Hankala neitsyt
Il processo di condanna di Giovanna d’Arco. A cura di Teresa Cremisi.
Letteratura universale Marsilio, Venezia 2022, 269 s.
Jos Euroopan
historiassa on ollut kaksi maata, joita voi nimittää perivihollisiksi, tulevat
ensimmäisenä mieleen Englanti ja Ranska. Jopa Ruotsin ja Tanskan välit ovat ehkä
olleet aikojen saatossa hieman paremmat, olihan niiden välillä se unionikin,
josta tosin tuli vakavan konfliktin aihe kuten tällaisissa tapauksissa niin
usein käy.
Perivihollisuuskaan
ei välttämättä ole ikuista, vaikka maantiede ei muutukaan, kuten tiedämme
Ranskan ja Englannin historiasta Krimin sodasta lähtien. Keskiajalla konflikti
joka tapauksessa jatkui sitkeästi ja vuodesta 1337 vuoteen 1453 käytiin ns.
satavuotinen sota, joka siis itse asiassa oli aika paljon pitempikin.
Englanti oli
usein niskan päällä ja sotaa käytiin aina Ranskan alueella. Kun Burgundi
liittyi Englantiin, näytti Ranskan kohtalo jo ankealta. Vihollisen vallassa
olivat Ranskan ydinalueet Pariisia myöten. Ranskan nöyryytys piti vielä sinetöitämän
englantilaisen kuninkaan asettamisella Ranskan valtaistuimelle.
Ranskalaisten
keskuudessa nousivat isänmaalliset tunteet ja niiden tulkiksi tuli maalaistyttö
Jeanne d’Arc, jota nimitettiin usein vain neitsyeksi, La Pucelle.
Jeanne oli jo
lapsesta saakka saanut ilmestyksiä, joissa hänelle puhuivat arkkienkeli Mikael
sekä pyhimykset pyhä Katarina ja pyhä Margarita, jopa useita kertoja päivässä.
Jeanne sai
ääniltään pyhäksi tehtäväksi pelastaa Ranska ja siinä tarkoituksessa hän meni
kruununprinssi Kaarle VII:n luo, jonka halusi kruunattavan Reimsissä. 17-vutias
tyttö ei aluksi herättänyt suurempaa luottamusta kuulemistaan äänistä huolimatta,
mutta lopulta hän sai tahtonsa läpi.
Jeanne, joka ei
alun perin osannut ratsastaa eikä ymmärtänyt mitään sotilaallisista asioista,
sai pikakoulutuksen, ajoi tukkansa lyhyeksi ja pukeutui haarniskaan. Hänellä
oli komennossaan pieni joukko, jonka avulla hän jopa hyökkäsi Pariisiin, tosin
ilman menestystä. Kuulusteluissa hän korosti, ettei ollut koskaan tappanut
ketään, vaikka häntä syytettiin parin vangin kovasta kohtalosta.
Lienee ollut paljolta
Jeannen ansiota, että Ranskan valtaistuimelle nousi nyt ranskalainen kuningas
ja isänmaallinen innostus elähdytti taistelijoita, jotka saivat menestystä. Englantilaiset
kruunasivat Pariisin Notre Damessa oman ”Ranskan kuninkaansa”, joka
ei kuitenkaan saanut osakseen suurta suosiota.
Jeannea alettiin
palvoa ja ihmiset tunkivat hänen lähelleen saadakseen koskettaa tai suudella
hänen vaatteitaan tai käsiään. Kuulustelussa hän sanoi tämän olleen
vastenmielistä, eikä hän itse koskaan halunnut palvonnan kohteeksi.
Joka tapauksessa
hän siis joutui parin vuoden kuluttua toimintansa alkamisesta burgundilaisten
käsiin ja sitä kautta englantilaisille, jotka aloittivat häntä vastaan niin
sanotun inkvisitioprosessin. Tarkoituksena oli selvittää millä tavalla Jeanne
oli rikkonut pyhää katolista uskoa ja pyhää ja ainoata autuaaksi tekevää
kirkkoa vastaan.
