Edistyksen kärrymiehet
Nietzsche, jonka
pelkkää nimeäkin hölmöt syystä pelkäävät, oli myös etevä runoilija.
Ajatelkaamme nyt vaikka sitä miten hän tiivisti aikansa eturientäjien
psykologian muutamaan pirulliseen säkeeseen:
Heil euch,
brave Karrenschieber,
stets: ”Je
länger, desto lieber”!
Unbegeistert,
ungespässig,
unverwüstlich-mittelmässig,
steifer stets
um Kopf und Knie
sans génie et
sans ésprit!
J.A. Hollo
käänsi tuon pätkän aikanaan ihan hyvin, mutta jäin käännöksestä kaipaamaan
aavistusta siitä, miten edistys johtaa joukkoa ja sen suunta on aina vain
eteenpäin, vaikka koko asia on jo muuttunut ylevästä naurettavaksi ja sitten
naurettavasta tylsäksi yhdentekevyydeksi. Kunhan nyt sitten jatketaan vain.
Tässä vaihtoehtoinen
suomennos, jonka myönnän monessa suhteessa avuttomaksi. Ideaa tässä kuitenkin
ajan takaa:
”Hei, kärryt,
aina eteenpäin!
Mä Edistyksen siellä näin!”
On hinku sinne
miekkosten,
vaan syytä
siihen löydä en.
On joukko
harmaa, iloton,
ja vailla
järkeä se on.
Nuo
jäykkäjalat, jästipäät
ei voi ne
neron kipinää
tai
leikkiäkään ymmärtää.
Tämähän
kuulostaa jo aika hävyttömältä, mikäli pidämme tasa-arvoa ylimpänä arvona,
kuten meidän kai nykyään pitäisi. Onneksi vanhojen kirjojen lukeminen on
kuitenkin yhä sallittua, vaikka monia niistä ollaan remontoimassa uuteen uskoon,
kuten tiedämme.
Ehkä tässä
kannattaa mainita, että vanhojen klassikoiden sensurointi osoittautui ylivoimaiseksi
tehtäväksi myös Neuvostoliitossa, jossa sitä toki yritettiin.
Koska muutosten
tekeminen klassikoihin olisi härskiydessään ylittänyt jo sikäläisenkin moraalin
rajat, pyrittiin sensuuri hoitamaan ns. erikoisvarastoilla ja painosten lukumäärää
säätelemällä.
Dostojevskin
Riivaajat ja monet muutkin hänen teoksensa olivat hankalia hankkia eikä
myöskään Puškin
sopinut noin vain jokaisen luettavaksi joka kohdasta. Vähintäänkin sellaisia
piti lukea oikeassa mielentilassa, ettei vaaraa väärän tietoisuuden
tarttumisesta syntyisi.
Ehkä tässä on
nykyäänkin jotakin tuttua? Kuvitelkaamme nyt ihminen, jonka ajatuksista
kokonaan puuttuisi poliittisen korrektiuden suodatin. Jos me sellaisen
laskisimme klassisen kirjallisuuden peltoon, mellastaisi se siellä kuin sika
syksyllä ja kukaties pian viis veisaisi koko edistyksestä ja sen vaatimasta uudesta
ajattelusta.
Paljon on
edistyksen kärrejä vedetty ja työnnetty eteenpäin sitten Nietzschen päivien. Kauas
on päästykin. Vain noin sata vuotta erottaa meidät siitä huipusta, jonka
länsimaat saavuttivat maailmassa luotuaan ne ylivoimaiset työkalut, joilla
luontoa saattoi alistaa ja muuta ihmiskuntaa hallita.
Oli varmaan
väistämätöntä, että tähän liittyi hybris
omasta poikkeuksellisesta erinomaisuudesta, korkeammasta rodusta ja niin
edelleen.
Ehkä oli yhtä väistämätöntä,
että edistys sitten, suurten sisällissotien jälkeen, jatkui aina
mielettömyyksiin saakka ja sai masokistisia piirteitä. Syntyi kulttuurin flagellantismi eli itseruoskinta, kuten
joku on asian mielestäni osuvasti esittänyt.
Suuri
vapautumisen ja tasa-arvoistumisen projekti muuttui jossakin vaiheessa
laadullisesti uudeksi halun palvonnan ja kulttuurisen entropian projektiksi.
