Urhoollinen
sielu
Jack London, Tähtivaeltaja
1-2, Arena-kirja 1970, 225+225 s.
1950-luvulla oli
Sulkavan sotainvalidien matkahuollon kahvilassa merkittävä kirjakauppa, joka
sijoittui uunin päälle. Siellä oli muun muassa Riksin sarjan kirjoja, joiden
kansissa komeilivat sellaiset nimet kuin Zane Grey, James Oliver Curwood ja
Jack London.
Oli siellä
muitakin, mutta nämä kolme kertoivat usein hyvin samanlaisista asioista: kovista
miehistä, jotka taistelivat luonnonvoimia ja vihamielisiä ihmisiä vastaan, usein
toivotonta, mutta äärimmäisen sitkeää taistelua. He olivat lannistumattomia
henkiä.
Jack London
profiloitui minulle juuri tuollaisena seikkailukirjojen sankarina, joka uhmasi
kohtaloa äärettömillä ja armottomilla lumikentillä, myrskyävällä merellä ja kuivissa
autiomaissa. Nämä miehet saattoivat luottaa vain omaan taitoonsa ja
tahdonvoimaansa pysyäkseen hengissä Huonosta ennusteesta huolimatta he
uskalsivat lähteä uhkarohkeisiin yrityksiin.
Kyseessä olivat
yleensä arkkityyppiset faustiset valkoiset miehet, joiden kyky ja tahto olivat
tuohon aikaan lannistaneet jo lähes koko maailman. Oli noissa kirjoissa kyllä
eläimiäkin: Londonin päähenkilöinä olivat joskus myös sudet tai koirasudet. Erään
kirjan otsikko taisi kyllä puhua susikoirasta. Myös jaloilla eläimillä saattoi
olla oma dramaattinen elämänsä, josta ei puuttunut eräänlaista
sankarillisuutta.
Eihän seura miestä
pahenna, ainakaan tässä tapauksessa ja kaikki nuo kolme kirjailijaa ovat itse
asiassa kyllä ainakin viihteen valioita ja eräänlaisia klassikoita. He nyt
sattuivat olemaan samalla hyllyllä El Coyoten, Zorron ja Pekka
Lipposen kanssa, mutta eivät he itse olleet sinne kiivenneet.
Jack London oli
hyvin kiinnostava ja poikkeuksellinen persoona, josta olen jo useinkin
kirjoittanut (ks. Vihavainen:
Haun jack london tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ), joten en kertaa
enää samaa. Hän oli myös omassa elämässään seikkailija ja ankara ryyppymies,
minkä ohella hän oli uskomattoman tuottelias kirjailija ja kaiketi ensimmäinen
kirjoittamalla miljonääriksi tullut.
Londonin maailma
on urhoollisten ja kovien miesten ja rohkeiden ja naisellisten naisten maailma.
Hän ihailee vahvaa henkeä ja halveksii avoimesti raukkoja. Hän etsii ja
kunnioittaa totuutta ja korkeampia arvoja ja halveksii tyhjää oppineisuutta ja omahyväistä
keikailua.
Romaanissaan Elsinoren
kapina (Vihavainen:
Haun elsinore tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ) London kuvaa yli-ihmistä
muistuttavan kapteenin, joka tyynesti, samurain tavoin hallitsee tuhansien
tonnien painoista purjelaivaansa, joka kiitää myrskyisillä vesillä ja jonka
kääntäminen on vaarallinen operaatio, joka vaatii koko miehistön lujaa ja
tarkkaa työskentelyä.
Korkeampia
henkiä ovat myös sekä kirjan keskushenkilö että kapteenin tytär, joka on omalla
tavallaan upea poikkeusyksilö. Miehistössä sen sijaan on paljon ala-arvoista
ainesta ja lopulta perän ja keulan välille syttyy suorastaan armoton sota.
Miehistöhän oli tapana sijoittaa maston etupuolelle, kun taas päällystö asusti
perässä, jossa laiva keinui rauhallisemmin.
Sekä kirjan
päähenkilö, että kapteenin tytär ovat rohkeita ja lannistumattomia ja heidän maskuliininen
ja feminiininen jaloutensa täydentävät toisiaan. Luomakunnan kruunu on
kuitenkin mies, jolle kuuluu nerous. Vain mies itse asiassa tunkeutuu
luomisvoimallaan tähtitarhojen taa. Tässä ajatuksessa on mielestäni jotakin
Londonille keskeistä.
Muistamme
tietenkin, että London oli aikanaan myös työväenaatetta kiivaasti kannattanut
kirjailija, jonka Rautakorko on ollut jo monien naiivien
radikaalisukupolvien pyhiä kirjoja. Samaan aikaan hän kuitenkin oli myös
jonkinlainen nietzscheläinen, darwinisti, rasisti ja eugeniikan kannattaja.
