Nostalgian Venäjä
Kovasti on historia Venäjää
heitellyt. Ensin tuli vallankumous, joka halusi pyyhkiä pois (nykyään puhutaan
canceloinnista) koko vallitsevan kulttuurin ja lähteä puhtaalta pöydältä
luomaan uutta ihmistä, uutta yhteiskuntaa ja uutta kulttuuria. Asiasta ei ollut
lainkaan kokemuksia, ellei nyt paria lyhyttä hirmuvallan jaksoa Ranskan historiassa
ajatella sellaisiksi.
Päätä seinään ei kulttuurin alalla
hakattu kovin kauan ja sen jälkeen kun ensimmäisen viisivuotissuunnitelman
aikana (1928-1932) oli kantapään kautta opittu, ettei tässä tylyssä maailmassa
millään utopistisella uholla (wokettamisella) pärjätä alettiin palata perinteisiin
muotoihin, joita höystettiin rajoittamattomalla väkivallalla. Merkittävä
perinne sekin.
Kun kommunistinen järjestelmä
sitten romahti, se tapahtui tilanteessa, jossa vain kaikkein tyhmimmät
saattoivat enää uskoa viralliseen päämäärään, joka oli kommunistinen
yhteiskunta. Vuosiksi 1961-1980 päätetty kommunismin rakentamisen aikataulu oli
romahtanut jo parin vuoden kuluttua, kun pian luvatun yltäkylläisyyden sijaan
tulikin nälkä.
Joka tapauksessa Venäjä, kuten
muutkin neuvostotasavallat, oli pahoin eksyksissä niin sanotun reaalisosialismin
romahtaessa. Vaha systeemi oli ilmeisen kelvoton, mutta uusi näytti suorastaan
rikolliselta. Tie länsimaiseksi demokratiaksi ja hyvinvointivaltioksi ei
monista varttuneen polven ihmisistä tuntunut lainkaan omalta jutulta. Olkoon
huonompaa, kunhan on omaa, pust huže, da naše.
Jo 1990- luvulla Venäjää pyyhki
suuri nostalgian aalto. Vallankumouksessa tuhotun imperiumin mahtia tuotiin
esille filmeissä ja kirjoissa. Tutkijat huomasivat, että itse asiassa kyseessä
olikin ollut mitä kukoistavin valtio, josta oli tulossa maailman johtava maa,
ellei se jo ollut sitä.
Tämä uusi näkemys sai runsaasti
kannattajia. Ne vallankumoukselliset, jotka olivat vielä äsken olleet juhlittuja
sankareita, havaittiinkin kurjiksi rikollisiksi. Koko kumouksen takana olivat
itse asiassa ulkomaat: Englanti ja sen kätyreinä toimineet vapaamuurarit.
Juutalaiset nostettiin tietenkin myös esille ja luotiin jopa uusi termikin: židomasony
-jutkumuurarit.
Erikoispalveluiden kasvatti, Vladimir
Putin sai tehtäväkseen luotsata Venäjää uudessa ympäristössä, jossa se oli
vailla imperiumiaan ja sitä loistoa, joka ennen vallankumousta oli häikäissyt
useimmat ulkomaalaiset.
Hän aloitti nyt uuden loistorakennusten
ja seremonioiden, hierarkioiden (vertikaali) ja sotilaallisen voiman luomisen
kauden. Esikuvaksi kelpasi erinomaisesti vallankumousta edeltävä Venäjä, mutta
toki Neuvostoliitostakin voitiin tähän keitokseen kelpuuttaa monia asioita.
Paradoksaalisesti tavoitteeksi tuli
palaaminen 1800-luvulle sen aikaisin menetelmin. Uutta, kuviteltua menneisyyttä
rakennettiin pari vuosikymmentä ja yllättäen kaikki näyttivät unohtaneen sen,
että silloin, kun tuo menneisyys oli todellisuutta, koko intelligentsija
taisteli kaikin keinoin sen tyhjää loistoa, korruptiota, räikeää sortokomentoa
ja mielivaltaa vastaan.
