Huumoriväkeä
Лев Бердников, Всесутейший Собор. Смеховая культура царской России. АСТ,
Москва 2019, 286 с.
Pietari Suuren Kaikkeinjuopuneimamsta
synodista (Всесутейший, всепянейший и сумаброднейший Собор) olenkin joskus jo kirjoittanut
(https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=ruhtinaspaavi
).
Berdnikovin teos
käsittelee enimmäkseen tätä uskomatonta instituutiota, mutta on laajentanut
näkökulmaansa käsittämään myös Iivana Julman, tuon ”verisen ilveilijän”,
Grigori Potjomkinin, Aleksandr Menšikovin ja eräitä muitakin. Hulluttelija
Suvorovia jää joukosta kaipaamaan.
Teemahan on
tsaari-Venäjän naurukulttuuri, josta aikoinaan esitti uraauurtavan näkemyksensä
jo Mihail Bahtin.
Mitä tulee
keskiajan ja renessanssin naurukulttuuriin, se tietenkin oli aivan erilainen
kuin nykyinen farisealainen sievistelevien hupsujen poliittisesti korrekti
kulttuuri, jossa nauru itse asiassa taitaakin olla jo sinänsä epäilyttävä
ilmiö.
Joku Rabelais on
joka tapauksessa meidän aikamme näkökulmasta aika vähän huvittava hahmo, vaikka
aineenvaihduntaan liittyvien tapahtumien hyperbolinen esittäminen varmaan
aikoinaan nauratti. Myös esimeriksi Grimmelshausenin Simplicissimuksessa
on vahvasti anaalihuumorin aineksia.
Tämä kirja on
kuitenkin erilainen. Kiinnostava seikka sen esimerkeissä on, että ne ovat
yhteiskunnan huipulta ja useassa tapauksessa, joskaan eivät aina, myös
liittyvät julmuuksiin. Pilaa siis tehdään samalla kun murhataan.
Ryhtymättä
analysoimaan syvällisesti aikakausien naurukulttuureja, tuntuu äkkiseltään
siltä, että tämän kirjan esimerkkejä yhdistää pilkanteko äärettömän vallan
välineenä ja todisteena.
Pietari Suuren Kaikkeinhulluin
ja kaikkeinjuopunein synodi pilkkasi kirkkoa ja uskontoa niin räikeästi
kuin yleensä oli mahdollista. Pietari tiesi itseään pidettävän antikristuksena
ja nauroi koko asialle käyttäytymällä, kuten siihen rooliin kuuluu.
Itse asiassa
alastomien antiikin jumalien tuominen pyhän Venäjän keskelle Kesäpuistoon ja
Pietarhoviin oli varmasti jo vanhan Venäjän silmille sylkemistä, kuten
tietenkin myös vaatimukset uudesta vaateparresta ja partojen ajelusta ja
monesta muusta huimapäisestä uudistuksesta.
On haluttu
väittää, ettei Pietari pilkannut uskontoa, vaan kirkkoa ja nimenomaan
katolisuutta.
Uskokoon ken
tahtoo. Siitäkö todistaa se, että parodioitiin kirkollisia menoja ja
esimerkiksi kysyttiin ”Ryyppäätkö?” sen sijaan, että olisi kysytty ”Uskotko?”
ja pirskoteltiin pyhitetyn veden sijasta olutta ja vodkaa.
Sitäkö todistaa,
että termit väännettiin hävyttömiksi (monahuijnja nunnan eli monahinan
sijasta, kun käytettiin karkeimman kirouksen sisältävää sanaa jobimatstvovat
anateeman sijasta jne.)? Ei tuossa menossa enää oikein voi nähdä pelkkää
katolisuuteen rajoittuvaa uskontokritiikkiä.
Pietari Suuren
kutsumanimi tämän synodin menoissa oli Pahompihahui, mutta hän ei ollut
seurueen puheenjohtaja, vaan teki sellaisen eräästä Romodanovskista. Tämä oli ruhtinaskeisari
jota Pietari nöyrästi palveli ja otti häneltä vastaan ylennyksiä. Romodanovskilla
oli itse asiassa aivan todellista valtaa.
Ehkäpä juuri tuo
tahallinen itsensä alentaminen oli todellista itsevaltiudella poseeraamista.
Kunnioitus ei ollut lavastuksista kiinni…
Pietarin
perustama Juudas Iskariotin ritarikunnan hopeinen ritarimerkki, joka
painoi kilokaupalla, jäi ripustamatta hetmani Mazepan kaulaan, kuten alkuperäinen
tarkoitus oli. Mazepahan kuoli Benderissä, Turkin puolella, jonne oli siirtynyt
Kaarle XII:n mukana. (https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=mazepa
).
