Kyökin
puolella ja marketissa
Suomalaisesta
ruuasta on tullut kirjoitettua paljon (ks. esim. Vihavainen:
Haun suomalainen ruoka tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)) ja paljon
enemmänkin pitäisi kirjoittaa, jos uskoisi sillä jotakin aikaan saatavan.
Mutta väliäpä
hällä. Tosiasia ainakin on, että suomalaisen ruuan asema on kansallinen
häpeämme. Aina kun suomalaisesta ruuasta puhutaan, nousee joku älypää
kertomaan, ettei suomalaista keittiötä ole edes olemassa, onpahan vain
ruotsalaista matkittu ja vähän venäläistä pantu sekaan.
Jo pieni
pinnallisen silmäys osoittaa, ettei asia ole sinne päinkään. Vaikka luonnon olosuhteet
ovat samanlaiset, ovat naapurimaiden keittiöt kuin eri maailmasta. Liioittelen
nyt vähän, mutta eihän siinä tarvitse kuin verrata suomalaista, ruotsalaista ja
venäläistä leipäkulttuuria. Se on jokaisessa maassa aivan erilaista.
Sivumennen
sanoen: ulkomaalainen on tukin koskaan maistanut suomalaista, itäsuomalaista,
ruisleipää parhaimmillaan, kun se otetaan uunista leipälapiolla ja pannaan
tuoksuvana tiinuun, kuuman uunin luodessa hehkuaan lauantaipäivän puolikiireettömään
pyhän odotukseen…
Sitä paitsi Suomi
jakaantuu ruisleivän -sen perusleivän- suhteen kahteen aivan erilaiseen
alueeseen suunnilleen Pähkinäsaaren rauhan rajaa myöten. Sen lisäksi myös vaaleat
leivät poikkeavat toisistaan olennaisessa määrin. Vehnäleipäähän meillä on harrastettu
vasta 1900-luvulta lähtien ja enemmälti vasta sotien jälkeen. Mutta erilaiset
rieskat ovat täydentäneet leipävalikoimaa ja ovat eri seuduilla aivan
erilaisia.
Itse rieskan käsitekin
vaihtelee seuduittain. Jossakin päin se tarkoittaa perunasta tai kaurasta
leivottua lätyskää, toisaalla tunnetaan piimässä liotetuista ohraryyneistä kuumassa
uunissa tehty herkku. Jossakin päin rieska tarkoittaa jopa maitoa (vrt. venäjän
rjaženka).
Piimätkin vaihtelevat:
on piimää, kirnupiimää, kokkelipiimää, pitkää piimää ja viiliä. Talkkunat
Hämeessä ja Savossa ovat aivan erilaisia ja tehty eri tavoin nautittaviksi ja
niin edelleen ja niin edelleen.
Joku asiaa
tuntematon sanoi minulle hiljattain, ettei maassamme ole alueellisia ruokakulttuureja.
Väitehän on aivan absurdi, mutta ymmärrettäväksi sen tekee nykyinen puolivalmisteiden
ja halpuutetun roskan myyntiin keskittynyt epäkulttuuri, jota amerikkalaistuneet
kauppakonsernit kilvan harrastavat.
Kun siihen
liittyy ravintoloiden ja kokkien snobbaileva typeryys, ollaankin tilanteessa,
jossa suomalainen ruoka taistelee olemassaolostaan suorastaan katakombeissa.
Kokonaiset sukupolvet eivät enää tiedä edes sitä, miltä se oikeasti maistuu eli
miltä sen pitäisi maistua.
Kunnon ruokaa ei
saa mistään eikä millään hinnalla. Myynnissä on vain luutonta ja rasvatonta
fileetä ja eri tavoin prosessoituja raaka-aineita, jotka yhdistää alkuperäisiin
tuskin paljon mikään. Maku on usein aivan sietämätön, kuten kypsymättömiksi
jalostetuissa tomaateissa, jotka ovat yhtä kitkeriä kautta vuoden. Sesonkeja ei
enää oikeastaan ole. Samaa mössöä myydään kautta vuoden.
