Kritiikki
Varsin usein törmää sanan
”kritiikki” asiattomaan käyttöön. Siitä on tullut yhä useammin pelkkää jonkin
asian vastustamista tai tuomitsemista tarkoittava sana riippumatta siitä, onko
tässä vastustamisessa mitään älyllistä tasoa vai ei.
On jopa syntynyt uusia, nyt jo vakiintuneita
sanoja, kuten vaikkapa maahanmuuttokriittisyys tai EU-kriittisyys.
Niin sanotuissa ilmastoasioissa eli hiilidioksidipoliittista doktriinia ja
sillä perusteltua politiikkaa koskevissa asioissa sen sijaan puhutaan denialismista,
joka selvästi kuuluu samaan sarjaan edellä mainittujen kanssa. Ei tarvinne
sanoa, että sanat ovat vahvasti poliittisesti leimautuneita, leimattuja.
Kritiikittömyys on sen
sijaan paremmin säilyttänyt alkuperäisen merkityksensä. Jostakin syystä ei kuitenkaan
puhuta esimerkiksi maahanmuuttokritiikittömyydestä tai ilmastokritiikittömyydestä,
jotka edustavat edellä mainittujen asioiden vastapooleja ja viittaavat sangen
todellisiin ilmiöihin.
Sanalla kritiikki on meilläkin
ollut hyvä kaiku ja sehän toki on ollut koko länsimaisen ajattelumme perusta jo
antiikin ajoista lähtien. Toki nykyään ns. kriittinen teoria on
osoittanut kykenevänsä myös aivan uskomattomaan suhteellisuudentajun
puutteeseen, mitä voisi kutsua myös kriikittömyydeksi.
Tuossa yhteydessä ”kriittisyys” tarkoittaakin
lähinnä tietyn agendan palvelemista: pyrkimystä perinteisten instituutioiden
saattamiseksi huonoon valoon todistelemalla aivan tietyistä, abstrakteista
lähtökohdista edeten niiden olevan ”sortavia” tai muuten ”repressiivisiä”. Niin
sanottua Frankfurtin koulukuntaa pidetään tämän liikkeen alkukotina.
On selvää, että sellainen arvostettava
kriittisyys, joka tämän nimen ansaitsee, perustuu ajatteluun, joihinkin
argumentteihin, joihin voidaan aina vastata toisilla saman tason argumenteilla.
Kriitiikki-sanan käyttäminen pelkästä vastustamisesta on asiatonta koristelua
ja väärän rahan tekemistä.
Kritiikin eli argumentoidun
arvostelun tarpeellisuus on sinänsä itsestäänselvyys esimerkiksi poliittisissa
kysymyksissä. Tämä tulee ilmeiseksi, kun ajatellaan tilannetta, jossa tähän tai
tuohon asiaan suhtauduttaisiin kritiikittömästi.
Valitettavasti meidänkin
poliittisessa elämässämme jälkimmäinen suuntaus on kasvanut hämmästyttävän
vahvaksi. Esimerkiksi erilaiset EU-määräykset on aivan erityisesti meidän
maassamme otettu monissa piireissä aivan kritiikittömästi vastaan ja sillä
nimenomaan ylpeillään.
Sen sijaan on ollut poliittisesti
leimaavaa arvostella vaikkapa suuria tulonsiirtoja meiltä rikkaammille maille
tai hämmästyttäviä poliittisia päätöksiä, joiden mukaan nimenomaan Suomella
olisi velvollisuus palauttaa suuria alueitaan luonnontilaan ilmaston
lämpenemisen estämiseksi…
Lähtemättä wikipediaa kauemmas
kalaan, voi tehdä muutamia alustavia havaintoja.
Tieteen termipankin määritelmän
mukaan Filosofinen kritiikki voi kohdistua joko
argumentaation muotoon tai sisältöön. Voidaan pyrkiä osoittamaan, että
johtopäätös ei seuraa premisseistä tai että joku premisseistä on epätosi.