Prosessi tekee
hätkähdyttävän nykyaikaisen vaikutuksen. En siis sano, että sinä olisi modernisuuden
henkeä, vaan että se nimenomaan muistuttaa viimeaikaisia poliittisia oikeusprosesseja,
joissa syytetyn syyllisyys on etukäteen selvä, vaikka ei vielä olekaan selvää,
minkä pykälän mukaan tuomio sopii antaa.
Erittäin
vaikuttavaksi nousee neitsyen persoona, joka osoittautuu itsetietoiseksi ja lujaksi.
Sen sijaan, että hän vain jankuttaisi syyttömyyttään tai ruikuttasi katumustaan,
Jeanne esittää kuulustelijoille omia vaatimuksiaan ja ehtojaan.
Moniin kysymyksiin
syytetty joko kieltäytyy vastaamasta, perustellen asiaa sillä, etteivät ne
koske kyseistä prosessia, tai että kyseessä on kuningasta koskeva asia, josta
hänellä ei ole lupa puhua. Jeanne ei myöskään aina suostu vastaamaan
kysymyksiin heti, vaan kertoo antavansa vastauksen vasta tietyn ajan kuluttua.
Kyseessä näyttää olevan tarve saada ensin kuulla pyhimysten ja arkkienkelin
mielipide asiasta.
Tiettyyn
kysymykseen Jeanne vastaa, ettei häntä voida velvoittaa todistamaan itseään
vastaan. Kun häntä syytetään pakenemisyrityksestä, hän toteaa, että pakeneminen
on aina vangin oikeus.
Aluksi Jeanne
jopa useampaan kertaan kieltäytyy vannomasta valaa tai edes lukemasta isämeidän
rukousta. Jälkimmäisen hän sanoo tekevänsä vain synnintunnustuksen yhteydessä.
Sakramentit on häneltä kuitenkin kuulustelujen aikana kielletty ja näyttää
siltä, ettei hänelle niitä sallittu koskaan, edes ennen teloitusta.
Kysymykset koskevat
monenlaisia asioita. Kuulustelijat yrittävät saada aikaan jonkinlaista siltaa
Jeannen näkyjen ja taikauskon ja pahojen henkien välille. Siksi kysytään paljon
niin sanotusta haltijapuusta, joka kasvaa hänen kotiseudullaan. Tähän puuhun ja
sen taikoihin Jeanne kiistää koskaan uskoneensa.
Ilmeisesti
kuulustelijat epäilevät jopa sitä, että Jeanne on halunnut pysyä neitsyenä ja
pyrkivät selvittämään, liittyikö asiaan joku ei-kristillinen uskomus.
Pahana syntinä
pidetään sitä, mettä Jeanne on pukeutunut miehen vaatteisiin ja jopa siinä
asussa ottanut vastaan pyhän ehtoollisen. Jeanne vähättelee asiaa, mutta pitää
silti itsepintaisesti kiinni oikeudestaan pukeutua mieheksi, vaikka toteaa olevansa
myös erinomainen naisten töiden tekijä. Niihin joka tapauksessa löytyisi naisia
ilman häntäkin.
Jeannea syytettiin
muun muassa siitä, että hän olisi yrittänyt itsemurhaa hypätessään eräästä
tornista. Tämän hän kieltää ja sanoo halunneensa vain paeta englantilaisia.
Edelleen hänen väitettiin hypyn jälkeen kironneen Jumalaa ja pyhimyksiä, minkä
hän kiisti.
Omituista on,
että Jeannea myös syytettiin tottelemattomuudesta pyhimyksille, kun hän kertoi
hypänneensä vastoin pyhimysten kieltoa.
Loppujen lopuksi
syytteen ytimeksi jää tottelemattomuus äitikirkkoa kohtaan. Taisteleva kirkko, Ecclesia
militans pyrkii sotimaan syntiä ja kerettiläisyyttä vastaan ja leikkaamaan
itsestään pois mädäntyneet osat, jollaiseksi myös Jeanne on havaittu.