Liioittelen hiukan,
mutta vain hiukan. Esimerkiksi Saksassa olen sentään saanut pääruokana
alatoopia, lisukkeena perunoita. Missä ravintolassa sitä meillä saa edes alkupalana?
Entä saako meillä alkupalana esimerkiksi oikeata savusaunapalvia tai
erilaisia graavikaloja? Suolamuikkuja? Savukalaa? Saako jälkiruokana
uunijuustoa? Uuniohrapuuroa? Onko listalla maksalaatikkoa? Onko lammaskaalia?
Kaalikääryleitä? Talakkunata savolaisittain? Tirripaistia sen kanssa?
Entä keitot?
Kaiken maailman soseita ja liemiä löytyy: on consomméta, puljonkia ja piru ties
mitä. Mutta onko kaalikeittoa, kesäkeittoa, kunnon hernesoppaa palvatun potkan
kera, tappaisrokkaa, mykyrokkaa ja niin edelleen. Ne ovat hyviä pääruokia,
huomattakoon.
Ja entäpä koko
tuo laatikoiden maailma: maksalaatikko, kaalilaatikko, imelletty
perunalaatikko, porkkanalaatikko, silakkalaatikko, lohilaatikko ja niin
edelleen. Höysteenä puolukkasurvosta, maksalaatikon päälle myös voisulaa tai
karjalanpaistia ja niin edelleen.
Juomana kylmä
kotikalja, piimä, marjamehu. Siinä jäävät viinit häpeään ja ne tekee mieli
kaivaa esiin vasta juustotarjottimen kanssa joskus myöhemmin.
Mutta ovatko nuo
ruuat suomalaisia? Yhä suurempi osa kansastamme näyttää olevan auttamattomia
pölvästejä (sit venia verbo, non peccatoribus), jotka vastoin terettä järkeä
yrittävät kuvitella, ettei ole olemassa edes suomalaisuutta, kuinka sillä
sitten voisi vielä jotakin omaakin olla?
Tätä asiaa en
viitsi nyt juuri tässä enempää setviä, mutta otan esille World Food Atlaksen
(50 Most
Popular Finnish Dishes - TasteAtlas ), jossa ruuat, kuten normaalia onkin,
esitetään sen alueen mukaan, jossa ne ovat perinteisesti suosittuja ja
ympäristöstään poikkeavia. Ei siis kannata mennä ”argumentoimaan” vaikkapa
riisipiirakoiden muka epäsuomalaisuutta sillä perusteella, ettei riisi kasva maassamme
tai missä piirakka on keksitty.
Kulinarismi ei
myöskään ole mitään alkemiaa, jossa vain uudet alkuaineet saisivat oikeuden saada
paikallisuuden statuksen. Esimerkiksi munavoi on World Food Atlaksessa
sumalainen ruokalaji siinä kuin lörtsy ja kalakukko. Pelkkä yksinkertainen
yhdistelmä perinteisistä raaka-aineista siis riittää, kulinaarisesti sekin on
uusi keksintö. Samaahan voi sanoa ruiskuoren ja riisipuuron tai ohrapuuron
yhdistelmästä: aivan tavallisista elementeistä luodaan jotakin täysin uutta.
Mutta ei oman
paikallisen ruuan siis tarvitsekaan täysin uutta olla, vaikka suomalaisessa
keittiössä onkin poikkeuksellisen paljon myös täysin originaaleja ruokalajeja.
Totean muuten,
että virolainen mulgipuder on aivan loistava herkku, vaikka siinä itse
asiassa on vain perunamuusia (ehkä ohrasuurimoilla täydennettynä) ja annoksen
keskellä lammikko paistettua pekonia ja sen rasvaa. Vielä hiljattain sitä sai
Tallinnassa Kuldse notsu kõrts-ravintolasta, joka on nyt suljettu.
