Maurin osa
Mauri on
tehnyt tehtävänsä -mauri saa mennä. (Der Mohr hat seine Schuldigkeit getan -der
Mohr kann gehen).
Näin tylysti
kerrotaan tietyssä Schillerin näytelmässä eräästä yt-neuvottelusta, jollaiset
tuohon aikaan tunnettiin toisella nimellä. -Ja niiden nimihän onkin taas
tainnut muuttua, se entinen ehkä sitten alkoi saada jotain rasitteita ja
muuttua jotenkin sopimattomaksi. Elämä on sellaista.
Joka tapauksessa
maurilla nimenomaan mustaihoista tarkoittavana sanana on takanaan
kunniakas historia. Toki maureiksi on sanottu myös sellaisia Pohjois-Afrikan
asukkaita, jotka eivät ole mustia, mutta kyllä pyhä Mauritius ja hänen mukanaan
kaikki mustaihoiset ovat myös olleet länsimaiden käsityksissä yleisnimeltään maureja.
Tarpeen tullen on sanottu: musta mauri.
Mustaahan sana
joka tapauksessa tarkoittaa. Kyseessä on kreikan mauros (μαύρος). Samaa
asiaa tarkoittaa latinan sana niger. Itse asiassa kyseessä ei ole edes
väri, vaan sen puute, joka ei kuitenkaan ilmene läpinäkyvyytenä. Musta ei
heijasta mitään värejä. Se kuulostaa siis jotenkin aivan poikkeuksellisen
neutraalilta asialta.
Tuon niger-sanan
johdannaiset kuuluvat nyttemmin saaneen eri kielissä sellaisia rasitteita, että
koko sanan käytöstä on ykskaks tullut aivan sopimatonta. Asia on kiinnostava ja
antaa aiheen kysyä, miksi niin on käynyt. Meillähän on vanha sanaparsi, jonka
mukaan nimi ei miestä pahenna, ellei mies nimeä. Mutta luulen, että tässä
tapauksessa päätöstä asiasta eivät ole tehneet suuret joukot, vaan heitä
edustamaan pyrkivät typerykset.
Mieshän ei nimeä
ole pilannut ainakaan Maurin tapauksessa. Pyhän Mauritiuksen mustan pään me
tapaamme mitä moninaisimmissa yhteyksissä. Sekä Tallinnassa että Riiassa toimi
keskiajalla mustapäiden veljeskunta, jonka suojeluspyhimys oli juuri tuo
pyhä Mauritius. Veljeskunnan taloa Schwartzhäupterhaus, kansoittivat
naimattomat nuoret miehet, jotka sittemmin siirtyivät muihin kiltoihin
ammattinsa ja alkuperänsä mukaan.
Pyhä
Mauritius (St. Moritz, Maurice, Mauritz jne.) oli pohjoisafrikkalainen
legioonankomentaja, joka koki miehineen marttyyrikuoleman Helvetiassa eli nykyisessä
Sveitsissä kieltäydyttyään tottelemasta esimiehensä epäkristillisiä käskyjä. Mauri
ja hänen miehensä olivat kristittyjä.
Tottelemattomuuden
vuoksi pyhän Maurin legioona ensin desimoitiin eli joka kymmenes mies
tapettiin, mutta kun loputkin olivat uppiniskaisia, saivat lopulta kaikki 6000
miestä surmansa. Moinen uskon lujuus oli sen jälkeen ikuisena esimerkkinä
kaikille ja pyhän Mauritiuksen palvonta saavutti suuret mittasuhteet. Hänen
nimensä löydämme tänäänkin kaikkialta kristityn maailman piiristä. Maurin
nimipäivää vietetään meillä 22.9.
Mauri-sanastahan
johtuu myös sana murjaani (morian). Itse asiassa tiernapoikien Murjaanien
kuningas saattaa symbolisoida juuri pyhää Mauritiusta, olihan tämä kristikunnan
piirissä tunnetuin tapaus uskon sankarista, joka oli väriltään musta. Mitään
pahaahan emme kai koskaan ole Murjaanien kuninkaasta kuulleetkaan, päin
vastoin, hänen moraalinen ylivoimaisuutensa Herodeksen rinnalla tulee myös
näytelmässä voimakkaasti esille.