Nyt kelpasivat nostalgian
lumoamille patriooteille vain ne komeat ja mahtavat elementit, jotka tuon ajan
Venäjä oli kyennyt luomaan.
Tässä uusintana jokunen
muistiinpano parin vuoden takaisesta Pietarista:
maanantai 19. elokuuta 2019
Landet som icke fanns
Vietin Pietarissa pari yötä Dom
Romanovyh-nimisessä minihotellissa. Sen omistaja oli koonnut sinne valtavan
määrän sadan vuoden takaista rekvisiittaa, Venäjän regaalioista Singerin
ompelukoneisiin.
Hotellissa oli myös pieni
kruununperillinen Alekseille omistettu kappeli ja siellä järjestetäänn pieniä
konsertteja. Ihan lähellä oli Romanovien 300-vuotisjuhlalle omistettu kirkko,
joka oli rakennettu vanhavenäläiseen tyyliin ja jonka vieressä oli pätkä
punaista tiilimuuria Moskovan Kremlin tyyliin.
No, tuollaisia temaattisia pikku
hotelleita nyt maassa riittää. Yövyin joskus myös Maršal-hotellissa, jossa oli
Mannerheimille omistettu näyttely.
Dom Romanovyh (kääntyy yleensä parhaiten Romanovien
dynastiaksi) oli kaikessa herttaisuudessaan kuitenkin vaikuttava
esimerkki imperiaalisesta ikävästä, nostalgiasta, joka
kohdistuu siihen Venäjään, jonka menetimme (Rossija, kotoruju my
poterjali), kuten oli nimeltään Stanilas Govoruhinin kuuluisa filmi
neuvostovallan loppuajoilta.
Keisarivallan loisto ja korkeakulttuuri,
joka kerran ilmeni niin monessa arkipäivänkin asiassa, oli tietysti huikeassa
kontrastissa siihen rappioon, joka oli vallannut koko Neuvostoliiton sen
loppuaikoina. Muuan esimerkki näiden kahden rinnastamisesta on kuuluisa
filmi Metsästyksen kansalliset erityispiirteet, joka teki Ville
Haapasalon suureksi julkkikseksi Venäjällä.
Filmissä unelmat tsaarin metsästyksestä
ja jatkuvassa kännissä örveltävistä neukkujätkistä ovat niin huikeassa
kontrastissa, että tuloksena on hykerryttävän hauska ja samalla tietenkin
traaginen näkymä koko tuohon Venäjän suureen vallankumoukseen.
Keisariperhe on nyt kanonisoitu, he ovat
marttyyrejä, jotka esitetään omassa ikonissaan. Ne jätkät, jotka lokakuussa
1917 kaappasivat vallan, ovat sen sijaan saaneet historian tuomion. He ainakin
tuhosivat Venäjän, mikä ei estä nostalgiannälkäisiä arvostamasta myös heidän
saavutuksiaan, esimerkiksi sotilaallisella alalla.
Tuo imperiaalinen (venäläinen
suosikkitermi, jolla vältetään ajatus imperialismista) nostalgia tuppaa vain
olemaan kovin falskia, kuten vastaava suhde menneisyyteen yleensäkin. Nikolai
II:n uran huippukohtia oli Romanovien dynastian (Dom Romanovyh)
300-vuotisjuhla, jonka kunniaksi nostettiin innolla esiin myös vanhaa Venäjää,
sitä, jonka Pietari Suuri sitten hävitti, sikäli kuin pystyi.
Kuten tunnettua, tuon vanhan Venäjän
ihailu oli tunnusomaista slavofiileille, jotka sen tähden joutuivat myös
hallitsijaa lähellä olevien piirien epäluulojen kohteeksi: mitä nuo
puoliturkeissa kekkaloivat intellektuellit oikein luulivat olevansa
arvostellessaan Pietaria ja hänen seuraajiaan, muka kansan vastakohtana?
Kunnon venäläisen patriootin kuului aina
kumartaa Jumalan armosta hallitsevan monarkin töitä, olivatpa ne sitten
keskenään ristiriidassa tai ei.
Yhtä kaikki tuohon Nikolai II:n
loppuaikaan sijoittui suuri kansallisromantiikan, etten sanoisi kitschin aalto.
