917. Toisaalta korostuivat myös tsaarin
Venäjän taitavat manööverit, jotka pyrkivät hyödyntämään kansallisuusryhmien
keskinäisiä ristiriitoja.
Bolševikkivallankumous oli
käännekohta kaikkialla, minkä voisi arvioida johtuvan ennen muuta kahdesta
tekijästä. Toisaalta valtaan nousi joukko, jolla ei ollut reaalista valtaa
etenkään alueilla eikä käyttökelpoista väkivaltakoneistoa missään. Toisaalta se
itse yhä kehotti kaikkia kansallisia ryhmiä järjestämään asiansa haluamallaan
tavalla. Tämähän oli kansankomissaarien neuvoston ensimmäisen julistuksen eli
rauhandekreetin keskeinen sisältö.
Tosiasiassa bolševikit
olivat hyvinkin kiinnostuneita pitämään imperiumin koossa ja vielä sitä
kasvattamaankin, mutta kaikellahan on aikansa. Nyt elettiin sitä vaihetta,
jolloin maailmansota piti kaikkialla muutettaman kansalaissodaksi.
Tuo kansalaissota ei sitten
ollutkaan lyhyt ja iloinen asia, kuten Majakovski vallankumouksesta runoili,
eikä se merkinnyt veripuroja, kuten Lenin väheksyvästi sanoi, vaan verimeriä.
Да здравствует революция,
радостная и скорая!
Это —
единственная
великая война
из всех,
какие
знала история.
Kehtaako kukaan säädyllinen ihminen
enää esittää moista tekelettä? Ei sellainen ainakaan olisi sopinut konferenssin
kulttuuriohjelmaan…
Itse nostin jaosossa esille Suomen
kansalaissodan, jolle ei ole yhtä ainoaa nimeäkään maassamme meinannut löytyä.
Mutta tässäkään suhteessa Suomi ei ole ainoa. ”Vuoden 1917/18 tapahtumista”
puhutaan muuallakin. Se oli aika sekavaa aikaa tuo kansojen kevät kaikkine
törmäilyineen.
Muuten, kirgiiseille, kazaheille ja
muille kaukaisille vieraille oli kiintoisa yllätys, kun toinen puheenjohtaja,
baškiiri,
kertoi pari vuosikymmentä sitten Suomen valtionarkistossa työskennellessään
törmänneensä Kaarlo Kivekkään muistelmiin ja selosti maanmiehemme toimintaa
Turkestanissa ja muuallakin.
Hän harmitteli, ettei koskaan
saanut aikaan noiden dokukenttien julkaisemista, mutta sain sentään omasta
puolestani kertoa sen ilouutisen, että muuan nuori ja tarmokas suomalainen
tutkija on nyt tarttunut tuohon materiaaliin ja julkaissut siitä tänä syksynä
kirjan.
Illalla pidettiin kunnon
venäläiseen tapaan banketti ja niissähän maljapuheet ovat keskeinen osa tapahtumaa.
Itse käsittelin vuonna 1987 Odessassa pidettyä vallankumousseminaaria ja saatoin
todeta, että paljon on muuttunut. Henkevät puheet ovat ennallaan, mutta vuonna
1987 niitäkin varjosti Gorbatšovin onneton päähänpisto: kieltolaki…
Toisaalta Gorbatšovilla
tietenkin oli historian suhteen valtavat ansionsa ja tuo konferenssi oli
ensimmäinen glasnostin hengessä pidetty. Se lupasi jo kehitystä.
Odessan veteraaneja oli paikalla
lisäkseni vain yksi. Ajattelin, että olen tainnut tulla vanhaksi, mutta
ymmärsin sitten, että tokihan sukupolven vaihtuminen tälläkin alalla edellyttää
myös uusia kasvoja. Tämä siitä huolimatta, että tuo yksi veteraani on yksi
parhaita, ellei paras alan tutkija nykyäänkin.
Eikä nykyään enää tarvitse kuvia
kumarrella. En väitä, että historiaa ammatikseen tutkiva enempää meillä kuin
muuallakin varmasti menestyy yhtä hyvin riippumatta siitä, millaisia hänen
aiheensa ja näkemyksensä ovat, mutta kyllä ajatuksen vapaus sentään vallitsee
meillä ja jopa Venäjälläkin. Ei sekään ole vähäpätöinen asia.