Hurskaat ja
oppineet kuulustelijat toteavat, että Jeanne on ansainnut rangaistuksekseen
polttamisen roviolla ja pöytäkirjoja tutkineet Pariisin yliopiston tohtorit
vahvistavat asian. Extra ecclesiam nulla spes salutis. Kirkon ulkopuolella
ei ole pelastuksen toivoa.
Kidutusvälineidenkään
näyttäminen ei tehoa kuulusteltavaan ja kuulustelijat toteavat, ettei tässä
tapauksessa kidutus ilmeisesti toisi asiaan mitään uutta. Lopulta syytetty
kuitenkin alistuu ja kertoo tottelevansa kaikkea, mitä kirkko häneltä vaatii.
Kuulustelijat ja
tuomarit näköjään ja ainakin puheissaan suhtautuvat koko ajan Jeanneen
ystävällisesti ja ymmärtäväisesti ja hänen parastaan ajatellen yrittävät saada
hänet katumuksen tielle. Jeannen katumuksen tai ainakin antautumisen jälkeen he
lieventävät tuomiota siten että tyttö saa elää, mutta joutuu olemaan elinikäisessä
vankeudessa, nauttimaan tuskan leipää ja murheen juomaa voidakseen itkeä
syntejään niitä enää tekemättä.
Jo muutaman
päivän kuluttua Jeanne kuitenkin esiintyi taas miehen vaatteisiin puettuna ja
selitti peruuttavansa katumuksen. Ajallinen roviolla palaminen on pienempi
rangaistus kuin ikuinen tuli.
Kun tuomarit nyt
kokoontuivat pohtimaan tilannetta, tuli yksimieliseksi ratkaisuksi, että
syyllinen on poltettava. Jeanne annetaan nyt maallisen esivallan käsiin, joka
ei enää suorita mitään tutkimuksia, vaan vie uhrin muitta mutkitta roviolle,
joka heti sytytetään. Kuoleman tuskassaan Jeannen kuullaan huutavan kovalla
äänellä ”Jeesus!”
Jo aikanaan oli
selvää, että kyseessä oli poliittinen prosessi, vaikka toki näyttö oli yhtä
hyvä kuin neljätoista vuosisataa aiemmin Jeesusta tuomittaessa. Jeannehan kapinoi
pyhää kirkkoa vastaan, jonka ulkopuolella ei ollut pelastusta. Analogisesti
Jeesuksen kanssa hän jopa kertoi olevansa filia dei eli Jumalan tytär,
mutta tämä ilmeisestikään oli vain kuvaannollista eikä tarkoittanut rienaavaa
pretensiota pääsystä Jeesuksen rinnalle.
Mitä tulee
mieheksi pukeutumiseen, se oli vastoin Jumalan säätämää järjestystä samoin kuin
sekin, että Jeannen todettiin toimineen vastoin vanhempiensa kieltoa eli
rikkoneen neljättä käskyä.
Erään version
mukaan Jeanne motivoi palaamistaan miehen vaatteisiin ”armahduksen” jälkeen
sillä, että halusi suojautua seksuaaliselta ahdistelulta vai oliko se nyt häirinnältä.
Tässä käsillä olevassa versiossa ei mainita tällaista seikkaa.
Sen sijaan
Jeannen mainitaan protestoineen sitä vastaan, että hän ei luvatusti saanutkaan
vastaanottaa sakramentteja ja että roviokaan ei olisi pahempaa kuin se loppuikä
kahleissa, joka oli hänelle ”armollisesti” suotu.
Olipa tuomion
muodollinen pätevyys mikä tahansa, jo parinkymmenen vuoden kuluttua se joka tapauksessa
kumottiin ja itse paavi totesi vääryyden tapahtuneen.
Jeannen
jälkimaine teloituksesta vain kasvoi ja Ranskassa syntyi todellinen Orléansin
neitsyen kultti, etenkin Saksan-Ranskan sodan jälkeen, jolloin loukattu isänmaallisuus
etsi yhdistäviä symboleja. Wikipedia väittää Ranskaan syntyneen jopa 20000
Jeanne d’Arcin patsasta, mikä kuulostaa jo mahdottomalta, mutta kenties mukana
ovat myös aivan vähäiset muistomerkit.