Ei kai Viro vaan ole menossa Suomen tietä…
Mutta
tuossa siis oli tämä World Food Atlas mietittäväksi ja opiksi
otettavaksi. Se on osittain suorastaan naurettavan puutteellinen, mutta
toisaalta sisältää aika yllättäviäkin kohtia.
Muuan kiinnostava seikka on se osasto, jossa
kerrotaan, missä olisi paras syödä jotakin ruokalajia. Helsingissä ovat tiedon
antajina epäilemättä toimineet jotkut paikalliset kirjeenvaihtajat ja muut kosmopoliitit.
Sellaiset paikat kuin Sea Horse, Konstan möljä ja Kosmos tulevat
usein esille.
Joskus
ennenhän meillä oli Kestikartano, joka tarjosi erityisesti suomalaista
ruokaa. Nyt näyttää olevan harvalukuisia yritelmiä esimerkiksi erityisesti lappalaisen
ruuan myymiseksi, kuten Savotta. Ainossa en ole käynytkään, mutta
huomaan, etteivät nuo turistipyydykset ole erityisen huomattuja, kun oikeista paikallisista
ruuista puhutaan.
Entäpä
mistä ravintolasta löytyy aitoja lörtsyjä? Eipä ole sellaista. Myös pulla on
aito suomalainen ruoka, kuten myös munkki, mutta taitaapa olla vaikeaa löytää
niitä ns. paremmista kahviloista.
No,
toivottavasti Saimaan alueen nostaminen Euroopan ruokamaakunnaksi saa aikaan
jotakin hyvää. Alueellinen ruokaperinne on siellä hyvin omaleimainen, mutta on
muistettava, että hyviä ja esittelemisen arvoisia eivät ole vain muutamat harvemmin
nautitut perinneruuat, vaan monet varsin uudetkin luomukset. Olennaista on ympäristö,
joka on ne luonut, kylmät talvet ja kuumat leivinuunit, puhtaat järvet ja
maukkaat kalat, suuret metsät ja niiden sienet, marjat ja riista, etenkin tuo
jo Itämeren eteläpuolella eksoottinen hirvi ja niin edelleen.
Toivotaan
nyt, että edes jotakin saadaan aikaan, ellei muualla niin vaikkapa Savonlinnan ravintoloiden
ruokalistoilla.
Yövyimme viime kesänä Hesan Scandic-hotellissa ja aamiaispöydässä oli karjalanpiirakoita, joista tietysti heti ilahduin, mutta ilo loppui lyhyeen, koska munavoi oli margariiniin tehty. Pelkästään tuo vuosikymmeniä jatkunut rasvahuijaus on saastuttanut suomalaisen ruokakulttuurin henkihieveriin.
VastaaPoistaSe joka tekee munavoin margariiniin ei ole kokki vaan joku amatööri. Kyllä kannattaa tehdä reklamaatio
PoistaNytpä puhut asiaa. Kiitos kirjoituksesta. Minä tässä lisään aidot karjalaiset herkut, kuten kukkoset, sultsinat, vatruskat, karjalanpaistin, lihakukon. Nämä nyt ainakin ja kaikkia rajakarjalainen äitini valmisti. Vesi nousee kielelle.
VastaaPoistaLapsuuden kesiä 50- ja 60-luvulla tuli paljon vietettyä Oulun seudulla. Panin merkille, että ohrarieska oli siellä ihan eri asemassa, kuin vaikkapa Kainuussa, jossa vannotttiin ruisleivän nimeen. Ohkainen, pinnaltaan paikka paikoin jopa mustunut rieska oli mitä oivallisinta, kun päälle lohnaisi kotona kirnuttua voita, jossa oli ehotellen suolaa. Päälle siihen maitoa, joka ainakin minun mielestäni siihen aikaan oli lähes aina liian lämmintä, koska jääkaappeja ei ollut. Ruuat säilytettiin eteisen ruokakomerossa, joka kesäisenä aikana oli pakostakin lämmin, vaikka se oli rakennettu siinä katsannossa, että se olisi rakennuksen viilein kohta. Tietenkin oli maakellari, joka toimi jo kohtuullisesti, mutta kukapa se aina viitsi juoksuttaa eväät sinne asti, ei ainakaan huonojalkainen mummo?
