Venäjän
historian kirottu kysymys
Евгений Анисимов, Петр Первый. Благо или зло
для России? Новое литературное обозрение 2017, 271 с.
Venäjän
aatehistoria voidaan äärimmillään tiivistää yhteen kysymykseen: mikä oli
Pietari Suuren merkitys Venäjälle?
Tunnetusti hänen
elämäntyönsä oli maansa ns. länsimaistaminen, joka sitten tehtiin aivan
tietyillä menetelmillä ja jonka menestyksestä ja tuloksista voidaan
loputtomasti kiistellä.
Zapadnikit ovat
olleet sitä mieltä, että Pietarin työ on vielä kesken ja pitää saattaa loppuun.
Slavofilit taas ovat ruikuttaneet kaipuuta menetettyyn paratiisiin ja
haikailleet paluuta sinne.
Pietarille
Venäjällä annettu rooli on vaihdellut Jumalasta (Lomonosov) Antikristukseen(vanhauskoiset).
Koko tuon
kiehtovan ja mutkikkaan tarinan keisarin hahmon alituisesta muuttumisesta aina
nykypäivän aattoon saakka on mainiosti esittänyt amerikkalainen Nicholas
Riasanovsky magnum opuksessaan The Image of Peter the Great in Russian
History and Thought.
Jos Venäjän
historiasta pitäisi lukea vain yksi kirja, tämä olisi hyvä valinta.
Mutta ei ole
huono tämä tohtori Anisimovinkaan kirja. Kirjan tason voi jo arvata sen
kustantajasta, joka ei suinkaan kuulu niihin, nykyisin valitettavan yleisiin
firmoihin, joille kirjan laatu ei merkitse mitään ja raha merkitsee kaikkea.
Sitä näyttää mukavasti saavan esittämällä mahdollisimman älyttömiä väitteitä.
Tämän kirjan kirjoittaja
on sitä paitsi historiatieteen tohtori ja Pietari Suuresta kolme monografiaa
kirjoittanut spesialisti eikä mikään širokorad tai starikov, joiden
keltakantiset kirjat nykyään aina ensimmäisinä pistävät silmään kirjakaupoissa.
Anisimov on myös
mainio tyyliniekka, vaikka varookin laskettelemasta löysiä yleistyksiä.
Perusteltuja yleistyksiä aikakaudesta kyllä sen sijaan hänen tiedoillaan syntyy
paljonkin ja sehän on muuan tieteellisen tutkimuksen tavoite.
Kirja on populaaritieteellinen
eikä sisällä viitteitä, vaan ainoastaan pienen bibliografian, jossa kyllä ovat
parhaat nykyiset tutkimukset ja hieman vanhempiakin. Hieman erikoista on, että esitys
on organisoitu keskustelun muotoon, jossa vuoroin ovat äänessä Pietarin puolustaja
(potšitatel) ja vastustaja (nedobroželatel).
Itse asiassa nuo
termit tässä tarkoittavat kunnioittajaa ja pahantahtoista. Turhahan sellaista
on varsinaisesti kannattaa tai vastustaa, joka on jo haudassa, voisi ajatella.
Itse asiassa
kiista Pietarista on taas tai pikemminkin yhä vielä täydessä käynnissä. Kysykää
vaikka Izborskin klubilta eli niiltä kirjoittajan mainitsemilta patriooteilta,
joilla on kaalia parrassaan, mikä lienee sama asia.
En ryhdy tässä
sen tarkemmin selostamaan sitä, miten Pietaria on eri aikoina arvioitu ja
millaisiin äärimmäisyyksiin siinä on menty. Ei tekijäkään historiografiaan enemmälti
syvenny.
Siitä voi vain
todeta sen, että jo 1700-luvulla ilmestyi Pietaria ankarasti arvostelevia
teoksia. Ruhtinas Štšerbatov joutui naamioimaan oman kritiikkinsä vihamielisen
propagandan paljastamiseksi. Tekniikka oli siis sama kuin neuvostoaikana.
Myös
mainittava sinisukka Jekaterina Daškova uskalsi käydä Pietarin kimppuun, olihan
tämä jo kauan ollutkin vainaa.
Mutta
tarvitsiko Venäjä ennen Pietaria yleensä uudistusta? Onhan sitä löydetty yhtä
ja toista edistystä myös hänen edeltäjiensä ajalta, kun on osattu etsiä.
Vastaus on
sinänsä yksiselitteinen. Kyllä tarvittiin. Maassa oli vain pari hollantilaisten
tekemää rautatehdasta Tulan alueella ja se osti enimmät malminsa Ruotsista.
Ruotsalaiset
pilkkasivat tuohon aikaan venäläisiä Baltian rajalla ja se joutui turvautumaan
Vienanmeren kauppareittiin. Toinen vaihtoehto kyllä oli ja sitäkin käytettiin.
Ei venäläisiä ollut kielletty asioimasta myöskään esimerkiksi Nevanlinnassa eli
Nyenissä.
