Sarjarakastajan sota
Boris Uxkull, Sotaa ja
rakkautta. Päiväkirja Napoleonin ajalta. Suomentanut Aarno Peromies. Tammi
1967, 260 s.
Aidot
päiväkirjat ovat historian aarteita. Niissä voi vielä välähdykseltä kohdata sen
kiitävän hetken, jota ajattelemme nykyisyydeksi, vaikka se jo samalla
muuttuukin menneisyydeksi. Joka tapauksessa se ei vielä ole ehtinyt joutua
myöhemmän kokemuksen valossa tehdyksi tulkinnaksi, vaan sisältää vielä jotakin
siitä arvoituksellisuudesta, joka on koko inhimillisen olemassaolon ytimessä.
Päiväkirjojen
aitous on kysymys sinänsä. Kun eletään intensiivisesti ja tapahtumia on paljon,
ei ole aikaa tehdä muistiinpanoja ja jos ne tehdään vaikkapa viikon kuluttua,
kuten useinkin saattaa tapahtua, on suuri osa päiväkirjan ominaislaadusta menetetty
ja aletaan olla jo muistelmien puolella.
Boris Uxkullin
päiväkirjat, jotka liittyvät vuosien 1812-1814 sotaretkiin ja muihinkin
tapahtumiin on tietenkin julkaistu toimitettuina. Julkaisu tapahtui
vasta vuonna 1965 ja päähenkilö eli vapaaherra Berend-Johann (Boris) Uxkull,
1793-1870 oli silloin ollut jo lähes sata vuotta kuolleena. Päiväkirjassa oli
joka tapauksessa jopa suvun kannalta paljon arkaluontoista aineistoa, joten
voimme olettaa, että jonkinlaista sensurointiakin on tapahtunut.
Päähenkilö eli
päiväkirjan kirjoittaja oli hyvin nuori joutuessaan sotaan Napoleonin
hyökätessä Venäjälle vuonna 1812. Hänen kartanonsa oli Virossa, mutta hän lähti
jo nuorena Pietariin palvelemaan hevoskaartissa. Sodassa hän osallistui seitsemääntoista
taisteluun, sai yksitoista kunniamerkkiä ja ylennettiin kolmen vuoden palveluksen
jälkeen ratsumestariksi, mikä vastaa kapteenin arvoa.
Nimi Uxkull
muuten on tapana kirjoittaa kussakin kielessä sen ääntämyksen mukaisesti, esim.
saksaksi Uexkull, ruotsiksi Yxkull, venäjäksi Ikskul (Икскуль) ja niin edelleen. Nimi on alun
perin suomalaista perua, liivinkielinen ja viittaa Ykskylän kaupunkiin, joka on
Riian lähellä. Kuten tunnettua, suomalainen y on monille ulkomaalaisille
vaikea äänne ja suomalainen ä suorastaan mahdoton.
Mitä
päiväkirjaan tulee, siitä välittyy kyllä aitouden vaikutelma ja kiinnostavinta
siinä ovat ne havainnot, joita kirjataan satunnaisesti ilman erityistä syytä ja
jotka eivät liity suuriin, tunnettuihin tapahtumiin.
Niinpä
kirjoittaja hyvin usein kuvaa niitä kaupunkeja ja niiden asukkaita, jotka
kohtaa pitkällä vaelluksellaan ensin Pietarista Liettuan rajoille, sieltä
Moskovan taa ja sieltä taas halki Euroopan aina Pariisiin saakka ja sitten
jälleen Pietariin.
Joskus esiin
pistävä kulttuuriraja on tyrmäävän selkeä. Tullessaan Venäjän alaisuudessa
olleesta Puolasta Preussin Sleesiaan, kirjoittaja tuntee tulleensa aivan eri
maailmaan: Mikä ero Puolan ja Sleesian välillä! Olen kuin toisessa maailmassa.
Mikä hyvinvointi! Mikä järjestys kaikkialla! Tuntuu kuin hengittäisi toista
ilmaa.. Pellot ovat niin hyvin viljeltyjä, asukkaat niin siististi puettuja,
heidän talonsa niin hyvin rakennettuja ja niin symmetrisiä, jopa metsäkin on
tarkoin pudistettu, ettei tuosta kaikesta voi olla lumoutumatta…
Tämä analyysi tuon
saman rajan ylittämisestä ei ole suinkaan ainutlaatuinen. Sellaisen kohtaamme
myös jopa Maila Talviolla. Kuitenkin Sleesia oli tuohon aikaan ollut osa
Preussia vasta muutaman vuosikymmenen ajan. Johtuipa asian tila mistä tahansa, tuota
eroa voi pitää historiallisena tosiasiana.
