Kansallinen museo
Englantilaisilta
tunnetusti puuttuu kansallismuseo, mikä on taas yksi tuon omituisen kansan
pikku erikoisuuksia. National Portrait Gallerya on ehdotettu sellaisen
korvikkeeksi, mutta eihän se nyt oikein onnistu.
Toki sitten on
parikin sotamuseota ja sota kyllä aina kuuluu sekä valtion että kansakunnan
suuriin hetkiin, mutta kuuluuhan niihin paljon muutakin, luojan kiitos.
Virolaisten kansallismuseo
taas, siellä Tarton lentokentällä on valtava kielitieteellis-kansatieteellinen
kokoelma eikä muuta. Se on lajissaan vaikuttava, mutta suuntaukseltaan kovin
omaleimainen. Se selittynee paljolta siitä, että virolaisilla kuten
suomalaisillakin, varsinainen valtiollinen historia on aika tuoretta.
Toki me molemmat
voisimme helposti nostaa myös esille vanhoja taruja esihistorialliselta ajalta
naapurien kronikoiden ja kansanrunouden pohjalta.
Mutta sellainen
kuuluisi kansallisromantiikkaan, joka on kovin kaukana nykypäivästä.
Ruotsalaisilla
on paitsi hieno armeijamuseo ja laivastomuseo, myös mainio historiallinen
museo, jonka nimenä ei kuitenkaan ole kansallismuseo. Lisäksi on vielä Nordiska
museet, joka on sangen kansallinen luonteeltaan sekin ja lisäksi paljon
muuta.
Syystä tai
toisesta kuitenkin kansallismuseon nimi on varattu taidemuseolle, joka ainakin
nyt on vain pieneltä osalta kansallinen ja pyrkii sen sijaan esittelemään koko
maailman tai ainakin länsimaisen kulttuuripiirin parasta taidetta
kansallisuuteen katsomatta, siis vähän kuten meidän Ateneumimme.
Kun tuo museo
taas remontin jälkeen aukesi, oli se pakko käyvä katsomassa eikä siinä aika hukkaan
mennytkään.
Nationalmuseetissa
ei ole Eremitaasin loputonta paljoutta, mutta komeutta kyllä aivan
riittävästi entisen suurvallan tarpeisiin. Myös 1800-luvun historiamaalaukset
seinillä antavat, toden totta, tiettyä kansallisen pyhätön tunnelmaa.
Eteisaulaan
maalattu fresko Keskitalven blot kuuluu saaneen aikaan Ruotsin
taidehistorian suurimman skandaalin. Kyseessähän on viikinkien barbaarisuutta
havainnollisesti kuvaava maalaus, jossa uhripappi valmistautuu tappamaan
alastoman nuoren miehen Torin vasaralla ja punakaapuinen avustaja pitelee
selkänsä takana veistä, jonka avulla toimitusta sitten on tainnutuksen jälkeen määrä
jatkaa.
Tämä taisi olla
liikaa aikansa patriooteille, joiden mielestä maan menneisyys myös villillä
viikinkiajalla ansaitsi kunnioitusta. Kuten tunnettua, myös sankarikuninkaiden
arvosteleminen oli åitkään hyvin arkaluontoinen asia, jota vasta August Strindberg
taisi uskaltautua tekemään Kaarle XII:n kohdalla ja sai siitä myös
asianmukaista palautetta.
Sivumennen
sanoen, nykyään Blot-juhla on yhä käytössä ainakin Helsingissä pursiseura
Sindbadilla, joka käsittääkseni viettää sitä varsin sivistyneesti ja asiallisesti.
Kansalliset
symbolit ovat herkkiä asioita tai ainakin olivat vielä sata vuotta sitten ja
sitä ennen. Elävästä mallista tehty, Kustaa II Adolfia esittävä veistos ei
imartele malliaan ja tuo esille muun muassa tämän voimakkaan kierosilmäisyyden.