Mutta sen
imperiumin rakentaminen oli Pietarin suuri intohimo ja siihen liittyi viha
vanhaa Moskovan Venäjää ja itse sen kremliäkin kohtaan. Pyhän Pietarin kaupunki
taas pyrki olemaan nimenomaan länsiroomalainen imperiumin ydin.
Pietari halusi olla imperaattori eikä mikään
bysanttilainen tsaari. Arvattavasti hän olisi pöyristynyt, jos olisi voinut
nähdä Nikolain ja Aleksandran pukeutuneena ”aasialaisen” vuoden 1613 Venäjän
asuihin.
Imperiumista
voi olla kahta mieltä. Voimaa aina kunnioitetaan, mutta mitä mieltä on
loputtomassa alueen kasvattamisessa ja yhä uusien kansojen kokoamisessa saman
hallinnon alle? Epäilemättä siinä voi syntyä kosmopoliittinen yhteisö, mutta millä
kustannuksilla kaikki saadaan aikaan ja mitä hyvää tai pysyvää siinä edes on?
Suuri Suvorov
taisteli kaikki taistelunsa Venäjän ulkopuolella ja niin tekivät useimmat
muutkin kansan ja etenkin valtion juhlimat päälliköt. Ihmishenkien tuhlaus oli
valtavaa ja vallalla oli ajattelu, jonka mukaan sitä tavaraa kyllä riittää ja
akat tekevät uusia.
Vaaransa
siinä oli kuitenkin ja ilmeisesti suuria vaurioita todella kärsi myös
kansallinen geenipooli eli genofod, josta venäläisillä on aiheellisestikin
tapana kantaa huolta.
Pietari Suuren
vaikutus venäläisen elämään ulottui kaikkialle, kuten historioitsija Pogodin
1800-luvulla kuvaili. Aamulla vuoteesta noustessaan hän törmää heti kymmeniin
asioihin, jotka Pietari toi Venäjälle. Itse asiassa ei enää pitäisi puhua
venäläisistä, vaan petrovialaisista.
Vanha
Venäjä eli Rus todella jäikin Pietarin aikana menneisyyteen. Sen tilalle
tuli Rossija, Vserossijskaja Imperija, jonka imperiaalisuuden myös Länsi-Euroopan
vallat ennen pitkää tunnustivat. Voima se oli, joka sai tällaisen
mielenmuutoksen aikaan ylpeässä lännessä. Pietarista tuli keisari eikä
enää bysanttilainen tsaari ja hänen ”paratiisikseen” tuli uusi,
eurooppalainen kaupunki, Pietari.
Pietarin
paheet ja heikkoudet olivat monet, toisin kuin Kaarle XII:n, jonka puutteena
Voltaire sanoi olleen, ettei hänellä ollut heikkouksia. Suhde oli kenties
hieman samanlainen kuin Stalinin ja Hitlerin välillä. Eipä sikäli, Voltaire oli
myös Pietarin suuri ihailija.
Pietari
oli uskomattoman brutaali rienaaja, joka myös pani kirkon paikalleen. Papisto
vihaa häntä tänäkin päivänä ja sillä on syynsä.
Tänä
aikana, jolloin ”uskovaisten tunteiden loukkaaminen” on ankarasti sanktioitua
myös sekulaareissa valtioissa, kaikki se, mitä Pietari aikoinaan teki ja pystyi
tekemään, tuntuu käsittämättömältä. Kirjoittaja pitää Pietaria kuitenkin
syvästi uskonnollisena, hän vain erotti jyrkästi toisistaan kirkon ja uskonnon,
mikä kyllä ortodoksisuuden kohdalla on hieman vaikea ymmärtää.
Kruununperijä
Aleksein ympärille kertynyt tyytymättömien salakapinallisten joukko olisi
tuskin voinut jäädä syntymättä. Tulee mieleen, että vain terrori ja urkinta
tekivät mahdolliseksi Pietarin pysymisen vallassa. Kaksoisajattelu ja
kaksinaamaisuus olivat eloonjäämiskeinoja jo silloin.
Pietarin ”vallankumous
ylhäältä” tuo mieleen Kemal Atatürkin aikaansaannokset. Molemmat olivat
valtavia, titaanisia töitä, mutta niiden vaikutukset eivät ulottuneet loppuun
saakka, kuten voimme havaita nykypäivienkin kehityksestä.
Mutta mitä
mieltä Anisimov itse on Pietarista? Onko hän kannattajien vai vastustajien
riveissä? Kirjoittaja kieltäytyy asettumasta jommallekummalle puolelle. Pietari
ja hänen uransa nyt vain eivät ole yksiselitteisiä. Historiassa törmäämme
tällaiseen useinkin. Miten suhtaudumme Kekkoseen? Entä Staliniin? Bismarckiin?
Napoleoniin?
