Yle ja kulttuuri
Rooman rappion
aikoina sinne kerääntyi porukkaa, joka eleli sosiaalituilla eli sai ilmaista
leipää, mutta kun tarkoitukseton elämä on ihmiselle sietämätöntä, järjestettiin
näille ns. proletaareille myös elämän tarkoituksen korvikkeeksi sirkushuveja (circenses),
että he pysyisivät rauhallisina.
Sanahan viittaa
kilpa-ajoihin, joita areenoilla (circus) katsottiin, mutta myös
gladiaattorien esityksistä tuli niissä suuri hitti. Niissähän sai
adrenaliinipiikkejä seuratessaan, miten toiset taistelivat henkensä edestä ja
usein saivatkin kuolla näissä hard core-esityksissä, joista kai
käytettiin tuolloin vielä jotakin muuta nimeä.
Asian
sairaalloisuus huomattiin kyllä jo aikoinaan. Kirkkoisä Augustinus tuomitsi niiden
lisäksi kaiken teatterin yleensä, se kun kiihotti ihmisiä saamalla heidät
samaistumaan toisten synteihin, kun omissa ei enää ollut riittävästi.
Augustinus
kuului hengen jättiläisiin, mutta hänen vaihtoehtonsa ihmiskunnalle eli keskittyminen
Jumalan valtakuntaan Civitas Deihin oli ihmiskunnalle liian vaativaa
eikä sekään tuottanut täällä maan päällä harmoniaa, vaan sen sijaan ikuista
taistelua vääräoppisuutta vastaan.
Kuitenkin
kaikitenkin taide, myös näyttämötaide siinä humanistisessa mielessä, joka sille
myöhemmin annettiin, oli laadullisesti korkeammalla tasolla kuin pelkät sirkushuvit.
Jo Aristoteles oli asian oivaltanut ja Platonin ajatuksissa eri taiteen
lajeilla oli suuri ihmistä jalostava rooli. Ero sirkuksen raaistaviin
gladiaattoritappeluihin oli olennainen.
Jo tässä kohtaamme
aidon kulttuurin ja viihderoskan välisen eron. Edellinen ravitsee ihmisen
syvimpiä henkisiä tarpeita ja korottaa hänet eläimellisen tason yläpuolelle.
Jälkimmäinen vetoaa primitiivisiin vietteihin ja reflekseihin saamalla hänet
simuloimaan vihaa, raivoa ja kiimaa ja tuottamalla pelotteluefektejä, jotka
antavat adrenaliinipiikkejä.
Voi tietenkin
ajatella, että molempia tarvitaan. Edellisillä on kysyntää pienen vähemmistön
keskuudessa, kun taas jälkimmäinen nauttii niin sanoakseni laajojen
kansalaispiirien suosiota. Kun kysytään, pitäisikö jompaakumpaa yhteiskunnan toimesta
tukea ja toista kenties jopa syrjiä, pitäisi vastauksen kai riippua siitä, kuka
on vallassa ja kenen ääntä silloin halutaan kuunnella.
En tiedä, missä
määrin Ylen ohjelmapolitiikka on riippunut istuvan hallituksen näkemyksistä tai
edes eduskunnan voimasuhteista. Sen ainakin olen huomannut, että niin sanottu
korkeakulttuuri tämän maan suurimman ja kalleimman kulttuurivaikuttajan tuotannossa
on hiipumistaan hiipunut.
Ylen tai
muidenkin TV-kanavien tarjontaan en viitsi enää yksityiskohtaisesti puuttua,
kun olen tehnyt sen jo monta kertaa aiemminkin (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=yle
).
Sanalla sanoen
kyseessä on ala-arvoinen sirkustelu alkaen ns. tosi-TV:stä saariseikkaluineen
ja gladiaattoreineen (!) ja päätyen alttarilla ja/tai alastomina tehtäville ensitreffeille
tai MILF:ien (mom I’d like to fuck, huomaa infantiili taso) maailman
esittelyyn. Tätä primitiivisempää ohjelmistoa en ainakaan minä pysty
kuvittelemaan. Lukemattomista murhista en viitsi puhuakaan.
