Saimaan maut
Kuuluu ensi
vuonna olevan Saimaa eurooppalaisen gastronomian keskiössä. Ilmiön nimi on European
Region of Gastronomy Saimaa 2024.
Sepä oli onnistunut
valinta, keneltä sitten loppujen lopuksi lieneekään. Ruoka on jokaisen maan
todellinen käyntikortti ja maa, joka ei arvosta omaa ruokaansa eikä osaa sitä
valmistaa, kuuluu henkisiin siirtomaihin.
Vielä vähän yli
puoli vuosisataa sitten oli ranskalainen keittiö kaiken kulinarismin mitta ja
esikuva ja vasta 1900-luvun jälkipuoliskolla nousivat esille aiemmin ylenkatsotut
italialainen, japanilainen, espanjalainen, thaimaalainen ja nepalilainen keittiö.
Venäläinen ja
kiinalainen keittiö olivat sentään jo aiemmin vallanneet maailmalla oman
paikkansa ja Englannissa tunnettiin myös intialainen keittiö sattuneesta syystä.
Siirtomaavalloilla oli muutenkin omia hyllyjään kansainyhteisöjensä maille,
joiden kansalaisia asui näissä maissa.
Suomi ei ole
koskaan ollut siirtomaa, eikä sillä ole omia siirtomaita ollut. Mutta ei maamme
myöskään ole ollut maailmalla ruuastaan tunnettu. Tätä aina joskus hämmästelee
syötyään jossakin ulkomailla jonkin tyhjänpäiväisen räätin, jota ylistetään
erityisen herkulliseksi. Osataan sitä nyt sentään meilläkin…
Aiheesta Suomalainen
ruoka olen kirjoitellut useasti (ks. Vihavainen:
Haun suomalainen ruoka tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Meillä on
monia erikoisuuksia, jotka useimmilta muilta mailta puuttuvat. Kalamme ovat
poikkeuksellisen maukkaita, verratkaapa nyt vain vaikka ahventa johonkin
-merianturaan.
Ruuat on myös
meillä ollut tapana hauduttaa tuntikausien ajan uunissa, mikä ei monessa maassa
ole ollut mahdollista, kun ei ole ollut sopivia uunejakaan. Sitten meillä on
myös raaka-aineita, joita muualla ei tunneta tai älytä käyttää. Mainitsen tässä
vain lantun ja ternimaidon, paljon muitakin on.
Suomalaisen
ruuan ongelma nykykuluttajan kannalta on se, että se on parhaasta päästä raskaan
työn tekijän ruokaa. Niinpä sitä nykyään sitten ohennellaan ja laimennellaan ja
yritetään epätlivoisesti tehdä hyvää ilman rasvoja -joita ei muuten oikein
tahdo edes kaupasta löytyäkään.
Tämä on väärä
tie. Ruuan pitää olla hyvää, mutta sitähän sopii sitten aina syödä vähemmän.
Mahaansa voi mättää vettä ja ruumenia ilmaiseksi, ei niitä pidä ruokaan
sekoittaa. Kokeilla on oma kunnianhimonsa ja lääkäreillä omansa. Ei herkkuja tarvitse
joka päivä mahaansa ahtaa aamusta iltaan.
Yksi ongelma
suomalaisessa ruuassa on. Teollisuus on luonut siitä sellaisia variantteja,
jotka vain kaukaisesti muistuttavat alkuperäisiä herkkuja. Ero on yhtä suuri
kuin entisajan tomaatin ja nykypäivän närpiöläisen kasvin välillä. Niinpä
syntyy helposti väärinkäsityksiä.
Esimerkiksi maksalaatikko on suomalaisista
suomalaisin ruoka ja erinomainen herkku, joka kuuluu juhlapöydän keskelle.
Saman niminen eines sen sijaan kelpaa hädin tuskin nopeaan tankkaukseen, jonka
tarkoituksena on vain hengissä pysyminen.