Voidaan myös väittää, että jotakin käsitettä käytetään päättelyssä väärin -
usein epämääräistä käsitettä käytetään ikään kuin se olisi tarkka käsite. Tämä
on tyypillistä esimerkiksi poliittisessa keskustelussa.
Suomenkielisen wikipedian mukaan taas Arvostelu, arviointi eli kritiikki (kreikan sanasta krinein, ’erottaa,
ratkaista’) on arviointia, jossa tarkoituksena on arvosteltavan
asian arvon tutkiminen, pohtiminen ja määrittely. Kritiikki on siis
luonteeltaan arvottavaa. Kritiikki voi olla kielteistä, myönteistä tai
rakentavaa, jolloin sen tarkoitus on kehittää arvoa. Kritiikillä voi myös vähätellä
arvoa.
Valitettavasti suomenkielinen
määritelmä jää kaikessa abstraktisuudessaan aika epämääräiseksi ja sitä
kannattaa verrata vaikkapa englantilaiseen, saksalaiseen ja venäläiseen
versioon.
Englanniksi ovat olemassa sekä käsite criticism että käsite critique: Criticism is the
construction of a judgement about the negative qualities of someone or
something. Criticism can range from impromptu comments to a written detailed
response.[1] Criticism falls
into several overlapping types including "theoretical, practical,
impressionistic, affective, prescriptive, or descriptive”.
Englanniksi
havaitsemme siis, että käsitteellä tarkoitetaan erityisesti arviota jonkin
asian kielteisistä puolista.
Critique puolestaan tarkoittaa
syvällisempää pyrkimystä: critique refers to more general and
profound writing as Kant's Critique of Pure Reason.[9] Another
distinction that is sometimes made is that critique is never
personalized nor ad hominem[9] and is presented
in a way that encourages rebuttal or expansion of the ideas expressed. Nonetheless, the distinctions are subtle and
ambiguous at best
Kriittisyys
merkityksessä critique merkitsee siis ainakin nuhteettomasti esitettynä
vilpitöntä pyrkimystä saada asioihin selvyyttä. Pelkkä paheksunta, saati
henkilöön käypä hyökkääminen ei kelpaa, asiat taistelevat.
Saksaksi
sanotaan: Unter Kritik versteht man die Beurteilung eines Gegenstandes oder einer Handlung anhand
von Maßstäben. Wie die Philosophin Anne-Barb Hertkorn ausgeführt hat, sei
Kritik damit „eine Grundfunktion der denkenden Vernunft und
wird, sofern sie auf das eigene Denken angewandt
wird, ein Wesensmerkmal der auf Gültigkeit Anspruch erhebenden Urteilsbildung.“ ([1]) Sie gilt im Sinne
einer Kunst der Beurteilung als eine der wichtigsten
menschlichen Fähigkeiten
Kyseessä
on siis ajattelevan järjen perustoiminto ja päteviksi pyrkivien näkemysten
olennainen ominaisuus, eräs ihmisen tärkeimmistä kyvyistä.
Venäjäksi
kritiikki (kritika) määritellään seuraavasti:
Кри́тика (от фр. critique из др.-греч. κριτική τέχνη «искусство разбирать,
суждение») — розыск и сужденье о достоинствах и недостатках какого-либо
труда[1], анализ, оценка о
явлениях какой-либо области человеческой деятельности[2].
Задачами критики являются:
·
выявление противоречий;
·
выявление ошибок и
их разбор;
·
разбор (анализ),
обсуждение чего-либо с целью дать оценку (например, литературная критика);
·
исследование,
научная проверка достоверности, подлинности чего-либо (например, критика
текста, критика исторических источников);
·
оценкa.
Kyseessä
on siis jonkin teoksen ansioiden ja puutteiden arvostelusta tai inhimillisen
toiminnan ilmiöiden analyysistä tai arvioinnista. Sen tehtävinä ovat
ristiriitojen osoittaminen, virheiden osoittaminen ja erittely, jonkin asian
analyysi tarkoituksella esittää sitä arvio, tutkimus jonkin asian
aitoperäisyydestä, lähdekritiikki tai yleensä arviointi.
