Vihapuhetta
Motto:
Te kyykäärmeitten sikiöt,
kuinka te saattaisitte hyvää puhua,
kun te itse olette pahoja?
Matt. 12.:34
Valtiovallan
toimesta kerättyyn vihapuhesanastoon ei tainnut kuulua nimitys ”kyykäärmeen
sikiö”. Suotta se pois jätettiin, sillä tätä varsin terävää nimitystä Jeesus
käytti Matteuksen mukaan ainakin kolmessa yhteydessä. Ja hän nyt, jos kuka,
osasi aina valita sattuvat sanat. Vai kuinka tuo nyt lieneekään nykyviisauden valossa?
Selvää on, että Jeesus
oli sattumoisin täynnä pyhää vihaa juuri kirjanoppineita ja fariseuksia vastaan
esiintyessään ja sen mukaisesti hän myös puhui, sydämensä kyllyydestä.
En kuitenkaan
muista, että loukatut fariseukset olisivat koskaan vaatineet hänelle tuomiota
nimenomaan vihapuheen perusteella. Jossakin se oli kehtaamisen raja heilläkin.
Rienaus oli sitten toinen juttu ja siitä oli selvät kirjoitukset olemassa.
Kirjanoppineiden
ja fariseusten ongelma oli tuon mainion vihapuhujamme mukaan siinä, että he
täyttivät lain kirjainta mahdollisimman näyttävästi, mutta ilman tolkkua: hyttyset
kuurnittiin ja samaan aikaan kamelit nieltiin.
Tässä oli siis
tapahtunut niin, että koko hurskauden alkuperäinen idea oli hävinnyt hurskauden
esittelemisen alle. Hieman kuten nykyään tuon saman lajin edustajat välttävät
”pahoja” ruokia (liha) ja juomia (maito!) ja pyöräilevät töihin, mutta pyrkivät
samaan aikaan haalimaan korkean kulutus- ja kustannustason Suomeen
mahdollisimman monta uutta asukasta matalan kulutuksen maista.
Suuret tupsut
viitoissaan ja muhkeat raamatunlausekotelot asianmukaisissa paikoissa
fariseuksemme eivät ainoastaan vaatineet tai nytkään ainoastaan vaadi
arvostusta muilta hyveellisyytensä takia, vaan myös itse suorastaan liikuttuvat
omasta hyveellisyydestään.
Siinä käy hieman
kuten (muistaakseni) Nabokovin falskeille sankareille eli pošljakeille:
on ihanan liikuttavaa, kun katsoo lasten telmimistä. Näin ajattelee fariseus ja
heti sen jälkeen ajattelee, että sepä se vasta kyllä onkin ihanan liikuttavaa,
että minä ihan liikutun, kun katson tuota lasten telmimistä… Niin hyvä ihminen
olen minä!
Ja itse asiassa
päällimmäiseksi koko asiassa tunkeekin tuo toisen kertaluvun tyytyväisyys.
Todellinen fariseus ei ainoastaan esiinny hurskaana nauttiakseen ympäristönsä
ihastelusta. Oman itsensä ihastelusta nauttiminen on vielä makeampaa.
Tässä tietenkin
herää kysymys, mitä vikaa siinä sitten on, jos lopputulos kerran on hyvä.
Fariseukset antoivat kymmenyksensä jopa tillistä ja mintusta eivätkä tiettävästi
edes yrittäneet fuskata. He olivat ihan oikeasti niin hurskaita kuin pitikin ja
siksi kunnioitettavia. Ja he tiesivät sen.
En oikein tiedä,
mistä loppujen lopuksi tuli tuo sovittamaton skisma fariseusten ja Jeesuksen
välille. Itse asiassa kysymys näyttää ensi sijassa olleen edellisten
ymmärrettävästä skeptisyydestä, liittyen siihen varsin uskallettuun profeettojen
tulkintaan, jonka Jeesus kehtasi esittää.
Löikö Jeesus pahastikin
vyön alle syyttäessään fariseuksia väärin pelaamisesta? Tai ehkä hän näki
heidän lävitseen? Todisteita ei kuitenkaan esitetty, vaan koko porukka
(kansanryhmä) leimattiin summamutikassa ja häpäistiin vihapuheella. Oikeudessa
Jeesus olisi jokseenkin varmasti hävinnyt juttunsa. Solvaushan se oli kyseessä
tai vielä pahempaa: vihapuhe.