Karjalanpaisti, jota
saa ravintoloista, on yleensä harmaata keittoa, josta puuttuu sekä rasva että
maku ja jossa liha on jäänyt sitkeäksi. Hyviäkin vasta leivottuja karjalanpiirakoita
kaupasta saa, mutta yleensä kuoreen on käytetty rukiin ohella vehnää niin
paljon, että maku on turmeltunut. Vehnä pois!
Ruisleivän
nimellä myydään kaikenlaista tavaraa, josta en kehtaa sen enempää sanoa. Onhan
leipä lopultakin pyhä asia. Itse asiassa kunnon suomalainen ruisleipä kelpaa
hyvin koko maamme symboliksi.
Ja se voi, mitä
kaupasta saa, on mautonta. Jos haluaa maukasta voita, on ostettava jostakin
hallista ns. kartanovoita eli maalaisvoita, jossa on mukana maku.
Monia parhaita
ruokia ei kuitenkaan saa kaupasta eikä ravintolasta. Sellaisia ovat tietenkin
lähes kaikki keitot. Kaupan hernekeitto on toisinaan syötävää, mutta ei toki
ensiluokkaista. Kaalikeitto on tehtävä itse ja yritettävä löytää jostakin
lammasta. Tosin pekonikin menettelee.
Suolamuikkuja ei
ole näkynyt enää kaupoissa aikoihin ja mikäli niitä on, ei niihin ainakaan ole
pantu sipulia suolatessa. Ja se kyllä antaa pippurin kera siihen mukavan maun.
Ja graavisiikaanhan pitäisi panna vähän giniä. Nämä saattavat olla jo sellaisia
makuasioita, joista voi kiistellä, mutta sanonpa silti.
Missäpä on se
aito savusaunapalvi, jollaista moni muovikotelo valehtelee sisältävänsä. Kyllä
se aidosta kinkusta leikattu viipale (eikä mikään siivu!) on ihan erilaista.
Heinolan Heilasta saattaa sellaista vielä saada.
No, voisihan
jeremiadia jatkaa, mutta ei se ole itsetarkoitus. Haluan vain sanoa, että kun
Saimaan ruuat pannaan maailmalle esille ja houkutellaan ihmisiä niiden luo, on
varottava muutamia vaaroja. Yksi sellainen on tuo mainittu laimentaminen ja
ohentaminen. Kyllä kaikki pitää tehdä maku edellä.
Sulkavan
erikoisuus on tirripaisti eli paistettu läski, johon sekoitetaan hiukkasen vettä
ja suolaa. Ehkä se kuulostaa kovin raskaalta, mutta se on vaihtoehto voille, jota
nautitaan talkkunan kanssa helposti suuria määriä. Kannattaa ajatella, että
kyseessä on siis eräänlainen kevyt vaihtoehto.
Ja sitten muikkkupaisti
eli rantakala: ei siihen kuulu panna vettä ollenkaan. Pelkät muikut ja voi
riittävät. Neste tulee sitten kalasta.
Kalakukkojen
ohella on syytä muistaa lanttukokot ja yleensä lanttu, joka riittävästi uunissa
paistettuna esim. lanttukuutioina on mainio lisäke karjalanpaistille. Mutta
paistaa pitää niin kauan, että lanttu on kirkkaan punaista eikä hailakkaa.
Vasta silloin se on kypsää. Nykyajan kokit vain eivät usein taida ymmärtää,
että ruuan laitto saattaa vaatia tunteja. Onhan se tosin se Slow Food Society. Toimineeko?
Ainakin sen aatetta on syytä vaalia, kun suomalaista ruokaa tehdään.
Millaisia
ruokalajeja sitten voisi nostaa esille? Olen maininnut omia suosikkejani artikkeleissa,
jotka löytyvät tämän linkin kautta (Vihavainen:
Haun suomalainen ruoka tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Jokaisella on
toki omansa.
Karjalanpaisti, silakkapihvit, pottumuusi suomalaisista perunoista.. Suomella on maukas kulinaarinen paikkansa maailman gourmet-keittiössä, kunhan osaamme arvostaa sitä itsekin. Kohtuus kuitenkin kaikessa kuten vanha kansa sanoo, ettei tarvitse turhan päiten vierailla kuntosalien teknohelveteissä.