Koska
Mauritiukseen ja samalla mauriin yleensä yhdistyi näin ylevä maine, ei ollut
ihme, että saatettiin valita myös aatelisnimeksi von Morian.
Aatelisvaakunassa oli kuvattuna murjaanin pää. Sivumennen sanoen, Kustaa III:n
sodassa johti muuan Carl Axel von Morian Sulkavan puolustusta, mutta ylivoiman
edessä joutui pötkimään pakoon ja jätti tykit ja leirinkin viholliselle.
Myöhemmin hän kyllä pääsi korkeisiin kansainvälisiin tehtäviin.
Joka tapauksessa
murjaani (mauri) edusti Euroopassa vielä uudella ajallakin aivan
erityisesti nimenomaan arvokkaiksi koettuja asioita, eikä sanassakaan siis voinut
olla mitään pejoratiivista. Pietari Suurellahan oli palveluksessaan murjaani,
jolle hän antoi nimeksi Hannibal.
Tästä tuli
myöhemmin muun muassa Tallinnan komendantti ja Venäjän ylin rajavaltuutettu,
kun yritettiin käydä Turun rauhan rajaa. En ole saanut selville, kävikö hän
koskaan Sulkavalla, mutta se kyllä olisi kuulunut hänen velvollisuuksiinsa.
Luulen, että se olisi voinut olla kiinnostavaakin, ovathan maisemat siellä
kovin kauniit.
Tunnetusti tämä
Abram Petrovitš Gannibal (Hannibal) oli myös runoilija Aleksandr Puškinin äidin
isoisä ja Puškinissa onkin nähtävissä ilmeisiä murjaanin piirteitä. Hän
kirjoitti myös pari tarinaa esi-isästään, muun muassa historiallisen romaanin Pietari
Suuren murjaani (Арап Петра Великого). Huomattakoon, että sana ”arap” ei ole sama kuin sana ”arab”,
vaan tarkoittaa siis murjaania (mauri). Hannibal lienee ollut alun perin kotoisin
Etiopiasta. Asiasta kiistellään.
Edellä
mainitussa Schillerin näytelmässä Die Verschwörung des Fiesco zu Genua
oleva kaikkien tuntema repliikki liittyy epäoikeudenmukaisuuteen, jossa uhriksi
joutuu nimenomaan murjaani, siis tuo mauri. Itse asiassa murjaani on taas
kerran osoittanut moraalista ylemmyyttä ja jättänyt tekemättä murhan, johon
häntä on yllytetty.
Mikäli
murha olisi tehty, olisi palkka varmaan ollut aivan sama. Konnat ovat konnia ja
kelpo miehet kelpo miehiä väristä riippumatta. Ehkäpä nimenomaan murjaanin
valitseminen hyveellisen rooliin, samoin kuin tiernapojissa, oli tarkoin
harkittu tehokeino? Kovin epäsovinnainen se ei ollut, pyhän Mauritiuksen
maineen tietäen.
Toki maurin sanotaan näytelmässä olevan vapaa
menemään, mutta minne? Oliko työmarkkinoilla tuohon aikaan paljonkin kysyntää
yleensäkään ja maureille erityisesti. Oliko uuden työpaikan löytäminen hankalaa,
ja olisiko se ollut helpompaa, jos mauri olisi jättänyt hakemuksen nimettömänä?
Historia
ja kirjallisuus herättävät loputtomasti kysymyksiä, joihin emme koskaan saa
luotettavaa vastausta ainakaan ennen kuin tekoäly on kylliksi kehittynyt. Siinä
vaiheessa kai olemme joka tapauksessa oppineet siihen täydellisesti luottamaan,
koska mitään muutakaan ei ole enää käytettävissä.
Oikeastaan
halusin tässä nostaa esille vaihtoehdon tuolle kuuluisalle n-sanalle, joka on
niin kirottu, ettei sitä saa edes ajatella. Vai saako? Kuka tietää?
Olen
kuitenkin alkanut ymmärtää, ettei vaihtoehtoja ole. Kysymys on siitä, että
vajaajärkiset massat nimenomaan haluavat maailman, jossa ajattelu voidaan
lopettaa ja toimia pelkkien leimojen, tabujen ja kuvien maailmassa. Suotakoon
tämä niille, joille se on tarpeen.