VastaaPoistaSuomalainen taantuva ja kurjistuva ruokakulttuuri taitaa taipua ylikansallisuuden edessä. Nuoria ei tunnu juurikaan kiinnostavan oma kulttuurimme miltään osin, siitä pitää kyllä internationaali huolen. Joskus 70-luvulla oli Jaakko Kolmosen ruokaohjelmat parasta tv-tarjontaa, näkisipä niitä vielä nykyäänkin, mutta kun sillä Kolmosella oli se Väinämöisen lakki, eihän se sovi ollenkaan nykymaailman menoon!
Ennen sanottiin, että hyvä aviovaimo-ehdokas oli ehdottomasti sellainen, joka on käynyt talous- tai emäntäkoulun! Joku voi nähdä siinä naisvihaa, mutta omien havaintojeni mukaan ne tyttäret olivat ehdottomasti ykkoskategoriaa.
Olisikohan niinkin, että suomalaisen ruokakulttuurin alamäki johtuu paljolti myös taloudellisista seikoista? Palkat ja eläkkeet Suomen hintatason huomioiden lienevät EU-maiden alinta kastia, näin uskaltaisin jopa väittää. Kun seuraa kaupoissa, mitä ihmiset ostavat, halvimmat tuotteet ovat ne, jotka kiinnostavat. Varsinkin lapsiperheet ovat helisemässä, ja ovat aina olleet. Kehnot einekset ovat valtavirtaa. Tyttäreni totesi minulle takavuosina syyslukukauden ensimmäisen päivän iltana, kuinka eräs luokkatoveri oli sanonut lounaan jälkeen, että tämä oli ensimmäinen lämmin ateria lähes kolmeen kuukauteen!
Kouluruoka taitaa olla yksi syy suomalaisen ruuan huonouteen. Sen sijaan että se olisi kulttuurin siirtoa ja tapojen opetusta, se on "halpuutettua" pikatankkausta.
VastaaPoistaKouluruokailu on pilannut monelta monen sinällään hienon ruokalajin maineen: veriletut, maksalaatikko, kesäkeitto, pinaattikeitto jne.
"se on "halpuutettua" pikatankkausta."
PoistaTarkka määritelmä ruuanlaiton tuhon tiestä. Syynä tietenkin on se, että tehdasmaisesti valmistettu laitosruokamössö on halvempaa kuin koulun keitiössä keittäjän raaka-aineista valmistama. Tuota synnyttää tarve julkisten menojen säästöihin. Tuohon ruokaan saadaan sitten kylliksi tutustua kun "pääsemme" aikanaan kotipalveluiden piiriin.
Tarve vai himo?
Poista"nykyinen puolivalmisteiden ja halpuutetun roskan myyntiin keskittynyt epäkulttuuri, jota amerikkalaistuneet kauppakonsernit kilvan harrastavat....Maku on usein aivan sietämätön, kuten kypsymättömiksi jalostetuissa tomaateissa, jotka ovat yhtä kitkeriä kautta vuoden. Sesonkeja ei enää oikeastaan ole. Samaa mössöä myydään kautta vuoden."
VastaaPoistaTässäpä se on sanottu suomalaisenkin ruuan alennustilan alkusyy: kaiken gastronomian idea on hyvälaatuiset, tuoreet sen alueensa raaka-aineet, eihän stradivariustakaan saa tehtyä jätelaudasta!
Tietenkin syy on yhteiskunnallinen: kun naisten työssäkäynti on pääsääntö, ei ole aikaa hakea kunnon raaka-aineita toreilta tai erikoiskaupoista eikä aikaa enemmmän vaativaan valmistukseen. Siispä vain pikainen tankkaus teollisesti valmistetuilla eineksillä ja lapsia harrastuksiin kuskaamaan.
