Koirapillien
aikaan
Muuan
fb-kaverini, joka on hyvin laajasti lukenut ja kykenee poikkeuksellisen hyvin
suhteuttamaan maamme historian aikakausia toisiinsa, kirjoitti juuri ilmeisen
järkyttyneenä, ettei maamme julkinen keskustelu ole koskaan painunut niin
infantiilille tasolle kuin nykyään.
Tähän voi ilman
muuta yhtyä. Niin sanottu suuri rasismikeskustelu on tästä hyvä esimerkki,
vaikka saman tason infantiilia ajattelua löytyy toki muualtakin, erityisesti tuosta
tunnetusta monikirjaimisesta seksuaalisuudesta puhuttaessa.
Joskus
1950-luvulla kommunistit saattoivat täysin naiivisti uskoa itäisessä naapurissamme
julistetun uudentyyppisen yhteiskunnan kaikinpuoliseen erinomaisuuteen ja
vaatia, että yleinen hyvinvointi meilläkin toteutettaisiin ulosmittaamalla
rahat niiltä, joilla niitä oli.
Valistuneissa
piireissä tätä pidettiin säälittävänä tietämättömyytenä, mitä se olikin ja
ylioppilaat aloittivat taloudellisen valistuskampanjan, jonka toivottiin
palauttavan kansan maan pinnalle.
Ennen pitkää
samat piirit sitten liittyivät joukolla kommunisteihin ja vieläpä juuri siinä
vaiheessa, kun NKP:n juhlallisesti julistama kommunistisen yhteiskunnan
rakentamisen ohjelma oli silminnähtävästi kariutunut, kun jopa leipää puuttui
ja sotilaat ampuivat mielenosoittajia Novotšerkasskissa.
Suomalaisen
älymystön viehtymyksestä nimenomaan neuvostoliittolaisen yhteiskuntamallin ja
politiikan ihannointiin tuli suuri suomalainen erikoisuus, eräänlainen
kansallisen poliittisen idiotismin monumentti. Muualla vasemmisto sentään
valitsi sellaisia esikuvia, joista tiedettiin vielä vähemmän ja joita voitiin
siis edes jonkinlaisella oikeutuksella ihailla.
Nyt on sitten
vuorossa amerikkalainen woke ja moniaakkosperversioiden korottaminen
normaalin elämäntavan yläpuolelle ja sen mittapuuksi.
Ymmärrän hyvin,
että nykyisiä kvasitieteellisiä doktriineja annoksensa nauttinut ei halua
pysytellä ajatuksissaankaan maan pinnalla, vaan pyrkii soveltamaan niiden
metodeja ja johtopäätöksiä omaankin ympäristöönsä. Muiden on sitten aina omalta
kohdaltaan ratkaistava, minkä arvon hän niille antaa.
Suuri rasismikeskustelumme,
josta ei ole aihetta enää sen enempää puhua, osoittaa, että absurdin rajat on
jo kauan sitten ylitetty ja että ihmistä voidaan pitää normaalina ja vakavasti
otettavana, vaikka hän syytäisi suustaan aivan uskomatonta humpuukia ja kuvittelisi
itse asiassa asuvansa Amerikassa eikä Suomessa, jolla nyt sentään on oma historiansa
ja omat perinteensä.
Kokemus
osoittaa, että mitä kauempana arkipäivän todellisuudesta tällaiset poliittiset
hihhulit ovat, sitä turhempaa on yrittää puhua heille järkeä. Järjen argumentit
eivät ole koskaan hihhuleihin vaikuttaneet ja tämä koskee niin politiikkaa kuin
uskontoa.
Mutta onko nykyinen
tilanne sentään kriittisen järjenkäytön kannalta huonompi kuin koskaan ennen?
Eikö kommunistien kritiikitön totalitarismin palvonta sentään ollut vähintään
yhtä hullua? Eikö joku Lapuan liikkeen avoin väkivaltaisuus ollut ainakin
yhteiskunnalle vaarallisempaa?
Mitä Lapuan
liikkeeseen tulee, oli se epäilemättä kannattajiensa typeryyteen vetoava ilmiö,
joka oli hyvinkin vaarallinen sille demokraattiselle traditiolle, jota ajan
valtavirta vaali ja kehitti epäonnisen vallankumousyrityksen jälkeen. Sen onnistuminen
yrityksessään olisi luultavasti ollut maallemme yhtä suuri onnettomuus kuin
sittemmin neuvostokommunismia ihailevien älymystöhihhuleiden.