Ja mitä siihen Teemaan
tulee, on uskomatonta, että edes jossakin määrin vakavasti otettavaa
kulttuuriohjelmaa sieltä ei tule montaakaan kertaa viikossa. Koska kanava on
ilmeisesti katsottu jonkinlaiseksi joutomaaksi, on osa siitä sitten vielä
omittu lasten ja osa ruotsinkielisen väestön käyttöön, arvonsa toki heilläkin,
mutta miksi heidän ohjelmansa ovat juuri täällä?.
Aleksandr
Zinovjev, tuo kummallinen filosofi, joka loi käsitteen homo sovieticus,
kuvasi eräässä kirjassaan kulttuurin roolia maailmassa.
Maailmassa
vallitsi hänen mielestään myös henkisellä puolella lisääntyvän entropian laki
ja koska ihmisen halut suuntautuivat mahdollisimman vähäisen ponnistelun ja
mahdollisimman suuren tyydytyksen suuntaan, oli niitä palveleva neuvostojärjestelmä
valumassa täyteen barbariaan.
Ainoa tie pois
kommunismista (kommunaalisuudesta), johon ihmisiä veti heidän luontainen
himokas velttoutensa, oli ihmisen aktiivinen ponnistelu itsensä parantamiseksi
eli toisin sanoen kulttuuri.
Zinovjev, joka
sivumennen sanoen oli Neuvostoliiton tiedeakatemian että Suomalaisen
Tiedeakatemian kirjeenvaihtajajäsen, liioitteli suuresti arviossaan.
Neuvostoliitossa älymystön kulttuuritahto ja klassisen kulttuurin harrastus olivat
sittenkin aivan toisella tasolla kuin lännessä, jonne tuo hänen karikatyyrinsä kommunaalisesta
ihmisestä (Zinovjevin tekninen termi) sopi paljon paremmin.
Joka tapauksessa
tuo kuva proletaarista sanan henkisessä mielessä oli ytimeltään tosi.
Aikakautemme hengessä ei meilläkään valtion omistama suuri kulttuurilaitos tee
mitään antaakseen kansalaisille edes tilaisuuksia kurkistaa kulttuurin korkeammille
tasoille.
Meillä oli
kerran maineikas radioteatteri ja oma laadukas teatterinsa oli sekä Ylellä että
MTV:llä. Ne eivät tuottaneet saippuasarjoja, vaan kunnianhimoista kulttuuria.
Sitä paitsi ainakin vajavaisen muistini mukaan tehtiin TV-sovituksia hyvin
usein nimenomaan suomalaisista klassikoista ja uusistakin kotimaisista merkkiteoksista.
Kulttuurilla on
tai sillä voisi ja pitäisi olla kahtalainen tehtävä: sekä ihmisen syvimpien
henkisten tarpeiden tyydyttäminen että kansakunnan kulttuuriperinnön ja kielen
vaaliminen. Kumpaakaan tehtävää ei nyt ole muutamaan vuoteen tai ehkä jopa
pariin vuosikymmeneen hoidettu edes tyydyttävästi eikä ole merkkejä siitä, että
olisi edes yritetty.
Uusi hallitus
näyttää perustellusti olevan huolissaan siitä, että Ylen ajankohtaistoimitus on
poliittisesti räikeän puolueellinen ja toteuttaa missiotaan jopa verovaroin.
Siinä se
epäilemättä on oikeassa ja näyttää päättäneen vähentää Ylen rahoitusta. Tämä on
demokraattisessa järjestelmässä kaiketi väistämätöntä, vaikka suuri osa kansaa
varmaankin on myös nauttinut agitaatiosta. Ehkäpä se on nauttinut myös kaikesta
siitä roskasta, mitä Yle ”laajan kulttuurinäkemyksensä” puitteissa on suoltanut
katsojille pitäen sitä kaiketi tasa-arvoisena hengenravintona tässä kaiken tasa-arvoisuuteen
pyrkivässä maailmassa.