Jälkimmäiset
aatteethan eivät ole juuri nyt muodikkaita, joten Tähtivaeltaja on
siitäkin syystä virkistävää lukemista. Sen edustamista arvoista toki sopii
ajatella mitä haluaa, mutta nykyiseen maailmaan niitä ainakin olisi vaikea soveltaa.
Tämä kontrasti antaa perspektiiviä historiaan.
Tähtivaeltajan
päähenkilö on agronomian professori, joka tappaa miehen. Siitä hyvästä hänet
tuomitaan elinkautiseen ja hän saa istua San Quentinin vankilassa, missä häntä pirullisesti
kidutetaan tarkoituksena saada hänet tunnustamaan vankilaan muka kätkemänsän
dynamiitin sijainti.
Kuolemaan
päähenkilö tuomitaan siksi, että hän -luurangoksi kuihdutettu ihmisen varjo-
onnistuu lyömään satakiloista vartijaa niin, että tämän nenästä tulee verta.
Kirja kertoo niistä seikkailuista, joita päähenkilö hengessään kokee
odotellessaan hirttämistä.
Itse vankilassa ei
toki tapahdu paljon mitään, paitsi että vartijat yrittävät murtaa syytetyn
tahdonvoiman sitomalla hänet yhä uudelleen pakkopaitaan, jossa hän saa viettää
satakin tuntia yhtä mittaa.
Vanki oppii
kuitenkin intialaisten fakiirien lailla irtautumaan ruumiistaan. Hänen
ruumiinsa menee valekuolleeseen tilaan, jolloin sielu lähtee kulkemaan vapaana
ja elää uudestaan niitä vaiheita, joita se on kokenut joskus aikaisemmin.
Sieluhan on kuolematon ja vaeltaa henkilöstä toiseen.
Edellisissä
inkarnaatioissaan henki on ollut muun muassa haaksirikkoutuneena autiolla
saarella, pikkupoikana siinä uudisraivaajajoukossa, jonka mormonit tappoivat
viimeistä myöten, roomalaisena sotilaana Jeesusta ristiinnaulittaessa, viikinkimerirosvona,
keräilijäheimon jäsenenä ja niin edelleen. Yhä uudelleen hän in joutunut
kestämään uskomattomia vaikeuksia, mutta säilyttänyt tahtonsa
lannistumattomana.
Niin käy myös
vankkilassa. Tuomittu nauraa kiduttajilleen päin naamaa, sikäli kuin ruumis jaksaa
sen tehdä. Hänen sielunsa on joka tapauksessa lannistumaton ja se on myös
kuolematon, kuten hän tietää.
Kokemuksen
menneisyydestä eivät nimittäin ole mitään houreita, vaan totta, minkä
vahvistavat monet asiat. Tähtivaeltaja jopa tietää niiden henkilöiden nimetkin,
joiden ruumiissa hän on toiminut. Ne ovat olleet todellisia ihmisiä.
Kuten arvata
saattaa, eristyssellissä ei ole naisia, mutta vapaa sielu kertaa yhä udelleen
myös suhteensa naiselliseen prinsiippiin. Kirjan lopussa on kerrassaan poikkeuksellisen
ylenpalttinen ylistyslaulu naisellisuudelle, joka aina seuraa miestä tämän
elämässä, omanlaisenaan, korvaamattomana luonnonvoimana.
Mann und
Weib,
Weib ud Mann,
reichen an die Gottheit an.
Näinhän sitä
sanotaan Mozartin Taikahuilussakin.
On hätkähdyttävää
ajatella, että tämäkin ylistys, jonka London esittää, olisi nykyaikana
poliittisesti (!) epäkorrekti. Missäs onkaan tällaisessa asetelmassa koko
moniaakkospervouden maailma? Missä ovat sen asian todistelut, että seksi on
ennen muuta nautintoa, jonka määrän mittaaminen molemmilla sukupuolilla kertoo
asiasta olennaisen?
Londonia voi
kaikin mokomin verrata vaikkapa Kiplingiin. On tälläkin komeita runoja, joissa
ylistystä jaetaan kitsastelematta englantilaisen imperialismin edustajille ja
myös alistetuille kansoille. Kuitenkin esimerkiksi Kiplingin tarinat Intian
ylängöiltä ovat aivan toisesta maailmasta kuin Londonin kirjat.
Kipling
keskittyy upseerielämään, seurapiireihin ja kieroiluun ja naiset ovat nimenomaan
siinä keskeisessä asemassa. London sen sijaan on tai haluaa olla tähtiä
tavoitteleva nero, joka kenties yrittää enemmän kuin mihin kykenee, mutta
tarjoaa kyllä yhäkin kiinnostavan -maailman, joka on tutustumisen ja myös pohdinnan
arvoinen.