Julkinen
keskustelu ei kuitenkaan vajonnut enempää 1930- kuin 1970-luvulla yhtä
matalalle tasolle kuin nyt. Nyt käydään suurta kansalista keskustelua äärimmäisen
tyhjillä yleiskäsitteillä, vaaditaan nollatoleranssia ajatusrikoksille
ja leimataan kokonaisia ihmisryhmiä vailla minkäänlaisia normaaleja
argumentteja.
Jo sana nollatoleranssi
osoittaa vaatijansa älyllisen alamittaisuuden, kun se liitetään aivan määrittelemättömään
käsiteperheeseen. Suurten poliittisten johtopäätösten tekeminen aivan abstrakteja
ja vailla empiiristä sisältöä olevien käsitteiden ja termien avulla on jo sen
tason typeryyttä, ettei sitä hevin tapaa edes 1950-luvun korpikommunistien
ajattelussa.
Silloin politiikka
sentään liittyi asioihin ja jopa aivan keskeisen tärkeisiin. Aineellisessa
toimeentulossa saattoi olla suorastaan henki kyseessä. Ei toki varsinaisen
nälkään nääntymisen mielessä, mutta ainakin elintason nostamisessa
sietämättömästä siedettäväksi.
Tarvitseeko edes
sanoa, että nykyinen yksittäisten sanojen ja merkkien nostaminen suuriksi
poliittisiksi kysymyksiksi on todiste niin älyllisestä alamittaisuudesta kuin
totalitaarisesta ajattelusta.
Jos tarvitsee,
jätän inttämisen muille, joku tasohan se sentään pitäisi säilyttää. Sitä
valtamediamme ei kuitenkaan tee, vaan käyttäytyy kuin alaikäinen lapsi, jolle niin
sanottu symbolifunktio ei vielä ole ehtinyt muodostua.
Kyllä, alan jo
uskoa siihen, ettei maamme poliittinen kulttuuri ja siihen liittyvä julkinen
keskustelu ainakaan sataan vuoteen ole ollut yhtä matalalla tasolla kuin nyt. Aiemmat
pohjalukemat saavutettiin luultavasti 1900-luvun alussa, kun kylvettiin sitä
luokkavihaa, joka sitten sai kruunauksensa vuoden 1918 väkivaltaisessa
kapinassa, joka johti suureen katastrofiin ja oli vaarassa johtaa vielä
suurempaan.
En tarkoita
sitä, että vihateot siitä vain syntyisivät vihapuheista, joita nyt estottomasti
syydetään omilla aivoillaan ajattelevien niskaan. Sen sijaan kyllä näen tässä yrityksessä
järjen käytän kriminalisoimiseksi todellisen yhteiskunnallisen vaaran.
Olisi jo aika
palata maan pinnalle ja alkaa puhua asioista eikä hourailla olemattomia.
Vaikea tätä itseään muita parempina pitävien hourupäisyyttä on ymmärtää. Mistä se oikein kumpuaa?
VastaaPoistaOhessa tohtori Keskisarjan eilen parlamentissa pitämä puhe, jossa hän panee sentäänejotakin rajaa touhulla ja asettaa ilmiöt tyylikkäästi historian perspektiiviin:
https://www.youtube.com/watch?v=eog4dx4lUpo
No, siitäpä se kohu nousi. Tabusanaakin käytettiin ja sekös oli sensaatio. Tai sellainen siitä tehtiin sen merkitysyhteydestä lainkaan välittämättä. Vai eivätkö kohisijat ihan tosiaan ymmärtäneet?
PoistaEhkä Keskisarjasta tulee seuraava kielletty sana tai sanapari?
PoistaHarmaasusi™
"nykyinen yksittäisten sanojen ja merkkien nostaminen suuriksi poliittisiksi kysymyksiksi on todiste niin älyllisestä alamittaisuudesta kuin totalitaarisesta ajattelusta... valtamediamme ei kuitenkaan tee, vaan käyttäytyy kuin alaikäinen lapsi, jolle niin sanottu symbolifunktio ei vielä ole ehtinyt muodostua."
PoistaKieltämättä Keskisarjakohusta tulee mieleen juuri tuo seikka. Siinä neekerisanaa käytettiin korrektisti kuvaamaan juuri sitä syrjivää suhtautumista, jota suomalaisiin "parempien rotujen" piireissä suhtauduttiin. Pakko on yhtyä blogistin kantaan aikamme keskustelun älyllisestä tasosta, tai pikemmin sen puutteesta.