VastaaPoistaEn sitten tiedä, että miten tasokasta se entisajan ruokakulttuuri tässä maassa on ollut, jos ei tämän päivän kauppahalleistakaan löytyisi sille vastinetta vaan mitäpäs minä tiedän. Sen tiedän, että isoäitini haki aikoinaan lauantaisin Hakaniemen hallista hieman savukylkeä ja laittoi siitä maukasta hernerokkaa, ja olihan se todella hyvää soppaa.
Arkiruoka luultavasti monotoonisempaa mutta laitettuna sesongin mukaisista ja tuoreemmista aineksista kuin nykyään (eivät kiertäneet tehtaan ja logistiikkakeskusten kautta) ja siten myös lähiruokaa. Hävikin pelko tosin saattoi ajoittain laskea tasoa.
PoistaHarvat juhlaruuat sitten tuntuivat varmasti tosi juhlavilta.
Kiitos vastauksesta.
PoistaAiempina aikoina hienoa oli sekin, ettei ruoka sisältänyt suuria määriä teollisia lisäaineita. Einesten lisäainemäärät ovat jo huolestuttavalla tasolla, valitettavasti.
Maakunnissa ehkä saadaan tänä päivänä vielä suomalaista perinneruokaa niin kodeissa kuin ravintoloissa enemmän kuin pk-seudulla tai sitten tämä on vain romanttinen kuvitelmani asiasta. Ehkä koko maa ruokailee arkisin maailman onnellisimpia eineksiä ja viikonloppuisin on sitten vähän juhlavampaa. Tuleeko muuten itsellesi mieleen mieluisia perinteisiä (juhla)ruokia?
Mukavaa viikonvaihdetta.
Ranskaisen keittiön juuret ovat italialaisessa keittiössä. Nykypäivän ongelma taitaa tosin olla se että myös nämä ruokatrendit kierrätetään ja pilataan "pakkoenglannin" kautta.
VastaaPoistaOtetaanpa esimerkiksi vaikkapa burgubdinpata, ruoka jolla ei sinällään yhtä oikeaa valmistustapaa, mutta jonka hienon kuullotetuista sipuleista ja punaviinistä hauduttamisen kautta saadun aromin, suomalaiset onnistuvat pilaamaan tuoksi harmaaksi karjalanpaistiksi punaviinietikalla ja hillosipuleilla pilattuna.
Pikaruokakulttuuri on noussut nykyään kaikessa valta-asemaan, mikä inhottaa. Siis se kulttuuri, ei se ruoka, vaikka toki ns. pikaruokakin on nykyään suosiossa. Toinen on sitten kulutuskulttuuri, palveluiden kulutuskulttuurin suosio. Mikroaaltouuni taitaa olla nuorille jo ainoa vaihtoehto ruuan valmistamiseen. Ruuan täytyy valmistua nopeasti, heti, jostain minulle käsittämättömästä syystä. Tätä kutsun pikaruokakulttuuriksi.
VastaaPoistaIhmisiltä taitaa olla katoamassa kokemus siitä, miltä uunissa kypsennetty ruoka maistuu. Joskus lapsuudessa isä huomautti puolileikillään ruokapöydässä, että "tämä on vain tankkausta". Sama periaate on vain vahvistunut nykyajassa amerikkalaisen ihanteen toimiessa uutena perusteluna vanhalle. Itse tykkään mm. karjalanpiirakoista, vatruskoista, munavoista ja lauantaimakkarasta.
Taitaa olla niin että 1980 -luvulla syntyneet ovat viimeisiä suomalaisia, joilla on ollut mahdollisuus maistaa kunnon ruokaa.
Poista"Ruuan täytyy valmistua nopeasti, heti, jostain minulle käsittämättömästä syystä."