Epäilemättä Ylen
limboilu heijastaa osaltaan laajempaa ilmiötä: kyky ja halu arvottaa asioita ja
panna niitä hierakkiseen järjestykseen on eturientoisimmissa piireissä jo kauan
ollut pannaan julistettu asia. Ihanteeksi on nostettu se, että ihminen on
arvottamaton, non-judgemental, kuten Roges Scruton joskus piruili (ks. Vihavainen:
Haun non-judgemental tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Mutta onko
kansamme enemmistö jo todella muuttunut arvostelukyvyttömäksi massaksi, joka on
valmis maksamaan roskajournalismista ja muusta henkisestä jätteestä? Helsingin
Sanomien päätoimittaja (yksi monista) kunnioitti hiljattain Kanava-lehden
kolumniani kommentillaan ja kertoi sen järkyttävän uutisen, että viime kesän rasismikohelluksen
aikaan ja kaiketi sitten juuri sen ansiosta lehden levikki sen kuin kasvoi…
En usko vielä
sitä, että koko kansamme olisi vajonnut pelkkien keinotekoisten sensaatioiden
ja halpojen sirkushuvien addikteiksi. Kaikenlaisen roskan arvioiminen syvällisten
teosten kanssa samanarvoiseksi on kyllä merkittävä piirre nykykulttuurissamme
ja moni näyttää uskovan siihen.
Ei meitä kuitenkaan
ole predestinoitu mitä tahansa nielemään. Yle, kuten Hesarikin on pystynyt ja
pystyisi yhä parempaan ja me katsojat, kuulijat ja lukijat myös ansaitsemme
parempaa. Konsulit valvokoot!
Aloitin Ylellä vuonna -63. Sundsröm oli pääjohtaja ja johtava aate oli konservatiivinen päällepäsmäriys. Sitten tuli Repo ja pani hommat mullin mallin. Revon aikan taistolaisuuden uho nousi huippuunsa, sillä erolla nykyiseen wokeilijoiden uhoon, että taistolaiset uskoivat todella kulttuurin tehoon. Tietysti aatteeseen sopivan kulttuurin, mutta kuitenkin. Arvo Salo sanoikin, että meidän ei pidä sellaista kulttuuria, jota työmies ymmärtää, vaan sellainen työmies, joka ymmärtää kulttuuria. Brechtin ja Stalisnavskin nimeen vannottiin ja täytyy myöntää aika moni taistolainen oli myös lahjakas teatteri asioissa.
VastaaPoistaSanoisinpa että pojasta on polvi huonontunut. Jos joutuisin nyt olemaan mukana niin myötähäpeäni olisi suunnaton.
Eino S Repo oli veljensä tavoin kirjallisuusmies, ja kumpikin veli eli elämänsä seurustellen lähinnä yhteiskunnan taloudellisen, ei poliittisen eliitin kanssa. Repo tuli YLE:n pääjohtajaksi 1966 ja irrotettiin 1969, eikä niin sanotusta taistolaisuudesta -- joka alkoi jakaa äärivasemmistoa aatteellisiin ääripäihin Tsekkoslovakian miehityksen elokuussa 1968 jälkeen -- ollut Revolle mitään sen enempää tukea kuin haastettakaan.
PoistaRepo sai toiminnalleen tukensa Kekkoselta, ja Revon jälkeen nimenomaan keskustalaisten ote YLE:stä kiristyi. Revon jälkeen pääjohtajaksi toki tuli Raatikainen, demari, ja demarijohtoisessa YLE:ssa sitten elettiinkin pitkä aika.
Mitä noihin nykyisin usein kuultaviin korven huutaviin ääniin tulee -- ääniin jotka kaipaavat korkeakulttuuria takaisin ja kiroavat kehittymättömän kansan huvit -- niin siinä ovat kysymyksessä koko eurooppalaisen uuden ajan kulttuuria ylläpitäneiden voimien ehtyminen ja kielellis-kulttuurisilkle kansallisvaltioille ominaisen, "edustuksellisuuden" kognitioon perustuneen demokratian hajoaminen. Se on kaiken kaikkiaan sellaisen mittaluokan asia, johon ei tule korjausta sillä että kuvitellaan joidenkin "ismien" olevan toisiaan parempia, tai yleensä, että kuvitellaan joidenkin aivoissa käsiteltävien sisältöjen voivan korvata tai korjata psyykenrakenteen hajoaminen.