Mielenkiintoista olisi tietää mistä ero lännen kovan ja idän pehmeän leivän välille tulee. Tuskin se pelkkää sattumaa, kuten harva asia ns. kansankultturissa.
VastaaPoistaSeurasaaressa kuulin, että ero juontaisi myllymatkoista, jotka lännessä olivat pitkiä ja jauhot piti paistaa leiviksi suuremmissa erissä. En osaa tätä tyrmätä, mutta en vahvistaakaan. Joka tapauksessa vesimyllyjä on kotiseudullani idässä kyllä tiheästi.
Sen syynä oli leipomiskäytäntö: Itä-Suomessa oli uuni jatkuvasti lämpimänä ja leivottiin useammin ("mistäpä lapset lauantain tietäisivät, jossei piirakoita paistettaisi") kun taas lännessä kovaa (=säilyvää) reikäleipää paistettiin pari kertaa vuodessa katto-orteen kuivumaan.
PoistaMiksei lännessä uuni lämmennyt päivittäin? Likimain sama sää ja ilmasto molemmissa ja rakennuksetkin samantapaisia. Toki savupirttiaika idässä kesti lähemmäs nykyaikaa.
PoistaHyvä kysymys! En tiedä.
Poista“… Miksei lännessä uuni lämmennyt päivittäin?...”.
PoistaLännessä tuvan lämmitys perustui toisenlaiseen järjestelmään kuin idässä. Idässä leivinuunilla lämmitettiin tupaa, joten sillä sai samalla lämmityksellä tehtyä tuoreet leivät. Lännessä oli erikseen uuni tuvan lämmittämiseen ja samoin pakari leipomiseen.
No miksi näin? Tapa vain vai oliko moiseen syynsä?
Jokin syyhän täytyy olla, koska kaksi hormia tekee kaksinkertaiset kustannukset, siis vaivat. Olisiko varallisuudella merkitystä tai ruokavaliolla?
PoistaKiitos mainiosta kirjoituksesta. Savonlinnassa lapsuuteni ja nuoruuteni eläneenä en malta olla haukkaamatta vähän lörtsyä. Sokerileipomon lihapiirakat tiedettiin kaupungin parhaiksi. Syntisen hyviä ne olivat, kun pinnasimme koulusta ja lampsimme Talvisalon mäeltä niitä ostamaan Viremon makkarakojusta. Jossain vaiheessa samoja piirakoita ruvettiin kutsumaan Laurikaisen lihapiirakoiksi, en ole varma miksi; ainakin Sokerileipomon kahvila/myymälä lopetti jossain vaiheessa toimintansa. Laurikaisen lihapiirakoista taidetaan puhua vieläkin. Lörtsy-nimen synnystä on vähintään kaksi erilaista tarinaa, joista muistan tämän. Leipomoyrittäjä, joka oli ruvennut jatkamaan Laurikaisen lihapiirakoitten valmistamista, mietti hyvää nimeä kaupungin, ja miksei vaikka koko Suomen, parhaille lihapiirakoille. Kävelyllään matkustajasatamassa hän huomasi kahden taidelukion tytön maistelevan Lippakioskilla lihapiirakoita. Siihen aikaan ainakin jotkut taidelukion opiskelijat oli helppo tunnistaa muitten tallustelijoitten joukosta. Leipuri sattui kuulemaan, kun toinen tytöistä ihmetteli: "Mitä ihmeen lörtsyjä nää on?"
VastaaPoistaSavonlinnan ravintoloitten muikkutarjonta on edelleen oikein hyvä, ainoa vain, että paistetuista muikuista on poistettu herkullisen rapsakat päät. Niitten perään on turha enää haikailla tilausta tehtäessä. Parhaat muikut tulivat tietenkin Puruvedeltä, eivätkä hassumpia olleet Pihlajavedenkään muikut, moittimatta muualta nuotattuja kaloja. Puruveden muikkujen salaisuus, niin olen antanut itselleni kertoa, on veden planktonpitoisuus; vedessä tosiaankin on vihreä häivähdys. Latvavesien humuspitoinen vesi on myös ehtinyt kirkastunut niin, että pohjan saattoi nähdä monien metrien syvyydestä. En uskalla antaa tarkkaa metrilukua. Näin oli nuoruudessani, kun liikuin paljon Saimaan vesillä, ja myöhemminkin, kun teimme veljieni kanssa vuosittain souturetkiä samoilla seuduin.