Kun samaan
suuntaan mentiin tarpeeksi kauas, menettivät tasa-arvoistumisen päämäärät
mielekkyytensä, mutta kuin muitakaan ei enää ollut, jatkettiin yhä eteenpäin.
Freudin kuuluisa
löytö, epäviihtymys kulttuurissa (Unbehagen
im Kultur) synnytti taistelun koko kulttuuria vastaan ja pyrkimyksen palata
takaisin villi-ihmisten leirinuotioille, joiden ääressä todellisen vapauden
saattoi kuvitella vallinneen. Miksi ylpeä ihminen antaisi minkään hillitä
halujaan?
Nämä vain
tulivat mieleen, kun seurasi #metoo -pöhinää
ja sen ympärille syntynyttä loiskiehuntaa. Mieleeni jäi erityisesti muuan
kirjoitus, jossa nuori mies vetosi miehiin, joiden pitäisi kollektiivisesti
ottaa vastuuta käytöksestään, ettei vain kukaan loukkaantuisi ihan vain
miehisen seksuaalivietin olemassaolon takia.
Tuo hullunkurinen
puheenvuoro toi tietenkin heti mieleen Stalinin, joka ainakin edes valehteli,
ettei hänen säädyllisessä valtakunnassaan sentään lapsi vastannut isästään,
joku tolkkuhan se oli sielläkin. Ja miten kertoikaan Runeberg maaherra
Wibeliuksen sanoneen: ”Ei vastuuss’ ole isä lapsest’, poika isästään!”. Tai
suunnilleen siihen tyyliin se meni.
Mutta nytpä
otetaankin reipas askel eteenpäin! Ehkä perustetaan toverituomioistuimia, ehkä
ei. Joka tapauksessa osoitetaan nyt oikein miehissä oikeaa asennetta,
sellaista, jonka ansiosta hännystelyn kohteena oleva taho armeliaasti tarjoaa
antimiaan joskus, kun sille sopii. Kohtuudella.
Toki tuon
nuorten miesten orjailun taustat ymmärtää, vaikka moisen asenteen arvostaminen
on sitten asia erikseen. Onhan maailmankirjallisuus täynnä nuorukaisten huokailuja
ja vuodatuksia. Kovin vähäpätöisiksi ja vaatimattomiksi he aina käyvät
valtiattariensa edessä ja ovat valmiita mihin tahansa suosiota saadakseen.
Siinä mielessä
moisiin älyn välähdyksiin ei kannata liikaa huomiota kiinnittää. Ne ovat yhtä
tyhjänpäiväisiä kuin luonnollisiakin. Kiinnostava on kuitenkin kysymys siitä,
mikä on aikakauden kulttuurin kieli, missä sen valtavirta kulkee.
Pelkäänpä, että
tilanne muistuttaa sitä, minkä Nietzsche jo omana aikanaan näki. Ei ole mitään
innostavaa päämäärää, ei ole neroutta, älyä tai edes henkevyyttä, joka
elähdyttäisi edistyksen vankkurien vetäjiä. Sieltä kuuluu vain älyttömien nautojen
yninää ja nähdään lihavia akkoja särkemässä vaakoja, jotka ovat yrittäneet
orjuuttaa heitä. Muita esimerkkejä voi
lisätä mielin määrin.
Joskus sieltä
sentään kajahtaa sonnivasikan mölähdys, kuin kirkas, nostalginen tervehdys
niiltä ajoilta, jolloin kärryt vielä valjastettiin raisujen hevosten eteen.
Mutta sen jälkeen kaikki taas jatkuu ennallaan. Mihin vedätte noita rattaita?
Eteenpäin, siis tarkoittaa minne? Ei vastausta. Eteenpäin vierivät rattaat ja
ihmeissään katsovat normaalin järkensä säilyttäneet kansat tuota menoa…
"...kirjoitus, jossa nuori mies vetosi miehiin, joiden pitäisi kollektiivisesti ottaa vastuuta käytöksestään, ettei vain kukaan loukkaantuisi ihan vain miehisen seksuaalivietin olemassaolon takia."
VastaaPoistaHuh & Huh!
Nuorukaisia kuolee enemmän pienhiukkasiinkin
kuin puillun puutteeseen.
