Mannerheim ja Skoropadski
Muuan
ukrainalainen TV-toimittaja näyttää tekevän juttua, jossa vertaillaan Suomea ja
Ukrainaa ja tarkastellaan niiden välisiä suhteita ja suhteita Venäjään sata
vuotta sitten.
Mikäpä siinä,
jutun juurta on ja vertailu auttaa aina suhteuttamaan asioita. Sata vuotta
sitten maassamme oli harvinaisen paljon ukrainalaisia. He kuuluivat tänne
komennettuihin joukkoihin ja vallankumousvuonna 1917 he perustivat oman
klubinkin (zemljatšestvo).
Kansalliset
oikeudet omassa maassa ne kiinnostivat ukrainalaisia kuten kaikkia muitakin
tietylle sivistystasolle kohonneita kansoja ja kiinnostavat vieläkin, ellei
sivistyksen piiristä sitten ole vallan pudottu pois.
Joka tapauksessa
vallankumous lupasi kansojen kevättä ja imperiumien hajoamista. Venäjällä sen
puolesta agitoivat ahkerasti bolševikit, jotka valmistautuivat
jatkamaan imperialismia toisin keinoin. Ukrainassa valtaa halusivat itselleen
mitä moninaisimmat ryhmät, maa ei ollut jakaantunut kahtia vaan paljon
useampaan osaan.
Joka tapauksessa
vallan sai käsiinsä keväällä 1918 Pavel Skoropadski, entinen tsaarin kenraali,
joka saksalaisten tuella toteutti maassa vallankaappauksen ja julistautui
Ukrainan hetmaniksi. Hänen esi-isänsä
oli ollut Ivan Skoropadski, joka oli 1700-luvulla toiminut hetmanina ystävämme,
Kaarle XII:n joukkoihin liittyneen Mazepan jälkeen.
Tähän uuteen
Ukrainan valtioon Suomikin lähetti erikoislähettiläänsä Herman Gummeruksen,
joka kuitenkin joutui lähtemään maasta samoin kuin itse Skoropadski sen jälkeen
kun saksalaiset hävisivät maailmansodassa ja joutuivat tyhjentämään
miehittämänsä alueet.
Skoropadskin tie
johti Saksaan, jossa hän kuoli vuonna 1945 pommituksessa saamiinsa vammoihin.
Skoropadskin
vanha rykmenttitoveri jo Chevalier-kaartin ajoilta, 1800-luvun lopulta, oli
häntä kuusi vuotta vanhempi Mannerheim.
Molempien
sotilasura oli aika samanlainen, Chevalier-kaartiin Skoropadski meni paašikoulun
kautta, Mannerheim Nikolain ratsuväkiopiston kautta. Siellä he joka tapauksessa
tutustuivat, samassa kodissa kun kasvoivat. Rykmenttihän on sotilaan koti ja
oli sitä aivan erityisen suuressa määrin tuon ajan Venäjällä.
Kohtaamisia
taisi olla myöhemminkin, myös maailmansodan aikana. Joka tapauksessa vanhat
toverit sinuttelivat toisiaan myös kirjeissään. Venäjällä sinuttelu oli ja on
mahdollista vain läheisten tuttavien kesken.
Noita kirjeitä on
julkaistu Ella Joffen teoksessa, jonka nimi venäjäksi on Linii Mannergejma ja suomeksi Mannerheim
-Chevalierkaartin kasvatti.
Kirjeissään
1930-luvulla Skoropadski etsi yhä Mannerheimin tukea omalle hetmani-Ukrainan
aatteelleen, mutta ei sitä ilmeisesti saanut. Mannerheim varoi leimautumasta
emigranttien kanssa vehkeileväksi konspiraattoriksi.
Mutta mitä
yhtäläisyyksiä sitten Mannerheimin ja Skoropadskin ja heidän kansallishenkisten
pyrintöjensä välillä oikein oli vai oliko mitään?
Molemmathan
edustivat yläluokkaa ja olivat henkilökohtaisessa suhteessa keisarilliseen
perheeseen. Tsaaria he palvelivat uskossa ja totuudessa, eivät ”pientä
isänmaataan”. Skoropadski oli sivusadjutantti ja Mannerheim keisarillisen
seurueen upseeri.
Molemmat olivat
tietenkin myös kaukana rahvaasta. Skoropadski ei juuri osannut ukrainaa, vaikka
muutti nimensä muotoon Pavlo Skoropadski. Myös Mannerheim oli vähän aikaa
Kustaa Mannerheimo.