Näissä konservatiivisissa julistuksissa henkii vanhakantaisen freudilaisuuden idea: tajunnan korkeassa taivaassa laulaa enkelikuoro, mutta syvimmässä alitajunnan eläimellisessä helvetissä riehuvat väkivaltaiset pedot. Tämä hierarkia -- joka on saanut yhden ilmauksensa Maslowin "tarvehierarkiassa" -- ei vastaa mitään siitä mitä ihmisaivoissa oikeasti tapahtuu. Oikea kuva on enemmänkin sellainen, jossa jokainen päässämme syntyvä ajatus omaa kytkentöjä kaikkien kehityskerrosten läpi -- ja aivomme ja kaikki niiden kognitiiviset rakenteet ovat todellakin kerrostuneesti muoidostuneet. Ajatukset ovat kuin tähtikuvioita, joille annamme nimiä sen hahmon mukaan jota ne omissa silmissämme muodostavat -- mutta ajatusavaruuden syvyyssunnassa nuo valovoimaisimmat töhdet sijoittuvat niin kauas toisistaan, ettei mitään "esittävää" kuvaa synny muusta kuin omasta tarkasteluperspektiivistämme käsin.
Paljon selventäisi käsitksiämme jo se, että ymmärtäisimme miten kaikki "äärimmäisyydet" hahmottuvat aina saman mekanismin rattaissa. Kun esimerkiksi emme pysty enää käsitteellistämään ja puhumaan liian kipeistä kysymyksistä, kuten, hmm, sanotaanko vaikka kulttuurisista hylkimisreaktioista,
ja korvaamme ajatteluun muodostuvat valkeat tabuaukot yliyleistävillä yleiskäsitteillä joiden siltoja myöten sitten kävelemme "keskustelun" käsitepinnalla -- on ihan sama kumpaan suuntaan näitä siltoja kävelemme. Emme voi viedä omaa "demokratiaamme" edes asevoimin kehittymättömään maailmaan, mutta samoin emme voisi myöskään tuoda sielä teokratiaa keskelle omaa demokratiaamme.
Kirjoitit:
Poista"Näissä konservatiivisissa julistuksissa henkii vanhakantaisen freudilaisuuden idea: tajunnan korkeassa taivaassa laulaa enkelikuoro, mutta syvimmässä alitajunnan eläimellisessä helvetissä riehuvat väkivaltaiset pedot."
Tämä vertaus sopii kyllä epäilemättä kuvaamaan myös Freudin käsityksiä, mutta on melkoisesti vanhempi, peräisin Schilleriltä (1759–1805), joka vertasi ihmistä syvien kallioluolien päälle rakennettuun temppeliin. "Kallion uumenissa ulvovat sinne teljetyt pedot, mutta temppelin holvien korkeuksissa soivat ihanat sävelet."
"Neuvostoliitossa älymystön kulttuuritahto ja klassisen kulttuurin harrastus olivat sittenkin aivan toisella tasolla kuin lännessä"
VastaaPoistaMiten muuten on nyky-Venäjällä, onko läntinen viihdehapatus levinnnyt sinnekin, huolimatta kaikesta lännenvastaiseksi julistautumisesta.
Todettakoon, että Suomessa ns vanhan työväenliikkeen yksi päämäärä oli kannattajien sivistäminen ("ei tehdä teatteria, jota työmies ymmärtää, vaan työmies, joka ymmärtää teatteria").
Kommentti kirjoitettu ennen Affun kommenttia, jossa sitaatti oikein.