Kirkko julisti
neitsyen pyhimykseksi vasta vuonna 1920.
Mitä opimme tästä? No ei muuta kuin sen, että uskon ja aatteen nimissä ihmisestä kuin ihmisestä voi tulla idiootti ja mieletön vihapuhuja, mutta sekään ei riitä, sillä jos ei ole uskoa tai aatetta, niin ihminen keksii jotain muuta tullakseen idiootiksi ja mielettömäksi. Nykyaika wokeiluineen, rasismeineen, sukupuolidentideetteineen ja sen semmoisineen todistaa ongelman ikuisuuden vakuuuttavasti.
VastaaPoistaMiksi vihaat sokeasti wokeilua jne.?
PoistaMiksi itse rakastat sokeasti mutiaisrikollisia, jotka joukkoraiskaavat sinut heti jos lakkaamme suojelemasta sinua?
PoistaNo, tiedämmehän me vastauksen:
naisen logiikka.
Anonyymille, se että kysyt tuota osoittaa, ettet halua todella tietää miksi.
PoistaSe piski älähtää... kommenttisi kertoi aikalailla omista ennakkoluuloistasi ja sokeista pisteistäsi.
PoistaKappas vain, vain tietyn suunnan vittuilut julkaistaan...
Poista"Perivihollisuuskaan ei välttämättä ole ikuista, vaikka maantiede ei muutukaan"
VastaaPoistaKytkisin tämän jo lukiohistorian kirjassa mainittuun Englannin ulkopolitiikan pitkään linjaan: vastustaa aina sitä manner-euroopan vahvinta maata, joka pyrkii saavuttamaan yliherruuden.
Ilman muuta. Tasapainon pitäjä.
PoistaHäirikkö, asioiden sotkija ja pahantekijä.
PoistaSotilaatkaan eivät osaa muuta kuin hölmöillä ja juosta karkuun...
Sotilaat sinuakin suojelevat joka päivä, niin että keitäpä pikku kommunistitytteli kahvit äläkä häiritse ihmisiä.
PoistaIhmiset keskustelevat täällä.
Eivät englantilaiset sotilaat, arvon harmaapartatytteli.
PoistaKummallisesti Englanti on kadonnut maailmasta. Tilalle on tullut British ja Britain. Skotlanti ja Wales ja jopa Ulster saavat korostaa omalaatuisuuttaan, mutta Englannilla on vain potkupallojoukkueensa. Omistan jotain esineitä, joissa lukee Made in England. Näitäkään ei enää tule vastaan uusina. Pidän epäenglantisointia kummallisena.
PoistaSotilas suojaa sitä mitä käsketään suojata.
PoistaYleensä tuo tupannee olemaan materiaalisia asioita.
Hameväen suojaaminen on jotenkin niin keskiaikaista. Onhan tuo hyvin romanttinen mielikuva, mutta hyvin kaukana realiteeteista.
Eteenkin kun nuo eukot saaneet kouluttautua ja painaa töitä, väistellä niitä kakslahkeisia muutenkin.
Niin se suojeleminen kuulostanee enempi valvonnalta kuin suojalta.
"Erään version mukaan Jeanne motivoi palaamistaan miehen vaatteisiin ”armahduksen” jälkeen sillä, että halusi suojautua seksuaaliselta ahdistelulta vai oliko se nyt häirinnältä. Tässä käsillä olevassa versiossa ei mainita tällaista seikkaa."
VastaaPoistaTainnut tuolloin olla semmosta hassua ajatusta kuin että mies ahdistelisi, tai jos ollut niin harvempi ottanut kuuleviin korviinsa. Liitännäinen yhteiskunnan hierarkiajärjestelmään. Piikatyttösillä niin väliä (kulttuurillisesti taas hyvinkin oleellista kuinka niitä naisia kohdellaan, sama se mihin yhteiskuntalokeroon on syntynyt), kun taas jos joku on joku niin sillä tupannee olemaan vaikutuksensa ympäristöön, naisiinkin. Asian hahamottanee helpommin monarkioista, missä lähtökohtaisesti on aina joku ylitse muiden, mikä itsessään on omasta mielestä kamala taakka henkilölle, mutta se on kyllä suhteellista. Joku kun voi siitä nauttiakkin.
