Sana ja teko
Uudenvuodenpuheessaan Vladimir
Putin esitti totuttuun tapaan venäläiset uhreina, joiden ankarana, mutta
kunniakkaana osana oli puolustaa synnyinmaata hyökkääjää vastaan.
Loistavastihan työ sujuikin (doblestno).
To jalo toiminta oli nostanut
kansasta esille sen parhaat puolet ja erottanut pois joukosta petturit. Jälkimmäisiä
olikin sitten likvidoitu puolijulkisesti ja kerrottu heidän milloin pudonneen
ikkunasta milloin muutoin poistuneen tästä maailmasta kovin yllättävällä
tavalla. Kenellekään ei jäänyt salaisuudeksi, etteivät kyseessä olleet
luonnolliset kuolemat.
Iivana Julman aikana Venäjä
jaettiin joksikin aikaa kahteen osaan. Toinen oli zemštšina (sanasta zemlja
-maa), jota hallittiin periaatteessa normaaliin tapaan toinen taas opritšnina
(sana viittaa morsiamen myötäjäisiin), joka kuului Iivanan erikoispalvelulle
eli opritšninalle. Sieltä käsin huseerasivat mustiin pukeutuneet opritšnikit,
jotka liikkuivat ratsain ja joiden tunnuksena oli rautainen luuta, johon oli
kiinnitetty koiran pää.
Ne symbolisoivat sitä, että petturuus etsittiin
Venäjältä vainukoiran tavoin ja siivottiin sieltä pois rautaisella luudalla.
Käytännössä opritšnikit saivat käydä
ikään kun sotaa muuta Venäjää vastaan. He suorittivat ”puhdistustyötään” oman
mielensä mukaan irrallaan normaaleista proseduureista. He olivat siis ”erikoispalveluiden”
edustajia.
Sana ”erikoiskomissio” eli tšeka (tšrezvytšajnaja
komissija) tuli käyttöön vasta Leninin aikana, mutta sen merkitys oli
suunnilleen sama kuin jo Iivana Julman aikana opritšninalla. Tšrezvytšajnost
(чрезвычайность) tarkoittaa
erikoista, erityistä siinä merkityksessä, että se on irrallaan normaalista
ympäristöstään, eli siis poikkeuksellinen, olemassa oleviin lakeihinkin nähden
se saa tehdä poikkeuksen.
On usein sanottu, että Putin on nyt
luonut oman opritšninansa, jonka avulla hän terrorisoi maata. Koneisto
on niin vahva, valtava ja häikäilemätön, että kaikki ymmärtävät sen uhmaamisen
merkitsevän itsemurhaa.
Huvittavaa on, että Putin
uudenvuodenpuheessaan sattui käyttämään juuri sitä opritšnikkien tunnussanaa,
joka laukaisi aina ”erikoisoperaation”: sana ja teko, slovo i delo. Hän
kertoi monikansallisen Venäjän väestön sаnоin ja teoin tukevan Isänmaan puolustajia, sotilaallisen
erikoisoperaation suorittajia (словом и делом поддержал защитников Отечества… всех участников специальной военной операции).
Tämähän ei välttämättä merkitse mitään.
Tulee kuitenkin mieleen, että on outoa mainita erikseen ”sanoilla tukeminen”,
eihän se nyt myöskään välttämättä mekritse yhtään mitään. Kun sen sijaan venäjän
kielessä esiintyy sanapari ”slovo i delo”, alkaa helposti tuntua
palaneen käryä.
Tällaista kirjoitin tästä aiheesta
jokunen vuosi sitten:
sunnuntai 30. toukokuuta 2021
Iivana symbolina
Kesällä 1937 omistettiin muuan Pravdan pääkirjoitus
sisäasiain kansankomissaari Nikolai Ježoville. Siinä oli mies, jolla sana
ei koskaan eronnut teosta, oli tämän sankarinpalvonta-artikkelin keskeinen
sanoma.
Käytännössä tämän pikkumiehen nollatoleranssiajattelu
tarkoitti sitä, että mikäli kerran valtava määrä kaikkein korkeimpiakin
upseereita ja muita potentaatteja oli tulkittava puolueen yleislinjan (generalnaja
linija) vastustajiksi, niin heidän kohtalonaan oli sitten likvidointi.
Mitäpä asiassa saivartelemaan.
Niinpä niskalaukaukset paukkuivat Venäjän eristämöissä
(izoljator, vankiloistahan oli jo päästy eroon) hurjaa tahtia ja sadat
tuhannet ”kaksinaamaisiksi” luokitellut ihmiset päätyivät joukkohautoihin.