Itse kokoelmissa
ei kuitenkaan ollut montakaan varsinaisesti kansallista teosta. Kaarle XII:n
ruumiin kuljetusta yli Norjan vuorten kuvaava mahtiteos on poikkeus maalausten
joukossa. Vaikuttava toki myös on Sergelin veistosten kokoelma, joka tuo
mieleen sen, että meillä koko veistotaide alkoi vasta sata vuotta myöhemmin,
niin valtakunnanosa kuin olimmekin.
Joitakin
hallitsijoiden kuvia museossa toki on, mutta ei esimerkiksi sellaista
kuvagalleriaa, jota olisi mukava näyttää koululaisille. Ehkäpä on ajateltu,
ettei ole sopivaakaan ihan kaikille kansanryhmille kertoa Ruotsin vanhasta
historiasta, joka ei kuitenkaan ole heidän omaa historiaansa.
Ranskassahan jokunen
aika sitten pilkattiin kovin koulun lukukirjoja, joissa aloitettiin kappale
sanomalla ”esi-isämme, muinaiset gallialaiset”. Eiväthän erämaan ja savannien
poikien sukujuuret Galliassa olleet.
Mutta millainen
on se kansakunta, jonka historia hajoaa lukemattomiksi eri puolilta maailma
saapuneiden eri kuppikuntien historioiksi? Entä mitä ymmärtävät vanhasta
taiteesta sellaiset sukupolvet, joille ei lainkaan opeteta antiikin historiaa
eikä kristinuskon ja juutalaisuuden pyhien kirjojen sisällystä?
Ruotsissahan oli
aivan hiljattain tietääkseni jo päätetty luopua antiikin historian
opettamisesta, mutta peruttiin sitten aie ihan viime hetkessä.
Kaikkinensa, tuo
uudelleen avattu kansallinen taidemuseo on yhtä hyvä ja kiinnostava kuin
ennenkin. Sen vanhojen, usein uskonnollisia aiheita käsittelevien mestariteosten
äärellä tekee mieli viipyä pitkäänkin. Uusi design-osasto sen sijaan näyttää,
yleisestä kävelyvauhdista päätelleen, jättävän useimmat kylmäksi.
Tukholma on myös
täynnään hyviä ja komeita kirkkoja. Käväisin nyt sekä Katariinan kirkossa että Ruotsin
katolisessa tuomiokirkossa. Jälkimmäinen näyttää olevan ainakin puolalaisten
suosiossa. Muutenhan uskonnollisuus kristillisyyden osalta on tuossa maassa
huvennut kovin vähiin, minkä voi todeta selailemalla sanomalehtien kuolinilmoituksia.
Ranskalaiset
tutkijat tekivät takavuosina johtopäätöksiä uskonnon hiipumisesta omassa maassaan
tutkimalla hautakivien kirjoituksia. Vielä 1800-luvun alussa muistelen suuren
osan viitanneen ylösnousemukseen ja jälleennäkemisen toivoon. Sittemmin tämä
jäi pois muodista. Ehkäpä syynä oli uskon puute.
Ruotsalaisten
lehtien kuolinilmoituksissa on nykyään mitä moninaisimpia pikku kuvia ja vinjettejä
ja risti taitaa olla kaikkein harvinaisimmasta päästä. Yleisempää muistelen
olevan veneilyyn liittyvän aihepiirin, purjehtimisen tai soutamisen johonkin
toiseen paikkaan, ehkäpä Styx-virran yli.
En tiedä, onko
uskonto Ruotsissa suorastaan täydellisessä lamassa ja onko edes nationalismi
henkitoreissaan. Luulen, että viimemainittu on vain omaksunut uusia muotoja,
vaikka kansakunnan olemassaoloa vastaanhan kai sielläkin saarnataan.
Ruotsin lippu ja
värit ovat kuitenkin siellä yhä useimmille suuri yhdistävä symboli ja ylpeyden
aihe eivätkä syyttä olekaan. Toki niiden symboliikka onkin aika toisenlainen
kuin oman lippumme ja omien väriemme lyhyt tarina.
Kristillisyydestä
voisi kyllä olla hieman huolissaan. Kun yksi uskonto menee, tuppaa toinen
tulemaan sen tilalle. Pikku Gretan saarnaama variantti vaikuttaa kaikessa
lapsellisuudessaan aika vaarattomalta, mutta toisaalta myös siinä on tietty
fanaattisuuden ja totalitaarisuuden vivahde.