Sen sijaan se
ripustettiin ruhtinas Juri Šahovskoin kaulaan, vaikka häntä ei
tapettukaan. Kyseessä oli vain Pietarin vastaus Šahovskoin sutkaukseen, jonka
mukaan Juudas sai Jeesuksen kavaltamisesta kovin vähän hopearahoja.
Iivana IV
Hirmuinen oli sadistisen julma hallitsija, joka jo pienenä harjoitteli kiduttamalla
eläimiä. Vallassa ollessaan hän ehtimiseen harrasti pilantekoa lähimmillään,
jotka yhtäkkiä ja ilman mitään syytä saattoivat tulla hänen uhreikseen. Se, jos
mikä, oli äärettömän vallan osoitus ja omalla vallantäyteydelläänhän Iivana
erityisesti ylpeili. Hänen rinnallaan läntiset hallitsijat eivät olleet mitään.
Itse asiassa
koko Iivanan Opritšnina oli parodia munkkiveljestöstä ja myös
siinä tuotiin julki suurin mahdollinen röyhkeys, joka ilmeni jumalanpilkkana.
Totta on,
että Iivana sitten myös harjoitti suuria katumusseremonioita, vakavissaan tai
ei. Mutta kaikellahan on aikansa, kuten Saarnaaja sanoo.
Huumorintajua
osoitti vaikkapa erään hovimies Ovtsynin (Lampaala) hirttäminen yhdessä
lampaan kanssa tai erään luostariin piiloutuneen miehen surmaaminen räjäyttämällä.
Tuomion perusteena oli, että munkit kuuluvat enkeleihin ja heidän tulee lentää
taivaaseen.
Iivanan
kohdalla vertauskohdaksi tulee tietenkin myös markiisi de Sade, joka etsi
suurinta mahdollista rikosta. Vasta sellaisesta tuo elukka sai suurimman tyydytyksen.
(Ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=sodoman+120
).
Niin
sanotun huumorin avulla rikokseen saattoi liittää vielä rienauksen, joka
täydensi suorituksen.
Iivanan ja de Saden suora perillinen on nyt elokuvateattereissa pyörivä Jokeri.
VastaaPoistaIhmisen tarina eletään, mutta voidaan kertoa niin monella tavalla. Klaus Weckroth ehdotti että sosiologit voisivat säätää elämän väritelevisiosta värit pois, koska mustavalkoinen kuva antaa paremman käsityksen siitä mistä todellisuudessa on kyse. --- Sadut voivat kertoa todellisempia tarinoita kuin uutiset. Sarjakuvat saattavat olla yhtä syvällisiä kuin maailmankirjallisuuden mestariteokset.
Todd Phillipsin Jokeri kertoo aikalailla tyhjentävästi tavan jolla itsetuho ja tuho jossain mielen symbioottisessa syvyydessä sulavat yhteen ja muuttavat ihmisen, hmmm, hirviöksi. Kyllähän siihen tarvitaan monenlaisia aineksia, toivottomasta lähipiiristä ja yhteiskunnasta aina omaan vereen ja lihaan alusta asti liuotettuihin "geneettisiin" myrkkyihin saakka.
Henkilöhistorian kertomisesta Jokeri-elokuva voisi opettaa historioitsijoille valtavan paljon. Se nimittäin ihan perustavalla tavalla pelaa katsojan kanssa tuota jokerikorttia. Siis korttia jolla on kaikki arvovaraukset hallussaan, jota voi käyttää minkä tahansa käden yhteydessä.
Suosittelen vahvasti. Elokuvataiteessa on lopulta varsin vähälukuinen määrä kaikenlaisen kritiikin -- moraalisen, tiedollisen, esteettisen -- kestäviä ja ikuisia arvoja omaaviamestarutöitä, mutta tässä on nyt selvästi yksi sellainen. Elokuvakriitikoiden jutuista ei kannata perustaa yhtään, he ovat pimeissä teatterinnurkissa kasvaneita friikkejä, joilla ei ole tarvittavaa yleissivistystä eikä älyllistä herkkyyttä analysoimaan mestariteoksia.
Kiitos vinkistä!
VastaaPoistaStalin Khlevniuk vai stalin kotkin? onko pidempi ajan arvoinen
VastaaPoistaHlevnjuk (suomalainen translitterointi). Pitempi on perusteellisempi, mutta kiteyttäminenkin on tärkeä taito. Hyvä kirja, paljolta peruskauraa aikakaudesta.
VastaaPoistaok, kiittos
VastaaPoista