Espanjaksi
santaan mm. seuraavaa: Es la acción
dirigida, del intelecto crítico,
expresada como opinión formal, fundada y razonada, necesariamente analítica, con connotación de sentencia cuando se establece una verdad, ante un
tema u objeto usualmente concreto, pero que puede dirigirse hacia lo abstracto (Metafísica). En ocasiones la crítica es ejercida desde o
hacia algún tipo de colectividad (Escuela
filosófica).
Kyseessä on
siis kriitttisen älyn toiminto, jossa ilmaistaan mielipide muodollisena,
perusteltuna ja oikeaksi osoitettuna kantana, joka välttämättä on analyttinen
ja luonteltaan arvottava ja esitetään totuutena. Se voi kohdistua
konkreettiseen, mutta myös abstraktiin kohteeseen.
Sivumennen
sanoen, wikipediassa ei ole tämän käsitteen ranskalaista versiota, vaikka se on
eurooppalaisiin kieliin tullut yleensä juuri ranskasta. Mutta onhan siinä instituutiossa
paljon muutakin ihmeellistä.
Suomessa
kritiikki sanaa käytetään siis suruttomasti joko eufemismina jonkin
asian vastustamiselle tai sitten jopa politiikassa leimaavana solvauksena niitä
kohtaan, jotka esittävät tuota kritiikkiä.
Kriittisen
ajattelun vastakohtaa, kritiikittömyyttä, pidetään tietysti kaikkialla
alkeellisena ajatteluna, joka jää naiiville tasolle. Aidon kritiikin
vastakohtana tai kritiikin rappiomuotona on tietenkin pidettävä myös sellaista,
kritiikiksi naamioitunutta toimintaa, jonka tarkoituksena ei ole aito
keskustelu, vaan jokin muu.
Wikipedian saksalainen versio esittää tällaisista
kriittisyyden tapaisista ilmiöistä luettelon: Verwandte Begriffe sind:
·
Beckmesserei als Metapher für
beflissene und engstirnige Regelgläubigkeit
·
Krittelei,[7] die als lästig
empfunden wird, weil sie Ausdruck einer ausdauernd kleinlichen und
ungerechtfertigt erscheinenden Kritik ist[8]
·
Skepsis, die systematisch
hinterfragt und dabei immer davon ausgeht, dass auch sie selbst irren kann
·
Zweifel als einem
Zustand der Unentschiedenheit zwischen
mehreren möglichen Annahmen oder
einer Unsicherheit in
Bezug auf Vertrauen, Handeln, Entscheidungen, Glauben oder Behauptungen bzw. Vermutungen
·
Tadel, der als
missbilligende Beurteilung eines Verhaltens u. a. in der Schule auch als erste
Stufe einer Sanktionsmaßnahme fungiert
(siehe analog dazu die Rüge oder Abmahnung für jeden Bereich zivilrechtlicher Unterlassungsansprüche und
in jedem vertraglichen Dauerschuldverhältnis)
·
Verriss, dessen Argumente
nicht auf eine Verbesserung des kritisierten Gegenstandes abzielen, sondern auf
seine Vernichtung (siehe dazu analog als Steigerung die Schmähkritik, deren Argumente vor allem auf
die Verächtlichmachung bzw. Diffamierung einer Person abzielen)
Koska
jokaisella kielellä on sanoilleen omat merkityksessä, jotka eivät useinkaan
käänny ainakaan kokonaan, jätän tässä käännöksen lukijan huoleksi. Koneet
auttavat tarvittaessa.
Muka-kriittisessä toiminnassa esiintyy siis
syntejä alkaen ahdaskatseisuudesta ja pikkumaisuudesta pelkkään haukkumiseen ja
pyrkimykseen kohteen tuhoamiseen eikä käsitellyn asian parempaan ymmärtämiseen.