Boris pitää
itseään venäläisenä, vaikka tietenkin samalla myös saksalaisena, hänen
kotiseututunteessaan näyttää olleen myös virolaisuutta. Luulen, että
Mannerheimilla oli vastaavanlainen kaksoislojaalisuus hänen palvellessaan
Venäjällä. Uxkull ei kuitenkaan ainakaan tuossa vaiheessa joutunut samanlaiseen
lojaliteettien ristiriitaan kuin Mannerheim, joka palveli keisaria myös sortokausina
joista hänen oma veljensäkin joutui kärsimään.
Joka tapauksessa
tämä keisarin uskollinen saksalainen oli myös hyvä venäläinen, joka kuitenkin
saattoi ikään kuin sivullisena luonnehtia venäläisiä, ei toki epäystävällisesti,
mutta kuitein ikään kuin von oben herab.
Sodan raakuus
inhottaa Borista, joka inhoaa myös metsästystä. Ihmisteurastus on joka
tapauksessa sotilaiden työnä ja kirjoittaja uskoutuu päiväkirjalleen, kysyen,
miksi sotia on ja onko ainakaan suurin osa niistä oikeutettuja: Palvelemmeko
me aina oikeutettua asiaa? Emmekö me ole vieraan tahdon alaisia koneita, jotka
auttavat epäoikeudenmukaisten toimenpiteiden ja suunnitelmien toteuttamista?
Eivätkö ministerien juonittelut tai jonkun monarkin henkilökohtaiset riidat
usein ole veristen sotien perimmäinen syy…ruman ja vastenmielisen kuvan
pimentämiseksi käytetään uskonnollista huntua… Miksi he eivät itse surmaa
toisiaan niin kuin muinoin? Mutta näitä ajatuksia ei pitäisi uskoa edes
paperille; jo sekin olisi rikollista tässä keisarikunnassa, jossa vapaa ajatus
on kielletty, ja se merkitsisi uimista vastavirtaan inhimillisen taikauskon kymessä.
Tapainkuvausta
päiväkirjassa riittää: alaisia saatetaan kohdella tavattoman raa’asti,
esimerkiksi silloin, kun kuski on kaatanut reen tai rattaat, kaksintaistelun
yhteydessä kuollut sekundantti mainitaan vain ohimennen ”oheisvahinkona” ja
niin edelleen. Toisaalta kirjoittaja puolustaa juutalaisia, joille jotkut
sotilaat haluavat tehdä vääryyttä ja kirjoittaa hyvin kauniisti
kiintymyksestään palvelijaansa Fjodoriin.
Fjodor muuten
filosofoi joskus ja kysyy, miksi maailmassa on herroja ja palvelijoita ja
mahtavatko taivaassa osat olla vaihtuneet? Boris on asiasta kovin huvittunut ja
innostaa Fjodoria olemaan erityisen altis palvelija, jotta hän voisi sitten
taivaassa vastata samalla mitalla.
Naiset ovat
kuitenkin Boriksen hallitseva intohimo ja lohdun tuoja. Hän oli peräti kaksitoista
kertaa kihloissakin ennen kuin meni naimisiin. Kyseessä tuskin oli mikään sarjahuijaus:
Boris maalailee kerta toisensa jälkeen sitä, miten tavattoman rakastunut hän on
jopa yhden yön tuttaviinsa. Sotilaselämä erottaa hänet kuitenkin kerta toisensa
jälkeen unelmiensa naisista.
Boris on taitava
pianisti ja intohimoinen luonne ja vetää tyttöjä ja naisia puoleensa kuin
magneetti. Huolimatta asian tuohon aikaan sisältämästä tavattomasta riskistä,
antautuvat perhetytöt hänelle yksi toisensa jälkeen ja hän tuntee rakastavansa
jokaista kiihkeästi. Lisäksi hetken suhteita solmitaan alempiin luokkiin
kuuluvien naisten kanssa ja Pariisissa neekerit ja kreolittaret tarjoavat
erityisen pikanttia huvia.
Loputa tietenkin
iskee sukupuolitauti, joka kuitenkin on vain pehmeä šankkeri, jollainen jo
pystytään parantamaan.
Kirjallisuus
tuntee paljonkin tällaisia sarjarakastajia, joiden tarve saada rakkautta yhä uusilta
naisilta on pakonomainen. Donjuanismilla taisi olla tautiluokituskin
vielä takavuosina. Seksuaalisena poikkeamana se ainakin tunnettiin, mutta
sellaisiahan ei enää olekaan.
