Eväitä Pietariin menijöille
St. Petersburg och dess omgifningar. Praktisk vägledning för
fremlingar, som besöka Rysslands hufvudstad. Utarbetad af C.M. Lindforss.
Helsingfors, G.W. Edlunds förlag, 1872, 203 s.
Vuonna 1870
saivat nälkäiset työmiehet lopulta rakennettua sen mainion ja monessa suhteessa
tärkeän itäradan, joka yhdisti Riihimäen Pietariin.
Vääjäämättömät
seuraukset tulivat ennen pitkää. Vaikka radan päätepiste pysyi Nevan tällä
puolella, oli nyt syntynyt nopea ja tehokas yhteys Venäjälle.
Seuraavan nälkävuoden
aikana ei tarvitsisi kuolla ainakaan sen takia, että laivaliikenne loppui meren
jäätymisen takia yllättävän aikaisin. Sitä paitsi myös vientitavaraa Venäjälle
passasi lähettää nopeasti, ihan päivittäin.
1900-luvun
alussa sitten mainostettiinkin jo sisäsuomalaisten konepajojen tuotteita
Venäjän Kaukoidässä saakka, vaikka Siperian rata tuli ”lopullisesti” valmiiksi
vasta maailmansodan aikana.
Se kuuluisa, suomalaisilta miljoonansa
vaatinut Nevan silta (Финляндский мост 1910-1912),
jonka yhäkin saa nähdä Aleksanteri Nevskin sillasta vähän yläjuoksun puolella,
yhdisti viimein suuriruhtinaskunnan todella tehokkaasti imperiumin
valtasuoniin.
Kuitenkin jo sitä ennen, kuten kuuluisa
kiteytys kertoo, rautatiet olivat tiivistäneet Suomen yhtenäiseksi ja
henkisesti se oli 1900-luvun alussa valmis ottamaan vastaan Bobrikovin hyökkäyksiä
ja yhdistymään lopullisesti.
Mutta Pietarin
radan valmistumisesta siihen meni vielä yksi historiallinen sukupolvi, kolme
vuosikymmentä. Toki nekin muuttivat maailman tätä kulmaa suuresti. Rautatie
helpotti muun muassa huviloitsijoiden muuttoa Karjalan kannakselle. 1900-luvun
alussa heitä oli jo yli satatuhatta. Monin verroin enemmän kuin
kanta-asukkaita.
Se antoi sitten
aiheen liittää nuo alueet eli Kivennavan ja Uudenkirkon pitäjät suoraan
Venäjään, pois suuriruhtinaskunnan yhteydestä. Asia synnytti Suomessa hirveän
haloon ja jäi lopulta toimeen panematta, vaikka sitä ei peruttu.
Talvisodassa
raja sitten palautettiinkin aina vuoden 1721 linjalle. Toki meillä on aihetta
olla tyytyväisiä siihen, ettei sitä sentään viety aina vuoden 1743 linjalle,
jossa se oli ollut aina vuoteen 1811 saakka. Vielä suurempi tyytyväisyyden aihe
tietenkin oli, ettei palattu Haminan rauhan rajalle.
Mutta harvoinpa
sitä tyytyväisiksi ruvetaan, kun hullusti käy. Onhan silloin aina kyseessä
muutos huonompaan suuntaan.
Riihimäen-Pietarin
rata joka tapauksessa muutti asioita ainakin aluksi parempaan suuntaan.
Pääkaupunkiin pääsi Suomesta nyt pistäytymään vaikka päiväseltään. Myös
turistit arvostivat tällaista mahdollisuutta.
On joka
tapauksessa ilmeistä, että vielä tuolloin Pietari oli meillä harvojen tuntema
ja edusti suoranaista eksotiikkaa. Siitä todistavat ajan sanomalehtien
lukijakirjeet. Nopeasti turistien määrä joka tapauksessa lisääntyi ja myös
vanha suomalainen kolonia kasvoi.
Enimmillään noin
24000 ”passilla oleskelevan” suomalaisen takia Pietari oli jonkin aikaa jopa ”toiseksi
suurin suomalainen kaupunki”, kuten kuulee usein sanottavan. Sitä paitsi ”suomalaisuus”
syntyi myös lähiseutujen inkeriläisistä ja kannaksen talonpoikien
päivittäisistä matkoista erilaisten tienestien perässä.
