Sota ilman
vihaa
Erwin Rommel oli
saksalainen kenraali ja myöhemmin sotamarsalkka, joka jotenkin onnistui
tulemaan suosituksi myös vastapuolella. Kuoleman jälkeen hänen muistiinpanoistaan
koottiin kirja, joka vuonna 1950 julkaistiin nimellä Krieg ohne Hass
-sota ilman vihaa.
Itse kirjaa en
ole lukenut, mutta päättelen, että Rommel, joka toimi länsirintamalla ja Pohjois-Afrikassa,
ei joutunut käymään sitä totaalista sotaa, joka vallitsi itärintamalla, jossa
sota yhä uudelleen kulki siviiliväestön yli ja jossa siviiliväestö oli Stalinin
toimesta velvoitettu tekemään kaikkensa vihollisen vahingoittamiseksi.
Kun Saksa hyökkäsi
Venäjälle, piti Hitler komentajille kuuluisan puhuttelunsa, jossa hän korosti,
että Venäjällä oli käytettävä ennennäkemätöntä kovuutta. Sikäläisten
ihmismassojen kanssa ei kerta kaikkiaan tulisi toimeen millään
herrasmiessodalla. Venäläiset eivät olleen saksalaiselle mitään tovereita -keine
Kameraden.
Sodan alussa annetussa ns. komissaarikäskyssä
edellytettiin poliittisten upseerien tappamista ilman muuta, koska kuviteltiin,
että juuri he toimivat venäläisten aivoina ja olivat yleensä juutalaisiakin.
Typeryyksissään Hitler luuli, että venäläiset ovat karjaa, joka aina tottelee
sitä, joka lyö tai potkaisee kovemmin.
Käytännössähän
Venäjä sitten potkaisi kovemmin kuin Saksa. Merkittävä osuutensa tässä oli
varmasti sillä vihalla, jonka saksalaiset sotilaat vetivät päälleen raa’alla ja
ylimielisellä käytöksellään. Kuten tunnettua, tietyt kansat, jotka historiankirjoituksessa
on sittemmin tunnettu ”rangaistujen kansojen” (nakazannyje narody) nimellä,
menivät kyllä suurin joukoin saksalaisten puolelle, mutta saivat maksaa siitä
koko kansan karkotuksella, joka tehtiin jopa vielä sodan kestäessä.
Kuten voi ymmärtää,
myös esimerkiksi Ukrainassa oli paljon vihamielisyyttä Stalinia ja jopa koko
Venäjää kohtaan jo pelkästään muutaman vuoden takaisen holodomorin
takia. Nikita Hruštšov tokaiseekin muistelmissaan, että ellei ukrainalaisia olisi
ollut niin paljon, olisi Stalin karkottanut nekin.
Neuvostohistoriankirjoitus
kehuskeli sillä, etteivät neuvostoihmiset koskaan menneet vihollisen puolelle.
Tämä oli tietenkin paksua valhetta, mutta eivät ukrainalaisetkaan sentään in
corpore menneet toisen vihatun komennon alta toista palvelemaan. Vlasovin
armeijakin jäi aika merkityksettömäksi.
Myös
karjalaiset olivat sodan jälkeen karkotusuhan alaisia, olihan siellä ollut
selvää yhteistyötä suomalaisten miehittäjien kanssa eikä Stalinin sodan alussa
antamaa nollatoleranssikäskyä ollut suinkaan noudatettu. Ilmeisesti vasta
vetoaminen karjalaisten muka suureen aktiivisuuteen partisaanitoiminnassa
saatiin karkotusvaatimukset hiljenemään. Niinpä tämä tosiasiassa enimmäkseen
rikollinen, siviileihin kohdistunut kaukopartiotoiminta on saanut Karjalan
tasavallassa ”kansankostajien” kulttimaineen.
Mutta mikä
oli vihan todellinen rooli itärintamalla yleensä ja Karjalassa erityisesti rintaman
molemmin puolin?
Mitä
Venäjään tulee, voimme todeta, että siellä oli kasvatettu erityistä vihan
kulttia jo vallankumouksesta lähtien ja jo ennen sitäkin. Luokkaviha oli se
polttoaine, jota tarvittiin vallankumoukseen ja sen jälkeiseen hallintoon.
Maksim Gorki oli vain yksi niistä, jotka esiintyivät avoimesti vihan
apostoleina kollektivisoinnista lähtien.
Sodan
aikana ja sen jälkeen vihaa oli helppo lietsoa ja sitä myös harjoitettiin
valtavassa mittakaavassa. Ilja Ehrenburg on vain yksi esimerkki. Myös O.V.