Turha
sanoakaan, että meillä Suomessa ja nimenomaan täkäläisessä politiikassa ja
poliittisessa keskustelussa on vääristyneen ”kritiikin” käyttö sääntö eikä
poikkeus. Ad hominem on aivan normaalina pidetty argumentaation taso,
jota ei enää des paheksuta, vääristely ja tahallinen väärinymmärtäminen,
kontekstista irrottaminen ja yksittäisten sanojen ottaminen kohteeksi ajatusten
asemesta ovat ”normaalia” käytöstä.
Tämä
tuntuu prima facie kummalliselta ottaen huomioon, että kansan
koulutustaso on kasvanut aivan valtavasti viimeisten puolen vuosisadan aikana.
On ilmeistä, että meillä aikoinaan kuviteltiin koulutustason nousun pian
hävittävän sellaisen primitiivisen ajattelun, jota esimerkiksi korpikommunismi
edusti.
Siltä
taisikin näyttää 1960-luvulla aina siihen saakka, kunnes moskovalaismieliset änkyrät
ilmestyivät täysin yllättävästä suunnasta: juuri tuon akateemisen opiskelijanuorison
joukoista. Vanhat kommunistit sen sijaan olivat oppineet yhtä ja toista elämän
kovassa koulussa ja säästyneet abstraktin humpuukin pänttäykseltä.
Heistä
tulikin uuden, kritiikittömyydellään ylpeilevän ”etujoukon” merkittävä
vastavoima. Harva työläistaustainen kommunisti kehtasi opiskelijoiden tapaan
toistaa O.V. Kuusisen tunnusta vuodelta 1922: Varaukseton (lue kritiikitön)
suhtautuminen Neuvostoliittoon on jokaisen aidon kommunistin ominaisuus.
Muuten,
kun ajattelee itse kritiikin käsitettä, voi havaita sen suomessa kuten
muuallakin aika moniselitteiseksi. Ilmeisesti suomessa joka tapauksessa on
päässyt vallalle sen anglosaksinen merkitys, jossa korostuu negatiivisuus.
Aivan
samoinhan sanan ”pateettinen” merkitys on nuoren polven kielessä muuttunut ja
tarkoittaa nyt samaa kuin säälittävä. Anglosaksisuuden kritiikitön omaksuminen
on niin kielemme kuin ajattelumme kannalta huolestuttavaa, etten sanoisi
säälittävää.
Korvatkaamme sana kritiikki, joka suomen kielessä todellakin kalskahtaa kovasti kriittisyydeltä - negatiiviselta arvostelutavalta - sanalla "pohdiskelevaisuus". Oletko sinä Timo ns maahanmuuttopohdiskelevainen? Kas näin, sehän kuulostaakin jo huomattavasti neutraalimmalta sävyltä suhtautua asioihin, ainakin noin teoriassa.
VastaaPoistaOn meillä myös vakiintunut sana "järkevä".
VastaaPoistaOn sanoja suomen kielessä niin monia, Toiset ovat niin lempeitä, toiset taas kovaakin kovempia. On ismejä, riimejä, ja runomittaa, sekä kauniin polveilevaa tajunnanvirtaa. Se, miten sanojasi käytät on asiana todella tärkeä. Niillä viestit tunteitasi ja ajatuksiasi - jotkut järkeviä, toiset ehkä liian kärkeviä?
PoistaJoka tapauksessa, toivotan hyvää ajattelevaisin puheen päivää blogiin.
Järkevä on tässä samanlaista sanan väärinkäyttöä kuin tuo kritiikki kritiikkisi.
PoistaMitä mieltä olet suomia- verbistä, joka toimii merkitykseltään kriittisen (negatiivissävyisen) kritiikin symbolina? Olen ihmetellyt usein sitä sanaa ja sen käyttöä kielessämme. Voidaan puhua kai jonkinlaisesta itsekriitiikin ultimaalisesta muodosta, kun kansa identifioi kotimaansa negatiivissävyiseen kritiikkiin. Haluasitko suomia tätä ajatusta?