Suuri terrori muistutti sekä idealtaan että monilta
yksityiskodiltaan elävästi Iivana Julman opritšninaa. Opritšnikit ratsastivat
mustiin pukeutuneina ympäri Venäjää lakaistakseen sieltä petoksen. Tehtävänsä
merkkinä he kantoivat rautaista harjaa, johon oli kiinnitetty koiran pää:
koiran tavoin he nuuskivat selville petoksen ja rautaisella luudalla lakaisivat
sen pois.
Juuri petos, jopa petos sydämessä oli myös Stalinin
kohteena, kun hän laukaisi suuren terrorin. Heti terrorin jälkeen julkaistussa
virallisessa historiakirjassa palattiin yhä uudelleen kaksinaamaisuuteen (dvurušnitšestvo),
joka oli juuri tällä hetkellä vihollisen tunnus: oli paljon niitä, jotka
suullaan tunnustivat, mutta todellisuudessa vastustivat. Heidät oli etsittävä
kaikkialta ja hävitettävä armottomasti.
Sattumoisin Ježov, verenhimoinen kääpiö,
kuten häntä on nimitetty, muistutti ulkoiseltakin olemukseltaan pienikasvuista
Maljuta Skuratovia, Opritšninan johtajaa ja Iivanan pääpyöveliä. Samantyyppinen
psykologiakin heillä näyttää olleen.
Vladimir Sorokin, äskettäisessä kirjassaan Den
opritšnika (Opritšnikin päivä) on siirtänyt tämän instituution
nykypäivään ja kuvaa, miten nämä nykyajan aristokraatit (Patrušev)tuhoavat
heille osoitetun, ilmeisesti kaksinaamaisen miehen kaikkine omistuksineen.
Heidän tunnuksenaan on sana ja teko -slovo i
delo, jota tosiaan käytettiin vanhalla Venäjällä pantaessa vireille
valtiopetokseen liittyviä juttuja. Sanat ilmaisivat valmiutta antaa ilmi
tällaisia vehkeilyjä.
Itse asiassa Iivanan opritšnikit eivät vielä liene
käyttäneet tätä tunnusta, josta tuli yleinen hieman myöhemmin, mutta
mainiostihan se kuvaa tietynlaista psykologiaa: sana ei saa erota teosta, itse
asiassa sana (käsitteet) on se varsinainen todellisuus, jota meidän
vajavaisessa maailmassa asuvien on pyrittävä toteuttamaan. Monet syllogismit
saattavat johtaa hirmuisiin johtopäätöksiin, mutta entä sitten? Ne on vietävä
myös konkreettisen todellisuuden alueelle.
On kiinnostava kysymys, missä määrin Iivana Julman
psykologia koki renessanssin Stalinin aikana. Iivana eli joka tapauksessa ennen
muuta uskonnollisessa maailmassa, jossa tuonpuoleisella oli olennainen
painoarvo myös tämän maailman asioita punnittaessa.
Miten kirjoittikaan Iivana ruhtinas Andrei Kurbskille,
joka oli syyllistynyt synneistä pahimpaan eli petokseen ja paennut herransa
valtakunnasta Liettuaan: Jos olet niin vanhurskas ja
oikeudenmukainen…miksi olet pelännyt viattoman kuolemaa?...se on Jumalan tahto-
tekee hyvää kärsiä. Jos olet niin hurskas… miksi et anna itsellesi lupaa ottaa
kärsimystä minulta, vastahakoiselta mestariltasi ja siten periä elämän kruunu?
Nykyaikaiselle ihmiselle vastaaminen tähän kysymykseen
on helppoa ja tulee ajatelleeksi, että Kurbski kaikkine vapausideoineen oli
juuri nykyaikainen verrattuna Iivanan keskiaikaiseen ja ilmeisesti myös
sairaalloiseen persoonallisuuteen.
Olennainen ero nykyaikaisen ja keskiaikaisen ajattelun
välillä on maallisen, tämänpuoleisen todellisuuden nostaminen modernin maailman
hallitsevaksi ja jopa ainoaksi viitekehykseksi.
Kuitenkin myös Stalinin aikana tapaamme psykologian,
joka itse asiassa muistuttaa elävästi keskiaikaista. Siinä ei uskota
tuonpuoleiseen taivaaseen, mutta kyllä tämänpuoleiseen. Maailman lainomainen
siirtyminen uuteen, korkeampaan yhteiskuntajärjestykseen ja lopulta ikuisen
onnen maahan, sijoittuu kyllä tulevaisuuteen, mutta on ehdottomasti nykyisyyttä
hallitseva asia. Sen näkökulmasta kaikki tehdään ja ajatellaan.