Lääketieteellisesti joitain tiettyjä sanoja ei lääkärit tai potilaat ole voineet käyttää aijemmin kun ei sellaisia sanoja ole ollut.
Teoriassa kulttuurisanasto muuttuu.
Asia sitten erikseen onko asiat niin kovin paljoa muuttuneet tai miten paljoa väki antanee niille merkitystä.
Itsellä pompsahtaa mieleen lääketieteen ilmiöt, hysteria, lobotomia, mitkä aikanaan olleet uusinta uutta ja kuinka vääriltä ja järjettömiltä ne vaikuttaa nykynäkemyksen myötä.
Pari sanaa puun takaa.
VastaaPoista"Hurskaat ja oppineet kuulustelijat toteavat, että Jeanne on ansainnut rangaistuksekseen polttamisen roviolla ja pöytäkirjoja tutkineet Pariisin yliopiston tohtorit vahvistavat asian. Extra ecclesiam nulla spes salutis. Kirkon ulkopuolella ei ole pelastuksen toivoa."
Minulle "prosessi" kertoo, että ihminen oli silloin samanlainen kuin nytkin. Ero nykyiseen on näennäinen: silloin opetettiin, että katolisen kirkon ulkopuolelta ei löydy pelastusta, nyt opetetaan, että tiedemaailman ulkopuolelta ei löydy luotettavaa tietoa.
"Jo aikanaan oli selvää, että kyseessä oli poliittinen prosessi, vaikka toki näyttö oli yhtä hyvä kuin puolitoista vuosisataa aiemmin Jeesusta tuomittaessa. Jeannehan kapinoi pyhää kirkkoa vastaan, jonka ulkopuolella ei ollut pelastusta. Analogisesti Jeesuksen kanssa hän jopa kertoi olevansa filia dei eli Jumalan tytär, mutta tämä ilmeisestikään oli vain kuvaannollista eikä tarkoittanut rienaavaa pretensiota pääsystä Jeesuksen rinnalle."
Vanhassa käännöksessä lukee, että "Hän antoi voiman tulla Jumalan pojiksi (ja tyttäriksi)."
Jo Vanhassa liitossa puhuttiin "Jumalan pojista ja Jumalan tyttäristä", jotka olivat eräitä Jumalan yhteydessä eläviä ihmisiä. Monet teologit virheellisesti luulevat, että kyse on ollut monijumalaisuudesta, mutta siitä ei ole ollut kyse.
Ihminen ei ole muuttunut. Se, mikä on muuttunut, on tieto.
On merkillistä, että niin monilla tieteen kanssa tekemisissä olevilla on niin taikauskoisia ajatuksia kristinuskosta ja yliluonnollisesta.
Täytyy lukea lisää Jeanne d'Arcista.
M
"Minulle "prosessi" kertoo, että ihminen oli silloin samanlainen kuin nytkin. Ero nykyiseen on näennäinen: silloin opetettiin, että katolisen kirkon ulkopuolelta ei löydy pelastusta, nyt opetetaan, että tiedemaailman ulkopuolelta ei löydy luotettavaa tietoa."
PoistaLähtökohdin koulutettu ihminen ei usko, uskonasioihin nuo kun perustuvat uskoon, eikä niillä ole tiedepohjaista perustaa.
Uskon asiat kun taas linkittyvät kulttuuriin, niin ne ei tupanne olemaan niin selkeitä aina. Tyylillisesti perjantain 13.päivä on huono päivä tai musta kissa tietää epäonnea. Järjellä asian voi selventää toiselle, mutta haastavampaa on jos asiaan liittynee tunnepuoli mikä yleensä siinä on, näin ollen tunteita kun ei voi järjellä selittää.