Tuosta neekeri-sanan merkityksen muutoksesta saa kyllä syyttää pakkoenglantia ja jenkkikulttuurin ylivaltaa Suomessa.
VastaaPoistaMehän olemme vain sen jatke. Kiitos apinoidemme
PoistaIhminen on apina.
PoistaSen kyllä huomaa. Asiassa ei liene mitään häpeällistä, mutta en kyllä osaa siitä ylpeilläkään.
PoistaPitäisiköhän lisätä: apina joka luulee itsestään liikoja.
PoistaEnglannissahan sitä vastaavia sanoja on itse asiassa kaksi, negro ja nigger. Molemmat kyllä palautuvat, joskin eri reittejä, samaan latinan sanaan niger. Jälkimmäisellä on epäilemättä aina ollut halventava sävy, ja sitä käyttivät ennen vanhaan etenkin amerikkalaiset orjanomistajat ja orjakauppiaat. Negro sen sijaan lienee ainakin vielä 1960-luvulla ollut täysin korrekti nimitys, jota hakuteoksissa, oppikirjoissa ja virallisissa tilastoissakin käytettiin kenenkään sitä paheksumatta.
PoistaEspanjankielisetkään eivät nykyään suosittele neekereistä käytettävän espanjankielen mustaa tarkoittavaa sanaa negro.
VastaaPoistaPitää kuulemma ilmaista meksikolaisia tarkoittavalla sanalla.
Eurooppalaisen uuden ajan individualisti tarkastelee ihmistä yksilölähtöisesti, ja tapahtuu jonkinlainen ajattelulaatujen ylilyönti, kun suku-, klaani-, sääty- tai luokkayhteiskunnan valta-auktoriteetteja asemiensa ansiosta arvioidaan psykologisina esikuvina.
VastaaPoistaUuden ajan airut Shakespeare teki mustasta maurista, Othellosta, mustasukkausuuden riivaaman ja vailla itsetuntoa ja omaa ajttelua olevan antisankarin. Shakespeare oli psykologisen draaman nero, kirjoitti näytelmiinsä neljäsataa vuotta sitten rooleja, joita nykyajan narsistit eivät edes ymmärrä.
Teatterikorkeakoulun opiskelijathan taannoin vaativat vapautta olla lukmatta Shakespearea, tuota "raiskauskulttuurin edustajaa".
Se on kyllä Seppo niin -, näiden mustaan lasiin tuijottavien "vajaajärkisten massojen" kanssa, että se maailman tärkein osaaminen - rivienvälistälukemisentaito on niin syvästi miinusmerkkistä että met olema hävinneet tämän pelin noille tolvanoille.
PoistaKenties met saamma elää omamme loppuun saakka hengissä jos pystymme asian myöntämään. Itsellemme.
Harmaasusi
Ajatusrikollinen № 𝟎𝟖𝟏𝟐𝟏𝟗𝟎𝟓
"Teatterikorkeakoulun opiskelijathan taannoin vaativat vapautta olla lukmatta Shakespearea, tuota "raiskauskulttuurin edustajaa"."
PoistaKun ihmiset ymmärtäisivät laittaa asiat kontekstiin. Tuona aikana nainen ei saanut edes näytellä Englannissa. Raiskauskin oli tuomittavaa vain jos henkilö on ollut joku. Yläsäätyinen nainen saanut korvauksia, tai hänen "suojelijansa" ja mies taas saanut maksaa näistä korvauksia kun kykene kontrolloimaan toimintaansa, rahalla pääsee. Italiassa keski-ajalla saatettu naittaa nainen raiskaajalleen kun maine (neitsyys) mennyt. (Osaa sen muutkin kuin muslimit). Syitä miksi naisen kunnian sitominen miehen kunniaan on vain typerää. Teollistuneessa yhteiskunnassa tilanne voi olla haastavampi. John Kennedyn siskollehan toteutettiin lobotomia. Itse jäänyt siihen uskoon että tyttö ei sopeutunut vallitsevaan hierarkiaan ja hänen olisi pitänyt lähtökohtaisesti pelätä omiaan ja heidän näkemystään millainen hänen tulisi olla.
Jokaisella tieteen ja taiteen alalla on tyyppejä jotka jäävät historiaan niin sanottujen "paradigmojen" uudistajina, ja Shakespearen ansiot eurooppalaisen uuden ajan teatteritaiteen uudistajina ovat aivan poikkeukselliset.