En oikein tiedä, miten suhtautua gourmet-ravintolaan, joka mainostaa itseään "muikkuvapaana alueena". Varmaan hyvää ruokaa sieltäkin saa.
Helsingin rautatieasemalla oli aikoinaan loistavia (rautateitse Itä-Suomesta tuotuja?) lihapiirakoita, joissa ei täytettä, jossa oli sipulia, säästetty. Taivaallisia suoraan höyrytyskattilasta kuumina!
Poista"En oikein tiedä, miten suhtautua gourmet-ravintolaan, joka mainostaa itseään "muikkuvapaana alueena". "
Niinkuin muihinkin snobeihin. (Jos sijaitsi Itä-Suomessa, pyrki erottautumaan - kyseenalaisin keinoin.)
Ne oli Möttösiä
PoistaAnoppini oli aikoinaan Suomen Karjalanpiirakkamestari. Tällaisiakin kilpailuja pidettiin. Hän oli kotoisin Pohjois-Karjalasta. Piirakat olivat perinteisesti ruiskuorisia ja peruna-, mutta myös riisitäytteisiä. Yksi tärkeä osuus oli, että ne voideltiin kuumana voisulalla. Kyllä olivat suussa sulavia, parille tytölleenkin jäi aika hyvä oppi ja osaavat kyllä tehdä lähes yhtä hyviä. Äitini oli kotoisin Karjalasta, Koiviston kauppalasta ja siellä tehtiin juhlapiirakoita, jotka olivat karjanpiirakoita, mutta vehnäkuoreen tehtyjä ja riisitäytteellä, voisula tietysti päälle. Äiti usein tilattiin niitä tekemään erilaisiin tilaisuuksiin, koska täällä lännemmässä niistä oltiin tuskin kuultukaan, mutta maine kiri ikään kuin edellä. Yhtä aitoja karjalanpiirakoita kuin ruiskuorisetkin. Ne vielä valmistuttuaan pinottiin lautaselle kuin propsit metsässä, korkeakin kasa pysyi hyvin pystyssä ja oli näyttävän näköinen pöytään tuotuna. Olivat ehkä hieman isokokoisempia kuin nykyiset karjalanpiirakat.
VastaaPoistaHistoriantutkimuksen mukaan Suomessa syötiin riisiä aateliston pöydissä jo 1500-luvulla. 200 vuotta ennen perunan saapumista maahan. Tallinnasta käytiin tiheään hakemassa kaikenlaista, jos oli rahaa. Nykyisessä kouluruuassa etnisyys ja eksoottisuus tuntuu olevan pakkomielle, kuten yhteiskunnassakin yleisesti. Väkisin yritetään koko ajan kutistuvalla budjetilla tilata kaikkea, paitsi suomalaisia ruokalajeja. Ennenhän ruuat valmistivat kouluissa keittäjät paikan päällä. Läheinen Lidl menee koulun ruokatunnin aikaan aivan tukkoon, kun puolet jokaisesta läheisen koulun luokasta tulee jokainen vuorollaan ostamaan noutopisteeltä lihapiirakan. Ollakseen sosiaalisesti suosittu täytynee harjoittaa pikaruokakulttuuria.
VastaaPoistaHarva tietää, että maksalaatikko on alun perin ruotsalainen ruokalaji nimeltä korvkaka. Degeneroituneeseen suomalaisversioon on survottu mm. riisiä kun taas ruotsalaiset käyttävät alkuperäistä ohraa. Korvkakan reseptejä on vanhoissa keittokirjoissa useita ja vanhin on Cajsa Wargin ylöspanema resepti vuoden 1765 keittokirjassaan.