"Pohjolan neekerit" on peräsin ranskalaisen Arthur de Gobineaun tekstistä vuodelta 1853, kuten ylle linkatun videon alkutekstistä tarkemin näkyy. Tuo kertoo, sen mikä asema meillä siiromaavallan aikaan oli.
Poista"Pohjolan neekerit" on siis tuossa mielessä historiallinen fakta, ei mikään nyt keksitty herja.
Jos Keskisarjan puheen ajatuksen sen värikkään retoriikan alta löytää, se lienee se, että suomalaiset eivät historiallisesti kuulu sortajiin vaan sorrettuihin ja että siitä huolimatta meidän ei tule olla katkeria eikä uhriurua, vaan olla ylpeitä siitä, kuinka hienon maan olemme aikaansaaneet.
Niin hienon, että tänne on kokolailla turvallisinta koko maaililmassa tulla niiden, joita oma suku tai heimo kotimaassaan vainoaa.
Onko Suomi joskus ollut siirtomaavallan alainen?
PoistaMikä oli isäntämaa?
"Mikä oli isäntämaa?"
PoistaMääritelmillä voi toki aina saivarrella.
Mutta tunnetusti täällä valtaa pitivät ensin ruotsalaiset ja sitten venäläiset.
Ruotsalaisten aika oli selvemmin siirtomaalogiikan mukaista. Silloin mm. ulkomaankauppa kulki Tukholman kautta, siirtomaa Suomi sai tarjota loputtomasti miehiä, varusteita ja muita resursseja Ruotsin suurvaltahullutuksiin juuri niin kuin siirtomaan kuuluu. Ja niin edelleen. Suhde oli saman tyyppinen kuin vaikkapa Neuvostoliitolla ja Virolla aikanaan. (Eikä Virokaan teknisesti ollut NL:n siirtomaa, sehän oli kaikki sitä samaa, rakasta ja ihanaa äiti-Rossijaa kaikki tyynni. Toki faktisesti Viro kyllä oli siirtomaan asemassa.)
Venäjän vallan ajasta on esitetty myös se näkemys, että noin taloudellisessa mielessä roolit olivatkin toisinpäin. Siis niin, että Suomi piti Venäjää siirtomaanaaan mm. edullisten tullijärjestelyjen takia.
Ei siis kovin suurta epäselvyyttä pitäisi kenelläkään olla siitä, kuka täällä historiassa kulloinkin on valtaa käyttänyt. Ja se, jolla on valta, käyttää sitä aina ensisijasesti omaksi hyväkseen.
Suomi oli tasa-arvoinen osa Ruotsia. Olimme mukana sen päätöksenteossa jo 1300-luvulta alkaen. Harvinaista siirtomaalle. Sotaväenotot ja verot olivat samat kaikkialla valtkunnassa.
PoistaVihavainen vähän historiasta tietää, hän voisi valaista asiaa.
Puhuttu kieli itsessään on symboliikkaa, mutta sanat itsessään merkitsevät eri asioita eri ihmisille.
PoistaKuten vaikka tuo niin kuuluisa sana neekeri. Valtaosa suomalaisista siinä "näe" väärää, mutta kun Suomessa on nykyään hallinnollisesti erilaisia ihmisiä jotkut siitä loukkaantuvat ja toiset taas muiden puolesta.
Kun taas jos tätä puhekielellisesti verrataan suomalaisiin kirosanoihin, niin voi joskus huomata joissain kristinuskon ja konservatiivisesti (tiedä mikä olisi oikein sopiva sana käytettäväksi, kun ei se konservatiivi ole oikein se sana mitä haen, mutta kun keksine nyt muuta millä kuvata) suhtautuvissa ihmisissä samoin erilaisia tunteen omaisia reaktioita epäsopivasta käytöksestä.
Nämä ovat epätoivoa sanoja toisten näkemysten mukaan puhekielessä ja äärimmilleen vietynä epäsopivaa vaikka olisi sormeensa sahannut.
Laki taas on eri asia, tuo on kirjoitettu Suomeksi puhekielessä, mutta tuo kuuluu myös hallintoon ja vaikuttaa moniin. Myös suomenruotsalaisiin, vähintään talouden kautta. Identiteettipolitikoinnissa taas hallinto koskettaa kaikkia, paitsi nyt teoriassa saamelaisia heillä kun on omat käräjät, aiemmat sukupolvet suomalaisia kun ovat heitä orjuuttaneet/alistaneet.
Ja järjellä ajateltuna ymmärtää että se valtion talous koskettaa myös heitä.
Itsehän te persut olette neekeri-sanan pilanneet...