PoistaOn käsittämätöntä, että teatteritaiteen opiskelijat aivät ymmärrä historiallisista konteksteista mitään -- se kertoo ikävällä ja, jos niin halutaan asennoitua, hyvin ilkeällä tavalla siitä miten todellisuudentajuttomassa maailmassa elävät ne, joiden alaan ja ammattikuvaan kuuluisi nimenomaan ihmisen ikuisten ominaisuuksien eristäminen kunkin ajan aikalaisajattelun ja jopa -rationaaloisuuden kahleista.
Omien havaintojeni mukaan kaikenlaiset wokeltajat ovat oman alitajuntansa vankeja ja sokeita näkemään saati ymmärtämään mitään ihmisen yleisinhimillisistä ominaisuuksista. Erityisesti erilaisiin "anti-ismeihin" riippuvuussuhteen kehittäneet tulisieluiset julistajasielut hirmaantuvat jo joistakin leimasanoista ja reagensseista, ja sen he kai sitten kokevat "ajatteluksi".
Aikamme sävel on taistolaislaulu. Kenen joukoissa seisot. Komeljanttareilla on toki tuossa vahva perinne -- siinä suhteessa Suomi on poliittisen teatterin, hmm, sanoisin "edelläkäjijä", ellei siinä olisi kyse nimenomaan kauhistuttavasta psyykkisestä taantumasta.
Näin oli Sisiliaasa vielä 1960-luvulla. 1970 nainen kieltäytyi naimaasta raiskaajaansa. Itialian presidenti henkilökohtaisesti onnitteli häntä. Pikku .uutinen HS:ssa.
PoistaOlkkonen se taas wokeltaa jotain omaa linnunpelätintään.
PoistaOlettaisi että tämän johdosta sillä opettajalla on merkitystä.
PoistaLähinnä selventää miksi tämä on tärkeää ja miksi sitä opiskellaan jne.
Opettajalla on auktoriteettinsa, mutta siinä on aina se kun joku kyseenalaistaa, niin ei se ole aina loukkaus tai vastaavaa, vaan lähinnä voi olla halu tietää? Miksi taas opettajalla tulisi olla myös faktat kunnossa ja vähän sosiaalista ns. pelisilmää.
Historia on on mennyttä, mutta jonkun sekin tulee opettaa uusille sukupolville. Mielellään neutraalisti, eli puolia ottamatta, asiat meni näin lopputulos oli tämä, mitä siitä sitten opittiin? (Kyynikkona sanoisin ettei mitään, mutta idealistina taas haluaa uskoa ihmisiin).
Ongelmansa sitten kun politiikassa katsotaan mihin on taloudellisesti varaa jne. Tietyt asiat tulee kumminkin hoitaa.
Tämä on minun omaa pohdintaa: joskus mietin itsekin tiernapoikia. Sinällään on tietysti selvä, että kyse on jonkinlaisesta keskiaikaisten mysteerinäytelmien jäänteestä, johon on ehkä sekoittunut yhteenkuulumatonta ainesta ja itse juonikin ehkä sekoitus useasta näytelmästä. Mutta jotenkin kokonaisuudesta ajattelen, että alkuperäinen tarina on loppiaisen tarina, jossa itämaan tietäjät käyvät Jeesusta etsiessään myös tapaamassa Herodesta. Onhan siinä tähti ja kaikki.
VastaaPoistaJos näin on, niin Muriaanien kuninkaan taustalla olisi loogisesti Bathasar, yksi kolmesta tietäjästä. Keskiaikaisen tradition mukaan. tietäjien nimet ovat Balthasar Melkior ja Kaspar, Melkior edustaa Eurooppaa, Kaspar Aasiaa ja Balthasar Afrikkaa. Näin Balthasar on tietenkin tummaihoinen. Mälkin voisi tulkita muunnokseksi Melkiorista. Kaspar sitten olisi kadonnut jonnekin. Ehkäpä Muriaanien kuninkaan hahmoon on sekoittunut jotain pyhästä Mauritiuksesta: hänhän on kuitenkin Mustapäiden veljeskunnan suojeluspyhimys ja sillä tavalla näkyvä hahmo vaakunoissa ja varsinkin mieleen tulee Tallinnan mustapäiden veljeskuntatalo.