Kansa, joka
joskus oli innostunut uhraamaan ihmisiä, voisi varmaan tehdä saman
uudelleenkin, kunhan tarpeeksi vakuuttavia perusteita esitettäisiin. Virallisen
liturgian lällärikamaa ei kannata ottaa ihan vakavissaan. Pintaahan se vain on
ja molempien sukupuolten tädeille tarkoitettua.
"mitä ymmärtävät vanhasta taiteesta sellaiset sukupolvet, joille ei lainkaan opeteta antiikin historiaa eikä kristinuskon ja juutalaisuuden pyhien kirjojen sisällystä?"
VastaaPoistaKieltämättä tuntuu kun on ollut taidemuseovierailulla jonkin sellaisen kanssa, joka on saanut pelkän maailmankatselmustiedon opetuksen, että ohueksi on yleissivistyskin jäänyt eikä suurin osa teosten symboliikasta aukea; tylsää seuraa. Aavikon poikien seuraa en ole edes yrittänyt.
Kävin remontoidussa ja kokoelmiltaan uusitussa Tukholman Nationalmuseumissa vuosi sitten ja uudestaan tänä syksynä. Viimevuotinen pettymys ei tuntunut kokoelmien äärellä lainkaan lientyneen. Uusittu museo on eräänlainen bastardi: maalaustaiteen ja esinemuseon sekava sekoitus. Ennen niin hienot maalaustaiteen sarjat, vaikkapa Ruotsin kansallisromantiikka, on pirstottu ja typistetty harvennetuiksi maalauksiksi kaikenlaisten jättiläisvaasien ja mahalipastojen yms. sekaan. Suunnittelukokouksissa on taatusti diskuteerattu satoja tunteja (Arellin johdolla?), mutta lopputulos minun mielestäni lähes täysi mahalasku. Toivottavasti esimerkki ei leviä Suomeen.
VastaaPoistaEn enäää oikein muista sitä vanhaa. Tuttua lähes kaikki kyllä oli. Se kansallisuus oli tosiaan kappaleina.
Poista"Kansa, joka joskus oli innostunut uhraamaan ihmisiä, voisi varmaan tehdä saman uudelleenkin, kunhan tarpeeksi vakuuttavia perusteita esitettäisiin. "
VastaaPoistaKyllä Pyhä Ilmastonmuutos tai sen estäminen voisi hyvinkin tuollaisia toimi edellyttää, se olisi todellinen ilmastoteko monessakin suhteessa. Oikein toimittuna ratkaisisi myös naudanlihaongelman. Vasaralla päähän kopauttaminen yksilö kerrallaan tuntuu vaan ongelman suuruuteen nähden hitaalta ja tehottomalta...
Muusta aiheesta: Sain juuri käsiini uuden Oleg Hlevnjukin Stalin-elämäkerran. Otavalta melkoinen rimanalitus: kirja on käännetty englannista, ei alkuperäisestä venäjänkielisestä! Olisivat jättäneet suomentamatta, jos ei kustantajan rahat riitä kääntämään alkuperäisestä.
VastaaPoistaItselläkin on menossa, hyytävää tekstiä. Toivottavasti arvon blogistimme kirjoittaa blogin siitä.
PoistaKirjassa oli muuten mielenkiintoinen näkökohta Talvisotaan: toisin kuin Visuri-Murtorinne antaa ymmärtää Hlevnjuk ajattelee, ettei sota olisi ollut myöntymällä vältettävissä.
Itse ajattelen, että vaikka myönnytykset olisivat riittäneet 1939, vuonna 1940 ne eivät enää olisi vaan vaatimukset olisi ollut Baltian maiden kaltaiset, vain huonommista asetelmista ja ilman Saksan kunnioitusta.
Niin, vuosista 1939 - 1940. Alpo Rusi on aivan äskettäin kirjoittanut näin: ""Oliko talvisodan aikana syntynyt kavennettu kansanvalta, "demoktatuuri", yhtenä syynä siihen, että mitään realistista vaihtoehtoa ei [ns.välirauhan aikana] todellisuudessa edes punnittu? Laitettiinko näin ollen kaikki kortit demokratiasta luopuneen natsi-Saksan varaan, mikä oli kaikesta huolimatta - kuten Eero [ei Eljas] Erkko sanoi - uhkapeliä kansan hengellä."
