Mahti ja sen
palvelijat
Me kaikki Pietarihullut
tunnemme Puškinin
Vaskiratsastaja-runoelman. Sehän alkaa runoilijan rakkaudentunnustuksella
uljaalle kaupungille:
Люблю тебя, Петра творенье,
люблю твой строгий, стройный вид…
Sua lemmin,
luomus Pietarin,
on rakkaat
piirtees’ ankarat…
Senkin useimmat
ymmärtävät, että kyseessä on nimenomaan Puškinin kannanotto Pietarin
kaupungin puolesta sen vihollisia vastaan.
Koko kaupunkihan
oli yhden ainoan yksinvaltias-jättiläisen tahdosta rakennettu ”mahdottoman”
paikkaan, uhmaamaan luontoa eli suorastaan Jumalaa, se oli pystytetty ”luille
ja kyynelille” ihmisuhreista ja kustannuksista piittaamatta.
Mikä pahinta
monien mielestä: se oli ihmisen tahdosta syntynyt ja ihmisjärjen suunnittelema
tehty, eikä syntynyt. Se oli eurooppalainen vieras elementti Venäjän ruumiissa,
vailla mitään venäläisyyttä ja jopa vailla sieluakin. Sen sijasta kaupungissa
vallitsi sieluton rationalismi saksalaisine virkakoneistoineen.
Aitovenäläiset
slavofiilit, joilla oli kaalia parrassaan, eivät voineet sietää koko kaupunkia
ja heidän mielestään pääkaupunki olisi ehdottomasti pitänyt palauttaa takaisin puiseen
Moskovaan, jossa aidosti tuoksui Venäjältä. Pietari II tosiaan teki tämän,
mutta vain vähäksi aikaa. Leninin ratkaisu on kestänyt kauemmin.
Mitä me
nykyisemmät Pietarin kävijät emme enää ymmärrä, oli Pietari mahtavuuden ja
nimenomaan sotilaallisen mahdin symbolina. Sen kadut oli jo alun perin rakennettu
suoriksi ja leveiksi ja se muistutti siinä suhteessa nykyistä Pariisia jo ennen
kuin Pariisista tuli nykyisen lainen Haussmannin saneerausten ansiosta yli sata
vuottamyöhemmin.
Useimmat
kaupungit olivat 1700-luvulla kaikkialla vielä sokkeloisia viidakoita, mistä
esimerkiksi Lontoossa on vielä joitakin piirteitä jäljellä.
Pietarin
sotaisuus oli omaa luokkaansa. Sen kadut ja Mars-kenttä olivat aina kirjavanaan
koreasti puettuja kaartinjoukkoja ja niiden uljaita hevosia. Tykkejä ja
kasarmeja tuntui olevan loppumattomiin, kuten Juhani Aho 1800-luvun lopulla
kommentoi.
Pietarin
kaupunki symbolisoi mahtia ja yksinvaltiaan tahdon rajattomia mahdollisuuksia.
Sitä saattoi vihata tai kunnioittaa, sen rakastaminen taisi sen sijaan aikoinaan
olla paljon harvinaisempaa kuin nykyään. Legendan mukaan Pietari Suuren ensimmäinen,
hylätty vaimo Jevdokija Lopuhina kirosikin kaupungin ja ennusti sen vielä
tyhjenevän: Peterburgu byt pustu! -Tyhjentyköön koko Pietari!
Siihen aikaan,
kun Puškin
Vaskiratsastajansa kirjoitti, ei Pietariin liittynyt paljoakaan
romantiikkaa eikä lainkaan nostalgisia mennen ajan tuntoja. Se oli
mahdollisimman uudenaikainen ympäristö, jossa toki oli silmää miellyttäviä
piirteitä, mutta ennen kaikkea se edusti voimaa, mielivaltaa ja suunnattomia
rikkauksia -jotka pahojen kielten mukaan oli varastettu kaikista maailman
ääristä.
Pietarissa on
nykyään (kai yhä) myös komea Puolan kansallisrunoilijan, Adam Mickiewiczin
rintakuva, jonka monet ovat huomanneet sivukadulla, Fontankan takana (кс. Памятник
Адаму Мицкевичу.Санкт-Петербург (hellopiter.ru) ). Se on pantu paikalleen
vuonna 1998.
Puškin
ymmärretään usein vapaahenkisenä tyrannian vastustajana ja dekabristien
ystävänä. Hän kaveerasi myös Pietariin Puolasta karkotetun Mickiewiczin kanssa
ja näille kahdelle uljaalle runoilijalle on olemassa jopa yhteisiä
muistomerkkejäkin. Tämä on alleviivannut sitä, että vuosisatainen puolalais-venäläinen
vihanpito ei ulotu kulttuurin huippujen syvähenkiseen maailmaan. Politiikka politiikkana
ja taide taiteena.
Juuri tällä
hetkellä näyttää kuitenkin olevan tilausta sille, että kaivetaan esille Puškinin
ja Mickiewiczin vastakohtaisuudet. Ne kiteytyvät jo siinä, miten molemmat näkivät
Pietarin ja Pietari Suuren, jotka symbolisoivat ja oikeuttivat väkivaltaa. Muodikas
postkolonialismikin auttaa tässä työssä.
Totta on, että
Puškin
julkaisi sinänsä kovin komean runonsa Venäjän parjaajille (ks. edellinen
blogi) hyvässä yhteistyössä Nikolai I:n kanssa ja että hän kuolemakseenkin
varoi nyt niitä suhteita dekabristeihin, joita oli aikoinaan viljellyt. Myös ystävyys
Puolan kansaa ja sen vapaustaistelua ylistävän Mickiewiczin kanssa oli hyvin
arkaluontoinen asia.