Mutta tällaisia joskus pohdin.
Hyvinkin mahdollista.
PoistaOlen ihmetellyt sitä, mihin se Herodeksen ja murjaanien kuninkaan kohtaus perustuu. Siinähän annetaan ymmärtää, että Herodes olisi tehnyt sotaretken murjaanien maahan ja pannut siellä sikäläisen kuninkaan polvilleen. Mitään sellaista ei Herodeksella kuitenkaan liene ollut mahdollista tehdä, vaikka hän (kenties) saattoi sellaisesta haaveillakin.
PoistaTuon Balthasar-selityksen olen kyllä ennenkin kuullut. Mutta se edellyttää, että jossakin vaiheessa on syntynyt sekaannus. Ei Herodes tullut kaukaisesta maasta "hevosillaan ja ratsuillaan" vaan Balthasar, kuten muutkin tietäjät. Saavuttuaan Herodeksen tykö, kuten Raamatussakin kerrotaan, hän kyllä saattoi joutua kovakouraisestikin kohdelluksi, kenties polvistumaan kun hänen henkeäänkin oli uhattu.
Mutta tähänkin selitykseen liittyy vielä ongelma: Raamatussahan sanotaan tietäjien tulleen "itäisiltä mailta". Kuitenkin vain pieni osa Afrikasta, "murjaanien" maanosasta, lähinnä Etiopia ja Somalia, on idempänä kuin Jerusalem, ja sekin on kyllä Jerusalemista katsottuna pikemminkin etelässä kuin idässä.
Maurihan se Othellokin oli ja Jago joku aikansa agendajournalismin edutaja. Tarkemmin ajatellen, eihän tarvitse muuta kuin lukea Shakespearen ja Platonin teokset, niin ymmärtää edelleenkin mitä maailmassa tapahtuu, Tietysti kannattaa päivittää sanamerkityksien muutokset alati kehittyvässä maailmanmenossa,
VastaaPoistaÄn-sanasta juolahti mieleen, että elokuvamaailmassa on tähtenä vaikuttanut herra, joka ei ole lainkaan sukunimensä näköinen, pikemminkin vastakohta, siis A. Schwartzenegger.
VastaaPoistaKiitos jälleen kerran mielenkiintoisesta kirjoitelmasta. Sukututkimusta harrastaessa olen törmännyt esi-isään, joka edusti Ruotsissa 1680-luvulla aateloitua ja 1800-luvulla sammunutta von Schwartzenhoff-sukua (# 1040). Suvun vaakunassa on kolme kultaisella kaularenkaalla varustettua mustaa mauria. Aiheen valinta on sinänsä luonteva, sillä suvun alkuperäinen nimi oli Schwart(z). Köyhiä sotilaita, joilla tuskin oli mitään tekemistä ruotsalaisen orjakaupan kanssa. Toisaalta askarruttaa se, että luterilaisen puhdasoppisuuden aikana olisi vaakunaan valittu näinkin selvästi katoliseen pyhimykseen viittaava aihe.
VastaaPoistaVastaavia heraldisia mauriaiheita "musta"-sukunimen pohjalta löytyy muitakin. Esim. vuonna 1673 aateloidun von Schwartzer -suvun (# 1742) vaakunassa on jousta jännittävä musta mauri. Tunteeko kirjoittaja tai joku lukijoista aihepiiriä, ts. mauriaihe ruotsalaisessa 1600-luvun heraldiikassa? Kaikki vihjeet tervetulleita!
En tunne mutta huomasin, että Livornossa oli patsas, jossa on kolme kaularenkain kahlehdittua mauria.
PoistaNiinpäs olikin. Kiitos.
VastaaPoistaOli pakko tarkistaa tuo von Morian -suvun nimen alkuperä--ainakin tässä tapauksessa vaakuna-aiheen valinnan takana näyttäisi olleen selvä yhteys Tallinnan mustapäihin.
VastaaPoistaNiin, tuo sanonta on aina pyörinyt mielessäni kun minulle on annettu lopputili. Valco/Finnvalco Oy, Vistacommunication Instruments eli VistaCON konkursseihin ja Unigraf Oy viimeksi yrityssaneeraukseen. Oikea nimeni on Mauri V.
VastaaPoista