PoistaNo, ruoskimistahan se tarkoittaa. Ei se mielestäni Suomeen liity sen enempää kuin suomustaminen.
PoistaKiitos mielipiteestäsi/oikaisusta.
PoistaTarkastelin wikisanakirjasta hieman sanan etymologiaa, ja tosiaan, suomia-verbi (moittia,ivata,hutkia,piiskata,ruoskia, arvostella,moittia ankarasti jne) pohjaa sanaan "suomu", jonka alkukantainen muoto taas on muotoa "suomi". Mielenkiintoista, suomenkielisten sanojen etymologia on hyvin kiinnostavaa.
"On ilmeistä, että meillä aikoinaan kuviteltiin koulutustason nousun pian hävittävän sellaisen primitiivisen ajattelun, jota esimerkiksi korpikommunismi edusti."
VastaaPoistaTuosta ei voi tulla muuhun johtopäätökseen, kuin että koulutus on mennyt pieleen. Meillä on paljon hyvin koulutettuja, joille ei ole opettettu kritiikkiä, puhumattakaan väittelyn jaloa taitoa.
Eduskunnasta kuuluu kummia. Translaki etenee Kokoomuksen tuella. Valiokunnassa vain PS ja KEPU olivat vastaan. Kokoomus on yhä enemmän vasemmistossa. Pitäisikö koko laki hylätä eduskunnan käsittelyssä? Nimittäin tässä käy helposti niin, että naiset, jotka valittavat esimerkiksi uimahallin pukuhuoneisiin ja saunoihin ilmestyvistä transnaisista, jotka ovat fyysiseltä olemukseltaan miehiä, leimataan transfoobikoiksi. Näin on käynyt jo muissa Euroopan maissa, joissa vastaava laki on voimassa
VastaaPoistaFaust elää. Alussa oli tapahtuminen, teko, ei sana. Kaiken havaitsemisen alku oli kohteen erottaminen taustastaan, ja kaiken ajattelun alku havainnon palauttaminen takaisin tasutaan. Hahmonmuodostus, invarianssi, palveli reaktiota, teki siitä hallittavan.
VastaaPoistaOliot ja ominaisuudet olivat aluksi sama asia, ja eri asioinakin ne ensin sijoittuivat toistensa sisään. Emme pysty eläytymään ja tuskin ymmärrämme antiikin kreikkalaisten miellemaailmaa, joka vielä muodostui eräänlaisista todellisuuden pysäytyskuvista ja jossa esimerkiksi "syyt" sisältyivät olioihin niiden omianisuuksina.
Roomalaisten rajatilapersoonallisuutta ymmärrämme ehkä jo vähän enemmän. Heidän tajunnassaan oli jo niitä käsitteellisiä ominaisuuksia, jollaisten varaan oma ajattelumme miltei yksinomaan rakentuu. Toki raakaa kehittymättömyyttäkin -- esimerkiksi sijaiskärsimystä normaaliminän kokemuksena. Sehän siirtyi sitten opillisessa muodossa kristisuskon keskeisenä sanomana jälkipolville, jotka eivät enää sen alkuperäisistä psyykkisesti sairaista sisällöistä mitään ymmärrä.
Kritiikin kohteena ovat nimenomaan ominaisuudet, eivät niinkään oliot. Ymmärtäisimmekö tästä yhtään enempää, jos kunnolla yrittäisimme paneutua oman eurooppalaisen kulttuurimme pimeään keskisikaan, joka tajunnallisesti alkoi valjeta vasta aikoina, jolloin Nicolaus Cusanus esitti idean coincidentia oppositorumista, vastakohtien yhteenlankeamisesta. Siinä oivalluksessa geometrian -- eli silmän, näköaistin, visuaalisen mieltämisen -- järki ensi kertoja alkoi vaikuttaa ajatteluun.