PoistaSe on sana. Persut ole asialle oikeastaan mitään tehneet. Nuoremmat ikäpolvet ovat vain omaksuneet länsimaisen merkityksen sen käytössä. Olettaisi että median lobbamisellakin on siinä oma osansa.
PoistaOlettaisi että harvempi sitä puhekielessä Suomessa käyttää, eikä tällöin ole niin tekemistä puolueella tms. vaan ihan sanana mihin tottunut eikä oikein ymmärrä sanan globaalimpaa merkitystä. Kuinka sitä edes voisi jos ns. kielipää toimii kotimaisella kielellä. Ei siinä tällöin ole sitä ymmärrystä negatiiviselle merkitykselle ja niin sanotulle alistus historialle jne.
Voiko olla niin, että kun ei ole ollenkaan asiaosaamista konkreettisista poliittisesti päätettävistä asioista, täytyy käyttää muita puheenaiheita eli niitä abstraktioita.
VastaaPoistaMillä tavalla tämä ylenpalttisesti ja keinotekoisesti paisuteltu rasismikohu vaikuttaa Suomen valtion budjetin saattamiseksi tasapainoon?
VastaaPoistaTulee sellainen vaikutelma, että sekä oppositio että RKP ovat aivan sekaisin. Vaalitulos on täysin väärin. Nyt osoitetaan katkeraa mieltä. Sen seurauksena murjotaan demokraattisesti toimitetut vaalit ja vaalitulos toimintakyvyttömäksi.
Kun yksi sanoo neekeri, sata muuta alkaa kaikuna huutaa n-sana, n-sana, n-sana. Sehän juuri ylläpitää, tuottaa, levittää ja alleviivaa ei-toivottuja, olemattomia sivumerkityksiä, joita siis onkin itse huutelijoiden mielessä. Sanan merkitys, siis yleisesti minkä tahansa sanan, on asia, jolla ei ole tarkkoja rajoja, se muotoutuu kuulijan/lukijan mielessä. Siten sivistymätöntä, tuloksetonta ja erittäin paheksuttavaa riidellä puhutusta tai kirjoitetusta kielestä, sen sijaan, että energian käyttäisi konkreettisten asioiden kanssa työskentelyyn.
VastaaPoistaHistorialliset perspektiivit ovat todellakin laajoilta joukoilta totaalisesti etten sanoisi totalitaristisesti hukassa.
VastaaPoistaKenen mukaan pitäisi nimetä tämä nyt voimansa osoittava politiikantekoa koskeva laki: "Mitä absoluuttisempia arvoja poliitikko tunnustaa, sitä suhteellisemmiksi ja kyseenalaisemmiksi muuttuvat keinot joilla hän on valmis asiaansa ajamaan."
Vihreän Haaviston laki? RKP:n parkumislaki? Taistolaisvasemmiston uudelleenelpyminen? Humalaisten humanistien uushyve?
Eilen A-Studiossa SDP:n uusi varapuheenjohtaja Nasima Razmyar jankutti samaa asiaa, että perussuomalaisten anteeksipyynnöt ja katumiset eivät ole aitoja. Tätähän voi jankuttaa vaikka maailman tappiin asti, niin kuin viherkommunistit tekevätkin. Sebastian Tynkkynen yritti verratta kissankiduttajan ja Al Taen tekoja 15 vuotta sitten tehtyihin asiayhteydestä irrotettuihin kirjoituksiin, mutta YLE:n toimittaja puuttui heti asiaan, eihän tällaista vertausta voi tehdä, koska ne rikokset ovat kirkkaasti kaduttu ja anteeksiannettu. Onko YLE puolueeton meidän kaikkien verorahoilla toimiva media? No ei varmasti ole. Luottavat varmasti siihen, että kun hallitus kaatuu ja vihervasemmisto palaa valtaan ja sitä myöten YLE:n rahoitus sen kuin lisääntyy. Nythän siitä on lähdössä ilmeisesti jonkinlainen siivu pois. Keskisarjalta oli tosi hyvä puhe ja se kauhea sanat "pohjolan neekerit", herätti viherkommunistien keskuudessa niin paljon pahennusta, että hyvä ettei Veronika Honkasalo pyörtynyt ja vihreiden Saara Hyrkkö olisi pitänyt kantaa baareilla ulos. Kyllä se niin kauhealta kuulosti.
VastaaPoistaNyt menee vähän pieleen. Kun puhutaan Purran ja Rydmanin tekemisitä, niin puhutaan maan hallituksen jäsenten, toinen jopa valtiovarainministeri, tekemisistä. Tynkkynen siis sekoittaa puurot ja vellit, kuten hänen tietämystasollaan niin helposti tapahtuu. Al Tae ole ollut ministeri eikä Näkkäläjärvi niinkään. Samanveroisia pitää verrata samanveroisiin.