Itse
kullakin on sekä ansioita että syntejä. Toiset niistä eivät kompensoi toisia
eikä se totuus ole jossakin puolivälissä, vaan sekä-että.
Voimme aina kuvitella täydellisen suorituksen
myös valtiomiehille ja kritisoida heitä sen puuttumisesta, mutta ymmärtää voimme
asioita vasta kun perehdymme niihin syvällisemmin. Mikään tietokilpailutieto ei
siinä auta.
Tässä
muuten on yksi sellainen kirja, jonka suomentaminen saattaisi osaltaan täyttää
yhden niistä aukoista, joita meillä Venäjän historian suhteen niin paljon on.
Kirjan etuihin kuuluu hyvä luettavuus ja lukuisat konkreettiset esimerkit
aikakauden todellisuudesta niin Venäjältä kuin muualta.
"Venäjän aatehistoria voidaan äärimmillään tiivistää yhteen kysymykseen: mikä oli Pietari Suuren merkitys Venäjälle?...
VastaaPoistaZapadnikit ovat olleet sitä mieltä, että Pietarin työ on vielä kesken ja pitää saattaa loppuun. Slavofilit taas ovat ruikuttaneet kaipuuta menetettyyn paratiisiin ja haikailleet paluuta sinne."
Olen itse formuloinut asian siten, että Venäjän historia voidaan tiivistää yhteen lauseeseen: "Zapadnikkien ja slavofiilien loputon taistelu hegemoniasta Venäjällä".
Itse ajattelen, että Pietari oli valtaosaltaan myönteinen hahmo nostaessaan Venäjän päähänpotkitusta aasialaisesta hämärästä Eurooppalaiseksi suurvallaksihuolimatta keinojen tietystä karkeudesta, mutta hkä siellä vähempi ei olisi riittänyt. (Suomalaisena isänmaanystävänä en luonnollisesti pidä Pietarin kaupungin perustamisesta.)
"Itse kullakin on sekä ansioita että syntejä. Toiset niistä eivät kompensoi toisia eikä se totuus ole jossakin puolivälissä, vaan sekä-että."
Juuri tuota moniulotteista ajattelua kaipaa nykymaailmassa, joka tahtoo latistaa kaikki toimijat yksioikoisiksi hyvis/pahis-hahmoiksi. Ehkä siihen on siinä usalaisen maailmankuvan hegemonia.
Ym. kirjan suomentamista minäkin kaipaisin, joskin tiedän nykyisellä kustantamisajattelulla turhaksi toiveeksi. Aikuisten värityskirjat (!) kun tuottavat paremmin ja onhan tyhmennettyä kansaa helpompi hallita.
Eursentrisen maailmankuvan tuottanut historiallinen kehitys on ilmeisemmin nyt päättymässä.
VastaaPoistaTuon eurosentrisen,eli Europpaa koko telluksen mittatikkuna pitäneen aikakauden eräänä erityispiirteenä oli,aasialaisten, mogolien esittäminen jotenkin alempana ihmislajina.
Tuosta kultuurillisesta ajatustavasta kumpuaa esimerkiksi meidän suomalaisten pitäminen alempiarvoisina mogooleina, minkä kiistämiseentarvittiin erään missin nimeltä Toivonen, miss europpamme lausunto,ettemme me suomalaiset mitään vinosilmäisiä mogooleja ole.Kuitenkin,kuten vanha hippimusikaali toteaa, aika sirrtyy itäänpäin,silloin myös vanhat tarinat itäisistä vainolaisista joutuvat uudelleen tarkasteluun, koska läntisen historiankäsityksen on kierouttanut juuri tuo eurosentrisyys ja sen tuoma probakanda.
"Jekaterina Daškova uskalsi käydä Pietarin kimppuun, olihan tämä jo kauan ollutkin vainaa."
VastaaPoistaTuostapa tunnetkin suuren johtajan taikka leijonan: vain kuolleena uskalletaan kimppuun käydä!
"Voimaa aina kunnioitetaan, mutta mitä mieltä on loputtomassa alueen kasvattamisessa ja yhä uusien kansojen kokoamisessa saman hallinnon alle"
VastaaPoistaSiinä on Venäjän tragedia: mannermaavaltiona ilman ns luonnollisia rajoja (vrt Ranska) se on aina ollut pakotettu "turvaamaan" rajojaan yhä uusilla ja uusilla valloituksilla. Jos se ei ole hyökännyt ts ollut suhteellisesti ylivoimainen, sitä vastaan on hyökätty (esim mongolit/tataarit, puolalaiset, ruotsalaiset ja saksalaiset). Ei turhaan ole sanottu, että Venäjä tuntee rajansa turvalliseksi vasta kun omat joukot ovat sen molemmilla puolilla.
Uusien alueiden valloituksen sivuhaitta on sitten uudet valoitetut kansat.
Erinomainen kirjoitus. Toivoisn vain kyrilistn kirjainten tranlitterointia. Kun niiden tuntmeuseni on skandalimaisen huono.
VastaaPoista