Sellaiseksi se toki ymmärrettiin jo omana aikanaan.
Kukapa tiedostavan intelligentsijan
jäsen olisi voinut 1900-luvun alussa kannattaa tsarismia? Se olisi ollut
moraalinen kuolemantuomio vertaisten keskuudessa. Samalla myös koko se
romantiikan ja nostalgian aalto, joka nousi tsaariperheen ympärille, leimattiin
taantumuksellisen politiikan ja pošlostin leimalla.
Sitä edustivat Nikolain ja Aleksandran
kaikkialle levitetyt kuvat kansallisromanttisissa asuissa, siihen kuului
Pietarin Verikirkko, joka oli mahdollisimman jyrkässä ristiriidassa
koko kaupungin hengen kanssa. Pietarihan oli halunnut rakentaa
nimikkokaupungistaan anti-Moskovan, rationaalisen ja eurooppalaisen kaupungin,
ei mitään uutta pimeiden musikoiden Moskovaa.
Sellaisessa kaupungissa kirkkojenkin
tuli olla empiretyylisiä ja kupoleilla varustettuja, kuten kirkkokansan tuli
olla länsimaalaisittain pukeutunutta ja parratonta. Pietari nimitti kaupunkiaan
paratiisikseen. Moskova taas mitä ilmeisimmin oli hänelle tuulahdus
tämänpuolisesta helvetistä: siitä takapajuisuudesta, jonka voittaminen oli
hänen elämäntyönsä.
Yhtä kaikki, vuosisadan vaihteessa vanha
Moskovan Venäjä oli mielikuvien tasolla voimalla palannut takaisin, se oli
romanttisen mielikuvituksen luomus, anakronistinen kuvitelma menneestä
maailmasta, jossa kansa vielä oli kansaa ja tsaarit tsaareja eivätkä keisareita.
Nyt, sadan vuoden kuluttua nostalginen
paluu tuohon vanhaan nostalgiseen paluuseen tuntuu olevan ikään kuin kitschiä
toisessa potenssissa. Kenelle enää tulisi edes mieleen, miten epäaitoa se oli
jo alun pitäen?
Tämä suuri nostalginen paluu
menneisyyteen on nähtävissä myös kaupungin patsaissa.
Pietarissa kuuluu olevan kuutisentuhatta
muistomerkkiä, mutta toki vain osa niistä on patsaita. Pronssisen patsaan
pystyttäminen on jo fyysisesti merkittävä suoritus ja kun ne sijoitetaan
paraatipaikoille, tulee niistä myös julkisia palvonnan esineitä.
Kun Mannerheim ratsastajapatsas meillä
aikoinaan pysytettiin, kuului ääniä, joiden mukaan kyseessä oli Euroopan
viimeinen ratsastajapatsas. Sehän on ns. näköispatsas tämän vuosisadan
ihmisestä hevosen selässä. Anakronismi jo aiheeltaan.
No, sellaisia on sitten kommunismin
kukistumisen jälkeen tullut myös Pietariin paraatipaikoille. Aleksanteri Nevski
on jo pari vuosikymmentä patsastellut lavraluostarin edessä ja aikoinaan kovin
pilkattu Begemoth eli Aleksanteri III:n patsas on myös
nostettu pystyyn, ei tosin enää Znamenskaja-aukiolle, jonka nimeä ei ole
palautettu.
Mutta näiden ohella ihan uusia patsaita
on ainakin parikymmentä. Nikolai Veriseksi jo aikoinaan
kutsuttu Nikolai II on nyt saanut patsaansa, Venäjän ja Gruusian ikuista,
imperiaalista ystävyyttä -vielä hiljattainhan sellaisen oletettiin olevan
olemassa- puolestaan symbolisoinee vuoden 1812 sankarin, meilläkin vierailleen
ruhtinas Bagrationin patsas.
Sen lisäksi ovat tulleet uusi Suvorovin
patsas, laivaston ja rakettijoukkojen suojelijan, amiraali Ušakovin patsas,
joka on Kronstadtissa, on kenraali Brusilov ja monia, monia muita ”vanhaan” eli
vallankumousta edeltävään Venäjään liittyvien sankarien patsaita.