Tarkoitan tässä
lähinnä uskontotieteellistä näkökulmaa. London ei tyydy valheelliseen ja
pinnalliseen, vaan etsii maailmasta jotakin syvempää. Näihin pohdintoihin hän tuo
mukanaan koko aikakautensa henkisen maailman.
Se saattoi ola juuri Tähtivaeltaja, joka herätti minunkin taipumukseni esoteeriseen hörhöilyyn. Melkoisen vaikutuksen se joka tapauksessa teki nuoreen mieleen. Nyt kun kvanttifysiikka ja nanoteknolpgia on alkanut kaataa raja-aitoja insunööritiedeiden ja kaikenmaailman mystikkojen väliltä, niin voi taas sanoa, ettei koskaan kannattaisi vähätellä kirjailijoiden mielikuvistuta,
VastaaPoista”Vain mies itse asiassa tunkeutuu luomisvoimallaan tähtitarhojen taa.” Tosi runollisesti sanottu, kun ajattelee, mikä se ainoa tarpeellinen tunkeutuva miehinen prinsiippi on.
VastaaPoistaSiis tähdenlennon ajan se miehinen luomisvoima näyttäytyy, ja tähtitarhojen takaa uusi tulokas tuntuu tulevan.
PoistaTämä on hyvä esimerkki lähestymistavan muuttumisesta. Kärjistäen vielä freudilaisuus teki fysiologiasta runoa, vuosisadassa moukkamaisuus on tehnyt runostakin pelkkää eritystä, koska ei muuhun kykene.
PoistaOnko naisellinen prinsiippikin vain itse asiassa pelkkä limainen rako hajuineen?
Kenelle on ja kenelle ei.
Toki 1900-luvun alkuun mennessä oli yhtä ja toista saatu pakerrettua kasaan sitten keräilyyhteiskunnan jälkeen. Mutta varjopuolena on järjestäytynyt tappaminen, jota päähenkilö syvästi inhoaa.
PoistaNiinpä siinä miehisyyden tähdittämisellä voi käydä. Mutta se naiseuden prinsiippihän onkin sisäpuolella kaikkine luomisvoimineen, monetkaan miehet eivät ajattele rakoa pidemmälle. Sori tästä prinsiippien tärkeysjärjestyksen muistutuksesta. Ja eipä siinä tähtimatkailijoille oikein muuta jää kuin tähtitarhoihin tuijottelu, tämäkin sitä samaa jakoa noin sosiologisesti:).
PoistaMutta samat londonit ja zane greyt on aikoinaan innokkaasti luettu ja hämmennytty jo lapsena siitä, miten naiset esitetään tässäkin kirjallisuuden lajissa. Silloin jo ristiriidan todellisuuteen verrattuna tajusi selvästi, mutta ei ymmärtänyt syitä siihen. Aikakauden miesten kirjoittamissa romaaneissa naisten elämän vähättely ja vääristely on varmasti pönkittänyt muutoinkin rikollisen omahyväistä ja todellisuudelle tosiaankin vierasta suhtautumista. Tämä on yksi puoli asiaa ja kirjallisuutta:)
Osin traumaattista oli nuorena lukea sitä monenkirjavaa mieshömppää, jota kaunokirjallisuudeksi kutsuttiin ja jota piti yhtenä poloisena sivuaineena tenttiäkin machoprofessoreille, jotta olisi saanut kunniallisen tutkinnon ja työpaikan niin että olisi ihan itse voinut itsensä elättää ja kuhnureitakin siinä sivussa. - Muuten, kun luin 60-luvulla yhtenä kesänä 8-osaisen huippujärkäleen Suomen kirjallisuus (kirjallisuushistoria, ei antologia), ällistelin mm. sitä, että noin joka neljännessä elämäkerrassa oli mainittu ko. kirjailijan mielisairaus tai itsemurha. Näin oli Londoninkin kohdalla. Asioiden eri puolien tiedostaminen voi olla rankkaa kenelle tahansa.
Poista"Aikakauden miesten kirjoittamissa romaaneissa naisten elämän vähättely ja vääristely"
PoistaOlisiko syynä ollut se, että noiden kirjoittajien aikaan miesten ja naisten maailman olivat vielä erillään, joten miehillä ei ollut käsitystä naisten todellisesta elämästä, joten kuva siitä oli epärealistisen idealisoitu tai aliarvioitu.
”Olisiko syynä ollut se, että noiden kirjoittajien aikaan miesten ja naisten maailman olivat vielä erillään, joten miehillä ei ollut käsitystä naisten todellisesta elämästä, joten kuva siitä oli epärealistisen idealisoitu tai aliarvioitu.”