Sitten renessanssin siemenet itivät niin että uuden ajan kulttuurista tuli keskeisesti silmän kulttuuri -- ominaisuudet asettuivat akseleina positiivisen ja negatiivisen ääripään välille -- ja dialektiikan aika alkoi. Dikotomia, dialogi, diskurssi, dissaaminen, diabolismi. Siitähän kaiken kritiikin itsenäinen merkityskin alkoi ja seurasi. Kuriositeettisena maamerkkinä matkan varrelta kannattaa muistaa loogikko Quine, joka määritteli tajunnalliset hahmot niin, että "olemassaolo on sijoittumista arvona variaabelille".
Ihmislajin syvää ajatushistoriaa voidaan ajatella kerroksina, joissa edelleen tapahtuu kytkentöjä kaikkein kehittyneimmiltä käsittellisiltä pinnoilta primitiivisiin alkumaagisiin tuntoihin, ja aina varsinkin silloin kun jokin ristiriita kipeyttää yläkerran elämää, tajunta taantuu takaisin alkutilan symbioottisempien voimien valtaan. Kulttuurikeikareiden kulttuurikritiikki tuppaa olemaan nykyisin hyvinkin mustavalkoista, ja poliittiset pukarit ovat kehittäneet käsitteellisestä leimaamisesta taitolajin.
Länsimaiden perikato on sitä, että elämänmenomme pakottaa ihmiset suuntaamaan parhaat voimansa muualle kuin lasten kasvatukseen, joten sukupolvi sukupolvelta maailmamme muuttuu yhä enemmän kulttuurisen narsismin valtaamaksi. Se merkitsee esimerkiksi sitä, että pelkät efektit tekevät meihin yhä suuremman vaikutuksen ja opimme kaipaamaan niitä, ja tiedollinen --- tieteellinenkin -- ajattelu tarvitsee mustavalkoisia vastakohtia motiiveikseen.
Eipä hyvältä näytä. Pitkä polku päättyy pimeään.
Kotimaisen komminismin muistoja elvytellään jutussa, johon pääsee nimeäni klikkaamalla.
Kriittisyys? Mites ois vaikkapa vatulointi?
VastaaPoista”Elätkööt Arviointi, Keskustelu ja Kritiikki!!!”
VastaaPoistaNäin väittää pumpulitorvi.
"Muuten, kun ajattelee itse kritiikin käsitettä, voi havaita sen suomessa kuten muuallakin aika moniselitteiseksi. Ilmeisesti suomessa joka tapauksessa on päässyt vallalle sen anglosaksinen merkitys, jossa korostuu negatiivisuus."
VastaaPoistaNo, kritiikkiin nyt liittyy se, että se on, tuota noin... no, kritiikkiä. Elikkä ainakin suomeksi siihen liittyy tuo vähintään joltinenkin arvostelun sivumaku. Ja kukapas nyt erityisesti rakastaisikaan arvostelun, so. moitteiden kohteeksi joutumista? Vaan toisaalta, eipä olisi koko tiedettäkään ilman kritiikkiä, sillä se nyt vain on ainoa edes kutakuinkin vesitiivis keino erottaa huonot argumentit hyvistä. Tietysti, ainahan kannattaa muistaa myös lähdekriittisyys, minkä puute muuten aika usein toimii varsin hyvänä demarkaationa, joka erottaa ns. kvasiakateemikot oikeista asiantuntijoista (ja tieteessähän ei, ainakaan ideaalin mukaan, saisi olla auktoriteetteja, vaan nimenomaan asiantuntijoita). Samoin myös tietyn itsekriittisyyden muistaminen ja mielessäpitäminen on asia, josta ei, ainakaan oikein ymmärrettynä, haittaakaan liene. Ainakin se lienee eräs parhaista keinoista välttyä sokaisevalta hybrikseltä, joka on pilannut monia sinänsä lupaavaltakin vaikuttaneita kykyjä.
-J.Edgar-