Katollisen kirkonkin ongelma on ain ollut tiede, se kun poksauttanee kaikilta uskonnoilta pohjan jos ne perustunee valtaan hallinnoida ja yleensä tuo hallinnointi kohde tupannee olemaan naiset ja heidän jälkikasvu, herrasväki on sivuosassa. Naiset kun kasvattanee jälkikasvun jos kasvattaa. Orpolaitokset ja huutalaislapset yms. olettaisi että niitä ei valtiollisesti tietentahtoen synnytettäisi kun tiedetään mitä se tehnee väestön psyykkeelle, mutta ihminen tupannee väliin olemaan idiootti. Siksihän nuo on aikanaan lanseeranneet uustonismin ja latinalla oma merkityksensä Euroopan historiassa. Realistisesti jos asiaa katsonee katollisella kirkolla on diplomaattisuhteet muistaakseni yli 200 eri maahan. Vatikaanilla oma pankki ja taisivat 2015 lanseerata munkeille ja nunnille manaajakoulutusta yliopistoon. Valitettavasti ihminen ei sitten kumminkaan ain ole tarpeeksi rationaalinen omaksumaan tietoa mikä kävisi vastaan omia uskomuksia.
Todennut että se katolilaisuus on jotain mikä näkyy niin vahvasti etelä-Euroopassa, ettei sitä osaa ajatella ilman sitä. Mutta lähtökohdin tuo keskus kyllä sitten on Roomassa tai Vatikaanissa.
Ja yleensä mafiasta puhuttaessa on tuo sijoitettu myös Italiaan, mutta sielläkin on löydetty sijoitustoiminta (mielenkiintoista tuo on kun pompotellaan valtionvelkoja keskuspankkien kautta ja italialaiset tainnee taas saada kaiken anteeksi. On se omansalainen ihme sekin), eikä siirtolaisuus ole etelä-Euroopassa uusi ilmiö.
Kyllä Jeanne d'Arcin prosessi oli kuta kuinkin puhdasta politiikaa: päätuomari piispa Cauchon oli englantilaismielinen ja vääräoppisuussyytteiden tarkoitus oli tehdä Jeanne d'Arc, joka oli vienyt Kaarle VII:n kruunattavaksi, epäilyttäväksi suuren yleisön silmissä. Puhdas poliittinen prosessi uskonnon nimissä.
PoistaJostain pitänee ain löytää syyllinen. Naiset käyneet hyvin tuohon. Syntihän usein miten ymmärretään seksuaalisuuteen linkittyväksi ja nainen sen syypääksi (koetappa muokata biologiaa, jää auttamattomasti kakkoseksi, heteromies vain sattunee olemaan mieltynyt siihen, kaupankäynnin kannalta tällä on sitten oma merkityksensä). Eevan mokoma kun meni ottamaan kielletyn hedelmän.
PoistaItse kyllä mieltänen tuon metaforaksi tarkoittamaan tiedon hedelmää.
Mutta realistisesti, Euroopassahan nuo on tapelleet milloin mistäkin, milloin siitä oliko kirkko vai raamattu ensin? Ja kruunupäät saaneet pelätä giljotiinia tai ns. omia. Suuria tunteita, jotenkin löytänen sen sekoilun niin kaukaisena suomalaiseen mielenmaisemaan verrattuna. Lähtökohdin mitä tuo on edes auttanut tuolloin? Saati mitä se nykykulttuurissa hyödyttäisi?
"Wikipedia väittää Ranskaan syntyneen jopa 20000 Jeanne d’Arcin patsasta"
VastaaPoista20000 oli hyvä saavutus, mutta Neuvostoliitto "sylkäisi" paljon pidemmälle. Neuvostoiitossa oli aikoinaan kaikissa kylissä, kaikissa kolhooseissa, kaupunkien kaikista puistoista puhumattakaan valkoiseksi maalatut Leninin ja Stalinin savipatsaat, jotka esittivät Leniniä ja Stalinia istumassa puiston penkillä ja keskustelemassa viisaista asioista. Silloin ihmisillä ei ollut oikeutta matkustaa kylänsä/kolhoosinsa ulkopuolelle. Muuten olisivat huomanneet,että kaikkialla on samanlaiset juhlapatsaat. Eikä sillä olisi ollut mitään ihmeellistä.