Molemmissa tapauksissa perustetaan sellaisille arvoille,
jotka ovat mittaamattomasti yksilöä ja hänen elämäänsä suurempia. Yksilön
velvollisuus on ymmärtää tämä ja laskea aseensa puolueen edessä myös
silloin, kun tulee väärin syytetyksi ja tuomituksi. Oleellista on asian elämää
suurempi etu. Tämän psykologian tapaamme monilla terrorin uhreilla, joista
mainittakoon erityisesti Nikolai Buharin. Mahdollisesti samanlaista psykologiaa
esiintyi myös Iivanan aikana, ainakin hän sitä kaipasi.
Entäpä kuinka on nyt? Voimmeko ymmärtää, mitä voisi
merkitä Iivana Julman kaltaisen hahmon nouseminen sankarinpalvonnan kohteeksi?
Kuten de Madariaga kirjassaan kertoo, Iivanan
hallituskauden tase oli äärimmäisen masentava. Hän oli tuhonnut maansa talouden
ja hävittänyt omaa kansaansa uskomattomassa määrin. Hänen maaninen pyrkimyksensä
suvereniteettinsa tunnustamiseen ei sekään itse asiassa menestynyt, Moskovan
Venäjästä ei todellakaan tullut yhtä eurooppalaista valtiota muiden joukossa.
Pelätty tyrannia siitä kyllä tuli.
Millaiseksi esikuvaksi ja sankariksi Iivana siis sopii
ja kenelle?
Olisi anakronistista puhua Iivanan ideologiasta etatismina, sillä
hän ei erottanut omaa persoonaansa ja valtiota toisistaan ja muistutti siinä
ilmeisesti enemmän tai vähemmän aikalaistaan Kustaa Vaasaa. Vaatimus
ehdottomasta uskollisuudesta taisi kuitenkin Iivanalla mennä pitemmälle.
Myös Kustaa käyttäytyi joskus omaa kansaansa kohtaan
tavalla, jota voisi nimittää terroriksi ja Iivanan käytöstä onkin tarkasteltava
aikakautensa laajemmassa yhteydessä. Sen muuten de Madariaga on tehnytkin ja
nostaa esille niitä samankaltaisuuksia, joita oli 1500-luvun Ruotsin ja
Englannin välillä ja niitä oli paljon.
Mutta erojakin oli. Sitä paitsi: missä määrin
esimerkiksi Henrik VIII:ä tai Kustaa Vaasaa on nostettu sankareiksi nykypäivän
Englannille tai Ruotsille? Totta kyllä, Nordiska Museetissa on
niin komea Kustaa Vaasan patsas, että sitä voi pitää jo sankarinpalvontana,
mutta ei se tämän päivän henkeä vastaakaan.
Ruotsi ja Englanti voivat nykyään ottaa aivan
rauhallisesti kysymykset, jotka koskevat niiden suvereenisuutta. Myös Brexit
tehtiin normaalien proseduurien puitteissa, vaikka erilaiset fanaatikot myös
ulkomailla pitivätkin tämän Englannin kansan päätöksen johdosta pahaa
louskutusta, ikään kuin asia kuuluisi heidän ratkaistaviinsa.
Ruotsi on taas sitten unionimaa, vaikka onkin Tanskan
ikeestä vapautunut. Mikäli suhde koetaan sietämättömäksi, kuten kaikissa
unioneissa yleensä jossakin vaiheessa käy, saatetaan Kustaa Vaasaa ja
taalailaisia kenties taas tarvita symbolisina historian sankareina ja nykyajan
tiennäyttäjinä.
Vain Venäjällä, joka kipuilee suvereniteettinsa
kanssa, on ollut tarvetta nostaa 1500-luvun suvereniteettikiistaan liittyvä
asia taas suureksi ja valtakunnallisesti jopa keskeiseksi, Iivanan nostaminen
esille historian pimennoista sopii hyvin tähän päiväjärjestykseen.
Venäjällä on omat perinteensä ja ne ovat aika
erilaiset kuin vaikkapa Ruotsin ja siis myös Suomen. Andrei Kurbskin
kaltaisille kansalaishahmoille ei nytkään näytä löytyvän tilaa laajalla Venäjän
maalla, meillä niille taas ei ole tarvetta.
Sanaparin ”slovo i delo” käytöstä ks. myös: Vihavainen:
Haun slovo i delo tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)
Erikoisoperaatio tuo mieleen John Dickien kirjassa "Cosa Nostran historia" kuvatun Sisilian mafian 80-luvulla ylipäälliköksi nousseen Toto Riinan aloittaman mafiasodan.