VastaaPoistaNäin ne ruokakajit eriytyvät. Vain harvat syntyvät neitseellisesti.
PoistaJa siitä huolimatta maksalaatikko on ehdottomasti suomalaisen keittiön tärkeä osa. Sama koskee lipeäkalaa.
PoistaHerkkua on siinä monenlaista..
VastaaPoistaMukavaa luettavaa ja kivoja kommentteja kotimaisesta ruokakulttuuristamme. Syksyn projektina voisikin olla itsetehdyt karjalanpiiraat ruistaikinaan leivottuna (ilman sitä vehnää). Karjalanpaistiakin voisin kokeilla, mutta kalakukon ostan tietenkin valmiina hallista, kai sitä sieltä Hakaniemestä saa. Näitäkin herkkuja ulkomaiset sukulaiseni rahtaavat aina Helsingin käynneiltään Finskillä kotiinsa, ja ne maistuvat myös ei-kantasuomalaisille aina Kreikkaa myöten. Erityisesti savolainen kalakukko (muikkukukko) voinokareella (ei valitettavasti kirnuvoilla) on suurta herkkua sukumme natiiville thessalonikialaisellekin savusiian ohella. Hyvä ruoka on hyvää ja sitä arvostetaan syystäkin yli kansallisuusrajojen.
Kalakukko: olen syönyt monenlaisia kalakukkoja ja havainnut, että Partasen (Irene tai Hanna) leipomon Kuopiosta ovat parhaat: niissä silava ja kala muodostavat mehevän sisuksen. Muiden tuotteet tahtovat olla kuivempia. Syynä voi olla partasten pyöreä muoto, jolloin rasva pääsee valumaan.
PoistaPitää paikkansa.
PoistaMustikkakukko eli rättänä on myös perinteinen savolainen herkku. Hyväähän se on kotoisa mustikkapiirakkakin, vegaanisenakin.
PoistaMeillä täällä Suomessa on todella rikas ruokakulttuuri. Vain sivistymättömät ihmiset väittävät jotakin muuta. Edesmennyt keittiömestari Jaakko Kolmonen toi patakakkonen ohjelmasarjassa aikoinaan ansiokkaalla tavalla esille aitoa suomalaista ruokakulttuuria. Kyllä sitä sarjaa tuli aikoinaan katsottua. Tuon nykyisen valmisruokakulttuurin irvokas huipentuma on kyllä ehdottomasti valmiiksi keitetyt kananmunat kaupan hyllyllä. Onko nykyään siis olemassa niin uusavuttomia ihmisiä etteivät osaa edes VETTÄ KEITTÄÄ!!!. Ilmeisesti on. Minäpä keitin tuossa päivällä hernekeiton. Voi että tuli hyvää ja miten vaivatonta sen valmistus on ja maku on jotain ihan muuta mitä purkkihernekeitossa.
VastaaPoistaNyt on kyllä sanottava, että kaikista eineksistä juuri purkkihernekeitto- varsinkin palviliha - on lähinnä "aidointa asiaa", vaikkei itsetehtyä luonnollisesti TÄYSIN vastaa. Rankan työpäivän väsyttämänä on kuitenkin riittävän hyvä korvike ja syntyy mikrossa parissa minuutissa. Se on niitä elämän realiteetteja...
PoistaKun muuten ruisleipä puikulan panee lautaselle ja reunaan vesikalvon ja talouspaperia, syntyy lähes vastapaistetun tuntu.
Lörtsy on kasvisruokaa, niin hitusen verran siinä on eläinperäistä mössöä.
VastaaPoistaKannattaa suosiolla luopua mysteerimassapiirakoista ja siirtyä vihapiirakoihin. Niihin voi laittaa haluamaasa täytettä, vaikka nakkeja. Toivottavasti joku alkaa tehdä vihiksii isompina eikä samanlaisina kun Hoviruoan minipiirakat.
PoistaNiitä munia saa myös valmiiksi kuorittuina (Tulevat Kiinaasta)
VastaaPoista