PoistaKuukaan ei syytä Tynkkystä, vaikka varmaan syytä olisi, kun hän ei ole ministeri.
Niin mistä tekemisistä? ne uutiset ovat täysin fuulaa ja vääristelyä, ei Purra ole sellaisia kirjoittanut mitä uutisoitiin. Nämä syytökset ovat aivan tekaistuja ja tyhmin porukka, jota tuntuu riittävän, uskoo niihin kun ei ymmärrä lukemaansa eikä seurata keskustelua ihan itse, ilman poliittisesti fanaattisten toimittajien "tulkkausta".
PoistaSorry vaan Oscari, mutta kyse EI ollut hallituksen jäsenten, toinen jopa valtiovarainministeri, tekemisistä vaan politiikkaan osalistumattoman tutkijan ja silloisen kansanedustajan lausumista. Miten muutoinkin on: onko erilaisista harkitsemattomista sanoista ja teoista ikuinen virkakielto vaaleihin perustuviin luottamustehtäviin ellei ole inkvisio-oikeuden/kansanoikeuden todistusta "aidosta katumuksesta". Mistähän osoitteesta tuollaisen aitoustodistuksen saa? Mihinhän perustuslain pykälään perustat ajatuksesi.
PoistaEihän Purra eikä Rydman olleet ministereitä, eikä toinen edes kansanedustaja, mutta silti näihin vanhoihin kirjoituksiin viitataan. Oscari on aikamoinen vääristelijä.
PoistaEdelleenkin, älkää kommentoiko aivan kuin Purra olisi kirjoittanut silloin muinoin kuten media nyt väittää, ei kirjoittanut. Tämän pitäisi olla jokaiselle sisäluku taitoiselle aivan selvää. Sen kun lukee sen mitä Purra oikeasti kirjoitti ja sitten lukee sen mitä media väittää hänen kirjoittaneen, niin ei tarvitse olla edes kaikkein terävin kynä penaalissa kun voi nähdä eron. Alkaa hieman potuttaa nämä kirjoittelut joissa ollaan aivan kuin se mitä media väittää olisi totta. Ei ole. Ja se että sanoo toimittajien puhuvan paskaa ei ole toimittajien lehdistövapauden rajoittamista vaan heidän valehtelunsa paljastamista. Niin kauan kun media kirjoittaa totta eikä valehtele ja pimitä, heillä on oikeus tuoda asioita esille, mutta kun alkavat ajaa jonkun/omaa asiaa käyttämällä suoranaisia valeita ja pimitystä, he astuvat pois lehdistön vapauden suojasta ja ovat vapaata riistaa aivan kuten kaikki muutkin poliitkot ja propagandistit.
PoistaEivät olleet tekoaikana ministereitä, mutta nyt ovat ja siksi kaivetaan vanhat synnitkin. Kyllä varmasti, jos Näkkäläjärvestä tulee ministeri, niin lehdistö hänen tekonsa todella taajalla täi-kammalla pyyhkii esille! Ministerien vanhatkin teot ovat syytäkin tonkia. Kyllä persujen poliittisten valtiosihteerienkin nimitys on tyssännyt suojelupoliisin seulaan. Niin lehdistön tulee tehdäkin.
PoistaYhäkin kiinnostaa kuka on antanut anteeksi Al-Taeelle ja Näkkäläjärvelle? Riittääkö jos oman puolueen edustajat ovat antaneet anteeksi vai ovatko kissat, kissojen omistaja tai Al-Taeen halveksimat ihmisryhmät antaneet julkisesti anteeksi sanomiset ja teot?
PoistaEi varmaan tarvitse ihmetellä miksen enää aio äänestää vaaleissa, joissa klovnit pääsevät sirkukseen esiintymään pelkän suosion perusteella.
Mitä taas tulee Keskisarjan käyttämään loukkaavaksi koetusta nimityksestä, niin miksi pitäisi keskittyä juuri mustien ihmisten tunteisiin, kun kuitenkin maailma on ollut ja on yhä täynnä sortoa, joka on koskenut mitä moninaisempia ihmisryhmiä? Mustia ihmisiä kohtaan meillä ei ole mitään erityistä häpeätaakkaa.
Ikääntyneenä ja työntekijänä jolta kohta poistetaan "lisäpäivät", eikä työttömyyden sattuessa ole toivoa uudelleen työllistymisestä kiinnostaisi keskustelu ikärasimista, koska sillä on Suomelle paljon merkitystä.