Noista patsaista oli lavran hautausmaan
näyttelyhallissa jopa hyperlinkeillä varustettu kartta. Valitettavasti ei ollut
brosyyriä, mutta tilannehan muuttuukin jatkuvasti.
Kun käveli Harkovinkadulta, Romanovien
talosta Aleksanteri Nevskin patsaan ohi lavran patsasnäyttelyyn,
tuntui ilma olevan sakeanaan falskia nostalgiaa ja virallista patriotismia, joka
tuo mieleen Nikolai I:n ajat.
Mutta eihän tässä koko tarina ole.
Kun tutkitaan Pietarin uusi patsaita, on
niissä vahvasti mukana myös moderni ja jopa leikkisä näkökulma.
Toisinajattelijoillekin löytyy tilaa. On Josif Brodskin ja Sergei Dovlatovin
patsasta, kissapatsas, ”Puskin poistui”-patsas lähellä kaksintaistelupaikkaa,
löytyy hykerryttävän hauska Trezzini, piippua poltteleva Vasilinsaaren Vasili,
12 tuolin veijarisankari Ostap Bender ja niin edelleen ja niin edelleen.
Kun jatkoin toiseen suuntaan, Gontšarskaja
ulitsaa Moskovan aseman suuntaan, tuli sitten taas vastaan tämä läntinen
tatuointien, amerikkalaisuuden, metallimusiikin ja muun aikamme roskan maailma.
Muuan kellarikauppa oli nimeltäänkin White Trash…
Pisteenä i:n päälle oli kirjakaupasta
mkaan tarttunut opus 11 mifov o Rossijskoj Imperii (Aleksandr Musafarov, Jauza,
Moskova 2018, 315 s.
Tekijä kumoaa siinä myytit venäläisestä
likaisuudesta, juoppoudesta, varastelusta, teknisestä jälkeenjääneisyydestä ja
vastaavasta. Hän on siis samalla asialla, kuin kulttuuriministeri Medinski,
joka on tehnyt asiasta kokonaisen kirjasarjan.
Musafarov haluaa myös kumota myytin
vallankumousta edeltäneen Venäjän eliitin kyvyttömyydestä ja armeijan
kelvottomuudesta. Itse asiassa Venäjä oli huimaa vauhtia kehittyvä, ihmiskunnan
eturivin maa miltei joka suteessa.
Miksi se sitten sortui? Kirjoittajan
mukaan asiaa voidaan verrata Titanicin kohtaloon. Molemmat edustivat aikansa
huippua, mutta kaikilla aloilla kehitys ei edennyt yhtä nopeasti.
Titanic sortui omaan mahtavuuteensa:
sillä oli huikea suorituskyky, mutta ei kykyä paikantautua ja pysyä ajan
tasalla jäävuorten kaltaisista vaaroista.
Sen, miten tämä sitten soveltuu Venäjään, jättää
kirjolitta tulevien tutkijoiden selvitettäväksi…
Tuo 1800-1900 - lukujen vaihde taisi olla monessakin suhteessa valtaisan kehitysoptimismin aikaa, ja tuolloinhan Eurooppa todellakin vaikutti suunnilleen voittamattomalta, monessakin mielessä. Titanicin kohtalossa voi siis niin haluten nähdä myös monenlaista symboliikkaa; aikansa huipputekniikkaa edustava alus, jolla jo ensimatkallaan käy köpelösti. Ei niinkään tekniikan huonouden, vaan ihmisen typeryyden vuoksi. Eihän uppoamisesta mennyt mm. kuin pari vuotta ensimmäisen maailmansodan syttymiseen, ja erään väittämän mukaan nykyaika alkoi vuodesta 1914, ja sitähän tässä kai nykyäänkin eletään... Mitähän tuosta nyt sitten voisi päätellä, mikäli esim. yleistämisen syntiin sorrutaan?
