Naisten mies
ja kirjojen
Panu Rajala, Päin
elämää. Muistelmani. Siltala 2023, 701 s.
Rajala vertaa
tässä kirjassaan kerran itseään Henri Troyatiin ja mielestäni vertaus on osuva.
Armenialaissyntyinen Troyat oli kohtuullinen romaanikirjailija, mutta ennen
muuta erittäin ahkera tietokirjailija, jonka suurmieselämäkerroista tuhannet ja
taas tuhannet suomalaisetkin ovat oppineet suurimman osan siitä, mitä he
tietävät vallankumousta edeltäneestä Venäjästä.
Aina löytyy
niitä, jotka suhtautuvat väheksyvästi Troyatin elämäkertoihin ja totta onkin,
etteivät ne usein ole asiatiedoiltaan aivan tarkkoja tai suuriin oivalluksiin
perustuvia. Sen sijaan ne ovat erinomaisesti kirjoitettuja ja mukaansa
tempaavia. Troyatin lukijat tuskin tulevat pahasti harhaan johdetuiksi siitä
huolimatta, että saavat nauttia lukemastaan.
Troyatista
muuten tuli Ranskan Akatemian jäsen ja jossain pitkän elämänsä vaiheessa myös
sen doyen. Voisi myös kysyä, miksei Rajalasta ole tehty Suomessa akateemikkoa.
Ovathan sen kunnian aiemmin saaneet esimerkiksi Väinö Linna -tosin tieteen
akateemikkona- Mika Waltari, Veijo Meri ja jopa Kirsi Kunnas, jota nyt ainakin saattaisi
pitää kovin epäakateemisena henkilönä.
Rajala olisi
joka tapauksessa sopinut ja miksei toki sopisi vieläkin siihen rooliin
harvinaisen hyvin, mikäli asia meillä ymmärrettäisiin hieman ranskalaisemmin. Toki
ymmärrän, että olemme Suomessa eikä tarkoitukseni tässä ole ihannoida vieraiden
maiden tapoja.
Tutkimuksen ja
populaarin esityksen yhdistäminen taitaa meillä joka tapauksessa olla hieman
aliarvostettua ja toisaalta on toki niin, että akateemikkoja on meillä niin
vähän, etteivät kaikki parhaat suinkaan ehdi saamaan tuota arvonimeä, vaikka juonittelijat
jostakin syystä siihen suostuisivatkin.
Eihän Tuomo
Polvisestakaan koskaan tullut akateemikkoa eikä myöskään Matti Klingestä, jonka
ambitioihin tuo arvonimi muiden lisäksi varmastikin kuului. Ymmärrettävämpää
on, ettei joukkoon huolittu myöskään Matti Kurjensaarta, vaikka Ralph Enckell
jossakin yhteydessä tahtoi henkevästi korottaa hänet tuohon asemaan.
Rajalaan
palatakseni, hän kuuluu niihin läpeensä ahkeriin tutkijahirmuihin, joille
seitsemänsataasivuinen elämäkerta on jokapäiväistä leipää. Aluksi hän keskittyi
F.E. Sillanpäähän, jonka maisemissa organisoi paikallista kulttuuria, vieden
sen valtakunnalliselle tasolle. Vasta vanhempana alkoi suuria elämäkertoja
tupsahdella tiuhaan.
Muistelmat eivät
tietenkään liity vain työhön. Elämäkerta, joka ei sisältäisi lapsuuden ja
nuoruuden kokemuksia olisi yhtä tyhjän kanssa. Niinpä nuo vaiheet tulevat
tässäkin kirjassa esille ja lukija saa taas kerran tutustua norssien tärkeään
ja omahyväiseen maailmaan.
Tärkeä paikka se
on tämän maan historiassa ollutkin. Sen nuorten nerojen mainetta auskultanttien
kauhuna en osannut aikoinaan edes pelätä ja kenties siitä syystä selviydyin
sieltäkin ehjin nahoin, palveltuani sitä ennen Tipulan tyrmäävien kaunottarien
keskuudessa.
Naiset ovat
monen miehen elämän keskipiste, se napa, jonka ympärille kaikki muu saa kiertyä
ja koko sana voi siten saada suorastaan ruumiillisen merkityksen.
Kertoja, kuten
moni muukin pääsi poikuudestaan vasta suurten hankaluuksien ja pettymysten
jälkeen, mutta sitten olikin tie auki taivasta myöten ja toinen toistaan lumoavammat
sulottaret saivat toteuttaa kaipuunsa ilmeisen kyvykkään kumppanin kanssa.
Käsitys siitä,
että paratiisissa on käärmeitä, on perusteltu. On ilmeistä, että niillä on
jokin erityinen suhde juuri Eevaan, jolla on kai geneettinen taipumus pyrkiä tavalla
tai toisella hallitsemaan miestä ja pitämään tämä kokonaan itsellään.
Rajala ei
suinkaan pöyhkeile valloituksillaan, mutta kirjasta käy ilmi, ettei suhde
yhteen naiseen välttämättä edellyttänyt muista luopumista. Sanotaan, ettei
kukaan voi palvella kahta herraa, mutta rouvien kohdalla asia on useinkin aivan
toinen.