Saara Hyrkkö olisi pitänyt kantaa paareille baariin, eikö niin?
PoistaMedia eli toimittelijat ovat antaneet anteeksi hänelle ja muille kamuilleen. Eihän täällä kenenkään muun anteeksiantoa tarvita. Media on ottanut jumalan ja papiston roolin itselleen jakaessaan armoa niille jotka sen heidän mielestään ansaitsevat.
PoistaKoska ajattelit palata maan pinnalle, Vihavainen?
VastaaPoistaOlisiko em anonyymin jälkeen.
PoistaPilliin vihelletty, rakit paikalla?
PoistaEn minä mitään lisää sanottavaa keksinyt Vihavaisen kirjoituksen. Siinähän tuo oli kaikki, ja kiitos siitä, että jossain järki pilkahtaa.
VastaaPoistaSuosittelen vihervasemmistolle ja joillekin kepulaisille kansanedustajille paperipussin mukaan ottamista eduskuntaan, niin siihen voisi sitten hengitellä, ettei hengitys mene pöyristymisen takia hyperventilaatioon! On Suomi pohjalla, kun vihervasemmisto on vuosikaudet voinut ja saanut olla ns. voiman oikealla puolella. Pakko on todeta, että kun annoimme pirulle pikkusormen, se vei koko käden ja maan! Tästä ei niin vain nousta!
VastaaPoistaOvatko tiedostavat puolueet ja piirit maininneet sanallakaan, kuinka maan talous saadaan paremmalle uralle, edes hitustakaan kohti tasapainoa? Ei todellakaan, vaan esiinnytään takki auki ihmisoikeuksien suurvaltana, eikä mistään muusta ole edes tarpeen puhua. Velkaa saa näköjään rajattomasti! Kaiken maailman Honkasalot ja lukuisat muut tiedostavat eivät ole olleet päivääkään tavallisissa töissä, eivät siis päivääkään! Nämä hyväkkäätkö ovat parhaita miehiämme ja poikiamme, ja tähänkö ollaan tultu ja miksi?
Alan kääntyä sille kannalle, että Orpon hallituksen tulisi ottaa pian yhteys IMF:ään ja pyytää apua siltä suunnalta, koska omin voimin Suomen taloudellista tilannetta on mahdoton poliittisen vastustamisen takia korjata! Edessämme on Venezuelan tie, jos muka ihmisoikeudet ja loputtomat eksyttävät puheet rasismista estävät normaalin parlamentaarisen toiminnan!
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaEi sitä kannata kadehtia toisia. Sitä paitsi meidän tulee ajatella myös saamelaisia ja ruotsinkielisiä, millaisen esimerkin sitä antaisi jos kadehtisi heidän osaansa tässä kokonaisuudessa.
PoistaVihervasemmiston feministi ultrat ovat löytäneet klassisen työvälineen, jota voi käyttää jokaisessa tilanteessa ja kaikkiin kohteisiin. Luultavasti sen käyttö tulee jatkumaan pitkään, koska käytön kohteen määrittely tulee tarvittaessa muuttumaan.
VastaaPoistaOmien ja aatetoverien puheet ovat aina asiallisia, kuten esimerkiksi Fatim Diaran insesti ja Lieksa-aiheiset Twitter kommentit. Onkohan hän niitä koskaan aidosti katunut, ei ole ainakaan silmiin sattunut? Anteeksipyynnön taisi aikoinaan esittää Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto.
Nykyisin pitää aikuisille ihmisille järjestää turvallisia tiloja, joihin eri mieltä olevilla ei ole asiaa, ja Shakespeare on aikuisille opiskelijoille liian pelottavaa luettavaa. Todella infantiiliksi on mennyt, liekö vielä pohjaa saavutettu.
VastaaPoista"Olisi jo aika palata maan pinnalle ja alkaa puhua asioista eikä hourailla olemattomia."
VastaaPoistaKiitos informatiivisesta tekstistä. Pyydän samalla arvoisaa professoria selvittää palaamista maan pinnalle. Onko Putin Dostojevskin kuvaama Idiootti, vaiko rotta, joka joutui nurkkaan. Luonnossa rotat eivät joudu nurkkaan.
Kyllä itse koin 70-luvun vasemmistolaisuuden 16-26v ahdistavana. Yle ja vaikuttajatyypit oli niin sosialisteja olevinaan. Vielä neukkujen kehuminen ja usa:n esittäminen "hirviönä". Sitten vielä Kekkonen. Ja ahdasmielinen ilmapiiri. Nyt on sentään some ja vielä sananvapauskin yms. parempi.