Siitä oli taas elävänä esimerkkinä
pieni tarinatuokio erään laitoksen vanhan, mutta sitäkin intelligentimmän ja
henkisesti aina yhtä vireän tutkijan kanssa. Kun vallankumoukseen johtaneen
kehityksen syistä Venäjällä puhuttiin, hän nosti esille Tšaadajevin
kysymyksen: entä jos Venäjä olisikin siirtynyt läntisen kristikunnan piiriin jo
Vladimirin aikana…
Kuten tunnettua, Tšaadajev
julistettiin aikoinaan hulluksi eivätkä hänen rohkeat visionsa ole koskaan
Venäjällä saavuttaneet vallanpitäjien suosiota, päin vastoin ja senkin saattaa
ymmärtää.
Intelligentsijalle niiden tarkastelu yhä
uudelleen on kuitenkin välttämätöntä. Kysymys ei ole patriotismista tai sen
puutteesta, kuten demagogit ja tyhmyrit asian ymmärtävät, vaan älyllisestä
rohkeudesta, joka noudattaa Kantin kehotusta: sapere aude! Poliittinen korrektius ja muut vastaavat ajattelun
esteet on silloin työnnettävä syrjään.
Onko historiantutkimus ja -kirjoitus
Venäjällä menossa huonoon suuntaan tai kukaties jopa vaaralliseen? Enpä tiedä.
Itse vierastan kaikenlaisia ääriliikkeitä ja erilaisten pseudotieteiden
työntymistä historiantulkintoihin. ”Geopolitiikka” on niistä hyvä esimerkki.
Mutta kaiken maailman
puoskareitahan vapaassa maailmassa ja muuallakin aina toimii. Tärkeintä ei ole
kieltää harhaista ajattelua, vaan vastata siihen tervejärkisellä ja tasapainoisella
näkemyksellä, joka nojaa vankasti tosiasioihin.
On totta, että joinakin kausina
myös osa älymystöä, les clercs, kuten
Julien Bendan klassinen älymystölle antama nimike kuuluu, riehaantuu ja eksyy
luonnollisesta kutsumuksestaan. Silloin on tärkeää, että se kollegoiden joukko,
joka pitää päänsä kylmänä, on tarpeeksi vaikutusvaltainen ja henkisesti itsenäinen.
Ei tilanne Venäjällä minusta nyt taas
tämänkään pienen vilkaisun perusteella kovin huonolta näytä. Valtiovalta tulee
ja menee, mutta tutkijoiden piirissä säilyy aina tietty joukko niitä joiden
omanarvontunto ei salli kumartelua asiaankuulumattomille tahoille -politiikan
herroille tai muille tämän maailman mahtajille.
"Tšaadajevin kysymyksen: entä jos Venäjä olisikin siirtynyt läntisen kristikunnan piiriin jo Vladimirin aikana…"
VastaaPoistaAnthony Levy -niminen ranskalaistaustainen teologi ja venäjäntuntija on esittänyt, että keskiaika oli määräävä länsi-Eroopan ja Venäjän valtakulttuurin erolle. Itsekin yhtyisin tähän sillä korostuksella, että ratkaisevaa oli lännen feodalismi: se perustui ajatukseen, että ylemmän herran oikeus oli määritelty ja rajoitettu, toisin kuin idässä, jossa hallitsija oli itsevaltias. Parhaiten tätä kuvaa Magna carta, joka syntyi siitä, että kuningas Juhana Maaton vangitsi paroneitaan ja peri ylimääräisi veroja. Tästä seurasi paronien kapina, jonka seurauksena kuningas pakotettiin allekirjoittamaan asiakirja, jonka mukaan vapaita miehiä (paroneita) ei saanut vangita luvatta eikä veroja periä ilman suostumusta. Vastaaavia ajatuksia alempien oikeuksista suhteessa tsaariin en tiedä Venäjältä. Myöhemmin nuo oikeudet ovat laajenneet paroneista yleisiksi ihmisoikeuksiksi.