Toinen tapaus
oli sitten tuo mellakka temppelissä. Laillista ammattiaan harjoittavien
rahanvaihtajien solvaaminen ja pahoinpiteleminen täytti ilman muuta rikoksen
tunnusmerkit.
On suorastaan
kylmäävää (eikös olekin?) ajatella, että Jeesusta edelleen tuon teon jälkeen
seurattiin mestarina ja jopa tietyillä tahoilla ylistettiin. Vaara yleiselle
järjestykselle oli selvästi olemassa, jos moinen saisi tapahtua rankaisematta.
Toki kaikki nämä
kolttoset ovat ymmärrettäviä, mikäli ajattelemme Jeesusta Jumalana.
Tällainen
kuitenkin tuli ja tulee harvemmin edes mieleen, kun joudutaan ja jouduttiin
soveltamaan voimassaolevaa lakia. Muutahan ei ole käytettävissä. Itse
oikeudenkäynnissä jumaluusväitteitä joka tapauksessa oli pidettävä arvottomina.
Siinä mielessä
fariseusten toimintaa voi ymmärtää ja se on itse asiassa formaaliselta ja
inhimilliseltäkin kannalta pakko hyväksyä.
Mutta teologia
ja juridiikka sikseen.
On pakko sanoa,
että Jeesuksen syytöksillä ja vihapuheilla fariseuksia vastaan tuntuu olevan
myös yleistä kantavuutta myös varsinaisen ympäristönsä ulkopuolella. Nehän
eivät kohdistu siihen, mitä fariseukset saarnasivat ja tekivät, vaan siihen,
mitkä olivat heidän motiivinsa.
Falskien
motiivien kannustama ajattelu voi johtaa ihan hyviin lopputuloksiin. Mutta kun
se nyt nimenomaan on jo lähtökohtaisesti vinksahtanutta, se on myös omiaan
johtamaan koko käytöksen harhateille: hyttyset kuurnitaan ja kamelit niellään…
Lapsilta viedään maito, polttomoottorit kielletään pitkien etäisyyksien maassa,
ydinsähköä vastustetaan ja rakennetaan järjettömiä myllyjä ympäristön tuhoksi…
Eikä siinä
kaikki: tästä kaikesta kehdataan vielä ylpeillä ja sen johdosta suorastaan
katsotaan pitkin nenänvartta niitä, jotka eivät briljeeraa pöyhkeillä
asenteillaan ja faktisesti nollan arvoisilla symboliteoillaan.
Itse asiassa
merkittävimpiin vihapuhujiin kautta aikojen kuuluu nimenomaan Jeesus, jota
vastaan hyvien ihmisten olisi kyettävä nyt yhdistämään voimansa.
Ymmärrän hyvin,
että tämä hahmo herättää tänäkin päivänä voimakasta antipatiaa tietyissä
piireissä ja että hänen vaikutusvaltaansa pyritään minimoimaan. Aikoinaanhan se
onnistui käyttäen imperiaalista Unionia bulvaanina, kun oltiin -muka-
huolestuneita sen arvovallan loukkaamisesta.
Eräälle tuon
herran seurailijalle, kansanedustajalle, on jo vaadittu viharikostuomiota. Ei
se vielä tainnut onnistua, mutta eikös olekin kovin hyytävää, että tällaista
tapahtuu?
Kyllä se äijä
vielä kiikkiin saadaan.
Jotenki tällaisena huovislaisena minä yhä näkisin jonkun
VastaaPoistaylikypsän leipurikutaleen huomenessaan vaivaavan otra-
taikinan ja siitä pyöräyttävän käteväti lihapiirakan oloisen
valelihapiirakan tahi peräti pellillisen uuniin.
Ja sitten kun silmä välttäisi, niin sujauttaisi sen halkioon
pari aika tanakkata kylkisiivua savustettua sianpoikasta;
ynnä tukkisi vielä niiden väliin tukevan lusikallisen voihin
sotkettua puikulamuussitököttiä sekä silmän lumeeksi,
että sielun ja ruumiin hengellistä yhteyttä sitomaan.