VastaaPoistaMinä koen tämän päivän persuiĺun ahdistavana.
PoistaMinkälaista se persuilu on, jonka koet ahdistavana?
PoistaKykenetkö lainkaan avaamaan ahdistustasi, jotta joku voisi auttaa.
Elämä on. Auttaisiko paperipussi tai turvallinen pehmustettu huone? pelkotiloihin eli fobioihin saa myös terapiaa ja varmaan jotain lääkitystäkin. Kannattaa hakea apua ennen kuin tila menee liian pitkälle.
PoistaKuten huomaatte persut ovat varsin päällekäyviä, tämän päivän taistolaisia joita on syytäkin pelätä.
PoistaJokin aamu voi olla "vasaralähetystö" oven takana
Ovat päällekäyviä kun alat vittuilla heille? katos poikaa... miten sinä nyt sellaseen johtopäätökseen tulit? sinulla ei varmaankaan ole enää etuhampaita, tai ne on proteesit, jos olet edes kerran käynyt aamuöisellä kotimatkalla snagarilla? tuolla luonteella ja suuvärkillä sinulla pitäisi olla joko lujat nyrkit tai nopeat jalat, ja en usko sinulla olevan kumpiakaan. Ensin veetuilet ja sitten valitat että älkääsny suuttuko.... ?
PoistaPerussuomalainen ei ole väkivaltainen, turpiin vain kaikille jotka moista kehtaavat väittää!
PoistaSe piski?
PoistaMinä en naura salaliittoteorioille, ainakaan kaikille. Epäilen vahvasti ettei tälläinen laumahöperyys ole aivan luomutuotantoa. Sanna sai nyt paikan Tony Blairin säätiöstä ja kun vähän miettii tämän tason säätiöitä on Clintonilla, Obamalla ja ties kenellä. Emme myöskään tiedä näiden säätiöiden rahoitusta. Soros rahoittaa jotain, Kiina varmaan jotain ja varmasti Venäjäkin haluaa olla mielipidetaistossa mukana. Koneen säätiö rahoitti höynähtenäitä lapsia jne. Tiedämme vähän, mutta näemme uskomatonta höperyyttä. Pitäkäämme mielemme avoimina.
VastaaPoistaVihavainen se taas pieksee linnunpelätintä niin että oljet pölyävät.
VastaaPoista"Vihavainen se taas pieksee linnunpelätintä ..."
PoistaEi sulla mitään argumenttia olisi laittaa?
Tarvitseeko sitä tulla toisen taloon isäntää haukkumaan. Jos jos ei aiheen käsittelytapa miellytä, niin jostain vihervasemmistoblogista tai jopa suomi24-sivustolta löytyy sopiva alusta.
PoistaKommenttisi kertoo aika paljon persuista.
PoistaPois se minusta, mutta kommenttisi kertoo tästä ajasta, jossa eri mieltä oleva on Vihollinen, jonka kanssa ei käydä argumentteihin perustuvaa keskustelua vaan tunnepohjaista yhden virkkeen visertelyä (tviittailua).
PoistaSinähän tuossa nimesit "vihollisen" ja nyt uhriudut...
PoistaOlipa hyvin olo näytelmä eduskunnassa mokomakin rasismikeskustelu ja äänestys. Nyt on uutisissa paljon tärkeäpääkin kuten salaiset seksibileet, joista Iltalehti raportoi ansiokkaasti. Näkyikö siellä jauhojengiläisiä? Edes sitä yhtä kuuluisuutta?
VastaaPoistaKiitos professorille asian järkiperäisestä käsittelystä. Kiitos myös Keskisarjalle.
VastaaPoistaOn aika säälittävää, kun kansakunnan tarkeimmällä puhujapaikalla kansanedustaja pitää puheen, jossa häntä on lapsena aikuisen taholta kohdeltu sanallisesti kusipäisesti, ja oliko vielä muka kasvoja pesty ja kuurattu, että eihän kukaan voi olla näin musta kasvoiltaan? Luulenpa, että em. edustajan kannattaisi myös miettiä, mitä tämän päivän lapset koulumatkoilla tai välitunneilla joutuvat pahimmillaan, ihan todistetusti kokemaan! Ja mitä em. edustaja armollisesti tekee, että tällainen uusi kehitys ei saisi jalansijaa? Em. edustaja on kyllä käsittääkseni pärjännyt rasistisessa Suomessa erinomaisen hyvin?