PoistaTämä on täysin linjassa Visurin ja Murtorinteen kirjan kanssa, jossa osoitetaan, että Molotov ei tietenkään tullut Berliiniin vaatimaan "Suomen likvidoimista" vaan natsi-Saksan joukkoja pois Suomesta maaliskuun 1940 rauhansopimuksen mukaisesti. Ja itse Hlevnjuk toteaa samasta aiheesta vain ja ainostaan seuraavan: "Stalin esitti neljä erityisvaatimusta. Ensiksi saksalaiset joukot oli vedettävä pois Suomesta. Vastineeksi hän takaisi, että Suomi suhtautuisi edelleen ystävällisesti Saksaan ja toimittaisi sinne puutavaraa ja nikkeliä, mitä Hitler oli nimenomaan vaatinut keskusteluissa Molotovin kanssa."
Taitaa siis myytti alkaa horjua, vaikka "uskolliset" (vrt. esim. HS:n arvostelu Visurin & Murtorinteen kirjasta) edelleenkin yrittävät kierrättää vanhaa, jo vuonna 1940 luotua peite- ja hämäystarinaa.
Mahtoiko Rusilla olla pitkäkin luettelo realistisista vaihtoehdoista?
PoistaLuin itsekin Rusin artikkelin ja raivostuin. Kuten jossain aikaisemmassa blogissa on todettu olimme 1940 täysin Saksan ja Neuvostoliiton etupiirien saartamia. (Asia ilmenee täysin ykselitteisesti Visuri-Murtorinteen kirjan s 148 olevasta kartasta.) Länsivallat eivät edes teoriassa olisi päässeet avuksi, vaikka olisivatkin halunneet. Ainoat vaihtoehdot olisivat olleet täysin alistua Neuvostoliitolle, jota Molotov haki Berliinistä marraskuussa 1940, taikka turvautua Saksan tukeen sen vaatimalla hinnalla. Ensiksi mainittuako Rusi olisi halunnut?
PoistaKeijo Korhonen taisi tokaista, että maan ulkopolitiikka on täysin hunningolla, jos sitä johtaa M. Ahtisaari neuvonantajanaan A. Rusi.
PoistaVihavainen: Kun olet lukenut sekä Hlevnjukin että Kotkinin Stalin-kirjat, niin kumpi on parempi? Jotenkin epäilyttää, että niinkin merkittävän hahmon elämä saadaan kunnolla käsiteltyä Hlevnjukin sivumäärällä. Kumpi nojautuu vahvemmin arkistotutkimukseen?
PoistaHlevnjuk on vielä lukematta. Hankin sen venäjäksi jo kauan sitten, mutta en ole tuntenut tarvetta. Nyt varmaan olisi aika.
Poista"Ainoat vaihtoehdot olisivat olleet täysin alistua Neuvostoliitolle, jota Molotov haki Berliinistä marraskuussa 1940"
PoistaTällaista "alistamista" Visurin & Murtorinteen kirjasta nimenomaan EI ole löydettävissä, jos heidän tekstinsä haluaa ymmärtää oikeissa yhteyksissään. Myös esimerkiksi prof. Markku Kuisma on aikaisemmin (Venäjä ja Suomen talous) viitannut siihen, kuinka kyseessä on "suomalaisen historiantutkimuksen valtavirran" käsitys (tertium non datur), johon Kuisma mielestäni selvästi tuntuu ottavan etäisyyttä toteamalla että emme tiedä mitä olisi tapahtunut, jos Suomi olisi Ruotsin tapaan ontuvan puolueettomuuden tien. (Tähän päättyy viittaukseni Kuismaan.) Nyt meni "tuurilla" jotenkuten, mutta sitähän Mannerheim, Ryti & co eivät voineet tietää valitessaan "yhden kortin uhkapelin", joka petti jo syksyllä 1941 ja jonka kulunkeina kansa maksoi hirvittävän hinnan, mihin Rusikin viittaa.