Ihminen ja
nimenomaan mies ei ole yksiavioinen yhtä ankarasti kuin jotkut joutsenet ja muutkin
alemmat eläimet. Imettäväisillä on usein sellainen viehtymys vastakkaiseen
sukupuoleen, ettei meneillään oleva pääasiallinen suhde sulje pois muita.
Ihmisellä kiimakin on jatkuvaa.
Rajala ei siis
sano mitään sen kummallisempaa omasta käytöksestään, kuin toteaa
hienovaraisesti muutaman tosiasian. Sitä paitsi hullaantuminen tiettyyn
henkilöön saattoi hänelläkin olla niin perusteellista, ettei edes sovitusta avoimesta
suhteesta tullut mitään, kun syrjähypyt eivät kiinnostaneet, vaikka halukkaita naisia
kyllä riitti.
Joka tapauksessa
Rajala sai naissuhteistaan lokaa niskaansa yllin kyllin. Tunnen itsekin ns. älymystön
lukeutuvan naisen, joka ilmoitti vihaavansa koko äijää. Olen varma siitä, ettei
hän koskaan ollut lukenut tältä riviäkään. Sen sijan pelkkä suhteen avomielinen
kuvaaminen kävi jotenkin naisen luonnolle, siis maailmalla liikkuvat pelkät
puheet asiasta.
Absurdin
teatterin pimentoihin jouduttiin sitten tuon surullisen kuulusan metoo-hysterian
aikoihin. Silloin Rajala kertoo työskennelleensä jonkin naisen kanssa vierekkäin
päätteen edessä istuen ja taputtaneensa tätä toverillisesti olkapäälle, kun
löytyi jotakin kiinnostavaa.
Tästäpä seurasi
ilmianto seksuaalisesta häirinnästä, johon kustantaja reagoi asianmukaisella vakavalla
hartaudella ja antoi varoituksen.
Kun Rajala
tapasi saman naisen jossakin tilaisuudessa ja pilan päiten taputti tätä taas
olkapäälle, seurasi uusi varoitus…
Rajalaa kannattaisi
ehkä verrata Matti Klingeen, vaikka erotkin ovat selvät. Klingen maanisiin
mittoihin paisunut narsismi ilmenee hänen mammuttimaisessa omaelämäkerrassaan
ja vuosittaisissa päiväkirjoissaan. Siitä huolimatta ja jopa juuri siksi ne
ovat kuitenkin mitä parhainta luettavaa ja merkittävä aikansa kirjallinen monumentti.
Klingen
intohimona on asioiden älyllinen hahmottaminen ja historian suuret linjat.
Itsensä hän näkee erään aikakauden tai ehkäpä parinkin monumenttina, jonka
asema intellektuaalisen historian ketjussa on kiistaton.
Rajalan eron
Klinge tekee selväksi jo kirjan kansi, jollaista Klinge ei olisi kuuna kullan
valkeana suvainnut tai edes voinut kuvitella. Rajala onkin kiinnostuneempi ennen
muuta maailman konkreettisesta puolesta sellaisenaan, ilman tuota suurta
aikakausien yhteyttä, esimerkkinä vaikkapa potkupallo tai naisten napa ja muu ainutkertainen,
mutta samalla ikuisesti sama ruumiillisuus.
Vaikka Rajalan
tutkimukset ovat kiinnostavampaa lukemista kuin Klingen, ovat hänen
muistelmansa ja päiväkirjansa (Nuoruuden neljäs näytös, Minerva 2015)
paljon tylsempiä ja joskus suorastaan haukotuttavia. Mutta tämä nyt koskee vain
tiettyjä paikkoja. Kokonaisuutena kirja on kiinnostava ja tarpeellinen lisä
tekijänsä suurenmoiseen tuotantoon.
Akateemikkoainesta.
VastaaPoistaHuomautan vielä, että Rajala oli oman tiensä kulkija, joka viis veisasi siitä maahamme jotenkin pesiytyneestä akateemisesta snobbailusta, jonka mukaan kirjailijoiden eämäkerroilla ei ole arvoa, kun heitä tutkitaan...
PoistaKannatan, jo pelkästään siitä syystä, että jopa tällainen suunsoittaja ja ikuinen valittaja katsottiin akateemikkoaineksi: https://yle.fi/a/3-10645998
VastaaPoistaSiinäpä sitä onkin perustelua kerrakseen. Ehkä Kaurismäeltä ylijääneen akateemikon arvon voisi tosiaan ojentaa Rajalalle, ja taputtaa samalla häntä vähän olalle?
Poista"Rajala olisi joka tapauksessa sopinut ja miksei toki sopisi vieläkin siihen rooliin harvinaisen hyvin, mikäli asia meillä ymmärrettäisiin hieman ranskalaisemmin. "
VastaaPoistaKyllä siihen tarvitaan enemmän kuin hieman ranskalaisuutta. Ei herra Rajalaa voida verrata Väinö Linnaan, Mika Waltariin, Veijo Mereen eikä edes Kirsi Kunnakseen.