Kyllä joku niitä muutaman hotkimalla saisi verekseltään
jonkin sortin vihapuheen aikaseksi farizeuksille.
Jordan Peterson kertoi tutkimuksesta, jossa ongelmalapsia oli laitettu tavallisten lasten leirille hurskaana toiveena saada nämä lapset oppimaan parempia tapoja. Lopputuloshan oli tietysti, että kiltit mukulat oppivat häirikkömukuloilta kaikenmoisia koiruuksia. Asiaan on perehdytty tarkemminkin ja saatu vahvaa näyttöä, että häiriköt laskevat koko ryhmän tasoa, eikä koskaan päinvastoin. No Ruotsin Pisatulokset ja nyt myös Suomen kertovat asian laajemmassa yhteydessä. Kysymys kuuluukin, kuka uskaltaa sanoa tuon ääneen ja minkä tuomion hän sitten saa.
VastaaPoistaJeesusta nuorempi radikaali Kari Suomalainen tivisti ongelman erittäin tarkasti, kun hollitupalaiset tulevat salin puolelle, eivät he muutu
herrasväeksi, vaan sali muuttuu hollituvaksi. Karihan saikin potkut sitten Hesarista. Nythän hänenlaisensa todensivaltaja ensin ristiinnaulittaisiin Hesarissa, Ylessä ja muissa unelmamedioissa, muiden ryöväreiden, kuten Tynkkysen, Päivi Räsäsen ja sen semmoisten kanssa, jonka jälkeen hänet raahattaisiin käräjäsaliin kuulemaan länsimaisen oikeuskäsityksen mukaisen tuomionsa.
Kun Rooma valtasi Kreikan, niin kreikkalainen kulttuuri valtasi Rooman. Kun barbaarit valloittivat Rooman, niin roomalaisesta kulttuurista tuli barbaarien eli eurooppalaisen kulttuurin perusta. Sali voi joissakin tapauksissa muuttaa hollitupalaisten ajatuksia, ainakin pidemmällä tähtäimellä.
VastaaPoistaPorukat edustivat samaa kehityslinjaa. Vain ajallisessa kehityksessä oli eroja.
PoistaEihän nykyään saa edes sanoa.... on..... vaikka...... paistaisi. Tietysti tuon...... voisi vaihtaa luomurapsiöljyksi, niin olisi lähempänä korrektia.
VastaaPoistaIhan hyvää teksiä ja palvelee tarkoitustaan sikäli, että meidän pitäisi aina puhua totta, eikä miettiä onko se sopivaa vai ei.
VastaaPoistaVertauksista puheen ollen; Jeesus ei kääntänyt rahanvaihtajien pöytiä. Hän vain sanoi kansalle, että hänen mielestään on vääryys, että papisto kiskoo kansalaisilta uhrilampaista kymmenkertaisen hinnan (sitten vielä syövät ne itse) ja samalla temppelialue muistuttaa enemmän teurastamoa kuin pyhättöä. Kansakin havahtui ja alkoi pöydät kääntyä. Ihmekös tuo, että papisto sen jälkeen halusi tappaa hyvien bisneksiensä turmelijan.
Yhä nykyäänkin totuuden puhujat ja vapaa media pyritään vaientamaan.
Jeesus varmasti myös arvosteli fariseuksia, ehkä kipakastikin. Sen sijaan hän ei vihannut heitä. Jokainen joka on uudestisyntynyt tai ymmärtää rakkauden olemuksen, ei tunne vihaa edes vastustajiaan kohtaan, vaan ymmärtää, että heillä on virhe uskomuksissaan ja kun he ne korjaavat, niin heistäkin tulee hyveellisiä.
Re: Ano 27/10 1130. Muuten kyllä, mutta katumus puuttui. Fariseusten perimmäinen ongelma oli sieluttomuus (paatumus), kuten Publikaanin ja fariseuksen sunnuntaista opimme. Edes Herran temppelissä fariseus (kastinsa edustajana) ei korjannut lähtökohtaisia motiivejaan, vaan kiitti, ettei ollut sitä, tätä tai tuota. Tulipa publikaani, vieraan halveksutun vallan palvelija Herran eteen ja mitä teki - "Herra, en tohdi edes katsoa Sinuun..."
VastaaPoista