Pietarissahan
ilmestyi sitten myös suomenkielisiä lehtiä sekä ”Suomalainen kansan-kalenteri”,
jossa oli kaikenlaista käytännön tietoa kaupungissa asioiville. Lindforssin
matkaopas sen sijaan on selkeästi turisteille suunnattu, minkä näkee vaikkapa
liitteenä olevasta Eremitaasin kartasta.
Kyseessä ei
kuitenkaan ole jo 1800-luvun alkupuolelta juontuvien Baedeker-matkaoppaiden kopiosta. Tämä kirja ei siinä määrin luettele
ja arvostele hotelleja ja vastaavia asioita, vaan keskittyy kuvailemaan kaupunkia
yleensä, myös nähtävyyksiä. Se mainitsee kyllä samalla myös turistin kannalta
tärkeät asiat, kuten vaikkapa ministerivaltiosihteerinviraston osoitteen ja
passiasioihin liittyvät muodollisuudet.
Muuten kirja
sisältää pitkähkön historiallisen kuvauksen sekä aakkosellisen hakemiston,
jossa on varsin kiinnostavia otsikoita. Tietoa saa muun muassa erilaisista
varoitussignaaleista, jotka koskevat tulipaloja ja Nevan pinnan nousua. Enimmillään
ammuttiin tykinlaukauksia viidentoista minuutin välein sekä Pietarin ja
Paavalin linnoituksesta että Amiraliteetista.
Kadonnutta
kansaperinnettä ovat aikoinaan Nevalla kelluneet uimahuoneet, joissa näyttää
saaneen myös lämpimiä kylpyjä. Myös ponttoonisillat, jotka talveksi koottiin
pois, on nyt korvattu kiinteillä. Aikoinaahan myös Suomalainen kevyt höyrylaivayhtiö huolehti liikenteestä
Nevalla ja pani talvisin Nevan jäälle taiteet, joita pitkin huristelivat
raitiovaunut.
Kansan- ja
kirkkojuhlat ovat saaneet hakemistossa oman, laajan osastonsa ja aikalaisten
todistuksen mukaan niissä olikin mitä katsella. Olaa luokkaansa olivat
laskiaisviikon ja pääsiäisviikon huvit, joita tässäkin kuvataan pitkästi. Ne
olivat myös suomalaisten lehtien lukijakirjeiden hittejä.
Yksityiskohtaisesti
selostetaan sellaisiakin instituutioita kuin löytölastenkoti. Löytölasten
vuosittainen määrä nousi huikeaan 25000:een. Kuolleisuuskin oli melkoinen.
Ajureista
kerrotaan, että ne ovat Venäjällä ainutlaatuisia ja niitä löytyy Pietarista
peräti 20000. Yleensä kuskit ovat hyvin kohteliaita ja imartelevat
potentiaalisia asiakkaita kaikin tavoin.
Mitä tinkimiseen
tulee, henki oli sama kuin Runebergin ”Hirvenhiihtäjissä”: ”Ej köpslagades länge och ej afprutades
mycket, hälften dock prutades genast”.
Hakusanan statistik kohdalla on myös kiintoisaa
tietoa, joka auttaa sijoittamaan Pietarin muiden suurkaupunkien joukkoon.
Kaupungin vuosibudjetti vuodelta 1865 oli noin kaksi ja puoli miljoonaa ruplaa.
Wienissä ja Berliinissä se oli kolmisen miljoonaa.
Sitä paitsi puolet
budjetista käytettiin hallintoon. Poliisejakin Pietarissa oli yksi 210 asukasta
kohti. Berliinissä oli yksi 415 asukasta kohti ja Wienissä 416. Moskovassa luku
oli vain 70 henkeä per poliisimies.
Wienissä ja
Berliinissä kansansivistykseen suunnatut kulut olivat 9 ja 31 prosenttia budjetista,
mutta Pietarissa vain yksi prosentti. Myös hyväntekeväisyysmenojen
prosenttiosuus olivat Pietarissa alle puolet noiden vertailukaupunkien
määrästä.
Tässä toki on
jätetty huomioitta, että valistus- ja hyväntekeväisyyslaitokset saivat
Pietarissa paljon yksityistä rahoitusta. Suomalainen lehdistö kuvailee joka
tapauksessa noita hyväntekeväisyyslaitoksia kerrassaan esimerkillisiksi.