Mannerheim
saattoi katsoa uskollisuudenvalansa lakanneen olemasta voimassa sen jälkeen,
kun keisari oli luopunut vallasta. Vallankumouksellisen Venäjän palveleminen
hävetti. Ryhdyttyään Suomen palvelukseen hän kyllä sitten palveli myös sitä
tinkimättömän uskollisesti, vaikka kiusaaja näyttää kovin houkutelleen
osallistumaan Pietarin valtaukseen, mikä olisi sitten taannut uuden Venäjän
suosion kotimaalle.
Skoropadskikin
olisi hyväksynyt yhteyden Venäjään valtioliiton muodossa. Hänen hetmani-Ukrainan
liikkeensä ei ollut enempää venäläis-kuin puolalaisvastainen, hän vakuutti
Mannerheimille, mikäli nuo maat eivät omasta puolestaan antaisi aihetta
antagonismiin.
On selvää, ettei
myöskään Mannerheim ollut venäläisvastainen, mutta bolševismi oli hänelle sen sijaan
kuin punainen vaate. Neuvostoarkistoista selviää, että marsalkka saattoi aikoinaan
1930-luvulla neuvostomaan lähettilään noloon asemaan kääntäessään aina selkänsä
tämän lähestyessä ja kieltäytymällä tervehtimästä.
Tuskin osuu
kovin kauas harhaan, jos sanoo, että nuo molemmat herrat edustivat vanhaa
ylimyksellistä kosmopolitismia, joille varsinainen rahvaan nationalismi oli
verasta. Sellaista muistan Mannerheimin pelänneen vuonna 1944, kun oli
irtauduttava sodasta.
Ukrainan
kansallisten pyrintöjen tukahduttaminen tsaari-Venäjän toimesta oli tietenkin
vääryys ja samaa voidaan sanoa siitä venäläistämisestä, mitä tsarismi suoritti
Suomessa 1900-luvun alkupuolella.
Kansallinen
reaktio sortoa vastaan on väistämätön, mikäli kyseessä ovat kyllin korkealla
sivistystasolla olevat kansat.
Tällä ei kuitenkaan
ole mitään tekemistä etnisten puhdistusten ja rotuvihan kanssa. Ne taas ovat
luonnollisten kansallisten perustarpeiden ja -oikeuksien loukkauksiin liittyviä
sairaalloisia ääri-ilmiöitä. Tai sikäli niillä on tekemistä, että jälkimmäiset
viihtyvät edellisten liepeillä ja poikkeustilanteissa saattavat ottaa vallan
kuten eloonjäämisestään taisteleva ruumis kehittää kuumeen ja muita ikäviä
oireita.
Vanhan koulun
miehenä Skoropadski ei näytä ymmärtäneen natsismin koko barbaarisuutta ja
kuvitteli vielä sodan aikana, että natsit saattaisivat tukea Ukrainan
kansallista aatetta muista kuin taktisista syistä ja omaksi hyödykseen.
Mannerheimillä
ei tällaisia harhakuvitelmia varmastikaan ollut. Hän ymmärsi reaalipolitiikan
asettamat mahdollisen rajat ja huolehti maansa käytöksen kunniallisuudesta
silloinkin kun se oli vaikeaa.
Mutta miksi
Mannerheim onnistui Suomessa, mutta Skoropadski epäonnistui Ukrainassa? Vanhan
imperiumin palveluksessa ollessaan molemmat olivat sen uskollisia poikia ja
tuskin edes haaveilivat kotimaansa erottamisesta Venäjästä.
Imperiumin
hajoaminen vain yksinkertaisesti teki siitä tosiasian ja tarjosi tilaisuuden
päteville ja kunnianhimoisille miehille. Suomi oli jo valmis valtakunta, mutta
Ukraina ei. Mannerheimin tarvitsi vain voittaa punaiset, sen jälkeen
ympärysvallat tekivät selvää saksalaisista.
Skoropadskin
valta oli sen sijaan huterammalla pohjalla. Kun saksalaiset lähtivät, oli hänen
viisainta pakata tavaransa ja seurata. Suomessa ei revanssia uskallettu
yrittää, kun taas Ukrainassa siihen oli paljonkin halua ja resursseja.