PoistaOlisiko syynä nykyaikainen maailma, jossa työstä nääntyneet vanhemmat saapuvat arkipäivisen klo 17-18 kotiinsa nälästä kitisevien lasten kanssa ja pitäisi taikoa jotain salaman nopeasti, jotta saadaan kuskattua ne lapset vielä harrastuksin tms johonkin turhanpäiväiseen sekä itsensä johonkin "kehittymään".
Hieno kirjoitus. Miksei pikaruokaloissa ole tarjolla esim. Frittimuikkuja, tosi herkkua? Purkitettu särki oli erittäin hyvää, mutta hinta kaamea. Purkitettuna kuulemma moni väheksytty kala on hyvää. Ei nyt lohi kuitenkaan, oli onnetonta.
VastaaPoistaMuinoin oli muuten mahtavan hyvää neuvostoliittolaista säilykelohta muistaakseni "socra" nimikkeellä.
PoistaGraavisuolatut särkifileet ovat herkkua!
PoistaJostakin syystä olen ulkomailla saanut erinomaista skottilaista säilykelohta.
PoistaOn myös väärennettyjä perinneruokia meilläkin: karjalanpiirakat, riisitäytteellä. Lienevät peräisin Karjalan riisinviljelyseuduilta. Evakkosukulaiseni mukaan oikeat karjalanpiirakat sisältävät ohraa, perunaa tai lanttua täytteenä. Niitä olen maistanut, ylivertaisia verrattuna riisiröpellyksiin.
VastaaPoistaRiisi on ollut jo kauan käytössä ja on piirakoissa parempaa kuin ohra. Ohrasta taas saa piimän kera mainiota rieskaa.
PoistaJaahans,onko kukaan kuullut suutarin sillistä. Oli paikallisen kauppiaan bravuuri. Siis silakasta tehty. Ja oli hyvää..
VastaaPoistaOnko sama kuin suutarinlohi, joka valmistettiin suolasilakoista?
PoistaOlen kuullut kyllä puhuttavan suutarin sillistä, mutta usein sillä tarkoitetaan perinteistä lasimestarin silliä? En itse taida välittää kummastakaan vaan onneksi kotimaisissa kaloissa löytyy paljon valinnanvaraa.
PoistaSilakkapihvit! Siinä ruokalaji, jota kuuluu kehua ja ylistää. Kaikkien on pidettävä sitä parhaana herkkuna. Tämä on kansalaisvelvollisuus.
VastaaPoistaYli 70 vuoden ajan olen silloin tällöin joutunut syömään niitä ja jotenkin ne olen alas saanut mutta jo ns suutuntuma on vastenmielinen ja aiheuttaa huonon olon pitkäksi aikaa. Silakkapihvit eivät ole hyviä!
Ravintola Kannaksessa on annos nimeltä Suomalainen elämänmuoto. Siinä on silakkapihvien välissä tilliä ja lisukkeina muusia , suolakurkkua ja punajuurta. Jo vaan on herkku!
PoistaKiitokset Timolle hyvästä raflavinkistä.
PoistaArvoisa ano klo 19.07,
Juuri eilen söin Old Sophien silakkapihvit muusi, punajuuret ja mummonkurkut lisukkeena, ja oli kyllä niin hemmetin hyvä annos että oksat pois! Toisaalta jokainen makunsa mukaan eikä kaikesta olekaan pakko pitää, ei edes suomalaisen silakoista...
"Siinä on silakkapihvien välissä tilliä ja lisukkeina muusia , suolakurkkua ja punajuurta. Jo vaan on herkku!"
PoistaSe on tosi! (Tilli sen tekee - sekä TUOREET silakat)
Ja tillin pitää olla aitoa, tuoksuvaa ja maistuvaa.