Näkemystäni perustelen sillä, että muinaisessa Roomassa ylin valta ei tuntenut rajoja. Keisarit määräsivät ihmisiä surmattaviksi eikä kukaan esittänyt, että tämä rikkoisi jotain lakia, moraaalia ja hyviä tapoja kylläkin.
Tämä feodalismin etuoikeuksien vaikutus näkyi vielä Ranskan 1600-1700-lukujen itsevaltiaina pidettyjen kuningasten vallankäytössä siten, että aatelisten muodostamat parlamentit -jotka olivat tuomioistuimia eikä kansanedustuslaitoksia - pystyivät vastustamaan kaiken aikaa kuninkaiden hankkeita sekä että aatelistoa ja papistoa ei saatu millään verolle valtiovelan hoitamiseksi. Jälkimmäiseen tarvittiin Ranskan suuri vallankumous 1789.
Tämennyksenä totean, että tarkoitin Antoine Lévyä.
PoistaOnko Levyllä jokin kirja, jossa hän on ideoitaan esitellyt?
PoistaOlettaisin näin, vaikka en ole vielä löytänyt. Tietoni perustuu radio YLE 1:n ohjelmaan. Netin mukaan Levy on nimitetty Itä-Suomen yliopiston 50 prosenttiseen pprofessuriin, alana Venäjän arvot ja valtarakenteet, joten akateemisia ansioita pitää olla, pelkäänpä vain että äidinkielellään ranskaksi.
PoistaToki tällä näkemyksellä kannattajia riittää. Meillä Osmo Jussila on sitä jo ainakin 80-luvulta lähtien tuonut esille.
VastaaPoista"Tšaadajevin kysymyksen: entä jos Venäjä olisikin siirtynyt läntisen kristikunnan piiriin jo Vladimirin aikana…"
VastaaPoistaReformaatio, renesanssi, valistuksen aika, valtion ja kirkon irtautuminen toisistaan... Maailma näyttäisi aivan toiselta jos Vladimir olisi reilu tuhat vuotta sitten valinnut Rooman bysantilaisen vaihtoehdon sijasta. Historiassa on huonompiakin spekuloinnin aiheita.
No ilman muuta. Vanha kysymys, mutta aina pohtimisen väärtti monenkoin asian kannalta.
VastaaPoistaTämä on suuren luokan kysymys. Monilla mittareilla jako läntiseen ja itäiseen Eurooppaan tapahtui noin 1400-luvulla. Sitä ennen mm. elintasoerot maanosanvälillä olivat selvästi vähäisemmät.
VastaaPoistaMitä itse Venäjän vallankumoukseen tulee en ole ollenkaan varma siitä että asiat kehittyivät siihen suuntaan koska "näin piti tapahtuman". Pikemminkin tapahtumat saivat aivan odottamattoman suunnan. Myös kesän 1914 tapahtumat olivat traaginen vahinko. Mitkään merkit Euroopassa eivät näet viitanneet siihen kuten erheellisesti jälkiviisaat ovat väittäneet että "pahaenteisyyttä oli jo silloin ilmassa". Ei muuten ollut. Itseasiassa pahempi tilanne oli vuosina 1912-13 ja 1914 diplomaatit lähes kauttaaltaan laittoivat merkille suojasäävaiheen. Venäjän ja Saksan keisarit yrittivät viimeiseen asti myös estää liikekannallepanon. Mutta heidät jyrättiin.
Selvää - muille kuin marxisti-leninisteille - on, että ensimmäinenmaailmansota ja sitä myötä Venäjän vallankumous eivät olleet ennaltamäärättyjä. Barbara Tuchmanin "Elokuun tykit" uskottavan selityksen mukaan sodan aiheutti poliittinen taitamattomuus ja irtipäässyt liikekannallepanojärjestelmä (Schiliffen suunnitelma), joka pakotti viemään kerran aloitetun liikekannellepanon loppuun ts. sotaan.
PoistaLeninkään ei vielä sodan alussa uskonut vallankumoukseen Venäjällä, mitä kuvaa hyvin kaunokirjallisuudessa Solzhenitsynin teos "Lenin Zurichissä".
Äärimmäisen kiehtova.
VastaaPoista