Se on makuasia, sanoi Musti kun muniaan nuoli...!
PoistaEikös Aki Kaurismäen akateemikko-arvo kerro nimenomaan "ranskalaisuuden" nauttimasta arvostuksesta. Hänhän on -- tai ei siis ole muuta kuin -- junttisuomalaisuuden sublimaatiossa maailmalla onnistunut kymmenennen asteen Godard-imitaattori.
PoistaVuosikymmeniä sitten päätin että elämäni aikana keräisin kotiimme kirjaston johon hankkisin kaikki eurooppalaisen kulttuurimme paradigmaattisten ajattelijoiden avainteokset ja maailmankirjallisuuden klassikot. Siinä vaiheessa kun kirjasto alkoi paisua yli kolmen tuhannen teoksen, ja kun aloin itse tulla tietoisemmaksi siitä mikä oman kulttuurimme kirjallisesta perinteestä saattoi puhutella nimenomaan minua, tein ankaran harvennusoperaation, jossa juuri kaikenlaiset rajatapauksetkin -- tai kaikki sellaiset tekijät joista ei ollut hyötyä syvyyspsykologisen tai sosiologisen ymmärryksen lisäämisessä -- saivat lähteä.
VastaaPoistaSanoisin, että ikääntyessä silmät voivat kirkastua, ellei elämämme sitten ole sulkenut niitä eyes wide shut syvyyspsykologisiin ansoihin, jollainen nykymaailman "zeitgeist" -- kulttuurisen narsismin ja uhriajattelun julkimuotojen henki -- juuri on. Sanoisin että kotikirjastossani on nyt ikään kuin helpompi hengittää, eikä kalman haju enää käy nenään.
No, jotain kai voisin sanoa minäkin, kun, alkaakseni triviaalista päästä, olen tuntenut kaikki Panu Rajalan puolisot, ja yhdellä oli jopa syntymäpäivä sama kuin minun vaimollani - jäi vain synttärikahvit juomatta yhdessä. Toinen, kirjallisessa mielessä olennaisempi seikka oli se, että FES:n poika oli esimieheni työurani alkuvuosina ja siten portti sillanpääläiseen tosiolevaan: hänen kirjansa olin tietenkin löytänyt jo noin 15 -vuotiaana, ihan itse. Pidin jo aikojen alussa Panun kolumneista, joita hän vuosien ajan leiskautteli Aamulehden palstoilla, ja kehuinkin niitä, toivoen hänen keskittyvän kulttuurieämän ihmeisiin, mitä hän sitten luontevasti FES:n elämkertamagnumin jälkeen ryhtyikin harjoittamaan. Onhan se häpeä, että tuollainen mestarismies on jäänyt erinäisten konnakoukkujen seurauksena vaille tieto-Finlandiaa (Unio Mystica) ja toden totta kirjallisuuden professuuria (teatteriprof. hän oli). Jo kymmenen vuotta sitten totesin blogissani, että jossain muualla Rajala olisi laajasti arvosttu kirjailijabiografioillaan, sellainenhan on kulttuurin ja valistuksen perusta, kansalliskirjallisuudne klassikkojen elämäkerrat ja teostulkinnat nykykatsannossa! - PS, Panu on muuten Suomen paras luennoitsija, aivan ilmiö, siitä saimme äskettäin Sillanpään 135-vuotisseminaarissa oivan näytön.
VastaaPoistaAkateemisessa maailmassa parhaan luennoitsijan tittelistä on aikojen varrella käyty kisaa retoriikan kilparadalla -- Eino Kailaa pidettiin sen taidon suvereenina mestarina, ja Ville Revon mukavassa muistelmakirjassa "Kättentaputukset raastuvassa" on kuvakin, jossa Kaila näyttää eturiviin itsensä runsaslukuisesti tunkeneille tyttöopiskelijoille profiiliaan.
PoistaSeuraavan sukupolven suosikki oli Esa Saarinen, jonka oppiala, filosofia, koki kummallisen nousukauden 70- 80-luvuilla. Hänellä oli jo televisiokin käytettävänään ja hallussa -- sanoisin että koko 60-luvun jälkiperintö -- tuo "jäljestätulevien valtava lauma" -- ammensi omaan narsismiinsa voimaa Saariselta.
Jos nyt sitten Rajalasta olisi tullut sarjalle jatkaja, se osuisi jo kulttuurirappion kauteen -- eurooppalaisella uudella ajalla syntynyt ja kehittynyt erityinen, vanhan ja keskiajan retorisen perinteen korvannut silmän ja näköaistin -- visuaalisen mieltämisen -- kognitiivinen emergenssi on omana aikanamme jo laantumaan ja taantumaan päin, ja ehkä piankin palaamme taas puheen kognitiivisilla ominaisuuksilla vaikuttamisen maailmaan. Ehkä tässä vaiheessa sosiopsyykkistä taantumaa Rajalalla olisi todellakin aikalaisille jotain annettavaa.