Parikymppinen
Boris näyttää kyllä olleen poikkeuksellisen uuttera työmies tuossa herran
viinamäessä, eli siis naisten kaatamisessa. Vastaavia tapauksiahan olivat myös esimerkiksi
Samuel Pepys ja James Boswell, itse Giacomo Casanovasta puhumatta. Kaikkien
näiden päiväkirjat ovat omalla tavallaan kiinnostavia, sillä ne puhuvat
asioista, jotka eivät olleen julkisia.
Boriksen osalta kiinnostavia
ovat myös kuvaukset eri seutujen tavoista ja ihmisistä ja esimerkiksi
suhtautumisesta venäläisiin joukkoihin, mikä Pariisissa ja muuallakin Ranskassa
näyttää olleen sangen hyvää, kuten kohtuullista olikin. Voitiinhan todeta, että
Aleksanterin lupaus olla kostamatta Ranskan kansalle Venäjän hävitystä
osoittautui todeksi.
Kirjaa
rikastuttavat myös lainaukset Napoleonin puheista ja Aleksanterin manifesteista,
joista yksi on ollut ilmeinen Mannerheimin miekantuppikäskyn esikuva. Siinä
keisari vannoi, ettei laske aseitaan, ennen kuin viimeinenkin ranskalainen
sotilas on karkoitettu Venäjän alueelta.
Kirjassa on myös
Napoleonin julistus ”toisen Puolan sodan” alkamisesta eli vuoden 1812
hyökkäyksestä. Euroopan suuria skandaalejahan oli Puolan tuhoaminen ja sen jakaminen
naapureiden kesken. Venäjä joutui tässä pääkonnan rooliin, mutta eihän se toki
ainoa ollut. Kuten Napoleon, Pariisiin peräännyttyään selitti, sama koalitio,
joka aikoinaan jakoi Puolan, hyökkäsi nyt Ranskan vapautta vastaan.
Mutta
ranskalaiset olivat jo vähäksi aikaa saaneet tarpeekseen gloiresta, joka
oli maksanut heille satojen tuhansien miesten hengen.
Venäjän
politiikka osoittautui viisaaksi ja sen oma mahti kasvoi Napoleonin sotien
jälkeen nopeasti väestöräjähdyksen myötä. Samaan aikaan Ranskan väkiluku, joka
vielä hiljattain oli ollut suurempi kuin Venäjän, jäi siitä yhä kauemmas
jälkeen ja maa siirtyi hitaasti mutta varmasti pois suurvaltojen joukosta.
Kirjahyllystäni löydän tämän teoksen, joka jo tuoreeltaan oli joutunut alennusmyyntihyllyyn talvella 1969, yleensähän tuolloin kirjan elinkaari oli paljon pidempi. Muistan miten raijasin kotiin repeämispisteessä olevia muovikasseja juuri paikallisesta kirjakaupasta, lastini kuljetuksessa minulla oli potkukelkka, ja hauskasti vastaani tuli äidinkielenopettajani joka nymfimäisesti hymyillen pani retkeni merkille ja kannusti minua. Mieleen tästä kirjasta jäi reipas meno ja ailahteleva mieli, jotenkin jäin kaipaamaan sotilaspoliittisen kokonaistilanteen ryhdikkäämpää kuvausta.
VastaaPoistaSe oli sitä aikansa matalaa katsetta. Eihän sillä nuorella nulkilla ollut käsitystä asioista. Ei upseereilta sivistystä oletettukaan, kuten hän myöhemmin Saksassa opiskellessaan muisteli.
PoistaTäytyy muistaa kirjoittajan sotilasarvo, ei sitä meilläkään joukkueenjohtajatasoisen upseerien muistelmissa "sotilaspoliittisen kokonaistilanteen ryhdikkäämpää kuvausta" löydy. Tuon tasoiselta ratsuväen upseerilta odotettiin huimapäisten atakkien johtamista ja sapelilla hutkimista. Saavutetuista kunniamerkeistä päätellen tuossa tehtävässä onnistuttiin.
Poista"Kuitenkin Sleesia oli tuohon aikaan ollut osa Preussia vasta muutaman vuosikymmenen ajan."
VastaaPoistaEikö se liitetty jo Itävallan perimyssodassa 1740-luvulla eli noin kuutisenkymmentä vuotta aikaisemmin eli pari kolme sukupolvea sitten. Kyllä siinä ajassa ehti kulttuuri ja ympäristö muuttua (vrt menetetyn Karjalan alueet.
Ei Karjalaan voi verrata. Eihän sieltä koko väestöä karkotettu, jos ketään.
PoistaPitipäs taas kerran mennä kirjaston sivuille tekemään varaus. Mistä saisi lisää aikaa niiden arkiston aarteiden lukemiseen, mitä tässä blogissa nostetaan esiin.
VastaaPoista