PoistaHyvin kiteytetty. Noin varmasti oli ja on osin vieläkin. Tässä usein mielessäni kiitän ja ihailen niitä nykyajan tyttölapsia ja naisia, jotka urhoollisesti tökkivät mieskuplien rajoja. Kaikki vain näytille, pohjasaastat päällimmäiseksi. Samanaikaisesti se wokettelu kyllä tuntuu myös luotaantyöntävän brutaalilta ja törkyiseltä, kuten ehkä nyt nämä kommenttinikin. Totuus ja todellisuus jännä prisma.
Zane Grey oli tietääkseni biologiselta sukupuoleltaan nainen.
Poistaklo 15.26
PoistaEihän se välttämättä ole merkitsevää. Asenteilla on usein sukupuolitausta, muttei tietenkään aina.
Wokettelu on tietysti suora vastine machoilulle ja siitä noussut. Siinä sitä paritanssia riittää, kun kumpikin yrittää piirtää olemisen rajat puolelle ihmiskuntaa. Varmaan heiluri asettuu joskus keskelle ja antaa vapautta niin mateille kuin maijoille, kun näköaloja singutetaan ja pirstotaan mustavalkoisuutta – äh, yksisilmäisyyttä, eikun yksioikoisuutta tai jotain. Selvyydeksi: kyllä kauhistavia machoasenteita voi olla naisillakin ja on. Ne voivat tietysti kohdistua minne tahansa. Että paikkansa on vanhan ajan malliin puristuneilla ja typistyneillä ultranaisellisilla naisilla ja supermiehisillä miehilläkin, jos kumpiakaan yleensä on olemassakaan tai koskaan ollut muuta kuin kirjallisuudessa ja siis mielikuvituksessa.
Poista”Tarkoitan tässä lähinnä uskontotieteellistä näkökulmaa.”
VastaaPoistaAsiasta toiseen: Putinin propagandistitar Moskovan TV:ssä Simonjan puhuessaan Venäjän sodasta Ukrainassa paljasti erittäin tärkeän seikan/tosiasian, että ”Gospod’ dolzhen nam pomotsh’” (Jumalan täytyy auttaa meitä). Siis, Jumalaa ei ole pakko rukoilla, koska Jumala on velvollinen.
Suosittelen edelleen Londonin teosta the people of the Abyss https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_People_of_the_Abyss
VastaaPoistaAh nuoruus ja Jack London. Sitä ihmettelen, että tämä oli NL:ssa niin suosittu: tämän maailmankuva oli hyvin yksilökeskeinen ellei suorastaan rasistinen ( esim Etelämeri kirjat Jeri ja ihmissyöjäin saarilla). Noh se miellytti silloin - ja ehkäpä mielen sopukoilla vieläkin.
VastaaPoistaSuomen nykyisen aikakauden henkinen maailma haisee mädältä ja pahalta.
VastaaPoistaAi mitenkä niin?
No sitenkä niin, että hallituksen oppositio RKP:n yllyttämänä on keksinyt nyt yks ja kaks rasismin keppihevosekseen ja tehnyt siitä keinotekoisen pääasian tiedotusvälineiden avulla.
Kuka muu pääministeri kuin Sanna Mari olisi uskaltanut ottaa vaalikautena lisää velkaa 40 miljardia euroa. Ja kuka toinen pääministeri olisi saanut kannatusta tällaiseen rahan lainaamisen ja suorastaan mälläämiseen, koska vähintään puolet meni ulkomaille Suomen rajojen ulkopuolelle hyödyttämättä meitä lainkaan. Nyt sitten maksamme miljardien eurojen korkoja Suomen ulkomaisista veloista. Ja kun uusi hallitus sai vastuulleen jättivelkaisen Suomen, niin Sanna Marin karkaa ulkomaille ja SDP on aloittanut uuden hallituksen haukkumisen oikein etuajassa. Hallitus ei ole ehtinyt tehdä vielä oikeastaan yhtään mitään, kun mm oppostion ja RKP:n rasismisekoilu ja syyttely on vienyt tolkuttomasti aikaa. Silmänkääntötemppu ja vastuusta pakeneminen onnistui täydellisesti vasemman laidan öyhöttäjiltä.
En malta olla mainitsematta vastaavanlaisia kirjailijoita: Sir Henry Rider Haggard, J.S. Fletcher, Mayne Reid mm. Löytyy jopa suomenkielellä äänikirjoina YouTubesta ja painettuna mm. Project Gutenberg:stä.
VastaaPoistaEi voi kuin ihailla sen aikaista kaunista, monipolvista, seikkailurikasta kieltä ja suomennoksen tasoa.
"Vapaana aikojen taa"
VastaaPoistaMaailman menoa: Kuten tunnettua, raha ei haise, mutta Ilon Mask otti ja voiteli koko kehonsa Putinin sonnalla. Ja sehän vasta lemuaa.