Poista"Meillä oli kerran maineikas radioteatteri ja oma laadukas teatterinsa oli sekä Ylellä että MTV:llä. Ne eivät tuottaneet saippuasarjoja, vaan kunnianhimoista kulttuuria. "
VastaaPoistaAina tämä blogi herättää raivoa, kun se nostaa muistikuvia siitä, mitä meillä joskus on ollut. Miksei YLE:n Areena voi esittää noita aarteita esim Kleistin näytelmää Rikottu ruukku, jonka päähenkilö oli Harri Tirkkonen taikka Haavikon Agricola ja kettu.
"Yle, kuten Hesarikin on pystynyt ja pystyisi yhä parempaan ja me katsojat, kuulijat ja lukijat myös ansaitsemme parempaa. "
VastaaPoistaToistanpa tässä blogiin 23.9. kirjoittamani jälkikommentin Yle journalismin tasosta:
Kieltämättä tuli sisäinen pakko kirjoittaa jälkikommentti kun katsoi TV1 iltauutisia, joiden tärkeä anti oli se, että kotivideossa Putin kolmisenkymmentä vuotta sitten vapaa-ajan asunnolla heitti tikkaa (!) ja vieläpä vitsin paistia syödessään sekä muutoinkin vaikutti ihan tavalliselta ihmiseltä. Mikähän tuon uutisen "jounalistinen" anti mahtoi olla - sekö, ettei Putin vaikuttanut ihmishirviöltä tai syönyt pikkulapsia?
Ehkäpä kertoa, ettei Vladimir Putin ole aina ollut se Moskovordorin diktaattori Vladolf Putler, mikä hänestä on tullut nautiskeltuaan liian kauan liikaa valtaa.
PoistaValta on kuin alkoholi:
useimmille ihmisille se sopii kohtuullisesti silloin tällöin nautittuna.
Se ei sovi kenellekään liian usein liian paljon nautittuna.
Kyllä kai normaali ihminen tietää, ettei Hitlerkään syntynyt Fuhrerinä. (Vai syyllistyinkö ihmisten älykkyyden karkeaan yliarviointiin?)
PoistaPutin ei syntynyt kolmekymmentä vuotta sitten, vaan oli dokumentissa keski-ikäinen mies.
PoistaEi ollut kuitenkaan silloin vielä Vladolf Putler.
Eiköhän normaaliälyisen pitäisi tällainenkin ymmärtää.
Ihmettelen kyllä kohua noiden kotivideoiden ympärillä. Putin ei ollut seurueen pomo vaan Pietarin kaupunginjohtaja oli.
PoistaYksi vallan perussäännöistä on se, että johtajaa ei saa koskaan jättää varjoon. Putin oli kaupunginjohtajan apulainen, toki henkivartijoiden yläpuolella, mutta ei mitenkään korvaamaton.
90-luvun alussa Venäjä oli täynnä "äentisiä" KGB:n upseereja. Putinista onkin sanottu, että mies on kuin sotamies shakkipelissä. Kun pääset laudan vastapäiseen päätyyn voit olla mikä tahansa nappula.
Putin on palkinnut kyllä entisiä judo kavereitaan ja metallimiehestäkin on tullut kenraali. Mutta sellaistahan elämä on suurissa yhteiskunnallisissa mullistuksissa. Perustihan Ukrainassakin eräs ylikersantin arvoinen entinen huoltoaliupseeri oman pataljoonan Venäjän hyökkäyksen jälkeen vuonna 2014.
Hyvää draamaa on jäänyt kyllä kaipaamaan.
VastaaPoistaMiksi se on nykyään lähes aina brittiläistä?
Dokumentti tasolla joskus on helmiä, mutta harvemmin.
Lutherin elämästä saisi vähänkin hyvän dokudraama sarjan ainakin seitsenosaisena; tapahtumia ja juonenkäänteitä riitti.
Missä on ruotsalaisten draamasarja Kustaa II Adolfista?
Kyllähän näitä aiheita olisi.
Lain ja yhteiskunnallisen oikeuden muutos historiallisen kehityksen osana etc.
Missä on tekijät ja rahoittajat?