Kuusisen hengentuotteissa, jotka julkaistiin hänen päästessään puolueen
presidiumin jäseneksi, on erityinen artikkeli, jossa keskitytään vihan
myönteiseen merkitykseen, sikäli kuin se on hyvän asialla ja ihmiskunnan edistyksen
palveluksessa. Se on rakkauden kääntöpuoli ja itse asiassa sama asia, päätteli
O.W.: Pyhä viha, se on pyhä rakkaus!
Rajan
tällä puolella eli Suomessa oli tunnetusti jo heti Itä- Karjalan vuodenvaihteen
1921-1922 taistelujen jälkeen syntynyt tietty salaseuran tapainen kerho, Vihan
veljet, jonka piirissä myös teoretisoitiin vihan käyttöarvosta Suomen ja
Venäjän välisessä taistelussa ja pääteltiin, että sitä tarvitaan ja paljon.
Toki vihalla oli sittemmin merkityksensä sotapropagandassakin, mutta ei se näytä
olleen erityisen suuri kansainvälisessä vertailussa.
On
ajateltu, että viha sodan käyttövoimana on tullut strategiseksi resurssiksi
vasta suurten kansallisten armeijoiden myötä eli suunnilleen Ranskan
vallankumouksesta ja Napoleonin sodista lähtien.
Asialla on
tiettyä uskottavuutta. Tosin sotilaat, jotka usein olivat ostettavissa olevia
palkkasotureita (Landsknecht), jotka ryöstivät ja hävittivät talonpoikien
omaisuutta, perheitä ja heitä itseään, saivat varmasti osakseen yhtä paljon eli
maksimimäärän vihaa, tapahtuipa heidän ja vihollisen kohtaaminen sitten
30-vuotisen sodan, Suuren Pohjan sodan tai vaikkapa ensimmäisen maailmansodan
aikana.
Kuitenkin
jotkut sodat näyttävät olleen toisia säädyllisempiä. Ajattelen vaikkapa Suomen
sotaa vuosina 1808-1809, joka oli helvettiä sotilaille, mutta ei yhtä pahaa
sille osalle talonpoikaistoa, joka ei tehnyt vastarintaa. Venäjähän oli silloin
päättänyt pitää valloittamansa alueet ja koetti välttää vihan nostattamista. Toki
talonpoikaista vastarintaa esiintyi siitä huolimatta muuallakin, kuin
Pohjanmaalla ja sillä oli jopa huomattavaa sotilaallista merkitystä.
Ainakin
sen voimme todeta, että upseeristo esimerkiksi Kustaa III:n sodassa (1788-1790)
ja Suomen sodassa vältti molemmin puolin raakuuksia ainakin sikäli kuin ne
kohdistuvat kollegoihin rintaman toisella puolella. Toki he ymmärsivät voivansa
itsekin jonakin päivänä joutua samaan asemaan.
Upseerit
saattoivat jopa kesken sotaa järjestää yhteisiä juominkeja, joissa
kommunikoitiin kaikkien osaamalla ranskan kielellä tai saksaksi, joka oli monen
upseerin äidinkieli rintaman molemmin puolin. Kun kerran sattui, että
venäläiset sotilaat olivat rusikoineet ruotsalaisen upseerin ruumiin tuntemattomaksi,
lupasi venäläisten ylipäällikkö, muistaakseni kenraali Johann (Ivan) Michelsson
rangaista ankarasti mokomaan tekoon syyllistynyttä.
Venäjällä
on jo vuosisatoja vallinnut ns. kansan nostoväen (narodnoje opoltšenije)
kultti. Vuonna 1612 nousi Nižni Novgorodin nostoväki ajamaan puolalaisia pois
Kremlistä ja talonpoikaisten sissien osuutta Napoleonin lyömisessä on paljon
korostettu, luultavasti liikaakin.
Talonpoikainen
viha hänen pelloilleen ja kotiinsa tunkeutuneita sotilaita vastaan on yksi inhimillinen
perustuntemus. Omaa kontua ja heimoa puolustetaan, vaikka sitten viimeiseen
hengenvetoon saakka.
Niinpä myös
Putin valehtelee röyhkeästi armeijansa olevan Ukrainassa torjumassa hyökkäystä
ja samaan tapaanhan Hitler aikoinaan väitti suorittavansa preventiivistä hyökkäystä
Venäjää vastaan, joka oli suunnitellut käyvänsä valtavilla voimilla Saksan ja
Euroopan kimppuun.
Kuten voimme
havaita, maailmassa on erittäin paljon niitä, jotka voi saada pitämään
hyökkäystä puolustuksena ja päin vastoin. Mitä vihaan tulee, se syntyy kyllä rintamaolosuhteissa
ennen pitkää. Jussi Halla-aho ei esittänyt mitään uutta teoriaa tai hurjaa
manifestia todetessaan, että viha vastapuolen sotilaita kohtaan on rintamalla
normaali tunne.