VastaaPoistaJos Suomi on rasismin tyyssija jo entuudestaan ja ikiaikaisesti, mistä ja miksi kumpuaa Suomeen saapuneen kunniakulttuurin pikantti lisämauste rasismiin? Sanon vain pikantti, etten joudu käräjäoikeuteen ainakaan kiihottamisesta, ja todistan tuhannesti täten, että Suomi on maailman rasistisin maa. Tuliko selväksi? Joka tapauksessa silloin lapsuuden 60-luvulla ei todellakaan oltu, ja edes ajateltu kenenkään kehtaavan komentamaan kenkien nuolemista, tai jatkuvaa nöyristelyä ja anteeksipyytelemistä olemassa oloaan? Siis yksittäinen ja satunnainen pieni lapsi? Tältäkin toki välttyy, jos antaa merkkivaatteensa "veroina", koska Suomi on kuulemma niin rasistinen maa!
Eihän kunniakulttuurin edustajat tyhmiä ole! Ääni kyllä kuuluu, oikein valtakunnan paraatipaikalta, kuinka Suomi on rasistinen maa. Se antaa todellakin oudon oikeuden kostaa, tai sanokaamme kevyemmin "oikeuden kerätä veroa" rasistien lapsilta, sillä nyt ovat osat kaiketi muuttuneet? Näin ihminen toimii ja on aina toiminut, maailman sivu.
On mielenkiintoista miten mukavaa ja ongelmatonta porukkaa on oman ja vaimon työpaikan maahanmuuttajat. Eivät napise rasismista ja tuntuvat olevan hyvinkin onnellisia Suomessa ja turvassa, kuten eräs maahanmuuttaja nainen vaimoni työpaikalla sanoi.
VastaaPoistaVäkisin tulee mieleen, että työelämään mukaan päässeet tulevat mainiosti täällä toimeen, joskin palkka taitaa olla aina pieni, joten onko ainakin osa rasismista syyttävistä jotenkin sopeutumattomia suomalaiseen yhteiskuntaan? Elämäänsä ei kannata tuhlata täällä jos kokee olon täällä vaikeaksi, sillä on aika epätodennäköistä, että yhteiskunta sopeutuisi yksilöön hänen elinaikanansa ja siksi kannattaa etsiä onneaan yhteiskunnista, joissa on yksilöä miellyttävä elämäntapa ja olosuhteet jo valmiina.
Mikään ei korjaannu jos aina vain on hiljaa ja tyytyy kohtaloonsa.
PoistaEi ihme että maamme asiat ovat päin peetä.
Mitenköhän perseellään Suomen asiat ovat, jos ongelmat suhteuttaa koko maailmaan? Ei täällä ole ikinä täysin tyytyväisiä asukkaita.
PoistaMennään koko ajan huonompaan suuntaan, kiitos persujen.
PoistaAnonyymi klo 14.24 millä perusteella mennään koko ajan huonompaan suuntaan, kiitos persujen?
PoistaTällainen väite vaatii pitävät perustelut.
Vuosikymmenien kehityksen tulos ja kaikesta syytetään perussuomalaisia, jotka on puolueena muihin nähden suhteellisen nuori puolue. Ei hekään kyllä ihan kaikkeen kykene. Muut puolueet ovat olleet näitä Suomen asioita hoitamassa aijemmin.
PoistaSanonpa vain.
Ikävä kyllä valittajien määrä on vakio. Mitä paremmat olot sitä onnettomammat valittajat ja aiheet.
VastaaPoistaNo, tämä Abu-Hanna jäi kyllä mieleen enemmän raivoisista TV-esiintymisistä, kuin asiaosaamisista. Samanlainen raivo nousi myös Devan kansanedustajaehdokkaan Kristiina Halkolan päähän eräässä TV-tentissä, ja tie katkesi siihen lähetykseen. Se oli klassikko.
VastaaPoistaAbu-Hanna kyllä luonteeseensa sopien käyttää, ja on aina käyttänyt hyperbolaa kannaotoissaan, se vain kuuluu etelän ihmisten luonteen piirteeseen, siinä ei kai ole mitään rasismia? En lähtisi ihan tällä syönnillä komppaamaan YLEn juttua, kuten en lähtenyt myöskään komppaamaan erään Maria Petterssonin raporttia Malmön rauhallisesta idyllistä, jossa hänen mukaansa ihmiset suunnilleen laulelevat Gumbaiaa...Juttuja ja tarinoita maailma on täynnä, mutta on myös täysiä valheita! Tai eihän nyt kukaan koskaan valehetele, mutta väärin saattaa hyvinkin muistaa?