Täällä me vanhat jäärät kirjoitamme, vaikka minä en edes ole niin vanha. Minulle ainakin oli yllätys että kulttuurinen muutos tulisi niin nopeasti, vaikka jälkiviisaasti ajatellen kai sen oli pakko tulla. Lisäisin huomioihin kulttuurin rappiosta sen, että kulttuuri ei enää kelpaa kulttuurina, vaan sen on oltava ilmiö. Ei voi enää tehdä hyvää teatteria tai kirjoittaa hyvää kirjaa, on oltava jokin erityinen julkisuutta tavoitteleva temppu. Ja nuo temput ovat tietysti aina väsyttävän samanlaisia ja latteita. Mitä sitten tulee työmieheen, joka ymmärtää taidetta, en tiedä voiko asialle tehdä mitään. Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Jos ihmiset kerran katsovat pärjäävänsä ilman sivistystahtoa, minkäs sille tekee. Ajatus vapaaehtoisesta sivistymisestä ja oppimisesta on täysin kadonnut. Ihmisillä on vapaa-aikaa enemmän kuin koskaan ennen, mutta miten se käytetään. En voi olla ainoa, ainakaan tämän blogin lukijoiden joukossa, joka tuntee elävänsä lasten keskuudessa. Aikuiset ovat poistuneet huoneesta. Televisio-ohjelmat, journalismi, kielen käyttö, siis ihan se minkälaisia sanoja ja lauseenrakenteita käytetään, on kuin ala-asteelta. Kuten joku viisas sanoi (jos joku muistaa kuka, täydentäköön), 70-luvulla Mika Waltaria pidettiin kevyenä kirjailijana, nykyään hän on lukijoille liian vaikea.
VastaaPoista"Televisio-ohjelmat, journalismi, kielen käyttö, siis ihan se minkälaisia sanoja ja lauseenrakenteita käytetään, on kuin ala-asteelta."
PoistaTuo on yksi merkittävä juurisyy: mediat suunnataan tietoisesti alle 45-vuotiaille tai paljon sitä nuoremmille, joita kiinnostaa kopulaatio tai "fantastiset ilmiöt", jotka tuntuvat sellaisilta kun elämänkokemusta ei ole; vanhemmat tietävät, ettei mitään uutta auringon alla.
Pakko myös marmattaa.. Kai tv:n pääkanavien alennustila alkoi viimeistään, kun tosi-tv/realityscheisse rantautui tähän maahan. Television teko sysättiin pikkujulkuiksi haluavien hennoille harteille - heitähän riittää - ja ammattimaisuus jäi sille tielleen. Kaiholla muistelen Televisioteatterin aikoja 80- ja 90-luvuilla. Oli Huojuvaa taloa sekä muita laatusarjoja ja -produktioita, television teko oli ammattimaista ja siihen panostettiin. Itse 80-luvun lapsosena totean, että lastenkulttuurin ja nuorisokulttuurinkin edustus tv:n puolella oli myös tuolloin voimissaan.
VastaaPoistaNykyään tv-käsikirjoittajat ja -tuotanto loistavat poissaolollaan, kiitos sukupolveni edustajiston, jota ei kansan sivistäminen tai mikään älyllinen suhtautuminen mihinkään taida kiinnostaa. Kaiken maailman narsistioletetut Viidakon bimbot lypsävät pennosiaan kyseenalaisella julkisuudellaan ja täyttävät samalla iltapäivä ja muun -lehdistön sietämättömällä pikkusieluisuudellaan, jota komppaa lahjattomuuden pohjaton ylistys. Tätä toimintaa he itse pitävät ilmeisesti jonkinlaisena "viihteenä" ja suorastaan palveluksena kansalle. Elämme historiallisia aikoja monessa mielessä, ja silti jengillä ei ole keskimäärin mitään syvällistä pohdittavaa tai halua toisten ymmärtämiseen tai edes miellyttävän keskustelukulttuurin ylläpitoon. Masentavaa!
Onneksi on saanut kokea järkevämpiä aikoja, Onneksi on vielä muutama radiokanavakin, josta tulee älyllistä ja inhimillistä ohjemaa. Yle Areenakin on onneksi olemassa. Koittakaa jaksaa...