Molemmat
osapuolet pahoittelivat toisen kehitystä väärään suuntaan: Mickiewicz julkaisi
runon ”R***äystävilleni” (ven. Моим друзьям -москалям)
ja Puškin
puolestaan runon Hän oli yksi meistä (Он между нами жил).
Mitä Pietariin
tulee, Mickiewicz kirjoitti runon, jossa hän kertoi, että tyranni Pietari ei
halunnutkaan rakentaa kaupunkia ihmisille, vaan pääkaupungin -vallan
(vertikaalin) keskuksen itselleen. Luille ja kyynelille rakannettiin tuo kaupunki,
joka poikkesi kaikista muista:
Рим создан человеческой рукою,
Венеция богами создана:
Но каждый согласился бы со мною,
Что Петербург построил сатана
Loi Rooman ihmiskäsi, Venetsia
on rakentama jumalten,
vaan kuka ei vois myöntää että
tuo Pietari on luomus saatanan.
Puškinista tuli kuin tulikin ainakin
sivutoimisesti venäläisen imperialismin laulaja, mikä ei vähennä hänen arvoaan
runoilijana eikä anna normaalijärkisille ihmisille aihetta mihinkään cancelointeihin,
mutta hyvähän tämäkin puoli asiassa on ymmärtää.
Runous on tietyissä kulttuureissa paljon
tärkeämpää kuin toisissa. Venäjällä ja myös Puolassa ja Ukrainassa sillä on
erittäin suuri kansallinen merkitys. Niinpä ei olekaan ihmeellistä, että runoilijoita
on nyt taas valjastettu sotavaunujen eteen.
Esimerkiksi Josif Brodski, joka sinänsä
oli suuri tyrannian vastustaja, suhtautui pilkallisesti Ukrainan kansallisrunoilijaan
Taras Ševtšenkoon, mitä ukrainalaiset eivät
anna hänelle anteeksi. Ševtšenkon vastinpariksi hän nosti Puškinin.
Puškin taas, joka on venäläisille aina symbolisoinut kaikkea
ylevää: neroutta, sivistystä, vapauden rakkautta ja humanismia, näyttää tulevan
yhä epäsuositummaksi Venäjän imperiumin entisissä maissa. Hänelle nimettyjä
katujahan on yhä vielä sielläkin, mistä Leninin kadut on jo hävitetty.
Olisi kuitenkin typerää lakaista Puškin pois imperialismin
symbolina, vaikka häntäkin on sen palveluksessa käytetty. Koko Puškinin maailma,
josta on kirjoitettu kokonaisia kirjastoja, on hyvä avain siihen parhaaseen, mitä
venäläinen kulttuuri on luonut ja mitä sen ystävät kaikkialla maailmassa
rakastavat.
Olennaista olisi saada myös Venäjän kansa ymmärtämään, ettei
Puškinin tuotannon olemassaolo anna heille mitään oikeutta sortaa tai halveksia
toisia kansoja.
"Mitä me nykyisemmät Pietarin kävijät emme enää ymmärrä, oli Pietari mahtavuuden ja nimenomaan sotilaallisen mahdin symbolina."
VastaaPoistaMinä ymmärsin Engelin Helsingin idean nähtyäni Pietarin: sen miniatyyri, provinssipääkaupunki, joka ylisti alkuperäisen mahtavuutta ja Suomen asemaa Venäjän osana. Ei ihme, että Aleksanteri maksoi viulut Turun syrjäyttämisestä.
"Puškin taas, joka on venäläisille aina symbolisoinut kaikkea ylevää: neroutta, sivistystä, vapauden rakkautta ja humanismia, näyttää tulevan yhä epäsuositummaksi Venäjän imperiumin entisissä maissa."
VastaaPoistaSodassa ensimmäisenä kuolee totuus, seuraavaksi vihollisen inhimilliseksi mieltäminen mukaanluettuna tämän kyky tuottaa mitään arvokasta esi taidetta. Sitten alkaakin kuolla ihmisiä ja sodan kaikkinaiset kauheudet alkavat...
Tuolloin viisas jää hiljaa odottamaan, että aseet joskus vaikenevat ja blogin kahden viimeisen kappaleen mukaiset ajat palaavat.
"Mahti ja sen palvelijat"
VastaaPoistaMyöskin Putin kirjoitti runon, joka luetaan kaikkialla maailmassa. Tosin Putinin runo on pieni, pikkarainen: ”My (russkije) popadem v Rai, a oni (vse ostal’nyje) popadut v Ad”. ((Me (venäläiset) pääsemme Parariisiin, mutta he (kaikki mokomat) joutuvat Helvettiin.))
Mainittu runoilija tarkoitti tietysti sitä, että kun hän järjestää suuren ydinsodan, niin kaikki venäläiset pääsevät paratiisiin, mutta kaikki tottelemattomat eli mokomat joutuvat helvettiin.
Putin viittaa kylläkin myös siihen, että hänellä on sopimus Jumalan kanssa siitä, että sitten Jumala antaa käskyn apulaiselleen, että hän päästää Paratiisiin ainoastaan putinilaisia, ja kaikki muut potkaistaan Helvettiin.
Kaikilla halukkailla on vielä aikaa ryhtyä putinilaiseksi. Ukrainalaiset eivät halunneet venäläistyä totaalisesti ja siksi saavat nyt kärsiä.
Lauseen keskellä pietarihullut pienellä alkukirjaimella.
VastaaPoistaTuossako tosiaan kaikki, mitä ymmärsit kirjoituksesta?
PoistaEtkö todellakaan mitään muuta?
Pata kattilaa soimaa?
PoistaLaitoin vähän väärään artikkeliin tämän oli tarkoitus tuohon tuoreempaan laittaa, mutta kaipa sä tuonkin luit kun näitä tarkistat.
VastaaPoista