PoistaKatselin tänään Strömsö-ohjelmaa siltä osuudelta, kun siinä laitettiin ruokaa. Tarjolla oli etenkin 1970-luvulla ravintoloiden listoilla ollut lankkupihvi. Itse pihvi oli tehty sian niskalihasta, eikös sitä myös kasleriksi kutsuta. Itselläni on myös sellainen mielikuva, että pihvi olisi tehty myös versiona naudanlihan entrecosta. Korjatkaa, jos ole väärässä. Tosi hyvän ja maittavan näköiset annokset tulivatkin, mutta ärsytti vähän, kun alettiin taas kelaamaan, kuinka Suomalaiset syövät liikaa lihaa. Ravintosuositus olisi muka 350 g/viikko. Hyvä ruokailutuokio pilattiin näillä viherkommunistien tekemillä ruokasuosituksilla.
VastaaPoistaSuomalaiset syövät liikaa ja liian hyvää lihaa. Ei ennen vanhaan grillattu joka viikonloppu ruhon parasta paikkaa.
PoistaGrilli- ja hampurilaiskulttuuri on tuontitavaraa, arvaatte mistä, ja hyvin on propaganda kansaan uponnut.
Hyvän grillauksen idea on se, että EI filettä vaan rasvaisia osia ja hyvä - vaikkapa kamado - grilli ja paljon aikaa. Fileet tms paistetaan nopeasti rautapannulla, voissa.
PoistaKannatan monikulttuurisuutta, nimittäin gastronomiassa. Miksi emme omaksuisi vieraista kulttuureista kaikkea hyvää ts herkullista - omaa perinnettämme kuitenkaan halveksimatta.
PoistaTottakai. Sehän on se ala, missä kulttuurien moninaisuus on ihan oikeasti rikkaus.
PoistaEntä Särä?
VastaaPoistaSärä on hyvää, olen muutaman kerran syönyt sitä Lemillä. Jos lautasella näkyy jotain vihreää, se on kuulemma hometta. Pelkästään lammasta ja perunaa, kotikaljaa tai vettä, leipää, jälkiruoaksi sekametelisoppaa. Hyvää tuo on. Joku riski oopperalaulaja oli syönyt sitä muistaakseni 13 tai jopa 14 annosta.
PoistaKun aihe oli savonmaan herkut, eteläkarjalainen särä ei kuulu joukkoon - niin hyvää kuin onkin.
Poista"Ei herkkuja tarvitse joka päivä mahaansa ahtaa aamusta iltaan."
VastaaPoistaTässä on herkullisen, mutta terveellisen ruuan lyömätön resepti! Vähän ja harvemmin, mutta hyvää.
"Ja graavisiikaanhan pitäisi panna vähän giniä."
VastaaPoistaTosi on! (Ja aavistus rosepippuria)
Entäs sisäelimet? Esimerkiksi naudan munuaiset padassa miedolla lämmöllä padassa.
VastaaPoistaKylläpä tämä blogi synnytti kymmeniä mieluisia muistoja ja assosiaatioita!
VastaaPoistaKiitos hyvästä kirjoituksesta ja erityisesti sisävesikalan arvostamisesta.
VastaaPoistaMinun on pakko kuitenkin huomauttaa, että maistamaani rantakalaan tulee vettä, koska se on keitto. Meillä täällä Puruveden seudulla rantakalaksi kutsutaan ruoan ohella tapahtumaa tai tilaisuutta, jossa on tarjolla muuripadassa tai isossa kattilassa keitettyä kirkasta muikkusoppaa. Rantakalailtoja järjestävät seurat ja yhdistykset jäsenilleen sekä kylän immeisille yleensä loppukesästä, kun muikut ovat kasvaneet isoiksi.
Puruvein rannoilla rantakala keitetään puhtaaseen järvivetteen. Soppaan tulloo usseempi kilo muikkuja, jokunen kilo potaattia, suoloo ja ainakin aikamiehen nyrkin kokoinen kimpale voita. Joku suattaa laittoo vähän pippuria ja sipulia sekkaan. Rantakala syyvvään ruisleivän kanssa. Leivän voip kastoo keiton sekkaan.
Jaakko Kolmonen kirjoittaa Pitäjäruoat-kirjassaan, että Konnevedellä, Keski-Suomessa, rantakala valmistetaan kuten Kivijärven muikkukeitto eli siihen tulee mausteiksi sipulia ja maustepippuria. Riistavedellä rantakalassa voi olla muikkujen lisäksi ahvenia ja mateita. Liemiruokaa rantakala on Pohjois-Savossakin.