Sivistyksestä pois päästyäni en ole mokomalla
enää ohutluista päätäni sen isommin vaivannut.
Kollektiivinen mielisairaus ei tokene terapialla.
Tulvikoot kuplatemppelit tomppelilaumoja.
Eikös Kekkonen 70-luvulla toverituomioistuinta esittänytkin ettei tarvitsisi käyttää "pitkää piiskaa". Kari teki siitä lystikkään pilapiirroksen hesariin. Ja mitä hesariin itseensä tulee nykyään niin siihen jos mihinkä tuo Nietzschen riimittely sopii.
VastaaPoistaKiitos kirjoituksestasi. Herätti paljon ajatuksia.
"Freudin kuuluisa löytö, epäviihtymys kulttuurissa (Unbehagen im Kultur) synnytti taistelun koko kulttuuria vastaan ja pyrkimyksen palata takaisin villi-ihmisten leirinuotioille, joiden ääressä todellisen vapauden saattoi kuvitella vallinneen. Miksi ylpeä ihminen antaisi minkään hillitä halujaan?"
VastaaPoistaEhkäpä tuota freudilaisuuden tulkintaa voisi luonnehtia myös jonkinlaiseksi uusrousseaulaisuudeksi? Kun työn näkee, niin tekijän tuntee, ja ainakin tässä tapauksessa alunperäinen oppi-isä on helppo arvata... Jalon Villin peräänhän siellä selvästi kaipaillaan. Vaikkei ainakaan vakavasti otettavien antropologien käsityksen mukaan sellaista ole koskaan mistään löydettykään.
"Mieleeni jäi erityisesti muuan kirjoitus, jossa nuori mies vetosi miehiin, joiden pitäisi kollektiivisesti ottaa vastuuta käytöksestään, ettei vain kukaan loukkaantuisi ihan vain miehisen seksuaalivietin olemassaolon takia."
Tuollaiselle tylsämielisyydelle ja selkärangattomuudelle on olemassa ihan käypäinen nimityskin; aisankannattaja. Termin merkitystä onkin viime aikoina näemmä laajennettu alkuperäisestä merkityksestään tarkoittamaan muunkinlaista miessukupuolen (tai, miesoletettujen) ämmämäistä käytöstä. Ja ihan aiheesta.
Nietzschehän sanoi, kristinusko antoi Erokselle myrkkyä, se ei tosin siitä kuollut, mutta muuttui paheeksi, pitää nyt muuttaa muotoon, feminismi antoi Erokselle myrkkyä, se ei tosin siitä kuollut, mutta muuttui seksuaaliseksi häiriöksi.
VastaaPoistaAisankannattajuus on yleensä merkki joko tahdon lujuuden puutteesta tai perversiosta. Sen sijaan maamme näkyvimmät Cuck-feministit kuten Ville Niinistö, Touko Aalto ja edellä mainitsematta jäänyt kirjailija Riku Korhonen pitävät naisten mielistelyä pelkkänä opportunistisena keinona kalastella suosiota suurista naislaumoista. Ja tämän he tekevät toisten miesten kustannuksella. Toisin kuin betamiehet, he eivät häviä tällaisessa "ritarillisuudessa" mitään, vaan päivänvastoin lisäävät seksuaalista markkina-arvoaan painamalla alas omaa sukuopuoltaan. Betamies-tavikselle naisten mielistelystä ei ole mitään hyötyä, koska ilman sosiaalista statusta olevia pro-feministimiehiä pidetään vain kavereina eikä haluttavina partnereina.
VastaaPoistaMediasta sitä edistystä ei nykyään pidä lähteä ensimmäisenä etsimään. Toimittajat eivät nykyään vaivaudu lähtemään mihinkään tai etsimään monipuolista tietoa, vaan lukevat pirun twitteriään ym. Sen johdosta olemme saaneet lukea esim. presidentti Trumpista hämmentävän paljon. Epäsosiaalisen median pöhinä on aiheena varsin moneen "uutiseen".
VastaaPoistaKiinasta kerrottiin, että siellä presidentti Xi on julkistanut puolueen suuntaviivoja, minkä johdosta hänen mukaansa nimettiin uusi linja. Nerokas mediamme vain ei suostu selittämään, mikä tuo linja on. Trumpin twiititys on tärkeämpää.