Neuvosto-Ukraina
oli kyllä sekin eräänlainen kansallinen valtio, vaikka imperiumi sitä sortikin.
Ehkäpä vasta se loi edellytykset itsenäiselle Ukrainalle, joka sitten syntyi neuvostokauden
rajoissaan vuonna 1991 kuten itsenäinen Suomi oli syntynyt vuoden 1812
rajoissaan vuonna 1917.
Skoropadskia on
ennen tapana nimittää halveksivasti saksalaisten sätkyukoksi, mutta nyt
suhtautuminen on toisenlaista. Hänet on nostettu kansakunnan kaapin päälle
Ukrainassa, kuten vanha rykmenttitoverinsa Mannerheim Suomessa. Ei häneen ihan
samanlaista henkilöpalvontaa kohdistu, mutta arvostusta kuitenkin.
Siinäpä kiintoisa dokumentin aihe. Kuka tämä toimittaja on ja kuka mahtaa olla julkaisijana?
VastaaPoistaVenäjällä Skoropadski on tosiaan kirottu alimpaan koloon. Ilmeisesti häntä käytettiin natsipropagandassa; mitään todellista osaa hänelle ei liene ollut Kochin komissariaatissa vai oliko? Vai lieneekö miehen maine kasvanut nykyiseen mittaansa vasta Ukrainan kriisin seurauksena?
Mannerheimin puolustukseksi voisi todeta, että hän tuskin levitti propagandaa kommunisteista murto-osaakaan siitä määrästä, mitä kommunistit (ja SNTL) levittivät hänestä. Marskin käytös taisi heijastella räksytyksen seurauksia laajemminkin: ystävällisille suhteille ei ollut pohjaa.
Ei hän omaa kansaansa vastaan minun tietääkseni toiminut. Mutta ainakin Kiovassa hetmanien museossa hänellä oli oma paikkansa jo ennen tätä nykyistä kriisiä.
VastaaPoista"vaikka kiusaaja näyttää kovin houkutelleen osallistumaan Pietarin valtaukseen, mikä olisi sitten taannut uuden Venäjän suosion kotimaalle."
VastaaPoistaOnko sitä muuten tutkittu, että jos Pietarin hyökkäys olisi johtanut tsaarinvallan palauttamiseen tai ainakin boshevikkien syrjäyttämiseen, olisiko Mannerheim hyväksynyt Suomen palauttamisen Venäjän yhteyteen?
Voihan siitä halutessa erityistutkimuksenkin tehdä, mutta ei kukaan näytä näillä nykysillä dokumenteilla moista väittäneen.
VastaaPoistaKun keisaria ei enää ollut, ei Mannella todennäköisesti ollut mitään sidettä eikä intressiä Venäjää kohtaan.
Mannerheimin kerrotaan haaveilleen bolsevikkien kukistumisesta ja Pietarin (siihen aikaan Leningrad) palautumisesta hänen nuoruutensa kaltaiseksi. Hän piti sitä sivistyneenä ja hienostuneena paikkana.
PoistaToisaalta vuosikymmenet Suomessa karsivat Mannerheimista romantikon. Samaan aikaan natsi-diktaattori adolf hitler haaveili Pietarin hävittämistä niin, ettei jäljelle jäisi mitään jälkiä.
Pietari oli Pietari Suuren monumentti ja Venäjän valtapyrkimysten astinlauta. Sitä se on vieläkin. Sellaisena hitler vihasi kaupunkia yli kaiken. Kuvaavaa on, ettei hitler antanut Moskovasta vastaavia lausuntoja.
Terveisin,
Nikke
"Toisaalta vuosikymmenet Suomessa karsivat Mannerheimista romantikon."
PoistaNyt oli puhe vast'ikää Venäjän armeijan ja tsaarin jättäneestä vuoden 1918-19 Mannerheimista. Kun tätä houkuteltiin osallistumaan valkokenraalien (Kornilov?) hyökkäykseen, herää kysymys, oliko hän tuossa vaiheessa lopullisesti sitoutunut itsenäisen Suomen asiaan, semminkin kun valkoiset kai eivät olleet myöntämässä Suomelle itsenäisyyttä. Ts olisiko Mannerheim ollut valmis uhraamaan Suomen bolshevikkien kukistamiseksi.
Kornilov ei hyökännyt vuoden 1917 jälkeen eikä edes silloin. Ei hän myöskään 1919 ollut uhraamassa itsenäisyyttä.
Poista