Itse en usko yksiraiteisiin, vaihtoehdottomiin ja determinoituihin historianselityksiin. Aina on olemassa kolmaskin mahdollisuus, totesi saavikauppiaskin Selma Lagerlöfillä, kun susilauma jo kintereillä huohotti.
" ... emme tiedä mitä olisi tapahtunut, jos Suomi olisi Ruotsin tapaan ontuvan puolueettomuuden tien."
PoistaSuomi oli aluksi puolueeton. Puolueettomuus lakkasi NL:n hyökkäykseen.
Pieni maa voi olla puolueeton vain, jos suurvallat päättävät sitä toivetta kunnioittaa. Välirauhan oloissa ja NL:n painostaessa puolueettomuutta tuskin olisi saatu uudelleen rakennettua. Kovin yksipuoliselta se puolueettomuudesta puhuminen vielä YYA-aikaankin vaikutti.
"Jotenkin epäilyttää, että niinkin merkittävän hahmon elämä saadaan kunnolla käsiteltyä Hlevnjukin sivumäärällä. Kumpi nojautuu vahvemmin arkistotutkimukseen?"
PoistaEi itse sivumäärä ratkaise vaan lähdeaineiston laajuus ja kattavuus. Jos se on kunnossa, lyhyempi sivumäärä vain osoittaa kirjoittajan kykyä tiivistää aineiston relevanteimmat osat. Toki jos laajuus tulee siitä, että kirjoittaja siteeraa "mehukkaimpia" lähteitä, se lisää kirjan lukijaystävällisyytä. Tärkein anti toki on se, että kirjoittaja osaa esittää UUSIA näkökulmia ja tulkintoja, ei vain kertaa lähteitä.
"yhden kortin uhkapelin", joka petti jo syksyllä 1941"
PoistaEi se pettänyt kun 1940-41 vältettiin balttian maiden tie ja 1944 pystyttiin edelleen itsenäisyys säilyttäen irtautumaan sodasta. Toki tuosta aikavoitosta maksettiin kallis hinta. Hlevnjuk tuo esiin voimakkaasti sen Stalinin psyykkeen ja politiikan piirteen, että vain vastustajan täydellinen alistuminen tai kuolema oli tälle riittävä. Tätä kuvaa hänen kirjatonsa Tsingis kaani -elämäkertaa, jossa oli alleviivattuna lause, vain valoitettujen kuolema takaa valoittajan mielenrauhan. Kamenevin ja Zinojevin ym. sekä baltian maiden kohtalo osoittaa, että periaate oli käytössä. Stalinin kyky oli siinä, että hän osasi aina odottaa oikeaa aikaa.
"Molotov ei tietenkään tullut Berliiniin vaatimaan "Suomen likvidoimista" vaan natsi-Saksan joukkoja pois Suomesta maaliskuun 1940 rauhansopimuksen mukaisesti."
PoistaEi tietenkään puhunut: niin Hitler kuin Stalin kuin heidän kätyrinsä osasivat ns syväpuheen, jolla tuollaiset raadollisuudet kätkettiin, esimerkiksi juutalaistenkin osalta puhuttiin "erikoiskäsittelystä". Teot sitten osoittivat,mitä se sitten tarkoitti. Kun Molotov puhui sopimuksen loppuunsaattamisesta ja tiedetään, mitä oli tapahtunut saman sopimuksen piiriin kuuluneille Baltian maille, siinä on viisalle kyllin. Miksi Hitler muuten olisi puhunut, ettei hän halua tässä vaiheessa sotaa alueelle elleivät molemmat olisi tienneet, että kyse oli Suomen lopullisesta haltuunotosta/alistamisesta. Itse asiassa Visurin kirjasta ja tämän omista haastatteluista (esim YLE:n ohjelmassa) välittyy näkemys, että sota 1939 olisi voitu välttää, mutta ei uusia vaatimuksia 1940.