Kokki Kolmonen on nimennyt kalapaistin ja porkkanamuhennoksen kotipitäjäni Punkaharjun pitäjäruoiksi. Kumpaankaan ruokaan ei törmää nykyisin näillä seuduilla. Itse asiassa en muista maistaneeni niitä lapsenakaan 1960- ja -70-luvuilla. Kolmosen kalapaistin ohje muistuttaa tohtori Vihavaisen muikkupaistia.
Kalapaisti
Kalapaistiin keitetään perunalohkot vedessä puolikypsiksi. Perunoiden päällä keitetään peratut kalat. Pataan lisätään ruskistettua sianlihaa ja runsaasti sianlihan kanssa kypsennettyä sipulia sekä vehnäjauhoja.
Porkkanamuhennos
1 litra porkkanakuutioita
4–5 dl vettä
2 dl maitoa
1–2 dl vehnäjauhoja
10 g voita
Keitä porkkanakuutiot vedessä pehmeiksi. Sekoita keitinveteen maitoon vispatut vehnäjauhot. Mausta muhennos voinokareella ja suolalla. Anna muhennoksen hautua 10 minuuttia.
(Reseptit: Jaakko Kolmonen, Pitäjäruokia, Helsinki 1986)
Heikki Kähkönen
Punkasalmi/Helsinki
Suomalaisen ruoan puolesta kannattaa aina kirjoittaa. Monista tässä esitetyistä asioista olen hyvin samaa mieltä.
VastaaPoistaKun haluaa herkutella suomalaisella ruoalla, yksi ylikäymätön asia on raaka-aineiden tuoreus ja puhtaus. Kun kuha tai ahven on nostettu järvestä enintään pari tuntia ennen ateriaa, perunat nostettu pellosta suoraan kattilaan ja jälkiruokamarjat syödään suoraan pensaasta, sellaiseen ateriaan ei millään ravintolalla ole mahdollisuuksia.
Sama pätee suoraan uunista pöytään tuotuihin karjalanpiirakoihin tai ruisleipään. Ja tähän liittyykin oikeastaan ainoa vastaväitteeni. Hyviä vasta leivottuja karjalanpiirakoita ei kaupasta saa, välttäviä kylläkin. Hyvässä karjalanpiirakassa on ohut ruiskuori ja sellaisen tekeminen on väistämättä käsityötä. Lisäksi se paistetaan kuumassa leppäpuilla lämmitetyssä kiviuunissa, ei sähköuunissa.
Syksy on tietysti meillä kulinaristin huippusesonki ja sellaiseksi sen tekevät varsinkin sienet ja juurekset. On punajuurta, porkkanaa, lanttua ja etenkin naurista. Naurishaudikkaita voi valmistaa uunissakin, mutta jos oikein innostuu, niin syksyisessä metsänsiivouksessa kertyneiden risujen ja oksien polton nuotion tuhkassa kypsentäminen on vielä parempi vaihtoehto.
Kyllä, vanhat kunnon lanttu, nauris ja muut kotimaiset juurekset. Niiden voimalla se on tämänkin maan pitkä vuosisatainen tarina luotu ja rakennettu, se kannattaa pitää mielessä nykyisen pikaruokakulttuurin vallitessa. Lisäksi yritän syödä särkeä, sehän kasvattaa tunnetusti järkeä, onkin jäänyt vähemmälle viime vuosina...
PoistaNaurista ei voi kyllä liikaa ylistää, naurishaudikkaan lisäksi padassa sopivassa rasvaisessa nesteessä ( karjalanpaisti?) hitaasti haudutettuna.
PoistaUrbaani versio: paistopussissa uunissa, hipaus tinjamia ja hunajaa.
Riistasta nyt puhumattakaan. Hirven kyytipojaksi pihlajanmarja- tai karpalokastiketta...
Poista