"Onneksi on saanut kokea järkevämpiä aikoja, "
PoistaEpäonneksi, muistat, että parempaa on saatavilla ja suret. Jos olisit koko ikäsi Viidakon bimboja katsellut et osaisi muuta kaivata eli olisit oloutunut nykyisin olosuhteisiin, joita et voi kuitenkaan muuttaa; somaakaan ei ole - vielä - saatavilla, somea vain.
Vinkkinä, aina voi ja kannattaa lukea kirjoja, ja antaa television elää omaa elämäänsä..
PoistaHyvä vinkki!
PoistaLukemissuositus: yle teksti-tv s. 378, eli katsojaluvut, päivitetään tiistai-iltaisin. Ei tarvitse ihmetellä, miksi pääkanavien ohjelmatarjonta on mitä on. Uutiset, tositeevee ja potkupallo, ja iänikuinen Salatutelämät. Muu ohjelmisto ei tavisrahvasta kiinnosta. Yle kyllä lähettää säännöllisesti sinfonia-orkesteri-pläjäyksiä, mutteivät ne katsojalukuja juuri saa.
VastaaPoistaEi ole enää kuten ennen, ja syyllinen on interneetti.
"Yle kyllä lähettää säännöllisesti sinfonia-orkesteri-pläjäyksiä, mutteivät ne katsojalukuja juuri saa."
VastaaPoistaVirkistävää, että edes niitä tulee silloin tällöin dokkarien, luonto-ohjelmien ja urheilun ohella.
Televisio-instituutiossa on eräitä rakenteellisia ongelmia, joita edesmennyt mediatutkija Neil Postman hyvin avaa kirjassaan "Huvitamme itsemme hengiltä". Vaikka kirjan suomennoskin on jo yli 30 vuotta vanha, sen sisältö on edelleen ajanmukaista. Suosittelen!
VastaaPoistaYhdyn! Siinä se on kaikki sanottu.
PoistaYLE:n radioteatteri teki upeita kuunnelmia Juha Seppälän ja Jussi Kylätaskun tekstien pohjalta. Myös Salaman ja Mellerin tuotantoa esittelevät featuret ovat jääneet mieleen 1990-luvulta. Olisiko tässä peruskoulu tehnyt tehtävänsä? Piti sivistää koki kansa, mutta saatiinkin lukeneisto, joka ei jaksa kirjoja lukea. Eihän meillä akateeminen väki tohtoreista alkaen tunne enää kaunokirjallisuuden klassikoita, ainakaan kotimaisia.
VastaaPoistaPeruskoulu voi olla yksi tekijä, mutta syitä on toki muitakin. Intenet, älypuhelimet, kulttuurin yleinen kaupallistuminen. Viihde tuottaa rahaa ja kun korkeakulttuurilla ei ole enää statusarvoa, ei sitä kannata harrastaa.
VastaaPoistaKun Suomen sisällissota täytti 100 vuotta, panin kyllä merkille, että YLE:n ohjelmissa suorastaan mässäiltiin valkoisten suorittamilla kidutuksilla, teloituksilla ja murhilla. Ei jääny minkäänlaista epäilystä, mistä puusta YLE on tehty! Ei siis minkäänlaista puolueetonta tai kiihkotonta näkökulmaa yritettykään etsiä tuosta murhenäytelmästä, jonka aloittajakin jäi vähän pimentoon!
VastaaPoistaIdeologiasi paistaa pahasti läpi.
PoistaKun kuuntelin eilen Moskovan valtiollista sinfoniaorkesteria youtubessa, mietin sitä valtavaa ristiriitaa, minkä tuo suuri naapurimaamme sisältää. Miten paljon mieluummin eläisin jopa parjattua suomettuneisuuden aikaa , puhumattakaan glasnostista, kuin näitä sotakiihkon vuosia. Miten hienoa taidetta tuo maa on tuottanut, mutta miten paljon se on tuhonnut ja koko ajan tuhoaa myös.
VastaaPoista