Lisätään nyt suora sitaatti Visuri-Murtorinteen kirjan liitteenä olevasta muistiinpanosta:
Poista"Molotov vastasi, että neuvostohallitus katsoi velvollisuudekseen lopullisesti selvittää Suomen kysymyksen. Uusia sopimuksia ei siihen tarvita. Vanha saksalais-venäläinen sopimus osoittaa Suomen Venäjän etupiiriin."
Tämän pitäisi olla selvää tekstiä.
Niin PITÄISI (kuten jo Kekkonen kuuluu sanoneen), mutta kun ei sitten millään tunnu eräille olevan. Täytyy siis jatkaa katekismuksen tapaan "mitä se on?":
Poista"Stalinin ohjeet:
- - Neuvostoliiton etupiiriin luetaan seuraavat:
SUOMI - perustuen neuvostoliittolais-saksalaiseen sopimukseen vuodelta 1939, jonka toimeenpanossa Saksan pitää saada poistetuksi kaikki vaikeudet ja epäselvyydet (saksalaisten joukkojen poisvetäminen sekä kaikkien Neuvostoliittoa vahingoittavien poliittisten mielenilmausten lopettaminen Suomessa ja Saksassa)."
Siis palauttaminen tilanteeseen ante elo-syyskuu 1940, Moskovan 1940 rauhansopimuksen mukaisesti. "Likvidoimisesta" ei sanaakaan.
Mutta jos tuota kaikkea ei halua ymmärtää tai pysty käsittelemään mielessään pinttyneen "kognitiivisen dissonanssinsa" läpi, asia ei liene autettavissa.
Kysymys: missähän tarkoituksessa saksalaiset joukot haluttiin pois? Kognitiivinen dissonassimme kohde vain vaihtelee: minä en luota Stalinin ja muun neuvostojohdon hyviin pyrkimyksiin (argum: baltian maat), ano klo 8.57 ei pysty irtautumaan - miinusa - perusteettomasta luottamuksesta.
PoistaSyväpuheesta en vielä malta olla heittämättä suoraa sitaattia hevosen suusta (Hlevnjuk s 244) "He eivät missään nimessä vastusta hyökkäämistä, tai mitä tahansa sotaa. Se, että me nyt puhumme puolustuksesta - se on peite, peite. Kaikki maat kätkevät todellisen luonteensa: 'jos elää susien keskellä on ulvottava kuin susi'. Olisi typerää paljastaa itsensä kokonaan ja asettua näytille."
Poista"Kristillisyydestä voisi kyllä olla hieman huolissaan. Kun yksi uskonto menee, tuppaa toinen tulemaan sen tilalle. Pikku Gretan saarnaama variantti vaikuttaa kaikessa lapsellisuudessaan aika vaarattomalta, mutta toisaalta myös siinä on tietty fanaattisuuden ja totalitaarisuuden vivahde."
VastaaPoistaGreesus Tukholmalaisen kaltaisia lapsiprofeettoja nyt tulee ja menee, mutta eräästä toisesta erittäin virulentista uskonnollisesta meemistä ei ehkä päästäkään aivan yhtä vähällä... Uskonto taitaa tosiaan olla ns memeettinen lokero; sen voi kyllä tyhjentää, mutta ei hävittää, ja tyhjä tilahan täyttyy aina lopulta. Jollakin. Aika sitten näyttää, mitä se tulee olemaan.
-J.Edgar-
Tuosta syystä olen aina suhtautunut maltillista luterilaista kirkkoa vastustaviin vapaa-ajattelijoiden liittoon immuunikatosairautena, joka raivaa tietä pelkäämällesi uskolle, joka ei vapaa-ajattelijoita suvaitse.
PoistaNiinpä. Johan se Lenin-setäkin puhui aikanaan "hyödyllisistä idiooteista", jotka eivät tajua mitä vankkureita ovat lähteneet vetämään. Ja historian ironiaa siinäkin, että juuri vihervasemmisto itse toimii tällä hetkellä juuri tuossa roolissa. Vaikka tämä pelkäämäni usko on kertakaikkinen antiteesi kaikelle heidän virallisesti kannattamalleen. Vaan eiköhän siitäkin vielä laskujen maksamisen aika koeta. Muodossa tai toisessa.
Poista-J.Edgar-