Ja nehän
mainitaan myös oppaassa. Sellaisia olivat muun muassa Suuri houruinhoitola,
jota kuvaillaan hyvin tarkoituksenmukaiseksi, Kruununperillisen hoitolaitos
parantumattomasti hulluille (vansinniga), Demidovin turvakoti työväenluokalle,
Pietarin kaupungin köyhäintalo, Anastasian asyyli, Keisarinnan Aleksandra
Fjodorovnan turvakoti, Pyhän Annan leskienkoti, Diakonissojen eli armeliaiden
sisarten laitos, Invaliditalo, Köyhäinkomitean talo ja niin edelleen ja niin
edelleen.
Kaiken kaikkiaan
tämän alan laitoksia oli huomattavan paljon. Erikoisesti mainittakoon
palvelustytöille tarkoitettu koti sekä langenneille tytöille, parannusta tekeville
ilotytöille sekä vankilasta vapautuneille naisille tarkoitettu Pyhän Maria
Magdalenan asyyli. Suurkaupungin varjopuoli oli ankea, mutta toki yritystä
tilanteen parantamiseen oli.
Myös ympäristön
nähtävyyksiä ja liikenneyhteyksiä kuvaillaan. Tsarskoje Selo ja Pavlovskin
rautatie, sen päässä pidettyine suurine kesäkonsertteineen tyydytään vain
mainitsemaan. Sen sijaan kuvaillaan laajemmin Novaja derevnjan, Staraja
derevnjan, Parkalan, Toksovan, Kolomäen ja Murinon tarjoamia mahdollisuuksia.
Itse asiassahan
Venäjän ensimmäinen rautatie rakennettiin juuri Pavlovskiin vuonna 1837 ja sen
peruja on venäjässä vieläkin käytetty asemaan merkitsevä sana vokzal, joka tulee englannin sanasta
Vauxhall, joka viittaa juuri viikonloppuhuvien suosittuun pitopaikkaan.
Muuan seikka,
joka nykyturistia, etenkin kotivoin ja -juuston ja maustetun silavan ystävää
harmittaa, ovat vähämielisiltä tuntuvat tullimääräykset.
Mutta
osattiinhan sitä ennenkin. Suomeen ei
saanut Venäjältä tuoda spriitä eikä paloviinaa (vodkaa) eikä y öskään
nautaeläimiä, naudnlihaa eikä vuotia.
Sen lisäksi
tullia kannettiin monista tuotteista. Niihin kuluivat tupakka, sokeri, suola (omalla
tariffillaan keittosuola, raffinoitu suola sekä vuorisuola karkeana ja paloina)
ja viinit.
Ulkomaalaisia
tuotteita, joista oli kannettu Venäjän tulli, sai tuoda vapaasti. Tämä ei
kuitenkaan koskenut niitä tuotteita, jotka oli mainittu pitkässä luettelossa,
joka käsitti muun muassa appelsiinit, arrakin, konjakin, kumin, indigon,
cochenillan, kaakaon, kapriksen, kardemumman, korkkipuun, mantelit, siman,
oluen ja portterin, neilikat, oliivit ja oliiviöljyn ja monia muita
hyödykkeitä. Tullin määrä oli erilainen esimerkiksi silloin, kun juoma oli
pullotettua tai tuotiin tynnyreissä.
Kerrotaan, että
pietarilaiset huviloitsijat tuskastuivat aivan erityisesti tuohon viinipullojensa
syynäykseen Suomen rajalla ja että tämä lopultakin oli tärkeä tekijä johtamassa
siihen, että rajapitäjät päätettiin liittää suoraan keisarikuntaan.
Näin saattaa hyvinkin olla. Asustelihan
rannikolla korkeita potentaatteja sotaministeri Kuropatkinista lähtien.
Nettohyöty koko tullauksesta saattoi lopultakin olla kyseenalainen.
Ärsytysmomentti lienee ollut melkoinen. Ajatelkaapa, jos Ahvenanmaa keksisi soveltaa
vastaavaa systeemiä.
Yleisarviona
Lindforssin kirjasta sanoisin, että se tietenkin on osittain hieman
vanhentunut, mutta ilman muuta intelligentille turistille hyödyllinen ja usein
paljon kiinnostavampi kuin nykyiset matkaoppaat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.