VastaaPoistaAikalaiset sanovat ettei se ollut mikään "sota" vaan joukkomurha. Jossa katosi satoja mafiasoja.
Iivana Julma ja Stalinin puhui "erikoisoperaatiosta" antaakseen vaikutelman sotatoimesta. Vaikka todella kyse oli suunniteltujen murhien toteuttamisesta. Tällaisen järjestelmän jatkuvuus on kuitenkin uhattuna jollei päälliköllä ole poikaa valllanperijäksi. Itsevaltias ei voi olla varma turvallisuudestaan jollei valta siirry hänen kuoltuaan uudelle keisarille.
Tämä ilmeisesti sivuaa aihetta?
VastaaPoistaLukemisen arvoinen juttu on Helsingin Sanomat 8.10.2000, Sunnuntai D4, Sotaa ilman sääntöjä, Maura Reynolds, Los Angeles Times. Siinä kerrotaan mitä tarkoittaa venäjän kielinen käsite bespredel (“беспредел” — “boundlessness”, “no-limit-ness”).
No, meillähän on venäläisperäinen sana "tolkuttomuus". Näistä olen useinkin kirjoittanut: https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=bespredel
Poista"sana ja teko -slovo i delo"
VastaaPoistaOlen nähnyt tämän käännettävän myös "sana on teko", joka tarkoittaa, että jo vallanvastainen sana on jo yhtä rangaistavaa kuin valtiopetoksellinen teko. "Ajatusrikoksesta" kuin ei vielä tuolloin osattu uneksiakaan...
No, silloin on kyllä kyseessä "slovo tozhe delo". Yleinen sanonta sekin.
PoistaMinua on aina ihmetyttänyt, miten Stalin pääsi tekemään julmuuksiaan ilman että kansa yritti mitenkään panna vastaan.
VastaaPoistaEipä ihmetytä enää.
Et liene aiemmin perehtynyt Venäjän vallankumouksen historiaan kun tuota olet ihmetellyt: 1930-lukuun mennessä kaikki todelliset toisinajattelijat oli jo opetettu pitämään turpansa kiinni. Stalinin puhdistuksissa oli tarkoitus päästä eroon laakereillaan lepäävistä vanhoista boshevikeista ja potentiaalisista pettureista sekä hankkia ilmaista työvoimaa. Kun puhdistuksissa oli käytössä kiintiöt, kyse ei todellakaan ollut mistään yksilövastuusta. Tuossa ilmapiirissä ei kannattanut nostaa päätään kyyrystä.
PoistaPutinin seuraava siirto stalinismin tiellä voisi hyvinkin olla se suuri terrori vuosien 1937-38 tapaan, sillä niin samanlainen näyttää olevan ajan riento. Mitään pidäkkeitä tai esteitä ei ole olemassa, onhan Putinilla ydinase, joka todellakin takaa täydellisen "työrauhan" myös sillä saralla.
VastaaPoistaPutinin hallinnon tekemät salamurhat esim, Englannin maaperällä osoittavat, kuinka helppo lännessä on katsella asioita sormien läpi. MI5 ja MI6 varoittivat vuosien ajan Englannin pääministereitä, mutta Putinin rahat ja bisnes olivat tärkeämpiä, kuin yksittäiset murhat. Työväenpuolueen Tony Blair oli tässä suhteessa kyvyttömin ja haluttomin, ja kun Kreml näki, että yksi murha ei aiheuta kuin parin kolmen alemman tason diplomaatin karkoitukset, homma jatkuu ja tulee yhä julkeammaksi ja niin todellakin kävi.
"Yksilön velvollisuus on ymmärtää tämä ja laskea aseensa puolueen edessä myös silloin, kun tulee väärin syytetyksi ja tuomituksi. Oleellista on asian elämää suurempi etu."
VastaaPoistaLuulen, että tämä ajattelutapa on merkittävä perusero venäläisen ja länsieurooppalaisen ajattelun välillä. Tosin on samaan hengenvetoon sanottava, että sama ero on myös jälkimmäisen ja monen muun kulttuurin (esim itäasialaisen, islamilaisen ja afrikalaisen) välillä ajateltaessa yksilön ja yhteisön etua.
No, juurikin tällaisten seikkojen kävellessä vastaan ei tunnu niinkään hullummalta olla eurooppalainen... Siis nimenomaan kulttuurisessa kontekstissa (romanus sum), ne muut aihepiirin ympärillä pyörivät jutut voidaan sijoittaa enemmän sinne rihkamaosastolle.
Poista-J.Edgar-
Venäläisetkin ovat eurooppalaisia, jenkit taas eivät.
Poista