Toki siinäkin
on erilaisia tasoja. Ranskalaiset ja englantilaiset, jotka vuonna 1940 jäivät
saksalaisten joukkojen jalkoihin, taatusti vihasivat heitä siinä määrin, ettei
vihollisen tappaminen tullut moraaliseksi ongelmaksi.
Kuitenkin
lännessä käytiin siihen aikaan salamasotaa, jossa raakuudet jäivät lyhytaikaisiksi.
Kotikontujenpäällä junnaava tuhoamissota, jota Ukrainassa käydään, on toista.
Mikäli siellä syntyy vihollista kohtaan todellista valkohehkuista vihaa,
jollaisesta venäjän kielessä puhutaan, ei meidän kannata asiasta närkästyä.
Sellaiset ilmiöt syntyvät sellaisissa olosuhteissa, olkoon kyseessä sitten sota
tai erikoisoperaatio.
Parantaisiko
tilannetta, jos vaikkapa vai upseerit välillä kokoontuisivat yhteisiin
illanistujaisiin ja pitäisivät maljapuheita? Voisiko se nyt mitenkään edes
onnistua, vaikka kieliongelmia ei varmastikaan ole?
"Parantaisiko tilannetta, jos vaikkapa vai upseerit välillä kokoontuisivat yhteisiin illanistujaisiin ja pitäisivät maljapuheita?"
VastaaPoistaHerra mun vereni!
Tulisiko presidentti putin presidentti haaviston kutsumana naukkaamaan kupillisen palowiinaa sotatauolla - tulisiko edes niinistön kutsusta, marinista puhumattakaan?
Olipa mielenkiintoinen avaus,paitsi Hitler hyökkäsi Neuvostoliittoon.
VastaaPoista"Suomen sotaa vuosina 1808-1809, joka oli helvettiä sotilaille, mutta ei yhtä pahaa sille osalle talonpoikaistoa, joka ei tehnyt vastarintaa."
VastaaPoistaJos olen ymmärtänyt Keskisarjan uuden Hattujen sodan oikein, tuo tilanne alkoi jo tuossa Pikkuvihassa, mikä oli merkittävä ero esim Kustaa H. J. Vilkunan kuvaamassa Isossa Vihassa. Syyksin satoi olla sama eli keisarinna Elisabetin manifesti, jolla suomalaisia yritettiin erottaa Ruotsista itsehallinolla. Väitän, että tuon kaiku ilmeni myöhemmissä sodissa.
Tämä lienee se normaali olettamus. Olisi kiinnostavaa tietää, miksi Venäjä näyttää Ukrainassa laiminlyöneen väestön houkuttelun puolelleen. Toki tällaisia uutisia meillä kartetaan.
Poista"talonpoikaisten sissien osuutta Napoleonin lyömisessä on paljon korostettu, luultavasti liikaakin."
VastaaPoistaEi välttämättä: samaa tapahtui myös Espanjassa, jossa syntyi guerilla. Voisin kuvitella, että kylmyyttä ja nälkää pakenevassa hajaantuneessa armeijassa talonpoikaississit olivat kova sana.
Joku venäläinen tutkija, jonka olen jossakin blogissa maininnut, esitti tuon väitteen.
Poista"upseerit välillä kokoontuisivat yhteisiin illanistujaisiin ja pitäisivät maljapuheita? Voisiko se nyt mitenkään edes onnistua, vaikka kieliongelmia ei varmastikaan ole?"
VastaaPoistaEi, se liittyi ancien régime -aikakauteen, jolloin luokkayhteiskunnan aatelisupseristo tunsi yhteenkuuluvutta toisiinsa kuin palvelemaansa hallitsijaan. Kuvaavaa oli, että oli normaalia jossain vaiheesa uraa palvella välillä toista hallitsijaa, esimerkiksi Ranskassa oli Royal suedois -rykmentti, jossa monet ruotsalaiset upseerit palvelivat. Ranskan suuri vallankumous, kansallisuusaate sekä rotu- ja luokkaviha hävittivät tuon ritarikulttuurin - valitettavasti.
Yritetäänkö tässä taas vaihteeksi valkopestä saksalaisia sotilaita?
VastaaPoista"Neuvostohistoriankirjoitus kehuskeli sillä, etteivät neuvostoihmiset koskaan menneet vihollisen puolelle."