VastaaPoista-J.Edgar-
"Kun kommunistinen järjestelmä sitten romahti, se tapahtui tilanteessa, jossa vain kaikkein tyhmimmät saattoivat enää uskoa viralliseen päämäärään, joka oli kommunistinen yhteiskunta." Voi jospa se olisikin näin, mutta ei, joukossamme on aina liikaviisaita älykköjä, joilla on lapsenmielinen usko, että jos minä oikein puristan kovasti, ummistan silmäni ja uskon kautta kiven ja kannon, niin kaikki muuttuu hyväksi. Väiittäisin jopa että nykyisin tuo on yleisempää kuin ennen nimenoman lapsenominaisuuden kannalta, sillä näinä päivinä on luonnollista lisätä mielipteen tehoa itkupotkuraivarilla ja nyyhkyuhriutumisella.
VastaaPoistaSuurin kulttiuskonto kaikista on kuitenkin Suuri Isänmaallinen Sota. Liekö vodkaa sekoitettu jotain seerumia että 1941-45 niin humalluttaa. Eikö avaruusasemissa olisi enemmän aihetta hypetykseen?
VastaaPoistaTuolloin ei väki oikein muuta voinut, vai olisiko venäläiset otettu avosylin vastaan? Vaihtoehto sekin.
PoistaNykyisellään taas olisi typerää lähteä tappattamaan miesväkeä. Ensin otat sisään kasan muslimeita ja sit miesväestö sotisi. Naikkoset olisi suoraan vapaata riistaa, eikä siitä hyötyisi muut kun uskonlahkot ja ulkovallat.
Kullattu menneisyys ja tulevaisuus.
VastaaPoistaPutinismin tärkeimpänä neuvoa-antavana ”politbyrona” menneisyydestä ja tulevaisuudesta lienee kuuluisa VANDA.
"VANDA"
PoistaBulgarialainen Vanda taitaakin olla versio/sisar suomalaisesta sokeasta Reetasta, joka tiesi kaiken siitä, miten olla pitää.
"Sokean Reetan uutisia"
PoistaVenäjän ulkoministeri Sergei Lavrov lausui taannoin kyyneleet lähestulkoon tulossa silmistään seuraavaa: "Minä en tiedä, miten meidän pitää elää tästä lähtien/eteenpäin." Krokotiilin kielestä käännettynä suomeksi mainittu lausunto voi merkitä seuraavaa: "Minä en tiedä, miten meidän pitää elää tästä lähtien/eteenpäin eli kenen kurkun me pystymme repimään/raatelemaan tästä lähtien."
Kremlin kullitetut kupolit...
VastaaPoistaTuoreessa videossa Margarita Simonjan kertoo omasta neuvostonostalgiastaan sekä kiinnostavan seikan Aleksanteri III:sta (joka on Putinin lempitsaari). Videossa on Julia Davisin tekstitys englanniksi:
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=KcqX7PZUu5w
Muistaako kukaan Miljoonaa Sateen Lapsuuden sankarille -biisiä? Tai Leningrad Cowboys balalaika showta 93?
VastaaPoistaKoska juutube linkkejä saanee laittaa niin ihan näin populaarikulttuurin kautta ilmiöitä tarkastellen, niin on kyllä kivaa löytää rapakon takaa vanhaan Suomeenkin refrenssejä (Ransk.). Uus.soslaaliantrolopogisti-syvyyspsygologisti(keittiö huom.) Näkee musiikkipedagogian kautta mielekkäänä ilmiöiden tarkkailun, varsinkin ajankohtainen takia.
Jos vaan passaa niin linkittäisin yhen rankutuksen perustellen, ettei ole vain yhden asian juttu ja vois, jos joku vaivautuu kuuntelemaan, herätellä pohdintaa lähihistorian ..sanoisinko näkemyksistä ja (ehkä) ilmiöiden kautta (anteeks anteeks anteeks) kansallisnäkemyksellisiä tiloja ja olettamuksia ja uskomuksia.
John Prine - Space monkey: https://m.youtube.com/watch?v=sSgah57j-KY
-those were The days My friend
Ps. Tiesikö muuten kukaan että Albert Einstein on maailman kuuluisin juutalainen?