VastaaPoistaLueskelen tässä juuri blogissakin kuvattua Orlando Figesin kirjaa Vallankumouksen Venäjä 1891-1991, jonka mukaan Stalin ja Molotov puolustelivat suuria puhdistuksia juuri sillä, että sillä estettiin näiden pelkämään viidennen kolonnan esiintyminen. Mene ja tiedä...
"Mitä vihaan tulee, se syntyy kyllä rintamaolosuhteissa ennen pitkää. Jussi Halla-aho ei esittänyt mitään uutta teoriaa tai hurjaa manifestia todetessaan, että viha vastapuolen sotilaita kohtaan on rintamalla normaali tunne."
VastaaPoistaKun omaa kokemusta sotimisesta ei ole, voin viitata vain toisenkäden tietoihin. Väinö Linna kuvasi kahta sotaa. Vuoden 1918 kuvaus oli täynnä vastapuoleen kohdistuvaa vihaa. Tuntemattomassa sotilaassa miehistön kovin viha kohdistuu pariin omaan upseeriin; vastapuolen sotilaisiiin kohdistuvaa vihaa Linna ei juuri tuo esiin.
Ymmärrän, että nämä ovat kertojan ratkaisuja, aikaan sidottujakin - mutta silti?
Mitä Halla-ahoon tulee, hän tietysti sanoi itsestäänselvyyden ja reaktiot kieltämättä olivat lapsellisia.
Silti: koska Suomi ei tietääkseni ole virallisesti sodassa, itse en viitsisi tuota itsestäänselvyyttä kylillä suureen ääneen huudella, vaikka niin ajattelisinkin, enkä varsinkaan huutelisi, jos sattuisin olemaan ulkoasiainvaliokunnan pj.
Tai ehkä tekisin niin, jos arvioisin sen poliittisesti tarkoituksenmukaiseksi, ja uskon Halla-aholla olevan tämän arvion tekemiseen kylliksi poliittista älyä.
Muunlaista älyä näissä keskusteluissa ei sitten paljon välähtelekään.
Viha on sodan edellytys. Venäjän hyökkäyssodan osalta on syytä muistuttaa miten pitkään siihen vaadittava viha tietoisesti kasvatettiin. Jokainen tv-pääkanavien katsoja huomasi jo maidanista lähtien miten veljeskansasta tehtiin vihollinen. Pian lienee Suomen vuoro.. Puola on jo nyt selvä vihan kohde venäläisessä sotapropagandassa.
VastaaPoistaPekka Peitsi Suomen Kuvalehdessä 38/1942 (Hävityksen siunaus): ”Kuta tehokkaampi on ryssää koskeva hävitys ja tuho, sitä turvallisemmin tuntein voimme ottaa tulevaisuutemme vastaan. Jos jatkuva taistelu vielä aiheuttaa sanokaamme kymmenen miljoonan venäläisen liianaikaisen poismenon, saattaa se suorastaan merkitä meille vuosikymmenien rauhaa.”
VastaaPoistaManfred von Richthofen. (Kaat. v. 1918.) Punainen Paroni. Todellinen Ilmojen Ritari. Ne vanhat ajat eivät enää koskaan palaa... Toisessa maailmansodassakin oli ilmojen ritareja, kuten Gerd Barkhorn, myöh. Bundeswehrin kenraali. RIP. Respect!
VastaaPoista"Krieg ohne Hass -sota ilman vihaa"
VastaaPoistaKaunis ihanne, jota on helpointa toteuttaa panssarivaunusta, tykistöpatterista, strategisesta pommikoneesta - miettien mitähän lentäjien kantiinissa on tänään ruokana - taikka riittävän korkeasta esikunnasta (esim marsalkka Joffre Chantileissä).
Viha on luonnollinen tunne, jota voidaan mitata ja jota voidaan harjoittaa suhteettoman paljon. Syyt ajautuvat loputtomasti; Sitä voidaan vihata korostamalla oikeudenmukaisempia ja tasapainoisempia syitä, mutta myös liiallista luonnetta ja omaatuntoa.
VastaaPoistaPutinin sotaa ei tietenkään voi verrata Hitlerin sotaan: johtaja ei valehtele kansalleen eikä hylkää sitä. Aikojen alusta lähtien Churchill ja Stalin olivat valmistaneet hyökkäystään Eurooppaan ja Saksaan. Lenin ilmaisi kerran mielipiteensä Neuvostovallankumouksesta: "En välitä Venäjästä. Ilman vallankumousta Saksaan asti kaikki on epäonnistumista." Siksi ei ole kohtuutonta ajatella, että hyökkäys Neuvostoliittoa vastaan oli enemmän ennaltaehkäisevää kuin loukkaavaa. Eikä Venäjä, koska Venäjä poistui nykyisestä koneesta vuodesta 1917 lähtien.